⏵ TGS - Åpen tråd, for alle, med alle meninger

CatchTrader
TGS 10.09.2024 kl 17:29 81833

TGS - Åpen tråd for alle. Det viktigste av alt når du skal vurdere å investere i et papir, er en nøytral tråd som ikke er kontrollert av kun aksjonærer

En gjeng med haussere, (heretter kalt "menigheten") opprettet en ny tråd ved navn "TGS - Seriøs diskusjonstråd", hvor de stikker hodet i sanden og utestenger brukere som ikke har samme mening som de. Det viktigste i en debatt, er et fritt ord for alle - en åpen diskusjon hvor alle er inkludert, alle kan delta og alle har mulighet til å ytre sine meninger og teorier.

Denne tråden er åpen for alle, uansett hva du måtte mene om fremtiden i oljesektoren, eller TGS, som et selskap

Advarsel: Det advares om hodeløs haussing i tråden "TGS - Seriøs diskusjonstråd" - Tenk selv, før du investerer, basert på poster du leser på FA forum.

Hvem er "menigheten" :

"menigheten" er en gruppe mennesker som har én ting til felles, og det er å hausse TGS fordi de selv eier aksjer i selskapet - Til tider har haussingen tatt helt av og "sannheten" har ved flere tilfeller blitt snudd til usannheter - Dette er ikke bra for noen, og spesielt ikke for nye debattanter, som søker informasjon om et selskap de vurderer å investere i - Denne tråden vil bli brukt, for å kommentere påstander i tråden "TGS - Seriøs diskusjonstråd"

For alle, av alle - Det er en felles interesse for å skape verdier. Det vil også si at det er en felles interesse å kunne si sin mening når man observerer mørke skyer i horisonten
Redigert 12.09.2024 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
17.03.2025 kl 13:26 3557

For 2 år siden var jo kursen 200, tror nok du blingser litt med påstanden din der.
Skimmy
17.03.2025 kl 13:29 3543

Stemmer det, 200 har vært lovet straks i lang tid fra noen få.

Januar 2020 er vel sist TGS var over 200.
Quiet-Shadow
17.03.2025 kl 13:48 3496

For to år siden var PGS opp mot 14 kroner.
Men et år eller to før det var det lovet kurser opp mot både kr 60,- og langt høyere.
Nå er vi TGS og det er andre kursmål. Spiller ingen rolle hva som er sagt, tror alle bare opplever dette som tragisk.
Har bare landet på at kommer man i pluss så får man komme seg ut av aksjen, nå er det lite annet å hente gevinst på også.
Hadde vært betydelig rikere om jeg disse årene hadde hatt pengene i fond heller.
Kan ikke forstå at den norske børsen lar selskapene herje slik, på sikt blir jo folk borte fra aksjemarkedet og ingen orker annet enn å handle fond.
Blue Cow Group
17.03.2025 kl 14:14 3406

"For to år siden var PGS opp mot 14 kroner."

Det er jo akkurat det jeg sier jo :) 14 delt på 0,06829 = 205 NOK.
Derfor dreiv ingen for 2 år sida og lova 200 NOK som noen påstod tidligere.
rischioso
17.03.2025 kl 14:31 3361

Nei, det blir å ta ting ut av en sammenheng. Innledningsvis når kursen svirret rundt 140 så var det snakk om 2 sifret vs 200+ altså 99 vs 201 og som vi alle kjenner til så er kursmålet på 99 nådd.

Så er det blitt sagt 60-70 hvor jeg heller mer til 40-60 vs de superpositive som ikke har endret sitt kursmål på 200+

Mao, rett skal være rett selv om det virker å være vanskelig for noen og forholde seg til akkurat det - så er det dessverre det vi alle må - uten unntak forøvrig...;)
Redigert 17.03.2025 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Skimmy
17.03.2025 kl 14:59 3276

13.15 var toppen i PGS i mars 23. Men det var før fusjon var meldt, ergo, hadde ingen sammenhend med TGS.
Månemannen2
17.03.2025 kl 15:03 3256

Ingen vits dette. Bare å ta tapet.
Blue Cow Group
17.03.2025 kl 15:10 3223

Sjekk tgs kurs i mars 2023 og fortell meg mer om hvordan hauserne lovte 200kr da tgs sllerede stod i 200..
Skimmy
17.03.2025 kl 15:39 3150

Så den bikket såvidt over i mars 23, men kom ikke opp på DN investor, der var det under 180 av en eller annen grunn.

Men har uansett vært hausset om 200 fra fusjon ble meldt i september 23.
Redigert 17.03.2025 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
PerUlv Den ene
17.03.2025 kl 15:48 3118

NOK 205,30 Torsdag 09 mars 2023
Skimmy
17.03.2025 kl 16:53 2990

Samme dag som PGS peaket på 13.15 det da.
rischioso
17.03.2025 kl 17:46 2881

Kursen har aldri vært i 200 etter fusjonen - ikke en gang i nærheten...

At noen drømte om det og snakket som at det skulle være en sannhet er jo noe helt annet - og nå er fasiten her - Dagens sluttkurs 99nok og 2-sifret som forutsagt - mao, milevis unna 200kroners merket og lengre vil nok den avstanden bli fremover - JustSayin...;)
Kontur
18.03.2025 kl 14:57 2407

Skriver ikke på denne tråden, men skal gjøre ett unntak. Hver gang jeg har sagt at jeg har kjøpt så har jeg det. Er langsiktig og sitter i aksjen i mange mange år. Hvordan du kan si at det ikke synes i noen handel skulle vært interessant å visst.
Har senest i dag til info kjøpt ca 20 000 TGS aksjer (litt under)
Forstår at enkelte er provosert, dere "gutteklubben grei" tjener jo pengene på å prøve å styre kursene ved å kjøre i flokk. Vi skjønner da det..
Men det rokker ikke ved det store bildet, at verden trenger utrolig mye mer energi fremover. Fortsatt er de aller fleste i verden hvor vi var på 1960 nivå hva energiforbruk gjelder, og vet dere hva, 80% av verdens befolkning har enda aldri satt seg i et fly, ever. Utslipp skal kuttes ja, men det som monner er først og fremst å kutte kull.
Her blir et mega etterslep i leting, og de som sitter på TGS aksjer sitter med vinnerloddet det er ganske sikker på.
Skal f.eks Norge tillate å redusere sine inntekter ifra 2030 og videre fremover... NOT, vil ikke skje. Nye leteblokker vil bli åpnet og det allerede ifra i år. Stort flertall for det.
Samme gjelder, America Golfen, Canada, India, Brasil, New Zeeland, Australia, Saudi Tyrkia, Malaysia, You Name It..
Kryptoking
18.03.2025 kl 15:54 2281

Om du ikke skjønner hvor du kan finne handlene som har vært så sier det litt. Har fulgt denne uendelige hausingen din i evigheter helt fra aksjen sto på topp. Du eier ikke bakkekontakt og at du i dag har handlet aksjer for 2 mill er bare tull.
Kontur
18.03.2025 kl 17:13 2109

Da må sjekke en gang til før du anklager meg for løgn. Kl 09:58 19200 aksjer, 103,997 nok/stk, 1997000 nok
Massimo
19.03.2025 kl 09:18 1627

TGS ser grei ut for en handel nå

Lav kurs og solid økning i aktiviteten fremover, det gir bra oppside i kursen
og ikke minst opptur for utbytte, vi kan vel prate om 15% direkte avkastning her

Massimo
19.03.2025 kl 09:34 1577

Statens egen ber om høyere aktivitet, mere leting.......da skjer det

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/Gyg2a6/petoro-sjefen-vi-trenger-hoeyere-risiko-og-nye-funn-paa-sokkelen

– Ja, selskapene finner for lite olje- og gass. Vi bør derfor trappe opp lete- og borevirksomheten, ta mer kontrollert risiko. Reservene tømmes i høyt tempo. Og norsk sokkel betyr enormt mye for energisikkerheten i Europa. Både for sitt daglig liv og sin industri trenger Europa gass fra Norge i lang tid fremover.

– Tar operatørene og partnerne for få sjanser i leteprosessen?

– Jeg vil jo ikke at vi skal ta unødige sjanser. Men en bedre utnyttelse av teknologien, mer samhandling og en mer framoverlent leting og boring er helt nødvendig. Først og fremst nær eksisterende brønner og infrastruktur, som jo er både mer miljøvennlig og mer lønnsomt siden man da bruker utstyr som alledere er på plass. Men leting og boring må også skje i nye områder vi har tilgang til, men som ikke er utforsket nok. Nye funn må til!

Kragseth minner om at det ofte kan ta 10 år fra man finner olje eller gass, til produksjonen kan starte opp.

SoLong
19.03.2025 kl 11:42 1409

Ledelsen må ut
Puma 0764
19.03.2025 kl 16:17 1161

Synes Richioso får mye ufortjent negativ omtale i denne tråden, har vært inne i denne aksjen en stund og har fulgt foruminnleggene. Hadde jeg hørt på han og ikke lagt så mye vekt på alle andre hadde jeg kommet meg ut tidligere med en større gevinst. Han er vel en av de som har truffet best med sine betraktninger om denne aksjen. Mee jeg kom meg ut på 109 med litt i pluss og har gått inn i Kitron som jo har steget en del. Lykke til til alle som fortsatt har trua og blir i denne aksjen, noen ganger må man bare bite i det sure eplet og gå videre.😊
Blue Cow Group
19.03.2025 kl 16:50 1074

Han er bare negativ når han selv skal inn, og positiv når han skal selge. hadde du fulgt anbefalingene hans hadde du bare sitti med mye høyere GAV. Men det vet du vel godt selv som har fulgt med på all ubesluttsomheten hans en stund selv som du sier .
Husker jeg syns han fikk mye pes her sjøl da jeg var ny og ikke forstod hva kritikken gikk ut på.
Massimo
I dag kl 09:17 496

Om ca 10 dager kommer første rapport om Q1

En opptrend starter omtrent nå, først stopp ca 115 kroner
varsel om økte utbytter vil drive dette papiret oppover

Kryptoking
I dag kl 09:24 467

For noe sprøyt! Du er vel snart hovedaksjonær nå vil jeg tro. Anbefaler at du går tilbake og ser alt tull du har skrevet og hauset TGS/PGS gjennom tiden. Han vi hørt på deg hadde vi gått konkurs hele gjengen.
ag-3
I dag kl 09:39 407

Konkurs?.... Hat tjent ca en million til nå. Regner med å tjene et par til innen25/26
Massimo
I dag kl 09:45 369

Ting ser jo mye bedre ut nå

Following a ~20% share price drop since mid-January, primarily driven by lower oil prices, we see firm signs of an improving seismic market.

Q1 streamer vessel demand is shaping up to be ~25% higher YOY, and TGS is set to deploy three vessels on the NCS in Q2–Q3,
which would be its busiest level since 2014.

This, along with low-hanging merger-related fruit, looks set to drive a significant YOY increase in 2025e FCF, implying a ~15% yield.

We reiterate our BUY and NOK140 target price

BK.Investment
I dag kl 17:56 184

Fremførbart underskudd overtatt fra PGS – er det nevnt og brukt?

Oppsummering av hva som er nevnt: I note om skattekostnader og utsatt skatt fremgår det at TGS har betydelige skattemessige fremførbare underskudd (tax losses carried forward) etter fusjonen, herunder fra PGS. Ved årsslutt 2024 var det bokført skattemessig fremførbart underskudd (tax losses carried forward) på totalt USD 324,9 millioner, opp fra USD 82,0 millioner året før. Dette store spranget forklares i hovedsak av fusjonen.

Er det aktivert/benyttet?

En del av disse fremførbare underskuddene er bokført som utsatt skattefordel (deferred tax asset) der TGS mener det er sannsynlig at de kan benyttes mot fremtidig skattepliktig inntekt. I 2024 var utsatt skattefordel knyttet til underskudd og midlertidige forskjeller USD 249,7 millioner (brutto), men om lag USD 180,9 millioner av underskuddene er foreløpig ikke tatt med som utsatt skattefordel i regnskapet (altså ikke aktivert), fordi selskapet ikke kan påvise høy nok sannsynlighet for å utnytte dem fullt ut.
og

Dermed blir noen av de fremførbare underskuddene brukt/aktivert (særlig i Norge og Storbritannia, hvor TGS forventer fremtidig skattbar inntekt), mens resten holdes utenfor balansen. Hvor mye som faktisk er benyttet i årets skattekostnad framkommer ikke eksplisitt, men det er tydelig at TGS har økt balanseført utsatt skattefordel betydelig som følge av fusjonen.

Kort sagt: Ja, TGS nevner at de har overtatt PGS’ fremførbare underskudd, og deler av dem er bokført som utsatt skattefordel og vil kunne utnyttes mot fremtidig inntjening. En ikke ubetydelig del av det samlede fremførbare underskuddet er foreløpig ikke aktivert i balansen, men det kan eventuelt bli aktivert og brukt på et senere tidspunkt hvis TGS får mer bekreftet inntjening i de aktuelle landene.

Hilsen Chat GPT
Blue Cow Group
I dag kl 18:11 154

Hvis innlegget ditt er fra en som er kjent for å dikte der han ikke vet kan du godt skrive det før innlegget, istedetfor etter.
Jeg får mer intelligente svar fra skittentøyskurven min enn man gjør fra chatgpt.
https://www.nrk.no/norge/nordmann-klager-chatgpt-til-datatilsynet-1.17348958