TGS - Seriøs diskusjonstråd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 319301

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.

Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
danmark1
26.09.2024 kl 11:02 4887

Der er fald i olieaktier over hele linien. Det er en god købsmulighed. Situationen i Mellemøsten bliver ikke løst lige med det første, så lige nu prøver shorterne i olie, at sænke prisen. Jeg tror ikke det vil holde længe, før prisen går op.
Kontur
26.09.2024 kl 11:05 4948

Opec skal pumpe noen% mer olje
Det skal ikke sluttes med leting
GullHårAllOve
26.09.2024 kl 11:10 5035

Per i dag gjør "de" jo det. Masse aksjer som er mye bedre enn denne per i dag og kortsiktig. Men ledelsen skal jo ikke gjøre innside kjøp på grunnlag av i dag men på fremtiden og utsiktene. Og er det utsiktene og fremtiden som ligger til grunn for manglende kjøp, ja da er det jo tankevekkende. Jeg sir ikke jeg tror det er det, men at en må være veldig tålmodig her er jeg ikke i tvil om.

Oljesektoren er per i dag usikker og volatil og dette som skjer i dag har jo som sådan ikke noe med TGS å gjøre spesifikt. Mange som selger seg ut av sektoren tror jeg. Det skjer strategiske endringer, bare se på Saudi. Så dette blir spennende å følge. Personlig forventer jeg ikke mye kortsiktig, men om ikke selskapet levere gode tall allerede i Q3, da er jeg redd for tilliten blir enda dårligere og da går ikke kursen den veien vi alle ønsker oss.
GulbranGråstein
26.09.2024 kl 11:10 5043

At synlig short også er relativt lav nå bør vel antyde at vi nærmer oss en bunn, sannsynligheten for oppgang mot sannsynligheten for nedgang er betydlig utjevnet.

Absolutt kjøps muligheter rundt disse nivåer.

Gg
Skimmy
26.09.2024 kl 11:37 4926

Var eksakt det som var mitt poeng, om de ikke ser vesentlig oppside i å kjøpe i sin egen arbeidsplass på disse nivåene, forventer de antagelig enda lavere kurs og ønsker ikke kaste bort penger på å kjøpe aksjer nå.
unikum
26.09.2024 kl 12:09 4783

Blir ikke overrasket om ny short er blitt satt i dag. Den får vi greie på i morgen evt. Men mye tider på fortsatt herjinger..
Skimmy
26.09.2024 kl 12:36 4710

Hvis det blir satt ny synlig short idag, selger jeg driten imorgen.
portion
26.09.2024 kl 12:38 4690

Tja,den synlige er en ting men hva med den under 0,5 den tror jeg er betydelig. Se bare den siste måneden hvor TGS faller på enorme volum mens oppgangen er på forholdsvis små. Men jeg sitter rolig og laster når jeg føler for det:). Det jeg kanskje liker minst med den situasjonen vi er i nå er at de store hedgefondene som shorter olja. Får håpe SA ikke slipper for mye olje i markedet.....vi har jo sett hvor forsiktige oljeselskapene er med å bruke penger på leting og da blir det ikke bedre med lav oljepris...
Heldigvis får vi faste greie utbytter i TGS noe vi ikke gjorde i PGS og det er god nok grunn til at jeg sitter rolig.
Redigert 26.09.2024 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
danmark1
26.09.2024 kl 12:56 4671

SA har før snydt shorterne med deres udtalelser, og olieprisfaldet denne gang, tror jeg ikke på bliver langvarig med situationen i Mellemøsten.
Grøntgress
26.09.2024 kl 13:00 5166

Typisk panikk og noen ser spøkelser på høylys dag og tømmer seg for aksjer. Når det er over, sitter det andre aksjonærer som ser oppsiden med de samme aksjene og kursen vil snu. Er rolig som skjæra på tunet og benyttet kreditten på 1 million i dag. Selvsagt kan man bli både lei og oppgitt av denne manipuleringen av aksjen. Men den gjøres av en grunn, tro meg. Har en god følelse for tiden vi går i møte.
Redigert 26.09.2024 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
26.09.2024 kl 13:17 5225

I dag solgte jeg lakseaksjene mine å kjøpte mer i TGS. Jeg håper og tror det var lurt...
Grøntgress
26.09.2024 kl 15:59 4822

Tror dette er bunnfiske og en god investering.
Kontur
26.09.2024 kl 16:21 4811

Satser på at det var bunn og snitter ned
finast
26.09.2024 kl 16:35 4780

Vi får se i morgen på short posisjonen og om bunnen er nådd for denne gang. Har en regel etter lang erfaring, kjøper, selger aldri på siste dag før helg.
Slettet bruker
26.09.2024 kl 22:33 4482

Hvorfor skrev du dette?
nafa
26.09.2024 kl 22:53 4447

Hvorfor spør du om dette ?
Jeg tror at han mente det når han skrev det og både jeg og han tror fortsatt på det !
Slettet bruker
26.09.2024 kl 23:11 4402

Kontur har over tid anbefalt kjøp. Uten begrunnelser. I mellomtiden har kursen falt mye, faktisk 30-40%.

Man skal være autorisert finansrådgiver for å anbefale aksjer.

De som eventuelt fulgte anbefalingene sitter kraftig i minus.

Litt pussig at fokus er på short og manipulering, mens kursen faller på oljepris og usikkerhet.

Hvor mye må TGS falle før det blir kritisk blikk på anbefalingen fra Kontur og andre?

Det eneste vi mangler er beretninger om belåning og overføringer fra Trustly (maks 30.000 instant, vekslepenger).

Grøntgress
27.09.2024 kl 00:32 4453

Er du seriøs nå??
Slettet bruker
27.09.2024 kl 08:17 4352

Grøntgress skrev Er du seriøs nå??
Ja, jeg kan ikke se at noe av det jeg skriver kan oppfattes som useriøst.

Jeg er ubetinget positiv til TGS, men litt kritisk til en del av det som skrives på forumet. Det gjelder særlig kjøpsanbefalinger og mer indirekte forsøkt på det samme, slik som dette tullet med Trustly og at man er all in med belåning, har solgt noe annet for å kjøpe TGS og så videre.
BIFFogBÆRNÉ
27.09.2024 kl 08:27 4428

Dette må være lov. Tgs har ikke gått slik man kunne håpe.
Men mine egne valg.og egne erfaringer gjør at jeg kjøpte i går også.
Bennyfyfasan
27.09.2024 kl 08:29 4757

Det som SPESIELT har ødelagt for TGS den siste tiden er geopolitiske bevegelser som ikke har noe med TGS å gjøre....annet enn å påvirke det som påvirker TGS - oljepris. Det er umulig å vite hva Saudi kommer med - og det er valgkamp i USA (oljepris er viktig). Glemmer heller ikke Kina....og krig.

Lav oljepris = lav energipris. Dette kommer til å etterhvert få fart i økonomien. På sikt kommer det til å bli bra, men jeg tror dessverre ikke vi har sett den laveste kursen enda. Gud vet hva som møter oss den 8 okt...ny måte og nytt oppsett på å guide. Det kommer til å bli forvirring, og vil bli prøvd å vri på - garantert!
Slettet bruker
27.09.2024 kl 08:31 4890

TGS kan være over 100 igjen allerede i dag.

Futures USA er opp. Oljen svakt opp.

https://www.investing.com/indices/indices-futures
petterwotsan
27.09.2024 kl 08:38 4872

I am positive about TGS in long run but All these "BUY" club people are not different than those bears left in other group.
These people are writing same nonsense every single day.
Morraberget
27.09.2024 kl 08:53 4790

Kjøpte for» småpenger» som kapitalisten her inne kaller det😊 Overført via …. ja du leser rett « Trustly « For meg fungerer det fint. kjøper selvsagt fordi jeg har troa på at det kommer til å snu. Anbefaler alle å tenke selv og ta ansvarlige valg. Om man er stappfull av penger eller proff med høy belåning så er det vel plass og aksept for alle her ! Eller ?
Morraberget
27.09.2024 kl 09:01 4923

Satser på at forventningene er på et lavmål … og at TGS overrasker i positiv forstand. Men tiden vil vise. Har vært noen dårlige uker for TGS. Men det som går ned har en tendens til å gå opp også. Det viser de siste ti år på børs. Er i TGS for en lang peride. Men det er mine vurderinger og valg. Er enig i at det ikke er noe vits å hausse vilt og eller baisse. Men alle kan tenke selv og trenger ikke noen advokater her. Fint å dele ens eget syn uansett og begrunne. Ha en fin Fredag 😃
nafa
27.09.2024 kl 09:06 4952

Stort sett ingenting er nonsens av det som er skrevet her på tråden. TGS er et utbytteselskap og har vært det lenge. Det betyr at de tjener penger. Det betyr ikke at selskapet har kortsiktig kontroll på aksjekursen. Men kortsiktig kontroll har alt for ofte store internasjonale selskaper med alt for mye kapitalmakt til å kortsiktig gjøre nærmest hva de vil med kursen. Slikt er det ingen av oss som kan gjøre noe med og heller ikke forutse. Vi langsiktige skriver da selvsagt ogsa med langsiktig horisont. Slik er det bare.
Redigert 27.09.2024 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Quiet-Shadow
27.09.2024 kl 09:07 8276

Nå fikk jeg medlemskap, så legger innlegget her også :

Evig kamp om å «hause» i begge retninger her.
Sannheten er vel den at ingen vet, hadde teknisk analyse eller andre verktøyer vært enkle å forstå og tolke så ville mange vært rike, og ikke brukt tid på dette forumet.
Verden er komplex- det er enorme sammensetninger- krefter og påvirkninger i tusenvis av retninger, eksperter uttaler seg i uansett sak – være seg Ukraina krigen, hvilken retning renten skal ta eller hvilken retning aksjer skal ta, men sjelden får noen rett, og får de så ropes det høyt. Men stortsett handler det om flaks mer enn at «de viste».
Når alt kommer til alt så er nok oppskriften til Warren Buffet den ”enkleste” og det er å ha tro på at det selskapet du kjøper skal gå opp over tid, uavhengig av svingninger/støy i aksjemarkedet. Aksjen vil påvirkes og bli med opp og ned av det ytre som skjer i verden, men over tid vil den stige ( den bør i hvert fall det om man har kjøpt en aksje man har satt seg inn i og som man tror vil gi overskudd og har et liv laget frem i tid)
Som de sier på aksjeskolen til finansavisen- Warren kjøpte aksjer for 1 milliard i 1980 i coca cola, i dag høster de årlige utbytter på 1 milliard i denne aksjen. Den aksjen er nok også berørt av svingninger, men Warren valgte å ha tro på selskapet, og det har lønt seg veldig.
Morraberget
27.09.2024 kl 09:27 8184

👍🏻😃
danmark1
27.09.2024 kl 09:53 8073

Baisser indlæggene kommer i bølger og starter når olieaktier falder. Det er en bestemt type personer, de er negativ til det meste og oftest har de tabt penge på børsen. De får en tilfredsstillelse ved at irriterer andre med deres baissing, og ofte med en tvivlsom holdning til sandheden.
Grøntgress
27.09.2024 kl 10:00 8115

I går delte jeg at belåning på 1 million ble gjort til å handle aksjer til ett gav på 93,80. Selv så jeg dette som en unik mulighet. Disse aksjene solgte jeg i dag til 99kr og belåning tilbakebetalt. Gevinsten brukes til å øke antall aksjer i TGS

Du må gjerne mene hva du vil, men om noen mener det er en god kjøpsmulighet så må det være lov å få skrevet dette på forumtråden.
Skimmy
27.09.2024 kl 10:04 8228

Godt innlegg!

Men savner fortsatt at ledelsen viser at de er i live!
Quiet-Shadow
27.09.2024 kl 10:08 8203

Enig. Tror vi er mange her som savner det!
Bennyfyfasan
27.09.2024 kl 10:09 8266

Jeg tror ikke ledelsen viser seg før den 8 oktober. Vi går mot en ny periode med rapportering, og det har vært vanlig med div snacks i forkant og etterkant av den perioden.

De jobber helt sikkert 110% med å få oversikt over PGS - styrker og svakheter. Det er tross alt ikke en pølsebod de skal integrere i driften.
Nestoren
27.09.2024 kl 11:46 7984

Moody’s Assigns Rating to Norway’s TGS Following PGS Merger
Sep 27, 202405:38 UTC

TGS+2.37%PGS1−100.00%

Moody’s said Thursday it assigned Norwegian energy data and analytics company TGS TGS a long-term corporate family rating of Ba3 following its merger with Norwegian oilfield services provider PGS (PGS.OL).

The newly assigned rating also factored in the rating agency’s assessment of the new strategy of the combined group, the expected synergies from the transaction, and the financial policy and liquidity profile of the enlarged company.

The outlook on the rating was stable, reflecting Moody’s expectations of continuous improvement in the seismic data market through 2025 and growth over the next two to three years in investments from upstream oil companies.
Morraberget
27.09.2024 kl 12:41 7873

Existing within a diverse spectrum of over 20 ratings, the BB-/Ba3 rating signals moderate default risk, standing close to the middle of the scale. Fitch and S&P’s BB- and Moody’s Ba3 all denote similar degrees of credit risk and are used interchangeably within the financial industry.
WillyWonka
27.09.2024 kl 14:12 7742

Er det nærliggende å tro at refinansering snart skjer i med at denne kom nå?
Morraberget
27.09.2024 kl 14:18 7747

Tja si det ? Hade jo vært fint med litt positive nyheter nå…. Husker forresten ikke hvilken Rating de har hatt ? Om det er ei oppgradering eller ? Noen som vet ? 😊
c
27.09.2024 kl 14:31 7838

"The USD 450 million backed senior secured notes (originally issued by Petroleum Geo-Services AS, a fully owned subsidiary of TGS) are upgraded two notches from B2 to Ba3 with a stable outlook."
danmark1
27.09.2024 kl 16:12 7752

Og nu kan vi forvente yderligere rentecut i USA, som kan understøtte olieprisen👍😊
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/kwQwRa/prisveksten-i-usa-falt-til-22-prosent-i-august
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/inflationsgyser-afgjort-ny-udvikling-i-usa
Redigert 27.09.2024 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
TonyB
29.09.2024 kl 22:11 6903

Snart ny uke og det blir spennende å se om TGS og komplekset ellers har bunnet eller om det er ytterligere nedside. Mye føles ekstremt attraktivt priset innenfor oilservice nå. Og oilservice er fortsatt grisebillig ift oljen (historisk ratio). Med renter på vei ned, baner det vei for dyrere commodities (herunder selvfølgelig oljen), selv om sentimentet har vært/er usedvanlig bearish siste tiden.

Det er flere årsaker til dette. Forventning om svak etterspørsel fra Kina (til tross for enorm pakke til eiendomssektoren). Forventning om tilbudsoverskudd av olje som gir bearish outlook. Oljeselskaper som sitter i avventende «handlingslammelse» pga uoversiktlige/uforutsigbare politiske rammevilkår. Det som er en tikkende bombe er om denne avventingen drøyer for lenge og shale og modne felt kommer i seriøs decline, mens letebudsjettene skulle ligge relativt flatt. Da er en på etterskudd så det holder. Det vil kunne være eksplosivt når en forstår dette og vestlige politikere backtracker på antioil-biasen. Se f.eks hva windfall-tax UK nå gjør med bigoils motivasjon for investeringer. Direkte farlig for egen energisikkerhet og økonomisk mot sin hensikt. Les gjerne denne:

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Trouble-Deepens-for-North-Sea-Oil-and-Gas.html

Mens vestlig verden bruker tid på å forstå og finne ut av dette, tror jeg mye aktivitet fortsatt dras mot bl.a Vest-Afrika, India etc. Her blir mange muligheter for mye arbeid.

Som Svava delte i en annen kanal kan det forøvrig by på noen muligheter her. We’ll see

https://www.offshore-mag.com/business-briefs/company-news/news/55142527/chevron-uruguay-moves-closer-to-ratifying-chevrons-offshore-license-farm-in
Redigert 29.09.2024 kl 22:37 Du må logge inn for å svare