VOW – Et kjapt regnestykke

dellamorte
VOW 29.09.2024 kl 19:13 4756

Et refinansiert VOW er svært interessant. Og det kan være gunstig å kjøpe allerede nå for å sikre seg tegningsretter i emisjonen.

La oss leke litt med tallene.

Neste år bør selskapet klare en omsetning på minst NOK 1,4 milliarder, der mye av økningen vil komme fra cruisesegmentet som nå er tilbake for fullt etter byggetørken under pandemien. (Clarksons Securities estimerer en omsetning neste år på MNOK 1449 i siste analyse fra 30. august.)

Med kostnadskuttene som implementeres i år og økende bruttomarginer på ordrene som skal leveres de kommende kvartalene, skal selskapet realistisk sett klare en EBITDA-margin på 12 % neste år. I så fall kan vi estimere en EBITDA på MNOK 168 neste år.

La oss så anta at selskapet utsteder 125 millioner nye aksjer i tegningsrettemisjonen til en tegningskurs på 2,00 kr. Da har vi 240 millioner aksjer utestående etter emisjonen. Så kan vi anta at minst 200 MNOK av provenyet går til å redusere nettogjelden, slik at den havner på ca 380 MNOK.

La oss så bruke en typisk og relativt konservativ bransjemultiplikator på 8 på EBITDA og trekke fra nettogjelden (1344-380=964). Og deretter dele dette på antallet utestående aksjer etter emisjonen: 964/240 = 4,01 kr.

Kjøper du 1000 aksjer i dag til 3 kroner, så får du 1000 tegningsretter til å utøve på estimerte 2 kr. Da er snittet ditt på kjøpet av 2000 aksjer (1000 nå + 1000 i emisjon) på 2,50 kr. Det gir en potensiell kortsiktig avkastning på 60% opp til kursmålet på 4 kr.

Dette er et konservativt kursmål som ikke tar høyde for blant annet vekstpotensialet som ligger i industridelen av selskapet.
dellamorte
29.09.2024 kl 23:26 4100

Triggly, det er ikke noen automatikk i at aksjekursen faller til emisjonsprisen. Og det er heller ikke gitt at emisjonskursen blir 2 kr. Det er et eksempel jeg bruke basert på fredagens kursnivå. Den kan også bli høyere, f.eks. dersom Vow i løpet av høsten får tildelt en eller flere av de rundt 30 cruisekontraktene som fremover skal tildeles (og Vow vinner typisk 60% av dem).

Det er verdt å merke seg at de nærmeste årene skal det bygges veldig mange cruiseskip, etter en lang tørkeperiode i kjølvannet av pandemien. Så utsiktene til selskapet er veldig lovende, men har havnet helt i skyggen av det kortsiktige likviditetsbehovet og tvangssalgene som har herjet med aksjekursen.

Jeg er enig med deg i at emisjonsgarantistene kan ha en interesse av lavest mulig aksjekurs, men det er grenser for hvor mye de kan gjøre for å påvirke markedsdynamikken. Hvis du ser på f.eks. NRC (som nettopp hadde en veldig utvannende emisjon), så står kursen betydelig høyere enn emisjonskursen. Felles for NRC og VOW er at begge aksjene hadde falt veldig mye i forkant av emisjonsmeldingene, nettopp fordi alle har visst at emisjonen "måtte" komme og har posisjonert seg deretter.

Nå fikk vi en langt mer aksjonærvennlig løsning i VOW, der alle eksisterende får sjansen til å delta, og gitt at flertallet av de store aksjonærene deltar med den rabatten som er annonsert, så blir det ikke så mye aksjer igjen som kan fordeles på garantistene.
Redigert 29.09.2024 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Triggly
29.09.2024 kl 21:22 4218

Med kriseemisjoner som dette så finnes det en uskreven regel, den sier at kursen alltid vil falle til tilsvarende nivå som emisjonsprisen.
Gitt ditt eksempel så vil kursen falle til 2 kroner, og det er dermed bedre å vente med inngang.
Jeg personlig tror også at emisjonsgarantistene vil gjøre hva de kan for å senke kursen fram mot den ekstraordinære generalforsamlingen, for å få så lav emisjonspris som mulig. Å sitte i aksjen nå er som å be om å bli utvannet, det er bedre å sitte på gjerdet å vente