RECSI har succes - en meget spændende tid kurs 100 i 2025

Kvike11
RECSI 17.09.2024 kl 11:34 132415

Velkommen til frisk tråd.
Fri for ævl om Molners, han fylder igen for meget,
er utroværdig og useriøs , virker ikke særlig klog.

Har lavet ny tråd, den anden er snart fyldt op og lukkes.
Håber denne tråd også bliver fri for
pladder fra Funhousecomp.
Frabeder mig venligst hans spam.

Kursen går den rigtige vej, har taget lidt fra sidste indlæg

Raketten er RECSI, 20 kr kommer til høsten

RECSI skal jobbe seg mot 20 kroner. Det er et realistisk kursmål opp mot første levering om en måneds tid.
Kvike11
I dag kl 09:53 1970

godt forsøgt med skræmme kampagne, tvivler på du nogensinde har ejet en aktie i RECSI.
RECSI mangler ikke penge , de har lånt af Hanwha.
Test skriver du, RECSI skriver det er en formel test af produktet, det er testet i USA og godkendt af både RECSI og Qcell,
som de skriver er det en rutine test de fortager, som Hanwha gør uanset om de er i Kina, Tyskland eller USA.
Det er godt med den sikkerhed, for både sælger og køber.
Du skulle finde dig en anden fritids interesse, evt, brug dit Tiktok og se tosse film
sammen med alle de andre der fylder forum med at fordreje sandheden og hause aktie kursen.
RECSI stiger idag og vil fortsætte med det i lang tid.
Mammon
I dag kl 09:53 1968

de smarte benyttet denne kunstige pumpen til å komme seg ut av møkka før grise-emi

1mrd må hentes til 1kr??

du får ha lykke til :)

r d noen som har REC aksjer som har lest regnskapet i d hele tatt?
skjønner dere ikke hvor alvorlig situasjonen r?
dere blir utvannet til 0 ;(
Redigert i dag kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Ticomania
I dag kl 09:55 1957

Du får lære deg lese og deretter tolke. Lykke til.
cm punk
I dag kl 09:58 1940

Snart i minus på en slik "kjempenyhet", ganske interessant
thief
I dag kl 10:05 1897

Jeg hadde aksjer helt frem til q3-rapporten,sittet lenge og håpet på at de skulle levere som guidet.Da kastet jeg de ut på open samme dag til 5.4kr.Det var en katastroferapport,og det lille av tillit som var igjen,ble raskt borte. Gjelder å se på fakta og realitetene. Og de er elendige i REC nå,Levens er katastrofe.Sløst bort milliarder av kroner og snart ett år på overtid med ML,og fortsatt store usikkerhetsmomenter.
Redigert i dag kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Carrera
I dag kl 10:29 1805

Tenk om,bare tenk tanken på at produktet ikke skulle bli godkjent etter å vært "oppbevart" 4 uker i Kina?
Nå kommer vel hylekoret og sier at produktet garantert blir godkjent.
Er det noe som er sikkert,så er det at INGENTING er garantert i denne aksjen!
DjTao
I dag kl 10:38 1761

Det kan selvfølgelig tenkes at testen ikke går igjennom, men jeg vil påstå at sannsynligheten for at den gjør det er større.

REC har testet kvaliteten selv og konkludert med at den er innafor modifisert spec. Q-cells er også enig i dette.

"subject to a final evaluation and qualification test, as is typical in the industry after such a modification."

Jeg tolker denne setningen fra børsmeldingen av 13 september at dette er ganske standard prosedyre.
Redigert i dag kl 10:46 Du må logge inn for å svare
KaffeKarsk
I dag kl 10:53 1703

Mange interessante innlegg her, men la oss se på harde fakta;
1. Rec har ikke tjent 1 kr i kontantstrøm siden 2017, faktisk blir tapene bare større og større. (varselstegn)
2. Siden 2017 har nettogjeld økt med 4,5x. (varselstegn)
3. Små-aksjonærer er kraftig utvannet, ved emisjoner og rettede emisjoner mot kun fåtall investorer. (varselstegn)
4. Svært flinke finanshoder som Peter Hermanrud er/har vært short REC, han har veldig god track record og sitter i samme kontorer med andre utrolig dyktige investorer med veldig god track record som Tveitereid, Kjerkreit, etc. (varselstegn)
5. Ledelsen eier så og si ingen aksjer. (varseltegn)
6. Egenkapitalen er fullstendig borte, aksjonærene har ikke krav på noe som helst ift konkurs. Egenkapital per 3Q24 er -68mUSD. (varseltegn)
7. Rec har 23 mUSD igjen i cash i Q3 og brenner 43 mUSD cash i kvartalet. (varseltegn)
8. Fortsatt veldig dyster outlook og selv 2025 ser ikke spesielt lyst ut. Markedet sliter med mye overkapasitet og høyt varelager i verdikjeden. (varseltegn)

Håper selvfølgelig for dere som eier aksjer at alt går fint og at det løser seg, men det fundamentale ser særdeles skummelt ut.
unikum
I dag kl 10:53 1702

Så den stansen i tollen har tydeligvis kun noe å si når kursen skal ned i Rec, Over 8 kr når nyheten kom så tja.. Torsdag og fredag på samme nivå som nå og da lå casen fast i tollen og myndighetens fangenskap og nå er den sluppet fri. Om ikke emi er nødvendig så bør kursen reprises til over 8 i hvert fall.
thief
I dag kl 11:01 1660

Er jo ikke tollen,som kjørte aksjen ned nå.Det var et forferdelig q3,både tallmessig,redusert produksjon,de må hente penger og at de ikke visste noe om når testen blir klar og er usikker på resultatet.Tollen hadde lite å si.
DjTao
I dag kl 11:01 1658

Enig at REC ikke har noen god track rekord historisk sett.

Velger å tro at det ikke skyldes bevisst villeding av markedet.

tomsa
I dag kl 11:08 1632

Det er alltid mørkest før det lysner … det sier også marketscreener
https://www.marketscreener.com/quote/stock/REC-SILICON-ASA-1413255/finances/
Ikke_viktig
I dag kl 11:20 1584

Her er det to leirer. Ene leiren ønsker aksjen ned i kurs. Shortere og tradere som ønsker at alle skal tape penger så de selv kan berike seg. Og den andre leiren som tror at RECSI skal til himmels bare de passerer alle hinderne på veien.

Shorterne peker på kapitalmangel, og underskudd.

Her er noe å tenke på. Hanwha har med sine handlinger vist at de ikke ønsker en emisjon i RECSI. De har lånt penger og garantert for lån til selskapet et utall ganger, hvor de like gjerne kunne ha satt en emisjon på en høyere kurs en dagens. Hvorfor i alle dager skulle de nå ønske en emisjon velkommen? Selskapet har ikke fullmakt som dekker den muligheten og har sagt at det ikke er ønskelig på nåværende tidspunkt.

Hvorfor skulle det være umulig for selskapet å få refinansiert og økt lånene sine via obligasjonslån eller banklån etter at denne siste testen er gjennomført og godkjent? Vel og merke hvis den blir godkjent.

Mange mener at Hanwha trenerer her, men er det fakta eller er det ønsketenkning fra shortleiren?

Hanwha kan ikke eie mer enn de eier i dag. Og de har lite lyst til å skrote investeringen sin. Så de vil fortsette å garantere for pengene som selskapet trenger. Det er jeg rimelig sikker på.

Og så til den andre siden av saken. QCells har allerede en avtale med Microsoft om kjøp av paneler. De trenger polysiliconet til RECSI. De får neppe tak i US produsert poly noen andre steder. Så det er ikke snakk om at de vil skrote avtalen med RECSI. Dette er altfor undervurdert av markedet og her er grunnen til at Hanwha fortsetter å støtte Recsi på den måten de gjør.
unikum
I dag kl 11:36 1527

Klar over dette men hva kunne man forvente av resultat når produktet som skal selges ikke er helt klart ? Virket på markedet som årets bombe men var det det? Eller var det noen som fikk en ekstra trigger til å kjøre kurs?
VaderTrader
I dag kl 12:47 1336

Veldig rart at SB1 alltid er de første og de største baisserne . Så kjapt rec kommer med nyheter er de ute og slår ned på dette . Jeg synes dette er svært suspekt
Kåre Grønn
I dag kl 13:44 1174

Korrupsjon og skittent... Sier alt når beskjed og forutsigbarhet er gitt.. Ingenting med toll å gjøre. Henger ikke sammen med virkeligheten i det hele tatt!! Burde vært 12-13 nå... At folk får herje med aksjekursen ødelegger seriøsiteten.
Redigert i dag kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Artige
I dag kl 13:47 1156

OMG. Forutsigbart? Det er jo hele problemet. Intet er sikkert her. Dette er bingo. Eller bingo er tryggere.
tomsa
I dag kl 14:26 1038

God refleksjon… det bøe en kraftig trigger utnyttet til fulle. Det er nok ingen belånte igjen nå. Samtidig, bare dager i forkant ble også short refusert, det ble kommentert her, da, som et signal om at også robotene så lys i mørket….
tomsa
I dag kl 14:32 1006

Molnes og co mener det kommer en emisjon langt under dagens kurs!

Da er det viktig å gå med seg noen fakta, de er forøvrig godt belyst her tidligere av andre, cad, thiel, wittenberg , stabukk
En emisjon som skal dekke gjeld og drift en periode kan gjøres inntill 20% frem til neste GF. Spørchat Gpt:

Jeg tror vi sitter godt her opp til 11 kr eller innkalling til xo generalforsamling

For å vurdere om REC Silicon kan dekke sin gjeld og driftskostnader med en emisjon på 4 kroner per aksje, trenger vi å vurdere følgende faktorer:

1. Antall aksjer selskapet kan utstede

REC Silicon har fullmakt til å utvide aksjekapitalen med opptil 20 % av utestående aksjer. Per november 2024 er det omtrent 429 millioner aksjer i selskapet . En 20 % emisjon tilsvarer dermed ca. 85,8 millioner nye aksjer.

2. Kapitalen som kan reises

Ved en emisjonskurs på 4 NOK per aksje kan selskapet hente:
85,8 \, \text{mill. aksjer} \times 4 \, \text{NOK} = 343,2 \, \text{mill. NOK}

3. Selskapets behov

• Gjeld: Netto gjeldsbelastningen er ikke direkte oppgitt, men kontantbeholdningen var på 23,6 millioner USD (ca. 260 mill. NOK), og selskapet har rapportert betydelige kontantutstrømninger på grunn av driftstap og forsinkede inntekter fra Moses Lake   .
• Driftskostnader: REC Silicon har hatt et EBITDA-tap på 42,7 millioner USD (ca. 470 mill. NOK) i Q3 alene, noe som antyder at en emisjon på 343,2 mill. NOK ikke vil være tilstrekkelig til å dekke driftskostnader over tid .

4. Vurdering

Selv om en emisjon på 4 NOK kan gi en midlertidig likviditetsinnsprøytning, virker det usannsynlig at dette alene vil være nok til å dekke både gjeld og driftskostnader. Selskapet vil trolig trenge ytterligere tiltak, som refinansiering av gjeld, kostnadsreduksjoner, eller nye partnerskap for å sikre langsiktig bærekraft. En lav emisjonskurs kan også svekke aksjonærenes tillit og ytterligere presse aksjekursen.

Det anbefales å følge nøye med på selskapets neste kvartalsrapport og ledelsens strategi for finansiering og drift.

BIF78
I dag kl 15:13 873

Enig, følg godt med om 3 måneder ved næste kvartalsrapport. Eller følg med hvis/når meddelelse om levering og forudbetaling kommer. Det kan ske allerede medio december og så er det for sent først at følge med ved næste kvartalsrapport.
thief
I dag kl 15:51 730

Det er jo 421 millioner aksjer i selskapet!De burde hente 100musd, for å sikre seg nok kapital.Gjøres det ved emi,holder det med kurs på rundt 2.5kr!
chr-
I dag kl 15:55 709

Jeg forstår ikke, at der ikke er større stigning i aktien i dag.

Som jeg har forstået det, så er det meget almindelig at Kina trækker import fra firmaer som RECSI i langdrag for at være sikker på, at det er OK materiale, som sendes ind over landets grænser. Tolden har dermed givet det første grønt lys-stempel af leverancen.

Nu mangler godkendelsen af kvaliteten, som både køber og sælger er enige om er der.

Hanwha har ydet/garanteret lån til februar måned, hvor alle formalia for længst er løst. Hvad er egentlig problemstillingen udover at nogen, som er short åbenbart får held til at gøre mange aktionærer bane?
Redigert i dag kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Kvike11
I dag kl 15:59 684

Virker som om du intet har forstået.
RECSI mangler ikke penge, de har hentet 25 mill dollar, som er nok til engang i 2025.
Skuffet over kursen ikke stiger mere idag.
Er slevfølgelig godt tilfreds med jeg kunne købe endnu flere aktier idag, måtte sælge andre for at købe.
Forventer betydelig kursopgang de næste 30 dage
thief
I dag kl 16:04 647

Det lille siste lånet på 25musd fra Hanwha holder jo ikke.Leser man regnskapet,så holder dagens penger Max en mnd eller 2 til.Og det er lenge til REC leverer noe grønne tall. Så de må hente betydelig med ny kapital.Vanskeligere er det ikke,pluss at det er stor usikkerhet om når testen er klar, og om den i det hele tatt godkjennes.Så det er to store kortsiktige usikkerhetsmomenter nå.Da er det naturlig at kjøpsviljen ikke er stor,unntatt de som gikk på en smell ved børsåpning i dag
SPXL
I dag kl 16:12 624

Ikke rare oppgangen dette, ender den i minus tro. Levens kan jo overhode ikke kommunisere med markedet og skaper bare usikkerhet hver gang han åpner nebbet.
cad
I dag kl 16:15 602

Jeg liker ikke helt å være realist, men velger å være det. Hanwha - qcell har nå 109 ledige jobber på overordnet nivå, dvs ingeniører, reperatører, skiftledere mm. Disse skal ansettes å læres opp. Forhåpentligvis søker de etter folk i produksjon. Hvor mange hundre vet jeg ikke. Men det tar tid å ansette samt lære opp. Dette tolker jeg dithen at det tidligst kan bli vesentlig produksjon etter juni 2025. Nb. Kanskje ikke før slutten av 2025. Innse at Rec silicon da skal holde seg flytende i kanskje opptil 9 mnder, med kostnader og utbedringer. Dette vil kreve kapital. Finansieringen neste halve året er essensiell og jeg håper inderlig qcell gir lån, men kjenner ikke selskapet , folket, historien og selskapets intensjon og handlinger viser veien videre. Kjenner noen selskapets og eiernes(hanwha) historie ved evt oppkjøp, samarbeid så vil det være fint å bli informert. For etter min mening kan nøklene ligge her.
thief
I dag kl 16:16 594

Hva forstår ikke du?De tapte 52musd i q3,hadde 23.6musd igjen.Lånte 25musd,og hadde da 48.6musd tilgjengelig i q4!Det er langt fra nok kapital frem til de leverer noe som helst av grønne tall!Og hele summen på 50musd i prepayment går til å betale kortsiktige lån i februar.Skal ikke være noe geni,for å skjønne at REC trenger mye mer penger
KaffeKarsk
I dag kl 16:42 510

Ettersom Rec har -63mUSD i egenkapital, vil det komme en emisjon, sannsynligvis rettet, på minst 700 mill nok. Med tanke på at dette er høyrisikoaktiva vil emisjonen gjøres betydelig under dagens kurs for å gi en såkalt "risikopremie". Iht akseloven kan ikke selskaper operere med negativ egenkapital "§ 3-5.Handleplikt ved tap av egenkapital". Denne vil også komme før nyttår med tanke på at revisoren vil se på dette slik at positiv egenkapital står klart for 2024 årsrapporten. Det betyr minst 40% nedside i aksjen på kort sikt, ergo kursmål 2,5 nok.
Redigert i dag kl 16:43 Du må logge inn for å svare
DjTao
I dag kl 16:46 494

Det kan og komme en vekst emi der G14 kommer inn på eiersiden i REC for å sikre seg Silan. Da blir nok ikke kursen satt på 2,5 kroner.
Carrera
I dag kl 17:05 427

Kvike 18/11 : "nu stiger den idag måske mere end 100%,måske,mere"
Er nok en lille dreng som ble skuffet i dag.....
KaffeKarsk
I dag kl 17:15 374

Jeg håper selvfølgelig at dette løser seg for eksisterende aksjonærer, slik at man slipper dette. Er forøvrig verken long eller short recsi, men prøver å lære om risiko og investeringer og ønsker å komme, etter beste evne, med objektiv analyse.
Rule
I dag kl 17:17 360

ua ha ha, den skal du have point for. :-)
Ja, helt og totalt klynet kommunikation og (små)investor pleje de driver på med...
Markedet er overrasket over hvad der sker og de spæder selv til på usikkerheden...

Mulige årsager:

1) De har insider info,
De kan ikke dele det. Detaljeret indhold af den 10-årige leverance kontrakt er mørklagt afht. konkurrence / konkurenter's intel
Det har ledelsen selv nævnt at der er elementer de ikke kan give noget ere specifikt på
Det komplicerer at informere markedet fornuftigt
Det umuliggøre insider kjøb

2) De har lille interesse i en høj kurs
Kan hænge sammen med ovenstående
Kan hænge sammen med ejerkredsen Top-X, som måske lager beskattes og/eller tjener på udlån i parallel
Måske udbytter foretrækkes from for høj kurs

3) Der skal treneres
Markedet og Qcells er bagud på tid i forhold til hvad RECSI kan levere
Redigert i dag kl 17:18 Du må logge inn for å svare
tomsa
I dag kl 17:20 345

Ja det er nok her jeg kommer til kort 😅 Men iht referat fra GF i 2024 har styret fullmakt til å utstede 89125000 aksjer,som er ca 20%
Hva må da kursen være minimum for å dekke inn de 100 mUSD du mener de trenger?

100000000/89125000=1,12USD ?

Styret har også fullmakt til til å kjøpe egne aksjer

Redigert i dag kl 17:25 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
I dag kl 17:28 309

Litt rart hvor fort en kan snu på alt en har trodd på hele veien.

Jeg vet at du var long slik som meg og mange andre her. Du og noen andre valgte å kaste kortene med store tap. Så jeg har forståelse på at du er irritert noe jeg er og slik som deg. Men det er forskjell å være irritert og å svarte male alt som du og mange av oss har trua på.

Ser du jobber alt du kan for å skremme andre (både her og på extrainvestor) for å kaste kortene sine. Anbefaler deg å la være denne type tragetegi.
For nå som du ikke har aksjer i selskapet så skjønner jeg ikke hvorfor du bruke så mye av din tid til å gjenta samme ting om emisjon og at selskapet nesten går konkurs.

En ting skal du hvite. REC har penger til å drifte selskapet frem til Q4, Altså feb.
Og lenge før det blir første leveransen og forskuddsbetalingen utført.
Og jeg ser ingen grunn fra Hanwha å komme med å forlenge lånet litt til slik at REC klarer seg fint. Dette er det beste for Hanwha og REC.
For Hanwha er det viktig at REC står stødig og står på egne bein, derfor har de kommet med de lånene og de har stilt opp flere ganger som garantist.

Derfor tror jeg ikke på slike påstander at REC kommer til å kjøre noe emisjon her nede. Ikke realistisk i det hele tatt.

Dagens kurs er latterlig spør du meg. At REC har en giga kontrakt med Hawnha og enda en kontrakt med Sila burde vært nok at kursen skulle vært over 20. Noe som kommer ditt hen om ikke altfor lenge.
Candelstick
I dag kl 17:34 275

Hanwha vil garantere lån til Recsi kneler (kursmessig). Så vil Hanwha tjene den ene %sin i garantiavgift, og finansforbindelsene til Hanwha vil kontrollere en verdikjede i USA.
Kåre Grønn
I dag kl 18:18 161

Bare å sitte. Men E24 skrev Rec til himmels i dag... De skrev før den steg omtrent. Kjøpt og betalt av shortere