Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
TGS - Seriøs diskusjonstråd
Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Redigert 22.09.2024 kl 16:38
Du må logge inn for å svare
Skimmy
10.02.2025 kl 09:10
6013
For en latterlig aksje! Hver gang det meldes kontrakter eller gode nyheter, åpner det ned.
BWMx5
10.02.2025 kl 08:47
5878
Marianne Stensland er ny breakingjournalist i E24
10.02.2025 08:22:37
SBX: EBITDA USD 2,9M I 4.KV 2024 (-2,3)
Oslo (Infront TDN Direkt): Seabird Exploration fikk en ebitda på 2,9 millioner dollar i fjerde kvartal 2024, mot -2,3 millioner dollar i samme kvartal året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport mandag.
Driftsresultatet var 1,4 millioner dollar i kvartalet (-4,1), mens kontraktsomsetningen ble 10,2 millioner dollar (8,5). Selskapet hadde en utnyttelse på 99 prosent i kvartalet (76).
OBN-seismikk utmerker seg som det sterkeste segmentet i seismikkindustrien, drevet av veksten innen ILX. Kontraktsvarighet og prisnivå har økt betydelig de siste årene, noe som bekrefter denne utviklingen, skriver selskapet i rapporten.
Kontur
10.02.2025 kl 08:39
5735
TROR HUN HER I E 24 HAR TATT INN LITT FOR MANGE NULLER::::::::
Seabird Exploration økte omsetningen
19 min
Marianne Stensland
DEL
Seabird Exploration fikk et resultat før skatt på 868 millioner dollar i fjerde kvartal, en oppgang fra minus 6,098 milliarder dollar i samme periode i 2023.
Det viser en fersk kvartalsrapport fra seismikkselskapet.
Omsetningen steg til 10,2 milliarder dollar, fra 8,5 milliarder i fjerde kvartal 2023.
Brutto driftsresultatet endte på 2,9 milliarder dollar, opp fra minus 2,3 milliarder.
Selskapet tror olje- og gass vil være en viktig del av energimiksen fremover og mener de er i en god posisjon for å sikre høy utnyttelse av flåten fremover.
Seabird Exploration økte omsetningen
19 min
Marianne Stensland
DEL
Seabird Exploration fikk et resultat før skatt på 868 millioner dollar i fjerde kvartal, en oppgang fra minus 6,098 milliarder dollar i samme periode i 2023.
Det viser en fersk kvartalsrapport fra seismikkselskapet.
Omsetningen steg til 10,2 milliarder dollar, fra 8,5 milliarder i fjerde kvartal 2023.
Brutto driftsresultatet endte på 2,9 milliarder dollar, opp fra minus 2,3 milliarder.
Selskapet tror olje- og gass vil være en viktig del av energimiksen fremover og mener de er i en god posisjon for å sikre høy utnyttelse av flåten fremover.
Redigert 10.02.2025 kl 08:40
BWMx5
10.02.2025 kl 07:07
6028
TGS Awarded Two 4D Streamer Contracts Offshore Norway
OSLO, Norway (10 February 2025) - TGS, a leading provider of energy data and
intelligence, is pleased to announce the award of two 4D streamer contract
acquisition projects, one in the North Sea and one in the Norwegian Sea. The 4D
projects are scheduled to be acquired back-to-back and commence in June. The
total duration of the two surveys is approximately 80 days.
Kristian Johansen, CEO of TGS, commented, "We are pleased to secure two new 4D
streamer contracts. Now we have a total of six 4D streamer contracts scheduled
for the 2025 summer season on the Norwegian continental shelf. The clients value
our GeoStreamer technology combined with the Ramform acquisition platform,
ensuring efficient delivery of high-quality data."
https://newsweb.oslobors.no/message/638089
OSLO, Norway (10 February 2025) - TGS, a leading provider of energy data and
intelligence, is pleased to announce the award of two 4D streamer contract
acquisition projects, one in the North Sea and one in the Norwegian Sea. The 4D
projects are scheduled to be acquired back-to-back and commence in June. The
total duration of the two surveys is approximately 80 days.
Kristian Johansen, CEO of TGS, commented, "We are pleased to secure two new 4D
streamer contracts. Now we have a total of six 4D streamer contracts scheduled
for the 2025 summer season on the Norwegian continental shelf. The clients value
our GeoStreamer technology combined with the Ramform acquisition platform,
ensuring efficient delivery of high-quality data."
https://newsweb.oslobors.no/message/638089
Morraberget
09.02.2025 kl 22:29
6342
Skimmy skrev Noen som har linken til webcast imorgen?
TGS Q4 2024 Live Webcast, 20 Feb at 09.00 CEST from Oslo, Norway. View the Webcast
Er det den for Q4 presentasjon så er det den jeg har lagt ut over. Du finner innlogging på deres hjemmeside.
I morgen har jeg ingen link å vise til ☺️?
Er det den for Q4 presentasjon så er det den jeg har lagt ut over. Du finner innlogging på deres hjemmeside.
I morgen har jeg ingen link å vise til ☺️?
Kontur
09.02.2025 kl 15:16
6830
Da blir det ettpar spennende uker med resultat fremleggelse og forhåpentligvis flere kontrakter.
Vil tro kursen skal opp. Fremtidsutsiktene er gode og satser på at investorer og analytikere ser det samme.🤩
Vil tro kursen skal opp. Fremtidsutsiktene er gode og satser på at investorer og analytikere ser det samme.🤩
Skimmy
07.02.2025 kl 14:29
7781
Det sier vel så godt som at en opptur ikke akkurat står på dørstokken!
StephanDerrick
07.02.2025 kl 13:47
7826
At Rasmussen-familien i Kristiansand ikke har valgt å kjøre IPO på Shearwater ennå, er en god indikasjon på det samme som Skagenfond-forvalteren postulerer.
mellomulv
07.02.2025 kl 13:46
7815
Skagenfondene, a.k.a Tangerudbakken Invest. Søppelfond blottet for teft.
Kontur
07.02.2025 kl 13:24
7754
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.nettavisen.no%2Faksjer%2Fprivatokonomi%2Fpluss%2Fdobling-av-aksjekursen-disse-selskapene-kan-gi-deg-stor-gevinst%2Fs%2F5-95-2267536%3Ffbclid%3DIwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2e4EC3PsjSFx7N2PT2T2815GRzSmpbkaLpRrqknUIurRD4hGnnoJDN0zg_aem_GuQrihsymistzxVWjJ0NMw&h=AT36Yse55rDkE04Ss87NAeT-2tfZejsg0-FFJfY8dzPPRUqU4NuyrLNFNOtBrgnAKt8Q_BVnQCd645gdTRd3whvYWqJ3vBL-vzU33mzPLOtFZKKnTQUGvuARn56Wb2iEX4bceg
TGS
Sondre Solvoll Bakketun, forvalter i Skagen Vekst, trekker fram selskapet TGS. Han sier at dette er en av to dominerende aktører innenfor seismiske datatjenester til energibransjen.
Selv om hovedfokuset er innenfor olje og gass, er andre energikilder en voksende del av inntektene.
– Etter mange år med fallende oljereserver og underinvesteringer, tror vi at det er gode muligheter for at leteaktiviteten etter olje og gass tar seg opp de neste årene, sier han til Nettavisen.
– Skjer dette, er TGS en klar vinner, fortsetter han.
2025 blir første fulle år med selskapet PGS som en integrert del av selskapet, og Bakketun sier at Skagenfondene tror det er ytterligere synergier å hente fra denne sammenslåingen.
– Gitt dagens etterspørsel, har selskapet en sterk kontantstrøm og kan redusere gjelden raskt. Deretter ligger alt til rette for en solid økning i utbytteutbetalingene, sier han.
Ifølge Bakketun ser Skagenfondene for seg en oppside på 40 til 50 prosent for denne aksjen, men det ligger en såkalt trigger i selskapet som kan føre til enda større avkastning.
– Dersom letevirksomheten tar seg godt opp, kan aksjen helt klart dobles i løpet av de neste to årene, sier han.
(+) Aksjene som kan dobles: – Skjer dette, er selskapet en klar vinner
TGS
Sondre Solvoll Bakketun, forvalter i Skagen Vekst, trekker fram selskapet TGS. Han sier at dette er en av to dominerende aktører innenfor seismiske datatjenester til energibransjen.
Selv om hovedfokuset er innenfor olje og gass, er andre energikilder en voksende del av inntektene.
– Etter mange år med fallende oljereserver og underinvesteringer, tror vi at det er gode muligheter for at leteaktiviteten etter olje og gass tar seg opp de neste årene, sier han til Nettavisen.
– Skjer dette, er TGS en klar vinner, fortsetter han.
2025 blir første fulle år med selskapet PGS som en integrert del av selskapet, og Bakketun sier at Skagenfondene tror det er ytterligere synergier å hente fra denne sammenslåingen.
– Gitt dagens etterspørsel, har selskapet en sterk kontantstrøm og kan redusere gjelden raskt. Deretter ligger alt til rette for en solid økning i utbytteutbetalingene, sier han.
Ifølge Bakketun ser Skagenfondene for seg en oppside på 40 til 50 prosent for denne aksjen, men det ligger en såkalt trigger i selskapet som kan føre til enda større avkastning.
– Dersom letevirksomheten tar seg godt opp, kan aksjen helt klart dobles i løpet av de neste to årene, sier han.
(+) Aksjene som kan dobles: – Skjer dette, er selskapet en klar vinner
kapteinkjeks
07.02.2025 kl 12:34
7607
Nettavisen:Med USAs president Donald Trump som ønsker å bore etter olje, og en oljepris som har holdt seg høy nå, så er TGS en god doblingskandidat , mener han, samnen med en rekke andre analytikere..
Morraberget
07.02.2025 kl 12:33
7593
Noen (Store) investorer klarer altså å styre kursen ned slik at egen inngang blir lav ….. pg så kommer gode signal/Q og så oppgang … 😊 Skulle hatt mer penger og litt mer kontakter/kunnskap i markedet…. 🤩
StephanDerrick
07.02.2025 kl 10:46
7778
For de med long-perspektiv er det en plausibel approach/prioritering.
Hva vi ender på vil nok avhenge mye av hvilke resultater man rent faktisk ender opp med nå i Q4 og hvilken visibilitet man har nå for de neste 3-6 mnd og ut året. Ser tallene og fremtidsperspektivene greie ut, vil jeg tro at ledelsen likevel legger på dividenden noe, men da til i størrelsesorden 15-17 cent i kvartalet. Å få nettogjelden ned til under 350 mill USD har nok førsteprioritet.
Hva vi ender på vil nok avhenge mye av hvilke resultater man rent faktisk ender opp med nå i Q4 og hvilken visibilitet man har nå for de neste 3-6 mnd og ut året. Ser tallene og fremtidsperspektivene greie ut, vil jeg tro at ledelsen likevel legger på dividenden noe, men da til i størrelsesorden 15-17 cent i kvartalet. Å få nettogjelden ned til under 350 mill USD har nok førsteprioritet.
Morraberget
07.02.2025 kl 10:46
7633
Nedbetaling av lån er viktig synes jeg. Tilbakekjøp som meldt. Dividende litt over dagens er ok enn så lenge. Når gjelda er nede på et ok nivå så kan dividenden øke. Men da er forhåpentligvis kursen stabilisert seg en del høyere enn dagens utsalg ☺️ Kjøpte litt mer på 114, litt tidlig jfr. Dagens kurs. Men er tålmodig langsiktig aksjonær så ser fremover og håper på litt bedre tider enn de som har vært siste tiden
Tyrkman
07.02.2025 kl 10:29
7634
Fint med dividende men jeg ville foretrække kraftig nedbetaling af lån før de øger dividenden. Jeg mener det vil drive kursen op på længere sigt da risiko minimeres. Men jeg er også long så bekymrer mig mindre om kursen på kort sigt
StephanDerrick
07.02.2025 kl 09:55
7715
DIVIDENDE 2025
Hva tenker dere om dividenden for 2025?
Har sett analytikre snakke om alt fra 20cent i kvartalet til at det blir værende der det var i 2024, dvs på 14 cent i kvartalet.
Fri cash-flow burde kunne havne på i størrelesorden 14 kroner aksjen.
På den ene siden kan man forstå et ønske fra ledelsen om å ta ned nettogjelden agresivt for å deriske og prioritere dette, samtidig er det nok et ønske fra aksjonærene om et vist påslag på dividenden etter lang "ørkenvandring".
Har lenge tenkt at 17 cent ( ca 1,90 NOK) i kvartalet virker fornuftig og edruelig, men det er vanskelig å spå om denne typen ting, både mtp hvordan resultatene blir og påvirker dette ( både potensielt positivt eller negativt) og hvordan selskapsledelsen vil prioritere.
Andre som har vurderinger mtp dette?
Hva tenker dere om dividenden for 2025?
Har sett analytikre snakke om alt fra 20cent i kvartalet til at det blir værende der det var i 2024, dvs på 14 cent i kvartalet.
Fri cash-flow burde kunne havne på i størrelesorden 14 kroner aksjen.
På den ene siden kan man forstå et ønske fra ledelsen om å ta ned nettogjelden agresivt for å deriske og prioritere dette, samtidig er det nok et ønske fra aksjonærene om et vist påslag på dividenden etter lang "ørkenvandring".
Har lenge tenkt at 17 cent ( ca 1,90 NOK) i kvartalet virker fornuftig og edruelig, men det er vanskelig å spå om denne typen ting, både mtp hvordan resultatene blir og påvirker dette ( både potensielt positivt eller negativt) og hvordan selskapsledelsen vil prioritere.
Andre som har vurderinger mtp dette?
Redigert 07.02.2025 kl 10:01
Obxserver
07.02.2025 kl 09:24
7790
Kommer vel tre Node kontrakter fra Eguinor og AkerBP drypp til TGS snart.
Obxserver
06.02.2025 kl 23:11
8360
Aasulv økte med 20 mill nye shillinger (187k aksjer), ser han også økte i NOD dagen før oppgangen.
PerUlv Den ene
06.02.2025 kl 22:09
8491
Tja...
Interessant dag for oljerelaterte i USA i kveld. OSX ned -3,72% til 72.20. Kommende hypotese...
3 dager og mulig brudd opp med kommende notering 79.66 litt "frem i tid". Men..
Om det blir litt "Armer og bein" i norske oljerelaterte i morgen anser jeg det som "kanskje" siste mulighet til "billig" inngang... Men...
Det er mitt syn på den pågående galskapen, he he
Interessant dag for oljerelaterte i USA i kveld. OSX ned -3,72% til 72.20. Kommende hypotese...
3 dager og mulig brudd opp med kommende notering 79.66 litt "frem i tid". Men..
Om det blir litt "Armer og bein" i norske oljerelaterte i morgen anser jeg det som "kanskje" siste mulighet til "billig" inngang... Men...
Det er mitt syn på den pågående galskapen, he he
TWLawson
06.02.2025 kl 21:52
8310
Synd å måtte si det men sånn har det dessverre blitt. Handelen på OB er ikke rasjonell mere og virker som det bare er kortsiktige igjen. Har kjempetro på selskapet Tgs og de meget kompetente og dyktige ansatte. Dette blir nok et solid selskap men aksjen kommer ikke til å bli behandlet tilsvarende.
Skimmy
06.02.2025 kl 20:27
8491
Det du sier nå er jo noe av det jeg har tenkt og prøvd å lufte mine tanker om. Men da sier jo "alle" at bare vent, kommer opp snart, og i mellomtiden får du bra utbytte (som i en SÅ svingende aksje er latterlig lavt)! Har angret bra mange ganger på at jeg ikke dumpet driten på 140.
Kommer den opp mot Q4, tror jeg jeg tar gevinst.
Kommer den opp mot Q4, tror jeg jeg tar gevinst.
TWLawson
06.02.2025 kl 19:46
8606
Ja aksjen må trades, ellers ingen gevinst. Longere har intet i denne å gjøre. Kjøp litt nå og mer når bunnen kommer. Hvem vet kanskje ned mot 100 lappen før det snur. Når aksjen får momentum og kursen stiger er det bare å dumpe når rsi nærmer seg 67-70.
portion
06.02.2025 kl 18:42
8677
Hvorfor skal vi bløffe om det??? Kjøpte for 50k i dag, ikke all verden men har ikke mer penger før utbytte....
Du må prøve og utnytte situasjonen og ikke bare sitte og SYTE!
Når man deler info/kontrakter så er det for og dele! ikke for nødvendigvis sitte å drømme om at kursen går i taket.
Du virker til å takle børs dårlig så mitt råd til deg er selg så slipper du all frustrasjon....
PS, Mange av oss er veldig klar over at vi ikke påvirker kursen av og dele her inne
Du må prøve og utnytte situasjonen og ikke bare sitte og SYTE!
Når man deler info/kontrakter så er det for og dele! ikke for nødvendigvis sitte å drømme om at kursen går i taket.
Du virker til å takle børs dårlig så mitt råd til deg er selg så slipper du all frustrasjon....
PS, Mange av oss er veldig klar over at vi ikke påvirker kursen av og dele her inne
Redigert 06.02.2025 kl 20:10
Bracon
06.02.2025 kl 18:30
8704
Til dere som sier dere fyller på! Er så sikker på at 95% av dere som sier dette ikke kjøper, men håper på at dette kan trigge oppgang. Det hjelper ikke noe hva dere skriver på dette forumet. Noen er veldig ivrig å få ut en link om kontrakt, som alle kan se. Husk kontrakt for TGS, betyr langt ifra oppgang PÅ EN BLÅ BØRS!!! DENNE aksjen bør holdes unna!! AKSJEN BLIR STYRT I ALLE RETTINGER AV SHORTERE, OG ROBOTER! Tipper neste uke er denne under 100,-. Å komme opp mot 125 - igjen kommer til å ta veldig lang tid. 140,- kommer ikke dette året!
portion
06.02.2025 kl 17:46
8819
Ble fylt litt på trader potten i dag ja🤑 så får vi se om vi skal lenger ned? Jeg tror vi er nær en bunn nå....men den som lever får se😁
Skimmy
06.02.2025 kl 17:44
8826
https://discord.com/channels/994563487810453544/1253704837372182598/1337069098290380841
Var denne jeg gikk ut fra.
Var denne jeg gikk ut fra.
PerUlv Den ene
06.02.2025 kl 17:25
8864
Tja...
Noen "kortsiktige tradere" kjøpte i dag og tirsdag, he he
Noen "kortsiktige tradere" kjøpte i dag og tirsdag, he he
StephanDerrick
06.02.2025 kl 16:57
8956
Når vi først har fallt så mye som vi har gjort nå siden toppen på 126 i januar, syntes jeg dagens fall og kanskje enda litt til, bare er av det gode.
Kortsiktige tradere får nå kalde føtter og skvises ut.
Kortsiktige tradere får nå kalde føtter og skvises ut.
BWMx5
06.02.2025 kl 16:52
8990
Historical Positions
Position Holder Short Position Short Percent Position Date (dd.mm.yyyy)
Marshall Wace LLP - < 0,5% 05.02.2025
Marshall Wace LLP 981 564 0,50% 31.01.2025
Position Holder Short Position Short Percent Position Date (dd.mm.yyyy)
Marshall Wace LLP - < 0,5% 05.02.2025
Marshall Wace LLP 981 564 0,50% 31.01.2025
TWLawson
06.02.2025 kl 16:48
8805
Står ikke noen steder at de har løst inn 0,5%. Det står kun at de er under 0,5% og da blir selvsagt antall aksjer fjernet.
Skimmy
06.02.2025 kl 16:35
8729
TWLawson skrev Dekket under 0,5% ja.
Når meldingen sier at de har løst inn -0.5%, antar jeg at hele posten er terminert? Kan vel ikke melde det slik om de kun krysser under 0.5% eller?
Skimmy
06.02.2025 kl 15:40
8872
Prosent totalt: 0.0 % (-0.5 %)
Antall aksjer: 0 (-981,564)
Marshal dekket short.
Marshal dekket short.
Skimmy
06.02.2025 kl 15:38
5418
Prosent totalt: 0.0 % (-0.5 %)
Marshal dekket short.
Marshal dekket short.
Kontur
06.02.2025 kl 14:23
5579
CEO sitter allerede i ett styre notert i US....
Tette bånd til JF
Vær tålmodige, dette blir bra, vent å se. Bruk tiden til å akkumuler..
Tette bånd til JF
Vær tålmodige, dette blir bra, vent å se. Bruk tiden til å akkumuler..
Obxserver
06.02.2025 kl 13:13
5723
Kanskje på å tide notere i US neste?
Hadde vært klimaks hvis Noteringen skjedde samtidig som Trump åpner for flere oljelisens runder over dammen.
Hadde vært klimaks hvis Noteringen skjedde samtidig som Trump åpner for flere oljelisens runder over dammen.
Redigert 06.02.2025 kl 13:17
PerUlv Den ene
06.02.2025 kl 13:07
5689
Hei igjen Skimmy
Interessant observasjon.
Sitter og ser på chartet til VIRI og det du påpeker gir ingen mening i den forstand at begge korrelerer godt i perioder, spesielt ved topp formasjonene 31 mai 2024 Vi har imidlertid store korrelasjons avvik spesielt i bunn formasjonene midt oktober 2024. Tar man inn korrelasjonen av begge mot OSX finner vi flere funn av interesse. Men til sakens kjerne som kan forklare noe av det store avviket i kurs utviklingen.
VIVI brøt opp gjennom MA 200 den 12 april 2024 og har siden bruddet steget 41.63%. Oppgangen som ble utløst av et brudd opp gjennom negativ kanal med "Ancor 1" 19 juli 2024 ga target ca. EUR 54,50 (Kurs nå EUR 56,72.) Dette blir komplisert så jeg skal ta det med i neste video for de med tilgang. Men..
Den nevnte diagonal i VIVI er den samme diagonalen vi nå tester fra oversiden i TGS etter bruddet opp torsdag 02 januar i år. Så denne diagonalen sammen med åpnings gap mellom 31.12.24 og 02.01.25 forklarer mye av avveket.
Den gode nyheten er imidlertid at om jeg bruker de samme modellen mot begge, vil korrelasjons avviket tettes og TGS vil gå til ca. NOK 148,00 som gir 32.79%, noe under de 41.63% vi så i VIVI.
Til slutt vil jeg også påpeke det faktum at det foreligger en treghet i korrelasjons forholdet mellom TGS og OSX, noe som i øyeblikket ikke forekommer mellom VIVI og OSX. Så fatt mot. TGS skal opp fra nåværende nivå.
PU
Interessant observasjon.
Sitter og ser på chartet til VIRI og det du påpeker gir ingen mening i den forstand at begge korrelerer godt i perioder, spesielt ved topp formasjonene 31 mai 2024 Vi har imidlertid store korrelasjons avvik spesielt i bunn formasjonene midt oktober 2024. Tar man inn korrelasjonen av begge mot OSX finner vi flere funn av interesse. Men til sakens kjerne som kan forklare noe av det store avviket i kurs utviklingen.
VIVI brøt opp gjennom MA 200 den 12 april 2024 og har siden bruddet steget 41.63%. Oppgangen som ble utløst av et brudd opp gjennom negativ kanal med "Ancor 1" 19 juli 2024 ga target ca. EUR 54,50 (Kurs nå EUR 56,72.) Dette blir komplisert så jeg skal ta det med i neste video for de med tilgang. Men..
Den nevnte diagonal i VIVI er den samme diagonalen vi nå tester fra oversiden i TGS etter bruddet opp torsdag 02 januar i år. Så denne diagonalen sammen med åpnings gap mellom 31.12.24 og 02.01.25 forklarer mye av avveket.
Den gode nyheten er imidlertid at om jeg bruker de samme modellen mot begge, vil korrelasjons avviket tettes og TGS vil gå til ca. NOK 148,00 som gir 32.79%, noe under de 41.63% vi så i VIVI.
Til slutt vil jeg også påpeke det faktum at det foreligger en treghet i korrelasjons forholdet mellom TGS og OSX, noe som i øyeblikket ikke forekommer mellom VIVI og OSX. Så fatt mot. TGS skal opp fra nåværende nivå.
PU
Redigert 06.02.2025 kl 13:12
Kontur
06.02.2025 kl 12:49
5744
Godt spørsmål, markedet har vel ikke skjønt det da, kombinert med krefter som holder tilbake.
TGS er jo by far et mye mer sammensatt og komplett selskap enn de andre.
Vi får benytte anledningen til å kjøpe mer aksjer om vi har mulighet til det. Kjøpte selv litt i dag.
Snart utbytte, skal hive inn det også når det kommer.
TGS kursen vil stige før eller senere. Punktum
TGS er jo by far et mye mer sammensatt og komplett selskap enn de andre.
Vi får benytte anledningen til å kjøpe mer aksjer om vi har mulighet til det. Kjøpte selv litt i dag.
Snart utbytte, skal hive inn det også når det kommer.
TGS kursen vil stige før eller senere. Punktum
TWLawson
06.02.2025 kl 12:20
5793
Det har vært en større «flukt» av utenlandske investorer fra OB siste årene. De skyr OB og de som er igjen shorter.
Skimmy
06.02.2025 kl 12:03
5772
Lurer på en ting....
Du mener vi er eiere i verdens beste seismikk selskap. Hvorfor er det da så EKSTREM forskjell i utvikling på kursen i TGS vs Veridien (tidligere CGG) som er opp tett på 100% siden bunn rundt 20/10-24?
Du mener vi er eiere i verdens beste seismikk selskap. Hvorfor er det da så EKSTREM forskjell i utvikling på kursen i TGS vs Veridien (tidligere CGG) som er opp tett på 100% siden bunn rundt 20/10-24?
Kontur
06.02.2025 kl 11:50
5736
Interessant artikkel. Viser videre vekst innen seismikk og vi sitter med aksjer i det aller beste selskapet TGS.
Kun tålmodighet som gjelder.
Kun tålmodighet som gjelder.
Morraberget
06.02.2025 kl 10:42
5831
PerUlv Den ene skrev Takk for linken Morraberget. Legger den ut på "Ulvesiden"
👍😃
Morraberget
06.02.2025 kl 10:10
5465
Et lite faglig input mens vi venter på 20.02./ Q4 fortsettelsen av det Leder i TGS også snakker om.
Lenke:
https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/seismic-survey-global-market-report
Lenke:
https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/seismic-survey-global-market-report
RFS
05.02.2025 kl 23:00
5820
I dag holdt CEO i TGS foredraget State of the Geophysical Industry i regi av Society of Exploration Geophysicists.
Det var meget interessant og Kristian fremsto kompetent, troverdig og pedagogisk.
I hovedsak handlet det om de siste års konsolidering i bransjen, der aktører heller har kjøpt mindre aktører med ressurser, heller enn å lete selv. Etter hvert har de manglende investeringene i leting ført til at reservene nå bare holder ca 9 år, mot 13 år for få år siden. Det har samtidig vært noen år med usikkerhet om olje og gass sin rolle fremover, det har også bidratt til situasjonen.
Nå ser bransjen at olje og gass skal være med oss i mange tiår, investeringene kommer til å øke for at ikke oljeselskapene skal slippe opp for varer å selge.
I tillegg kommer vind og karbonlagring, nye teknologier og mer avansert databehandling.
Ikke så mye direkte nytt, men en god status for bransjen, med en faktabasert optimisme som gir trygghet for oss TGS-aksjonærer.
.
Det var meget interessant og Kristian fremsto kompetent, troverdig og pedagogisk.
I hovedsak handlet det om de siste års konsolidering i bransjen, der aktører heller har kjøpt mindre aktører med ressurser, heller enn å lete selv. Etter hvert har de manglende investeringene i leting ført til at reservene nå bare holder ca 9 år, mot 13 år for få år siden. Det har samtidig vært noen år med usikkerhet om olje og gass sin rolle fremover, det har også bidratt til situasjonen.
Nå ser bransjen at olje og gass skal være med oss i mange tiår, investeringene kommer til å øke for at ikke oljeselskapene skal slippe opp for varer å selge.
I tillegg kommer vind og karbonlagring, nye teknologier og mer avansert databehandling.
Ikke så mye direkte nytt, men en god status for bransjen, med en faktabasert optimisme som gir trygghet for oss TGS-aksjonærer.
.