Høy Direkteavkastning på Oslo Børs: Hva Ligger Bak Tallene?

Didrik Lysvoll
UTBYT 01.09.2024 kl 13:43 3896

Hei! Håper dere har hatt en fin helg og er klare for en ny uke på børsen. Vi står nå i begynnelsen av september, og det har vært mye fokus på styringsrenter og hva dette betyr for investorer som søker høy avkastning. 🧐🔎

I dag vil jeg dermed dele noen innsikter fra min siste analyse av aksjer på Oslo Børs som tilbyr høy direkteavkastning. Med styringsrenten på 4,5%, er det mange som ser etter aksjer som kan gi mer enn dette. Men det er viktig å huske at høy direkteavkastning ikke forteller hele historien. Derfor har jeg brukt verktøyene i min plattform, InvestWiser, til å se bak tallene og finne de aksjene som ikke bare gir høy avkastning, men som også har en mer bærekraftig inntjening over tid.

Hovedpunkter fra analysen:
1. Høy direkteavkastning: Jeg identifiserte 101 selskaper på Oslo Børs med en direkteavkastning over 4,5% (ca. 1/3). Disse selskapene er fordelt over flere sektorer, med en tung konsentrasjon innen finans (37), industri (22) og energi (22). Det er viktig å vurdere hvilken sektor selskapet opererer i, da sykliske sektorer kan være risikofylte i økonomiske nedgangstider.
2. Direkteavkastningens begrensninger: Selv om en høy direkteavkastning kan virke attraktiv, er det avgjørende å vurdere stabiliteten i selskapets inntjening. Jeg har brukt standardavvik i inntjening per aksje (EPS) for å filtrere ut selskaper med ustabil inntjening (over 50%), og dette reduserte listen fra 101 til 38 selskaper.
3. Kombinering av kriterier: For ytterligere å snevre inn listen, la jeg til et krav om avkastning på egenkapitalen (RoE) over 10%. Dette gir oss en liste på 15 selskaper som ikke bare gir høy avkastning, men som også viser evnen til å levere stabile resultater gjennom effektiv bruk av egenkapitalen.

Topp 15 Selskaper etter Direkteavkastning:

SpareBank 1 SMN - Direkteavkastning: 7,6%, RoE: 14,8%
DNB Bank - Direkteavkastning: 7,1%, RoE: 15,0%
Veidekke - Direkteavkastning: 6,4%, RoE: 54,4%
SalMar - Direkteavkastning: 6,4%, RoE: 23,7%
SpareBank 1 Nord-Norge - Direkteavkastning: 6,4%, RoE: 16,1%
Kid - Direkteavkastning: 6,0%, RoE: 29,0%
Pareto Bank - Direkteavkastning: 5,9%, RoE: 13,1%
SpareBank 1 Østfold Akershus - Direkteavkastning: 5,9%, RoE: 11,2%
Sparebanken Vest - Direkteavkastning: 5,7%, RoE: 17,7%
Selvaag Bolig - Direkteavkastning: 5,6%, RoE: 11,2%
SpareBank 1 SR-Bank - Direkteavkastning: 5,5%, RoE: 14,4%
SpareBank 1 Østlandet - Direkteavkastning: 5,4%, RoE: 12,0%
Europris - Direkteavkastning: 4,9%, RoE: 25,3%
Atea - Direkteavkastning: 4,8%, RoE: 18,8%
Gjensidige Forsikring - Direkteavkastning: 4,7%, RoE: 18,1%

Disse 15 selskapene representerer en kombinasjon av høy direkteavkastning og bærekraftig inntjening, noe som gjør dem til interessante kandidater for videre analyse. Listen viser at det er mulig å finne aksjer som ikke bare gir god løpende avkastning, men som også har solide finansielle fundamenter.

For mer detaljer om hvordan analysen ble gjennomført og en full oversikt over alle 15 selskapene, kan du lese hele artikkelen her: https://www.investwiser.net/post/høy-direkteavkastning-på-oslo-børs-hva-ligger-bak-tallene

Disclaimer:
Jeg har utviklet plattformen brukt i analysen. Innholdet her er ment som inspirasjon og ikke som investeringsråd. Husk alltid å gjøre din egen analyse og tilpasse investeringene til dine personlige mål og risikotoleranse.

Ønsker dere alle en fortsatt fin søndag og lykke til på børsen i uken som kommer! 👊🚀
Geiren
01.09.2024 kl 13:55 3867

Fin liste
Punkt 2, kanskje isteden for en enten/eller kanskje det er ett alternativ å legge inn ett %-vis fradrag i utbytte% isteden for å slette de fra listen. Kan jø være selskap, spesielt innen shipping og energi som har 5% direkteavkastning i dårlige år, 10+% når de er på topp. Slik punkt 2 er satt opp faller de helt ut.
Didrik Lysvoll
01.09.2024 kl 14:28 3780

Takk, det er et godt poeng! I artikkelen har jeg brukt absolutte kriterier med et binært enten/eller for å avgjøre om selskapene oppfyller eksempel kravene her. Jeg har observert at de selskapene med høyest direkteavkastning, f.eks. de med over 10%, domineres av sykliske selskaper. Når jeg legger til et krav til standardavvik i EPS på f.eks. < 50%, faller de fleste av disse selskapene bort, og vi sitter igjen med selskaper med mer defensive egenskaper som fortsatt har en verdi over 4,5%.

Når jeg derimot bygger utbytte og modell porteføljene våres, bruker jeg relative kriterier (rangeringer) for å inkludere både sykliske og defensive selskaper med regler satt for diversifisering. Denne artikkelen var ment for å sette fokus på hvordan norske utbytteporteføljer lett kan bli overvektet i sykliske selskaper pga deres høye direkteavkastning i syklusen, uten å vurdere bærekraften i denne avkastningen. Det er med andre ord mye spennende man kan utforske videre her! 👊
Brb
01.09.2024 kl 18:30 3337

ABG burde kanskje være med?
Didrik Lysvoll
01.09.2024 kl 20:15 3114

ABG oppfyller både kravet om RoE over 10% og direkteavkastning over 4,5%, men faller utenfor pga et standardavvik i EPS veksten som er over 50%. Hvis jeg derimot justerer kravet til et standardavvik under 80% (istedenfor 50%), blir ABG inkludert i screeningen hvor er faktisk det selskapet med høyest direkteavkastning i finanssektoren.
spider
01.09.2024 kl 20:58 3000

Takk for interessant fremstilling.
Lurer bare på en ting:
Tilbakekjøp av aksjer er bruk penger som like gjerne kunne vært utbetalt som utbytte.
Her varierer det fra selskap til selskap.
Er dette en faktor som vil være mulig å ta med i kalkulasjonene?
Hvordan ville i så fall et selskap som Storebrand komme ut?
Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg stikker hodet frem likevel da det var en tanke som slo meg.
Didrik Lysvoll
02.09.2024 kl 10:33 1977

Takk, og det er absolutt et relevant spørsmål! Tilbakekjøp av aksjer er som du nevner en annen måte å allokere overskuddskapital på (ved siden av utbytteutbetalinger og nedbetaling av gjeld). Dette kalles for 'Shareholder yield' eller aksjonæravkastning, som inkluderer alle former for verdi til aksjonærene.

I denne analysen har jeg derimot valgt å fokusere på direkteavkastning fra utbytte, da det ofte er i fokus blant norske utbytteinvestorer og gir en tydelig indikator på hvorvidt selskapene prioriterer sitt overskuddskapital på, spesielt mtp sykliske vs defensive utbytter. Jeg ønsket derfor å fremheve hvilke selskaper som dominerer de ulike nivåene av direkteavkastning, og å så vise risikoen knyttet til dem.

Når det gjelder Storebrand, er det et godt eksempel på et selskap som har vært aktive med tilbakekjøp av aksjer, noe som har en betydelig innvirkning på aksjonæravkastningen (Shareholder yield). Jeg skrev faktisk en artikkel tidligere i år om Storebrands ambisiøse mål, inkludert deres fokus på tilbakekjøp, som faktisk har bidratt til en ca. 30% økning i avkastning siden da. Du kan lese den her om du vil det. https://www.investwiser.net/post/storebrand-ambisiøse-mål-skaper-fokus-hos-investorer
spider
02.09.2024 kl 13:38 1736

Takk for det.
Det langsiktige perspektivet var mitt hovedfokus da jeg gikk inn i Stb da den lå på 60-tallet for vel ca 3 år siden. Den representerer nå neste 60 % av min portefølje og er min «evighetsaksje». 60% er litt mye men har heller ikke lyst til å selge. Utbytter er med på å finansiere andre aksjer som er mer sykliske og gir høyere utbytter som jeg kan ha kortere perspektiv på.
Takker så mye for at det finnes folk der ute som gjør et godt stykke arbeid og i tillegg deler den med andre. Det finnes nok folk som lirer av seg alt mulig slags tull på forumet.
Keep up the Good work.
Didrik Lysvoll
05.09.2024 kl 11:45 1150

Det høres ut som du har gjort en grundig vurdering med Storebrand, spesielt mtp det langsiktige perspektivet ditt. Det er definitivt mange investorer som er engasjert i selskapet, hvor Jan Petter Sissener er et godt eksempel da han ofte snakker varmt om den. Når det gjelder porteføljen, synes jeg personlig at 60% i en aksje kan være litt mye konsentrasjon, men som du sier handler dette om hva som passer din strategi og filosofi.

Jeg liker spesielt godt at du ser på Storebrand som en "evighetsaksje" hvor tenker som en langsiktig eier av selskapet, heller enn å f.eks. prøve å trade den. Det viser et godt og gjennomtenkt perspektiv. Tusen takk for den hyggelige tilbakemeldingen, det setter jeg stor pris på! Jeg bruker mye tid på analysene så det er veldig givende å dele dem med andre som finner verdi i dem.

Takk igjen, og lykke til videre med investeringene! 🙏
macland
05.09.2024 kl 14:37 871

Kan ikke bidra med normen takker for en god og interessant tråd. Har et utbytteselskap,Noram,Drilling hvor de pr nå utbetaler månedlige utbyttet på 40-50 øre aksjen.Tror det er ca 14 %