Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
TGS - Seriøs diskusjonstråd
Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriøs diskusjonstråd som er fri fra endeløse og poengløse sider hvor et fåtall med agenda ødelegger for fruktbar diskusjon.
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Denne tråden er ment å romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. Selvfølgelig skal det være rom for meninger som går begge veier. Men i denne tråden forsøker vi gjøre det med argumentasjon og respekt fremfor å søke latterligjøre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.
Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-tråder på grunn av barnehagenivået og flere har bedt meg opprette en låst tråd. Gjør herved et forsøk. Inviterer løpende. Ellers er det bare å be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊
Redigert 22.09.2024 kl 16:38
Du må logge inn for å svare
HanJændor
21.03.2025 kl 19:37
5105
Skimmy skrev Tror du ikke de vil bruke noe for 2024?
De har brukt en veldig liten del av det fremførbare underskuddet i 2024 på den utenlandske driften som gikk med overskudd. TGS gikk så vidt i minus på driften i Norge. Tipper PGS og TGS har "opptjent" mesteparten av det fremførbare underskuddet i Norge og det må benyttes her hjemme. Ta en titt på Note 26 på side 182 som forklarer en hel del. Anbefaler alle å lese igjennom årsrapporten, kanskje med unntak av den miljø/bærekraft-delen:) Det står mye nyttig informasjon gjennom hele.
Redigert 21.03.2025 kl 19:41
Obxserver
25.03.2025 kl 08:39
3531
Ny 30 dager 4D kontrakt fra Vår energi:
Startdato - planlagt
16.06.2025
Avslutningsdato - planlagt
16.07.2025
https://factpages.sodir.no/nb-no/survey/pageview/Pending/11002
Startdato - planlagt
16.06.2025
Avslutningsdato - planlagt
16.07.2025
https://factpages.sodir.no/nb-no/survey/pageview/Pending/11002
Morraberget
25.03.2025 kl 09:03
3400
👍😃⛴ Det begynner å bli noen godt betalte jobber for TGS nå 👍 Takk for deling 👍
Obxserver
25.03.2025 kl 09:06
3369
Det får du spørre IR, men ser ut som TGS har begynt å samle disse kontraktene og melder de samlet i en melding fortida.
Geiren
25.03.2025 kl 09:26
3281
Dette er ikke en ny kontrakt, kun en melding om når jobben starter opp/ er planlagt. Melding fra sokkeldirektorstet.
Morraberget
26.03.2025 kl 13:46
2448
En dag må det jo skje positive bevegelser også. Det er gledelig det. Kursutviklingen har vært en historie for seg selv. Det er heldigvis en del som er positiv til TGS og at verdiene vil øke i selskapet. Det har tatt tid og aksjen ,tror jeg har vært en yndet trader/short favoritt. For eget vedkommende, kanskje som flere eiere av TGS så er mitt «våpen» for å få verdiøkning, Øke i de dype daler og ha et hav av tålmodighet. Har fortsatt troa på at aktivitetene innen seismikk nå tar seg godt opp. At TGS nå er trimmet og posisjonert for å ta del i og vinne gode kontrakter. Meglerhus spår økt verdi og TGS selv er mer positiv til utviklingen inn i 2025 og videre med økt aktivitet.
Så Kontur, og alle andre tålmodige sjeler, tror at vi får bra betalt utover. Men det tar fortsatt tid 😅
Så Kontur, og alle andre tålmodige sjeler, tror at vi får bra betalt utover. Men det tar fortsatt tid 😅
PerUlv Den ene
26.03.2025 kl 14:01
2377
Kontur skrev Litt positiv bevegelse opp i dag, noe på gang..
Vel...
Det er etablert en OHS (Omvendt Hode Skulder) i dag chartet. Target belte NOK 108,26 - 115,42
Ellers står vi ovenfor et snarlig "Breake Out" i OSX.
Det er etablert en OHS (Omvendt Hode Skulder) i dag chartet. Target belte NOK 108,26 - 115,42
Ellers står vi ovenfor et snarlig "Breake Out" i OSX.
Kontur
26.03.2025 kl 16:32
2094
Bra manøver, trykket ned aksjen over tid. Flere på vei inn nå kan det se ut som, plutselig + 40 mill på slutten i dag.
Vi tålmodige sitter..,
Vi tålmodige sitter..,
Bracon
26.03.2025 kl 17:37
1973
Husk hva jeg sier, Kontur!! Jeg også vil at TGS skal skyte fart, men så enkelt er det ikke i denne aksjen!! Som jeg har sagt tidligere, så er det sterkere krefter å få denne nedover enn oppover. Om TGS hadde fått tidenes kontrakt med skyhøy oljepris, og OB opp 2% så i verste fall kan denne gå ned. Legg sammen det siste året. Hadde hatt bedre avkastning i bank. Er ikke noe du går rundt å skryter av. Bare det å komme seg over 110,- blir en prøve. Kursmålet til DNB blir en vits dette året. For all del så sitter jeg tungt inne i denne som jeg føler meg låst i. Setter pris på oppgang jeg også, men med denne kursen så ligger TGS langt bakpå.
TonyB
26.03.2025 kl 21:26
1533
Det er flere måter å se dette på og det er mange forskjellige perspektiv og ikke minst strategier en bør hensynta/vektlegge før en kategorisk lander på om investeringen har vært svak. Ja, den har nok vært meget svak om en sammenligner utvikling på et år med bankrente (hensyntatt kursutvikling + utbytte). Men den langsiktige med stor conviction i selskapet og markedet på sikt, bryr seg lite om kursutvikling over kortere periode. Med høy conviction og lang horisont vil mange være glad for å kunne akkumulere på svært billige nivåer, fremfor dyre nivåer. Svært mange handler sine aksjer når de er blitt dyre og selger billigt. Psykologien i dette er nok at det føles tryggere å kjøpe når kurs har økt mye (En får troen på selskap og marked) og mer skremmende når den har falt mye (en tror selskapet er dårligere/svakere eller at markedet blir vedvarende dårlig). TGS er robust, har skyhøyt potensiale og er bedre rigget en noen gang. Har en overbevisning om dette, samt tror på at markedet kommer - så er min strategi å akkumulere det jeg kan i disse nedtrendene. For like sikkert som at bølgene nå trekker ut/har trekt ut igjen, skal nye bølgeskyv flomme på. Som nevnt før, er det beste innganger på sikt gjerne dem som er ukomfortable å ta.
TGS klarer uansett ikke gå totalt motstrøms av oljeservice-komplekset. De trekkes med i suget i alt nedsalg som har vært i oljeservice. På samme måte vil de få medvind når storkapital skal rotere tilbake i grisebanket energi. Og min overbevisning er at det vil komme sooner, rather than later. Men oljeservice er svært sensitivt i usikkert miljø og har opplevd en kraftig nedtrend. Det er/har vært turbulente tider med bl a ustabil makro, høye renter, tollpolitikk, geopolitikk og svake vekstprognoser her og der. Men det roer seg over tid. Etterhvert vil verdens vekst ta seg opp, Da vil også nye bedrede prognoser erstatte de som nå har blitt kraftig nedjustert - som igjen vil booste kursene. Når disse utsiktene blir fakta og allemannsoppfatning, blir gjerne boosten drøyere i de mest herjede sektorene. Da vil det være fornøyelig å ha fulgt strategien å akkumulere på bunn-nivåer og ha lang sikt. Dette er min strategi i TGS fordi jeg tror på selskapet og tror på at markedet tar seg kraftig opp. Jeg både ser og tror på at årevis med underinvesteringer i leting nå begynner bekymre flere (og også etterhvert regjeringer). En ser flere land backtracke på «overwoket» anti-oil og grønn satsing. De ser noe av galskapen i dette, samt farene ift egen energisikkerhet. Det kan meget vel hende det er godt med olje inn i 2025, men mange modne områder svekkes kjapt og shale flater ut. Når en tenker på at det fra leting kan ta opp mot 10 år før det ender med oljeproduksjon, så bør varskolampene lyse. Det vakumet som kan/vil oppstå på tilbudssiden når dette blir fakta/konsensusoppfatning, kan bli enormt og dertil presse ratene til himmels når alle skal sikre seg. Politiske føringer og rammeverk (som vil mykes opp) vil også gi oljeselskapene helt annet insentiv til investeringer i leting enn dagens fokus på nær-leting og utbytter.
Men det er mange måter å tjene/tape penger på børs. Mange foretrekker kortere sittetid, swingtrades eller en kombo av mye. Kan hende pengene mine hadde hatt det bedre i bank, men man vet det egentlig ikke før man måler det mot sittetiden i investeringene (og gitt strategien en har). Svak utvikling i år 1 og år 2 tar jeg på strak arm dersom år 3 «makser» potensiale når markedet snur. Og da blir bankrentene over samme periode gjerne peanuts 😊. Ingen har fasit, men jeg er superkomfortabel med eget bet. Kan ta feil, kan bli dårlig - men da er det ene og alene meg selv å klandre.
Sover godt
TGS klarer uansett ikke gå totalt motstrøms av oljeservice-komplekset. De trekkes med i suget i alt nedsalg som har vært i oljeservice. På samme måte vil de få medvind når storkapital skal rotere tilbake i grisebanket energi. Og min overbevisning er at det vil komme sooner, rather than later. Men oljeservice er svært sensitivt i usikkert miljø og har opplevd en kraftig nedtrend. Det er/har vært turbulente tider med bl a ustabil makro, høye renter, tollpolitikk, geopolitikk og svake vekstprognoser her og der. Men det roer seg over tid. Etterhvert vil verdens vekst ta seg opp, Da vil også nye bedrede prognoser erstatte de som nå har blitt kraftig nedjustert - som igjen vil booste kursene. Når disse utsiktene blir fakta og allemannsoppfatning, blir gjerne boosten drøyere i de mest herjede sektorene. Da vil det være fornøyelig å ha fulgt strategien å akkumulere på bunn-nivåer og ha lang sikt. Dette er min strategi i TGS fordi jeg tror på selskapet og tror på at markedet tar seg kraftig opp. Jeg både ser og tror på at årevis med underinvesteringer i leting nå begynner bekymre flere (og også etterhvert regjeringer). En ser flere land backtracke på «overwoket» anti-oil og grønn satsing. De ser noe av galskapen i dette, samt farene ift egen energisikkerhet. Det kan meget vel hende det er godt med olje inn i 2025, men mange modne områder svekkes kjapt og shale flater ut. Når en tenker på at det fra leting kan ta opp mot 10 år før det ender med oljeproduksjon, så bør varskolampene lyse. Det vakumet som kan/vil oppstå på tilbudssiden når dette blir fakta/konsensusoppfatning, kan bli enormt og dertil presse ratene til himmels når alle skal sikre seg. Politiske føringer og rammeverk (som vil mykes opp) vil også gi oljeselskapene helt annet insentiv til investeringer i leting enn dagens fokus på nær-leting og utbytter.
Men det er mange måter å tjene/tape penger på børs. Mange foretrekker kortere sittetid, swingtrades eller en kombo av mye. Kan hende pengene mine hadde hatt det bedre i bank, men man vet det egentlig ikke før man måler det mot sittetiden i investeringene (og gitt strategien en har). Svak utvikling i år 1 og år 2 tar jeg på strak arm dersom år 3 «makser» potensiale når markedet snur. Og da blir bankrentene over samme periode gjerne peanuts 😊. Ingen har fasit, men jeg er superkomfortabel med eget bet. Kan ta feil, kan bli dårlig - men da er det ene og alene meg selv å klandre.
Sover godt
Månemannen2
26.03.2025 kl 23:28
1264
Dette ser jo overhode ikke bra ut. Lavere oljepris og fallende dollarpris skaper vel trolig så stor usikkerhet at også TGS blir dratt ned i elendigheten. Eller hva tror dere?
HanJændor
I går kl 02:14
1157
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Chevron-Expresses-Interest-in-More-Exploration-Blocks-Offshore-Greece.html
Exploration Phase 2 er forventet å ta 3år! Det innebærer nok litt mer enn bare seismikkinnhentingen, men interessant å se hvem som får den jobben.
PGS utførte phase 1. Litt rar link, men den er trygg.
https://herema.gr/%CE%B5%CF%80%CE%AF%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B7-%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%81%CE%BE%CE%B7-%CE%B2-%CF%86%CE%AC%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BF/
Exploration Phase 2 er forventet å ta 3år! Det innebærer nok litt mer enn bare seismikkinnhentingen, men interessant å se hvem som får den jobben.
PGS utførte phase 1. Litt rar link, men den er trygg.
https://herema.gr/%CE%B5%CF%80%CE%AF%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B7-%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%81%CE%BE%CE%B7-%CE%B2-%CF%86%CE%AC%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BF/
Redigert i går kl 02:20
Spikkeklubben
I går kl 10:47
685
Pareto, Today’s highlights: TGS Repsol/Neo merger to create seismic transfer fees,
TGS – Repsol/Neo Energy merger to create seismic transfer fees, Shell
sees more US GoA lease sales
• As previously rumored, Repsol has merged its UK North Sea business with
private equity backed NEO Energy, creating a 55(Neo)/45(Repsol UK) JV, with
a combined 130kbd production
• We expect limited impact for the service industry as the companies had low
demand already. Exposed service segments includes OSVs, drillers and
seismic, noting low rig demand in the UK, with Repsol only having done P&A
work with the Well-Safe rigs (well intervention) recently
• We expect this to trigger a (relatively small) transfer fee for TGS (likely Q2’25).
This follows Tullow’s announcement yesterday to sell its Gabon asset for USD
300m which also is likely to trigger fees in H1’25
• In other news, Shell underlined in its CMD earlier this week that the new US
administration is returning to much more predictable lease sales, following a
meeting with Trump in the White House last week
• Biden reduced US licensing activity to fewest in history (only 3 rounds from
2024-2029), compared to 2-3 annually historically
• US licensing rounds has historically been very important for the seismic market
(together with Norway), particularly for the multi-client model
TGS – Repsol/Neo Energy merger to create seismic transfer fees, Shell
sees more US GoA lease sales
• As previously rumored, Repsol has merged its UK North Sea business with
private equity backed NEO Energy, creating a 55(Neo)/45(Repsol UK) JV, with
a combined 130kbd production
• We expect limited impact for the service industry as the companies had low
demand already. Exposed service segments includes OSVs, drillers and
seismic, noting low rig demand in the UK, with Repsol only having done P&A
work with the Well-Safe rigs (well intervention) recently
• We expect this to trigger a (relatively small) transfer fee for TGS (likely Q2’25).
This follows Tullow’s announcement yesterday to sell its Gabon asset for USD
300m which also is likely to trigger fees in H1’25
• In other news, Shell underlined in its CMD earlier this week that the new US
administration is returning to much more predictable lease sales, following a
meeting with Trump in the White House last week
• Biden reduced US licensing activity to fewest in history (only 3 rounds from
2024-2029), compared to 2-3 annually historically
• US licensing rounds has historically been very important for the seismic market
(together with Norway), particularly for the multi-client model
Kontur
I går kl 11:20
606