TGS - SeriÞs diskusjonstrÄd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 272051

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriÞs diskusjonstrÄd som er fri fra endelÞse og poenglÞse sider hvor et fÄtall med agenda Þdelegger for fruktbar diskusjon.

Denne trÄden er ment Ä romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. SelvfÞlgelig skal det vÊre rom for meninger som gÄr begge veier. Men i denne trÄden forsÞker vi gjÞre det med argumentasjon og respekt fremfor Ä sÞke latterligjÞre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-trĂ„der pĂ„ grunn av barnehagenivĂ„et og flere har bedt meg opprette en lĂ„st trĂ„d. GjĂžr herved et forsĂžk. Inviterer lĂžpende. Ellers er det bare Ă„ be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du mÄ logge inn for Ä svare
Skimmy
02.01.2025 kl 21:57 8377

Unnskyld meg altsÄ.... Men eneste som stÄr der om leting er vel at Sveen-Nilssen er negativ til lete og produksjonsselskaper!
De andre er positive til operatĂžrene pga felt som er i produksjon eller under utbygging/nĂŠr produksjonstart.
Redigert 02.01.2025 kl 22:04 Du mÄ logge inn for Ä svare
GullHĂ„rAllOve
02.01.2025 kl 22:25 8236

Nettopp!!! Leter man lenge nok...... Den artikkelen er positiv for absolutt alle andre enn TGS.
Redigert 02.01.2025 kl 22:27 Du mÄ logge inn for Ä svare
ag-3
02.01.2025 kl 23:35 8005

Ja for felt som er i produksjon vil jo for alltid produsere....

Trenden mine herrer ☝

Spikkeklubben
03.01.2025 kl 09:00 7544

klippet fra dagens morgenrapport fra DNB;
"Etter fjorÄrets sammenslÄing med PGS stÄr TGS igjen som den ledende rene
fullintegrerte globale aktĂžren innenfor seismikkmarkedet. 2024 ble likevel en berg- og
dalbane for verdsettelsen med et bunnivÄ pÄ rundt NOK 96 pr aksje bÄde i februar og
oktober. I mellomtiden lÄ aksjen i lÞpet av sommeren godt over NOK 135 pr aksje.
Kursutviklingen har imidlertid vÊrt positiv siden oktober og den stengte i gÄr pÄ NOK
117.70 pr aksje. Til tross for oppgangen de siste mÄnedene innebÊrer dette at
verdsettelsen, inkludert utbytter pÄ totalt NOK 6.03 pr aksje selskapet i mellomtiden har
betalt ut, er ned rundt 6.5% i forhold til ved inngangen av 2024. Indeksen er til
sammenligningen opp like over 11.5% gjennom den samme perioden. Vi mener det bĂžr
vÊre mer Ä gÄ pÄ for TGS fremover og da ogsÄ pÄ helt kort sikt i forbindelse med at
selskapet neste torsdag legger frem kapasitetsutnyttelses- og kontraktstall for det
tilbakelagte kvartalet. Mens vi i vÄre estimater legger til grunn at rateutviklingen vil vÊre
flat inn i 2025 venter vi samtidig at oppdateringen vil reflektere en stigende
kontraktsdekning inn i Q1 og at dette dermed vil bidra til Ă„ redusere usikkerheten
investorene har hatt nÄr det gjelder kapasitetsutnyttelsen bÄde for Ärets fÞrste kvartal
og for de to pÄfÞlgende kvartalene. Vi har en kjÞpsanbefaling pÄ TGS med et
kursmÄl pÄ NOK 145 pr aksje. "
Morraberget
03.01.2025 kl 11:20 7204

Oljefelt har en viss levetid og nedgangen i produksjonen skjer underveis. Felt stenges ned etterhvert og om forbruk Ăžker eller opprettholdes mĂ„ nye felt finnes og settes i produksjon underveis 

. Fremover sĂ„ lenge O&G er en betydelig del av energilĂžsningen i verden. SĂ„ med litt retrospektiv sĂ„ er det slik at det har vĂŠrt investert lite en periode i Seismikk og leting for Ă„ fornye og finne felt for prod. Derfor kommer det ei tid da Seismikk aktivitet mĂ„ Ăžkes. Det er den enkle forklaring pĂ„ hvorfor TGS er et godt selskap Ă„ eie om en tror pĂ„ at O&G fortsatt vil vĂŠre behov for. SĂ„ ser fremover nĂ„ i 25 til gode tider for et fullrigget og ferdig posisjonert TGS. Verdensledende. SĂ„ fĂ„r vi se hvordan eventyret vil utvikle seg. Mye Ă„ gĂ„ pĂ„ her som enkelte meglerhus pĂ„peker đŸ˜ŠđŸŒŹđŸŒŹđŸŠ…đŸŠ…â˜ƒïžâ˜ƒïžđŸ˜ƒ
Kontur
03.01.2025 kl 13:10 6965

Ja, det kommer stadig flere positive analyser. Skal ikke langt tilbake fÞr DNB var svÊrt sÄ negative. Slik jeg ser det har managment gjort helt som de har lovet. PGS ble kjÞpt, gjelden refinansiert og synergier skal nÄ tas ut.
Jeg har vÊrt med i gamet lenge bÄde oppturer og nedturer siden jeg min fÞrste oljeaksje i -97.
LÊrdommen har ofte vÊrt at etter brutale nedturer kommer det oppgang, ref offshore krakket 2014 - 2020. Nedgangen varer ofte lenger enn man tror og det tar tid Ä bygge opp igjen. Fort gjort Ä hoppe pÄ for tidlig, det har jeg gjort mange ganger, f.eks DOF. Fortsatt der vi etterdÞnninger av de vanskelige tidene, ref Havi forrige uke men de fleste vil nok nÄ si at der vil vÊre en oppgang innen olje og oljeservice de kommende Ärene. Seismikk har hengt etter og mye tyder pÄ at det kan vÊre et smart sted Ä vÊre.
Noe som definitivt har forsinket oppgangen er "det grÞnne skiftet" MisforstÄ meg ikke jeg er for Ä spare miljÞet, men for en slÞsing av verdier i all verdens ulÞnnsomme prosjekter. Totalt infiltrert seg i systemene, banker, regjeringer mm.
NÄr realiteter kommer frem ser en at det vil vÊre behov for betydelige mengder olje og gass i lang tid fremover og tilgangen mÄ ogsÄ komme ifra stabile land og leverandÞrer. Det blir med sikkerhet Þkt behov for leting i Ärene som kommer. Verdsettelsen av selskapet vil stige.
Kontur
03.01.2025 kl 16:30 6658

God uke dette, nĂŠrmer oss 120 nokđŸ€—
Bracon
03.01.2025 kl 18:04 6420

Ser omsetningen ogsÄ Þker. Tror dette var den 7'ende dagen i pluss. Det er ikke en dag for tidlig. HÄper nÄ at hengemyra er over. Har vÊrt tungt de siste mÄnedene. Har holdt pÄ Ä gi opp. Ser stadig 250 aksjer blir lagt ut pÄ kjÞp/salg for Ä prÞve Ä styre kursen. God Helg, og en forhÄpentligvis god kommende uke.
Kontur
05.01.2025 kl 19:47 5285

Skal vi tro den gode oppturen fortsetter? GjĂžr den det ser vi 120 tallet i morgen.
Grimsmo
05.01.2025 kl 22:41 4964

Satser pĂ„ det. Ser short reduserte litt og fĂžr helga. Lover godt🙂
Kontur
I gÄr kl 08:08 4363

https://e24.no/bors/nyheter/a/299329?pinnedEntry=299329
Da blir det videre opptur, 120 passeres om 1 time fra nĂ„đŸ˜‚
GulbranGrÄstein
I gÄr kl 08:41 4173

Ser vi 130 denne uken, ja det bÞr kunne gÄ, utbombet, mye som skal justeres her kursmessig (opp)..

Utelukker absolutt ikke 200kr til sommeren. +-70% fra nÄvÊrende kurs.

Gg
GullHĂ„rAllOve
I gÄr kl 09:28 3954

Ja her gÄr det unna...... Full fart - Feil vei som alltid. Kanskje de her hausse innlegg kan roe seg litt ned. Blir jo bare unÞdvendig stÞy pÄ en ellers ok trÄd. Kursen kommer enten opp eller ned uten dine hÄpefulle innlegg.
Kontur
I gÄr kl 10:28 3741

Ingen som egentlig behĂžver Ă„ skrive noe som helst for den del. Heller ikke de sure innleggene dine :)
Har du aksjer i TGS?
Kryptoking
I gÄr kl 10:33 3722

Denne trÄden er pÄ lik linje med den gamle.
GullHĂ„rAllOve
I gÄr kl 13:12 3368

Sure innlegg. Tjaee. PÄpeker jo bare fakta. Disse innleggene dine er jo bare stÞy, gir jo ingen verdi. Du og andre kan jo gjerne skrive om det gir verdi, det er jo super interessant for de fleste. Men denne type innlegg har jo ikke det. Lurer jo pÄ hvilken verdi du mener dine innlegg gir forumet? Ja jeg har aksjer i TGS og har selvfÞlgelig tro pÄ selskapet. Det betyr ikke noe egentlig og hva har det med dine intetsigende innlegg Ä gjÞre?
Redigert i gÄr kl 13:13 Du mÄ logge inn for Ä svare
ag-3
I gÄr kl 14:06 3222

Fader, Ris har klart Ă„ lure seg inn...
nafa
I gÄr kl 14:28 3142

Ja ja GHAO!
Ikke enig med deg i at Kontur’s innlegg er intetsigende. Kontur synes nĂ„ jeg iflg hans innlegg, Ă„ vĂŠre en hensynsfull og godslig fyr og sĂ„ virker det pĂ„ meg som han har kontakter innafor seismikkmiljĂžet.
Enig med han at en del av dine innlegg er helt unÞdvendig og kan ogsÄ kunne beskrives slik Kontur gjÞr.
Oppfordrer folk pÄ trÄden til Ä vÊre varsom med den typen innlegg som du fristes Ä skrive av og til og som bare kan vÊre med pÄ Ä spamme til trÄdene vi andre liker Ä fÞlge med pÄ.
Redigert i gÄr kl 14:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
Skimmy
I gÄr kl 14:37 3104

Dere som driver med TA, er det et nivÄ pÄ 120? Siden den snudde rett ned etter Ä ha testet 120?
PerUlv Den ene
I gÄr kl 14:47 3066

Jepp...

Øvre diagonal i etablert positiv primÊr kanal leser ca. 120,30. Men...

Noe avhengig av utviklingen i OSX i USA kan vi fÄ et brudd opp med duplikat og sterkere stigningstakt. Vi fÄr se...
GullHĂ„rAllOve
I gÄr kl 14:59 2997

MĂ„nemannen2 skrev Hvilken verdi gir dine innlegg?
Var ikke ment Ä gi verdi utover Ä stoppe den evinnelige likegyldige hausingen om kursmÄl og tall.
Kontur
I gÄr kl 15:10 2957

Artig det du skriver om meg og andre samtidig som du har en helt annen tilnÊrming andre steder. Du vet vel at det er enkelt Ä se hva du skriver pÄ andre trÄder. Eksempelvis RecSilicon.
Morraberget
I gÄr kl 16:05 2726

Ditt fÞrste innlegg her

. Konkluderer med at det er samme nivÄ som fÞr dette ble en lukket trÄd 
.. !
Det er en fryd Ä kunne lese bÄde positive innspill og kritiske innspill

uten Ä bare spy negativitet eller bare positivitet. Nyansert og god er trÄden blitt.
Hvem er nÄ du da ?
Kryptoking
I gÄr kl 16:41 2574

Hei! Av tekniske Ärsaker oss FA sÄ mÄtte det bli slik denne gangen. Tar tilbake at denne trÄden er pÄ samme nivÄ, den er faktisk verre. Hilsen en som har hatt TGS siden 2005.
Redigert i gÄr kl 16:45 Du mÄ logge inn for Ä svare
TonyB
I gÄr kl 17:29 2403

Og pÄ hvilken mÄte har du bidratt med Ä heve standarden? Dine eneste bidrag innpÄ her er kritikk av trÄden, sÄ hvorfor i all verden tilbringe tid her da?

Morraberget
I gÄr kl 18:46 2211

Den ble litt dÄrligere med ditt innlegg nÄ. Ubegrunnet og litt frekt 
.. nesten som at det tekniske problemet er at du har forandret Nick og historien med en del lavmÄlte innlegg 
. Returnerer.
At du har hatt (men ikke eier , eller ? ) siden 2005 gjĂžr deg ikke kvalifisert til Ă„ komme med ubegrunnede innlegg ala Trolling. SÅ det er da bedre Ă„ komme med noen egne og meninger eller faglige erfaringer inn i trĂ„den som omhandler TGS. Bidra med kvalitetsheving 😊
Spikkeklubben
I dag kl 11:54 1366

Pareto
Today’s highlights: TGS: Limited news expected in Q4 update;
03-Jan 06-Dec
Commodity prices Last 6 days Last price -1 day -1 week -1 month 1M high 1M low
Brent Crude (bbl) $ 76.2 -0.1 % 3.0 % 7.8 % 76.5 71.1
WTI (bbl) $ 73.4 -0.2 % 3.5 % 10.1 % 74.0 67.2
Dutch TTF Gas $/MMBtu 14.4 -3.7 % -1.1 % 0.2 % 15.1 12.4
UK Nat Gas $/MMBtu 14.5 -1.5 % -3.0 % -1.6 % 15.5 12.7
Henry Hub Nat Gas $/MMBtu 3.7 9.3 % 8.3 % 29.7 % 3.7 2.8
Nordic electricity (1D) €/MWh 24.1 -55 % -18.7 % -36.3 % 85.8 18.3
UK electricity (1M) ÂŁ/MWh 97.0 -5.5 % -6.1 % -1.4 % 105.2 87.3
CO2 price EUR/t 72.9 -2.1 % 3.9 % 6.7 % 74.5 63.0
TGS – Limited news expected in Q4 update
‱ TGS’ Q4 update is due Thursday which will include vessel utilization, MC
investments and normalized OBN crews
‱ With revenue figures no longer provided, the update is of less significance than
what has been the case historically. We expect limited news as TGS has
already guided on these items in connection with Q3
‱ Ahead of the update, we lift our Q4’24e revenue expectations slightly to USD
463m (456m), driven by an increase in contract allocation for its 3D fleet, partly
offset by lower p-cable revenue. We are currently ~6/5% below consensus for
Q4 revenues/EBITDA. This reflects slightly, but not materially, lower late sales
(we are flat y/y vs consensus slightly up) and presumably lower NES/offshore
wind revenue (consensus likely to be revised down ahead of the quarter).
‱ Generally speaking, expectations do not look too demanding for Q4 in our view
- but are not low either as we are “neutral” ahead of the update
‱ For 2025e, we continue to model slightly lower revenues y/y including lower
volume offset by higher pricing. Our revenue estimates are marginally below
consensus, while we are ahead on EBITDA likely reflecting a mix of higher pre-
funding and margins. Our FCF expectations are seemingly fairly in line
w/consensus
‱ While poor earnings visibility and high operational leverage (“last in, first out”)
warrants a meaningful discount, TGS’ less commoditized offering, continuous
reinvestment and ability to adapt investments to activity warrants a premium
on FCF yield vs e.g. pure tonnage providers in our view
‱ Following strong share price performance recent months (after the expected
pick up in contract awards), the company is currently priced at 14-15% FCF
yield on our 2025e estimates vs the wider oil service sector at ~12%
‱ We have a BUY rating and TP NOK 150 on TGS.
Morraberget
I dag kl 14:48 1088

👍😃Takk for deling.
portion
I dag kl 15:45 923

Er det short som er i gang etter juleferie? Skremmende svak aksje pÄ en sÄpass positiv oljepris og bÞrs...
Morraberget
I dag kl 16:09 845

Ser ut som at short har satt i gang igjen 
.!
nafa
I dag kl 18:58 562

Hvis en studerer kurver for oppturer i nesten et hvilket som helst selskap, sÄ vil vi uten unntak fÄ se bÄde daglige, ukentlige og gjerne mÄntlige nedturer underveis.
Hva dette kan skyldes vil jeg ikke komme inn pÄ her, men jeg anser nÄ dette selskapet for Ä vÊre i starten av en langsiktig opptur med en rimelig normal og noe taggete oppgangskurve.
Derfor sitter jeg langsiktig og vil motta noe Ăžkende utbytte og en noe stigende kurs i Ă„rene framover.
Optimist !
Redigert i dag kl 18:59 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kaga
I dag kl 19:45 451

Skremmende svak?

TGS har ligget i en stigende trendkanal siden oktober. Opp 24% siden 18 okt. Tusler jevnt og trutt nordover, men ikke alle dager er grÞnne... 4,5% hittil i Är. Jeg synes ikke det er skremmende. HvileskjÊr... Blir bra dette, for de tÄlmodige
Redigert i dag kl 19:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
Blodstrupmoen9
I dag kl 20:45 290

Trumper'n maner pÄ for mer olje og gass. Gode signaler for sektoren, uavhengig av om han klarer Ä gjennomfÞre reverseringen som nevnes i denne artikkelen.
https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/07/8226942/mer-olje-og-gass-og-ingen-nye-vindmoller
portion
I dag kl 23:22 9

Mulig jeg overdrev en smule đŸ€Șmen svak utvikling stĂ„r jeg for og da sĂŠrlig i dag...NĂ„r det gjelder tĂ„lmodighet sĂ„ er nok det fornavnet mittđŸ€”.... har sittet i P/TGS siden 2020
Sjelden jeg klager men jeg er absolutt ikke fornÞyd med utviklingen i seismikk siden mine fÞrste kjÞp i 2020 selv med gav pÄ 65kr i TGS ..hadde jeg ikke hatt troen hadde jeg selvfÞlgelig solgt men har bestemt og sitte ut 2025. Jeg er forsiktig optimist! 25 ser lovende ut for TGS med bedre flÄte utnyttelse Þkende utbytte/tilbake kjÞp av aksjer men noen super Är er jeg ikke sÄ sikker pÄ? Olja er et stort usikkerhet moment i mine Þyne.
Redigert i dag kl 23:25 Du mÄ logge inn for Ä svare