KOA mot 4 - 5 kroner 💰💰💰

oryx
KOA 10.09.2024 kl 20:01 7965

Minner om denne analysen som Sparebank1 Markets tidligere har kommet med angående kurspotensialet i Kongsberg Automotive (KOA).

SPB1M viser til at det ligger verdier i konsernet som tilsier at aksjen bør prises til langt høyere multipler enn det kursnivået vi ser i dag. Blant annet nevner meglerhuset verdiene av Powertrain and Chassis-virksomheten, som godt kan ende opp med å bli solgt. I så fall ser meglerhuset verdier i aksjen på opp mot 4,5 kroner pr KOA-aksje.

Fredly og investorgruppen har nå kjøpt ut Teleios, som ikke klarte å realisere verdipotensialet i KOA. Dette kan nå være i ferd med å snu. Investorgruppen har signalisert mulige endringer i styresammensetningen, for å få til endringer.

Aksjonærene ser at ting er i ferd med å skje, og sender KOA-aksjen rett oppover. At KOA kan gå opp mot ATH på opp mot 25 kroner har jeg liten tro på. Men jeg blir ikke overrasket om Sparebank1 Markets får rett i sine antakelser og at vi kan se realisering av verdier i selskapet som kan sende KOA-aksjen opp mot 3 - 4 - 5 kroner. KOA har plutselig blitt aksjen med trolig størst rakettpotensiale på Oslo Børs.

«KOA: SB1M VIL IKKE BLI OVERRASKET OM P&C-VIRKSOMHETEN SELGES
Oslo (Infront TDN Direkt): Sparebank 1 Markets oppjusterer sitt kursmål på Kongsberg Automotive-aksjen til 4,5 kroner fra tidligere 3,5 kroner og skriver at de ikke vil bli overrasket om selskapet velger å selge Powertrain and Chassis (P&C)-virksomheten og fokusere mer på spesialproduktsegmentet fremover. Det fremgår av en analyse fra meglerhuset tirsdag ettermiddag.

Meglerhuset tror at P&C-divisjonen har et potensial som KOA mest sannsynlig ikke kan realisere selv gjennom sin nåværende størrelse, og konkurrenter kan mest sannsynlig kjøpe P&C-segmentet til høyere EV-multipler enn hva KOA selv implisitt handles til på grunn av potensielle synergier.

"Gjenværende KOA vil, ifølge våre estimater, være i en netto kontantposisjon og godt posisjonert for å vokse i spesialprodukt-segmentet både geografisk og i nye bransjer. Derfor argumenterer vi for at gjenværende KOA bør prises til et høyere multippel enn hva som er tilfellet for KOA i dag", skriver meglerhuset.»

Oppdatering 12. september 2024:
Meglerhuset ABG Sundal Collier gir i dag medhold til vurdering av verdiene som ligger i KOA: «Additional value could be unlocked through asset sales, with recent deals suggesting fair EV/EBITDA multiples of 5,4 - 6,8X, equating to NOK 3,3 - 4,3 per share. (KOA).»
Redigert i går kl 09:39 Du må logge inn for å svare
bækørreden
10.09.2024 kl 20:42 7876

Du skal måske lige skrive at analysen er et par år gammel eller sådan noget, og der er sket lidt siden.
Jeg tror på Koa i kurs 2-2,50 Q4 2024.
Og kurs 4-5 Q3-Q4 2025
DrDental
10.09.2024 kl 21:39 7716

Pr tid børsens mest spennende selskap! To be continued…
oryx
10.09.2024 kl 21:51 7668

Ja dette er en tidligere analyse fra SPB1M, men likefullt gyldig med hensyn til verdivurderingen av komponenter i selskapet. Reprisingen vil fortsette og aksjen stiger videre. 24% stigning nå til aksjen er over 2 kroner.
Redigert 10.09.2024 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
fastinvest
10.09.2024 kl 23:03 7455

Det jeg tror på og det jeg mener er best er å selge KOA, enten som deler eller selve selskapet.
Fredly har nok lagt planene klare og har nok at følere ute slik at han vet hva som er mulighet å få til. Man bruker ikke 160 mill for så å se hva som er mulig, man vet hva som er mulig.
Man kjøper heller ikke for 160 mill i en aksje som KOA for å selge seg ut gjennom børs så de som tror på dette vil ta feil.

Jeg tviler også på at Fredly har planer om å sitte lenge i selskapet. Om dette er tilfelle vil det ta tid ettersom mange av kontraktene fremtidig drift allerede er bunnet opp. Ja, man kan fint spare litt her og der men da blir man sittende og håpe på utbytte. Dette tror jeg 0 på.

Det mest nærliggende er at selskapet blir solgt, enten ved at de stykker opp selskapet og selger divisjonene eller at de selger alt under ett.
Fredly har mest trolig kjøpere klare om dette er tilfelle og kanskje derfor han advarte DNB mot å shorte aksjen.

Jeg tror vi fort kan se dobling av dagens kurs, det er noe vi faktisk fortjener :)
bækørreden
11.09.2024 kl 07:07 6732

Mon ikke også at Koa skal falde lidt tilbage nu efter de store stigninger. Man skal have lidt tålmodighed med Koa. Men man skal nok blive belønnett…
Føre var
11.09.2024 kl 09:13 6414

Her blir det mange om beinet, for det er jo bare det ene beinet som er igjen kursmessig i alle fall!
Føre var
11.09.2024 kl 11:28 6104

Ser vi 1,80,- allerede i dag, eller bare øves det?
fastinvest
11.09.2024 kl 12:26 5982

Føler det blir mer spennende å se hvem som kjøper en hva kursen er.
Bra omsettning denne uken så om noen større ønsker å bli med på ferden vil vi kunne se det i slutten av uken når oppdaterte investorlister kommer
oryx
11.09.2024 kl 20:16 5085

Bjellesauporteføljen tar inn Kongsberg Automotive. KOA-aksjen er veldig potent nå. Aksjen var oppe i 1,68 kr i dag, før USA falt fra start og dro markedene ned. I kveld har USA snudd rett oppover igjen, og vil dra med seg børsene opp i morgen.

Det er ca 4,5% opp til 1,70 kroner, 10,7% til 1,80 kroner. Kan fort se 1,80 kr i morgen. Ikke gi vekk aksjene på disse nivåer. Bare å spenne seg fast og få med seg oppturen mot 2 kroner og videre opp.

https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/10/8177866/bjellesauportefoljen-tar-inn-kongsberg-automotive
Redigert 11.09.2024 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
oryx
I går kl 07:57 3921

KOA: ABG SUNDAL COLLIER TAR OPP DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 2 KRONER.

Der kom første meglerhus med oppjustering av kursmål. 2 kroner en likevel et konservativt kursmål, og kun første steg på veien. Kursmålene vil løftes videre etterhvert som aksjen når høyere nivåer. På litt sikt ser jeg som nevnt at aksjen kan få en dobling til 4 kroner. Men vi tar et steg ad gangen.
Redigert i går kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Mammon
I går kl 08:08 3868

skal grisen KOA slaktes av slakterhuset Fredløs?

tipper kiloprisen blir 3kr :)
bækørreden
I går kl 08:43 3715

Ydermere skriver de at værdien ved et salg af selskabet her og nu er 3,3-4,3.
Det er også det jeg tidligere har skrevet er mit kursmål :)
Føre var
I går kl 08:47 3683

Jaja, de var jo forholdsvis kjappe på avtrekkeren da, færre og færre selgere blir det nok her etterhvert ja.
Egentlig menes det jo her att verdien er 4 kroner pluss.

Koa skulle aldri ha vært under 2,20,- !!
Rake vegen.
Redigert i går kl 09:34 Du må logge inn for å svare
oryx
I går kl 09:35 3488

ABG Sundal Collier gir i dag medhold til vurdering av verdiene som ligger i KOA: «Additional value could be unlocked through asset sales, with recent deals suggesting fair EV/EBITDA multiples of 5,4 - 6,8X, equating to NOK 3,3 - 4,3 per share. (KOA).»
Redigert i går kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Føre var
I går kl 09:54 3378

Jeg er alltid en dag eller to for tidlig ute, jaja sånn er det når man er Føre var;)
unikum
I går kl 10:32 3196

De rike bjellesauene blir rikere og rikere, hva de ikke får til. Har vel snart 50 % avkasting på under 1 uke. Har Koa endret seg noe ? Kun trader styrt denne oppgangen.
fastinvest
I går kl 10:53 3078

Som jeg har skrevet tidligere tror jeg på ett salg av KOA.
Mest trolig vil de stykke opp selskapet og selge divisjonene hver for seg.
Fredly har nok hatt følere ute i markedet og vet hva som finnes av kjøpere. Trolig derfor han sier "vi må snakke med aksjonær gruppen", "DNB burde ikke shorte"
Ett salg krever at eierne sier ja men tror de fleste av oss som har vært i KOA lenge er møkk lei så det burde ikke bli ett problem.

Personlig tror jeg på utdeling rundt 3,5-5kr
oryx
I går kl 10:55 3055

Vil si at en god del har endret seg ja. Den passive storeieren Telios fikk ikke gjort mye arbeid med realisering av verdiene i KOA. Nå er denne aksjonæren borte, og det er naturlig at meglerhus nå kommer på banen og uttaler hvilke verdier som kan ligge i selskapet, med 3,3 til 4,3 kroner pr aksje. Som vanlig reprises aksjer før strategiske vurderinger viser verdiene. KOA skal ennå langt opp. Mange som ønsker å ta et lodd i aksjen i tiden som kommer, i påvente av flere nyheter.
Redigert i går kl 10:56 Du må logge inn for å svare
oryx
I går kl 11:35 2900

ABG Sundal Collier tar opp dekning av kjendisaksje, Berenberg oppjusterer olje og SpareBank 1 Markets mener industriaksje kan gå 70 prosent.

«I analysen skriver ABG blant annet at KOA har en sterk kundelojalitet og visibilitet der 85 prosent av omsetningen i 2026 er kontraktsikret.

Han trekker videre frem at selskapet kan frigjøre verdier ved å splitte opp og selge eiendeler ettersom nylige avtaler antyder fair EV/ebitda-multipler på 5,4-6,8-gangeren, som tilsvarer 3,30 til 4,30 kroner pr. aksje.»

https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/12/8178861/dagens-aksjetips-tar-opp-dekning-av-kjendisaksje
Redigert i går kl 15:26 Du må logge inn for å svare
oryx
I går kl 16:50 2220

ABG Sundal Collier tror KOA-festen fortsetter.
Kongsberg Automotive-aksjen har steget 40 prosent den seneste uken. Den skal videre opp, spår ABG Sundal Collier.

https://www.finansavisen.no/industri/2024/09/12/8179094/abg-sundal-collier-tror-koa-festen-fortsetter
fastinvest
I går kl 17:41 2053

Hva står i artikkelen? Samme som nytt kursmål melding?
oryx
I går kl 22:23 1392

ABGSC viser til at selskapet kan frigjøre verdier ved å splitte opp og selge eiendeler ettersom nylige avtaler antyder fair EV/ebitda-multipler på 5,4-6,8-gangeren, som tilsvarer 3,30 til 4,30 kroner pr. KOA aksje.
oryx
I dag kl 08:42 529

Kort vei opp til 2 kroner, så dit kommer vi nok allerede i dag. Deretter er det 50% opp til 3 kroner, som neste milepæl for kursen iht ABG Sundal Colliers verdivurdering. Her er mange som ikke har fått mulighet til å kjøpe aksjen før som nå får ny inngang i selskapet.
Føre var
I dag kl 09:08 404

Ingen vits å fore shorten, om en stund er vi på 2,20,-:)
unikum
I dag kl 09:28 319

Tradere har styrt den oppover, nå er det på tide å ta gevinsten. Inntoget til 2 bjellesauer har vel ingenting med driften i Koa. Plutselig nye kursmål pga inntog av enkelte er vel kamerat gjengen grei og vi møtes på kafe..
Føre var
I dag kl 09:35 286

Nedgangen har vært styrt av shortere i lang lang tid, nå har det snudd,!

Koa skulle aldri ha vært under 2,20,- , hadde aldri skjedd uten shortere.
Det er helt naturlig det som skjer nå både tradere og longere gjør nå sitt inntog på nytt i aksjen.
Att det blir volatilt undervegs er vel også helt naturlig.

Ikke mange selskaper på børs med så mange ansatte som bare har en børsverdi på 1,5 milliarder.
Så nå gjenstår det bare att koa leverer bedre resultater etterhvert:) Det tror jeg på att de greier, vi får se.
Blir vel heller ikke forundret om det kommer noen i fra asia og kjøper hele eller deler av koa først.
Redigert i dag kl 10:13 Du må logge inn for å svare
oryx
I dag kl 09:57 192

Zoomer man ut på kartet for historiske kurser, så ser man hvilke høye nivåer aksjen kommer fra bare de siste 5 år.

https://www.dn.no/investor/aksje/S144/KOA/KONGSBERG%20AUTOMOTIVE

Jeg tror man bør kjenne sin besøkelsestid i aksjen nå. Får vi en strategisk vurdering av hvordan selskapet kan skape økt lønnsomhet og realisere verdier, kan selv ABGs antydninger om verdier opp mot 4,3 kroner bli for lavt. DNB ser nok dette og har redusert shorten. Kjøpsinteressen i KOA er høyere enn på veldig lenge. Legg merke til at enhver gevinstsikring kjøpes opp igjen av investorene. Husk at det er mange som har kjøpt på langt høyere nivåer enn dagens kurs, og som sitter i påvente av at kursen skal reprises kraftig.
Redigert i dag kl 10:23 Du må logge inn for å svare