TGS - Seriøs diskusjonstråd
Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Redigert 22.09.2024 kl 16:38
Du må logge inn for å svare
Grøntgress
08.11.2024 kl 10:39
5541
Morraberget skrev 😃👍 Takk for deling
Fikk svar i går, men ventet med å dele denne til jeg fikk gjennomført noen kjøp :)
Dette blir bra.
Dette blir bra.
Grøntgress
08.11.2024 kl 10:24
5500
Sendte mail til TGS og spurte hva de tenkte om presidentvalget i USA. Gagner dette TGS?
Svar:
For aktiviteten vi har i USA som er hovedsaklig OBN innsamling i Gulf of Mexico (med omtrent to crews) og noen onshore prosjekter er det positivt med ny president. Vi har også endel datterselskaper som er rigstrert i USA og som brukes som legal entity på mange prosjekter. Redusert selskapsskatt vil være positivt i så måte.
Mvh,
Bård
Svar:
For aktiviteten vi har i USA som er hovedsaklig OBN innsamling i Gulf of Mexico (med omtrent to crews) og noen onshore prosjekter er det positivt med ny president. Vi har også endel datterselskaper som er rigstrert i USA og som brukes som legal entity på mange prosjekter. Redusert selskapsskatt vil være positivt i så måte.
Mvh,
Bård
Kontur
08.11.2024 kl 09:45
5510
Kursmålene ligger betydelig høyere enn dagens kurs (om en ser bort ifra DB utskuddet da som må ha en annen agenda)
Aksjen har nå konsolidert seg rundt hundre, dvs at vi antagelig er nede på grunnfjellet, de store aksjonærene og de som skjønner caset selger ikke. Vi sitter i påvente av oppgangen som nær garantert vil komme. TGS er så suverene på verdensbasis innenfor sine felt at de nærmest er en monopolist i deler av segmentet.
Aktiviteten øker jevnt og trutt og honorarer og dagrater stiger fint. Backlog er svært komfortabel og stigende. Synergier på over 130 mill blir nå synliggjort, stort PGS fremførbart underskudd kommer, gjenkjøpsmandatet ligger der og refinansieringen vet jeg det jobbes med. Vi snakker om en halvering av finansieringskost på PGS obligasjonen.
Last opp i TGS nå, bjellesauene kommer snart, la oss ta max gevinst i oppturen heller enn disse allerede utskjemte guttene😂
Aksjen har nå konsolidert seg rundt hundre, dvs at vi antagelig er nede på grunnfjellet, de store aksjonærene og de som skjønner caset selger ikke. Vi sitter i påvente av oppgangen som nær garantert vil komme. TGS er så suverene på verdensbasis innenfor sine felt at de nærmest er en monopolist i deler av segmentet.
Aktiviteten øker jevnt og trutt og honorarer og dagrater stiger fint. Backlog er svært komfortabel og stigende. Synergier på over 130 mill blir nå synliggjort, stort PGS fremførbart underskudd kommer, gjenkjøpsmandatet ligger der og refinansieringen vet jeg det jobbes med. Vi snakker om en halvering av finansieringskost på PGS obligasjonen.
Last opp i TGS nå, bjellesauene kommer snart, la oss ta max gevinst i oppturen heller enn disse allerede utskjemte guttene😂
unikum
07.11.2024 kl 23:32
6013
Tror short har kommet for å bli. For mange tradere og nervøse investorer med kort horisont som følger aksjen. Short har funnet ett fundament og den brukes hver dag. Så noen opptur fra short blir det nok ikke.
portion
07.11.2024 kl 22:31
6162
Slik handlet norske Nordnet-kunder etter Trumps valgseier...
Sikret seg oljeaksjer
De mest kjøpte aksjene var Equinor, TGS og Vår Energi.
For oljeserviceselskapet TGS er det positivt at Trump vil øke oljeproduksjonen. Mer amerikansk olje kan resultere i flere oppdrag til oljeservice-sektoren.
https://e24.no/boers-og-finans/i/mPvLP0/slik-handlet-norske-nordnet-kunder-etter-trumps-valgseier
Sikret seg oljeaksjer
De mest kjøpte aksjene var Equinor, TGS og Vår Energi.
For oljeserviceselskapet TGS er det positivt at Trump vil øke oljeproduksjonen. Mer amerikansk olje kan resultere i flere oppdrag til oljeservice-sektoren.
https://e24.no/boers-og-finans/i/mPvLP0/slik-handlet-norske-nordnet-kunder-etter-trumps-valgseier
Kontur
07.11.2024 kl 20:32
6310
TGS er stedet å sitte i nå fremover. Leteprogrammene rulles nå ut over store deler av verden. Det trengs betydelig mer oljereserver, etterslepet er enormt.
TonyB
07.11.2024 kl 18:21
6553
Om man kjenner litt på det ift kursutvikling og det «mikrofundamentale», kan det gi litt inspirasjon, trygghet og bredde å se på litt flere sammenhenger og hvordan dette også påvirker denne aksjen. Mulig jeg har postet denne tidligere, men ta en kikk på artikkelen, skrevet av RussianOil. Mye fornuftig her og mye fakta rundt NÅR det historisk har vært smart å plassere i ulike sektorer. Om historien gjentar seg nok en gang, er det nå det burde være smart å allokere i energi. Ofte er det makro, sentiment og smart money’s plasseringer som styrer det virkelige showet. Så selv om et selskaps verdsettelse er fundamentalt latterlig priset, hjelper det ofte ikke dersom trendene og de store kronene sitter på gjerdet mens de gjør seg ferdig i andre sektorer.
Anbefaler alle å lese denne for å minne seg på at ved siden av det selskapsfundamentale bildet, er det minst like viktig å se på makro, trender, historiske sammenhenger og teoretiske sammenhenger. Tech og energy topper/bunner gjerne motsatt av hverandre, og gjett hvor vi er nå…, jo, sannsynlig er vi hvor en kan legge til rette for «gullkantede» avkastninger, ved å investere i energisektoren.
God lesning 😊
https://commodis.substack.com/p/cc-simple-1-positioning-for-the-energy
Anbefaler alle å lese denne for å minne seg på at ved siden av det selskapsfundamentale bildet, er det minst like viktig å se på makro, trender, historiske sammenhenger og teoretiske sammenhenger. Tech og energy topper/bunner gjerne motsatt av hverandre, og gjett hvor vi er nå…, jo, sannsynlig er vi hvor en kan legge til rette for «gullkantede» avkastninger, ved å investere i energisektoren.
God lesning 😊
https://commodis.substack.com/p/cc-simple-1-positioning-for-the-energy
Redigert 07.11.2024 kl 22:18
Kontur
07.11.2024 kl 14:15
6774
Skjer kanskje noe nå, begynner vel å demre hvilke enormt marked TGS opererer i. Det "grønne" er litt på vikende front, realismen synker etterhvert inn og forteller at en ikke kan kutte olje og gass på måten fanatikerene har predikert. Flere års etterslep innen leting må nå hentes inn igjen og TGS sitter i en fantastisk posisjon.
Drill baby drill sier Trump og hva betyr det, jo Mexico gulfen blir åpnet for leting igjen asap.
Egentlig gjør det lite om oljeprisen synker noe fra dagens nivå, da øker volum, flere kjører og forbruker og oljeselskapene tjener fortsatt svært gode penger. Oljeservice og seismikk blir vinnerne, her blir det et voldsomt behov som skal dekkes
KJØP TGS bli rik
Drill baby drill sier Trump og hva betyr det, jo Mexico gulfen blir åpnet for leting igjen asap.
Egentlig gjør det lite om oljeprisen synker noe fra dagens nivå, da øker volum, flere kjører og forbruker og oljeselskapene tjener fortsatt svært gode penger. Oljeservice og seismikk blir vinnerne, her blir det et voldsomt behov som skal dekkes
KJØP TGS bli rik
Morraberget
07.11.2024 kl 13:24
6886
Det er forståelig at en kan bli lei av ei manglende ønsket utvikling/shorting og mangel på positiv utvikling i TGS. Min erfaring er at det er dumt å selge nå i nærheten av bunn ! 😊 Erfaringen min i løpet av mine 26 år i dette aksjemarkedet er å være tålmodig, øke på lave kurser og vente til det snur. Så lenge de fundamentale forhold er god og utsiktene for verdiøkning tross alt er tilstede ….. så vent (øk) og sitt i ro. Jeg følger den strategien og har godt håp fremover, men er lei utviklingen også. Men hold ut denne støyen nå ….. 😅⛴⛴🦅🦅☃️☃️
GullHårAllOve
07.11.2024 kl 12:41
6842
Gode argumenter. Jeg skal sitte litt til og se hva de neste to kvartaler byr på. Håper jo du har rett. Men igjen er det ikke ulogisk at noen begynner å se etter andre alternativer, da det er sagt så mange ganger før at nå skal det letes, nå åpnes det og så videre. Og det er ikke skjet i særlig stor grad. Men jeg håper som deg at vi er der nå og er hvert fall ikke noen ulempe at han ble president det er sikkert....
eike
07.11.2024 kl 12:11
6864
Ta dokkar en pause ! Se på den igjen i februar! Eneste dette er verst for er om du må tvangsselges eller må ha penger tilannet forbruk! Eg har god tid! 2026…
danmark1
07.11.2024 kl 11:15
6976
Jeg kan ikke se, at den er særlig volatil. Er efter min mening den sikre investering i 2025.
Skimmy
07.11.2024 kl 10:51
6858
At ledelsen informerte vesentlig bedre om timing på refinans, og derav også oppstart av gjenkjøpsprogram hadde vært beroligende og kunne avhjulpet endel på volatiliteten.
Grøntgress
07.11.2024 kl 10:50
6811
Nei tror ikke det. Det var nok en mix av trading/short. Men som tidligere nevnt, når short slipper taket velger jeg å tro at TGS skal klatre godt oppover kursmessig.
Skimmy
07.11.2024 kl 10:47
6782
Tror du virkelig at nedsalget fra 105 til 99 igår kun var short?
Ser det egentlig vel så sannsynlig at det var gevinstsikring fra tradere. TGS har blitt tradingaksjen PGS var før fusjonen ble offentliggjort.
Ser det egentlig vel så sannsynlig at det var gevinstsikring fra tradere. TGS har blitt tradingaksjen PGS var før fusjonen ble offentliggjort.
Skimmy
07.11.2024 kl 10:34
6804
At det er tid for å kjøpe har vi hørt i PGS lenge, og jeg for egen del har kjøpt for det jeg hadde av midler. Kan ikke "snitte ned" lenger. Og når man da ser/eier andre aksjer som yielder vesentlig bedre både på kurs og utbytte, er det betimelig å spørre her.
Men takk for godt svar.
Men takk for godt svar.
Quiet-Shadow
07.11.2024 kl 10:22
6826
Enig! og er vel det de håper oppnå, de presser tålmodigheten, og mange selger til slutt.
Aksjen kommer, men er enig i at det er lite å høre fra ledelsen i TGS, de er nok med på å presse tålmodigheten, og lurer på hva som er årsaken, det er lite forklaring fra de på hvorfor gjenkjøp ikke er satt i verk feks. Nedbetaling av gjeld går også tregt.
Aksjen kommer, men er enig i at det er lite å høre fra ledelsen i TGS, de er nok med på å presse tålmodigheten, og lurer på hva som er årsaken, det er lite forklaring fra de på hvorfor gjenkjøp ikke er satt i verk feks. Nedbetaling av gjeld går også tregt.
Grøntgress
07.11.2024 kl 09:40
6922
Har også gått noen runder med meg selv grunnet all denne herjingen fra short. Sett bort i fra det, så er det fundamentale i selskapet veldig bra og lovende for tiden som kommer. Presidentvalget var uten tvil i favør TGS og det så vi også på gårsdagens børsåpning da kursen spratt til 105kr før den ble pushet ned. Spørsmålet er hva som skjer med kursen når der ikke ligger noen short igjen som stopper oppgangen.
Jeg blir sittende rolig.
Jeg blir sittende rolig.
Redigert 07.11.2024 kl 09:41
PerUlv Den ene
07.11.2024 kl 09:34
6940
Tja...
Å selge nå er en av de mest klassiske feil man gjør i aksjemarkedet. Men... Det er mange som selger på bunn. Et godt eksempel på det var gårsdagens "Breake Out" med påfølgende fall tilbake til start. OSX i USA var opp over 7% i USA i går. Tiden til salg er nok ikke nå. Det er nå man kjøper.
Med Donald Trump som ny president i USA vil Mexico gulfen gjenåpnes for ny lisenser. TGS har et fullspekket bibliotek og vil tjene massivt med penger. Så hold ut folkens. Oljerelaterte aksjer og spesielt TGS vil være blant vinner sektorene de neste årene. Min mening...
Å selge nå er en av de mest klassiske feil man gjør i aksjemarkedet. Men... Det er mange som selger på bunn. Et godt eksempel på det var gårsdagens "Breake Out" med påfølgende fall tilbake til start. OSX i USA var opp over 7% i USA i går. Tiden til salg er nok ikke nå. Det er nå man kjøper.
Med Donald Trump som ny president i USA vil Mexico gulfen gjenåpnes for ny lisenser. TGS har et fullspekket bibliotek og vil tjene massivt med penger. Så hold ut folkens. Oljerelaterte aksjer og spesielt TGS vil være blant vinner sektorene de neste årene. Min mening...
Obxserver
07.11.2024 kl 09:32
6735
Full åpning av lisensrundene i US fra 2025 - 2029 og samtidig har biblioteket til TGS krem eksponering i området. Som jeg sier, følg trenden!
Skimmy
07.11.2024 kl 09:22
6642
Enda godt å se at fler tenker i samme baner, kan være seigt å tenke at en er alene om å tvile litt.
GullHårAllOve
07.11.2024 kl 09:15
6632
Jeg har samme tanker. Går tregt. Hvor lenge skal en vente. Jeg tror faktisk ikke kun det er short som holder denne tilbake. Jeg tror folk holder seg unna blant annet grunnet det vi snakker om her med avkastning og så må TGS snart vise muskler, vise til gode kontrakter og gjerne flere. Incitamentet til å kjøpe TGS er per i dag ikke godt nok tror jeg. Jeg nærmer meg selv exit tanker og allokering av midler. Gir det litt til, men noe må skje snart.
Skimmy
07.11.2024 kl 08:43
6756
Hva som er agendaen til den gjengen, er umulig å si eller forholde seg til, men her slipper vi det👍🏼 Men syns det virker rart at short har SÅ god kontroll på kursen med ganske lav short andel. Likeså syns jeg det er litt nervepirrende at "ingen andre" enn oss ser lyst på TGS nå og 12mnd frem. Og 6% avkastning i året fra magre utbytter er dårlig risk/reward med dagens rentenivå, må vesentlig endring i kursen for å dekke inn til konverteringskursen vi hadde fra PGS. Så hvor lenge må man vente? Er det på tide å revurdere/reallokere til noe med bedre utsikter på 6-18mnd sikt?
GullHårAllOve
06.11.2024 kl 21:48
7105
Jo jo men er jo innpakningen som er horribel.... Alltid leit med papirtap men de som er long mister jo ikke noe om de ikke selger og det gjør de nok ikke. Men at andre virker til å håpe folk skal miste penger har jeg ikke sansen for og det inntrykk har jeg av det folka der....
Skimmy
06.11.2024 kl 21:32
3806
Helt klart en befrielse, MEN, nå har vel Ris og Catch dessverre hatt mer rett på kursutviklingen så langt🤷♂️
Ingen god tanke akkurat det. Mange som er long har store papirtap på driten så langt!
Ingen god tanke akkurat det. Mange som er long har store papirtap på driten så langt!
GullHårAllOve
06.11.2024 kl 21:20
3703
Er relativt stille i fjøset, les andre tråden også. Er jo en befrielse å slippe det gnålet
Grøntgress
06.11.2024 kl 19:01
3904
Kontur skrev De jobber nok med alle sakene vi ønsker. Det kommer.
Enig med deg Kontur
Morraberget
06.11.2024 kl 17:24
3850
Den holdes i sjakk av short trollene ja…. 🙁 Heldigvis ble det slutt på all negativ dritt på tråden her. Det er i allefall veldig bra å slippe det. Kursen kommer når den kommer men det er en tålmodighetsprøve. Særlig å se at den vil opp….. men den styres aktivt ned av shortkreftene. Inne på Shearwill er det også tre nick/ skribenter som prater bare dritt og negativt om TGS, som de ikke eier ….!!! Så en kan lure på dette oppsettet ? 🎭
Bracon
06.11.2024 kl 16:38
3688
At ikke OB går inn, og ser på handlene i denne er sjokkerende. Er så manipulerende av kursen at en blind man hadde sett det. Om OB går i grønt, eller at det kommer gode nyheter har absolutt ingenting å si på TGS! TGS blir styrt den veien MAFIA'en vil ha den. Har fa.n ikke ord.
Kontur
06.11.2024 kl 16:31
3367
Slettet bruker skrev Er du med fortsatt?
Jada, sitter med alle mine aksjer. Bare å være tålmodig. Mener kursen skal mye opp
Sweetspot
06.11.2024 kl 15:16
3271
Jeg tror vi får en boost på olja i ettermiddag og en fin start på morgendagen :)
Grøntgress
06.11.2024 kl 13:54
3391
Sweetspot skrev Det er det shorten spiller på, stay strong buddy 🖖🖖
Har ingen planer om å selge, kun en liten utblåsning :)