Går det mot slutten for Trudeau - Pierre Poilievre på vei inn?
https://www.ctvnews.ca/politics/poilievre-s-first-chance-to-topple-trudeau-government-expected-next-week-1.7041501
Pierre Poilievre, som leder av Canadas konservative parti, har uttrykt støtte for utvikling av naturressurser, inkludert LNG (flytende naturgass) og fracking. Hans politiske tilnærming er generelt preget av å fremme økonomisk vekst gjennom utnyttelse av Canadas rike naturressurser, og han har tatt til orde for å gjøre det enklere og raskere å bygge infrastruktur for energiprosjekter.
Støtte til LNG: Poilievre er en sterk tilhenger av å øke produksjonen og eksporten av LNG fra Canada. Han ser dette som en måte å styrke Canadas økonomi på, skape arbeidsplasser, og bidra til energisikkerhet, både nasjonalt og internasjonalt. Han har også argumentert for at LNG kan spille en rolle i å redusere globale klimagassutslipp, siden naturgass regnes som en renere energikilde enn kull.
Fracking: Når det gjelder fracking (hydraulisk oppsprekking), som brukes for å utvinne naturgass og olje fra skiferformasjoner, har Poilievre også vist støtte til denne teknologien, og han har vært kritisk til det han ser som overdreven regulering som begrenser frackingindustrien. Han mener at fracking kan bidra til Canadas økonomi og energiuavhengighet.
Generelt er hans holdning at energipolitikk bør balansere miljøhensyn med økonomisk utvikling, men han har vært mer fokusert på vekst i energiindustrien enn på å begrense utvinningen av fossile brensler. Hans synspunkter står i kontrast til de mer restriktive politikkene til Liberale partiet og andre som fokuserer på overgangen til fornybar energi.
Redigert 19.09.2024 kl 12:36
Du må logge inn for å svare
BIF78
27.09.2024 kl 10:31
4651
Der har vel været snak om kravet fremsættes i oktober. Der går nok yderligere et par måneder før pengene kommer...
mofi1
27.09.2024 kl 10:10
4544
Endelig litt edruelighet her inne, så håper vi slipper flere påstander om at vi kan vente oss 200 milliarder i oktober!
googleearth11
27.09.2024 kl 09:59
4402
Ingen tvil om det. Men så er det spissfindigheter innen jussen, da. Kan slå ut begge veier.
tuja
27.09.2024 kl 09:41
4445
Spurte KI ang ekspropriasjonsloven. Fikk dette til svar:
"I Canada er ekspropriasjonslover og -prosesser regulert både på føderalt og provinsielt nivå. Dette betyr at det kan være variasjoner i hvordan ekspropriasjon håndteres avhengig av hvilken provins eller territorium det gjelder. Generelt sett gir lovene myndighetene rett til å ekspropriere eiendom for offentlige formål, inkludert utvikling av naturressurser som olje, gass og mineraler1.
Det er viktig å merke seg at ekspropriasjon i Canada må følge rettferdige prosedyrer, inkludert kompensasjon til eierne av den eksproprierte eiendommen. Kompensasjonen skal reflektere markedsverdien av eiendommen og eventuelle økonomiske tap som følge av ekspropriasjonen. "
Står klart og tydelig at en eventuell erstatning skal reflektere markedsverdi og økonomiske tap. QEC har en god sak, uten tvil.
"I Canada er ekspropriasjonslover og -prosesser regulert både på føderalt og provinsielt nivå. Dette betyr at det kan være variasjoner i hvordan ekspropriasjon håndteres avhengig av hvilken provins eller territorium det gjelder. Generelt sett gir lovene myndighetene rett til å ekspropriere eiendom for offentlige formål, inkludert utvikling av naturressurser som olje, gass og mineraler1.
Det er viktig å merke seg at ekspropriasjon i Canada må følge rettferdige prosedyrer, inkludert kompensasjon til eierne av den eksproprierte eiendommen. Kompensasjonen skal reflektere markedsverdien av eiendommen og eventuelle økonomiske tap som følge av ekspropriasjonen. "
Står klart og tydelig at en eventuell erstatning skal reflektere markedsverdi og økonomiske tap. QEC har en god sak, uten tvil.
googleearth11
27.09.2024 kl 09:35
4375
Bare til info om Canadas styresett. Hentet kjapt fra SNL:
Føderalismen
Måten Canada ble til på har gjort at provinsene har fått en svært sterk stilling. De politiske motsetningene på føderalt plan er således ofte av atskillig mindre betydning enn motsetningene mellom føderalregjeringen og provinsregjeringene. Konflikten mellom føderalregjeringen og det fransktalende Québec, og mellom føderalregjeringen og de vestlige provinser, har flere ganger utsatt den kanadiske enhet for sterke påkjenninger. Også urbefolkningenes status har skapt spenninger.
Provinsenes jurisdiksjon er mer omfattende enn i de fleste forbundsstater. Provinsene styres av en regjering som er parlamentarisk ansvarlig overfor folkevalgte provinsforsamlinger valgt i allmenne valg for inntil fem år; antallet medlemmer i disse forsamlingene varierer mellom 27 (Prince Edward Island) og 125 (Québec). Provinsene bestemmer selv hvordan det lokale selvstyret skal organiseres. De tre territoriene har også folkevalgte forsamlinger med henholdsvis 19, 19 og 15 medlemmer; i hvert av territoriene er det dessuten en førsteminister og en lokalregjering, mens den føderale regjering er representert ved en kommisjonær.
Føderalismen
Måten Canada ble til på har gjort at provinsene har fått en svært sterk stilling. De politiske motsetningene på føderalt plan er således ofte av atskillig mindre betydning enn motsetningene mellom føderalregjeringen og provinsregjeringene. Konflikten mellom føderalregjeringen og det fransktalende Québec, og mellom føderalregjeringen og de vestlige provinser, har flere ganger utsatt den kanadiske enhet for sterke påkjenninger. Også urbefolkningenes status har skapt spenninger.
Provinsenes jurisdiksjon er mer omfattende enn i de fleste forbundsstater. Provinsene styres av en regjering som er parlamentarisk ansvarlig overfor folkevalgte provinsforsamlinger valgt i allmenne valg for inntil fem år; antallet medlemmer i disse forsamlingene varierer mellom 27 (Prince Edward Island) og 125 (Québec). Provinsene bestemmer selv hvordan det lokale selvstyret skal organiseres. De tre territoriene har også folkevalgte forsamlinger med henholdsvis 19, 19 og 15 medlemmer; i hvert av territoriene er det dessuten en førsteminister og en lokalregjering, mens den føderale regjering er representert ved en kommisjonær.
tuja
27.09.2024 kl 09:35
4364
Rekner med ekspropriasjonsloven er lik for alle i Canada, inkludert Quebec. Da har QEC en god sak når det "eventuelt" gjelder erstatning. Om Quebec skal vri seg unna saftige erstatningssummer, er eneste utvei å tillate utvinning/pilot.
googleearth11
27.09.2024 kl 09:30
4369
Det er helt korrekt. Som sagt så legger ikke Canadas grunnlov noen begrensning på olje og gassutvinning. Det er opp til delstatene.
Stock Walker
26.09.2024 kl 23:55
4636
Jeg mener ikke noe som helst. Jeg forholder meg til den konkrete informasjonen jeg klarer å grave opp fra kilder som jeg anser som nøytrale og derfor presumtivt pålitelige. Som svar på ditt spørsmål viser jeg til loven av 2. februar 1996 som garanterer Canadas fem største provinser at ingen grunnlovsendring som berører dem vil finne sted uten deres enstemmige samtykke. Med andre ord har Quebec som er blant de 5 største provinsene betydelig medbestemmelsesrett i utformingen av Canadas grunnlov. Myndighetene har naturligvis sørget for at Quebecs egeninteresser blir ivaretatt og beskyttet
Redigert 27.09.2024 kl 09:18
Kvisla
26.09.2024 kl 21:49
2258
Godt sett ts. Trudeau er ferdig snart. Det har du helt rett i.like lett å spå han ut, som Trump inn.
Redigert 26.09.2024 kl 22:03
njn-
26.09.2024 kl 21:32
2283
Så du mener at Canada's grunnlov ikke gjelder for Quebec? Hva er det alle selskapene går til sak på? Frihet til +++. Dette er en internasjonal lov, og mulig spesielt USA og Canada.
Redigert 26.09.2024 kl 21:36
njn-
26.09.2024 kl 21:25
2316
Dette er rettsforhandlinger. Se siste del: Kriminell trakassering - trakasseringskommunikasjon - Unnlatelse av å overholde resept -
Utelatelse for å overholde en ordre. Les hele dokumentet
Utelatelse for å overholde en ordre. Les hele dokumentet
1013
26.09.2024 kl 21:23
2300
njn- skrev Det er avsatt tid til de andre.
glem det det er som jeg skriver, har det fra Jason.
minsin
26.09.2024 kl 21:00
2306
hmm interresant det du skriver og forsåvidt rett
Lenge siden jeg var tett på QEC , men mener å huske eiendoms retten er grunnlov festet.
Quebec på sin side hevder på sin side at denne loven også er gjeldende for deres sak.
Slik jeg tolker dette etter å ha lest mye tidligere.
Questerre får garantert dekket sine utgifter i Lowlands - ca 1 mrd nok + renter i 15-16 år
Fremtidige inntekter er jeg mye usikker på- her er det mye som taler for og like mye som taler i mot.
Mye finjuss - ligger i dette med eiendomsrett/ tapte fremtidige inntekter.
Etter forrige rettsavgjørelse vedr Bill - og at Quebec har søksål mot seg på flere 10 talls milliarder - sier det meg at fin juss er ikke myndighetens sterke side.
Mye taler derfor at de kan gå på en smell
Lenge siden jeg var tett på QEC , men mener å huske eiendoms retten er grunnlov festet.
Quebec på sin side hevder på sin side at denne loven også er gjeldende for deres sak.
Slik jeg tolker dette etter å ha lest mye tidligere.
Questerre får garantert dekket sine utgifter i Lowlands - ca 1 mrd nok + renter i 15-16 år
Fremtidige inntekter er jeg mye usikker på- her er det mye som taler for og like mye som taler i mot.
Mye finjuss - ligger i dette med eiendomsrett/ tapte fremtidige inntekter.
Etter forrige rettsavgjørelse vedr Bill - og at Quebec har søksål mot seg på flere 10 talls milliarder - sier det meg at fin juss er ikke myndighetens sterke side.
Mye taler derfor at de kan gå på en smell
RandomUser
26.09.2024 kl 20:45
2299
Jeg bare lurer men er du uenig i beskrivelsen i denne tråden eller er du imot QEC generelt sett? Bare lurer fordi du virker litt negativ/skeptisk til aksjen da jeg bladde gjennom dine tidligere innlegg.
Stock Walker
26.09.2024 kl 20:30
2340
Takk for at du spør. Men du har nok misforstått det hele.
Trudeau må ifølge kilder om jeg har vist til, godta Quebecs energipolitikk. Det samme gjelder hvilken som helst annen primeminister for Canadas federale regjering. Så tråden du har startet, er villedende i Qec sammenheng og burde vært slettet.
Trudeau må ifølge kilder om jeg har vist til, godta Quebecs energipolitikk. Det samme gjelder hvilken som helst annen primeminister for Canadas federale regjering. Så tråden du har startet, er villedende i Qec sammenheng og burde vært slettet.
Redigert 26.09.2024 kl 20:41
BlackFrancis
26.09.2024 kl 19:31
2472
Så, du mener at Trudeau’ s miljøpolitikk ikke har hatt innvirkning på Bill 69? Eller andre begrensninger? Og dersom det endres regjering til de konservative så vil det heller ikke endre noe?
Spør fordi jeg kan ha misforstått det hele.
Spør fordi jeg kan ha misforstått det hele.
Stock Walker
26.09.2024 kl 19:10
2532
Apropos trådens tittel. I så henseende er det i tillegg til Quebecs suverenitet innen energipolitikk også verdt å komme i hug loven av 2.februar 1996 som garanterer Canadas 5 største regioner at ingen grunnlovsendring som berører dem vil finne sted uten deres enstemmige samtykke.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Canadas_politiske_system
Nå ble det kanskje for mange urovekkende konkrete fakta fremlagt i en tråd som er tuftet på opphausset pekuniære drømmer?
Nå ble det kanskje for mange urovekkende konkrete fakta fremlagt i en tråd som er tuftet på opphausset pekuniære drømmer?
Stock Walker
26.09.2024 kl 16:56
2825
Helt riktig G11. Og i Qec sammenheng er trådens tittel fullstendig irrelevant.
"Den regionale eller provinsielle lovgivende myndighet er ansvarlig for naturressurser innen sine grenser"
"Den regionale eller provinsielle lovgivende myndighet er ansvarlig for naturressurser innen sine grenser"
googleearth11
26.09.2024 kl 16:06
2965
Trudeau har da ingen som helst betydning for QEC på noe tidspunkt. Tror du bør sette deg bedre inn i Canadas politiske struktur. Hvorfor skulle han ha noe å si? Det finnes ikke noe generelt forbud mot boring etter olje og gass i Canada. Det er f.eks fullt lovlig i Alberta. Så bytte av statsminister i Canada har null betydning for Quebec og QEC. Igjen: De konservative i Quebec har INGEN representanter i delstatsforsamlingen, og har følgelig ingen innflytelse, uansett hvem som er statsminister i Canada.
mofi1
26.09.2024 kl 16:02
2961
Peter Sellers skrev @SPXL, og da blir du i GODT HUMØR som vanlig ved nedgang, stakkars deg!!
SPXL, er bare patetisk!
Peter Sellers
26.09.2024 kl 15:25
3095
@SPXL, og da blir du i GODT HUMØR som vanlig ved nedgang, stakkars deg!!
Olj1
26.09.2024 kl 15:19
3087
Faller nok ikke så mye mer nå. Den vil uansett gå når erstatningskravet leveres og det er forhåpentligvis kun kort tid til, noe som samsvarer med uttalelsene på pareto konferansen og enkeltes mail korrespondanse med selskapet. Vises også på volumet at salgsviljen nå er liten, opp på høyt volum, litt ned på svakt volum.
1013
26.09.2024 kl 14:39
3239
det er Deadline for indlevering af dokumenter til retsmøde den 10 oktober.
BlackFrancis
26.09.2024 kl 14:38
3208
Vi får se. Det kommer flere misstillitsforslag mot Trudeau. Men som alltid vet du best, kan mest og sitter med god og relevant informasjon. Håper du ikke sitter på aksjer, for egen del. Det må det være slitsomt å eie denne aksjen når du til enhver tid vet alt!
Redigert 26.09.2024 kl 14:51
SPXL
26.09.2024 kl 14:25
3113
Solid nedgang i dag, tar nok ikke så lang tid før den er under 2kr igjen. Det vi så var en oppgang uten nyheter som vanlig, slike oppganger holder aldri men gøy så lenge det varer.
Silver20555
26.09.2024 kl 14:03
3168
Njn
Antar det betyr det kun er innlevering av dokumenter til retten. Men jeg er ikke sikker.
Antar det betyr det kun er innlevering av dokumenter til retten. Men jeg er ikke sikker.
njn-
26.09.2024 kl 13:21
3324
https://courdappelduquebec.ca/fileadmin/Fichiers_client/roles_audiences/Quebec/Semaine_2024-10-07__V9sept24_.pdf
10. oct. Questerre energy corporation, Pétrolympia inc., [ T: 0 m Exposé à produire le 2024-09-12 ]1
Pétrolympic ltd, Ressources et énergie Squatez inc.,
Développement Pieridae Québec et Énergie Pieridae.
Det er satt av 0 minutter. Er saken avsluttet? Hva betyr det.
10. oct. Questerre energy corporation, Pétrolympia inc., [ T: 0 m Exposé à produire le 2024-09-12 ]1
Pétrolympic ltd, Ressources et énergie Squatez inc.,
Développement Pieridae Québec et Énergie Pieridae.
Det er satt av 0 minutter. Er saken avsluttet? Hva betyr det.
Peter Sellers
26.09.2024 kl 13:18
3260
@SPXL, Trudeau har da ingenting med det som skjer i Quebec bare så det er klart!!
SPXL
26.09.2024 kl 12:01
3465
BIF78 skrev Kan hurtigt gå stærkt opad.
Trudeau sitter trygt som de sier på nyhetene i dag, som jeg sa tidligere.
SPXL
20.09.2024 kl 07:50
17207
Slapp av Trudeau sitter trygt.
SPXL
20.09.2024 kl 07:50
17207
Slapp av Trudeau sitter trygt.
d12m
26.09.2024 kl 09:20
3853
Lovende svar. Får håpe det er et ekte svar og at de følger opp den lovnaden