10 VLCC-SLUTNINGER, "FAST RATETREND"

Volf
FRO 03.12.2018 kl 08:45 2264

TANK:10 VLCC-SLUTNINGER, "FAST RATETREND" AG/KOREA OG V-AFR/KINA" -FEARNLEYS
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 10 VLCC-slutninger fredag. Rate-trenden beskrives som "fast" på rutene fra AG til Sør-Korea og fra Vest-Afrika til Kina, mens trenden fra AG til USA-gulfen beskrives som stabile.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fra AG ble det sluttet tre reiser, til henholdsvis Taiwan, Thailand og Fillipinene.

Videre ble det sluttet en reise fra Brasil til Kina.

Ellers ble det gjort seks slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($) Trend
280 AG/USG 41,0 7.700 Stabil
270 AG/Korea 100,0 56.100 Fast
260 V-Afr/Kina 100,0 57.000 Fast
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 3880 CST):
==============================================================
Fujairah - 431
Singapore - 415
Rotterdam - 362
Offshore USG- 430
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Des'18 - 92
Nov'18 - 144
Okt'18 - 157
==============================================================
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
03.12.2018 kl 08:51 2242

OPPSUMMERING:FRONTLINE NED FREDAG ETTER STERK UKE
Oslo (TDN Direkt): Frontline var blant aksjene som falt markant på Oslo Børs fredag etter kraftig oppgang tidligere denne uken samtidig som VLCC-ratene har ligget på et høyt nivå.

DNB Markets har i en sektoroppdatering for råoljetanksektoren nedgradert Frontline til hold fra kjøp. Meglerhuset ser et ugunstig forhold mellom risiko og avkastning i forkant av første halvdel av 2019. Sesongmessige svingninger i VLCC-ratene indikerer et svak start på året, noe som kan forverres av eventuelle kutt fra Opec, når kartellet skal møtes i desember.

Meglerhuset viser til at de siste åtte tilbudskuttene fra Opec har ledet til prosentvise endringer på 15 prosent for fem år gamle VLCCer, og hele 73 prosent for aksjekursen til Frontline.

DNB Markets trekker også frem ytterligere tre faktorer som understøtter det negative synet på sektoren de neste månedene. Den første er null eksport av råolje fra USA til Kina i august og september, noe som ifølge meglerhuset gir nedsiderisiko for tonnmiletterspørselen. Videre bidrar også svak utvikling i amerikansk råoljeeksport som andel av produksjonen og libysk råoljeeksport på en femårig topp til nedsiderisiko, mener DNB Markets.

Meglerhuset er imidlertid positive til sektorens utsikter i andre halvdel av 2019 og i 2020. Når det gjelder det korte bildet rapporterer Clarksons Platou fredag om VLCC-rater på 58.000 dollar pr dag, som er det høyeste nivået siden fjerde kvartal 2016. Til sammenligning har ratenivået det siste året ligget på 18.500 dollar pr dag i gjennomsnitt.

Frontline-aksjen falt 7,4 prosent på Oslo Børs fredag, omsatt for 139 millioner kroner. Uken sett under ett er imidlertid aksjen opp 14 prosent.

Ellers er Pareto Securities ute med en oppdatering på sektoren for gjeldsinndrivelse fredag. Oppdateringen omtaler blant annet B2Holding, som for tiden handles rundt laveste nivåer på to år. Meglerhuset gjør flere estimatendringer for selskapet, som avholdt både tredjekvartalspresentasjon og kapitalmarkedsdag onsdag.

Pareto nedjusterer imidlertid estimatene for B2Holding i 2018 med 14 prosent og med fire prosent for 2019, på bakgrunn av guidingen som ble lagt frem.

"Selskapet vil fokusere mer på forward flow-avtaler og sikret gjeld fremover, noe som blant annet medfører nye organisatoriske behov. På den andre siden vil økt forfall og skala redusere inndrivelseskostnaden fremover, og vi har redusert estimatet for driftskostnader med 2-4 prosent", skriver meglerhuset, som venter et resultat pr aksje på 2,63 kroner i 2020.

Fokuset på forward flow og sikret gjeld legger grunnlaget for fortsatt høy vekst ifølge Pareto, som allikevel påpeker at det øker risikoen, samt usikkerheten knyttet til hvordan høyere renter vil påvirke inndrivelsen fremover.

Torsdag etter børsslutt kom Finanstilsynet med en melding knyttet til kapitalkrav for foretak som kjøper porteføljer av misligholdte lån. Av meldingen går det frem at disse foretakene skal benytte en risikovekt på 150 prosent inntil foretaket selv har gjennomført nedskrivning på sin kostpris med minst 20 prosent.

ABG Sundal Collier skriver i en oppdatering at dette er "tydelig rettet" mot den ferskere og nyere gjelden som nylig har blitt solgt fra banker på veldig attraktive nivåer for bankene selv.

"Etter vårt syn vil ikke dette bare ramme gjeldskjøperne, men også bankene som selger gjelden", skriver meglerhuset.

Grunnen til det er at bankene risikerer å måtte skrive ned verdien av gjelden før den kan selges, og dermed ta høyere tap. I tillegg kan tidspunktet for nedskrivningen påvirke kjøpernes betalingsvilje negativt, skriver ABG, som tror tilsynets vurdering i første omgang kan påvirke Axactors norske virksomhet, samt Monobank.

Meglerhuset tror det i mindre grad vil påvirke større forbrukslånsaktører som Bank Norwegian og Komplett Bank, men at disse kan risikere høyere tapsavsetninger.

B2Holding-aksjen steg fredag 2,7 prosent, mens Axactor falt 4,6 prosent.

Hovedindeksen på Oslo Børs endte ned 0,09 prosent til 860,98 poeng, omsatt for 7.073 millioner kroner.

henrik.brekke@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
vulkan
03.12.2018 kl 10:15 2109

Kinaratene fortsetter oppover - kanskje kutt i oljeproduksjon ikke vil merkes så godt.
kl 12:
og Cap ratene fortsetter oppover på alle ruter:-) Ikke noen negativ reaksjon på oljekutt her.
https://www.riverlake.ch/
Tror DNB kan ha gått på en bom her, vi får se videre.
Redigert 03.12.2018 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Aldara
03.12.2018 kl 12:42 1968

Jeg ser at de stygge stygge jævlene fra Helvete klarer å styre kursen ned idag igjen!
Måtte de brenne!!
Volf
04.12.2018 kl 09:05 1758

TANK:9 VLCC-SLUTNINGER MANDAG, STABIL RATETREND -FEARNLEYS
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni VLCC-slutninger mandag. Rate-trenden beskrives som stabil på alle referanseruter.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fra AG ble det sluttet tre reiser, der to går til Kina og en går til Taiwan.

Videre er det sluttet to reiser fra Vest-Afrika, til henholdsvis Kina og Østen, samt en reise fra Egypt til Nederland.

Det er også sluttet to reiser fra Brasil til Østen.

Ellers er det gjort en slutning der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($) Trend
280 AG/USG 43,5 9.600 Stabil
270 AG/Korea 97,5 54.800 Stabil
260 V-Afr/Kina 99,0 55.200 Stabil
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 3880 CST):
==============================================================
Fujairah - 417
Singapore - 430
Rotterdam - 370
Offshore USG- 430
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Des'18 - 94
Nov'18 - 144
Okt'18 - 157
==============================================================
HH, finans@tdn.no
vulkan
04.12.2018 kl 10:51 1646

FRO må ha tjent noe sykt med penger nå i Q4...... Stabilt høye rater for alle skipssegment.
Volf
05.12.2018 kl 16:32 1409

TANK:ANALYTIKERE SER VLCC-RATER NÆR USD 31'/DAG I 2019, MACLEOD SER VOLATILT MARKED
Oslo (TDN Direkt): VLCC-ratene ventes å ligge nær 31.000 dollar pr dag i 2019, mot et nivå så langt i 2018 på rundt 19.100 dollar.

Det viser gjennomsnittet av estimater innhentet av TDN Direkt fra syv analytikere. Anslagene varierer mellom 25.000 og 40.000 dollar pr dag.

VLCC-ratene ligger nå rundt 60.700 dollar pr dag, opp 15,1 prosent sammenlignet med nivået for én måned siden, ifølge en liste fra Clarksons Platou.

Administrerende direktør Robert Hvide Macleod i Frontline tror 2019 vil bli et år der VLCC-markedet blir preget av høy volatilitet, men er generelt optimistisk og venter en høy utnyttelse av den globale flåten.

-Oljevolumene ser ut til å bli rekordhøye, og grunnlaget for et sterkt tankmarked er tilstede. Samtidig har ordreboken over 60 nybygg for levering, mens like mange skip passerer 17,5 års klasse i løpet av 2019. Vi vil også se effekten av at hele flåten må forberede seg for IMO 2020, og "offhire", i forbindelse med scrubber-montering, vil øke. Videre ser Irans flåte også ut til å gå tilbake til lagring, slik de var før sanksjonene ble løftet, og dette er rundt 30 skip. Alt dette mot et bakteppe av rekordvekst i oljetilbud, hovedsakelig fra USA og et mulig produksjonskutt fra Opec. Jeg er optimist, sier Frontline-sjefen til TDN Direkt.

Macleod venter at VLCC-ratene i snitt vil ligge høyere i 2019 enn i 2018.

-2018 blir ett av de svakeste årene VLCC markedet har sett noensinne, til tross for kraftig oppgang i siste del av året. Vi tror 2019 vil bli langt bedre enn 2018, sier han.

Knyttet til tonnmilutviklingen neste år sier konsernsjefen at han venter at den vil fortsette å øke, med økt amerikansk oljeeksport og sterk etterspørsel i Asia.

På spørsmål om hva som er største oppsidepotensial og nedsiderisiko for 2019, gir konsernsjefen følgende svar:

-Oljeprisnedgangen mot slutten av 2018 er veldig positiv for oljeetterspørselen i fremvoksende økonomier. Dette sammen med sterkt voksende tilbudsside, er fantastisk for tanketterspørselen. Handelskrig og tollbarrierer er nok det vi frykter mest, da dette kan ha stor effekt på global vekst. En kraftig økning i oljeprisen vil heller ikke være positivt for tankmarkedet, men den skal være kraftig. Ved nylige 80 dollar pr fat holdt etterspørselen seg sterk, sier han til TDN Direkt.

-Hvilken effekt venter du at eventuelt videre produksjonskutt fra Opec/ikke-Opec neste år vil ha på tonnmiletterspørselen?

-Slik vi ser det, vil relativt sett mer av oljetilbudet dreie fra Midtøsten til Atlanterhavet. Ettersom etterspørselsveksten er sterkest i Asia, betyr dette at oljen vil reise lengre distanser og ytterligere forsterke tonnmilutviklingen vi har sett de siste årene. Det er mye fokus på produksjonskuttet som forventes denne uken, men det er viktig å sette dette i perspektiv. Tilbudssiden har vokst med 3,25 milloner fat så langt i år og 2,2 millioner av dette er amerikansk produksjon, sier Macleod.

Om utviklingen rundt Iran sier Macleod at det er svært vanskelig å spå, da dette styres av storpolitikk.

-Iran-situasjonen vil sannsynligvis føre til at Irans egen flåte blir bundet opp med usolgt olje, og ytterligere gjøre fraktmarkedet strammere i 2019, sier han.

havard.hansen@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Slettet bruker
05.12.2018 kl 19:22 1266

Det ser ikke it som om markedet hverken her på OSE eller i NY vet å verdsette FRO, kursen synker nå med ca 4% i NY.
K
seko
05.12.2018 kl 19:36 1246

der er lukket i USA