TGS - SeriÞs diskusjonstrÄd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 68146

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriÞs diskusjonstrÄd som er fri fra endelÞse og poenglÞse sider hvor et fÄtall med agenda Þdelegger for fruktbar diskusjon.

Denne trÄden er ment Ä romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. SelvfÞlgelig skal det vÊre rom for meninger som gÄr begge veier. Men i denne trÄden forsÞker vi gjÞre det med argumentasjon og respekt fremfor Ä sÞke latterligjÞre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-trĂ„der pĂ„ grunn av barnehagenivĂ„et og flere har bedt meg opprette en lĂ„st trĂ„d. GjĂžr herved et forsĂžk. Inviterer lĂžpende. Ellers er det bare Ă„ be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du mÄ logge inn for Ä svare
Grimsmo
I dag kl 11:21 170

Det kommer vel en kontrakt straks siden dem velger Ă„ kjĂžre Sanco Swift helt ned dit
portion
I dag kl 08:37 560

Da er Sanco Swift ferdig med Offshore vind jobben og pÄ vei til las palmas..
Er litt spent pÄ hvor den skal videre?? For vi har ikke jo ikke noe ny info om hvor den skal etter vind jobben...

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:204290/zoom:10
Bennyfyfasan
I dag kl 08:20 655

I dag passerer vi 100kr - kjenner jeg meg sikker pÄ.

Jeg har ingen forhĂ„pninger om oljepris pĂ„ 100 daler - sĂ„ utlĂžsende faktor MÅ vĂŠre det vi ser av resultater fra 8 oktober og ut. Gledes...
TonyB
I gÄr kl 22:11 1171

Snart ny uke og det blir spennende Ä se om TGS og komplekset ellers har bunnet eller om det er ytterligere nedside. Mye fÞles ekstremt attraktivt priset innenfor oilservice nÄ. Og oilservice er fortsatt grisebillig ift oljen (historisk ratio). Med renter pÄ vei ned, baner det vei for dyrere commodities (herunder selvfÞlgelig oljen), selv om sentimentet har vÊrt/er usedvanlig bearish siste tiden.

Det er flere Ärsaker til dette. Forventning om svak etterspÞrsel fra Kina (til tross for enorm pakke til eiendomssektoren). Forventning om tilbudsoverskudd av olje som gir bearish outlook. Oljeselskaper som sitter i avventende «handlingslammelse» pga uoversiktlige/uforutsigbare politiske rammevilkÄr. Det som er en tikkende bombe er om denne avventingen drÞyer for lenge og shale og modne felt kommer i seriÞs decline, mens letebudsjettene skulle ligge relativt flatt. Da er en pÄ etterskudd sÄ det holder. Det vil kunne vÊre eksplosivt nÄr en forstÄr dette og vestlige politikere backtracker pÄ antioil-biasen. Se f.eks hva windfall-tax UK nÄ gjÞr med bigoils motivasjon for investeringer. Direkte farlig for egen energisikkerhet og Þkonomisk mot sin hensikt. Les gjerne denne:

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Trouble-Deepens-for-North-Sea-Oil-and-Gas.html

Mens vestlig verden bruker tid pÄ Ä forstÄ og finne ut av dette, tror jeg mye aktivitet fortsatt dras mot bl.a Vest-Afrika, India etc. Her blir mange muligheter for mye arbeid.

Som Svava delte i en annen kanal kan det forĂžvrig by pĂ„ noen muligheter her. We’ll see

https://www.offshore-mag.com/business-briefs/company-news/news/55142527/chevron-uruguay-moves-closer-to-ratifying-chevrons-offshore-license-farm-in
Redigert i gÄr kl 22:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
Morraberget
27.09.2024 kl 15:09 2313

đŸ˜ŠđŸ‘đŸ» StĂ„r jo det sĂ„ det er bra 😃
c
27.09.2024 kl 14:31 2427

"The USD 450 million backed senior secured notes (originally issued by Petroleum Geo-Services AS, a fully owned subsidiary of TGS) are upgraded two notches from B2 to Ba3 with a stable outlook."
Morraberget
27.09.2024 kl 14:18 2502

Tja si det ? Hade jo vĂŠrt fint med litt positive nyheter nÄ . Husker forresten ikke hvilken Rating de har hatt ? Om det er ei oppgradering eller ? Noen som vet ? 😊
WillyWonka
27.09.2024 kl 14:12 2533

Er det nÊrliggende Ä tro at refinansering snart skjer i med at denne kom nÄ?
Morraberget
27.09.2024 kl 12:41 2753

Existing within a diverse spectrum of over 20 ratings, the BB-/Ba3 rating signals moderate default risk, standing close to the middle of the scale. Fitch and S&P’s BB- and Moody’s Ba3 all denote similar degrees of credit risk and are used interchangeably within the financial industry.
Nestoren
27.09.2024 kl 11:46 2946

Moody’s Assigns Rating to Norway’s TGS Following PGS Merger
Sep 27, 202405:38 UTC

TGS+2.37%PGS1−100.00%

Moody’s said Thursday it assigned Norwegian energy data and analytics company TGS TGS a long-term corporate family rating of Ba3 following its merger with Norwegian oilfield services provider PGS (PGS.OL).

The newly assigned rating also factored in the rating agency’s assessment of the new strategy of the combined group, the expected synergies from the transaction, and the financial policy and liquidity profile of the enlarged company.

The outlook on the rating was stable, reflecting Moody’s expectations of continuous improvement in the seismic data market through 2025 and growth over the next two to three years in investments from upstream oil companies.
Bennyfyfasan
27.09.2024 kl 10:09 3321

Jeg tror ikke ledelsen viser seg fÞr den 8 oktober. Vi gÄr mot en ny periode med rapportering, og det har vÊrt vanlig med div snacks i forkant og etterkant av den perioden.

De jobber helt sikkert 110% med Ä fÄ oversikt over PGS - styrker og svakheter. Det er tross alt ikke en pÞlsebod de skal integrere i driften.
GrĂžntgress
27.09.2024 kl 10:00 3389

I gÄr delte jeg at belÄning pÄ 1 million ble gjort til Ä handle aksjer til ett gav pÄ 93,80. Selv sÄ jeg dette som en unik mulighet. Disse aksjene solgte jeg i dag til 99kr og belÄning tilbakebetalt. Gevinsten brukes til Ä Þke antall aksjer i TGS

Du mÄ gjerne mene hva du vil, men om noen mener det er en god kjÞpsmulighet sÄ mÄ det vÊre lov Ä fÄ skrevet dette pÄ forumtrÄden.
danmark1
27.09.2024 kl 09:53 3426

Morraberget skrev đŸ‘đŸ»đŸ˜ƒ
Baisser indlÊggene kommer i bÞlger og starter nÄr olieaktier falder. Det er en bestemt type personer, de er negativ til det meste og oftest har de tabt penge pÄ bÞrsen. De fÄr en tilfredsstillelse ved at irriterer andre med deres baissing, og ofte med en tvivlsom holdning til sandheden.
Quiet-Shadow
27.09.2024 kl 09:07 3631

NÄ fikk jeg medlemskap, sÄ legger innlegget her ogsÄ :

Evig kamp om Ä «hause» i begge retninger her.
Sannheten er vel den at ingen vet, hadde teknisk analyse eller andre verktÞyer vÊrt enkle Ä forstÄ og tolke sÄ ville mange vÊrt rike, og ikke brukt tid pÄ dette forumet.
Verden er komplex- det er enorme sammensetninger- krefter og pĂ„virkninger i tusenvis av retninger, eksperter uttaler seg i uansett sak – vĂŠre seg Ukraina krigen, hvilken retning renten skal ta eller hvilken retning aksjer skal ta, men sjelden fĂ„r noen rett, og fĂ„r de sĂ„ ropes det hĂžyt. Men stortsett handler det om flaks mer enn at «de viste».
NĂ„r alt kommer til alt sĂ„ er nok oppskriften til Warren Buffet den ”enkleste” og det er Ă„ ha tro pĂ„ at det selskapet du kjĂžper skal gĂ„ opp over tid, uavhengig av svingninger/stĂžy i aksjemarkedet. Aksjen vil pĂ„virkes og bli med opp og ned av det ytre som skjer i verden, men over tid vil den stige ( den bĂžr i hvert fall det om man har kjĂžpt en aksje man har satt seg inn i og som man tror vil gi overskudd og har et liv laget frem i tid)
Som de sier pÄ aksjeskolen til finansavisen- Warren kjÞpte aksjer for 1 milliard i 1980 i coca cola, i dag hÞster de Ärlige utbytter pÄ 1 milliard i denne aksjen. Den aksjen er nok ogsÄ berÞrt av svingninger, men Warren valgte Ä ha tro pÄ selskapet, og det har lÞnt seg veldig.
nafa
27.09.2024 kl 09:06 2100

Stort sett ingenting er nonsens av det som er skrevet her pÄ trÄden. TGS er et utbytteselskap og har vÊrt det lenge. Det betyr at de tjener penger. Det betyr ikke at selskapet har kortsiktig kontroll pÄ aksjekursen. Men kortsiktig kontroll har alt for ofte store internasjonale selskaper med alt for mye kapitalmakt til Ä kortsiktig gjÞre nÊrmest hva de vil med kursen. Slikt er det ingen av oss som kan gjÞre noe med og heller ikke forutse. Vi langsiktige skriver da selvsagt ogsa med langsiktig horisont. Slik er det bare.
Redigert 27.09.2024 kl 09:10 Du mÄ logge inn for Ä svare
Morraberget
27.09.2024 kl 09:01 2130

Satser pĂ„ at forventningene er pĂ„ et lavmĂ„l 
 og at TGS overrasker i positiv forstand. Men tiden vil vise. Har vĂŠrt noen dĂ„rlige uker for TGS. Men det som gĂ„r ned har en tendens til Ă„ gĂ„ opp ogsĂ„. Det viser de siste ti Ă„r pĂ„ bĂžrs. Er i TGS for en lang peride. Men det er mine vurderinger og valg. Er enig i at det ikke er noe vits Ă„ hausse vilt og eller baisse. Men alle kan tenke selv og trenger ikke noen advokater her. Fint Ă„ dele ens eget syn uansett og begrunne. Ha en fin Fredag 😃
Morraberget
27.09.2024 kl 08:53 2191

KjĂžpte for» smĂ„penger» som kapitalisten her inne kaller det😊 OverfĂžrt via 
. ja du leser rett « Trustly « For meg fungerer det fint. kjĂžper selvsagt fordi jeg har troa pĂ„ at det kommer til Ă„ snu. Anbefaler alle Ă„ tenke selv og ta ansvarlige valg. Om man er stappfull av penger eller proff med hĂžy belĂ„ning sĂ„ er det vel plass og aksept for alle her ! Eller ?
petterwotsan
27.09.2024 kl 08:38 2280

I am positive about TGS in long run but All these "BUY" club people are not different than those bears left in other group.
These people are writing same nonsense every single day.
Slettet bruker
27.09.2024 kl 08:31 2337

TGS kan vĂŠre over 100 igjen allerede i dag.

Futures USA er opp. Oljen svakt opp.

https://www.investing.com/indices/indices-futures
Bennyfyfasan
27.09.2024 kl 08:29 2350

Det som SPESIELT har Þdelagt for TGS den siste tiden er geopolitiske bevegelser som ikke har noe med TGS Ä gjÞre....annet enn Ä pÄvirke det som pÄvirker TGS - oljepris. Det er umulig Ä vite hva Saudi kommer med - og det er valgkamp i USA (oljepris er viktig). Glemmer heller ikke Kina....og krig.

Lav oljepris = lav energipris. Dette kommer til Ä etterhvert fÄ fart i Þkonomien. PÄ sikt kommer det til Ä bli bra, men jeg tror dessverre ikke vi har sett den laveste kursen enda. Gud vet hva som mÞter oss den 8 okt...ny mÄte og nytt oppsett pÄ Ä guide. Det kommer til Ä bli forvirring, og vil bli prÞvd Ä vri pÄ - garantert!
BIFFogBÆRNÉ
27.09.2024 kl 08:27 2364

Dette mÄ vÊre lov. Tgs har ikke gÄtt slik man kunne hÄpe.
Men mine egne valg.og egne erfaringer gjÞr at jeg kjÞpte i gÄr ogsÄ.
Slettet bruker
27.09.2024 kl 08:17 2426

GrÞntgress skrev Er du seriÞs nÄ??
Ja, jeg kan ikke se at noe av det jeg skriver kan oppfattes som useriĂžst.

Jeg er ubetinget positiv til TGS, men litt kritisk til en del av det som skrives pÄ forumet. Det gjelder sÊrlig kjÞpsanbefalinger og mer indirekte forsÞkt pÄ det samme, slik som dette tullet med Trustly og at man er all in med belÄning, har solgt noe annet for Ä kjÞpe TGS og sÄ videre.
Slettet bruker
26.09.2024 kl 23:11 2994

Kontur har over tid anbefalt kjĂžp. Uten begrunnelser. I mellomtiden har kursen falt mye, faktisk 30-40%.

Man skal vÊre autorisert finansrÄdgiver for Ä anbefale aksjer.

De som eventuelt fulgte anbefalingene sitter kraftig i minus.

Litt pussig at fokus er pÄ short og manipulering, mens kursen faller pÄ oljepris og usikkerhet.

Hvor mye mÄ TGS falle fÞr det blir kritisk blikk pÄ anbefalingen fra Kontur og andre?

Det eneste vi mangler er beretninger om belÄning og overfÞringer fra Trustly (maks 30.000 instant, vekslepenger).



nafa
26.09.2024 kl 22:53 3055

Slettet bruker skrev Hvorfor skrev du dette?
Hvorfor spĂžr du om dette ?
Jeg tror at han mente det nÄr han skrev det og bÄde jeg og han tror fortsatt pÄ det !