Idex - emisjon med 1 milliard nye aksjer

Vegvisir
IDEX 16.09.2024 kl 18:10 30368

Da har vi fått svaret, og som forventet så kjører gutta full utvanning og som nokså sikkert vil resultere i 1 milliard nye aksjer, inkludert konverteringen av lånet.

Styret vurderer en reperasjonsemi, men kjenner jeg dem rett så blir det lite til overs for den vanlige aksjonær.

Nå er antall aksjer ca 340 mill. Etter disse emisjonene (inkl. warrants) så blir det ca 1.340 Mrd aksjer i selskapet:)

Alt dette er gjort bevisst. Nå får Keith og co en stor andel av selskapet til en slikk og ingenting. Togrøveri på høylys dag!
iTRADER09
19.09.2024 kl 01:34 2671

Det må en generalforsamling til for å vanne ut med mer enn 10%. 10% kan de normalt gjøre basert på en fullmakt fra forrige GF. Derav tranche 1 (10%) og tranche 2.
Det er neppe noe avtalt spill, men en eier eller en liten gruppe kontrollerer nok aksjer til at de er sikker på at GF vedtar forslagene.
iTRADER09
19.09.2024 kl 01:36 2676

Den første meldingen inneholdt notisen for GF 23 September, så de byttet bare ut med den som gjelder 9 Oktober.
Ikke lett å holde styr på alle dokumentene når alsjepressen går på høygir.
Gullhaugen
19.09.2024 kl 08:44 2525

Togrøverne drukner oss i børsmeldinger
Pappesken
19.09.2024 kl 08:57 2497

Men den skal jo garantert opp flere 100% som du skrev for kort tid siden. Så her er det vel bare å laste på?
Eller har det snudd?
ibyx
19.09.2024 kl 09:00 2491

Er vel snart bare "strateger" og "jurister" igjen som ansatte i denne "teknokjempen"? 🤔
Gullhaugen
19.09.2024 kl 09:01 2495

Nope ,avtaler vil komme.Det er måten vi aksjonærer blir behandlet på som irriterer meg grenseløst.
Kvisla
19.09.2024 kl 09:13 2479

Trodde det var åpenhet med mange børsmeldinger hahaaaaaaaa
Cartr
19.09.2024 kl 10:31 2412

10 prosent... her snakker vi 300 prosent utvanning, og i et selskap som så seg fullfinansiert ut 2024, men først henter de 33,3 mill aksjer i transje en... 15 mai, vet ikke om det ble noe transje to, så henter 16.2 millioner aksjer den. 16 August og ytterligere 9,123,333 aksjer 09 Sep 2024.

Så kommer griseemisjonen hvor de skal hente nær 1,1 milliard nye aksjer, en rettet emisjon til Morten Opstad og vennene hans. De få som er med handlet 466,666,666 millioner aksjer i en rettet emisjon og får i tillegg tegningsrett til ytterligere 466,666,666 millioner aksjer til 0,15 øre. Så ikke bare får de 40 prosent rabatt, men de får en tilleggsaksje til spottpris.

Og så kommer det antagelig en reperasjonsemisjon med 140 mill aksjer til. Så jeg håper Finanstilsynet sier nei. Dette er GRISEEMISJON og jeg skulle ønske vi var mange nok til å stemme nei. Dette er nøye planlagt av Opstad and friends..., Dette kunne de ha gjort tidligere og MYYYE bedre, men i stedet beriker de seg godt på bekostning av vanlige aksjonærer igjen, og etter først å ha drevet et falskneri av et spill for galleriet
Redigert 19.09.2024 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
iTRADER09
19.09.2024 kl 10:38 2406

Om Opstad har planlagt dette vet jeg ikke. En gang i tiden ble han kalt Keith's skjødhund, men han har kanskje lært av 50 års akkumulert erfaring i selskaper som kjører emisjon etter emisjon i år etter år uten noen gang å være i nærheten av å skape resultater i selskapet.

Forøvrig helt enig i at dette er en grusing med 300% nye aksjer. Men tranche 1 er 10% av dagens aksjekapital, forhåndsgodkjent av forrige GF, deretter kommer flodbølgen av nye aksjer.
Drømmerne her snakket om kurser på både 3, 4 og 5 kroner om selskapet lykkes, fremover må de snakke om 0.75, 1 og 1.25
Redigert 19.09.2024 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Bove
19.09.2024 kl 10:49 2374

Ja synd å si det. Men har mest lyst å selge meg helt ut av "hengemyra", men har erfaring fra tidligere slike aksjer som "bare" går ned og ned, for så å plutselig stige noe voldsomt uten mening.
Dette våger jeg ikke akkurat nå, for her kan det skje noe som en ikke skulle tro kunne skje. Venter i så fall litt til før jeg bestemmer meg hva jeg skal gjøre.
Har for tiden masse tap på denne om jeg skulle "lures" til å selge nå, så derfor venter jeg. Kanskje det blir mitt største tap i år, men det får tiden vise.

Bove
Vegvisir
19.09.2024 kl 12:49 2268

Enig I alt du skriver her. De kunne lett ha hentet nødvendig kapital i mai til 1.65 kr om de ønsket det, eller i fjor på 3-3.50 kr. Det var nye utenlandske investorer som var interessert.
Men det ønsket selskapet selvfølgelig ikke. Gutta må ha kontrollen.
Det som skuffer meg mest er at Sundt ikke går mot dette, de, sammen med resten av oss ville hatt noe aksjer til å få slutt på dette.
elnomi
19.09.2024 kl 13:14 2223

« Dette er GRISEEMISJON og jeg skulle ønske vi var mange nok til å stemme nei.»

Helt rett, her har alle vanlige aksjonærer blitt lurt trill rundt og blir de store taperne. Et kynisk og råttent spill.
såpe i øynene
19.09.2024 kl 13:29 2208

Virker som ganske mange tror dette er siste emisjon i et selskap som nærmest ikke har gjort annet enn å utstede emisjoner. Har tapt mye her, men gikk ut for en stund siden før det gikk helt galt. Vurderer inngang igjen en eller annen gang når jeg ser selskapet er i stand til å tjene penger.
iTRADER09
19.09.2024 kl 14:17 2180

Det er nok ikke siste emisjonen, men om de greier å produsere nok meldinger til å holde fantasiene i gang så kursen blir godt over 15 øre i perioder så blir det ingen ny emisjon før i 2026. Om de da ikke øker forbrenningen igjen. Meldingen snakker om produkt-utvikling, kanskje et nytt produkt, no nytt å vente på, må til for å holde fantasiene ved like når ikke Idex Pay eller Idex Access genererer salg.
tuja
19.09.2024 kl 15:15 2105

Hadde rullet rundt i latter om det kom ett bud på selskapet før EGF.
ibyx
19.09.2024 kl 15:25 2078

Et bud? Men hvorfor skulle noen betale mer enn la oss si det dobbelte av dagens kurs?
Det ville jo være fantastisk gøy for alle som har deltatt i siste emisjon eller har kjøpt seg inn under 30 øre. Men her er må det jo være veldig mange som sitter med *betydelig* høyere gjennomsnitt på tross av mulig nedsnitting i det siste?
rischioso
19.09.2024 kl 15:59 2017

Nedsnitting foregår as we speak så det blir nok mange turer opp og ned i intervallet 0,17xx - 0,20xx fremover. Man får bare prøve å time dette så godt man kan - robotene timer den ultimate bunn og topp mens vi andre dødelige får nøye oss med alt i mellom...;)
Redigert 19.09.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Pappesken
19.09.2024 kl 16:31 1964

Helt gull for deg dette da!! Samme om det er 0,17 eller 0,20 da. Gullhaugen doblet beholdningen og vel så det på 0,50,- så denne skal nok til himmels.

Cartr
19.09.2024 kl 17:15 1918

Jeg forundres over Ensurge Micropower ledelsen som gikk inn og ba børsen stoppe handelen da aksjen falt ca 30 prosent på to dager. Kursen endte på 0,87, men var nede på 0,81. Emisjonen settes til 1 krone... Forskjellen er kanskje ledelse og at Morten Opstad ikke er styreleder lenger. Jeg vet ikke, men det hele begynte å ligne en reprise av IDEX.

Når det gjelder IDEX ser det ut som et villet kurshavari. Her kunne man gjort mye for lenge siden... Den nye CEO må i hvert fall ha sovnet bak rattet. Fall på 80 prosent på under en måned og bare gode nyheter... Nå er vi tilbake til start med ca 1,4 milliarder aksjer og en kurs langt under de 30-40 øre som var før aksjespleisen. Konkursprising!
Redigert 19.09.2024 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Cartr
19.09.2024 kl 17:36 1906

Det er ikke idioter som klarer å leve fett på to selskap i 28 og 30 år uten å tjene penger... Det er også rart at lederskapet har så ufattelig høye lønninger. Da nåværende CEO Catharina Eklof, var Chief Commercial Officer i IDEX mottok hun ca 6,5 mill i kompensasjon. (leste jeg på forumet her) Som CEO tjener hun nok mer. Men det er jo de som må ta støyten etter to, tre, fire år...

Opstad som leder et advokatfirma har vært styreleder i begge hele veien, men gikk av eller måtte fratre for et par år siden. Husker ikke helt. Han er engasjer i mye og begynner å ta på årene, men Robert Keith har enda aksjer i ENSU om jeg ikke tar feil og har fulgt med på lasset siden start...

Med så mange aksjer til 0,15 vil jeg tro vi får en ny aksjespleis rundt neste sommer. Det skal mange ordre til for å nå krona. Husk at de kan selge halvparten av aksjene og gevinstsikre med stor fortjeneste fra 30 øre og oppover. Det må et mirakel til, flere storordre fra større banker i USA, Europa osv... om vi skal komme opp på januarnivå og spleisen der på 2,50.
Redigert 19.09.2024 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
heiltfint
19.09.2024 kl 19:14 1806

Quote " Chief Commercial Officer i IDEX mottok hun ca 6,5 mill i kompensasjon.

Det er feil, det var noen på forumet som påsto dette, men det stemmer ikke
Cartr
19.09.2024 kl 21:54 1654

Rett skal være rett, men har du ikke noe mer info?

Jeg skrev i parantes, enten her eller på ENSU posten, at jeg kun ha lest det på forumet. Synd hvis folk sprer feil informasjon, og synd at jeg viderefører det, men trodde det var rett. Hvis man ser på hva slags lønninger enkelte har så var det ikke sjokkerende mye, bare at selskapet ikke tjener penger og da bør man moderere seg litt.

Noen som vet noe om lønningsposene og slikt i IDEX?
rischioso
19.09.2024 kl 22:22 1687

RE - Jeg skrev i parantes, enten her eller på ENSU posten, at jeg kun ha lest det på forumet.

* Kanskje du burde sjekke litt mer før du snur deg rundt og ukritisk sender videre alt som kan bygge oppunder negativiteten din - bare et vennlig tips...;)
Cartr
19.09.2024 kl 23:53 1690


Nå er det ingen ting som sjokkerer meg lenger når det gjelder IDEX, og siden det er nevnt flere ganger så trodde jeg det var slik. Kanskje hun hadde tre, fire mill? Det spiller forsåvidt ikke så stor rolle i den store sammenheng, men at IDEX har brukt mye på kostnader også lønn og godtgjørelser på aksjonærenes bekostning er ingen hemmelighet.

Jeg går ikke rundt å tror at alt det folk sier er feil eller løgn. Det ville være negativt og jeg er ikke født og oppvokst slik. Tvert i mot tror jeg på det folk sier inntil det motsatte er bevist. Litt mer skeptisk når det gjelder hausing rund selskap på forumet, og med god grunn. Jeg er også blitt skeptisk til hva selskap på børsen sier, og med god grunn. Se bare IDEX eller Vow. Vow akskjen stupte fordi noen mente regnskapet var sminket eller feil. Badin gikk ut og benektet dette, men kursen stupte og aksjer tvangssolgt. DNB eier nå 25% av selskapet om jeg ikke husker feil. Så tallene taler for seg.

Men vi får høre om heiltfint har noe mer å si, eller noen andre. Det hadde vært interessant å vite hva hun har i lønn. Sikkert millioner...

Og når det gjelder IDEX de siste to tre år, og spesielt de siste månedene, så er det lov å være negativ, til og med forbanna. Men du har kanskje ikke fulgt med så mye. Jeg håper virkelig Finanstilsynet setter en stopper for denne griseemisjonen jeg aldri har sett maken til. 1,1 milliarder aksjer i et selskap som antok å være fullfinansiert ut 2024...

Man skulle tro IDEX ledelsen var idioter, men det vet vi at de ikke er. Bare Haisommer II eller III siden 2021...
iTRADER09
20.09.2024 kl 00:52 1659

Tallet er hentet fra årsrapporten til Idex for 2023:
Salary 466k, Bonus 72k, Share based 64k, Total 602kUSD.
Så spørs det hvilke USD/NOK du bruker. Etter siste rentemøte i US/NO så har NOK styrket seg litt og det er bare 6.3 MNOK.
Allrounder
20.09.2024 kl 10:11 1463

Vanligvis går Idex aksjen fort langt under emi-kursen. Er det noen som bevisst prøver å holde den over ved å kjøpe og selge til seg selv?
Gullhaugen
20.09.2024 kl 11:22 1385

Det er alt for mye.Slik som tilstanden er nå bør alle i ledelsen vise moderasjon.
kroif
20.09.2024 kl 11:52 1339

Ser det har kommet en ny shortposisjon på banen også, flere som da vedde på at vi skal ned mot/ til emikurs dessverre.
Vanskelig å se noe reprising før noe av de nye aksjene har kommet i omløp.
Såfremt det ikke kommer gode nyheter, selvsagt, da kan alt skje, om de er gode nok.
Møyfrid
20.09.2024 kl 12:08 1307

De må være ekstremt gode, da emi-aksjene har en 25% gevinst jeg tipper mange ønsker seg.

tuja
20.09.2024 kl 12:17 1328

Tja, alt er relativt. Nedsalget har nok vært planlagt for å nå 15 øres emi. Med full utvanning prises da selskapet til 150mill kr. Ikke lenge siden verdien var både 3-4 og 500mill. Kommer nok ingen nyheter før emien er banket i stein, men derifra og ut kommer de vel som perler på en snor. Alt er timet og tilrettelagt. Ulovlig? Ganske sikkert ja. Slipper de unna? Ganske sikkert ja.
ibyx
20.09.2024 kl 12:26 1315

"Strateger og jurister"?
Er det "The core necessary crew to keep going". Og "Only fools care about growing..."?
Cartr
20.09.2024 kl 15:57 1164

Det kan ta litt tid. Ofte når kursen gå under emi kurs så er det noen som låner ut aksjene, men her er det så mange aksjer at det må to ekstraordinære generalforsamlinger til, og fordi man snudde på hælen og ble ekstra grådige, etter min mening. I tillegg må dette godkjennes av Finanstilsynet. I andre selskap er aksjene ofte i omløp innen kort tid, eller blir lånt fordi det ikke trengs ekstraordinær generalforsamling og grunnen til at jeg tror kursen ofte havner under Emi kurs skyldes at folk trenger penger av forskjellige grunner.

Og/eller tradere har kjøpt opp en del i håp om rekyl når selskapet har fått sårt tiltenkte kroner, og som hopper av på grunn av at lite skjer. Ikke godt å si hvorfor egentlig, men så sant ikke det kommer masse godt nytt er sjansen stor for at vi dupper under 0,15.

Aksjene forventes å bli omsettelige på Oslo Børs innen utgangen av oktober 2024, etter at nødvendige betingelser er oppfylt og et prospekt er godkjent av Finanstilsynet.
Redigert 20.09.2024 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Cartr
20.09.2024 kl 16:18 1120

Jeg håper Finanstilsynet setter foten ned. Det er en åpenbar alt for grådig Emi.
Redigert 20.09.2024 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.09.2024 kl 16:36 1089

Det står naturligvis ingenting om lønn og kompensasjoner i den ordinære årsrapporten - det står i den årlige godtgjørings rapporten som man finner her:

https://www.idexbiometrics.com/wp-content/uploads/2024/04/IDEX-remuneration-report-2023-pub.pdf

Noterer meg at dere 24/7 baissere glatt utelater årsaken til denne avlønningen. Absolutt alt ligger jo i den avlønningen for hun har vært innleid som selvstendig næringsdrivende, først i stillingen som CTO og etter det i de 3 årene som CCO før hun ble CEO for bare kort tid siden - altså selskapet hadde NULL-0 utgifter til forsikringer, feriepenger, pensjon, arbeidsgiveravgift etc i alle disse årene så ikke rart overhodet. Videre så har det ikke vært noen justering av godtgjørelser siden 2021 så selskapet har heller vært måteholdne når det kommer til lønn og kompensasjoner - mao, storm i et vannglass for å få fokuset bort fra det som er av viktighet, men akkurat det begynner nok de fleste å skjønne om ikke allerede - baiss på - det neste er vel hva de spiser og hvor de ferierer, men for oss andre så er det aksjekursutviklingen som til syvende og sist er av viktighet fremover og den bestemmes av forventninger og som kjent så har det tikket inn en hel del triggende nytt den siste tiden i.e. VISA godkjennelsen, India, Afrika og den første ordren på 15mnok som legger føringer for akkurat det i tillegg til at caset nå er fullfinansiert noe som til sammen øker sannsynligheten for flere og større ordrer gir økte forventninger, økt inntjening og økt kurs ...;)

God helg ønskes ALLE - ingen nevnt og ingen glemt!
Cartr
20.09.2024 kl 17:05 1052

Det var ikke lett å bli klok på den 2023 Lederlønnsrapporten. Det står (tusen USD) og CEO Vincent Graziani hadde 360.000 i grunnlønn og med tillegg totalt 559.000. Hvis dette er dollar så snakker vi ca 5,5 mill. 360.000 NOK utgjør uføretrygd i Norge...

For Catharina Eklof, CCO6 er grunnlønn 466.000 og med tillegg 602.000 USD eller NOK??

Det er jeg som har lagt til nullene. Se side 8 av 12
https://www.idexbiometrics.com/wp-content/uploads/2024/04/IDEX-remuneration-report-2023-pub.pdf
Redigert 20.09.2024 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Cartr
20.09.2024 kl 17:59 999

Vincent Graziani ble hentet inn som administrerende direktør («CEO») fra februar 2020. Han begynte i IDEX fra Infineon Technologies AG, hvor han sist var visepresident for strategiutvikling og implementering for, med ansvar for å lede ny forretningsutvikling og strategiske partnerskap. . Mr. Graziani har også ledet teknologiselskaper fra før-inntektsstadiet til betydelige inntekter og skalaer mens han fungerte som administrerende direktør for Sand 9 Inc., Vbrick Systems og Sandburst Inc. Tidligere i karrieren hadde han stillinger med økende ansvar innen ingeniørfag som samt markedsføring og salg hos Intel, Broadcom og Siemens Semiconductor. Mr. Graziani har en BS i elektroteknikk fra University of New Hampshire og en MS i elektroteknikk fra Northeastern University.

Og du skal ha oss til å tro at han begynte som leder av «milliardselskapet» IDEX med ufattelige utsikter for kun kr 312.000 NOK i grunnlønn?

Så prøv igjen rischioso. Vi snakker nok USD og da lederlønninger på 5-6 mill, noe som ikke er mye i børsselskap, men mye for et selskap som ikke tjener penger. Det kan dermed se ut til at Catharina Eklof faktisk hadde 6,2 mill i 2023.

Eller hva tenker du «heiltfint» som var den første til å kommentere at tallet var feil. Jeg er ingen ekspert her, men for meg ser det ser ut som at vi snakker USD og mill i NOK
Kvisla
20.09.2024 kl 18:03 1004

FINANSTILSYNET setter foten med ?

En skal høre mye før øra ramler av. Beklager du har for stor tiltro til finanstilsynet.
Cartr
20.09.2024 kl 18:10 991

Aksjene forventes å bli omsettelige på Oslo Børs innen utgangen av oktober 2024, etter at nødvendige betingelser er oppfylt og et prospekt er godkjent av Finanstilsynet. https://e24.no/bors/instrument/IDEX.OSE

Bruk lynlim. Funker bra!
Cartr
20.09.2024 kl 18:19 978

Krav til likebehandling av aksjonærer
Utstederselskaper plikter å likebehandle aksjonærene og ikke utsette dem for forskjellsbehandling som ikke er saklig begrunnet. Dette følger klart av aksjelovgivningen, verdipapirhandelloven og børsregelverket. https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2023/rettede-emisjoner-og-likebehandling-av-aksjonarer/