QEC fram mot rettshøringen i oktober

googleearth11
QEC 28.09.2024 kl 15:22 48982

Kan være greit å starte en ny tråd, der vi diskuterer QECs vei fram mot rettsshøringen 10. oktober. Den forrige tråden er både misvisende, feilaktig og svært lite relevant for QEC.
Redigert 02.10.2024 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
I dag kl 10:10 2709

@SW, nå er det jo en gang sånn at myndighetene gir og tar betalt for lisenser så at de kan pålegge selskapene å måtte dekke kostnadene selv og ikke minst at de i ettertid mener at det er ulovlig til tross for at de har gitt ut lisenser virker jo som komplett idioti!!
Fjellbris
I dag kl 10:13 2682

Ble flyttet ned noen ører også, men ser ut til å være borte nå, men noe aksjer klarte de vel å presse ut på lav kurs.
Stock Walker
I dag kl 10:17 2660

Hvordan dommeren kan vurdere noe som på den tiden ikke fantes, må du forklare meg.
Faktum er at siste gang hos dommeren var 26. januar 2024. Hullet var åpent.
Bill 96 som skal lukke dette hullet, ble introdusert 6. juni 2024 og fantes ikke i januar da dommeren ga Qec og de andre medhold.
Men den 10.oktober 2024 derimot må dommeren ta stilling til myndighetens anke i lys av den nye energiloven.
Peter Sellers
I dag kl 10:41 2547

@tuja, ser det ligger en post på 650k til 2,30 men den forsvant plutselig!!
1013
I dag kl 10:43 2534

det skal de ikke nej, man kan ikke lovgive med tilbagevirkende kraft.
d12m
I dag kl 11:09 2398

Bill 69 finnes egentlig ikke nå heller all den tid den ikke er vedtatt. Den er bare et forslag pr nå
tuja
I dag kl 11:29 2296

Viktig poeng. Ellers ble det nå "nappet" av 2,3 posten.
Storms
I dag kl 11:46 2209

Fra Bill 69.
“The bill proposes a similar rate fixing procedure for natural gas. In contrast, note that the Régie would fix rates and conditions of service applicable to the distribution of natural gas for a period of 12 months.19 When it comes to gas from renewable sources, Bill 69 aims to reduce the cost of connecting these renewable sources to the natural gas distribution system and to encourage its voluntary consumption by offering flexible pricing.20”

“Bill 69 also opens the door to greater collaboration between Hydro-Québec and First Nations and Inuit communities, as well as municipalities. It would enable the government corporation to sell any other immovable to a partnership with an Indigenous community or municipality.30”
https://www.blg.com/en/insights/2024/09/projet-de-loi-69-une-nouvelle-ere-pour-le-secteur-de-lenergie-au-quebec


“Bill 69 is part of a series of legislative reforms, partly in response to concerns about expected increases in energy bills. It aims to correct certain provisions of previous legislation and to provide a framework for incentives to decarbonize the Quebec economy [1].”
“[1] Regulation respecting the quantity of gas from renewable sources to be delivered by a distributor, R-6.01, r. 4.3.”
https://option-consommateurs.org/en/publications/projet-de-loi-no-69/#_ftnref1
Redigert i dag kl 11:59 Du må logge inn for å svare
njn-
I dag kl 11:52 2185

Du skriver at Bill 69 skal avslutte leting etter hydrocarboner, dette er ikke riktig. Den åpner opp for leting/utvinding men at det er ministeren som må godkjenne alle slike prosjekter. Du får ta deg tid til og lese Bill 69 SECTION IV « ÉNERGIE så for du dagens versjon av utviklingen.
Fasken har et sammensurium av Bill 21 og Bill 69. Som jeg leser hans artikkel er for å skape feilinformasjon. Vi får holde oss til dagens situasjon og ikke lage et sammensurium av hva som har vært og ønsketenkning.
unikum
I dag kl 11:59 2142

Mye mulig det du skriver, meg bekjent så kom Bill 96 i 2023 men uansett når dette kom så har vel en dommer god oversikt over historikken i området og Quebec og hva myndigheter har foretatt seg og ikke.
Storms
I dag kl 12:14 2044

Virker til at Bill 69 passer fint ind i QEC job igennem årene, fx samarbejdet med First Nations og det at kunne udvinde tørgas så grøn som muligt m.fl.

“opens the door to greater collaboration between Hydro-Québec and First Nations and Inuit communities, as well as municipalities”
Redigert i dag kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I dag kl 12:17 2022

Enig og obs obs på SW! Hver gang han dukker opp er det for å spre usikkerhet og komme med «skitpakker» om QEC.
Han innrømmet jo i forrige innlegg også til meg at han trader på volum, så han har jo solgt og er sammen med flere aktører nå på jakt etter billige aksjer ved å skremme små investorer til å selge.
Igjen, stort volum opp mellom 2,6-2,8 sist uke. Dette har vært en trend nå lenge, høyt volum på toppene og lite etterpå, så får hver og en posisjonere seg utifra hvordan de tyder slik «teknisk info».
sigj2
I dag kl 12:30 1965

Fallhøyden blir jaffal ikke så voldsom skulle mange bli skuffet 🤑😎
boreren
I dag kl 12:35 1934

Hvor ble det av himmelferden ???
Redigert i dag kl 13:08 Du må logge inn for å svare
d12m
I dag kl 12:38 1920

Joda, det står både ett og annet i bill 69, men det gjør den ikke vedtatt. Pr idag er den kun et forslag.
unikum
I dag kl 12:38 1917

Ja sannheten er at verdien i selskapet står nå i 980 millioner som helt klart kan forsvares. Verre om kursen hadde ligget over 5 kroner basert på erstatning eller pilot. Noe blir det uansett som myndighetene har innrømmet og dette er heller ikke priset inn så litt merkelig at vi ligger der vi ligger men så er det vel også slik at alle vil ikke ha kursen oppover med forskjellige agendaer.
Stock Walker
I dag kl 13:58 1704

On June 6, 2024, the Minister of Economy, Innovation and Energy, Mr. Pierre Fitzgibbon, introduced Bill 69, An Act to ensure responsible governance of energy resources and to amend various legislative provisions (“Bill 69”) in Québec’s National Assembly. This bill aims to modernize the energy sector and establish the elements required for a successful energy transition leading to complete decarbonization by 2050. Bill 69’s objectives include developing a long-term vision, promoting energy production to meet growing demand, and enhancing the role of the government and the Régie de l’énergie (“Régie”).

Faskens analyse er sammenfallende med min forståelse av Bill 69. Jeg har enda til gode å lese en setning fra ansvarlig hold hvor det klart og tydelig står at Quebec vil åpne opp for egenproduksjon av fossil naturgass

Edited
Hvis noen lurer på hvem Fasken er.

Our reputation in the mining industry is unparalleled. We’ve built a top team, whose vast experience brings clarity to even the most complex mining projects around the globe.
https://www.fasken.com/en
Redigert i dag kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Stock Walker
I dag kl 14:13 1620

Hvis myndighetenes anke tas til følge, kan loven selvfølgelig ikke gis tilbakevirkende kraft. Qec og de andre kan følgelig ikke straffeforfølges for at de har latt brønnene stå åpne og unnlatt å rydde opp etter seg.
Men det kan godt tenkes at myndighetene hvis de får medhold, vil forlange stenging av brønner og opprydding til fordel for miljøet. Hvis ikke dette kravet etterkommes, kan myndighetene med loven i hånden straffeforfølge QEC og andre.
Vi får se hvordan det går.
1013
I dag kl 14:24 1561

du er langt ude, du famler efter dårlige nyheder fordi du har solgt.
Fjellbris
I dag kl 15:04 1391

Helt enig! Jeg har benyttet anledningen som kursfallet har gitt til å laste mer. Tror ikke det har gått opp for markedet helt at QEC faktisk har levert inn erstatnings rapporten til myndighetene.
At domstolen 10. oktober skal gå imot dommen av 26. januar om at QEC må rydde opp etter seg pga et forbud myndighetene «over natta» innførte i 2018, etter først selv å ha invitert de samme aktører inn mtp. utvinning, har jeg null tro på. Og om nå dette mot alle ods skulle gå imot QEC, har det null å si for erstatningskrav og eventuelt pilot uansett. QEC kommer også uansett til å få dekket opprydningskostnadene da Québec allerede har innrømmet erstatning 100 mill cad fordelt på alle 6-8 aktører som ble rammet av forbudet.
Redigert i dag kl 15:07 Du må logge inn for å svare
tuja
I dag kl 15:12 1349

Så enig, så enig, Fjellbris. Myndighetene har erstatningsansvar iht ekspropriasjonsloven, som er ganske klar i sin utforming. Tviler på de sjangser på ett megatap i rettsystemet. De maler seg inn i det berømte hjørnet, og må svelge en kamel eller to. Deres vei ut av uføret er utvinning med strenge miljøkrav, herunder pilot for QEC, eller ett forlik alle kan leve med.


Lov om ekspropriasjon ("Expropriation Act")

Québecs Expropriation Act dekker generelle prinsipper for ekspropriasjon av eiendom, inkludert fast eiendom og ressurser som kan finnes på eiendommen. Loven gir myndighetene rett til å ekspropriere eiendom for offentlig bruk, men krever rettferdig kompensasjon til eierne.
Dersom gassfunn eksproprieres eller rettighetene til utvinning av naturressurser overtas av staten, vil de som eier rettighetene til ressursene ha krav på økonomisk kompensasjon basert på markedsverdien av ressursene eller annen skade de har lidd som følge av ekspropriasjonen.
Redigert i dag kl 15:20 Du må logge inn for å svare
njn-
I dag kl 15:22 1286

Kan du vise til hvor Fitzgibbon har skrevet dette, og da spesielt hvor du har "This bill aims to modernize the energy sector and establish the elements required for a successful energy transition leading to complete decarbonization by 2050." fra?
sigj2
I dag kl 15:24 1272

Hadde vært gøy om mamge hadde fått seg en skikkelig smekk på fingrene når man ikke gjør leksa si....🤑🙈😝
Fjellbris
I dag kl 15:26 1254

Helt enig Tuja👍
Ekspropriasjons loven kan de ikke vri seg unna, selv om en del «konspiratoriske aktører» på forum X,Y,Z, Å eller her inne prøver å fremstille noe annet. 100% enig Tuja at som du tror (og jeg håper på) at de gir pilot m strenge miljøkrav. Ellers som jeg tror kommer de på banen med et forslag forlik/erstatning som aktørene kan leve med. Å gå mange nye år med nye runder i retten er ingen tjent med, ikke minst Québec da alle kostnader og krav bare vil øke. Husk at saken allerede er 6 år gammel!
Redigert i dag kl 15:30 Du må logge inn for å svare
njn-
I dag kl 15:42 1142

Du har tydeligvis ikke lest "bill69 «DIVISION IV
'ENERGI
«14.1. I utførelsen av sitt oppdrag når det gjelder energi, har statsråden
er ansvarlig for
(1) støtte, stimulere og fremme produksjonen av energi også
som utvikling av nye energisystemer;
(2) å bidra til å utvikle og øke påliteligheten og motstandskraften
av energiinfrastruktur;
(3) sikre opprettholdelse av energiforsyninger så vel som Québecs energi
trygghet ved blant annet å fremme komplementaritet og balanse
mellom tilgjengelige energikilder;
(4) sikre kontroll over utviklingen av all hydraulisk kraft under hans eller
hennes autoritet og alle underjordiske reservoarer;
(5) fremme utviklingen av Hydro-Québecs aktiviteter; og
(6) å se til kvaliteten på energiprodukter.
“14.2. Hvert 6. år etablerer ministeren en 25-årig integrert energi
ressursstyringsplanen tar sikte på å fremme energiutvikling i Québec
Med tanke på energiovergang.
Planen kan angripe alle energikilder som konsumeres i Québec og må
Inneholder en rapport om energisituasjonen og energibehovene i Québec.
Den etablerer politiske retninger som skal overholdes og mål og mål for
oppnås angående energi- og energieffektivitet så vel som, spesielt
for markedet for elektrisk kraft og naturgass,
9. Loven § 1 som respekterer Energistyret (kapittel R-6.01) er
endret ved å erstatte første ledd med følgende avsnitt:
“Denne loven gjelder elektrisk kraft og naturgassforsyninger, for elektrisk kraft
Overføring og distribusjon og til naturgassfordeling etter rørledning. ”
10. Loven § 2 er endret
(1) I første ledd,
(a) ved å slette definisjonene av "lagring" og "elektrisk strømforsyning";
(b) Ved å erstatte definisjonene av "naturgass", "gass fra fornybar
Kilder ”og“ Petroleumsprodukter ”etter følgende definisjoner:
“Naturgass” betyr en blanding av hydrokarboner i en gassformig eller flytende tilstand
bestående hovedsakelig av metan, inkludert fornybar naturgass, eller en blanding
av de hydrokarbonene med gass fra fornybare kilder som kan legges til
det uten at det går ut over blandingens kapasitet til å bli distribuert ved hjelp av hjelp av
et distribusjonssystem for naturgass;
““ Petroleumsprodukt ”betyr et petroleumsprodukt i betydningen av
Avsnitt 2 i Petroleum Products Act (kapittel P-30.01); ”;
(c) Ved å erstatte “når det forlater transformasjonsstasjoner, inkludert
distribusjonslinjer ved spenning under 44 kV og alt utstyr som ligger mellom
Slike linjer og tilkoblingspunkter ”i definisjonen av“ elektrisk kraftfordeling
system ”etter“ og utstyret som muliggjør deres tilkobling ”;
(d) Ved å erstatte definisjonen av "naturgassfordelingssystem" av
følgende definisjon:
“" Naturgassdistribusjonssystem "betyr installasjoner og utstyr for
Fordeling av naturgass ved hjelp av rørledninger, for injeksjon av gass
fra fornybare kilder til rørledningene eller for tilpasning av systemetog
For formålene med slik injeksjon, og koble til en naturgassoverføring
system- eller injeksjonspunkter for gass fra fornybare kilder til forbrukerne
installasjoner; ”;
Dette er i hovedtrekk hva som står om fracing og natturgass.
DU MÅ LESE HELE DIVISION IV 'ENERGI da dette er bare brustykker som jeg har dratt ut.
Storms
I dag kl 15:50 1101

Man skulle syntes QECs gas resurser, som er tørgas, har en fordel overfor vådgas, Njn?
njn-
I dag kl 15:56 1058

Med regjeringens tolkning av sitt mandat er det helt klart at de taper. Rettsapparatet vil undergrave sin funksjon hvis regjeringen vinner. Det bare og vedta en lov som overstyrer alle lover. Vi kan trykt kalle Quebec et diktatur. Tror dere på ramme alvor at Otawa vil sitte stille og se på det!
Tror dommere vil statuere et eksempel på hvem som syrer lovverket.
njn-
I dag kl 16:27 945

Siste Melding fra Jason om anke: "Whoever loses this appeal has the right to appeal to the Supreme Court of Canada. There would be no other appeals possible after the Supreme Court. The Supreme Court always has the right to decide if they want to hear the case."

Norsk= Den som taper denne anken har rett til å anke til Høyesterett i Canada. Det ville ikke være andre ankemuligheter etter Høyesterett. Høyesterett har alltid rett til å avgjøre om de ønsker å behandle saken.
Tarzan09
I dag kl 16:42 867

Vinder QEC i morgen, så er det oplyst flere steder, at en evt. anke til Højsteret meget sjældent bliver behandlet eller taget op.
Fjellbris
I dag kl 17:21 716

Det er helt riktig. Kan ta med at det vel ikke er så vanlig å anke til høyesterett, og ivertfall ikke om QEC vinner i morgen så har myndighetene da 2 dommer «mot seg». Taper QEC og det står 1-1, er det mer naturlig å få en avgjørelse prøvd i høyesterett.
Redigert i dag kl 17:21 Du må logge inn for å svare
sigj2
I dag kl 17:32 648

Men uansett,å lenge skal de cowboyene få lov å drøye å drøye å drøye å drøye denne galskapen.har gått 16 år nå......16 år!!!!!!!!!!!!!!!
Peter Sellers
I dag kl 17:43 596

@sigj2, så lenge du sitter i Qec så må du vende deg til at ting er på VENT!! :))
Fjellbris
I dag kl 17:47 585

Ser nå Elly du skrev litt d samme som meg, men en god ting kan ikke sies for ofte👍😀
SPXL
I dag kl 18:28 426

Ned dagen før den store dagen…men hva venter dere egentlig på, det er jo bare en anke, kommer ingen melding om pilot eller erstatning, det kan ta ååår. Jeg tror vi skal under 2kr om kort tid, kan ikke se noe kursdrivende i morgen men kursen er så høy nå pga forventninger og blir nok ny skuffelse som det alltid har gjort..
Storms
I dag kl 18:55 322

Tror Jason at anken kommer Højesteret, Njn?
Redigert i dag kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Stock Walker
I dag kl 20:02 92

Dette har du limt inn før ved flere anledninger uten at noen har klart å se hva du ser. Det må jo være frustrerende for deg å sitte på nøkkelen til et titalls milliongevinster uten å dele din begeistring.
Jeg utlover finnerlønn til dem som klarer å se en setning fra ditt innlimte innlegg bill69 «DIVISION IV Energi" som klart og entydig signaliserer at Quebec vil åpne opp for egen produksjon av fossil naturgass. Ekstra bonus til den som klarer å påvise i ditt innlegg at fracking vil bli tillatt for å utvinne naturgass..