Saga Pure - Verdier kr 1,85, kurs 1,23

Frodon
SAGA 05.09.2024 kl 19:26 33009

Første kursmål er ca kr 1,38, da handles aksjen til 25% rabatt. Spetalen har kjøpt en del aksjer i det siste. Var hyggelig å få kjøpt billigere enn Spetalen. Så får vi håpe at han har planer for selskapet 😇
MHInvest
27.09.2024 kl 21:58 1816

Veldig smart måte å tjene penger, Spetalen har holdt på med mange år. Følg pengene🤑
aud590
30.09.2024 kl 08:41 1436

30.09.2024 06:31:42
SAGA: TYCOON INDUSTRIER KJØPT 2,5M AKSJER, KURS 1,274
Oslo (Infront TDN Direkt): Tycoon Industrier AS, som er nærstående til styremedlemmene Øystein Stray Spetalen og Martin Nes i Saga Pure, kjøpte fredag 2,5 millioner aksjer i Saga Pure til kurs 1,274 kroner, ifølge en melding fredag.
Frodon
30.09.2024 kl 12:21 1301

Lite motstand opp til kr 1,38 nå
Frodon
30.09.2024 kl 14:32 1206

Nytt innsidekjøp idag? P/b 0,7, så fortsatt billig å kjøpe cash
Mammon
30.09.2024 kl 15:41 1139

Håper spedalen bruker dagens haussemelding i Vow til å sette en feita short 🤭

Snart kan vel spedalen avvikle saga og utbetale 3kr🤔🤑
trek
30.09.2024 kl 15:46 1126

Vi får se hva Bjørn Simonsen gjør videre. Han solgte en stor post tirsdag, og en mindre post onsdag. Kan vel fort ha solgt mye etter det også, som evt. vil vise seg på listene de neste dagene. Et stort blokksalg (eller to) fra begge hans kontoer hadde vært bra for kursen.
DrDental
11.10.2024 kl 12:45 662

Forsøker noen lodd her nå. Burde vel være oppnåelig å runde 2kr hvis man gir det et års tid, Frodon? Sitter du tungt lastet her?
MHInvest
11.10.2024 kl 13:43 592

Har tro på langsiktig kursoppgang», skriver Investtech om Spetalen-aksje etter innsidekjøp.👌

Frodon
11.10.2024 kl 15:14 525

Vi hår håpe at Spetalen aktivt skal bruke Saga til å tjene penger, da kan alt skje. Jeg hadde første kursmål på kr 1,38 når jeg kjøpte på 1,23. Når kursen er på kr 1,38 må jeg ta en ny vurdering rundt fundamentene 😊
Frodon
11.10.2024 kl 15:16 523

Hadde smakt om Spetalen kunne kjøpt resten av aksjene til Simonsen i en blokk.
Frodon
I dag kl 16:19 332

Lars i Aksjesladder tok for seg portefølje selskapene på Oslo børs i helgens sending, hvor Saga blir nevnt. Han bruker 30% rabatt til NAV i sin utregning nå

https://m.soundcloud.com/user-368296438/just-say-no-magajalla-og-rabattkonger
Taycon
I dag kl 16:59 285

Lars Brandeggen ✰
14:09
Nevnte dette i TC, men passer best her:
Granskningsregler / Sjarlatanporteføljen:
Tenkte å ta en oppdatering på noen sjarlatanaksjer her, men først vil jeg skrive noe om granskningreglene i allmennaksjeloven. Det er en god regel som faktisk er ment å beskytte medaksjonærer mot urettmessighet i forvaltningen av selskapet. For å få vedtatt en spesifisert granskning kreves 5% av aksjene for å få kalt inn til gen.fors og deretter kun 10% oppslutning blant stemmene i generalforsamlingen. Oppnås 10% kan deretter kan enhver aksjonær - uansett størrelse - ta med seg vedtaket til retten som dermed vil igangsette en uavhengig rettslig granskning (så sant dette ikke er bare tull). På selskapets regning!
Jeg synes jo at flere av aksjene i "sjarlatanporteføljen" aspirerer sterkt til slik berettiget granskning. Egentlig er jeg overrasket over at Sveaas ikke gikk den veien i SOFF i stedet for å saksøke selskap/styremedlemmer - da vil man altså først finne ut hva som faktisk har funnet sted før man tar neste steg som dermed burde være mindre belastende for alle.
Sjarlatan-oppdatering:
Spetalen-selskapene: STSU har faktisk bestemt seg for å dele up pengene til aksjonærene 🥳, meget bra. Men så kom det grisete. Styret - dvs to Spetalen-ansatte - foreslo også at de selv skulle få 8 MNOK i bonus. Bonus.. styret.. dem selv?? Når Spetalen eier 30% av SDSD (og er støttet av "kompiser") så kunne de få stemt dette gjennom via å eie 53% av STSU. Jeg tenker de færreste tror den bonusen (som STSU/SDSD aksjonærene reelt dekker) ikke har noen innvirkning på hva Spetalen deretter betaler sine to ansatte. "Dere har allerede fått 8 MNOK, hvorfor skulle jeg.... " Ellers "morsomt" at den ene av de to er daglig leder i et Saga Pure som har gjort særdeles lite av virksomhet det siste året - men han fikk stor bonus i STSU for veldig mye jobb der. Den bonusen burde naturligvis aldri vært utdelt og når den først ble stemt gjennom så burde pengene gått til Saga Pure. Styreleder som fikk bonus i STSU er altså også styreleder i SDSD der prestasjonene også har vært meget svake de siste årene. Etter mtt syn representerte bonusen en avgift på utbetalingen av utbyttet som tilgodeser Spetalen.
SDSD og Saga prises begge langt under verdien av cash/tradingporteføljer og et aksjonærvennlig styre ville naturligvis kjøpt aksjer tilbake med begge hendene. I SDSD har dette ikke skjedd. I Saga Pure har tvertimot Spetalen selv kjøpt aksjer - tenk: ditt system gjør det så elendig at det prises under "net cash" og så vil styret heller at ansvarlige skal få gevinst av dette heller enn at verdiene tilfaller aksjonærene
Det er såpass mye som skurrer her at avtalene som inngås mellom Spetalen-systemet og disse selskapene mht ansettelser, forvaltning og hvem som kjøper/selger aksjer først (hvordan det går til når dette skjer) burde bli gransket.

Altså: Granskning er veldig nyttig i de tilfeller der man bør ha solide indikasjoner på at selskapet ikke forvaltes til alles beste. Det brukes sjeldent, men bør ikke være særlig belastende for en ledelse/styremedlemmer som daglig jobber til det beste for aksjonærfellesskapet. Jeg vil tro at bare vedtaket i en gf vil kunne få et selskap til å endre kurs før selve granskningen igangsettes.
👍
17
Marketwatch
I dag kl 19:24 155

Dersom Spetalen kjøper seg ytterligere opp i Saga, tror jeg at jeg etter lang tids eierskap velger å selge meg ut. Hans strategi blir da svært synlig: å sitte ut de øvrige aksjonærene (ved at Saga ikke foretar seg noe kursdrivende), og derved litt etter litt få overta aksjene til ca kr 1,30. Han vil da ved å ivestere ca ytterligere 300 mill. i Saga, kunne overta kontanter/kortsiktige plasseringer til ca 450 mill., dvs en risikofri investering med tilnærmet 50% avkastning.
Frodon
I dag kl 20:32 93

Leser du noe annet enn Saga?
Frodon
I dag kl 20:33 90

Hvor høy sannsynlighet er det at Spetalen kjøper seg opp enda mer privat, før han starter tilbakekjøp av egne aksjer for Saga sin cash beholdning?
Taycon
I dag kl 20:37 84

Mener du noe annet enn du skriver?