Hvordan flytte aksjer fra Oslo Børs til New York-b

milan
BORR 16.09.2024 kl 12:19 4321

Hei,

kan noen med mer erfaring forklare hvordan en kan "flytte" aksjer om disse blir stryket fra noteringen på Oslo Børs?
Realis
16.09.2024 kl 18:57 3931

Kontakt kontofører. Koster kr. 2000,- +++, og masse bry.

Småaksjonærene tvinges derfor til å selge, til fordel for de store. Dette lukter ikke veldig godt.

Tidspunktet ser ut til å være velvalgt, med lav kurs og et stort antall småaksjonærer som ikke har veldig lyst til å flytte sine aksjer til ny børs.

Folketrygdfondet er en stor aksjonær, og vil stemme imot. Det bør alle andre aksjonærer også gjøre.

Redigert 16.09.2024 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Pojken
16.09.2024 kl 19:10 3898

Du behøver ikke gjøre noenting. Aksjene blir overflyttet kostnadsfritt. Kommer mer info om dette etter 1 okt.
Helt unødvendig å begynne å surre med megler selv
Realis
16.09.2024 kl 20:09 3767

Kan du i samme slengen si litt om mulighetene til å følge egne aksjer på utenlandsk børs? I sanntid?

Hvilke kostnader påløper ved salg og overførsel til norsk konto?



Pojken
16.09.2024 kl 21:48 3593

Umulig for meg å svare på. Ikke faste priser på noe av dette. Du må sjekke opp dette med tjenesten du selv bruker.
Selv må jeg betale kr 15 for realtidskurser uten ordredybde. Transaksjonskostnader i USA er min kr 79 eller 0,08%
milan
17.09.2024 kl 15:30 2479

Oppdatering etter prat med Nordnet og Sparebank1 Nord Norge. (Jeg har aksjer i SB1 NN på vanlig aksjekonto).

Begge to sier at de har en løsning ved eventuelt strykelse fra Oslo børs. :)

Nordnet sa at det er mulige åpne konto hos dem og flytte aksjer fra SB1 til Nordnet. Nordnet skal tilby sine kunder overføringa av aksjer til USA børs.
Hvor mye det skal koste og ha aksjer hos Nordnet og selve flytting har jeg ikke spurt.

SB1 NN sa at det skal koste 2500,- selve flytting til USA og 2500,- årlige kostnader.

Helt enig med deg at småaksjonærene tvinges derfor til å selge.
Jeg selv har en post på rund 8300 aksjer og er usikkert hva kommer jeg til å gjør.




bellx
17.09.2024 kl 16:37 2363

Hadde aksjer i sdrl hos pareto,de konverterte de på to dager og det kostet ingenting.
Pojken
17.09.2024 kl 23:21 1818

Forstår ikke helt hva dere prater om. Så lenge Borr selv velger å flytte fra Oslo til US så står de også for alle kostnader. Det samme har akkurat skjedd med Seadrill. Ingen har betalt noen ting. En annen ting er at det fortsatt ikke er bestemt. Det faller først den 1 okt. Å begynne å snakke om at småaksjonærene blir overkjørt er helt feil. Folketrygdfondet stemmer imot pga for høy andel aksjer i US. De må selge seg ned. Dessuten er det i alles interesse å ha flest mulig selskaper på Oslo børs.
zaq1
18.09.2024 kl 07:16 1087

Ja, jeg kjenner igjen de beløpene fra Seadrill prosessen, 2 x 2500kr var prisen jeg måtte betale dersom jeg eide SDRL aksjene via «SR markeds», dette fordi jeg da ikke kunne ha den billigste kontotypen som jeg da har der dersom jeg skulle handle i US. De kostnadene ungikk jeg ved å helle ha aksjene via min Nordnet konto som allerede er åpen for handel i US. Jeg ser ellers ar Pareto kunden her bare brukte 2 dager på å få konvertert sin Sdrl aksjer og klar for handel, så fort har det ikke gått for meg i Nordnet, mine står ennå som noen SDRL accept conversion retter og kan ennå ikke handles med..
Pojken
18.09.2024 kl 10:05 768

OK da gir jeg meg på at det er gratis for alle. Men da bør man virkelig se litt selv på hvem man bruker ved aksjekjøp.
Nordnet kan være et sted å sjekke opp
minsin
02.10.2024 kl 13:32 338

Hmmm folketrydfondet selger seg nå utav Borr , som en kvonsekvens blir kursen holdt lav i noen uker/mnd
Tipper mange aksjonærer derfor vil flytte aksjene sine til Shelf i stede , Naturlig nok vil shelf ha en pen oppgang i disse turbulente tider
Borr på sin side ikke utvikle seg nevne verdig

Det er nok denne tendensen vi ser allerede i dag shel stiger høyt , mens det ligger en demper i Borr aksjen
https://www.finansavisen.no/energi/2024/10/02/8186960/folketrygdfondet-selger-aksjer-i-borr-drilling