TGS - Seriøs diskusjonstråd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 270008

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.

Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Morraberget
I går kl 18:46 537

Den ble litt dårligere med ditt innlegg nå. Ubegrunnet og litt frekt ….. nesten som at det tekniske problemet er at du har forandret Nick og historien med en del lavmålte innlegg …. Returnerer.
At du har hatt (men ikke eier , eller ? ) siden 2005 gjør deg ikke kvalifisert til å komme med ubegrunnede innlegg ala Trolling. SÅ det er da bedre å komme med noen egne og meninger eller faglige erfaringer inn i tråden som omhandler TGS. Bidra med kvalitetsheving 😊
TonyB
I går kl 17:29 730

Og på hvilken måte har du bidratt med å heve standarden? Dine eneste bidrag innpå her er kritikk av tråden, så hvorfor i all verden tilbringe tid her da?

Kryptoking
I går kl 16:41 898

Hei! Av tekniske årsaker oss FA så måtte det bli slik denne gangen. Tar tilbake at denne tråden er på samme nivå, den er faktisk verre. Hilsen en som har hatt TGS siden 2005.
Redigert i går kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Morraberget
I går kl 16:05 1050

Ditt første innlegg her……. Konkluderer med at det er samme nivå som før dette ble en lukket tråd ….. !
Det er en fryd å kunne lese både positive innspill og kritiske innspill…… uten å bare spy negativitet eller bare positivitet. Nyansert og god er tråden blitt.
Hvem er nå du da ?
Kontur
I går kl 15:10 1283

Artig det du skriver om meg og andre samtidig som du har en helt annen tilnærming andre steder. Du vet vel at det er enkelt å se hva du skriver på andre tråder. Eksempelvis RecSilicon.
GullHårAllOve
I går kl 14:59 1323

Var ikke ment å gi verdi utover å stoppe den evinnelige likegyldige hausingen om kursmål og tall.
PerUlv Den ene
I går kl 14:47 1393

Jepp...

Øvre diagonal i etablert positiv primær kanal leser ca. 120,30. Men...

Noe avhengig av utviklingen i OSX i USA kan vi få et brudd opp med duplikat og sterkere stigningstakt. Vi får se...
Skimmy
I går kl 14:37 1430

Dere som driver med TA, er det et nivå på 120? Siden den snudde rett ned etter å ha testet 120?
nafa
I går kl 14:28 1469

Ja ja GHAO!
Ikke enig med deg i at Kontur’s innlegg er intetsigende. Kontur synes nå jeg iflg hans innlegg, å være en hensynsfull og godslig fyr og så virker det på meg som han har kontakter innafor seismikkmiljøet.
Enig med han at en del av dine innlegg er helt unødvendig og kan også kunne beskrives slik Kontur gjør.
Oppfordrer folk på tråden til å være varsom med den typen innlegg som du fristes å skrive av og til og som bare kan være med på å spamme til trådene vi andre liker å følge med på.
Redigert i går kl 14:29 Du må logge inn for å svare
GullHårAllOve
I går kl 13:12 1694

Sure innlegg. Tjaee. Påpeker jo bare fakta. Disse innleggene dine er jo bare støy, gir jo ingen verdi. Du og andre kan jo gjerne skrive om det gir verdi, det er jo super interessant for de fleste. Men denne type innlegg har jo ikke det. Lurer jo på hvilken verdi du mener dine innlegg gir forumet? Ja jeg har aksjer i TGS og har selvfølgelig tro på selskapet. Det betyr ikke noe egentlig og hva har det med dine intetsigende innlegg å gjøre?
Redigert i går kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Kontur
I går kl 10:28 2068

Ingen som egentlig behøver å skrive noe som helst for den del. Heller ikke de sure innleggene dine :)
Har du aksjer i TGS?
GullHårAllOve
I går kl 09:28 2282

Ja her går det unna...... Full fart - Feil vei som alltid. Kanskje de her hausse innlegg kan roe seg litt ned. Blir jo bare unødvendig støy på en ellers ok tråd. Kursen kommer enten opp eller ned uten dine håpefulle innlegg.
GulbranGråstein
I går kl 08:41 2500

Ser vi 130 denne uken, ja det bør kunne gå, utbombet, mye som skal justeres her kursmessig (opp)..

Utelukker absolutt ikke 200kr til sommeren. +-70% fra nåværende kurs.

Gg
Kontur
I går kl 08:08 2690

https://e24.no/bors/nyheter/a/299329?pinnedEntry=299329
Da blir det videre opptur, 120 passeres om 1 time fra nå😂
Grimsmo
05.01.2025 kl 22:41 3291

Satser på det. Ser short reduserte litt og før helga. Lover godt🙂
Kontur
05.01.2025 kl 19:47 3611

Skal vi tro den gode oppturen fortsetter? Gjør den det ser vi 120 tallet i morgen.
Bracon
03.01.2025 kl 18:04 4746

Ser omsetningen også øker. Tror dette var den 7'ende dagen i pluss. Det er ikke en dag for tidlig. Håper nå at hengemyra er over. Har vært tungt de siste månedene. Har holdt på å gi opp. Ser stadig 250 aksjer blir lagt ut på kjøp/salg for å prøve å styre kursen. God Helg, og en forhåpentligvis god kommende uke.
Kontur
03.01.2025 kl 16:30 4984

God uke dette, nærmer oss 120 nok🤗
Kontur
03.01.2025 kl 13:10 5294

Ja, det kommer stadig flere positive analyser. Skal ikke langt tilbake før DNB var svært så negative. Slik jeg ser det har managment gjort helt som de har lovet. PGS ble kjøpt, gjelden refinansiert og synergier skal nå tas ut.
Jeg har vært med i gamet lenge både oppturer og nedturer siden jeg min første oljeaksje i -97.
Lærdommen har ofte vært at etter brutale nedturer kommer det oppgang, ref offshore krakket 2014 - 2020. Nedgangen varer ofte lenger enn man tror og det tar tid å bygge opp igjen. Fort gjort å hoppe på for tidlig, det har jeg gjort mange ganger, f.eks DOF. Fortsatt der vi etterdønninger av de vanskelige tidene, ref Havi forrige uke men de fleste vil nok nå si at der vil være en oppgang innen olje og oljeservice de kommende årene. Seismikk har hengt etter og mye tyder på at det kan være et smart sted å være.
Noe som definitivt har forsinket oppgangen er "det grønne skiftet" Misforstå meg ikke jeg er for å spare miljøet, men for en sløsing av verdier i all verdens ulønnsomme prosjekter. Totalt infiltrert seg i systemene, banker, regjeringer mm.
Når realiteter kommer frem ser en at det vil være behov for betydelige mengder olje og gass i lang tid fremover og tilgangen må også komme ifra stabile land og leverandører. Det blir med sikkerhet økt behov for leting i årene som kommer. Verdsettelsen av selskapet vil stige.
Morraberget
03.01.2025 kl 11:20 5530

Oljefelt har en viss levetid og nedgangen i produksjonen skjer underveis. Felt stenges ned etterhvert og om forbruk øker eller opprettholdes må nye felt finnes og settes i produksjon underveis ……. Fremover så lenge O&G er en betydelig del av energiløsningen i verden. Så med litt retrospektiv så er det slik at det har vært investert lite en periode i Seismikk og leting for å fornye og finne felt for prod. Derfor kommer det ei tid da Seismikk aktivitet må økes. Det er den enkle forklaring på hvorfor TGS er et godt selskap å eie om en tror på at O&G fortsatt vil være behov for. Så ser fremover nå i 25 til gode tider for et fullrigget og ferdig posisjonert TGS. Verdensledende. Så får vi se hvordan eventyret vil utvikle seg. Mye å gå på her som enkelte meglerhus påpeker 😊🌬🌬🦅🦅☃️☃️😃
Spikkeklubben
03.01.2025 kl 09:00 5871

klippet fra dagens morgenrapport fra DNB;
"Etter fjorårets sammenslåing med PGS står TGS igjen som den ledende rene
fullintegrerte globale aktøren innenfor seismikkmarkedet. 2024 ble likevel en berg- og
dalbane for verdsettelsen med et bunnivå på rundt NOK 96 pr aksje både i februar og
oktober. I mellomtiden lå aksjen i løpet av sommeren godt over NOK 135 pr aksje.
Kursutviklingen har imidlertid vært positiv siden oktober og den stengte i går på NOK
117.70 pr aksje. Til tross for oppgangen de siste månedene innebærer dette at
verdsettelsen, inkludert utbytter på totalt NOK 6.03 pr aksje selskapet i mellomtiden har
betalt ut, er ned rundt 6.5% i forhold til ved inngangen av 2024. Indeksen er til
sammenligningen opp like over 11.5% gjennom den samme perioden. Vi mener det bør
være mer å gå på for TGS fremover og da også på helt kort sikt i forbindelse med at
selskapet neste torsdag legger frem kapasitetsutnyttelses- og kontraktstall for det
tilbakelagte kvartalet. Mens vi i våre estimater legger til grunn at rateutviklingen vil være
flat inn i 2025 venter vi samtidig at oppdateringen vil reflektere en stigende
kontraktsdekning inn i Q1 og at dette dermed vil bidra til å redusere usikkerheten
investorene har hatt når det gjelder kapasitetsutnyttelsen både for årets første kvartal
og for de to påfølgende kvartalene. Vi har en kjøpsanbefaling på TGS med et
kursmål på NOK 145 pr aksje. "
ag-3
02.01.2025 kl 23:35 6331

Ja for felt som er i produksjon vil jo for alltid produsere....

Trenden mine herrer ☝️

GullHårAllOve
02.01.2025 kl 22:25 6561

Nettopp!!! Leter man lenge nok...... Den artikkelen er positiv for absolutt alle andre enn TGS.
Redigert 02.01.2025 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Skimmy
02.01.2025 kl 21:57 6702

Unnskyld meg altså.... Men eneste som står der om leting er vel at Sveen-Nilssen er negativ til lete og produksjonsselskaper!
De andre er positive til operatørene pga felt som er i produksjon eller under utbygging/nær produksjonstart.
Redigert 02.01.2025 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Morraberget
02.01.2025 kl 18:29 4289

Startet godt i det nye året ihvertfall så satser på at dette blir et godt år for Seismikk og for TGS. Så Fodt Nyttår til alle TGS ere. Måtte den største hausseren få rett og den mest pessimistiske bomme totalt 😂😃🥰
PS ! Positivt driv i olje og shipping i dag ihvertfall
GullHårAllOve
02.01.2025 kl 18:12 4370

100% enig. Er nok av disse patetiske innlegg uten substans og innhold. Helt håpløst faktisk. ALLE har skjønt at du "vet" at denne skal til himlen og videre ut i solsystemet. Vi trenger ikke å høre dette mer nå!!!
Kontur
02.01.2025 kl 16:29 4714

Bra omsetning på slutten, her er flere som skal inn på lav kurs ja
Kontur
02.01.2025 kl 16:21 4741

Sats på olje og leting, ref siste FA😃
PerUlv Den ene
02.01.2025 kl 14:25 5037

TGS DAG - Foreløpig estimert tidslinje for "Golden Cross" ca. 06 februar +/-. Estimert kurs intervall NOK 125,25 - 143,70. Dette er imidlertid prematurt med høy risiko for kommende justeringer.
Kontur
02.01.2025 kl 14:23 5056

Vil si at min tilnærming er nokså moderat.
Jo, vi vet av selskapets egne uttalelser at utbytter skal opp og at der skal være max fokus på å skape aksjonærverdier. Dvs økte utbytter, jobber for økte selskapsverdi (aksjekurs) og gjenkjøp av egne aksjer når tiden er moden for det.
At TGS kursen over tid har blitt holdt nede i det lavere sjiktet av sterke shortkrefter og ettpar merkelige analytiker vurderinger er det vel liten tvil om. Det ser imidlertid ut til å snu nå (senest med økte kursmål ifra DNB) og da kan oppgangen mot 150-170 og muligens 200 gå nokså hurtig. Dvs noen mnd slik jeg ser det.
StephanDerrick
02.01.2025 kl 14:08 5137

Før kapitalmarkedsdagen i slutten av aug-24 ble det fra et av meglerhusene som følger selskapet, antydet av selskapet kunne komme til å øke utbyttet til 20 cent i kvartalet eller 2,27 med dagens dollarkurs.

Da snakker vi om ca 9 kroner anualisert.

Siden aug-24 har ting gått bedre. Refinansieringen kom inn bedre enn forventet ( 8.5%) og man har solgt bedre i Q4, så alt burde ligge til rette for at dividenden skal kraftig opp fra fjorårets 0,14 dollar i kvartalet.
Prioriterer selskapet dividende i 2025 istedenfor en aggressiv nedbetaling av gjeld så kan det hende at vi overstiger dette anslaget.I begge tilfeller burde det ligge an til god kursutvikling i tiden fremover.
GulbranGråstein
02.01.2025 kl 13:27 5272

Sist den gikk til 200 var det på relativt kort tid, med andre ord det går fort når det begynner her, og jeg utelukker heller ikke at vi ser en kurs på kr 200 før sommeren. Potensialet for en skikkelig nyttårs rakett dette her.

Gg
Skimmy
02.01.2025 kl 13:18 5327

Nå må du holde an haussingen! Du VET ikke at utbyttet økes, du VET ikke at kursen skal nærme seg 200 på få mnd. Ikke meldt noe siden 6/12-24.
Ha edrulighet i omtalen av TGS.
Kontur
02.01.2025 kl 13:01 5402

Nå må dere holde på aksjene, oppgangen er knapt begynt. ER rimelig sikker på at vi skal opp imot 200 tallet i løpet av de kommende månedene.
Utnyttelsesgraden nærmer seg 85%, backlog øker og jeg er temmelig sikker på at her vil komme mange gode kontrakter nå fremover.
Neste utbytte er vel 22 februar og de vil øke en god del de kommende Q.
De som vil tjene mye penger bør nå handle TGS og sitte langsiktig.
Kontur
02.01.2025 kl 09:37 5825

Bra trøkk i markedet nå. Hold på aksjene. Skal raskt over 120.
Børsens beste selskap.
Kjøp TGS
Morraberget
31.12.2024 kl 11:10 6885

He,he jeg er absolutt blant de dødelige her inne ☺️ Men har jo funnet google knappen 😂 Så av og til slår jeg opp og deler 😄 Ikke for å være en påtatt bedreviter. Det er jeg ikke….. men en lærer jo litt etterhvert også 😃 Godt Nyttår 😃
nafa
31.12.2024 kl 09:28 7092

Takker for orientering, men ikke så greit å holde seg orientert på betydningen av alle mulige økonomiuttrykk som gulpes opp for oss vanlige dødelige her.
Men forventer spennende tider framover i TGS.
Godt Nyttår til alle !
Morraberget
30.12.2024 kl 23:46 7489

Ja det e jo du som pleier å være nøktern 😉 Det har du også kunnet stå inne for frem til nå. Men jeg er enig i beregningen din og at et økt utbytte er innen rekkevidde snart i 2025. Det ser mere positivt ut nå for at oppturen er startet såvidt. Ledelsen har klart å rigget og posisjonert TGS for de neste tiår nå. Så det er grunn til å ha realistiske og optimistiske tanker om inntjening og overskudd. Så er det kabalen mellom utbytte og uttalt gjenkjøpsprogram. Jeg sier Ja takk Begge deler. Spennende nytt år kommer i 2025. God feiring og et Godt Nytt År både til deg, TGS m/stab og til TS samt alle skribenter her 😃⛴⛴🌬🌬🦅🦅☃️☃️
Redigert 30.12.2024 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Geiren
30.12.2024 kl 22:46 7616

Ved 2 milliarder $ i omsetning i 2026 bør 300 M$ i resultet være innen rekkevidde og en utbyttekapasitet på ca 15kr per aksje.
Litt optimistisk at TGS kommer dit allerede i 2025.
Morraberget
30.12.2024 kl 22:14 7695

Dette er vel mer korrekt i forhold til et selskaps kontantstrøm:
Kontantstrøm brukes i en virksomhets finansieringsanalyse. Kontantstrømmen viser hvor stor tilgang på likvide midler, altså kontanter, bankinnskudd og lignende, virksomheten har i den bestemte perioden. Kontantstrømmen kan dermed for eksempel si om man har nok penger til å betale sine kreditorer.
Månemannen2
30.12.2024 kl 19:13 7997

Kr 20 i utbytte. Da snakker vi. 2025 kan bli et gledens år for oss aksjonærer.
nafa
30.12.2024 kl 17:59 8123

Her snakker vi vel ikke om «kr 20 i utbytte vel «?
Se sitat:» Selv i et flatt marked kan TGS generere 16–17 kroner pr. aksje i fri kontantstrøm. Hvis det blir litt bedring er det lov å håpe på 20 kroner pr. aksje, sier ABG-analytikeren.