⏵ TGS - Åpen tråd, for alle, med alle meninger
TGS - Åpen tråd for alle. Det viktigste av alt når du skal vurdere å investere i et papir, er en nøytral tråd som ikke er kontrollert av kun aksjonærer
En gjeng med haussere, (heretter kalt "menigheten") opprettet en ny tråd ved navn "TGS - Seriøs diskusjonstråd", hvor de stikker hodet i sanden og utestenger brukere som ikke har samme mening som de. Det viktigste i en debatt, er et fritt ord for alle - en åpen diskusjon hvor alle er inkludert, alle kan delta og alle har mulighet til å ytre sine meninger og teorier.
Denne tråden er åpen for alle, uansett hva du måtte mene om fremtiden i oljesektoren, eller TGS, som et selskap
Advarsel: Det advares om hodeløs haussing i tråden "TGS - Seriøs diskusjonstråd" - Tenk selv, før du investerer, basert på poster du leser på FA forum.
Hvem er "menigheten" :
"menigheten" er en gruppe mennesker som har én ting til felles, og det er å hausse TGS fordi de selv eier aksjer i selskapet - Til tider har haussingen tatt helt av og "sannheten" har ved flere tilfeller blitt snudd til usannheter - Dette er ikke bra for noen, og spesielt ikke for nye debattanter, som søker informasjon om et selskap de vurderer å investere i - Denne tråden vil bli brukt, for å kommentere påstander i tråden "TGS - Seriøs diskusjonstråd"
For alle, av alle - Det er en felles interesse for å skape verdier. Det vil også si at det er en felles interesse å kunne si sin mening når man observerer mørke skyer i horisonten
En gjeng med haussere, (heretter kalt "menigheten") opprettet en ny tråd ved navn "TGS - Seriøs diskusjonstråd", hvor de stikker hodet i sanden og utestenger brukere som ikke har samme mening som de. Det viktigste i en debatt, er et fritt ord for alle - en åpen diskusjon hvor alle er inkludert, alle kan delta og alle har mulighet til å ytre sine meninger og teorier.
Denne tråden er åpen for alle, uansett hva du måtte mene om fremtiden i oljesektoren, eller TGS, som et selskap
Advarsel: Det advares om hodeløs haussing i tråden "TGS - Seriøs diskusjonstråd" - Tenk selv, før du investerer, basert på poster du leser på FA forum.
Hvem er "menigheten" :
"menigheten" er en gruppe mennesker som har én ting til felles, og det er å hausse TGS fordi de selv eier aksjer i selskapet - Til tider har haussingen tatt helt av og "sannheten" har ved flere tilfeller blitt snudd til usannheter - Dette er ikke bra for noen, og spesielt ikke for nye debattanter, som søker informasjon om et selskap de vurderer å investere i - Denne tråden vil bli brukt, for å kommentere påstander i tråden "TGS - Seriøs diskusjonstråd"
For alle, av alle - Det er en felles interesse for å skape verdier. Det vil også si at det er en felles interesse å kunne si sin mening når man observerer mørke skyer i horisonten
Redigert 12.09.2024 kl 18:06
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
07.02.2025 kl 12:33
6851
Nettavisen:Med USAs president Donald Trump som ønsker å bore etter olje, og en oljepris som har holdt seg høy nå, så er TGS en god doblingskandidat, mener han, samnen mef en rekke andre analytikere
Kontur
07.02.2025 kl 13:25
6802
TGS
Sondre Solvoll Bakketun, forvalter i Skagen Vekst, trekker fram selskapet TGS. Han sier at dette er en av to dominerende aktører innenfor seismiske datatjenester til energibransjen.
Selv om hovedfokuset er innenfor olje og gass, er andre energikilder en voksende del av inntektene.
– Etter mange år med fallende oljereserver og underinvesteringer, tror vi at det er gode muligheter for at leteaktiviteten etter olje og gass tar seg opp de neste årene, sier han til Nettavisen.
– Skjer dette, er TGS en klar vinner, fortsetter han.
2025 blir første fulle år med selskapet PGS som en integrert del av selskapet, og Bakketun sier at Skagenfondene tror det er ytterligere synergier å hente fra denne sammenslåingen.
– Gitt dagens etterspørsel, har selskapet en sterk kontantstrøm og kan redusere gjelden raskt. Deretter ligger alt til rette for en solid økning i utbytteutbetalingene, sier han.
Ifølge Bakketun ser Skagenfondene for seg en oppside på 40 til 50 prosent for denne aksjen, men det ligger en såkalt trigger i selskapet som kan føre til enda større avkastning.
– Dersom letevirksomheten tar seg godt opp, kan aksjen helt klart dobles i løpet av de neste to årene, sier han.
(+) Aksjene som kan dobles: – Skjer dette, er selskapet en klar vinner
Sondre Solvoll Bakketun, forvalter i Skagen Vekst, trekker fram selskapet TGS. Han sier at dette er en av to dominerende aktører innenfor seismiske datatjenester til energibransjen.
Selv om hovedfokuset er innenfor olje og gass, er andre energikilder en voksende del av inntektene.
– Etter mange år med fallende oljereserver og underinvesteringer, tror vi at det er gode muligheter for at leteaktiviteten etter olje og gass tar seg opp de neste årene, sier han til Nettavisen.
– Skjer dette, er TGS en klar vinner, fortsetter han.
2025 blir første fulle år med selskapet PGS som en integrert del av selskapet, og Bakketun sier at Skagenfondene tror det er ytterligere synergier å hente fra denne sammenslåingen.
– Gitt dagens etterspørsel, har selskapet en sterk kontantstrøm og kan redusere gjelden raskt. Deretter ligger alt til rette for en solid økning i utbytteutbetalingene, sier han.
Ifølge Bakketun ser Skagenfondene for seg en oppside på 40 til 50 prosent for denne aksjen, men det ligger en såkalt trigger i selskapet som kan føre til enda større avkastning.
– Dersom letevirksomheten tar seg godt opp, kan aksjen helt klart dobles i løpet av de neste to årene, sier han.
(+) Aksjene som kan dobles: – Skjer dette, er selskapet en klar vinner
Massimo
11.02.2025 kl 15:04
6262
Oj
11.02.2025 15:00:39
EQNR: STRØMBRUDD PÅ OLJEPLATTFORMER -NRK
Oslo (Infront TDN Direkt): Det er strømbrudd på flere oljeplattformer i Nordsjøen, ifølge NRK.
- Det skjedde rundt klokka 14.20. Det er også flere plattformer som ikke har strøm, sier Steinar Stamnes, leder for forbundet Styrke Equinor sokkel, til NRK.
Ifølge pressevakt Gisle Ledel Johannessen i Equnior, så er røykutvikling fra et tavlerom på gassanlegget Kårstø grunnen til strømbruddet.
- Herfra sendes strøm til Johan Sverdrup og andre felt. Hendelsen ble hurtig avklart og vi jobber nå med å komme tilbake med kraft, sier han.
Situasjonen har medført midlertidig stenging av produksjonen. Årsaken til strømbruddet skal da ha vært en teknisk svikt, opplyses det.
Thesistulling
11.02.2025 kl 16:10
6144
Slik går det med det "grønne skiftet", napp ut ledningen, så ryker produksjonen.
Tidligere........trommevirvel.......lagde de sin egen strøm der ute, og hadde ikke slike problemer.
Og, vi hadde sluppet litt skitten strøm fra Tyskland.
Lenge leve Norge!
Landet med stinn sekk, og null fornuft......
🤣
Tidligere........trommevirvel.......lagde de sin egen strøm der ute, og hadde ikke slike problemer.
Og, vi hadde sluppet litt skitten strøm fra Tyskland.
Lenge leve Norge!
Landet med stinn sekk, og null fornuft......
🤣
CatchTrader
17.02.2025 kl 12:14
5520
..Ikke minst for aksjonærene. Europa er inne i en mørk bakgate med korrupsjon, en kapitalelite som har brutt ned alt av fornuft
Det skal bli mørkere før lyset kan tennes - En lang vei å gå for å bryte opp det venstrevridde, tilbakestående og korrupte EU
US forsøker å røske litt i Europa. En glede å se at US legger Europa under loopen. En dag kommer sannheten frem - gjør plass i fengselet!!
Så kan jeg igjen si: Hva var det jeg sa!
Det skal bli mørkere før lyset kan tennes - En lang vei å gå for å bryte opp det venstrevridde, tilbakestående og korrupte EU
US forsøker å røske litt i Europa. En glede å se at US legger Europa under loopen. En dag kommer sannheten frem - gjør plass i fengselet!!
Så kan jeg igjen si: Hva var det jeg sa!
Blue Cow Group
17.02.2025 kl 12:24
5475
"Så kan jeg igjen si: Hva var det jeg sa!"
.... at TGS skulle ned i 70kr? Nå ca 115.
Sannheten er ute for lengst, trump er korrupt, anti-free speech, europa vil måtte stå opp for demokratier i verden alene fremover. Det er bare ikke alle som har sett det enda.
.... at TGS skulle ned i 70kr? Nå ca 115.
Sannheten er ute for lengst, trump er korrupt, anti-free speech, europa vil måtte stå opp for demokratier i verden alene fremover. Det er bare ikke alle som har sett det enda.
Morraberget
17.02.2025 kl 12:36
5441
👍😃 Demokratiet er under press og holdningsløse, verdifattige amerikanere går fritt rundt å tror at de er nærmest Gud. Europa våkne opp og ta tak 👍
TGS stabilisert seg og positive signaler ventes på Q4. 115 er langt unna 70kr som en del Troll snakket om for litt siden. Fusjonen og prosessene rundt det å bli ett er kommet godt i gang nå. Så det vil bare bli bedre og bedre. Tatt litt tid. Men som tålmodig, påfyller i «Dalsøkka Sørafor»så er TGS ventet til det Rike Nord ☃️⛴👍
TGS stabilisert seg og positive signaler ventes på Q4. 115 er langt unna 70kr som en del Troll snakket om for litt siden. Fusjonen og prosessene rundt det å bli ett er kommet godt i gang nå. Så det vil bare bli bedre og bedre. Tatt litt tid. Men som tålmodig, påfyller i «Dalsøkka Sørafor»så er TGS ventet til det Rike Nord ☃️⛴👍
Redigert 17.02.2025 kl 12:41
CatchTrader
17.02.2025 kl 20:46
5227
Om et par måneder vil du forstå litt mer - et godt råd, og bare godt ment; les deg opp og følg med på andre kilder enn msm.
CatchTrader
17.02.2025 kl 20:49
5218
Samme med deg, og det gjelder sikkert hele gjengen som har satt pengene sine i TGS. les dere opp og følg med på andre kilder enn msm.
Skimmy
18.02.2025 kl 07:50
4854
Kan du forklare hva den voldsomme omsorgen for andre sine penger er motivert av? Alle du prøver å instruere om sin egen privatøkonomi er vel voksne nok til å ta egne beslutninger, uten din skremselspropaganda.
Redigert 18.02.2025 kl 08:19
Morraberget
18.02.2025 kl 08:34
4703
Skulle virkelig hørt på deg ja. Kanskje det er du som bør bytte ut kildene dine … men ikke minst Regnetabellene som viser « korrekt» utregninger mtp kursutviklingen … ! Dine utregninger vedr. kursutviklingen i TGS er en smule unøyaktige ! Bare påpeker det sånn at de som er inne å leser på tråden din kan se med egne øyer at det finnes en smule unøyaktigheter ute å går i tråden her. Limer inn fra din regnetabell fra Midt November 2025
«14.11.2024 kl 22:32
9265
God kveld i stuen. Lenge siden sist. Tenkte det var på tide med en oppdatering på kursmål for TGS. Som dere vet har jeg hatt rett hele veien ned til dagens kursnivå. Mine beregninger og utregninger har stemt svært godt (feilmargin pr 5/11 på 0.6%)
Jeg er jo ikke kjent for å komme med gode nyheter, dessverre. Nå er det ikke jeg som bestemmer, eller tipper kursmål, det er det utregningen som gjør - Hadde håpet på at kursmålet denne gang skulle bli høyere enn tidligere kursmål, men dessverre - selv med resultatet etter valget i US og Trump som påtroppende, ble kursmålet igjen redusert.
Aksje: TGS
Utregningmodell: CFx 4 (PV 1,4)
Anbefaling: Selg (Selg)
Kursmål: 63,- (70,-)
PV 1,5 kommer ikke før slutten av desember
Videre er det ikke noe som kan si noe om kr 63,- kan være en bunn. Tiden vil vise»
Ellers Lykke til på Torsdag og videre utover med dine utregninger av 14.11.2024 kl 22:32
9265
God kveld i stuen. Lenge siden sist. Tenkte det var på tide med en oppdatering på kursmål for TGS. Som dere vet har jeg hatt rett hele veien ned til dagens kursnivå. Mine beregninger og utregninger har stemt svært godt (feilmargin pr 5/11 på 0.6%)
Jeg er jo ikke kjent for å komme med gode nyheter, dessverre. Nå er det ikke jeg som bestemmer, eller tipper kursmål, det er det utregningen som gjør - Hadde håpet på at kursmålet denne gang skulle bli høyere enn tidligere kursmål, men dessverre - selv med resultatet etter valget i US og Trump som påtroppende, ble kursmålet igjen redusert.
Videre er det ikke noe som kan si noe om kr 63,- kan være en bunn. Tiden vil vise
«14.11.2024 kl 22:32
9265
Videre er det ikke noe som kan si noe om kr 63,- kan være en bunn. Tiden vil vise»
Ellers Lykke til på Torsdag og videre utover med dine utregninger av 14.11.2024 kl 22:32
9265
Videre er det ikke noe som kan si noe om kr 63,- kan være en bunn. Tiden vil vise
Redigert 18.02.2025 kl 08:35
CatchTrader
18.02.2025 kl 10:57
4472
Trenger ikke se på tråden min, man kan enkelt se det på historiske kurser - og dere kan se det på avkastning, for den har det ikke vært mye å skryte av. Jeg står naturligvis inne for alt jeg har skrevet - og det handler ikke om at jeg skal få billig inngang (den er det uansett langt ned til)
Har nevnt det tidligere og nevner det igjen, jeg er ikke her for å ødelegge, eller "passe" på dere - jeg er her for å advare andre om deres ubegrensede hausse-tråd. Dere har et par debattanter der som hausser uten stopp - Vi snakkker tusenvis av poster helt uten noen form for belegg eller innhold.
At dere aksepterer en slik haussing, i en tråd dere kaller "seriøs" - Denne debattanten ødelegger hele tråden og den ødelegger også for ferske småsparere som stoler på folk i et forum som dette. Nå må dere vise at det er noen voksne hjemme, i tråden deres!
Har nevnt det tidligere og nevner det igjen, jeg er ikke her for å ødelegge, eller "passe" på dere - jeg er her for å advare andre om deres ubegrensede hausse-tråd. Dere har et par debattanter der som hausser uten stopp - Vi snakkker tusenvis av poster helt uten noen form for belegg eller innhold.
At dere aksepterer en slik haussing, i en tråd dere kaller "seriøs" - Denne debattanten ødelegger hele tråden og den ødelegger også for ferske småsparere som stoler på folk i et forum som dette. Nå må dere vise at det er noen voksne hjemme, i tråden deres!
Redigert 18.02.2025 kl 10:58
Kryptoking
18.02.2025 kl 11:46
4368
Her er jeg faktisk veldig enig i hva du skriver selv at jeg syns denne tråden bærer av mye dritt snakk og .bedrevisser. Har selv bare en lyttepost her og solgte meg kraftig ned når sjansen bøy seg. Nå får tiden vise om denne skal videre opp, men all denne hausingen både her og på den nye tråden eier ikke rot i virkeligheten. Mange såkalte tekniske analyse eksperter her som bommer gang etter gang. Uansett så blir det spennende om et bar dager og håper selvfølgelig på oppgang.
Blue Cow Group
18.02.2025 kl 11:48
4359
Du har helt rett i at det ikke er vits i å diskutere, det er bare å se på historiske kurser og konstatere at du konsekvent har tatt feil når du roper nedgang . Vi gikk ikke fra 95 til 63 som du spådde, men til 140. Ca 120% opp fra ditt kursmål.
Hvis du tror svaret på endeløs haussing uten substans er endeløs baissing uten substans er du jo ikke et spot bedre sjøl.
Hvis du tror svaret på endeløs haussing uten substans er endeløs baissing uten substans er du jo ikke et spot bedre sjøl.
CatchTrader
18.02.2025 kl 16:52
4166
Blue Cow - Still going strong, med samme fordreide sannheten som før, altså usanne påstander, som vanlig. Nytter ikke å komme med historiske tall, som ikke stemmer til meg. Jeg husker alt. Absolutt alle tall. Jeg varslet om nedturen da den lå rundt 140,- da du, med flere hausset til krampa tok dere - Du ble hvertfall borte en stund, ikke nødvendigvis pga krampe, men sikkert andre grunner relatert til kursen som smalt i feil retning, sammenlignet med det du hadde "annonsert" med store bokstaver og søt innlevelse.
Mitt siste kursmål kom rett før jul - Se postene mine lenger opp, repostet av morraberget.
Ser ut som at det er flere som begynner å se litt lengre frem. Svak slutt i dag, Trump og Putin har tatt en kopp kaffe - Uten Europa-bandittene. Mye tyder på at TGS starter nedturen tidligere enn først antatt - Fortsatt ingen tegn til at store fisker tar poster i TGS. Dermed er det ikke mye som kan stoppe nedturen, utenom positive tall - Tror for øvrig at litt "positivitet" allerede er priset inn i dagens kurs, så hvis tallene er dårligere enn forventet, så blir det bratt unnabakke på blodrødt skli-føre uten kladder, pga høy fart. Vi får se da..:)
https://www.finansavisen.no/energi/2025/02/18/8243177/carnegie-analytiker-om-tgs-risikoen-er-pa-nedsiden
Mitt siste kursmål kom rett før jul - Se postene mine lenger opp, repostet av morraberget.
Ser ut som at det er flere som begynner å se litt lengre frem. Svak slutt i dag, Trump og Putin har tatt en kopp kaffe - Uten Europa-bandittene. Mye tyder på at TGS starter nedturen tidligere enn først antatt - Fortsatt ingen tegn til at store fisker tar poster i TGS. Dermed er det ikke mye som kan stoppe nedturen, utenom positive tall - Tror for øvrig at litt "positivitet" allerede er priset inn i dagens kurs, så hvis tallene er dårligere enn forventet, så blir det bratt unnabakke på blodrødt skli-føre uten kladder, pga høy fart. Vi får se da..:)
https://www.finansavisen.no/energi/2025/02/18/8243177/carnegie-analytiker-om-tgs-risikoen-er-pa-nedsiden
Redigert 18.02.2025 kl 16:53
Blue Cow Group
18.02.2025 kl 17:04
4111
Trenger ikke huske når FA-forum logger alt. 14 nov som Morraberget quota deg fra var kursen IKKE 140, den var 102,6.
Jeg har ikke hausa TGS så da blander du nok.
Ville vært litt forsiktig med å rope "Hva var det jeg sa" når du bommer med 120% med kursmålet ditt. Som jeg sa meg enig med deg istad, ingen vits i å diskutere - bare å sjekke kurshistorikken!
Jeg har ikke hausa TGS så da blander du nok.
Ville vært litt forsiktig med å rope "Hva var det jeg sa" når du bommer med 120% med kursmålet ditt. Som jeg sa meg enig med deg istad, ingen vits i å diskutere - bare å sjekke kurshistorikken!
Sydforekvator
18.02.2025 kl 17:11
4078
WOW - H/S utløst med potensiale ned mot 95
https://photos.onedrive.com/photo/D6F28BAFA5AA75B6!s30c46b7f64db4cfb842fa907aa60f393?view=all
https://photos.onedrive.com/photo/D6F28BAFA5AA75B6!s30c46b7f64db4cfb842fa907aa60f393?view=all
Kryptoking
18.02.2025 kl 17:14
4056
Kan jo ikke være mulig. GURUEN Per Ulv mente at dette ikke var mulig. Skulle til 133.- midten av Mars
Redigert 18.02.2025 kl 17:21
CatchTrader
19.02.2025 kl 17:40
3528
Lykke til i morgen da folkens. Håper absolutt at dere får oppleve litt oppgang i morgen. Jeg krysser fingrene for dere!
Kryptoking
19.02.2025 kl 20:10
3299
Grøntgress skrev 133 midten av mars. Kan fort skje det.
Nå jar vel du slengt ut mange forskjellige kursmål som bommet samtlige ganger, men lov å håpe.
Sydforekvator
20.02.2025 kl 14:59
2751
Ikke alle var imponert over resultatet noe som gjenspeiler seg i dagens nedgang. Dette fra marked screener.
De neste dagene blir avgjørende om vi skal nord eller sydover. Uke kartet indikerer H/S ned mot 95-100
TGS operating profit up but lower than expected
February 20, 2025 at 04:48 am EST
Share
Norwegian geotechnical company TGS reports increased sales in the fourth quarter compared to the same period last year. Operating profit was worse than expected. The board proposes an increased ordinary dividend.
Sales increased 159.1 percent to USD 490.7 million (189.4).
Adjusted ebitda amounted to USD 267.1 million (137.3), expected to be 273.1, with an adjusted ebitda margin of 54.4 percent (72.5).
Operating profit was USD 90.4 million (10.9), expected operating profit was 100.2. The operating margin was 18.4 percent (5.8).
Profit before tax was 67.4 million dollars (15.6), analyst consensus 73.4.
Profit after tax was USD 38 million (-9.1), analyst consensus 65.2.
Earnings per share amounted to USD 0.19 (-0.07), which is 45.7 percent below the analyst consensus of 0.35.
The proposed ordinary dividend is 0.155 dollars per share. Expected was 0.140.
For 2025, TGS is guiding for capital expenditures around 150 million dollars.
https://1drv.ms/i/c/d6f28bafa5aa75b6/ERAHNNmiirFBvnfQ1lTcMf0Bt4Hcf3Xjz6ESonuPpZF1Sg?e=Bcb4rh
De neste dagene blir avgjørende om vi skal nord eller sydover. Uke kartet indikerer H/S ned mot 95-100
TGS operating profit up but lower than expected
February 20, 2025 at 04:48 am EST
Share
Norwegian geotechnical company TGS reports increased sales in the fourth quarter compared to the same period last year. Operating profit was worse than expected. The board proposes an increased ordinary dividend.
Sales increased 159.1 percent to USD 490.7 million (189.4).
Adjusted ebitda amounted to USD 267.1 million (137.3), expected to be 273.1, with an adjusted ebitda margin of 54.4 percent (72.5).
Operating profit was USD 90.4 million (10.9), expected operating profit was 100.2. The operating margin was 18.4 percent (5.8).
Profit before tax was 67.4 million dollars (15.6), analyst consensus 73.4.
Profit after tax was USD 38 million (-9.1), analyst consensus 65.2.
Earnings per share amounted to USD 0.19 (-0.07), which is 45.7 percent below the analyst consensus of 0.35.
The proposed ordinary dividend is 0.155 dollars per share. Expected was 0.140.
For 2025, TGS is guiding for capital expenditures around 150 million dollars.
https://1drv.ms/i/c/d6f28bafa5aa75b6/ERAHNNmiirFBvnfQ1lTcMf0Bt4Hcf3Xjz6ESonuPpZF1Sg?e=Bcb4rh
Sydforekvator
21.02.2025 kl 14:19
2394
Danske Bank roper selg med kursmål NOK 80
I en analyse fra Danske Bank skriver analytiker Jørgen Andreas Lande at TGS leverte en grei fjerdekvartalsrapport, men at utsiktene for 2025 fortsatt er usikre. Lande forventer fallende inntjening fremover og opprettholder derfor en salgsanbefaling.
Ledelsen planlegger en økning i investeringene på 2-3 prosent i år, og selv om prisene innen Ocean Bottom Nodes (OBN) ser ut til å holde seg stabile, ventes økt skiputnyttelse gjennom en travel sommersesong. Multi-klient investeringsguidingen for 2025 er om lag 13 prosent over analytikerens estimat, men med 70 prosent intern utnyttelse gjør han kun mindre justeringer i inntektsforventningene for 2025.
Analysefakta
Meglerhus: Danske Bank
Kursmål: 80 (80)
Danske Bank nedjusterer estimatet for 2025-latesalg med 3 prosent, mens multi-klient investeringsestimatet heves med 12 prosent og prefundingraten økes til 90 prosent. Samtidig reduseres OBN-aktivitet knyttet til kontrakt, noe som senker forventet kontraktsinntekt. Driftsresultatet (ebit) for 2025 og 2026 nedjusteres med henholdsvis 1 og 2 prosent, mens oppdaterte skatteforutsetninger gir lavere resultat pr. aksje.
Analytikeren mener TGS er høyt priset med EV/EBIT på 8,0 for 2025 og 11,5 for 2026, og anser risiko/avkastningsprofilen som lite attraktiv. Kursmålet holdes uendret på 80 kroner.
I en analyse fra Danske Bank skriver analytiker Jørgen Andreas Lande at TGS leverte en grei fjerdekvartalsrapport, men at utsiktene for 2025 fortsatt er usikre. Lande forventer fallende inntjening fremover og opprettholder derfor en salgsanbefaling.
Ledelsen planlegger en økning i investeringene på 2-3 prosent i år, og selv om prisene innen Ocean Bottom Nodes (OBN) ser ut til å holde seg stabile, ventes økt skiputnyttelse gjennom en travel sommersesong. Multi-klient investeringsguidingen for 2025 er om lag 13 prosent over analytikerens estimat, men med 70 prosent intern utnyttelse gjør han kun mindre justeringer i inntektsforventningene for 2025.
Analysefakta
Meglerhus: Danske Bank
Kursmål: 80 (80)
Danske Bank nedjusterer estimatet for 2025-latesalg med 3 prosent, mens multi-klient investeringsestimatet heves med 12 prosent og prefundingraten økes til 90 prosent. Samtidig reduseres OBN-aktivitet knyttet til kontrakt, noe som senker forventet kontraktsinntekt. Driftsresultatet (ebit) for 2025 og 2026 nedjusteres med henholdsvis 1 og 2 prosent, mens oppdaterte skatteforutsetninger gir lavere resultat pr. aksje.
Analytikeren mener TGS er høyt priset med EV/EBIT på 8,0 for 2025 og 11,5 for 2026, og anser risiko/avkastningsprofilen som lite attraktiv. Kursmålet holdes uendret på 80 kroner.
Kryptoking
21.02.2025 kl 14:33
2335
WarrenBoy73 skrev Merkelig stille her i dag!
Du forstår tydeligvis ikke dette. Ned 5% ene dagen og opp 3 % neste fortsatt ikke tjent penger. Håper også på oppgang, men har mistet helt tru. Blir ikke overrasket om denn hår under 100.- om litt
Kryptoking
21.02.2025 kl 14:44
2296
Fortsatt trua på 133.-
SoLong
04.03.2025 kl 14:34
1573
Poenget med fusjonen var vel at vi skulle havne på TGS kurs, ikke PGS kurs?
Kryptoking
04.03.2025 kl 17:05
1416
Må si du er go på børs
CatchTrader
07.03.2025 kl 17:54
880
Dårlige tider for TGS. De sliter med fallende oljepris, som svekker etterspørselen etter seismikktjenester. VIX har steget 54 % siste måned, noe som øker volatiliteten og rammer sykliske aksjer som TGS. Selskapets manglende diversifisering og svake markedssignaler gir dystre utsikter for kursoppgang. Kursmål på 68 kroner reflekterer nedsiderisiko i et usikkert marked.
God helg
rischioso
I dag kl 09:32
367
Ikke overraskende og igjen er kursen 2-siffret - overraskende for noen altså de som fortsatt lever i fornektelsen, men akkurat det er et valg..
Blir spennende og se hvor langt ned den skal denne gangen før det for alvor snur - mitt bet er en eller annen plass i intervallet 40-60nok...;)
Blir spennende og se hvor langt ned den skal denne gangen før det for alvor snur - mitt bet er en eller annen plass i intervallet 40-60nok...;)
Blue Cow Group
I dag kl 10:30
251
Velkommen tilbake Ris, trodde du løp med halen mellom beina etter å ha tapt alle penga dine i Alternus, men dette er svært velkomment!
Trippel bunn OG dommedagsprofetier fra Ris, får ikke tydeligere tegn på snarlig oppgang enn det :)
Trippel bunn OG dommedagsprofetier fra Ris, får ikke tydeligere tegn på snarlig oppgang enn det :)
rischioso
I dag kl 13:42
142
Akkurat det samme sa du når kursen stod i 140 hvor trådstarter og jeg mente at kursen skulle ned på 2-siffret - dette er fakta noe kommunikasjonen på denne tråden bekrefter, men for all del - lever man i fornektelsen så virker dessverre ikke fakta å ha noen verdi så det kan nok være en ide å begynne og bekymre deg for din egen kapital - om noen - JustSayin...;)