PHO. Ny guiding blir?

focuss
PHO 03.12.2018 kl 14:45 24759

Satser på Flexiscope med ketchup og at gjeldende guiding på 20-25 mUSD opprettholdes, men flyttes frem til 2019.noen utfordringer må ny CEO få.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
rockpus
04.12.2018 kl 12:35 7506

m73102

Jeg finner bare ikke logikken i dine argumenter. Du mener at på grunn av at markedet feiltolket utsagn ved Q3 til å bety at dagens guiding ble opprettholdt, så ga det grunnlag for at kursen falt mot dagens nivå. Dersom så selskapet velger å kun opprettholde samme guiding ved Q4, så skal den da medføre kursstigning..?
Ved å kun opprettholde samme guiding, så tillegger de jo surveillance 0 vekt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2018 kl 12:51 7465

Rockpus - kursen ved fremleggelse av Q3 var så vidt jeg husker kr 55, og den var helt oppe i kr 63 på et gitt tidspunkt før Q3. Jeg er ganske sikker på at det var mange som hadde forventninger om at omsetningen allerede på det tidspunkt skulle skytet i været - og at PHO kom med en oppdatert og bedre guiding. Hadde det skjedd - tror jeg kursen ville fortsatt sin himmelferd. Når det ikke skjedde - tror jeg flere valgte å selge seg ut (etter en pen gevinst på mange titalls prosent) samtidig som at MW økte shorten og bevist presset prisen ned. Jeg mener at dagens guiding fra Q3 2017 faktisk forsvarer en kurs over kr 60 - men det var det tydeligvis ikke flere som gjorde, ev mente at det var risiko for at en ikke ville innfri guidingen. Nå har kursen falt med nesten 40 % - og PHO er dermed nesten halvert i verdi. På bakgrunn av ovennevnte og dagens kurs mener jeg dermed at markedet forventer at den opprinnelige guidingen ikke blir opprettholdt - derfor mener jeg at dersom den gjør det, bør kursen stige relativt mye. Kommer Schneider derimot med en bedre guiding - bør PHO raskt gå over kr 65.

Ble det noe klarere - eller er det fortsatt brist i logikken?:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
rockpus
04.12.2018 kl 13:05 7430

m73102

Skjønner bedre logikken nå ;-)

Men konstaterer at flere nå demper forventningene betraktelig i forhold til det som dominerte før Q3..
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2018 kl 13:36 7340

Jeg har kommet relativt sent inn i PHO - og var en av de som ikke hadde alt for store forventninger til Q3. Jeg mener fortsatt at Q3 var helt ok (men noe klønete presentert) - og at kursfallet var en sterk overreaksjon (hvorledes jeg har valgt å kjøpe en relativt stor post i PHO), samtidig som at jeg skjønner at det er lett å selge seg ut når en sitter på en stor urealisert gevinst og kursen begynner å falle. Dagens kurs gir i alle fall ingen grunn til å ha store forventninger til Q4 og ny guiding - og jeg mener at vil den nye guidingen gi uttrykk for samme omsetning i 2020 som dagens guiding, bør det være en stor trigger basert på dagens kurs. Dagens guiding forholder seg kun til TURBT - og det blir merkelig dersom den nye guidingen ikke tar innover seg surveillance (og refusjonsordningen fra 1. januar 2019) og at en bør se enda bedre utsikter. Det er uansett spennende å følge med - og det er ikke lenge til vi er i 2019...

Takk for gode innspill/spørsmål Rockpus - fortsett med det:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
rockpus
04.12.2018 kl 13:46 7311

m73102

Det er lett å se seg blind på tall og logikk når man investerer i aksjer. Dermed glemmer man gjerne den faktoren som ofte betyr mest: Psykologi

Rent logisk gir nok en opprettholdelse av dagens guiding et godt grunnlag for kursstigning fra dagens kursnivå. Mitt poeng er dog at dersom ny guiding ikke økes bl.a. som følge av surveillance bidrag, vil mange av de som Dtt kaller "smånisser" bli skuffet og dermed forhindre en kursøkning.
Tiden er ofte den verste fiende for denne type selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.12.2018 kl 13:52 7291

Vel, når enkeltes forventinger tydeligvis var basert på direkte misoppfattelser, så var det vel ikke direkte overraskende at kursen korrigerte en del tilbake. Det ble f.eks hevdet at focuss hadde fremsatt kursmål på kr 1900,-. Men det var ikke et kursmål, men et kurspotensiale focuss presenterte, et kurspotensiale basert på 20% markedsandel i USS. Dette for å anskueliggjøre mulighetsrommet som eksisterer for PHO basert på at selskapet har markedsandeler som ligger skyhøyt over dette i enkelte europeeisk land. Han kunne gjerne satt frem tall for et kurspotensiale basert på 50% markedsandel. Det er teoretisk beregning av hva markedet kan komme til å prise PHO til dersom selskapet skulle oppnå 20% markedsandel.

Vi var vel i tillegg flere som tok styreformann og Bellete sin foroverlent holdning på Q2 presentasjonen til inntekt for en akselrerende vekst i utplassering av antall scope. Men når dette ikke slo til, samt at en del markedsaktører ble forledet til å tro at ledelsen gjentok guidingen for 2020, da måtte det nesten resultere i korreksjon. Den er vi nå gjennom og man kan begynne å se fremover igjen. Så får vi heller ta det som kommer som hyggelige overraskelser i stedet for å spekulere i optimistiske anslag som skjelden blir innfridd.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
04.12.2018 kl 13:59 7281

BLC Cysview har nå en markedsandel i MSA på ca 6% for TURBT. Klarer de den YoY veksten i 2 år fremover vil de ha ca 13,5 % av TURBT i 2020. Det tilsvarer 17,5 mUSD eller 149 mNok.

Hvor rask vil veksten i Surveillance gå? Vil den gå raskere enn for TURBT fordi de starter med å gå på sykehusene som er kjent med flexscope og Cysview fra registereringsstudiet og sykehus som er kjent med Cysview fra TURBT og i tillegg er besparelsene i Surveillance større og den relative forbedrede behandlingen er betydelig. Ja da velger jeg å tro at Cysview i surveillance vil kunne vokse fort. Hvis vi antar de greier en markedsandel på 8 % innen 2020 så vil inntektene bli 43,2 mUSD eller 367 mNOK.

Et slikt scenarie vil gi samlet inntekt i USA i 2020 på 60,7 MUSD eller 516 mNok. Det må vi si oss fornøyd med. Så kan jo de som har lyst se på hva kursen blir da ved P/E=20.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
rockpus
04.12.2018 kl 14:23 7196

"samt at en del markedsaktører ble forledet til å tro at ledelsen gjentok guidingen for 2020, da måtte det nesten resultere i korreksjon."

Og nå venter vi at dersom denne guidingen blir gjentatt ved Q4, så skal kursen korrigere opp igjen..

Skal ikke gnage mer på dette nå. Det er bare litt morsomt å se hvordan argumentasjonen endres. Det er jo ikke lenge siden denne omtalte guidingen ble sett på som et symbol på hvor elendig ledelse vi hadde som ikke forsto potensialet i sitt eget selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.12.2018 kl 15:00 7133

Vel, Rockpus jeg er ikke en av dem som har påstått de, så her retter du spørsmålet til feil person.

Jeg er av den oppfatning av at selskapet vil komme med en ny guiding, og den kommer ifølge uttalelser fra ledelsen senest ved fremleggelse av årsresultatet for 2018. En ny guiding MÅ dekke både TURBT markedet og surveillancmarkedet og følgelig vil en ny oppdatert guiding bli betydelig bedre enn den som i dag ligger i bordet som gjeldende. Jeg tror nok at den er noe å se frem til, selv om vi ikke skal forvente hallelujastemning. Har lært meg at slik stemning er vi best til å lage selv vi som er på forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
04.12.2018 kl 15:07 7116

Rockpus
Nå var det ikke slik at det var krystallklart at guidingen når den kom kun var basert på TURBT. For min del var jeg i den tiden veldig begeistret for fase 3 studiet som jo forholder seg til Surveillance og hvis ikke fase 3 studiet ville ha større gjennom slag en det som guidingen viste så hang ikke guidingen på greip. Selv i dag er det ikke krystall klart hva Hestdal egentlig la til grunn i guidingen. Surveillance var jo ikke godkjent på det tidspunktet. Skal ikke utelukke at han hadde lagt inn et lite risket bidrag fra Surveillance , da det ville vært merkelig om de ikke fikk FDA godkjennelse med de overbevisende resultatene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
04.12.2018 kl 15:19 5204

Rockpus
Det er jo som du sier at noen i det siste har regnet litt på hva som vil bli resultatet dersom de leverer i henhold til eksisterende guiding og kommet til at selv det vil gi bra kurspotensial. Dette tror jeg skyldes at man nå har et bedre bilde av kostnadene og grunnet det så ser det bra ut med opprinnelig guiding.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
04.12.2018 kl 15:31 5158

Når vi ser på helse gevinst og økonomisk gevinst som BLC Cysview gir så synes jeg regneksempelet over med 13,5 % andel i TURBT og 8 % i surveillance ikke virker som en urimelig målsetting fra styreformann å gi til Schneider som et realistisk strekk mål. Altså ett mål om USA salg i 2020 på 60 m USD. Handlekraften hos sykehusene er det som setter begrensninger. Vi burde informere Egberts og gjøre det klart at mindre enn dette er ikke hva vi forventer. På tide å vise at investeringer i USA og lederskifte kommer aksjonærene til gode.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
04.12.2018 kl 17:38 5011

Å doble guidingen når markedet firedobles bør ikke være mye å be om. En slik guiding vil gi kurs i området 280-300 med P/E=20. For å få den kursen så holder det selvfølgelig ikke å guide det. De må levere det og markedet må tro at veksten vil fortsette. Å forvente videre vekst fra en markedsandel på 8% burde ikke være krevende. Vet ikke hva slags vurderinger MW gjør, men tror neppe det går på inntjeningspotensialet til PHO fremover. Det går mer på at: Kursen har gått mye-de tjener ikke penger-her ligger mye tro og håp-svak aksjonærmasse-liten aksje- for oss med muskler er det ett lett bytte å presse ned kursen på.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
ITinvest
04.12.2018 kl 22:24 4791

Det kom det en ny guiding, skjønner ikke hvorfor markdet har så lav forventning til selskapet
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 10:07 4673

For å oppsummere hva jeg synes Egberts bør forvente at Scneider leverer av oppdatert guiding for 2020:

-Markedsandel TURBT: 13,5%
-Markedsandel Surveillance : 8 %
- 2020 salg basert på 4* Q4-20 salg: ca 60 mill usd.

Klarer de levere dette så er veien åpen til 20% markedsandel i MSA i løpet av 2021-2022.
Ved 20% markedsandel bør det følge en god bonus til de ansatte.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 10:43 4565

Får vi en slik guiding så bør vi se 100 kroner sommeren 2019 og 300 høsten 2020 dersom ikke noe helt uventet som vi ikke ser i dag skulle dukke opp.

Det ligger ett par jokere på lur. Det ene er å se hvordan BLCC tas i bruk i first diagnosis, som ikke er inkludert, og også hvordan samarbeidet med Combat Medical utvikler seg. Potensialet i samarbeidet med Combat Medical har jeg sant å si ikke peiling på hva kan bringe. Videre så er det klart at PHO på mange måter er en oppkjøpskandidat, uten at jeg ser hvor det skulle komme fra. I tillegg så ser jeg ikke bort fra at vi kan komme inn i en fusjonsprosess, hvor PCIB ikke kan utelukkes
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 10:56 4521

Ett forhold som jeg tror er lite i bevisstheten til investorer er at den medisinsk/kommersielle infrastruktur som PHO har investert i i USA vil være av stor verdi for fusjonspartnere, oppkjøpere eller for selskap ala Combat Medical. Det er tydelig at PHO er bevisst på dette og søker å utnytte den tilleggs verdien som ligger i dette.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
kvekk14
05.12.2018 kl 11:11 4472

Blir vel mye preik rundt denne guidingen spør du meg. Nå har ikke jeg noen personlig erfaring på området, men jeg skjønner ikke hvordan ledelsen i Pho skal kunne fremskrive en vekst som ligger skyhøyt over dagens. Basert på hva? Tro og håp? En guiding skal selvfølgelig kunne inneholde et element av skjønn, men det er forskjell på en guiding og hva man fabler om på selgersamling.
Surveillance er et stort marked men det er også et nytt marked. Her hersker det stor usikkerhet rundt hvilken markedsandel pho kan oppnå og hvor fort det vil skje.
For min egen del er det veksttakten som jeg vurderer. Den er jo 30-40% i US men må jo helst opp endel mer, dersom det virkelig skal begynne å lukte fugl.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Computum
05.12.2018 kl 11:22 4442

Tro og håp? Nei.
En guiding skal jo være en realistisk målsetting. Og såpass oversikt over mulighetene bør en ledelse ha at de kan orientere aksjonærene. Om utsiktene er dårlige så bør jo selskapet satse på noe annet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 11:44 4395

Hvor fort går omlegging fra innleggelse til poliklinisk? Kan den omleggingen være det som trigger ketchup effekten? Her har jo PHO et digert marked alene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 12:22 4292

Etter min oppfatning vil denne guidingen bli særdeles viktig - og jeg tror markedet "hungrer" etter ny informasjon fra selskapet når det gjelder hva en kan forvente av salget i USA, særlig etter tilgangen til surveillance. Dette viser seg gjennom den lave omsetningen - hvor det kan virke som at kjøperne er avventende.

Noe av grunnen, tror jeg, for at PHO har ventet med å komme med en ny guiding (og at en ved Q3 2018 ga uttrykk for at den nye guidingen senest ville komme ved fremleggelsen av årsrapporten) er at en nettopp skal ha det beste grunnlaget for å gi en så presis guiding som mulig (etter de siste godkjennelsene/refusjonsordning mv og utviklingen i TURBT markedet). Den vil selvfølgelig bestå av noe skjønn - men det skal være kvalitativ "gjetning" på bakgrunn av utviklingen så langt og fremtidspotensialet.

Det er vanskelig for oss, basert på informasjonen som foreligger pr i dag, å ha klare oppfatninger om innholdet i guidingen. Det vi derimot vet er at guidingen fra Q3 2017 virker kun gjelder TURBT, altså at surveillance/refusjonsordningen ikke er tatt hensyn til (som vil være et mye større marked). For øvrig har selskapet gitt uttrykk for at det vil skje en akselerende vekst - spørsmålet er hva det innebærer rent konkret.

Jeg mener at markedets prising av PHO i dag, ved en kurs på 35/36, tilsier at en rent faktisk forventer at den nye guidingen gir et dårlige fremtidsbilde enn hva dagens guiding gir uttryk for. Jeg synes det er merkelig - og har nok forventninger om en noe bedre guiding, nettopp pga tilgangen til surveillance og refusjonsordningen fra 2019 (kanskje en mellomting mellom det focuss gir uttrykk for og dagens guiding), hvilket bør være en kraftig trigger.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 12:41 4241

Vi må visst til USA for å finne en analytiker som har fattet interesse for Photocure. Det burde gi Schneider gode arbeidsforhold.


PhotoCure ASA (OB:PHO) Has Attractive Fundamentals
Lee Kay December 4, 2018
As an investor, I look for investments which does not compromise one fundamental factor for another. By this I mean, I look at stocks holistically, from their financial health to their future outlook. In the case of PhotoCure ASA (OB:PHO), it is a company with impressive financial health as well as a excellent future outlook.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 14:18 4108

Er det andre selskap på OSE vi kan si dette om?

" it is a company with impressive financial health as well as a excellent future outlook."

Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 15:14 3998

Focuss. It is a standard generated report. They have not put more than 10 mins work into that analysis. I have hundreds of similar analysis sent to me over a year by Simply Wall Street where it says exactly the same thing.

Such reports are not negative, but they are about as useful as a chocolate fire guard
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 15:38 3962

thepower

Lee Kay - analyst

Expertise: Equities, financial statement analysis, central bank policy

Investment style: Contrarian, dividend, long-term horizon, long only

Lee implemented his first trade at the age of 14, obtaining a couple of Harley-Davidson shares through his father's brokerage account. He is presently working at an investment bank. Lee also holds a bachelors degree in Advanced Statistics from the UK."
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 15:47 3957

Smånissen. Have you read the "analysis" it is just generic waffle. As I said I have hundreds of mails in my inbox FROM simply Walk Street that are basically identical to this one.

Lee Kay is just A name they put on there. Don't fall for this rubbish
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 15:48 3952

So the whole thing is a scam? You know this to be true?
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 15:56 3929

Smånissen, no it`s not a scam. It`s a website that tries to get people to sign up for their "paid services"

Take a look at this analysis from Lee Kay. Sound familiar??

https://simplywall.st/stocks/us/capital-goods/nyse-pnr/pentair/news/why-investors-should-run-towards-pentair-plc-nysepnr/

If you type Lee Kay Simply Wall Street into Google you will come to his page on simply Wall Street. He has on avaergae about 4 or 5 analysis per day. There is no way that all of these are researched in any depth, they are computer generated.

As I said, it`s worth about as much as a piece of used toilet paper.

The bottom line anyway is who cares what an "expert analyst says. If I had followed the advise of the experts on the OSE I would have been bankrupt years ago. They all have an agenda, they all have no better idea than you or I. They simply move their targets according to what the current price is. one day they have PROSAFE "Going bust, not worth 5kr per share" the next month the same expert has turned 180 degrees and strongly recommends prosafe because of changing fundamental sin the oil market, target price 45kr. Seriously, dont care what the "experts" say
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 16:03 3919

Thepower
Jeg vet utmerket godt hva Simplywallstreet er. Her har de gått et skritt videre og konklusjonen er 100% logisk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
bravi
05.12.2018 kl 16:05 3899

Kan ikke være mange som har tiltro til den analysen. Blir som å pisse i et åpent vindu. Kursen ned i dag også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 16:06 3895

Clearly, writing 4 to 5 analysis per day is an indicator not much in depth has been done, I see the number of analysis he produce every day. So the guy might be solid, but the analysis he makes not so much.

I was just happy to see a thoroughly favourable analysis after some dreadful weeks : )
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 16:11 3880

Jeg ser ikke hva som er feil med analysen annet enn at den undervurderer og egentlig ikke påpeker potensialet og markedssituasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
05.12.2018 kl 16:13 3869

Thepower:
"He has on avaergae about 4 or 5 analysis per day. There is no way that all of these are researched in any depth, they are computer generated.
As I said, it`s worth about as much as a piece of used toilet paper. "

Thepower beviser her at alle som genererer 4-5 analyser hver dag er idioter.
Selv genererer han bare bullshit om 1 aksje hver dag og er følgelig et geni.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 16:19 3734

Tror heller ikke det er noe galt med analysen. Men jeg er litt overrasket over at samme analytiker kan lage mellom fire og seks analyser daglig, da må det være ting som ikke blir behandlet med tilstrekkelig grundighet.

Det fundamentale analysen påpeker ved Pho er jo sant og inntakt opplever jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Computum
05.12.2018 kl 16:21 3729

Den viktigste grunnen til at guiding var utsatt var at i perioden før Q3 var det Dahl som var fungerende CEO. Han er økonom med tidligere erfaring fra en kabelprodusent. Han hadde ingen forutsetning til å gi noen holdbar guiding.
Den nye CEO har også solid økonomisk utdannelse. Men til forskjell fra Dahl har han 25 års erfaring fra helsesektoren i USA.
Ved neste presentasjon vil han kjenne Photocure godt nok til å kunne gi en ny og troverdig guiding.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 16:35 3698

Ett gjeldfritt selskap, med best behandling av blærekreft i USA. med 80000 nye blærekreft kreftpasienter per år, med pasienter som trenger livslang oppfølging, må jo være verdens enkleste selskap å analysere. Skal ikke rare programvaren til for å finne ut av det.

Det som er vanskeligere er å forutse hvordan markedet til en hver tid vil prise selskapet, med faktorer som shorting, børsuro, psykolog og historikk som parametere er det vanskeligere. Enn så lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 17:07 3648

Scoopfinder, have you read the analysis we are talking about?

Do you think it is a seriously researched piece of work? Honestly?
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 17:13 3645

thepower
Hva er det i analysen du er uenig i?
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
focuss
05.12.2018 kl 17:18 3631

i tillegg så vet vi til og med hvor mange psystoscopier som utføre hvert år og vi vet til og med prisen på Cysview. Kun en eneste faktor som krever en vurdering og det er markedsandelen. Til og med der har vi erfaringstall fra andre vestlige land. Enklere analyse finnes ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2018 kl 17:21 3623

Denne analysen er ikke noe værre enn det makkverket Edison kom ut med, nå må dere slutte.
Bruk litt tid på simply og se hva kursmål de opererer med på andre selskaper dere har kjennskap til så vil dere se at de treffer ikke helt gæli.
Disse ordinære analyser er som regel alltid rigget av noen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare