ACC rabatten - hvem stikker av med den?

ecb
AKH 30.08.2024 kl 11:00 4703

det er 603mill aksjer i ACC. Minimumsprisen for SLB transaksjonen er 9,19,- pr aksje, maximum ca 13,5,- pr aksje og noen analytikere har beregnet fair value til ca 10,- pr aksje.

på nåværende kurs i ACC utgjør rabatten ca NOK 1,8 mrd basert på min pris, NOK 2,4mrd basert på fair value anslagene og ca NOK 4,5 mrd basert på max utbetaling fra SLB.

På ett eller annet tidspunkt (ihht siste intervjue med Eriksen) får vi svar på hva ACC penga skal gå til. Markedet priser jo sannsynligheten for at denne rabatten i sin helhet skal gå til alle dagens ACC aksjonærer til omtrent NULL, ellers hadde acc kursen vært mye høyere.

er nok svært sannsynlig at ACC pengene på en eller annen måte skal inn i AKH via et salg av eiendeler fra AKH til ACC.

skulle AKH klare å "overta" hele denne rabtten som nå er priset inn ved at de selger noe eiendeler fra AKH til ACC til en høyere pris enn det markedet nå implisitt priser AKH til vil det slå enormt på AKH kursen i positiv forstand.

det er 690mill aksjer i AKH og rabattoverføringen vil da i såfall bli sånn ca:

min SLB pris 9,19,-: 2,5 kroner pr AKH aksje
fair value pris 10,-: 3,5 kroner pr AKH aksje
max pris 13,5,- : 6,5 kroner pr aksje
DrDental
30.08.2024 kl 11:04 4689

Har tenkt samme tanke - og har derfor lastet opp ytterligere i AKH siste dager. Ligger nok mye prestisje i å redde stumpene i AKH.
Frodon
30.08.2024 kl 17:46 4352

Hvis de bruker pengene i ACC til å kjøpe AKH sin eierandel i Mainstream, vil lån AKH garanterer ovenfor Mainstream på usd 129 mill, følge over til ACC eller stå igjen i AKH?

NAV på Mainstream er kr 3,8 milliarder
Cash i ACC er på kr 4,5 milliarder

Tilfeldig at NAV i Mainstream ble slik når de endre utregningsmetode?
Redigert 30.08.2024 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
ecb
30.08.2024 kl 21:55 3960

Beløpet passer ganske bra ja…, garantien må håndteres. Tipper Røkke og Eriksen om de vill får til en løsning med DnB som har gitt kreditten til MS.
DrDental
30.08.2024 kl 22:05 3935

ACC har jo allerede berget skinnet etter SLBs inntreden. For meg virker det logisk at AKH vil komme best ut av det som nå foregår i kulissene. Eller tror du fortsatt at bunnen ikke er nådd, Frodon?
Frodon
30.08.2024 kl 22:46 3844

Dnb vil sannsynligvis ha mest mulig sikkerhet bak lånet. Holder det med cash i ACC + den fremtidige salgssummen av de siste 20% i ACC?

At Mainstream blir solgt fra AKH til ACC forklarer hvorfor de endret måten å beregne NAV i Q2 rapporten + hvorfor CEO Eriksen i Aker ikke visste noe om hva som skjer, da han ikke vil ha denne skitne transaksjonen på fingrene. Men Røkke vil alltid prøve å få mest mulig verdi der han har høyest eierandel, som er i AKH.

Holder de på med avklaringer fra andre mulige oppkjøpere, derfor de bruker så lang tid på å selge det til ACC? Jeg tror absolutt ikke dette er førstevalget de ønsker, men når det ser så dritt ut for Mainstream, vil de sannsynligvis bytte det ut med cash i AKH. Hva tror du?
Frodon
30.08.2024 kl 22:48 3838

Umulig å vite hvor bunnen er. En korreksjon til på børsene, så ser vi nye bunner. En børs mld med transaksjoner kan snu alt opp ned med noen få linjer.
ecb
30.08.2024 kl 22:56 3817

Støtter deg i at førstevalget er et rent salg ja om prisen er tilfredsstillende.

Jeg tror de venter på avklaring fra 3 parter på prising av MS ja
ecb
I går kl 18:10 2354

Frodon skriver på den andre tråden:

«Hvis ACC kjøper Mainstream for kr 3,8 milliarder, har jeg worst case på kr 3,8 pr ACC aksje og best case på kr 7,77 hvis ACC får fullt utbetalt på bonuser iht utviklingen i selskapet.»

++
Nå vet ikke jeg hvordan du regner, men om man tar snittet (base case) av ditt worst/best case så er man rundt der ACC kursen er i dag.

Mao en slik transaksjon er egentlig fult ut reflektert og priset inn i ACC kursen.

Det interessante her er jo at en slik transaksjon overhodet ikke er reflektert/priset inn i AKH kursen. Blir dette utfallet er NAV i AKH rundt 5,5 som du sier (antar basert på sp1m beregning).

Er jo derfor man kan våkne opp til en melding om en slik transaksjon og AKH går +100% fra der vi er nå. Merkelig at markedet ilkke gradvis tar bort denne «feilprisingen» når det fult ut gjør det i ACC
Frodon
I går kl 18:37 2312

Hvis ACC kjøper Mainstream for kr 3,8 milliarder, tviler jeg sterkt på at Mainstream vil bli priset til kr 3,8 milliarder av markedet i ACC. Pga emisjons risikoen, har jeg worst case priset Mainstream til ca kr 700 mill under ACC

Utregningen min i AKH, er det jeg har kommet frem til. Kan ikke huske at Sparebank 1 Markets har gjort en slik utregning
Redigert i går kl 18:38 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
I går kl 19:44 2191

Har ingen tro på at ACC kjøper fadesen Mainstream. En slik transaksjon kan utløse erstaningskrav fra de øvrige aksjonærene herfra til evigheten.
Som aksjonær frykter jeg mer at det kan skje en mor/datter fusjon, til det kreves bare noen få flere stemmer enn AKH sine. Blir imidlertid overrasket om Røkke vil gå på en ny sak etter Solstad der han igjen beskyldes for ran fra de øvrige aksjonærene. Det må da være grense for hvor mye dårlig PR han også kan tåle, han må bl.a tenke på de øvrige selskapene han har interesser i. Nei, som aksjonær i ACC sitter jeg rolig og venter på et fett utbytte.
Redigert i går kl 19:45 Du må logge inn for å svare
ecb
I går kl 19:58 2162

På hvilket grunnlag mener du de skal/kan saksøkes. Vedtektene er endret så de kan invester i hva de vil. De må selvsagt følge armlengdes avstand prinsipper, men blir transaksjonen/prising verifisert av Mitsui og evt nye aksjonærer ifm av ny kapital er det tut å kjør-helt stuerent selv om mange sikkert blir sure
ecb
I går kl 20:10 2132

Forøvrig, de som eide acc før salget har all rett til å være sure, ikke de som kjøpte acc etter vedtektsendringen. Å tro på utbytte etter denne endringen er naivitet
Frodon
I dag kl 01:16 1669

Hmm, det høres rart ut. Mener du at det er første gang Røkke gjør en transaksjon som gjør aksjonærene sure? Røkke pleier å gjøre det beste for selskapene han eier mest aksjer i 😉 Det er mange mulige scenarium her, og jeg tror ikke dette er hovedløsningen. Hvis du har fulgt mine skriverier en stund, har jeg i lang tid skrevet at jeg tror ikke det kommer noen avklaring rundt cash i ACC før de får avklart hva som skjer i Mainstream. Hvis de ikke får solgt deler eller hele Mainstream, øker sannsynligheten for at de selger det til ACC, slik at cash havner der Røkke eier mest, dvs AKH
MorganKane
I dag kl 09:35 994

Dette er bare tull og fanteri. Enig med Markedwarch, rabatten I ACC havner ikk i AKH.

Husk at ACC er en pengebinge. De har nå 4,5 milliarder netto cash som står på høyrentekonto (og dermed kan de heller ikke, overhodet, sammenlignes med Solstad som var i krise). Styret blir fort kriminelle hvis de anbefaler å kjøpe et annet selskap med åpenbare problemer og vanskelig å verdsette som Mainstream.

Alle i styret med noe som helst tilknytning til Aker vil også være inhabile. Dette bare understreker tullet og tøyset. Når det er sagt så er AKH latterlig lavt priset nå. De vil jo få 43% av rabatten (pluss 43% av dagens verdi) som er den andelen av ACC de eier. Dermed burde AKH være verdt nærmere 3 milliarder bare pga ACC. Også kan man diskutere om Mainstream og de andre selskapene i AKH gir noen tilleggsverdi. Jeg mener det. Da er i så fall rabatten ennå større. Nei, pengene i ACC blir betalt ut, men kanskje de vil vente en liten stund. Mainstream sine problemer må være 100% avklart, dog mulig det allerede er det. Vi får vite mer ved q3.

Edit: Det vil heller ikke skje en fusjon. Da må AKH gi opp det meste av reell verdi av Mainstream. Det er helt umulig å fusjonere på bakgrunn noe som helst annet enn cash (ACC) og kanskje en mellomting mellom reell børsverdi og "beregnet" egenkapital (for AKH). Da vil Aker bli veldig vannet ut i det fusjonerte selskapet som jeg ikke tror de ønsker (i tillegg til å tape mye av verdiene som jeg faktisk fortsatt tror er i mainstream). Og igjen, alle som har noe som helst tilknytning til Aker systemet er åpenbart inhabile. Før noe slikt skjer tror de i såfall må skifte ut hele styret først.
Redigert i dag kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 12:30 685

Hvorfor endret AKH måten de beregnet verdien på i sine egne selskap fra Q1 2024 til Q2 2024? Du husker kanskje at jeg har skrevet i lang tid at AKH må skrive ned verdien i Mainstream, til enorm motstand fra dere AKH aksjonærer? AKH har nå «endret» verdien på Mainstream fra kr 7,7 milliarder til 3,8 milliarder. Hvorfor det…? Plutselig er Mainstream verdt ca like mye som cash beholdningen til ACC. Gjorde de det «just for fun»?

Du mente at AKH var latterlig lavt priset på kr 10, i strid med mine beregninger. Er det ikke på tide at det går opp et lys om at dette caset ikke var noe for deg?

Ok, forstår jeg deg riktig MorganKane, ingen fusjoner eller kjøp av hverandre sine eierandeler i AKH/ACC/Aker…? Kun utbytte i ACC som er mulig scenarium i dine øyne…?
MorganKane
I dag kl 17:41 215

Hvorfor AKH endret rapporteringsform må du nesten spørre AKH om. Men det er jo på det rene at også AKH, sannsynligvis, søker et JV, enten for hele AKH, eventuelt bare for Mainstream. Det gir imidlertid ikke mening å gjøre dette med ACC. For det første lukter det fort korrupsjon, i tillegg inhabilitet, men viktigere; ACC er og blir et lite filleselskap på global basis, uten kapital av virkelig betydning og absolutt null connections innenfor Mainstream segmentet. Hva skal strategien bak et slikt oppkjøp være? Styremedlemmene ville blitt saksøkt herifra til helvete! Dessuten, med den cashen som ACC har nå, samt det de er garantert om et par år, ville ACC slukt AKH/Mainstream. Det er og blir ulovelig å, på noen som helst måte, verdsette ACC til noe annet enn hva de faktisk har i cash/er garantert i cash. Og egenkapitalen til AKH kan selvfølgelig ikke hensyntas når aksjekursen er det den er og samme eier sitter på begge sider av bordet. Mao., Aker vil miste kontrollen ved et oppkjøp/fusjon. Ergo, spekulasjonene om at Røkke skal røve til verdiene i ACC er og blir vrøvl.

Jeg tror cashen blir utbetalt til alle aksjonærer i løpet av 2024. Men ikke helt sikkert. Røkke kan som kjent trekke opp en kanin eller to av hatten. Det kan også skje her, men jeg er da sikker på at det vil gavne alle ACC aksjonærene.

ecb
I dag kl 18:23 126

Forstår du hva den vedtektsendringen som ble vedtatt på GF i april betyr og innebærer?