TGS - SeriÞs diskusjonstrÄd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 360299

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriÞs diskusjonstrÄd som er fri fra endelÞse og poenglÞse sider hvor et fÄtall med agenda Þdelegger for fruktbar diskusjon.

Denne trÄden er ment Ä romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. SelvfÞlgelig skal det vÊre rom for meninger som gÄr begge veier. Men i denne trÄden forsÞker vi gjÞre det med argumentasjon og respekt fremfor Ä sÞke latterligjÞre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-trĂ„der pĂ„ grunn av barnehagenivĂ„et og flere har bedt meg opprette en lĂ„st trĂ„d. GjĂžr herved et forsĂžk. Inviterer lĂžpende. Ellers er det bare Ă„ be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du mÄ logge inn for Ä svare
Bracon
09.11.2024 kl 20:15 6021

Det hjelper ikke pÄ kursen, nÄr bandittene styrer. Burde vel stÄtt i nÊrmere 200,- nÄ. Latterlig!!
Kontur
09.11.2024 kl 18:50 6068

Det skal letes mer etter olje og gass over hele verden og TGS er verdensledende pÄ feltet. Sitter med en fantastisk flÄte og et enormt bibliotek. Her mÄ vi mobilisere og fÄ gutta boys til Ä handle aksjen.
GĂ„r all inn.
KjĂžp TGS og hold pĂ„ aksjene. Eneste nedside er at vi fĂ„r en solid skatteregning 😂
GrĂžntgress
08.11.2024 kl 21:38 6672

Faller pĂ„ gevinstsikring fra tradere pĂ„ slutten av dagen grunnet fredag og short som fortsatt har litt krutt igjen. Ser short posisjonen minker, snart klarer de ikke holde igjen mer og dekker inn. Men akk det er vel nevnt noen ganger tidligere her 😅
Kontur
08.11.2024 kl 12:45 7050

KjÞp og hold. Det er oppskriften. Fondene posisjonerer seg nok nÄ. De leter etter trygge og lÞnnsomme selskaper. TGS er et slikt selskap, omtrent all usikkerhet er tatt bort. Ingen emisjonsfare kun Þkende inntekter og svulmende backlog
Kontur
08.11.2024 kl 12:01 7181

HÞrer det samme. Flere som vurderer inngang nÄ. Selskapet tjener gode penger og er et mye tryggere case enn masse usikre vekstselskaper pÄ bÞrsen som nÄ mÞter motbÞr. SÊrlig de sÄkalte grÞnne selskapene sliter big time grunnet dÄrlige betingelser, utflagging, forsinkelser og nÊrmest total tÞrke av risikokapital, naturlig nok.
Fremtiden er selskaper som sikrer fremtidig energi ifra lÞnnsom utvinning av olje og gass. TGS stÄr i en sÊrstilling.
Dette faktum vil bli mer og mer tydelig fremover.
KjÞp TGS og bli med pÄ oppgangen. Mitt mÄl er fremdeles 200 tallet i lÞpet av 2025
GrĂžntgress
08.11.2024 kl 10:50 7213

NÄr kursen krysser motstand 105, sÄ vil denne gÄ. Min mening, vi fÄr se. Kort prat med en stÞrre investor som sÄ dette som en mulighet uten selv Ä vÊre inne i aksjen, gjÞr caset enda bedre for min del. Anonymt forum og mye rart kan bli sagt, men her er det muligheter. SkjÞnner at dette hÞres tÞvete ut.
Redigert 08.11.2024 kl 10:55 Du mÄ logge inn for Ä svare
Morraberget
08.11.2024 kl 10:47 6995

Selvsagt skulle du ha en fordel pĂ„ den 😉 Jeg forventer meg noen fine kontrakter fremover nĂ„, at de fĂ„r gjennomslag for ny og bedre avtale pĂ„ LĂ„n og at de pĂ„ et tidspunkt bruker en del penger pĂ„ gjenkjĂžp av aksjer 

.. SĂ„ er positiv og har forventninger til at det vil bli ei positiv utvikling fremover. Det store spĂžrsmĂ„let er Hvor stort behov og hvor lĂžst pengene sitter hos de som mĂ„ lete mer, er 

og nĂ„r forventet stĂžrre leteaktivitet kommer ? Underveis nĂ„ sĂ„ blir uansett TGS mer samkjĂžrt og rigget jfr. Fusjonen. Det blir mer og mer synergier og besparelser samt effektivitet i hvert ledd i TGS.😃
GrĂžntgress
08.11.2024 kl 10:39 6786

Fikk svar i gÄr, men ventet med Ä dele denne til jeg fikk gjennomfÞrt noen kjÞp :)
Dette blir bra.
GrĂžntgress
08.11.2024 kl 10:24 6744

Sendte mail til TGS og spurte hva de tenkte om presidentvalget i USA. Gagner dette TGS?
Svar:
For aktiviteten vi har i USA som er hovedsaklig OBN innsamling i Gulf of Mexico (med omtrent to crews) og noen onshore prosjekter er det positivt med ny president. Vi har ogsÄ endel datterselskaper som er rigstrert i USA og som brukes som legal entity pÄ mange prosjekter. Redusert selskapsskatt vil vÊre positivt i sÄ mÄte.

Mvh,

BĂ„rd
Kontur
08.11.2024 kl 09:45 6749

KursmÄlene ligger betydelig hÞyere enn dagens kurs (om en ser bort ifra DB utskuddet da som mÄ ha en annen agenda)
Aksjen har nÄ konsolidert seg rundt hundre, dvs at vi antagelig er nede pÄ grunnfjellet, de store aksjonÊrene og de som skjÞnner caset selger ikke. Vi sitter i pÄvente av oppgangen som nÊr garantert vil komme. TGS er sÄ suverene pÄ verdensbasis innenfor sine felt at de nÊrmest er en monopolist i deler av segmentet.
Aktiviteten Þker jevnt og trutt og honorarer og dagrater stiger fint. Backlog er svÊrt komfortabel og stigende. Synergier pÄ over 130 mill blir nÄ synliggjort, stort PGS fremfÞrbart underskudd kommer, gjenkjÞpsmandatet ligger der og refinansieringen vet jeg det jobbes med. Vi snakker om en halvering av finansieringskost pÄ PGS obligasjonen.
Last opp i TGS nĂ„, bjellesauene kommer snart, la oss ta max gevinst i oppturen heller enn disse allerede utskjemte guttene😂
Kontur
08.11.2024 kl 07:37 6967

Videre opp i dag. TGS kjÞperne vil strÞmme til nÄ.
unikum
07.11.2024 kl 23:32 7252

Tror short har kommet for Ă„ bli. For mange tradere og nervĂžse investorer med kort horisont som fĂžlger aksjen. Short har funnet ett fundament og den brukes hver dag. SĂ„ noen opptur fra short blir det nok ikke.
portion
07.11.2024 kl 22:31 7401

Slik handlet norske Nordnet-kunder etter Trumps valgseier...

Sikret seg oljeaksjer
De mest kjĂžpte aksjene var Equinor, TGS og VĂ„r Energi.

For oljeserviceselskapet TGS er det positivt at Trump vil Ăžke oljeproduksjonen. Mer amerikansk olje kan resultere i flere oppdrag til oljeservice-sektoren.

https://e24.no/boers-og-finans/i/mPvLP0/slik-handlet-norske-nordnet-kunder-etter-trumps-valgseier

Kontur
07.11.2024 kl 20:32 6860

TGS er stedet Ä sitte i nÄ fremover. Leteprogrammene rulles nÄ ut over store deler av verden. Det trengs betydelig mer oljereserver, etterslepet er enormt.
TonyB
07.11.2024 kl 18:21 7103

Om man kjenner litt pĂ„ det ift kursutvikling og det «mikrofundamentale», kan det gi litt inspirasjon, trygghet og bredde Ă„ se pĂ„ litt flere sammenhenger og hvordan dette ogsĂ„ pĂ„virker denne aksjen. Mulig jeg har postet denne tidligere, men ta en kikk pĂ„ artikkelen, skrevet av RussianOil. Mye fornuftig her og mye fakta rundt NÅR det historisk har vĂŠrt smart Ă„ plassere i ulike sektorer. Om historien gjentar seg nok en gang, er det nĂ„ det burde vĂŠre smart Ă„ allokere i energi. Ofte er det makro, sentiment og smart money’s plasseringer som styrer det virkelige showet. SĂ„ selv om et selskaps verdsettelse er fundamentalt latterlig priset, hjelper det ofte ikke dersom trendene og de store kronene sitter pĂ„ gjerdet mens de gjĂžr seg ferdig i andre sektorer.

Anbefaler alle Ă„ lese denne for Ă„ minne seg pĂ„ at ved siden av det selskapsfundamentale bildet, er det minst like viktig Ă„ se pĂ„ makro, trender, historiske sammenhenger og teoretiske sammenhenger. Tech og energy topper/bunner gjerne motsatt av hverandre, og gjett hvor vi er nÄ , jo, sannsynlig er vi hvor en kan legge til rette for «gullkantede» avkastninger, ved Ă„ investere i energisektoren.

God lesning 😊

https://commodis.substack.com/p/cc-simple-1-positioning-for-the-energy
Redigert 07.11.2024 kl 22:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kontur
07.11.2024 kl 14:15 7324

Skjer kanskje noe nÄ, begynner vel Ä demre hvilke enormt marked TGS opererer i. Det "grÞnne" er litt pÄ vikende front, realismen synker etterhvert inn og forteller at en ikke kan kutte olje og gass pÄ mÄten fanatikerene har predikert. Flere Ärs etterslep innen leting mÄ nÄ hentes inn igjen og TGS sitter i en fantastisk posisjon.
Drill baby drill sier Trump og hva betyr det, jo Mexico gulfen blir Ă„pnet for leting igjen asap.
Egentlig gjÞr det lite om oljeprisen synker noe fra dagens nivÄ, da Þker volum, flere kjÞrer og forbruker og oljeselskapene tjener fortsatt svÊrt gode penger. Oljeservice og seismikk blir vinnerne, her blir det et voldsomt behov som skal dekkes
KJØP TGS bli rik
Morraberget
07.11.2024 kl 13:24 7436

Det er forstĂ„elig at en kan bli lei av ei manglende Ăžnsket utvikling/shorting og mangel pĂ„ positiv utvikling i TGS. Min erfaring er at det er dumt Ă„ selge nĂ„ i nĂŠrheten av bunn ! 😊 Erfaringen min i lĂžpet av mine 26 Ă„r i dette aksjemarkedet er Ă„ vĂŠre tĂ„lmodig, Ăžke pĂ„ lave kurser og vente til det snur. SĂ„ lenge de fundamentale forhold er god og utsiktene for verdiĂžkning tross alt er tilstede 
.. sĂ„ vent (Ăžk) og sitt i ro. Jeg fĂžlger den strategien og har godt hĂ„p fremover, men er lei utviklingen ogsĂ„. Men hold ut denne stĂžyen nĂ„ 
.. đŸ˜…â›Žâ›ŽđŸŠ…đŸŠ…â˜ƒïžâ˜ƒïž
GullHĂ„rAllOve
07.11.2024 kl 12:41 7391

Gode argumenter. Jeg skal sitte litt til og se hva de neste to kvartaler byr pÄ. HÄper jo du har rett. Men igjen er det ikke ulogisk at noen begynner Ä se etter andre alternativer, da det er sagt sÄ mange ganger fÞr at nÄ skal det letes, nÄ Äpnes det og sÄ videre. Og det er ikke skjet i sÊrlig stor grad. Men jeg hÄper som deg at vi er der nÄ og er hvert fall ikke noen ulempe at han ble president det er sikkert....
eike
07.11.2024 kl 12:11 7419

Ta dokkar en pause ! Se pÄ den igjen i februar! Eneste dette er verst for er om du mÄ tvangsselges eller mÄ ha penger tilannet forbruk! Eg har god tid! 2026

danmark1
07.11.2024 kl 11:15 7531

Jeg kan ikke se, at den er sĂŠrlig volatil. Er efter min mening den sikre investering i 2025.
Skimmy
07.11.2024 kl 10:51 7416

At ledelsen informerte vesentlig bedre om timing pÄ refinans, og derav ogsÄ oppstart av gjenkjÞpsprogram hadde vÊrt beroligende og kunne avhjulpet endel pÄ volatiliteten.
GrĂžntgress
07.11.2024 kl 10:50 7370

Nei tror ikke det. Det var nok en mix av trading/short. Men som tidligere nevnt, nÄr short slipper taket velger jeg Ä tro at TGS skal klatre godt oppover kursmessig.
Skimmy
07.11.2024 kl 10:47 7342

Tror du virkelig at nedsalget fra 105 til 99 igÄr kun var short?
Ser det egentlig vel sÄ sannsynlig at det var gevinstsikring fra tradere. TGS har blitt tradingaksjen PGS var fÞr fusjonen ble offentliggjort.
Skimmy
07.11.2024 kl 10:34 7365

At det er tid for Ä kjÞpe har vi hÞrt i PGS lenge, og jeg for egen del har kjÞpt for det jeg hadde av midler. Kan ikke "snitte ned" lenger. Og nÄr man da ser/eier andre aksjer som yielder vesentlig bedre bÄde pÄ kurs og utbytte, er det betimelig Ä spÞrre her.
Men takk for godt svar.
Quiet-Shadow
07.11.2024 kl 10:22 7390

Enig! og er vel det de hÄper oppnÄ, de presser tÄlmodigheten, og mange selger til slutt.
Aksjen kommer, men er enig i at det er lite Ä hÞre fra ledelsen i TGS, de er nok med pÄ Ä presse tÄlmodigheten, og lurer pÄ hva som er Ärsaken, det er lite forklaring fra de pÄ hvorfor gjenkjÞp ikke er satt i verk feks. Nedbetaling av gjeld gÄr ogsÄ tregt.
GrĂžntgress
07.11.2024 kl 09:40 7488

Har ogsÄ gÄtt noen runder med meg selv grunnet all denne herjingen fra short. Sett bort i fra det, sÄ er det fundamentale i selskapet veldig bra og lovende for tiden som kommer. Presidentvalget var uten tvil i favÞr TGS og det sÄ vi ogsÄ pÄ gÄrsdagens bÞrsÄpning da kursen spratt til 105kr fÞr den ble pushet ned. SpÞrsmÄlet er hva som skjer med kursen nÄr der ikke ligger noen short igjen som stopper oppgangen.
Jeg blir sittende rolig.
Redigert 07.11.2024 kl 09:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
PerUlv Den ene
07.11.2024 kl 09:34 7508

Tja...

Å selge nĂ„ er en av de mest klassiske feil man gjĂžr i aksjemarkedet. Men... Det er mange som selger pĂ„ bunn. Et godt eksempel pĂ„ det var gĂ„rsdagens "Breake Out" med pĂ„fĂžlgende fall tilbake til start. OSX i USA var opp over 7% i USA i gĂ„r. Tiden til salg er nok ikke nĂ„. Det er nĂ„ man kjĂžper.

Med Donald Trump som ny president i USA vil Mexico gulfen gjenÄpnes for ny lisenser. TGS har et fullspekket bibliotek og vil tjene massivt med penger. SÄ hold ut folkens. Oljerelaterte aksjer og spesielt TGS vil vÊre blant vinner sektorene de neste Ärene. Min mening...
Obxserver
07.11.2024 kl 09:32 7302

Full Äpning av lisensrundene i US fra 2025 - 2029 og samtidig har biblioteket til TGS krem eksponering i omrÄdet. Som jeg sier, fÞlg trenden!
Skimmy
07.11.2024 kl 09:22 7213

Enda godt Ă„ se at fler tenker i samme baner, kan vĂŠre seigt Ă„ tenke at en er alene om Ă„ tvile litt.
GullHĂ„rAllOve
07.11.2024 kl 09:15 7201

Jeg har samme tanker. GÄr tregt. Hvor lenge skal en vente. Jeg tror faktisk ikke kun det er short som holder denne tilbake. Jeg tror folk holder seg unna blant annet grunnet det vi snakker om her med avkastning og sÄ mÄ TGS snart vise muskler, vise til gode kontrakter og gjerne flere. Incitamentet til Ä kjÞpe TGS er per i dag ikke godt nok tror jeg. Jeg nÊrmer meg selv exit tanker og allokering av midler. Gir det litt til, men noe mÄ skje snart.
Skimmy
07.11.2024 kl 08:43 7321

Hva som er agendaen til den gjengen, er umulig Ă„ si eller forholde seg til, men her slipper vi detđŸ‘đŸŒ Men syns det virker rart at short har SÅ god kontroll pĂ„ kursen med ganske lav short andel. LikesĂ„ syns jeg det er litt nervepirrende at "ingen andre" enn oss ser lyst pĂ„ TGS nĂ„ og 12mnd frem. Og 6% avkastning i Ă„ret fra magre utbytter er dĂ„rlig risk/reward med dagens rentenivĂ„, mĂ„ vesentlig endring i kursen for Ă„ dekke inn til konverteringskursen vi hadde fra PGS. SĂ„ hvor lenge mĂ„ man vente? Er det pĂ„ tide Ă„ revurdere/reallokere til noe med bedre utsikter pĂ„ 6-18mnd sikt?
GullHĂ„rAllOve
06.11.2024 kl 21:48 7675

Jo jo men er jo innpakningen som er horribel.... Alltid leit med papirtap men de som er long mister jo ikke noe om de ikke selger og det gjÞr de nok ikke. Men at andre virker til Ä hÄpe folk skal miste penger har jeg ikke sansen for og det inntrykk har jeg av det folka der....
Skimmy
06.11.2024 kl 21:32 4425

Helt klart en befrielse, MEN, nĂ„ har vel Ris og Catch dessverre hatt mer rett pĂ„ kursutviklingen sĂ„ langtđŸ€·â€â™‚ïž
Ingen god tanke akkurat det. Mange som er long har store papirtap pÄ driten sÄ langt!
GullHĂ„rAllOve
06.11.2024 kl 21:20 4322

Er relativt stille i fjÞset, les andre trÄden ogsÄ. Er jo en befrielse Ä slippe det gnÄlet
Morraberget
06.11.2024 kl 17:24 4465

Den holdes i sjakk av short trollene ja
. 🙁 Heldigvis ble det slutt pĂ„ all negativ dritt pĂ„ trĂ„den her. Det er i allefall veldig bra Ă„ slippe det. Kursen kommer nĂ„r den kommer men det er en tĂ„lmodighetsprĂžve. SĂŠrlig Ă„ se at den vil opp
.. men den styres aktivt ned av shortkreftene. Inne pĂ„ Shearwill er det ogsĂ„ tre nick/ skribenter som prater bare dritt og negativt om TGS, som de ikke eier 
.!!! SĂ„ en kan lure pĂ„ dette oppsettet ? 🎭
Bracon
06.11.2024 kl 16:38 4302

At ikke OB gÄr inn, og ser pÄ handlene i denne er sjokkerende. Er sÄ manipulerende av kursen at en blind man hadde sett det. Om OB gÄr i grÞnt, eller at det kommer gode nyheter har absolutt ingenting Ä si pÄ TGS! TGS blir styrt den veien MAFIA'en vil ha den. Har fa.n ikke ord.
Kontur
06.11.2024 kl 16:31 3979

Slettet bruker skrev Er du med fortsatt?
Jada, sitter med alle mine aksjer. Bare Ä vÊre tÄlmodig. Mener kursen skal mye opp
Sweetspot
06.11.2024 kl 16:16 3801

Da var man All In igjen!
Sweetspot
06.11.2024 kl 15:16 3878

Jeg tror vi fÄr en boost pÄ olja i ettermiddag og en fin start pÄ morgendagen :)
GrĂžntgress
06.11.2024 kl 13:54 3998

Har ingen planer om Ä selge, kun en liten utblÄsning :)
Sweetspot
06.11.2024 kl 13:43 4038

Det er det shorten spiller pĂ„, stay strong buddy 🖖🖖
GrĂžntgress
06.11.2024 kl 13:32 4064

Short pisser pÄ TGS og aksjonÊrverdiene faller uten at ledelsen gjÞr noe som helst. Begynner Ä bli kraftig lei nÄ!