TGS - Seriøs diskusjonstråd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 192428

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.

Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
PerUlv Den ene
I dag kl 08:39 1308

Tja...

Det virker som om mange frustrerte TGS investorer ikke "helt forstår" dynamikken i kursutviklingen. I helgens Video skal vi følge opp sektoren generelt med case her hjemme og i USA. Til dere andre som ikke har tilgang kan jeg opplyse om følgende.

TGS sin aksjekurs beveger seg trinnvis proporsjonelt med OSX og sektoren for øvrig. Korrelasjons avvik forkommer til en hvis grad gjennom nyhets flommen fra selskapet. Et godt eksempel på et slikt korrelasjons avvik er gårsdagens kursutvikling i SHLF. Men det er en annen sak. Her er hva som nå sannsynlig vil skje...

OSX i USA vill sannsynlig bryte opp i flere multi-formasjoner og gjennom brudd aktivere flere targets som til dels allerede ligger inne i chart tilgjengelig på "Ulvesia". Når dette blir bekreftet teknisk vil TGS sannsynlig få en noe sterkere kursutvikling korrelert til sektoren for øvrig, dette på grunn av alle tidligere "triggere" som ennå ikke er priset inn. Så svaret på kursutviklingen generelt er veldig enkel...

Olje og oljerelaterte aksjer er ikke en foretrukket sektor og store multinasjonale fond har algoritmer innstilt på short mot disse indeksene. Mye tyder imidlertid på en kommende sektor rotasjon inn mot offshore noe som sannsynlig vil føre til at disse algoritmene snur sine posisjoner mot long. Dette er en av årsakene til mine argumentasjoner på en kommende kraftig oppgang i OSX.
TonyB
I dag kl 10:01 1166

Veldig bra og det siste avsnittet ditt føler jeg er så undervurdert. Som diskutert i mang en gruppe, er mange for opptatt av kortsiktige fundamentale endringsforhold for det isolerte selskapet og hvorfor ikke kurs reagerer ditt/datt. Det er så mange beviser på at gode ting skjer fundamentalt i selskap, men hvor ikke kurs reagerer kortsiktig som ønsket utfra den isolerte hendelsen i selskapet (som f.eks ny kontrakt). Men de gode selskapsfundamentale hendelsene er viktige og avgjørende, fordi de gir økt trygghet for at selskapet og markedet er sunt. Selv om da kurs ikke reagerer umiddelbart, burde dette gi en større ro til sitte, fremfor å ta dårlige valg fordi markedet ennå ikke har belønnet aksjen det man mente den burde. Det kommer!

Joda, selvfølgelig kan kursen booste på gode nyheter. Selvfølgelig! Men dersom «big money» er posisjonert i andre sektorer og/eller «styrer» vår sektor ned, som en foranledning/forberedelse for å posisjonere seg selv til vår sektor, så klarer ofte ikke selskapet å stå i mot dette uansett hvilke positive triggere som har skjedd. Kurs stagnerer/faller, småsparere kaster korta eller blir lei fordi kurs ikke leverer til forventning til tross for triggere i selskapet. Florerer av eksempel på dette. Når energi blir poppis igjen (hvilket jeg tror er like om hjørne), big money tar posisjoner, vil TGS få enorm drahjelp av dette, utover det de måtte klare på egen hånd og som kun er kursutvikling basert på selskapsinterne forhold.

Jada - en rekke andre forhold påvirker, men hovudfokus over var altså å gi en liten heads up på et område iallefall jeg føler er veldig undervurdert ift påvirkninger kurs jf den lille vekten mange legger på slike sammenhenger.
Redigert i dag kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Quiet-Shadow
I dag kl 10:10 1143

Du har rett. Olje og olje relaterte aksjer er ikke foretrukket. Store aktører som f.eks. Handelsbanken handler ikke olje relatert inn i sine fond og har enormt fokus på bærekraft.
Og dette gjelder flere store fonds selskaper.
Men er jammen spent på om dette vil snu- nå er det heldigvis våknet en verden med unge menn og joda også yngre damer og noen av oss eldre menn som er på en høyere bølge og tror sosialistiske og tilnærmet kommunistiske tilstander som her i landet er på retur. Det er kommet i går fokus på hvor mange journalister som jobber i media nå som stemme sosialisme og langt til venstre og vrir alt i sin retning i Tyskland og Sverige. Det må komme her i landet også. Og håper dette blir tatt tak i og at man får flere på banen og en likevekt. Denne «hjernevasken» av folk som ikke setter seg inn i ting men ensidig hører på media må ta slutt når den er så feil som nå. Først da tror jeg det kan bli fokus på vekst, velstand og en sunn verden som inkluderer olje. Men det er en lang vei å gå.
Redigert i dag kl 10:11 Du må logge inn for å svare
eike
I dag kl 12:20 928

Ser Sanco Swift er kommet til Galverston, og Hyperion nermer seg Namibia! Er det meldt arbeid her! Følger ikke med nok!
Morraberget
I dag kl 14:16 747

Det er nok det som er nøkkelen….. bygge plattformen sakte men sikkert nå. Solid selskap og et marked som uansett ikke blir borte. Det vil komme. Har jo økt og vært tålmodig akkurat med tanke på det solide og langsiktige. Solgte en pitte liten del for å ha til å trade litt med. Startet med å kjøpe Hauto for så å selge etter et par kr. Opp. Så kjøpte jeg en lottokupong…… Thor medical. Så får vi se hva som skjer der fremover. Har hatt to fine dager der ……😊Men hovedposten er TGS og det skal det være fortsatt. Tror at når det snur så får vi ei fin reise i TGS også. Så fortsatt tålmodig ☺️
TonyB
I dag kl 14:55 660

Til Månemannen2 og veba, beklager treg tilgang 😊
Redigert i dag kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Månemannen2
I dag kl 15:02 642

Takk for det.
Kontur
I dag kl 18:21 396

Kjøpte for utbyttepengene + litt hver mnd. Skal sitte i TGS i mange år. Får se når de passerer 300 😃
Bracon
I dag kl 21:20 186

Med denne herjinger av kursen så tror jeg dessverre 300,- er langt ute i horisonten. Det blir å håpe.