Utleie leilighet

Burgersheik
03.12.2018 kl 14:26 1479

Hei, litt tall og info først:
Eier en leilighet i ett borettslag som i dag er utleid 12000,- pr mnd.
Lån på ca 55% av boligens verdi.
Det jeg får inn dekker alt av kostnader mtp fellesutgifter, forsikring og lån med nedbetaling.


Det jeg spør meg selv og andre om, er om jeg skal bruke alle ekstrapenger jeg får inn til å betale ned leiligheten så fort som mulig, eller la dette gå over 20år og isteden bruke ekstrapenger som kommer inn til å kjøpe aksjer, fond og verdipapirer.

Om jeg betaler ned leiligheten er min tanke at for hver krone jeg setter inn, får jeg to tilbake, ut ifra dagens pris.
Så når leilighet er ferdig nedbetalt så gir denne invisteringen meg 144000,- i året i utbytte.


Noen som har tanker rundt dette?



YOLOptimist
03.12.2018 kl 14:32 1468

Du leier ut i et borettslag ? Høres spesielt ut. Er dette de nye spekulantvennlige blokkene på Løren/Krydderhagen?
Kaisovski
06.12.2018 kl 21:29 1263

Spørs hvor risikovillig du er. Historisk sett, over tid, burde du betale ned gjelden senest mulig, og sette så mye som mulig av overskuddet, inn i aksjer og fond.
Men i dagens klima, tipper jeg at å bruke halvparten av overskuddet, på ekstra nedbetaling av gjeld og andre halvdelen til å spare opp kontantbuffer, kan være lurt. Lavrisiko, og positivt for kontantstrøm.

Da har du også cash tilgjengelig til vedlikehold, eller eventuelt gode aksjekjøp om de åpenbarer seg. Feks om du har 50k klart til å handle gode aksjer etter en 10-20% korreksjon. Da kan du gjøre meget gode penger.

Men igjen, alt handler om hvor risikovillig du er.