Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
TGS - Seriøs diskusjonstråd
Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Redigert 22.09.2024 kl 16:38
Du må logge inn for å svare
Kontur
20.02.2025 kl 08:53
6152
Som sagt i forgårs. Han har ikkje minste begrep eller peiling. Totalt avkledd. Han har mye å forklare, men sniker seg nok unna i krokene.
Sikter oss inn på kurs 140, fusjonskurs som burde være minimum nå. Deretter om TGS fortsetter å levere skal vi opp mot 170 til sommeren.
Sikter oss inn på kurs 140, fusjonskurs som burde være minimum nå. Deretter om TGS fortsetter å levere skal vi opp mot 170 til sommeren.
rolser
20.02.2025 kl 09:20
6097
Men det handler jo ikke bare om et meglerhus:
"Analytiker Steffen Evjen i DNB Markets venter på sin side at TGS-aksjen vil utvikle seg 0–2 prosent svakere enn sammenlignbare selskaper torsdag."
TGS vil ikke lykkes nesten uansett hva slags rapport man legger frem, fordi det alltid er et segment man kan "slakte"
"Analytiker Steffen Evjen i DNB Markets venter på sin side at TGS-aksjen vil utvikle seg 0–2 prosent svakere enn sammenlignbare selskaper torsdag."
TGS vil ikke lykkes nesten uansett hva slags rapport man legger frem, fordi det alltid er et segment man kan "slakte"
rolser
20.02.2025 kl 09:20
6221
Men det handler jo ikke bare om et meglerhus:
StephanDerrick
20.02.2025 kl 09:38
6129
Veldig greie tall.
Positivt overrasket også over dividende-økningen.
SEB-presentasjonen i jan-25 kunne tolkes som at dividende var såpass nedprioritert av man kom til å fortsette på 0,14C per kvartal.
Positivt overrasket også over dividende-økningen.
SEB-presentasjonen i jan-25 kunne tolkes som at dividende var såpass nedprioritert av man kom til å fortsette på 0,14C per kvartal.
RFS
20.02.2025 kl 10:08
6111
Da har jeg lyttet oppmerksomt til hva CEO og CFO sa under presentasjonen.
Generelt veldig god selvtillit og positive valg av ord.
Det mest konkrete som kom ut av det muntlige var det som ble sagt om utbytte:
- Utbyttet som kommer nå er iht IFRS et Q1 utbytte (ikke et Q4 utbytte betalt i Q1)
- Utbyttenivået på 0,155 USD kan tolkes som at det blir samme i de tre neste kvartalene
- Det er «plenty of room for further increase in dividend» etter hvert
- Det utelukkes ikke ytterligere økning allerede i 2025
Generelt veldig god selvtillit og positive valg av ord.
Det mest konkrete som kom ut av det muntlige var det som ble sagt om utbytte:
- Utbyttet som kommer nå er iht IFRS et Q1 utbytte (ikke et Q4 utbytte betalt i Q1)
- Utbyttenivået på 0,155 USD kan tolkes som at det blir samme i de tre neste kvartalene
- Det er «plenty of room for further increase in dividend» etter hvert
- Det utelukkes ikke ytterligere økning allerede i 2025
Skimmy
20.02.2025 kl 10:31
6011
Positivt og bra tall, men mr. Market selger mer enn det kjøpes. MÅ man trade ELLER ha 5+år horisont for å komme tilbake på pre fusjons verdi?
RFS
20.02.2025 kl 10:33
6000
Et humoristisk eller tankevekkende øyeblikk var da det ble stilt et spørsmål om Gulf of Mexico, der TGS korrigerte til Gulf of America.
Tipper hele oljebransjen er nødt til å kalle det Gulf of America for å ikke komme i unåde.
Spørsmålet handlet om effekten av den nye administrasjonen i USA.
Svaret var at det tar tid før det blir utlyst nye områder, kanskje i andre halvår. Så vil det ta mer tid før en aktør som TGS vil kunne få oppdrag. Underforstått: dette er en mulighet som vil fylle på ordrebøkene i årene som kommer.
Det ble spurt et spørsmål om India, og TGS bekrefter at det vil være et område der vi kan være langsiktige, altså få fornyede oppdrag etter det allerede annonserte.
Generelt høy aktivitet over «hele kloden», mange muligheter.
Tipper hele oljebransjen er nødt til å kalle det Gulf of America for å ikke komme i unåde.
Spørsmålet handlet om effekten av den nye administrasjonen i USA.
Svaret var at det tar tid før det blir utlyst nye områder, kanskje i andre halvår. Så vil det ta mer tid før en aktør som TGS vil kunne få oppdrag. Underforstått: dette er en mulighet som vil fylle på ordrebøkene i årene som kommer.
Det ble spurt et spørsmål om India, og TGS bekrefter at det vil være et område der vi kan være langsiktige, altså få fornyede oppdrag etter det allerede annonserte.
Generelt høy aktivitet over «hele kloden», mange muligheter.
Kontur
20.02.2025 kl 11:17
5733
Kryptoking skrev Virkelig glad ikke du forvaltet mine penger.
Forvalter kun mine egne midler og er godt komfortabel med det. Long i TGS.
Hvilke aksjer er du inne i da og kan anbefale?
Klart jeg lytter til kloke råd. Har alltid lønt deg det.
Hvilke aksjer er du inne i da og kan anbefale?
Klart jeg lytter til kloke råd. Har alltid lønt deg det.
Kryptoking
20.02.2025 kl 11:25
5673
Av prinsipp så kommer jeg ikke med kjøpsanbefallinger som visse andre. Jeg tok mitt valg ved å gå ut mens leken var god og sitter kun med en liten lyttepost. Personlig satt jeg resten inn i krypto som har vist seg å være ekstremt lurt, opp 375%.
Morraberget
20.02.2025 kl 11:43
5571
En grei presentasjon i dag og TGS utvikler seg i ei sunn og positiv retning. Noe økt utbytte nå fra Q1/25 med opsjon på økning …. Kanskje ilpa året og sikkert i 2026. Mye aktivitet i 2025 og mye booket allerede. Positive bevegelser rundt om i markedene i Verden. Men som alltid er kursen nedadgående nå …. Etter pres. Ja ja den som har penger kan øke, den som ikke ser noen grunn til å eie aksjene lengre, kan selge ! Jeg sitter og ser fremover. TGS å økte verdier tar litt mer tid. Men om ikke lenge kan det bli mye bedre resultat. Snakker 2025 allerede. Limer inn overskriftene etter pres. I fra DN.no:
«Kraftig løft for TGS – øker utbyttet
Seismikkselskapet TGS fikk et operasjonel driftsresultat (ebit) på 91,6 mill. dollar i fjerde kvartal, av en omsetning på 493,3 mill. dollar i fjerde kvartal.
På topplinjen ble inntektene mer enn doblet, mens driftsresultatet ble nesten doblet sammenlignet med samme kvartal året før.
Den kraftige forbedringen fra 2023 må ses i sammenheng med oppkjøpet av PGS, som ble gjennomført i fjor sommer.
TGS skriver at det har realisert synergier for rundt 35 millioner dollar, samt refinansiert PGS' gamle gjeld og reforhandlet et obligasjonslån.
Ordreinngangen var 489 mill. dollar i fjerde kvartal. I 2025 ventes det investeringer på rundt 425 mill. dollar som selskapet sier har en «robust forhåndsfinansiering».
Det blir foreslått et økt utbytte på 0,155 cent per aksje. «
«Kraftig løft for TGS – øker utbyttet
Seismikkselskapet TGS fikk et operasjonel driftsresultat (ebit) på 91,6 mill. dollar i fjerde kvartal, av en omsetning på 493,3 mill. dollar i fjerde kvartal.
På topplinjen ble inntektene mer enn doblet, mens driftsresultatet ble nesten doblet sammenlignet med samme kvartal året før.
Den kraftige forbedringen fra 2023 må ses i sammenheng med oppkjøpet av PGS, som ble gjennomført i fjor sommer.
TGS skriver at det har realisert synergier for rundt 35 millioner dollar, samt refinansiert PGS' gamle gjeld og reforhandlet et obligasjonslån.
Ordreinngangen var 489 mill. dollar i fjerde kvartal. I 2025 ventes det investeringer på rundt 425 mill. dollar som selskapet sier har en «robust forhåndsfinansiering».
Det blir foreslått et økt utbytte på 0,155 cent per aksje. «
Redigert 20.02.2025 kl 11:43
Skimmy
20.02.2025 kl 11:46
5541
Grøntgress skrev Denne dippen burde utnyttes
Hvilken dipp? Mr Market har sagt at nedgangen som kom etter Carnegie analysen var ikke nok, vi vil ikke betale det.
Kontur
20.02.2025 kl 11:53
5479
Liten presisering. Synergier er kalkulert til rundt 100 mill, ref presentasjon. 35 mill dollar synergi stammer alene ifra PGS lån refinans.
StephanDerrick
20.02.2025 kl 11:59
5456
Mtp utbyttespolitikken så avspegler dette hva de sa under kapitalmarkedsdagen i aug24, nemlig at de publiserer en fastlåst lik utbyttespolitikk for hele året ved Q1-presentasjonen i starten av det aktuelle året.
StephanDerrick
20.02.2025 kl 13:41
4995
En del kortsiktig tradingkapital forsvant nok ut allerede på mandag da Carnegie punkterte oppgangsmomentet og bullstemningen.
En del forsvinner nok ut nå også etter at tallene er et faktum.
Vil tippe på at AAT nok en gang er en av disse som nå har dumpet en del, likt det man så fra hans del i forbindelse med kapitalmarkedsdagen i aug24.
En del forsvinner nok ut nå også etter at tallene er et faktum.
Vil tippe på at AAT nok en gang er en av disse som nå har dumpet en del, likt det man så fra hans del i forbindelse med kapitalmarkedsdagen i aug24.
GulbranGråstein
20.02.2025 kl 13:53
4952
Seismikkselskapet TGS melder om sterke resultater for fjerde kvartal 2024 og øker utbyttet til 0,155 dollar (1,73 kroner) per aksje, en økning på 11 prosent (0,14 dollar) fra foregående kvartal.
Jeg takker ja til 1,73kr mens jeg venter på neste oppgang til 200+ kr.
Gg
Jeg takker ja til 1,73kr mens jeg venter på neste oppgang til 200+ kr.
Gg
StephanDerrick
20.02.2025 kl 14:10
4883
Skal forøvrig bli interessant å se om vi får innsidekjøp fra CEO, CFO eller noen andre i toppledelsen etter dagens tallslipp med påfølgende kursnedgang.
Slettet bruker
20.02.2025 kl 14:57
4643
Kuriosa: Den dagen denne tråden ble startet sluttet TGS på 108,40, nøyaktig det samme som dagens laveste kurs så langt i dag.
Redigert 20.02.2025 kl 15:01
Slettet bruker
20.02.2025 kl 15:01
4658
Bra prinsipp det, tatt i betraktning at det kreves konsesjon og autorisasjon for å gi råd og anbefalinger knyttet til kjøp og salg av aksjer.
StephanDerrick
20.02.2025 kl 15:11
4600
Sparebank1 Markts:
"På våre estimater handles TGS-aksjen på 6-7x P/E for 2025e-2026e, noe som er billig nok, derfor opprettholder vi vår kjøps- og NOK140-målkurs. Til vår målpris ville P/E-multiplen ha økt til 8x."
TGS er nå billig og den økte dividenden underbygger fundamentet i caset.
"På våre estimater handles TGS-aksjen på 6-7x P/E for 2025e-2026e, noe som er billig nok, derfor opprettholder vi vår kjøps- og NOK140-målkurs. Til vår målpris ville P/E-multiplen ha økt til 8x."
TGS er nå billig og den økte dividenden underbygger fundamentet i caset.
Redigert 20.02.2025 kl 15:11
Kaga
20.02.2025 kl 15:38
4613
Mer å gjøre blir nok annonsert snart. Siterer CEO på dagens webcast;
"Order backlog is building up for the summer season now, and you schould expect to see some contract awards in the next weeks, rather than months"
"Order backlog is building up for the summer season now, and you schould expect to see some contract awards in the next weeks, rather than months"
Kaga
20.02.2025 kl 16:29
4431
Mulig det dreier seg om en av de to 4D kontraktene kunngjort 10 feb, men hvis ikke, så tyder mye på det kommer en 4D kontrakt for Vår på Goliat snart. (dere som var litt våkne under presentasjonen og så teams pop-up meldingen som lynraskt ble lukket igjen skjønner hva jeg mener... :)
Redigert 20.02.2025 kl 16:33
rolser
20.02.2025 kl 16:57
4325
Aksjekursen har også vist volatilitet det siste året, nedgang på 10,5 % den siste måneden og en begrenset oppgang på 12,74 % det siste året.
Dette indikerer at markedet og markedsaktørene reagerer særdeles sensitivt på ny informasjon og fremtidsutsikter. Til tross for positive elementer i rapporten, som økte inntekter og en 11 % økning i utbytte, ser det ut til at disse aktørene fokuserer på de potensielle risikoene knyttet til økte investeringer og marginpress, noe som kan forklare det nylige kursfallet.
Dette er elementer de kommer til å finne hvert kvartal i TGS tror jeg og med de utslagene vi ser nå, er dette en trading aksje for meg.
Dette indikerer at markedet og markedsaktørene reagerer særdeles sensitivt på ny informasjon og fremtidsutsikter. Til tross for positive elementer i rapporten, som økte inntekter og en 11 % økning i utbytte, ser det ut til at disse aktørene fokuserer på de potensielle risikoene knyttet til økte investeringer og marginpress, noe som kan forklare det nylige kursfallet.
Dette er elementer de kommer til å finne hvert kvartal i TGS tror jeg og med de utslagene vi ser nå, er dette en trading aksje for meg.
Skimmy
20.02.2025 kl 17:15
4240
Er nesten så en håper det ikke kommer noe på en stund, går jo ned på ALLE meldinger om ALT!
Kontrakt? Ned!
Ok tall med nesten utsolgt 3 første Q? Ned!
Molnes sa TGS har blitt som PGS var, men TGS er verre. Tjener penger, ferdig refinansiert, likefullt svakere utvikling enn PGS hadde.
Kontrakt? Ned!
Ok tall med nesten utsolgt 3 første Q? Ned!
Molnes sa TGS har blitt som PGS var, men TGS er verre. Tjener penger, ferdig refinansiert, likefullt svakere utvikling enn PGS hadde.
protagoras
20.02.2025 kl 17:40
4140
Jeg sitter og lurer på hvorfor kursen sank idag.
Er det noe i rapporten som overrasker negativt, eller er det normal "sell-on-good-news" effekt?
Er det noe i rapporten som overrasker negativt, eller er det normal "sell-on-good-news" effekt?
nafa
20.02.2025 kl 17:52
4174
Generell nedgang på OB i dag, ellers er det slett ikke uvanlig mad nedgang på positive melding.
Mulig manipulasjon for å komme seg inn etter uvanlig godt resultat, økte utbytter både på kort og lang sikt og svært positiv gaiding.
Denne kommer bare børskjeltringene får gjort seg ferdig!
Mulig manipulasjon for å komme seg inn etter uvanlig godt resultat, økte utbytter både på kort og lang sikt og svært positiv gaiding.
Denne kommer bare børskjeltringene får gjort seg ferdig!
Redigert 20.02.2025 kl 17:54
rolser
20.02.2025 kl 18:06
4103
Cash + EBIT/EBITDA, samt økte kostnader, negativt
Redigert 20.02.2025 kl 18:10
rolser
20.02.2025 kl 18:15
4095
Til tross for sterke inntekter på 492 millioner USD, som overgikk konsensusforventningene på 484 millioner USD, var EBITDA på 267 millioner USD noe lavere enn forventet 277 millioner USD. Dette kan indikere høyere kostnader eller lavere marginer enn antatt.
rolser
20.02.2025 kl 18:17
4134
Geiren skrev Var vel bare cash som var negativt ?
POC EBIT
Oppnådd 92 mill. USD
Forventet 102 mill. USD
Oppnådd 92 mill. USD
Forventet 102 mill. USD
Grøntgress
20.02.2025 kl 19:41
3939
Ser på TGS som en trygg havn fremover med god økonomisk ryggrad med utbytter og triggere utover 2025. Solgte min MOWI posisjon i dag som skal inn i TGS i morgen.
Northside
20.02.2025 kl 19:47
3908
Over 100 mill kr i omsetning i dag. De som kjøpte har tro på at kursen skal oppover.
Selv tror jeg på en gradvis økt kurs de neste ukene. Dette ser lovende ut!
Selv tror jeg på en gradvis økt kurs de neste ukene. Dette ser lovende ut!
Nestoren
20.02.2025 kl 20:24
3897
Kvartalspresentasjoner pleier ofte å være både sell on news og mulighet for aksjonærer med større andel å komme seg ut (på grunn av høy volum). I tillegg har børsklima vært opp og ned de siste dagene. Shelf som landet en kontrakt verdt 137k i dagrater gikk i minus i dag.
Kommer til å ta noen dager å stabilisere ordredybden, men veien til 200 kr har startet alt. Tipper at Shearwater gjør seg klare for børsnotering i H1 og det kommer til å reprise TGS også.
Kommer til å ta noen dager å stabilisere ordredybden, men veien til 200 kr har startet alt. Tipper at Shearwater gjør seg klare for børsnotering i H1 og det kommer til å reprise TGS også.
Kontur
20.02.2025 kl 20:30
3920
rolser skrev Cash + EBIT/EBITDA, samt økte kostnader, negativt
Økte kostnader, de klokket inn under forventet?
Kryptoking
20.02.2025 kl 21:02
3963
Når mener du det skal skje? Og hvilke holdepunkter har du? For meg kunne du ikke godt skrevet 300.-
TWLawson
20.02.2025 kl 21:13
4016
Lite troverdig haussing må påtales. Samme som baissing med kursmål 70,-
rolser
20.02.2025 kl 21:14
4129
Kontur skrev Økte kostnader, de klokket inn under forventet?
Inntektene kom inn over og ebitda/ebit under.
Så kostnadene er høyere enn estimat da
Så kostnadene er høyere enn estimat da
Skimmy
20.02.2025 kl 21:29
4639
Mye av disse kostnadene kan fort være kostnader ifm refinansieringen av PGS bondlånet i Q4. Denne refinansieringen skulle egentlig komme nå i mars. Dette utdypet jo CFO i webcasten.