Tråden er privat, og bare inviterte kan svare

TGS - Seriøs diskusjonstråd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 438221

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.

Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 22.09.2024 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
portion
13.03.2025 kl 21:42 7670

Takk, litt nytt der ja, men der var også pengene så alt i orden 😁
HanJændor
13.03.2025 kl 22:03 7592

Bare hyggelig! Hvis du skal få en oversikt over båtene og dele dette, ville jeg kanskje anbefalt at du lager en ny tråd(lukket eller åpen etter ditt ønske) der man kan samle informasjonen om båtene om du har tid til å sysle med det. Da slipper all båtpraten å blande seg inn i annen forumdiskusjon og de som ønsker kan besøke den tråden og eventuelt bidra. Jeg kan godt bidra litt innimellom om jeg føler jeg har noe nytt eller noe som er fint å dele.
Da tar du over stafettpinnen etter WETrader. Lykke til! :)
Inspirasjonstråd her fra pgs-tiden: https://www.finansavisen.no/forum/thread/147953/view
Redigert 13.03.2025 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Rando
14.03.2025 kl 10:23 6968

Hei igjen Jændor. Bra om du kan være med, slik jeg søkte etter i mitt første innlegg om båtene.

Jeg ble alvorlig bekymret da kursen raste under 100, og måtte gjøre noe aktivt for å finne ut om det er seismikkmarkedet som har gått surt, eller om det bare er børssentimentet og kursen som er dritt. Det er ikke delingen som driver meg, men jeg tenkte jeg måtte gi noe for å få hjelp med det jeg er usikker på. Det var fint lite prat om det fundamentale her på forumet, så jeg følte for å få i gang noe. En kombinasjon av teknisk fra PU og fundamentalt fra andre bør være positivt for mange.
Båtutnyttelsen og ordrebok er det som sier mest om letespendingen og prisingen, og i det lange løp korrelerer de notorisk uforutsigbare MC salgene. Etter mitt syn er det derfor avgjørende å ha oversikt over båtsituasjonen.

Er det noen som vet om tråder kan gis nytt navn? I tilfelle kan WETrader endre navn på den gamle båttråden til «TGS», hvis hen fortsatt er her.
Redigert 14.03.2025 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Rando
14.03.2025 kl 10:39 6917

Det du sier om Titan og Atlas høres riktig ut, jeg hadde bare ikke fått det med meg iom at jeg nylig begynte med dette.

Antakelsen om at Titan skulle skyte til 31.mai var basert på at den er på 90 dager "Southern Atlantic baseline 4D" jobben børsmeldt 3. oktober. Hvis dette er feil, og at det er "PAMA 3D" MC prosjektet den går på, så må dette omarbeides i modellen min.

Det gjenstående spørsmålet er da hva som har skjedd med 3. oktober jobben. Mener du den er ferdig, eller ligger den fortsatt i ordreboken? Er du enig i at den mest trolig er i Brasil?
Kontur
14.03.2025 kl 11:53 6780

Flott, da er Aasulf ute så slipper vi den forstyrrelsen når han tross alt har solgt aksjer for ettpar hundre mill. Skal visst inn i Svensk eiendom. Lykke til.
Da er alle utbyttekronene byttet inn i nye TGS aksjer.
PerUlv Den ene
14.03.2025 kl 13:42 6570

Tja...

Noen må jo selge på bunn mens andre kjøper. Jeg har tidligere sett på en del av hans case og det er soleklart at Aasulf ikke bruker TA. hadde han gjort det hadde han nok tjent betydelig mer en hva som har vert tilfelle. Noen burde gitt han et kurs eller to.

Når det gjelder TGS og oljerelaterte generelt bunner dette nå. I noen case ser vi algoritmene forsøker å lukke ulike gaps. TGS og RIG er to. Disse kan bli lukket gjennom svak åpning på OSX i USA som har et "eldgammelt gap" 61.14 fra sent september 2022. Men...

TGS sit gap er sekundært open/close fra 11 mars NOK 96,2750. Ned dit er det nå 1.117%. Så får vi se om det lukkes eller ikke. I min verden er det nå man kjøper. Ikke selger.
Skimmy
14.03.2025 kl 15:12 6399

Er den 1.117% et problem om vi ikke er nedom den nå? Det er ikke "nær nok"?
PerUlv Den ene
14.03.2025 kl 15:54 6294

Tja...

Nå er jo dette et sekundært gap i den forstand at om man tar Høy/lav for de aktuelle dagene har vi ikke gap. Dett gapet er et Open/Close gap hvor algoritmene ikke har fått touch på close den 11 mars. Det er derfor ikke påkrevet at dette må lukkes... Så..

OSX i USA er nå antagelig i "Turning point". Mao. Om dette utvikles som antatt er retningen for amerikanske og norske oljerelaterte nå snudd. I så fall skal vi opp. TGS og røkla... Så får vi se...
Månemannen2
14.03.2025 kl 15:55 6287

WOW - Grønn !
StephanDerrick
14.03.2025 kl 16:44 6168

At traderen AAT nå er ute av TGS kan ha hjulpet.
Morraberget
14.03.2025 kl 16:59 6125

Det tror jeg også er veldig positivt. Han har vel hatt ulike tradingpotter å veksle på ……. Slik at det er blitt jojo kurser…. Kanskje 😅
Fischer
15.03.2025 kl 13:40 5203

Streaming blir det penger av. Steaming derimot (som jeg antar du mener) blir det dårlig med inntekter av.

Ref. uttalelser fra ledelsen samt antallet kontrakter som er inngått seneste måneder er jeg trygg på at flåteutnyttelsen vil bli bedre i 2025. Må huske at de tidligere PGS båtene hadde TGS som konkurrent. Nå vil de bli brukt på kontrakter inngått av TGS. Bare her vil det kunne økes noen prosenter.

Noen som har tid og interesse for å stipulere hva eksempelvis en økning i flåteutnyttele på mellom 5 og 10% ville gi i merinntekter ?

Så er det av praktiske årsaker viktig å huske at å oppnå noe høyere utnyttelsesgrad enn 82 - 83 % er vanskelig å oppnå ettersom det vil alltid være noe steaming, verftsopphold, og venting i overgang på ny kontrakt etc Mener akkurat dette ble påpekt i en av de siste resultatfremleggelsene.
Geiren
15.03.2025 kl 14:08 5139

I Nordsjøen/norskehavet/ Barentshavet er det vanskelig å gjøre siemikkjobb på vinteren pga været så for å slippe å vente på oppdrag over vinteren er det nødvendig å flexe mellom Europa på sommeren og Afrika på vinteren. Det blir endel steaming men bedre enn å ligge idle over vinteren.
Kontur
16.03.2025 kl 00:19 4620

Ref andre tråd, han er en kødd, ikke bruk noe tid på han.
Han har solgt seg ut nå og vil komme billig inn. Dette er gutteklubben grei.

Nå bomber usa Jemen, Iran kommer til å måtte reagere. Her blir det oppsving i oljen over helgen.
TGS og Kitron
Grøntgress
16.03.2025 kl 16:27 3994

Har troen på denne, men tapt så utrolig mye penger her. Tatt litt inn igjen på å handle andre aksjer. Burde være en bra inngang igjen under 100kr tenker jeg og vurderer å gjøre dette igjen. 2 mill i tap svir🤦🏻‍♂️
Månemannen2
I går kl 16:28 3133

Rød idag også.
RFS
I går kl 19:12 2892

Det var en utrolig grundig og gjennomarbeidet analyse av DnB, ser bra ut. De anerkjenner virkelig ordreboken til TGS, og synergiene som kommer. Mye krangling om kurspotensiale blant enkelte, for meg er det så enkelt som at TGS kurs har vært MYE høyere enn i dag uten å den gang ha de kortene som nå ligger klar i ermet. I løpet av 2025-2026 vil det komme attraktive kurstopper som man kan selge seg ut på, i mellomtiden akseptable dividender.
TonyB
I går kl 20:35 2738

Agreed 👍. Du vet, når til og med Møllerløkken i SEB også anerkjenner synergiene og ordreboken….

Så får vi se på hvilken tidevannsbølge TGS skal kaste seg på i kjølvannet av kommende sentimentendring og rotasjon som garantert kommer på et tidspunkt. En må nok være forberedt på at makro fortsatt blir ruskete fremover, men bevares hvor mange flotte case i offshore som har oppstått og som man kan føle det gispes etter å plasseres penger på. Herunder er TGS en av de soleklare favorittene.

Som nevnt tidligere (men da for Shelf Drilling), husk at de potensielt beste innganger som gir de høyeste avkastningene som oftest er de som ikke er komfortable å ta. Blodet har jo skapt dammer her og der i offshore-relatert og mange er blitt skremt. Men der hvor blodet flyter (ikke så gæli for TGS, men dog), der kjøper jeg - så lenge lang sikt i marked og selskap er god. TGS er rigget og rustet og i en posisjon til å virkelig blomstre. Dagens inngangsnivåer vil gi solide prosenter når optimismen igjen skal råde, når verdens vekst gjenopptas, når aksept av decline modne oljefelt/shale kommer for en dag, samtidig som geopolitiske lettelser/føringer kommer når dette manifesterer seg -> som atter gir «intent» og rammeverk til oljeselskapene til å gønne på i Capex 😊. Det må plutselig letes. MYE!

Gitt denne hypotesen slår til (noe jeg tror på) burde det ikke være farlig å kjøpe aksjer her «in the long run».

Irritasjonsmomenter er selvfølgelig mer ift om det er ytterligere nedside før det atter skal snu slik at en evt mister noen prosenter på nedsiden. Men sannsynlig gir man katten i det når/om dette utfolder seg og kursen står i det øverste trappetrinnet. Forstår dog de som har mistet tro. For det har gått tregt, veldig tregt. Samtidig må en se dette litt i kontekst av makrodritten vi har vært gjennom og fortsatt er i. Oljerelatert er ofte mer enn noe sensitivt i dårlige fremtidscenarioer for vekst etc. Men samtidig, fremtidsscenarioer endres stadig og markedet agerer ofte før scenarioene manifisterer seg. Det er nettopp da det er greitt å ha akkumulert i sønderknuste aksjekurser mens de er på konkurssalg, fremfor å gjøre det når de er blitt dyre. De fleste i aksjemarkedet gjør dog det siste 😊.
Redigert i går kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Kontur
I går kl 22:37 2450

Bare venter. TGS kommer.
Obxserver
I dag kl 08:26 2034

Ny 64 dager survey kontrakt Equinor. Ramform Victory.

Deltype
4D

Selskap - ansvarlig
Equinor Energy AS

Startdato - planlagt
25.04.2025

Avslutningsdato - planlagt
27.06.2025

https://factpages.sodir.no/nb-no/survey/pageview/Pending/10998
Redigert i dag kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Skimmy
I dag kl 08:40 1947

Da nærmer det seg vel utsolgt på de 3 båtene på Norsk sokkel i q2 og q3.

Da ender vel kursen på 96.5 idag da, går jo stort sett ned på kontrakter og meldinger.
Fischer
I dag kl 09:05 1818

Veldig bra. Da er Victory ferdig med storjobben i Brasil og på vei til Nordsjøen (Las Palmas i første omgang)
Grimsmo
I dag kl 09:05 1818

Kommer vel en børsmelding på denne snart da 🥳
Redigert i dag kl 09:06 Du må logge inn for å svare
Obxserver
I dag kl 09:06 1815

Bare ta frem kalkulatoren, TGS gjøre rent bord med rekordmange surveys siden 2014. Mange har nok undervurdert TGS kraftig, så er det bare å vente på en død katt bounce.
Fischer
I dag kl 09:16 1748

Er nok noe formalia som må på plass før børsmelding. Men dette er nok en av forhåpentlig flere jobber K. Johansen nevnte i forrige resultatfremleggelse som ville komme utover våren. Den skulle ha blitt utført i august i fjor, men er nok en av flere som ble satt på vent.

Fra Obxservers link:
This survey was initially planned for acquisition August. But due to a potential change in vessel schedule, it is now highly likely that this survey will be moved to the period indicated in this notification.
Rando
I dag kl 09:21 1704

Jeg er ganske sikker på at dette er den første av de fire 4D jobbene for EQNR som TGS børsmeldte 15. januar. I meldingen sa TGS tre jobber i Nordsjøen, totalt 130 dager, med oppstart tidlig Q2, pluss én i Barentshavet på 50 dager.

Det er nok bare innmelding til Sokkeldirektoratet som henger etter.
PerUlv Den ene
I dag kl 09:24 1679

Vell....

"så er det bare å vente på en død katt bounce." TGS er nok IKKE en "Dead Cat Bounce". Her har du nok misforstått totalt hva dette er. Her er en oppklaring.

https://www.youtube.com/watch?v=r4mDfJqMk3g&t=51s&pp=ygUPZGVhZCBjYXQgYm91bmNl
Rando
I dag kl 09:30 1637

Takk for deling - veldig positiv analyse. Fri kontantstrømyield på 15% er sprekt. Det er jo dette tallet aksjonærene bør se på.

DNB har vel kommet til omtrent det samme som jeg så da jeg begynte å finstudere ordrestatus og båtutnyttelsen, at det ser bedre ut for sommersesonger enn på lenge. Den virkelig store kurstriggeren for TGS blir når/om de begynner å sikre jobber og båtutnyttelse i Q4 25 / Q1 26. Der må det på kurs 100 kroner være heller slappe forventninger og rikelig rom for positive overraskelser.
Rando
I dag kl 09:34 1610

TonyB - det ble foreslått å ha TGS båtprat i en egen tråd.

Jeg tenker du bør bestemme. Er du ok med å ha alt i tråden din, eller ser du ser du helst å ha båtpraten i separat tråd?
Obxserver
I dag kl 09:41 1549

PGS var kanskje et bedre eksempel, vi får kjøre rally fremover med TGS.
Kontur
I dag kl 09:53 1481

Nei, heller ikke PGS, men DOF da de plutselig spratt opp på 4 tallet. Husk uttrykket skal synliggjøre en krampetrekning på en "seig katt" som egentlig er død.. og som det rykker litt i likevel.
PGS var aldri helt død.

Flott nå at DNB kommer med velskreven analyse på 140 NOK. Vil få flere til å få øynene opp.
Vi trofaste troende venter på solguden og at stjernene og planetene skal komme i rett posisjon...
Obxserver
I dag kl 10:03 1411

Funderte på det også, men det går ikke opp da denne er på 64 dager.
Kommer det 1 båt til fra opplag, jeg tror det! De har vel et ekstra sett med UHR3D som Vanguard nå er utstyrt med som den nye båten kan overta.

DNB har i alle fall våknet:

Highest NCS vessel demand since 2014 set to firm up in Q2/Q3. With ~300 contract
days already announced, we see TGS potentially securing ~500 days of vessel demand
on the NCS for the summer season including MultiClient. This is more than a doubling
from last year and the highest level since 2014
Morraberget
I dag kl 10:03 1410

Bare hyggelig 😊 Mye positivt som er i emningen her. Flott oversikt og ryddig oppsett er flotte bidrag. Det begynner å se bedre ut mtp å få gode kontrakter på båtene og at de er i jobber med god inntjening og utnyttes godt. Det er vel her at selskapet etter fusjonen kan hente mange synergier og få til mye bedre utnyttelse. Kjøpte for utbyttet mitt og satser og har satset på at det vil komme en bedring både i markedet for seismikk og at det nylig fusjonerte selskapet skal få gå seg ordentlig til nå. Tålmodighet har lønt seg før og vil gjøre det igjen. Selskapet blir mer og mer solid nå utover 👍😃
TonyB
I dag kl 10:14 1328

Hei Rando, for meg er det overhode ikke problem å ha båtpraten i denne tråden. Det er jo absolutt en del av den seriøse diskusjonen jeg ønsker og relevansen er 100%.

Så for min del er det bare å kjøre på her 👍
Kontur
I dag kl 10:20 1279

Håper alle dere har fått benyttet anledningen og eller nå benytter anledningen til å kjøpe for så mye som mulig og bli med på oppturen som vi som mener vi har innsikt i segmentet ser vil komme.
Svært gledelig og også betryggende at nå også DNB ser det samme og de skal ha honnør for sin analyse denne gangen.
KJØP TGS og bli med opp til DNB sine 140 NOK.
Kontur
I dag kl 10:56 1078

Er nokså sikker på at her kommer flere børsmeldinger ifra selskapet innen kort tid. Her er tydeligvis flere som vet mer enn andre. Ja, CEO gikk langt under siste QPP ved å si at her er mange kontrakter på vei innen uker, MEN dagens oppgang kombinert med DNB sin voldsomme endring i syn på TGS vitner om noe fundamentalt stort. Dvs fulle ordrebøker i lang tid fremover og det begynner antagelig nå.
Kursen er på et lavmål, valget er vårt.
Rando
I dag kl 12:12 809

Godt mulig, men jeg tror det fortsatt er en av de allerede meldte EQNR jobbene. Jeg synes det passer fint i tid. De har sagt 130 dager i Nordsjøen fordelt på tre jobber. Hvis denne første er på 64 dager, er det 66 dager igjen til de to siste. Mange 4D’er er små, så dette er ikke usannsynlig varighet og holder Victory i gang hele sesongen. Jeg tror EQNR 4D jobben i Barentshavet skal skytes av Ramform Tethys, eller en annen av de store båtene, sammen med Goliat kontraktsjobben og Goliat MC. De tre jobbene er en full sesong tilsammen.

Vanguard er allerede er utstyrt med Geostreamer og UHR3D streamere for Offshore Wind og annen høyoppløselig seismikk med grunne targets. Med de jobbene som er meldt blir den ferdig med Offshore Wind i juni. Hvis det kommer opp flere jobber i Europa enten UHR3D eller vanlig seismikk er siste halvdel av sesongen på Vanguard den mest opplagte ledige kapasiteten etter det jeg kan se, men den trenger ikke noe ytterligere utstyr tror jeg. På TGS.com presenteres faktisk Vanguard som en 4D båt https://www.tgs.com/seismic/marine-acquisition/the-fleet/vessels/ramform-vanguard.
Blue Cow Group
I dag kl 13:25 597

Må vi velge da? Opprett gjerne en ny tråd om båtprat ala Hvor er pgs sine skip nå og post innlegga begge steder. Det er ikke like ille nå med hengelåstråden men ting har en tendens til å forsvinne i mengden her, om et par uker er båtpraten ganske dypt begravd.