TGS - Seriøs diskusjonstråd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 16563

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.

Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Redigert 11.09.2024 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Nestoren
10.09.2024 kl 15:04 8291

Nå er TGS - new era tråden stengt.
RFS
10.09.2024 kl 15:01 8298

Når først kursen er rundt 100 så tenker jeg slik for å beholde roen:
De betaler rundt 6 kr nå, og har gått langt i å antyde 8 kr neste år, det blir 6-8 % direkteavkastning. Så lenge man ikke må selge, så er det helt akseptabelt å bare sitte og vente litt.
Så kommer litt gjenkjøp av aksjer etter hvert. Da vil man eie litt større del av TGS hvis man sitter stille.
Så kommer tidenes ordrebok, det må man kunne anerkjenne uten å tvile for mye.
Usikkerheten ligger i om den ordreboken fornyer seg, men hvis man har hatt tidenes ordreinngang i Q2 så er jo det en fersk tilbakemelding.
Synergier snakker de varmt om, ser ingen grunn til å tvile på det.

Da gjenstår det bare at denne uroen er et irrasjonelt spill som man må vente på at går over.

Oppsiden er jo når man skjønner at det blir 0 skatt til våren. 0 skatt er det som kalles cashmaskin.
Frem til da er det vel bare å vente på Q3 resultat, med melding om salgsinntekter tidlig oktober allerede.
Redigert 10.09.2024 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
oppturen
10.09.2024 kl 14:35 8424

Den er vel solgt og bygget om til flytende kraftverk (tror jeg)
eike
10.09.2024 kl 14:29 8453

Hva med Ramform Viking! Noen som vet?
Bennyfyfasan
10.09.2024 kl 14:13 8513

Jeg personlig tviler på oppkjøp.

Jeg føler det er såpass enkelt at husene benytter seg av press innen olja - selv om backloggen er enorm for TGS. Alle vet at ethvert press på olja er midlertidig. Det er valg i usa....oljepris er viktig!
Grøntgress
10.09.2024 kl 13:48 8649

Kan TGS være i situasjon til å bli oppkjøpt? Har en bekjent investor som mener dette. Håper ikke dette skjer og hvertfall ikke til kurs rundt dagens nivå.
protagoras
10.09.2024 kl 13:47 8663

Ting tar tid.
Effekten av fusjonen vil neppe naterialisere seg før 2025, og det gir selvsagt mange muligheter til å herje fritt i diskusjonsfora.
De fleste her er langsiktige og ser forbi støyen i det kortsiktige - og ja, vi går glipp av en mulig trading gevinst, men i et nullsumspill er det alltid både vinnere og tapere.
Som sagt tidligere; olje og gass vil stå for så mye som 60% av energien i 2050 og det er et kraftig etterslep i utvikling av nye leteområder.
TGS har et vanvittig stort biblotek av data som øker i verdi for hver dag oljeselskapene sitter på gjerdet.
I mellomtida presses kursen - og det er nettopp det som vi langsiktige kaller longers paradise.
Redigert 10.09.2024 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Morraberget
10.09.2024 kl 13:23 8778

Takker 😊 Flott initiativ TonyB 👍
Kursen er i negativt terreng siste tiden og nok ei stund til. Jeg har tidligere reflektert over at i en fusjon slik den som har vært nå mellom TGS og PGS oppstår det naturlig en del prosesser. Det er i en fusjon eller sammenslåings natur (jfr. Mange erfaringer fra fusjoner sett i et organisasjonspsykologisk perspektiv/ forståelsesramme) naturlige prosesser som settes igang og som skal handteres. Det er en del rolleavklaringer, organisasjonsavklaringer m.m som skal på plass og i denne perioden er det viktig å holde fokus og gjøre aktive gode grep underveis for å bygge organisasjonen robust og ikke minst trygge av og til sårbare individ inni den store org. Ramma. Alt dette er naturlig men sårbar tid. TGS er inni denne transformative fasen akkurat nå og vil nok vær der noen Q fremover. Dette er helt vanlige prosesser men svært viktig. Fokus kan variere og energien i org. Kan variere under denne perioden. Videre er selvsagt markedet og oppdragsmengde og lønnsomhet det aller viktigste. Seismikkmarkedet har ikke tatt av enda. Det er nok en del bedret siste pr men bullmarked det er ikke enda. Det er det jeg håper på skal komme nå fremover. Signaler og optimisme kommer fra selskapet. Håper at energisikkerhet og fokus på å finne nye områder å prodeusere O&G vil komme for fullt. Men når? Er langsiktig inne og har kjøpt på disse lave nivå. Skjønner at de tekniske signaler og krefter som styrer i aksjen bestemmer en del her. Det tekniske er ikke min sterke side for å være ærlig. Men å lytte å se utviklingen og prøve å finne en oppgangstrend i en aksje, … er det jeg har gjordt i PGS først nå i TGS. Sitter rolig og ser jo at selskapets fundamentale elementer er på plass. Men ut fra det jeg skrev innledningsvis over…… så er jeg innstilt på å øke videre på lavere kurs nå….. for så å høste av det senere. Har troa på at den slippes fri og ei god utvikling kommer ☺️ Tålmodighet het. Fint uansett å ha en tråd hvor man kan ytre seg på et ordentlig vis. ☃️☃️🌬🌬⛴⛴🦅🦅 Noen emojiier på slutten til ære for Hvalrossen 😇
Redigert 10.09.2024 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
10.09.2024 kl 12:14 9020

Veldig bra!

Når jeg leste det med innsidekjøp - overskriften - ble jeg glad. Helt til jeg kom til antallet. Det er så lite at det nesten virker motsatt. Verdien av 100 aksjer er ikke mer enn jeg bruker hos byggevaren med dårlig impulskontroll før jeg drar på hytta ;-)
GullHårAllOve
10.09.2024 kl 12:12 9017

Dette var et bra initiativ. Det annet styret var jo ikke til å holde ut. Greit med ulike argumenter men det er da grenser. Så dette applauderes.....
Skimmy
10.09.2024 kl 11:49 9135

Takk! Godt initiativ👍🏼
Kontur
10.09.2024 kl 11:40 9137

Ja, dette var bedre. Håper Nestoren kan stenge den andre så får heller Riscatch starte sin egen. Akkurat nå harselerer de sikkert med at denne er lukket. Må prøve å motstå fristelsen å kikke inn dit.
Kursen dessverre fortsatt ned. Jeg sendte mail til Bård for å høre hans svar på hva de kan gjøre ref deres motto lansert av CEO her tidligere, max fokus på aksjonærverdier..
Så får vi se om han svarer.
Forsto heller ikke den meldingen 9 sept. 15% rabatt på 100 (hundre) aksjer. Kommentarer til det?
10PS
10.09.2024 kl 11:28 9196

Hærlig med lukket tråd. Det var på tide. Flott TonyB.
GulbranGråstein
10.09.2024 kl 11:16 9257

Takk for svar
Vi får se.

Fond forvaltet av DNB Asset Management AS solgte i går, mandag 09.09.2024, 325
000 aksjer i TGS ASA.
Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 9 543 316 aksjer i
selskapet, noe som utgjør en eierandel på 4.86%

Hva tenkes om dette salget, dette trigger selvsagt mer nedgang i aksjen, kan det tenkes at de posisjonerer seg for kjøp på lavere nivåer (neste støtte).

Gg
PerUlv Den ene
10.09.2024 kl 11:03 9319

Tja...

Key support ligger på ca. NOK 98,50 representert ved nedre diagonal i positiv primær kanal med Anchor 1 NOK 78,17 fra 20 desember 2021 og Anchor 2 NOK 94,35 fra 15 februar i år. Det er meget sterke krefter i spill for en test av dette området. Det er imidlertid en viss sjanse for bunn NOK 104,50 fra 05 september holder da det foreligger noe support fra tidligere topp formasjon rundt 15 februar.
Grøntgress
10.09.2024 kl 11:02 9328

Takk, var på tide!
GulbranGråstein
10.09.2024 kl 10:19 9468

Noen enkle tanker rundt hva jeg tenker om casen TGS, selskapet er nå vokst seg veldig stort, det er mye som skal på plass fremover, dette tar naturligvis noe tid, det nevnes fremførbart underskudd som kan og bør gi fordel fremover.
Kursen er lav pr.nå som gir kjøpsmuligheter, som nevnt har jeg handlet mer på 108kr, og om den skal ned og teste neste støtte er jeg forsåvidt klar til å akkumulere. Forventer 160-200kr over tid, dette vil selvfølgelig vise seg etterhvert når vi får litt mer kjøtt på beina, mtp rapporter og status på sammenslåing, vi har nå både pgs, mseis og tgs i et og samme selskap. Flere som helst bør levere gode resultater, og det oppereres i et syklisk marked, som også må hensyntas. Mye og forholde seg til egentlig. Men om det meste faller på plass og ledelse klarer å styre denne skuta beint vil det bli veldig morsomt.
Som nenvnt er også short snart ute som i seg selv er en indikator, blir nok litt inn og ut fra dem etter hvor kursen går selvfølgelig.
Jeg sitter long, og har vært med siden jeg kjøpte meg inn i mseis, styrt unna seismikk i mange år, men kjøpte mseis pga tiden var inne, oppkjøpt og nå i storselskapet TGS.
Hvor mener TA spesialistene er neste sannsynlige støtte, rundt 103?

Gg
PerUlv Den ene
10.09.2024 kl 10:06 9527

Hei rolers

Flott innspill. Selv ser jeg en 5 trinns EW i til dels samme tidslinje men hvor bølge 5 blir tilkjennegitt ved en bred maget "Doij" rundt 20 juli etterfulgt av en 3 trins EW med potent bunn (C) 31 august. Uansett... Resultatet i kursutviklingen blir den samme fordi en prematur ny 5 trinns EW kan forsvares fra C i den avsluttede 3 trinns. Trinn 1 i ny 5 trinns blir i så fall din C i 3 trinns om jeg har tolket deg riktig. Blir komplisert dette for de fleste så...

Jeg skal illustrere Elliot Wave for dere som er med i XO gruppa. (Blir en ny TGS spesial som også legges ut på TGS Investor (FA))
Redigert 10.09.2024 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Bjallen
10.09.2024 kl 08:43 9839

Med 6 gode innlegg i uka så tar det 100 år for å nå 31 000 innlegg. just saying :). noen har brukt opp kvoten allerede for de neste 100 år.

rolers
10.09.2024 kl 08:39 9868

Jeg bruker Elliot Wave. Mitt ukechart viser seg en flott førstebølge fra bunnen i januar på 95,75 opp til en topp 19. april på 136,60. Siden har vi vært i en reaksjonsfase, en andrebølge. At kursen har vært over april-toppen i reaksjonsfasen anser jeg som bullish. 108,10 sist torsdag, kan ha vært bunnen i andrebølgen. I så fall skal vi nå opp i en tredjebølge som normalt er den lengste og sterkeste.
Vi får se, men jeg er optimistisk på TGS. Mener selskapet er godt posisjonert i et marked som i øyeblikket undervurderes av mange. Men det er jo investorene som bestemmer aksjekursen og vi trenger et omslag i sentimentet for å få en oppgang. I så tilfelle er kanskje Per Ulvs signal viktig?
Bennyfyfasan
10.09.2024 kl 08:36 9905

Jeg støtter også tiltaket med en lukket tråd.

Tidligere har jeg lest alt på PGS\TGS trådene. Nå har det bare blitt verre og verre den siste tiden. Status den siste tiden er ikke lesbart...

Det er bedre med 5-6 gode innlegg i uka....enn alternativet

EDIT: Ellers, lav oljepris i en periode - det er vel ekstremt bra for økonomien? Når det da snur og forbruket øker....
Redigert 10.09.2024 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Bjallen
10.09.2024 kl 08:33 9920

Bra tiltak, mulig med regel om brukere med 30 000+ poster automatisk blir utestengt ;). kvalitet og ikke kvantitet.......
oppturen
10.09.2024 kl 08:15 10024

👏 det er vel tvingende nødvendig for å kunne holde interessen for FA oppe. Jeg har selv bidratt mindre og mindre siste 2 år, ettersom jeg føler useriøse skribenter saboterer fruktbare diskusjoner.
PerUlv Den ene
10.09.2024 kl 07:26 10250

Flott Tony

Som illustrert flere ganger korrelerer TGS med OSX i USA. Chartene er så og si identiske. Hvor lenge dette vil foregå før TGS får et korrelasjons avvik er usikkert. Men den gode nyheten er mandagens stick i OSX som er en "Inverted Hammer" i analyse formen "Japanese Candle Stick"

https://www.youtube.com/watch?v=wECUoHEO3lY
oppturen
10.09.2024 kl 07:21 10272

👏 det er vel tvingende nødvendig for å kunne holde interessen for FA oppe. Jeg har selv bidratt mindre og mindre siste 2 år, ettersom jeg føler useriøse skribenter saboterer fruktbare diskusjoner.
rolers
10.09.2024 kl 07:09 10336

Veldig bra hvis vi kan få en tråd med god diskusjon. Takk for tiltaket
Grimsmo
10.09.2024 kl 06:39 10448

Kontur skrev Kontur er med.
Supert tiltak👍🏻
Kontur
10.09.2024 kl 01:00 11008

Kontur er med.