TGS - Seriøs diskusjonstråd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 231729

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.

Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
danmark1
08.12.2024 kl 16:41 5314

Omvendt kunne aktionærerne have købt nye aktier for udbyttet, hvilket mange også har gjort. 2025 bliver året, hvor olieservice rebounder og TGS i særdeleshed.
Kontur
08.12.2024 kl 17:23 5225

https://www.finansavisen.no/energi/2024/12/08/8216568/arctic-markedet-har-mistet-troen-pa-oljeservice

Anbefaler TGS, de store inntektene kommer allerede i 2025. TGS er latterlig lavt priset og grunnene kjenner vi som har sittet en stund og fulgt med. Tiden for å kjøpe TGS er nå. Verdien på selskapet vil stige kraftig og utbyttene vil øke tilsvarende.
KJØP
Skimmy
08.12.2024 kl 20:59 4867

Ja, på den måten kaster du bort 37.8% av kjøpekraften i skatt!
Geiren
08.12.2024 kl 22:50 4572

Debt Financing
Fant på TGS sin hjemmeside. (https://www.tgs.com/investor-center/debt-financing)

Long-Term Credit Lines and Interest Bearing Debt Commitment Nominal Amount as of December 3, 2024 Financial Covenants
Senior Secured Notes, coupon of 8.5%, due 2030

Månemannen2
08.12.2024 kl 23:18 4486

Se der ja !
Fischer
08.12.2024 kl 23:36 4436

Nå har vel selskapet nevnt tidligere at de vil vurdere utbyttenivå. I begynnelsen av 2025,,og jeg skjønner godt at de har holdt igjen dette til de har fått gjennomført refinansieringen. Ledelsen vil da på lengre sikt kunne beregne kapitalutgifter og nedbetalingsprofil på gjelden og dermed også ha et bedre grunnlag for evt å øke utbyttene. Nettogjelden var 425 mill usd ved Q3 og skal ned til 250 - 350 mill usd. Det som nå gjelder det neste året er å manøvrere nedbetaling av gjeld men samtidig finne et utbyttenivå (og evt tilbakekjøp av aksjer) som harmonerer med ønsket gjeldsnivå. Jeg har stor tiltro til at ledelsen vil finne de rette nivåene her, og at dette vil gi oss aksjonærer økte aksjekurser på litt lengre sikt.
Skimmy
09.12.2024 kl 09:02 3991

Jaja, alt du sier stemmer, MEN, må det betales utbytte? Tror aksjonærene hadde hatt vesentlig bedre utvikling på invisteringen sin om ledelsen rapporterte bedre og mer feks. Og å kutte et magert utbytte en periode for å isteden kjøpe tilbake aksjer hadde meget mulig skapt bedre aksjonærverdier.
Morraberget
09.12.2024 kl 09:09 3950

Bekreftelse på refinansiert lån til 8,5%, slik ledelsen har kommunisert. Veldig bra jobbet fra ledelsen. De leverer som de har kommunisert ut i forbindelse med fusjonen. Det er flott å oppleve og da stoler jeg på at de også vil forvandle TGS til en god investering inn i et bedret seismikkmarked nå fremover. Da kommer nok andre kommuniserte tiltak fremover . Den tålmodige investor får høynet verdiene sine nå fremover. Det har gått noen steg tilbake fra PGS fusjonen inn i TGS. Ting tar litt tid men nå ser vi at et solid og posisjonert Verdensledende Seismikk selskap er godt etablert og kan begynne fin vekst. Satser på fin vekst gjennom gode og mange kontrakter neste tiår og økt utbytte samt gjenkjøp i skjønn forening. Alle aksjene ligger godt i skuffa 🗄🗄👍⛴⛴
Fischer
09.12.2024 kl 10:32 3730

Akkurat det spørsmålet tror jeg du får ulike svar på fra aksjonærene. Nei, man må ikke betale utbytte, men TGS har siden 2010 betalt jevnlige utbytter (årlige frem til 2015, deretter kvartalsvise utbytter) og det er tydelig at ledelsen vil fortsette med det i fremtiden ref. uttalelse fra K. Johansen i sommer - https://www.finansavisen.no/energi/2024/07/18/8156413/kristian-johansen-tror-pa-langvarig-syklus-og-tilbudsskvis

TGS sin strategi har alltid vært å ha en robust balanse. Det har gagnet selskapet når det har stormet som verst (oljeprisfall i 2014 og covidtiden). Derfor tror jeg det er fornuftig å redusere nettogjelden til de nivåene de nå ser for seg - 250 - 350 mill usd. Alle vet hva høy gjeldsgrad kan gjøre med et selskap, her er det bare å nevne PGS.

Personlig tror jeg at KOMBINASJONEN av redusert gjeld, utbytte og tilbakekjøp av aksjer vil være den beste løsningen i tiden fremover. Andre må gjerne argumentere for annet. Men jeg mener å kommunisere nivåene på utbyttene allerede nå i høst eller hvor mye aksjer man ønsket å tilbakekjøpe FØR man har 1) fått gjennomført refinansering 2) sett hvordan integrasjonsprosessen med PGS har fungert og 3) fått et bedre bilde av hvordan markedet responderer på konsolideringen som nå har skjedd i seismikkbransjen - ville vært utfordrende for selskapet.
Det gjør også at jeg tror de nivåene som sannsynligvis blir kommunisert på nyåret knyttet til utbyttenivåer og tilbakekjøp av aksjer vil være mer fornuftig overveid og forankret i markedet fremover enn dersom de hadde kommunisert dette kort tid etter fusjonen.
Morraberget
09.12.2024 kl 10:52 3644

Godt innlegg Fischer. En ting av gangen og med kontroll. Litt etter litt skjer det ei fin utvikling etter fusjonen. Så blir det spennende å se hvilke tiltak og innhold som kommer 😃
portion
09.12.2024 kl 17:19 3098

Støttes 100% både det du skriver og valg av ski/utstyr 😉🎯👌
portion
09.12.2024 kl 23:26 2626

Ser at AAT INVEST AS har økt med 25.000 aksjer til 1.025.000 For de som bryr seg om hva bjellesauene gjør...
Obxserver
09.12.2024 kl 23:36 2586

Økte også nå med nye 25k til 1050000:).
Skimmy
I går kl 11:57 2067

Fins det mulighet for å bekrefte om det er reelle kjøp eller tilbakelevering fra utlån?
Grimsmo
I går kl 12:13 2014

Jeg gjetter at han er en av dem som har lånt ut mye til Short. Han har aldri bekreftet selv at han har solgt. Kun finansavisen som har påstått at han har solgt. Så om han stiger gjevnt og trutt opp er det nokk tilbakelevering.
Skimmy
I går kl 13:09 1881

Var det jeg og tenkte/håpet. Men hadde vært helt greit om han kjøpte mer også.
Obxserver
I går kl 14:31 1700

Han skal nok og er på vei til gamle høyder innen nyttår tenker jeg:)
Skimmy
I dag kl 12:45 954

ABG analysesjef på børsmorgen:
Så godt som utsolgt H1 25, men fortsatt ingen fest pga for lav oljepris.

Bør vel krype oppover da. Litt hvertfall.
RFS
I dag kl 17:34 609

Jeg var på Sissener julelunsj i går, og de hadde som vanlig noen betraktninger som er relevante for TGS.

Den første har med sektorprising å gjøre. Som mange har vært inne på her i forumet har energisektoren, og da særlig olje og gass, vært upopulær i en lengre periode. Det har ført til at prisingen ift inntjening er veldig lav for sektoren, og at den da kan være et godt kjøp både for å få kjøpt billig generelt, men også for å posisjonere seg for en sektorrotasjon, der investorer forlater de høyt prisede sektorene, og går over til de lavt prisede, med påfølgende kjøpsboost i aksjene der.

Den andre var prisingen av amerikanske aksjer ift europeiske. Her også var det en betydelig mulighet hvis man tror at man skal konvergere tilbake mot historiske forholdstall. Altså bør man selge USA nå og kjøpe Europa, sånn helt generelt.

Innenfor energi var det også en sterk tro på olje og gass i mange år fremover, og da spesielt pga befolkningsøkning i verden, det flater vel ikke ut og når en befolkningstopp før om noen år (ca år 2100, min mening). Som vanlig har de veldig tro på atomkraft, og det ble presentert mye rundt siste teknologi der. Men som sagt, olje og gass vil holde stand.

Som dere skjønner, det var ingenting der som var negativt for TGS akkurat :)
BWMx5
I dag kl 18:09 535

Oil Giants Bet Big on a Deepwater Boom

By Irina Slav - Dec 09, 2024, 7:00 PM CST
Recent discoveries in Guyana and Namibia have reignited interest in deepwater oil exploration, offering high returns for major oil companies.
Despite forecasts of peak oil demand, Big Oil is investing heavily in deepwater exploration, particularly in Africa, to secure future resources.
The deepwater oil boom is driven by investor appetite for high returns and the need for Big Oil to ensure long-term business sustainability.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Giants-Bet-Big-on-a-Deepwater-Boom.html
TWLawson
I dag kl 18:57 423

Kontrolleres fint fortsatt, ingen tegn på brudd oppover ennå. Short øker også.
Bracon
I dag kl 19:13 377

Legger merke til at 250 aksjer blir lagt ut til salgs hele tiden når det blir tomt på en kurs. Roboten er godt innstilt!! En dag løsner det vel.
Månemannen2
I dag kl 19:45 285

Ikke sjans. Manipuleres 100% på mafiabørsen Oslo Børs.
BWMx5
I dag kl 20:17 193

Exxon to Increase Oil Production by 18% By 2030

By Alex Kimani - Dec 11, 2024, 11:30 AM CST

U.S. oil and gas giant Exxon Mobil Corp. (NYSE:XOM) has unveiled plans to increase spending to $28-$33 billion annually with a goal of lifting oil and gas output by 18% by 2030. Exxon has set a target to increase overall oil and gas output to 5.4 million bpd by 2030, up about 18% from 4.58 million bpd currently. According to Exxon CEO Darren Woods, the increased project spending is expected "to generate returns of more than 30% over the life of the investments."

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Exxon-to-Increase-Oil-Production-by-18-By-2030.html