Saga Pure - Verdier kr 1,85, kurs 1,23
Første kursmål er ca kr 1,38, da handles aksjen til 25% rabatt. Spetalen har kjøpt en del aksjer i det siste. Var hyggelig å få kjøpt billigere enn Spetalen. Så får vi håpe at han har planer for selskapet 😇
Marketwatch
27.12.2024 kl 16:23
308
Må gratulere Spetalen og hans lakeier (ledelsen og styret i Saga), med nærmere minus 5% avkastning på de ca 800 mill de har hatt disponibelt til finansinvesteringer gjennom året. Dette, samtidig som årets avkasning på OSE nærmer seg pluss 10%. Dette er virkelig proffe folk, som skal sørge for meravkastning til ALLE aksjonærer i selskapet. Et tre ganger hurra til disse, nå på slutten av året, må være på sin plass: HURRA, HURRA, HURRA!!
Redigert 27.12.2024 kl 16:24
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
22.12.2024 kl 20:12
788
Jeg har selv aksjer i selskapet, men etter den utvikling det har vært i Saga de siste to år finner jeg grunn til å spørre:
Hvorfor skal man sitte med aksjer i Saga?
Jeg kjøpte meg inn etter de største fallene i aksjen, har også kjøpt og solgt litt, så akkumulert tap pr idag er mer enn overkommelig. Grunnen til at jeg i sin tid kjøpte aksjen, var at den virket sterkt undervurdert i forhold til kontantbeholdning, og at personene i ledelse/styret så ut til å være proffe investorer som kunne gi meravkastning til aksjonærene. Så feil kan man ta!! Nå sitter jeg med aksjene nærmest på trass, da jeg ikke ønsker å selge til Spetalen med stor rabatt. Jeg har imidlertif, ut fra det som skjer i selskapet, liten tro på noen særlig avkastning utover bankrente, men her står selvfølgelig andre fritt til å ha et mer positivt syn. Håper de som diskuterer på XI kan få samlet 10% av aksjonærene til å få vedtatt en gransking av forvaltningen av selskapet, da dette, om ikke annet, vil gi en ripe i lakken for de som (van)styrer selskapet.
Hvorfor skal man sitte med aksjer i Saga?
Jeg kjøpte meg inn etter de største fallene i aksjen, har også kjøpt og solgt litt, så akkumulert tap pr idag er mer enn overkommelig. Grunnen til at jeg i sin tid kjøpte aksjen, var at den virket sterkt undervurdert i forhold til kontantbeholdning, og at personene i ledelse/styret så ut til å være proffe investorer som kunne gi meravkastning til aksjonærene. Så feil kan man ta!! Nå sitter jeg med aksjene nærmest på trass, da jeg ikke ønsker å selge til Spetalen med stor rabatt. Jeg har imidlertif, ut fra det som skjer i selskapet, liten tro på noen særlig avkastning utover bankrente, men her står selvfølgelig andre fritt til å ha et mer positivt syn. Håper de som diskuterer på XI kan få samlet 10% av aksjonærene til å få vedtatt en gransking av forvaltningen av selskapet, da dette, om ikke annet, vil gi en ripe i lakken for de som (van)styrer selskapet.
Redigert 23.12.2024 kl 10:35
zxcvbnm
22.12.2024 kl 14:11
905
Det kritiske med å kjøpe her er at Saga er planløst og ingen tørr plukke større poster pga nettopp måten Saga blir driftet. Her har aksjonærene sittet stuck i 2 år og aksjen er ned over 50%. Fortsatt har ikke selskapet tatt grep for å opprettholde verdien mot Nav. Da er det ikke så mange som er intressert I å kjøpe for å sitte fastlåst. Saga kunne vært bra om det hadde blitt driftet som et investeringsfond som folk trodde det skulle. Det finnes alt for mye annetå kjøpe enn at aksjonærer/pensjonsfond etc med mye penger, skal investere i Saga. Jeg vet ikke om en eneste aksje,der største aksjonær(innsidekjøp) har kjøpt over 6% av aksjene ,rabatten til Nav er over 40%. Hvor kursen fortsatt synker og alle skyr aksjen som pesten. Årsaken er ene og alene pga Spetalen og co sine handlinger siste året. Har skrivd på nordnet forum akkurat åssen endgame for saga kommer til å utspille seg. Måten Spetalen har fremstått i Saga har gått for langt, så han bør fullføre kjapt før det blir verre. Ingen vits i å snu for Spetalen og co nå. Skygg unna stemplet er Spetalen.
Men som du sier at noen små kan få 15-25% her er ikke umulig. Men for større aksjonærer er risikoen for å tape penger,større enn oppsiden, med Spetalen.
Karre til seg verdier på bekostning av andre aksjonærer har Spetalen allerede gjort, til de grader.
Mulig Spetalen har vært en anerkjent investor. I saga har ihvertfall Spetalen dritti i eget reir. Det blir ikke bare lagt merke til av Saga aksjonærerene.
Men som du sier at noen små kan få 15-25% her er ikke umulig. Men for større aksjonærer er risikoen for å tape penger,større enn oppsiden, med Spetalen.
Karre til seg verdier på bekostning av andre aksjonærer har Spetalen allerede gjort, til de grader.
Mulig Spetalen har vært en anerkjent investor. I saga har ihvertfall Spetalen dritti i eget reir. Det blir ikke bare lagt merke til av Saga aksjonærerene.
Redigert 22.12.2024 kl 14:27
Solan-(1)
22.12.2024 kl 11:31
967
Jeg er faktisk enig i nesten alt du skriver og det er kjent info.
Det jeg stusser på er at mange her skriver at Spetalen skal tilrane seg verdiene på mirakulert vis. Det som har skjedd, mye på grunn av mange negative og uriktige innlegg, er at veldig mange har solgt seg ut på bunn, og ingen av de som leser disse trådene tør kjøpe. Hvem har tjent på det, jo nettopp Spetalen.
Spetalen kan kjøpe billig i markedet , men jeg har ingen tro på at han kommer til å karre til seg verdier på bekostning av andre aksjonærer. I alle fall ikke før han når 90% og kan tvangsinnløse resten etter aksjeloven.
Mitt råd, sitt på aksjene og ikke selg billig til Spetalen!
Det jeg stusser på er at mange her skriver at Spetalen skal tilrane seg verdiene på mirakulert vis. Det som har skjedd, mye på grunn av mange negative og uriktige innlegg, er at veldig mange har solgt seg ut på bunn, og ingen av de som leser disse trådene tør kjøpe. Hvem har tjent på det, jo nettopp Spetalen.
Spetalen kan kjøpe billig i markedet , men jeg har ingen tro på at han kommer til å karre til seg verdier på bekostning av andre aksjonærer. I alle fall ikke før han når 90% og kan tvangsinnløse resten etter aksjeloven.
Mitt råd, sitt på aksjene og ikke selg billig til Spetalen!
Redigert 22.12.2024 kl 11:34
zxcvbnm
22.12.2024 kl 09:45
1019
#solan du bør lese deg opp på saga. Du stiller feil spørsmål. Spørsmålene: Hva har Spetalen og co har gjort siste 2 år, som har bidratt med å berike noe annet enn seg selv og co i Saga? Åssen er kursutvilingen siste 2 år? Er Spetalen på flere sider i aksjekjøp etc? Har saga pure en plan? Vet andre enn største aksjonær hva som foregår i selskapet? Når du har svart på det så kan vi ta opp tråden igjen. Ångående siste valhall,hvorfor i svarte skal 50% ønske å kjøpe ei tomt av største aksjonær? (til opplysning,det var de heller ikke)
Nå er det sånn at q-resultater og drift av et selskap (tiltro etc) og hva markedet (folk) mener, måles i kursutviklingen. Verre er et ikke.
Når det er 40% opp til Nav og ingen kjøper, da er det noe alvorlig galt med styret og Spetalen.
Håper for aksjonærenes del at Spetalen avslutter dette triste kapittelet før jul. Spetalen og co kommer til å bli husket som slimåler.
Nå er det sånn at q-resultater og drift av et selskap (tiltro etc) og hva markedet (folk) mener, måles i kursutviklingen. Verre er et ikke.
Når det er 40% opp til Nav og ingen kjøper, da er det noe alvorlig galt med styret og Spetalen.
Håper for aksjonærenes del at Spetalen avslutter dette triste kapittelet før jul. Spetalen og co kommer til å bli husket som slimåler.
Redigert 22.12.2024 kl 10:01
Solan-(1)
22.12.2024 kl 01:09
1119
Marketwatch skrev I Saga er alt solgt, ingenting er distribuert til andre enn Spetalen!
Alt er distribuert til Spetalen? Forklar nærmer.
Det er brukt 50 av 800 mill og det er jo ikke gitt at 50 mill er dyrt?
Det er brukt 50 av 800 mill og det er jo ikke gitt at 50 mill er dyrt?
Marketwatch
21.12.2024 kl 23:26
1159
I Saga er alt solgt, ingenting er distribuert til andre enn Spetalen!
Solan-(1)
21.12.2024 kl 11:45
1305
Lurifax skrev Må nok være de forsmådde og paranoide idiotene det.
Til dere som er så redd for hva Spetalen skal finne på.
I Standard Supply ble alle skipene solgt og nær alt har gått i utbytte til ALLLE aksjonærene. Standard (Sdsd) eier over 50 % av selskapet og det er ingenting som tyder på at Standard forfordelte seg selv.
Jeg tror de som kjøper Saga på dagens nivåer kommer til å gjøre det svært bra!
I Standard Supply ble alle skipene solgt og nær alt har gått i utbytte til ALLLE aksjonærene. Standard (Sdsd) eier over 50 % av selskapet og det er ingenting som tyder på at Standard forfordelte seg selv.
Jeg tror de som kjøper Saga på dagens nivåer kommer til å gjøre det svært bra!
Aramis
21.12.2024 kl 01:04
1466
Investor Øystein Stray Spetalen kjøper seg opp i Saga Pure for andre gang denne måneden.
Publisert 20. des. 17:38
Eva Camilla Knutsen
Journalist
Investor Øystein Stray Spetalen fortsetter å kjøpe seg opp i Saga Pure gjennom investeringsselskapet Tycoon Industrier. Det opplyses i en børsmelding fredag at Spetalen har kjøpt nye 3 millioner aksjer til en kurs på 1,26 kroner pr. aksje.
Totalt kostet aksjene rundt 3,8 millioner kroner. Etter kjøpet har Tycoon Industrier cirka 62,9 millioner aksjer i Saga Pure.
Det er ikke første gang Spetalen hamstrer aksjer i selskapet. I september ble det børsmeldt at Spetalens Tycoon Industrier hadde kjøpt 2,5 millioner aksjer i Saga Pure til en kurs på 1,27 kroner. I begynnelsen av samme måned kjøpte Spetalen og Tycoon drøyt 12,5 millioner Saga Pure-aksjer til 1,30 kroner pr. stykk. Tidligere denne måneden kjøpte investoren 2 millioner aksjer til en kurs på 1,26 kroner pr. aksje. Dette etter han kjøpte 7,38 millioner aksjer til en kurs på 1,28 kroner i november.
Spørsmålet er da: Hvem er idiotene som selger aksjene sie til Spetalen på disse kursnivåene??
Publisert 20. des. 17:38
Eva Camilla Knutsen
Journalist
Investor Øystein Stray Spetalen fortsetter å kjøpe seg opp i Saga Pure gjennom investeringsselskapet Tycoon Industrier. Det opplyses i en børsmelding fredag at Spetalen har kjøpt nye 3 millioner aksjer til en kurs på 1,26 kroner pr. aksje.
Totalt kostet aksjene rundt 3,8 millioner kroner. Etter kjøpet har Tycoon Industrier cirka 62,9 millioner aksjer i Saga Pure.
Det er ikke første gang Spetalen hamstrer aksjer i selskapet. I september ble det børsmeldt at Spetalens Tycoon Industrier hadde kjøpt 2,5 millioner aksjer i Saga Pure til en kurs på 1,27 kroner. I begynnelsen av samme måned kjøpte Spetalen og Tycoon drøyt 12,5 millioner Saga Pure-aksjer til 1,30 kroner pr. stykk. Tidligere denne måneden kjøpte investoren 2 millioner aksjer til en kurs på 1,26 kroner pr. aksje. Dette etter han kjøpte 7,38 millioner aksjer til en kurs på 1,28 kroner i november.
Spørsmålet er da: Hvem er idiotene som selger aksjene sie til Spetalen på disse kursnivåene??
nopetter
20.12.2024 kl 23:17
1510
Macland
Det samme gjelder Fredly, kjøper ikke en aksje der han sitter som eier av selskapet. De to slaktet alle selskapene saga hadde på eiersiden, dem tapte massivt i de som aldri ble børsnotert
Marketwatch
Tilbud skal fremsettes uten ugrunnet opphold og senest innen fire uker etter at tilbudsplikten inntrådte. Vi får se hva de finner på. Jeg var iallfall så naiv at jeg forstod tidlig hva som foregikk da jeg pælmet meg ut først på 3,20 og resten på kr 3 i saga. Advarselen fikk dere med metoden som ble brukt i STSU
Det samme gjelder Fredly, kjøper ikke en aksje der han sitter som eier av selskapet. De to slaktet alle selskapene saga hadde på eiersiden, dem tapte massivt i de som aldri ble børsnotert
Marketwatch
Tilbud skal fremsettes uten ugrunnet opphold og senest innen fire uker etter at tilbudsplikten inntrådte. Vi får se hva de finner på. Jeg var iallfall så naiv at jeg forstod tidlig hva som foregikk da jeg pælmet meg ut først på 3,20 og resten på kr 3 i saga. Advarselen fikk dere med metoden som ble brukt i STSU
Redigert 20.12.2024 kl 23:20
macland
20.12.2024 kl 23:05
1523
Nopetter,du advarte meg mot spettselskap etter jeg sa ja jeg kjøpte saga. For meg et kupp med aksjekurs langt under kontantbeholdning.. Kom meg ut igjen da jeg følte du hadde rett og ting ikke stemte. Dette er så kynisk og jevlig opptreden av spettet,noe jeg aldri hadde trodd om han. Loppe småfolk for sin egen velstand. Det er undermåls og skammelig. Skal som su ALDRI inn i noe som denne figuren har inflytelse på. Håper de på xi prøver å ta rotta på han.
Redigert 20.12.2024 kl 23:06
Vågakallen
20.12.2024 kl 23:01
1531
Selskaper på børsen er avhengig av tillit. Saga har pd. dessverre skuslet bort to års mulighetsrom til å kunne gjennomføre smarte strategier, og ikke minst skape nytt investeringsmessig momentum. Litt trading her og der holder ikke. Tillit bygges langsom opp, og brennes raskt ut. De to siste årene minner litt om et uspesifisert finansielt selskap, med tvungen loddtrekning og allsang i styret. Uansett, god helg😎
Marketwatch
20.12.2024 kl 22:29
1561
God dag mann økseskaft. Du kan umulig ha lest det jeg skriver! Har ingenting med utløsning av aksjer å gjøre (annet en at Spetalen får tilbudsplikt til øvrige aksjonærer ved passering av 50% eierskap, tilbudet vil da måtte ligge på minst det høyeste han har kjøpt aksjer for siste 6 mndr, dvs kr 1,30 - hver aksjonær står selvsagt fritt om man vil akseptere tilbudet eller ikke).
Du er naiv dersom du ikke tror at Spetalen allerede kontrollerer Saga med vel 40% eierskap, der er nok av medspillere å ta av.
Du er naiv dersom du ikke tror at Spetalen allerede kontrollerer Saga med vel 40% eierskap, der er nok av medspillere å ta av.
Redigert 20.12.2024 kl 22:49
nopetter
20.12.2024 kl 21:10
1392
Du overdramstiserer dette litt nå spettet og co må først inneha vanlig flertall de kan ikke løse ut de andre aksjonærene før de når kvalifisert flertall av aksjene. Dvs at dem bestemmer hvem som sitter i styret ved vanlig flertall.Styret bestemmer størrelsen på utbytte, det var det som skjedde i STSU der spettet var hovedaksjonæren da slaktet dem selskapet ved å utbetale nesten alle aktiva i utbytte ved at de solgte alle båtene
Her er reglene
Vanlig flertall – 50,1 prosent
Dersom du eier over halvparten av selskapet har du vanlig flertall. Her har du en fordel når saker skal avgjøres ved avstemning, som valg av styre.
Med en aksjepost som tilsvarer vanlig flertall kan du ikke endre på vedtektene i firmaet uten støtte fra andre aksjonærer. Du kan imidlertid ha avgjørende innflytelse på saker som ikke krever kvalifisert flertall på 66 67% av aksjene.
Husk at det er styret som bestemmer hvor mye det skal betales i utbytte.
Her er reglene
Vanlig flertall – 50,1 prosent
Dersom du eier over halvparten av selskapet har du vanlig flertall. Her har du en fordel når saker skal avgjøres ved avstemning, som valg av styre.
Med en aksjepost som tilsvarer vanlig flertall kan du ikke endre på vedtektene i firmaet uten støtte fra andre aksjonærer. Du kan imidlertid ha avgjørende innflytelse på saker som ikke krever kvalifisert flertall på 66 67% av aksjene.
Husk at det er styret som bestemmer hvor mye det skal betales i utbytte.
Redigert 20.12.2024 kl 21:12
Marketwatch
20.12.2024 kl 20:26
1425
Ja, folk glemmer fort, men håper likevel at det tas lærdom av hva som skjer i Saga, da dette er et stjerneeksempel på hvordan Spetalen behandler sine medaksjonærer. Spetalen er ingen team player, hans eneste anliggende er å skape verdier for seg selv, gjerne på bekostning av andre. Dette må alle som investerer i et selskap der Spetalen er inne være klar over! I Saga har han full kontroll, ved at han har fått inn stråmenn i ledelse/styre som gjør akkurat hva han ønsker. Disse lakeiene er avhengig av å få sin godtgjørelse fra samme Spetalen, de kan etter loven være formelt uavhengig, men er det REELT absolutt ikke. Spetalens strategi er nå å sitte ut de øvrige aksjonærene i Saga, slik at han får plukket sterkt rabatterte aksjer fra trette medaksjonærer som har gått lei. Overføringen av Valhall, som kun tjener Spetalen selv, samt en usedvanlig passivitet i forvaltning av Saga's midler, null besvarelse av henvendelser etc, er en del av denne strategien. På denne måten nærmer Spetalen og hans selskaper seg nå 50% eierskap, og et tilbud på kr 1,30 pr aksje kan ventes på de resterende 50%. Klarer Spetalen å tilegne seg selskapet på denne måten, vil han tjene opp 300 mill., da på bekostning av andre aksjonærer som velger å selge seg ut, istedetfor å sitte stuck. Kan hende jeg også selger på 1,30, da jeg nå er mektig lei dritten, men det sitter langt inne å gi etter for den bølle opptreden som foregår i Saga.
Lurifax
19.12.2024 kl 23:31
1593
Solan-(1) skrev Har alle solgt seg ut på bunnen?
Folk glemmer fort - skal visst ikke mer enn et par års tørketid til..
zxcvbnm
15.12.2024 kl 22:22
2024
Du sier det selv i ditt siste avsnitt (etter du ser hva jeg påpeker). Hvem vil kjøpe noe sånt på børsen? Nei, Spetalen er ut,er som pesten. Men har du troen er det bare å kjøpe og drive kursen oppover, de fleste ønsker seg ut. Så aksjer er det for salg, men ingen vil ha møkka.
Det eneste som kan får opp kursen (interessen), er om Saga Pure starter å bli et investeringsfond igjen, med kvartalsvise/årlige utbytter(tjene penger). Bli aktivt forvaltet av forvaltere og gjøre som Saga P egentlig er ment å være. Ved gode utbytter vil kursen være mindre viktig for aksjonærene. Pr nå virker det som utopi.
Saga P har kastet bort to veldig gode børsår. Helt utrolig at Saga ikke har tjent 200-400mnok siste 2 årene, med den kapitalen de har hatt tilgjengelig. Det ville gitt en verdi pr aksje mot NAV i øvre sjikt på ca 2.5kr. Eller årlige utbytter på ca 40 øre.
Det eneste som kan får opp kursen (interessen), er om Saga Pure starter å bli et investeringsfond igjen, med kvartalsvise/årlige utbytter(tjene penger). Bli aktivt forvaltet av forvaltere og gjøre som Saga P egentlig er ment å være. Ved gode utbytter vil kursen være mindre viktig for aksjonærene. Pr nå virker det som utopi.
Saga P har kastet bort to veldig gode børsår. Helt utrolig at Saga ikke har tjent 200-400mnok siste 2 årene, med den kapitalen de har hatt tilgjengelig. Det ville gitt en verdi pr aksje mot NAV i øvre sjikt på ca 2.5kr. Eller årlige utbytter på ca 40 øre.
Redigert 16.12.2024 kl 11:33
Tålmodigheten
15.12.2024 kl 21:27
2076
Vel, om spetalen eier fleste av aksjene, så er det mindre aksjer i omløp.
Hva skjer da, om selskapet plutselig klarer å øke interessen for selskapet?
Det er mangel på investeringslyst fra markedet, men det kan alltid endres ved at selskapet øker sine verdier. Da går kursen fort opp når det er få aksjer tilgjengelig.
Jeg er enig i at kurs ikke er det viktigste for Spetalen. Hvis han klarer å øke NAV, og interessen forblir lav, så kan han selv kjøpe seg kraftig opp over tid. Så trenger han bare å avslutte det hele med et tilbud på resterende aksjer, slik at han får avviklet og gitt seg selv alle verdiene.
Hva skjer da, om selskapet plutselig klarer å øke interessen for selskapet?
Det er mangel på investeringslyst fra markedet, men det kan alltid endres ved at selskapet øker sine verdier. Da går kursen fort opp når det er få aksjer tilgjengelig.
Jeg er enig i at kurs ikke er det viktigste for Spetalen. Hvis han klarer å øke NAV, og interessen forblir lav, så kan han selv kjøpe seg kraftig opp over tid. Så trenger han bare å avslutte det hele med et tilbud på resterende aksjer, slik at han får avviklet og gitt seg selv alle verdiene.
zxcvbnm
15.12.2024 kl 18:38
2163
At Spetalen er på begge sider av bordet bryr meg lite, han er jo ekstremt tjent med å få opp interessen på saga pure, slik at hans egen aksjepost blir mer verdt.
Her tar du feil, det viser historien. Spetalen behøver ikke kursstigning. Derimot økning i verdi på Nav er noe annet, da spetalen kontrollerer pengesekken 100%. Folk som ser det nå, har sett det for sent. Dette har Jørn på xi påpekt lenge. Konklusjonen er hvem vil kjøpe når spetalen kontrollerer 48%? Svar INGEN. Det ser man tydelig. Aksjen har blitt øretrillet kjøp 1.26- selg 1.27 etc etc I 2 år. Til tross for stor rabatt på NAV.
Hvem skal egentlig kjøre kursen oppover, da Spetalen kontrollerer alt for mye og har drept aksjen.
Her tar du feil, det viser historien. Spetalen behøver ikke kursstigning. Derimot økning i verdi på Nav er noe annet, da spetalen kontrollerer pengesekken 100%. Folk som ser det nå, har sett det for sent. Dette har Jørn på xi påpekt lenge. Konklusjonen er hvem vil kjøpe når spetalen kontrollerer 48%? Svar INGEN. Det ser man tydelig. Aksjen har blitt øretrillet kjøp 1.26- selg 1.27 etc etc I 2 år. Til tross for stor rabatt på NAV.
Hvem skal egentlig kjøre kursen oppover, da Spetalen kontrollerer alt for mye og har drept aksjen.
Redigert 15.12.2024 kl 18:39
Tålmodigheten
15.12.2024 kl 16:41
2224
En avnotering kan innbære avvikling av selskapet, som da trolig innebærer å dele ut verdiene til aksjonærene.
Det ville sånn sett kunne være bra, ihvertfall for de som eier aksjen til rundt dagens kurs, som utgjør betydelig rabatt mot fysisk verdi.
Plikten til å rette bud på alle aksjer kommer ved 50%, men ingen som selger om budet er på rundt dagens kurs.
Spetalen kan være en luring, men han er tjent med å kjøpe seg betydelig opp, for å så få kursen betydelig opp, eksempel ved å kjøpe resterende aksjer.
Aksjen har vært helt stille og i dvale i lang tid. Derimot siste tiden har det vært mye bevegelser.
85 millioner i kerøy aksjer, vistin pharma aksjer, mowi aksjer til 10 mill, utgitt private lån, vært med i emisjon til Vow som har gitt 20% avkastning kjøp av eiendom.
Aldri vært mer aktivitet i selskapet, men 1 eiendom salg får alle til å rive seg i håret?
Hva om eiendommen er lønnsomt og bidrar til at kommende kvartalsrapporter blir mer lystige?
At Spetalen er på begge sider av bordet bryr meg lite, han er jo ekstremt tjent med å få opp interessen på saga pure, slik at hans egen aksjepost blir mer verdt.
Det ville sånn sett kunne være bra, ihvertfall for de som eier aksjen til rundt dagens kurs, som utgjør betydelig rabatt mot fysisk verdi.
Plikten til å rette bud på alle aksjer kommer ved 50%, men ingen som selger om budet er på rundt dagens kurs.
Spetalen kan være en luring, men han er tjent med å kjøpe seg betydelig opp, for å så få kursen betydelig opp, eksempel ved å kjøpe resterende aksjer.
Aksjen har vært helt stille og i dvale i lang tid. Derimot siste tiden har det vært mye bevegelser.
85 millioner i kerøy aksjer, vistin pharma aksjer, mowi aksjer til 10 mill, utgitt private lån, vært med i emisjon til Vow som har gitt 20% avkastning kjøp av eiendom.
Aldri vært mer aktivitet i selskapet, men 1 eiendom salg får alle til å rive seg i håret?
Hva om eiendommen er lønnsomt og bidrar til at kommende kvartalsrapporter blir mer lystige?
nopetter
15.12.2024 kl 16:11
2247
Spettet har garantert planer for selskapet men om dette er til aksjonærene sitt beste tviler jeg på. Heller at han tar en Fredriksen spesial som han gjorde i NODL. Fredriksen gjorde et gigantisk dirty trick ved å gjennomføre en utvanning an mass der han selv kjøpte mesteparten av emisjonsaksjene til rans kurs
Dere får bare begynne å telle antall aksjer som gjenstår før dem har 2/3 flertall i selskapet som vil si at de har kvalifisert flertall da har dem full kontroll. Da kan dere si hasta lavista bye bye til saga på OSEBX
Dere får bare begynne å telle antall aksjer som gjenstår før dem har 2/3 flertall i selskapet som vil si at de har kvalifisert flertall da har dem full kontroll. Da kan dere si hasta lavista bye bye til saga på OSEBX
Redigert 15.12.2024 kl 16:43
Marketwatch
15.12.2024 kl 11:44
1376
Hva du skal stemme får du selv avgjøre.
Jeg har stemt imot, da transaksjonen etter min mening er svært tvilsom ut fra en rekke synspunkter (se også kommentarer tidligere i denne tråden, på xstrainvestor etc):
1) Transaksjonen innebærer at Spetalen får tilført likvider fra Saga, mens øvrige aksjonærer får kr null.
2) Transaksjonen viser at Spetalen, med sine lakeier, styrer Saga 100%, og at Saga således er lite investerbart for andre. Dette gjør nå at svært mange
går lei, og selger til Spetalen med 30/40% rabatt av det de burde ha fått.
3) Den forretningsmessige begrunnelsen for Saga av å foreta denne transaksjonen, synes å mangle. Hallen har ikke gitt avkastning siste år hverken ved
verdistigning eller drift. Fornyelse av tomteleien i 2029 skaper også stor usikkerhet. Er det drift av en fotballhall Saga skal drive med fremover? Etc.
Utenfra ser det ut til at Saga hadde vært mer tjent med å fortsette å gjøre nada, dvs heller ha pengene stående på bankkonto og få rente.
4) Pluss flere andre forhold, bl.a det at driften av Saga siste år synes å være svært kritikkverdig, noe som har medført at til tross for en gunstig
markedsutvikling generelt, så klarer ikke Saga å foreta seg noe som helst som gir avkastning. Kursutviklingen siste år har således vært begredelig.
Driften av Saga har vært så minimal at det er grunn til å spørre selskapet eksisterer kun ut fra hovedaksjonærs interesser. For de fleste utenforstående
synes nedleggelse av Saga med utbetaling av kr 1,80 pr aksje å ha vært det mest naturlige,
Uten at det har noe med denne konkrete transaksjonen å gjøre, så er det også mange som reagerer på hvordan Spetalen forsøker å fremstå i media,
der han bl.a går ut mot politikere og andre som lar seg lure av kraftspekulanter mv. Han virker rett og slett litt dobbeltmoralsk, når en vet om hvordan han selv opptrer i aksjemarkedet, og da særlig ovenfor sine medaksjonærer.
Jeg har stemt imot, da transaksjonen etter min mening er svært tvilsom ut fra en rekke synspunkter (se også kommentarer tidligere i denne tråden, på xstrainvestor etc):
1) Transaksjonen innebærer at Spetalen får tilført likvider fra Saga, mens øvrige aksjonærer får kr null.
2) Transaksjonen viser at Spetalen, med sine lakeier, styrer Saga 100%, og at Saga således er lite investerbart for andre. Dette gjør nå at svært mange
går lei, og selger til Spetalen med 30/40% rabatt av det de burde ha fått.
3) Den forretningsmessige begrunnelsen for Saga av å foreta denne transaksjonen, synes å mangle. Hallen har ikke gitt avkastning siste år hverken ved
verdistigning eller drift. Fornyelse av tomteleien i 2029 skaper også stor usikkerhet. Er det drift av en fotballhall Saga skal drive med fremover? Etc.
Utenfra ser det ut til at Saga hadde vært mer tjent med å fortsette å gjøre nada, dvs heller ha pengene stående på bankkonto og få rente.
4) Pluss flere andre forhold, bl.a det at driften av Saga siste år synes å være svært kritikkverdig, noe som har medført at til tross for en gunstig
markedsutvikling generelt, så klarer ikke Saga å foreta seg noe som helst som gir avkastning. Kursutviklingen siste år har således vært begredelig.
Driften av Saga har vært så minimal at det er grunn til å spørre selskapet eksisterer kun ut fra hovedaksjonærs interesser. For de fleste utenforstående
synes nedleggelse av Saga med utbetaling av kr 1,80 pr aksje å ha vært det mest naturlige,
Uten at det har noe med denne konkrete transaksjonen å gjøre, så er det også mange som reagerer på hvordan Spetalen forsøker å fremstå i media,
der han bl.a går ut mot politikere og andre som lar seg lure av kraftspekulanter mv. Han virker rett og slett litt dobbeltmoralsk, når en vet om hvordan han selv opptrer i aksjemarkedet, og da særlig ovenfor sine medaksjonærer.
Tålmodigheten
15.12.2024 kl 10:13
1449
Hvorfor stemme imot?
Innebærer investering at det vil bidra negativt på det finansielle? Altså at investeringen gir fra seg tap?
Eller handler misnøyen kun om det etiske i at spetalen egen selskap kjøper eiendommen?
Innebærer investering at det vil bidra negativt på det finansielle? Altså at investeringen gir fra seg tap?
Eller handler misnøyen kun om det etiske i at spetalen egen selskap kjøper eiendommen?
Marketwatch
14.12.2024 kl 13:58
1643
Ser at Spetalen går ut mot manipuleringen som foregår i kraftmarkedet. Han sier ingenting om manipuleringen som synes å foregå i Saga Pure.
Marketwatch
13.12.2024 kl 22:52
1857
Kan ikke se ar ASA loven inneholder bestemmelser om at Spetalen ikke kan stemme med sine 48%. Styret har dessuten gått god for at avtalen er rimelig, så de har nok alt på det tørre når det gjelder det formelle. At dette i realiteten er et skjult utbytte til Spetalen, på bekostning av øvrige aksjonærer, bør imidlertid få konsekvenser. Derfor håper jeg det blir nok stemmer for å gjennomføre en gransking av hva som foregår i dette selskapet, da denne samrøren av ledelse, styre, hovedaksjonær sine egne interesser mot selskapets, ikke kan få fortsette uten at noen griper inn!
Redigert 13.12.2024 kl 22:53
trek
13.12.2024 kl 18:51
1962
I første omgang bør man sette av to minutter i løpet av helga til å logge seg inn på vps, under kolonnen "hendelser" finner man "generalforsamling"
Der kan man forhåndsstemme på GF i Saga den 18. (Regner med de fleste aksjonærene allerede har gjort det da fristen løper ut på mandag)
Punkt 5 er det viktige her. Der krysser man av for at man er i mot forslaget i innkallingen.
Hvis Spetalen sine 48% faktisk ikke kan stemmes for så er det en god sjanse for at kjøpet av Valhall ikke kan gjennomføres.
Der kan man forhåndsstemme på GF i Saga den 18. (Regner med de fleste aksjonærene allerede har gjort det da fristen løper ut på mandag)
Punkt 5 er det viktige her. Der krysser man av for at man er i mot forslaget i innkallingen.
Hvis Spetalen sine 48% faktisk ikke kan stemmes for så er det en god sjanse for at kjøpet av Valhall ikke kan gjennomføres.
Marketwatch
13.12.2024 kl 16:10
2048
Da er det bare tre børsdager igjen til at Spetalen får gjennomført ranet av sine medaksjonærer. "Tyven, tyven, skal du hete"!. Overføring av Vallhall vil tappe Saga for likvider, uten å tilføre annet enn tre selskaper med en svært usikker fremtid, og en forventet inntjening langt under bankrente. Jeg og mange andre småaksjonærer har stemt nei til transaksjonen på VPS, men dette vil nok være til ingen nytte, da Spetalen kontrollerer 50% av Saga, minst.
Det vi småaksjonærer imidlertid må manne oss opp til, er å forlange en ny ekstraordinær generalforsamling, der eneste sak på agendaen vil være krav om gransking av Saga sin forretningsdrift, med begrunnelse at denne synes å ha som eneste formål, å berike hovedaksjonær. Et vedtak om gransking må ha samtykke fra minst 10% av aksjonærene, og kostnaden for den, holdes av selskapet selv. En slik gransking vil, om ikke annet, sette søkelyset på Spetalens og han kupaner sin tvilsomme forretningsvirksomhet, og helt klart gi dem en skikkelig ripe i lakken. Ser at en del på Xstrainvestor arbeider med å samle mer enn 10% av aksjonærene bak et slikt fremstøt, håper de lykkes, de skal ihvertfall få min stemme.
Det vi småaksjonærer imidlertid må manne oss opp til, er å forlange en ny ekstraordinær generalforsamling, der eneste sak på agendaen vil være krav om gransking av Saga sin forretningsdrift, med begrunnelse at denne synes å ha som eneste formål, å berike hovedaksjonær. Et vedtak om gransking må ha samtykke fra minst 10% av aksjonærene, og kostnaden for den, holdes av selskapet selv. En slik gransking vil, om ikke annet, sette søkelyset på Spetalens og han kupaner sin tvilsomme forretningsvirksomhet, og helt klart gi dem en skikkelig ripe i lakken. Ser at en del på Xstrainvestor arbeider med å samle mer enn 10% av aksjonærene bak et slikt fremstøt, håper de lykkes, de skal ihvertfall få min stemme.
sveipen
12.12.2024 kl 15:17
2255
sveipen skrev For en investering.
En god investering ????
Vedlegg 1 Appendix 1 Til sak 5: Godkjennelse av avtale med tilknyttet part Selskapet har inngått avtale med Tycoon Industrier AS ("Tycoon") om kjøp av Tycoon sine aksjer og andeler i selskapene Vallhall Fotballhall AS, Vallhall Fotballhall Drift AS og Vallhall Fotballhall KS ("Vallhall-Avtalen"). Før gjennomføring av Vallhall-Avtalen eier Tycoon ca. 60 % av totalt utestående aksjer i hver av Vallhall Fotballhall AS og Vallhall Fotballhall Drift AS og 53,818% av andelene i Vallhall Fotballhall KS. Målselskapene for Vallhall-Avtalen eier og drifter Vallhall Arena, den største innendørs-arenaen i Oslo. Med en sentral beliggenhet på Helsfyr har arenaen en kapasitet på opp til 15 000 personer.
Vedlegg 1 Appendix 1 Til sak 5: Godkjennelse av avtale med tilknyttet part Selskapet har inngått avtale med Tycoon Industrier AS ("Tycoon") om kjøp av Tycoon sine aksjer og andeler i selskapene Vallhall Fotballhall AS, Vallhall Fotballhall Drift AS og Vallhall Fotballhall KS ("Vallhall-Avtalen"). Før gjennomføring av Vallhall-Avtalen eier Tycoon ca. 60 % av totalt utestående aksjer i hver av Vallhall Fotballhall AS og Vallhall Fotballhall Drift AS og 53,818% av andelene i Vallhall Fotballhall KS. Målselskapene for Vallhall-Avtalen eier og drifter Vallhall Arena, den største innendørs-arenaen i Oslo. Med en sentral beliggenhet på Helsfyr har arenaen en kapasitet på opp til 15 000 personer.
sveipen
12.12.2024 kl 15:08
2266
Så det er dette Spettet skal bruke pengene i Daga til.
Kjøpe opp tabbe investeringer fra andre private selskaper.
Avtalen, vises det til revisors redegjørelse og også styrets erklæring, som begge vil gjøres tilgjengelig på Selskapets hjemmeside. Styret foreslår at generalforsamlingen fatter følgende vedtak: "Generalforsamlingen godkjenner avtale med Tycoon Industrier AS om kjøp av Tycoon Industrier AS sine aksjer i Vallhall Fotballhall AS og Vallhall Fotballhall Drift AS samt kjøp av Tycoon Industrier AS sine andeler i Vallhall Fotballhall KS.
Kjøpe opp tabbe investeringer fra andre private selskaper.
Avtalen, vises det til revisors redegjørelse og også styrets erklæring, som begge vil gjøres tilgjengelig på Selskapets hjemmeside. Styret foreslår at generalforsamlingen fatter følgende vedtak: "Generalforsamlingen godkjenner avtale med Tycoon Industrier AS om kjøp av Tycoon Industrier AS sine aksjer i Vallhall Fotballhall AS og Vallhall Fotballhall Drift AS samt kjøp av Tycoon Industrier AS sine andeler i Vallhall Fotballhall KS.
Marketwatch
11.12.2024 kl 09:36
2454
Har aldri vært bort i et selskap der ledelsen og styret synes å arbeide bevisst for at hovedaksjonær skal kunne røve til seg aksjer fra medaksjonærer til sterkt rabbaterte priser. Dette er etter min mening mafiavirksomhet, og har ingenting med seriøs kapitalforvaltning å gjøre. Håper Spetalen også snart pakker snippsekken sin og drar til Sveits, så slipper vi forhåpentligvis å se mer til han.
zxcvbnm
11.12.2024 kl 06:31
2582
Nå eier Spetalen 48.01% mangler ca 9.7 maksjer. Selger Simonsen (7.5maksjer), mangler Spettet 2.2maksjer i markedet. Bud eller ikke er det samme. Spetalen har rævkjørt hele XI gjengen og resten av aksjonærene. Ingen vil ta i Saga eller ønsker å kjøpe. Alt er overlatt til spettet og om han har 48 eller 70% av aksjene,er uvesentlig. Spetalen har nå kjøpt ca 30maksjer siden Juni. I forhold til NAV er det en gevinst på 15 millioner,hadde aksjene vært kjøpt av Saga hadde det vært beste halvåret på over 2 år.
Redigert 11.12.2024 kl 06:32
Aramis
11.12.2024 kl 00:15
2650
Finansavisen:
Øystein Stray Spetalen fortsetter å kjøpe seg opp i Saga Pure. Nå har investoren lastet opp med ytterligere 2 millioner aksjer til en snittpris på 1,26 kroner.
I slutten av september ble det børsmeldt at Spetalens Tycoon Industrier hadde kjøpt 2,5 millioner aksjer i Saga Pure til en kurs på 1,27 kroner. I begynnelsen av samme måned kjøpte Spetalen og Tycoon drøyt 12,5 millioner Saga Pure-aksjer til 1,30 kroner pr. stykk. Sist i november kjøpte han 7,38 millioner aksjer til en kurs på 1,28 kroner.
Etter transaksjonen har Tycoon Industrier cirka 59,97 millioner aksjer i Saga Pure. I tillegg har han privat hele 172,84 millioner aksjer. Det gir en eierandel på tett opp mot 50 prosent.
Øystein Stray Spetalen fortsetter å kjøpe seg opp i Saga Pure. Nå har investoren lastet opp med ytterligere 2 millioner aksjer til en snittpris på 1,26 kroner.
I slutten av september ble det børsmeldt at Spetalens Tycoon Industrier hadde kjøpt 2,5 millioner aksjer i Saga Pure til en kurs på 1,27 kroner. I begynnelsen av samme måned kjøpte Spetalen og Tycoon drøyt 12,5 millioner Saga Pure-aksjer til 1,30 kroner pr. stykk. Sist i november kjøpte han 7,38 millioner aksjer til en kurs på 1,28 kroner.
Etter transaksjonen har Tycoon Industrier cirka 59,97 millioner aksjer i Saga Pure. I tillegg har han privat hele 172,84 millioner aksjer. Det gir en eierandel på tett opp mot 50 prosent.
Marketwatch
06.12.2024 kl 09:26
2957
Håper de som arbeider for gransking på xtrainvestor får med seg nok aksjonærer til et vedtak i e.o.g. Avkastningen for aksjonærene i Saga de to siste år, er jo kriminelt i seg selv.
nopetter
02.12.2024 kl 11:23
3362
disse aksjene er garantert kjøpt av andre stor aksjonærer utenfor børs, de henter ikke 3,5 mill aksjer på børs uten er kraftig reaksjon opp noe de ikke hadde planer om kursen blir bare dumpet over tid. jeg mistenker spettet og nes å ta en fredriksen som han gjorde i nodl. å slakte selskapet for deretter å ta den av børsen for så å reinvestere dette i noe annet siden det grønne eksperimentet på børsen er utgått på dato. han og nes har vel nå over 50% i saga som gir et vanlig felrtall og må oppi kvalifisert flertall for å styre dette alene
Redigert 02.12.2024 kl 11:27
zxcvbnm
02.12.2024 kl 11:12
3352
Sier ikke dette det meste om svindelforetaket og statusen til Spetalen?
Største aksjonær har kjøpt 27 millioner aksjer ca 5.5% av aksjene siden juli (i området 1.27-1.3kr)
Kursen har gått ned. Selv om det er 40% opp til kurs 1.8kr (NAV) og selskapet består "utelukkende av cash".
Må være et enestående eksempel på børsene verden over. For å kryde pillen litt. Aksjene er kjøpt med lånte penger fra Saga Pure. Genialt.
Eller sagt på en annen måte,investeringer er satt på hold, da største aksjonær låner penger av selskapet for å kjøpe ut andre aksjonærer til sterk rabatt.
Største aksjonær har kjøpt 27 millioner aksjer ca 5.5% av aksjene siden juli (i området 1.27-1.3kr)
Kursen har gått ned. Selv om det er 40% opp til kurs 1.8kr (NAV) og selskapet består "utelukkende av cash".
Må være et enestående eksempel på børsene verden over. For å kryde pillen litt. Aksjene er kjøpt med lånte penger fra Saga Pure. Genialt.
Eller sagt på en annen måte,investeringer er satt på hold, da største aksjonær låner penger av selskapet for å kjøpe ut andre aksjonærer til sterk rabatt.
Redigert 02.12.2024 kl 11:32
aud590
02.12.2024 kl 08:56
3407
SAGA: TYCOON INDUSTRIER KJØPT 3,5M AKSJER, KURS 1,27
Oslo (Infront TDN Direkt): Tycoon Industrier, et selskap tilknyttet styremedlem Øystein Stray Spetalen og styreleder Martin Nes i Saga Pure, kjøpte fredag 3.500.000 aksjer i Saga Pure til kurs 1,27 kroner, ifølge en melding fredag kveld.
Oslo (Infront TDN Direkt): Tycoon Industrier, et selskap tilknyttet styremedlem Øystein Stray Spetalen og styreleder Martin Nes i Saga Pure, kjøpte fredag 3.500.000 aksjer i Saga Pure til kurs 1,27 kroner, ifølge en melding fredag kveld.
zxcvbnm
30.11.2024 kl 21:38
3593
Spettet er blakk, tom for likviditet. Ser på xi at spettet har lånt ca 40mnok av saga. Dette blir vel gjort opp med valhall i bytte. Nei, sleipere type finnes ikke. Regner med de som har deltatt i emisjoner i saga, er spesielt fornøyde. Maken til svindel, er ikke mulig å bedrive uten å havne bak murene. Hvorfor i svarte skal vedkommende bruke saga til dette? Kan vel bare fortsette "eiendomseventyret" sitt i tycoon.
Redigert 30.11.2024 kl 21:40
Gurleif
30.11.2024 kl 20:49
3582
Tja, min lille hypotese bygget på det premiss at man står overfor en disposisjon som kan bli rammet av gjennomskjæringsregelen i skatteloven § 13-3 https://lovdata.no/lov/1999-03-26-14/§13-3, og at det da normalt er vesentlig lettere å bygge en plausibel forretningsmessig begrunnelse dersom erververs eksisterende virksomhet er kompatibel med de posisjoner som overtas ved fusjon eller oppkjøp. Men det var i hovedsak et forsøk på å være djevelens advokat der ingen ser muligheten for at det kan være en skjult oppside i transaksjonen :-)
Marketwatch
30.11.2024 kl 19:59
3603
Beklager, men kan ikke se at kjøpet av Valhall selskapene kan ha noen skattemessige motiver. Saga har selv ca 32 mill i ligningsmessig underskudd til fremføring. Valhallselskapene synes å gå ca i balanse, men i minus i år med kostnaden for takreparasjon, så de betaler nok heller ikke skatt.
Skulle Saga kjøpe et eiendomsselskap med ligningsmessig underskudd og fusjonere dette inn i Saga (noe som synes tvilsomt å gjøre forretningsmessig), så gir en slik fusjon skattemessig kontinuitet, dvs skatteposisjoner (inkl. ligningsmessig underskudd til fremføring), overføres til overtakene selskap. Kan ikke se at det er noe krav om at Saga fra før må drive samme virksomhet for å oppnå skattemessig kontinuitet.
Nei, motivet for kjøpet av Valhall er, etter det jeg kan se, å gi Spetalen nok likvider til at han kan fortsette å kjøpe aksjer i Saga til sterkt rabbarterte priser, fra drittleie minoritetsaksjonærer.
Skulle Saga kjøpe et eiendomsselskap med ligningsmessig underskudd og fusjonere dette inn i Saga (noe som synes tvilsomt å gjøre forretningsmessig), så gir en slik fusjon skattemessig kontinuitet, dvs skatteposisjoner (inkl. ligningsmessig underskudd til fremføring), overføres til overtakene selskap. Kan ikke se at det er noe krav om at Saga fra før må drive samme virksomhet for å oppnå skattemessig kontinuitet.
Nei, motivet for kjøpet av Valhall er, etter det jeg kan se, å gi Spetalen nok likvider til at han kan fortsette å kjøpe aksjer i Saga til sterkt rabbarterte priser, fra drittleie minoritetsaksjonærer.
Gurleif
30.11.2024 kl 18:19
3647
Det er mulig å tenke seg at Valhall-kjøpet er forretningsmessig begrunnet. En teori er at kjøpet av Valhall blir etterfulgt av at Saga Pure fusjonerer inn et eller flere eiendomsselskap/utviklere.
Transaksjoner som tilsynelatende mangler forretningsmessig god begrunnelse, er ganske ofte motivert av en skattemessig oppside.
En hypotese som ville gjort det tilsynelatende meningsløse kjøpet av Valhall rasjonelt kan være:
*Mange eiendomsbesittere- og utviklere i Oslo-området er i alvorlig trøbbel.
*Saga Pure sier de skal gå etter "distressed assets".
*For å beholde fremførbare skattemessige underskudd hos et "distressed asset" ved fusjon, må overtagende selskap normalt ha virksomhet av samme art som det innfusjonerte.
*Overtagelse av Valhall gjør eiendomsdrift til Sagas eneste reelle virksomhetsområde.
*Det er selvfølgelig ikke smart å bekjentgjøre offentlig at utnyttelse av skattereglene er motivasjonen.
*Hvis du fusjonerer inn eiendomsutviklere med store fremførbare underskudd, og eiendomsselskap i posisjon til å realisere eiendom med skattemessig gevinst, får du optimalisert begges skatteposisjoner.
*Det vil ikke være første gang Spetalen gjør transaksjoner som skaffer tilgang på andres skatteposisjoner.
Selvfølgelig bare en spekulativ hypotese, men hva med å starte med dette selskapet som bl.a. har utviklingseiendommer på Helsfyr og Hasle, i umiddelbar nærhet av Valhall: https://www.finansavisen.no/bygg-og-anlegg/2024/10/21/8195023/mathis-grimstad-gar-av-som-stor-oslo-eiendom-sjef-etter-kriseemisjon-og-enorme-tap
Her det mange og store investorer som kan se nytte av å komme inn i en ny børsnotert konstruksjon som gir enkel exit ved behov.
Transaksjoner som tilsynelatende mangler forretningsmessig god begrunnelse, er ganske ofte motivert av en skattemessig oppside.
En hypotese som ville gjort det tilsynelatende meningsløse kjøpet av Valhall rasjonelt kan være:
*Mange eiendomsbesittere- og utviklere i Oslo-området er i alvorlig trøbbel.
*Saga Pure sier de skal gå etter "distressed assets".
*For å beholde fremførbare skattemessige underskudd hos et "distressed asset" ved fusjon, må overtagende selskap normalt ha virksomhet av samme art som det innfusjonerte.
*Overtagelse av Valhall gjør eiendomsdrift til Sagas eneste reelle virksomhetsområde.
*Det er selvfølgelig ikke smart å bekjentgjøre offentlig at utnyttelse av skattereglene er motivasjonen.
*Hvis du fusjonerer inn eiendomsutviklere med store fremførbare underskudd, og eiendomsselskap i posisjon til å realisere eiendom med skattemessig gevinst, får du optimalisert begges skatteposisjoner.
*Det vil ikke være første gang Spetalen gjør transaksjoner som skaffer tilgang på andres skatteposisjoner.
Selvfølgelig bare en spekulativ hypotese, men hva med å starte med dette selskapet som bl.a. har utviklingseiendommer på Helsfyr og Hasle, i umiddelbar nærhet av Valhall: https://www.finansavisen.no/bygg-og-anlegg/2024/10/21/8195023/mathis-grimstad-gar-av-som-stor-oslo-eiendom-sjef-etter-kriseemisjon-og-enorme-tap
Her det mange og store investorer som kan se nytte av å komme inn i en ny børsnotert konstruksjon som gir enkel exit ved behov.
Taycon
30.11.2024 kl 12:52
3741
Du virker bitter. Prøv å fyll ditt hjerte med ❤️ Osvaldsen. Hvis det er noen trøst, så har jeg ikke Saga lenger.
Redigert 30.11.2024 kl 12:54
Osvaldsen
30.11.2024 kl 10:55
3816
Ser ut som du er i ferd med å bli rævkjørt av Spetalen igjen Taycon. Som om Hrgi ikke var nok.....
Osvaldsen
Osvaldsen