TGS - Seriøs diskusjonstråd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 265509

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.

Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Skimmy
02.01.2025 kl 21:57 2886

Unnskyld meg altså.... Men eneste som står der om leting er vel at Sveen-Nilssen er negativ til lete og produksjonsselskaper!
De andre er positive til operatørene pga felt som er i produksjon eller under utbygging/nær produksjonstart.
Redigert 02.01.2025 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
GullHårAllOve
02.01.2025 kl 22:25 2747

Nettopp!!! Leter man lenge nok...... Den artikkelen er positiv for absolutt alle andre enn TGS.
Redigert 02.01.2025 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
ag-3
02.01.2025 kl 23:35 2519

Ja for felt som er i produksjon vil jo for alltid produsere....

Trenden mine herrer ☝️

Spikkeklubben
03.01.2025 kl 09:00 2063

klippet fra dagens morgenrapport fra DNB;
"Etter fjorårets sammenslåing med PGS står TGS igjen som den ledende rene
fullintegrerte globale aktøren innenfor seismikkmarkedet. 2024 ble likevel en berg- og
dalbane for verdsettelsen med et bunnivå på rundt NOK 96 pr aksje både i februar og
oktober. I mellomtiden lå aksjen i løpet av sommeren godt over NOK 135 pr aksje.
Kursutviklingen har imidlertid vært positiv siden oktober og den stengte i går på NOK
117.70 pr aksje. Til tross for oppgangen de siste månedene innebærer dette at
verdsettelsen, inkludert utbytter på totalt NOK 6.03 pr aksje selskapet i mellomtiden har
betalt ut, er ned rundt 6.5% i forhold til ved inngangen av 2024. Indeksen er til
sammenligningen opp like over 11.5% gjennom den samme perioden. Vi mener det bør
være mer å gå på for TGS fremover og da også på helt kort sikt i forbindelse med at
selskapet neste torsdag legger frem kapasitetsutnyttelses- og kontraktstall for det
tilbakelagte kvartalet. Mens vi i våre estimater legger til grunn at rateutviklingen vil være
flat inn i 2025 venter vi samtidig at oppdateringen vil reflektere en stigende
kontraktsdekning inn i Q1 og at dette dermed vil bidra til å redusere usikkerheten
investorene har hatt når det gjelder kapasitetsutnyttelsen både for årets første kvartal
og for de to påfølgende kvartalene. Vi har en kjøpsanbefaling på TGS med et
kursmål på NOK 145 pr aksje. "
Morraberget
03.01.2025 kl 11:20 1722

Oljefelt har en viss levetid og nedgangen i produksjonen skjer underveis. Felt stenges ned etterhvert og om forbruk øker eller opprettholdes må nye felt finnes og settes i produksjon underveis ……. Fremover så lenge O&G er en betydelig del av energiløsningen i verden. Så med litt retrospektiv så er det slik at det har vært investert lite en periode i Seismikk og leting for å fornye og finne felt for prod. Derfor kommer det ei tid da Seismikk aktivitet må økes. Det er den enkle forklaring på hvorfor TGS er et godt selskap å eie om en tror på at O&G fortsatt vil være behov for. Så ser fremover nå i 25 til gode tider for et fullrigget og ferdig posisjonert TGS. Verdensledende. Så får vi se hvordan eventyret vil utvikle seg. Mye å gå på her som enkelte meglerhus påpeker 😊🌬🌬🦅🦅☃️☃️😃
Kontur
03.01.2025 kl 13:10 1488

Ja, det kommer stadig flere positive analyser. Skal ikke langt tilbake før DNB var svært så negative. Slik jeg ser det har managment gjort helt som de har lovet. PGS ble kjøpt, gjelden refinansiert og synergier skal nå tas ut.
Jeg har vært med i gamet lenge både oppturer og nedturer siden jeg min første oljeaksje i -97.
Lærdommen har ofte vært at etter brutale nedturer kommer det oppgang, ref offshore krakket 2014 - 2020. Nedgangen varer ofte lenger enn man tror og det tar tid å bygge opp igjen. Fort gjort å hoppe på for tidlig, det har jeg gjort mange ganger, f.eks DOF. Fortsatt der vi etterdønninger av de vanskelige tidene, ref Havi forrige uke men de fleste vil nok nå si at der vil være en oppgang innen olje og oljeservice de kommende årene. Seismikk har hengt etter og mye tyder på at det kan være et smart sted å være.
Noe som definitivt har forsinket oppgangen er "det grønne skiftet" Misforstå meg ikke jeg er for å spare miljøet, men for en sløsing av verdier i all verdens ulønnsomme prosjekter. Totalt infiltrert seg i systemene, banker, regjeringer mm.
Når realiteter kommer frem ser en at det vil være behov for betydelige mengder olje og gass i lang tid fremover og tilgangen må også komme ifra stabile land og leverandører. Det blir med sikkerhet økt behov for leting i årene som kommer. Verdsettelsen av selskapet vil stige.
Kontur
03.01.2025 kl 16:30 1178

God uke dette, nærmer oss 120 nok🤗
Bracon
03.01.2025 kl 18:04 944

Ser omsetningen også øker. Tror dette var den 7'ende dagen i pluss. Det er ikke en dag for tidlig. Håper nå at hengemyra er over. Har vært tungt de siste månedene. Har holdt på å gi opp. Ser stadig 250 aksjer blir lagt ut på kjøp/salg for å prøve å styre kursen. God Helg, og en forhåpentligvis god kommende uke.