VOW – Et kjapt regnestykke

dellamorte
VOW 29.09.2024 kl 19:13 2835

Et refinansiert VOW er svært interessant. Og det kan være gunstig å kjøpe allerede nå for å sikre seg tegningsretter i emisjonen.

La oss leke litt med tallene.

Neste år bør selskapet klare en omsetning på minst NOK 1,4 milliarder, der mye av økningen vil komme fra cruisesegmentet som nå er tilbake for fullt etter byggetørken under pandemien. (Clarksons Securities estimerer en omsetning neste år på MNOK 1449 i siste analyse fra 30. august.)

Med kostnadskuttene som implementeres i år og økende bruttomarginer på ordrene som skal leveres de kommende kvartalene, skal selskapet realistisk sett klare en EBITDA-margin på 12 % neste år. I så fall kan vi estimere en EBITDA på MNOK 168 neste år.

La oss så anta at selskapet utsteder 125 millioner nye aksjer i tegningsrettemisjonen til en tegningskurs på 2,00 kr. Da har vi 240 millioner aksjer utestående etter emisjonen. Så kan vi anta at minst 200 MNOK av provenyet går til å redusere nettogjelden, slik at den havner på ca 380 MNOK.

La oss så bruke en typisk og relativt konservativ bransjemultiplikator på 8 på EBITDA og trekke fra nettogjelden (1344-380=964). Og deretter dele dette på antallet utestående aksjer etter emisjonen: 964/240 = 4,01 kr.

Kjøper du 1000 aksjer i dag til 3 kroner, så får du 1000 tegningsretter til å utøve på estimerte 2 kr. Da er snittet ditt på kjøpet av 2000 aksjer (1000 nå + 1000 i emisjon) på 2,50 kr. Det gir en potensiell kortsiktig avkastning på 60% opp til kursmålet på 4 kr.

Dette er et konservativt kursmål som ikke tar høyde for blant annet vekstpotensialet som ligger i industridelen av selskapet.
Triggly
29.09.2024 kl 21:22 2654

Med kriseemisjoner som dette så finnes det en uskreven regel, den sier at kursen alltid vil falle til tilsvarende nivå som emisjonsprisen.
Gitt ditt eksempel så vil kursen falle til 2 kroner, og det er dermed bedre å vente med inngang.
Jeg personlig tror også at emisjonsgarantistene vil gjøre hva de kan for å senke kursen fram mot den ekstraordinære generalforsamlingen, for å få så lav emisjonspris som mulig. Å sitte i aksjen nå er som å be om å bli utvannet, det er bedre å sitte på gjerdet å vente
dellamorte
29.09.2024 kl 23:26 2507

Triggly, det er ikke noen automatikk i at aksjekursen faller til emisjonsprisen. Og det er heller ikke gitt at emisjonskursen blir 2 kr. Det er et eksempel jeg bruke basert på fredagens kursnivå. Den kan også bli høyere, f.eks. dersom Vow i løpet av høsten får tildelt en eller flere av de rundt 30 cruisekontraktene som fremover skal tildeles (og Vow vinner typisk 60% av dem).

Det er verdt å merke seg at de nærmeste årene skal det bygges veldig mange cruiseskip, etter en lang tørkeperiode i kjølvannet av pandemien. Så utsiktene til selskapet er veldig lovende, men har havnet helt i skyggen av det kortsiktige likviditetsbehovet og tvangssalgene som har herjet med aksjekursen.

Jeg er enig med deg i at emisjonsgarantistene kan ha en interesse av lavest mulig aksjekurs, men det er grenser for hvor mye de kan gjøre for å påvirke markedsdynamikken. Hvis du ser på f.eks. NRC (som nettopp hadde en veldig utvannende emisjon), så står kursen betydelig høyere enn emisjonskursen. Felles for NRC og VOW er at begge aksjene hadde falt veldig mye i forkant av emisjonsmeldingene, nettopp fordi alle har visst at emisjonen "måtte" komme og har posisjonert seg deretter.

Nå fikk vi en langt mer aksjonærvennlig løsning i VOW, der alle eksisterende får sjansen til å delta, og gitt at flertallet av de store aksjonærene deltar med den rabatten som er annonsert, så blir det ikke så mye aksjer igjen som kan fordeles på garantistene.
Redigert 29.09.2024 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Heggøyen
30.09.2024 kl 09:25 2235

En ting er alltid sikkert på OSE, og det er at man får kjøpt aksjer over børs UNDER EMI pris, i allefall i slike selskaper som ingen i utgangspunkt vil ta i med ildtang.
Her må folk høre på de erfarne, og ikke dem med 95% tap, som prøver febrilsk å redde stubbene ved å ty til Forum og snakke opp kurs.

Denne skal godt ned. Det blir en massiv utvanning, og når aksjene er salgbare, så virker tyngdekraften, og ARKIMEDES er helt borde (google arkimedes lov)

H
lynx
30.09.2024 kl 09:50 2177

Hvis man ønsker eksponering mot VOW vil det vel det mest fornuftige være å kjøpe seg inn i SAGA? Der ligger allerede rabatt mot cash og som garantist vil jo SAGA få den suverent mest gunstige inngangen i VOW. Vet ikke hvor stor andel av emisjonen SAGA vil få, men likevel.
Fadbamsen
30.09.2024 kl 09:58 2148

Bla bla blaaaaa…
Hvis du er sådan et orakel hvad laver du så på set her amatørforum? Har du ikke andet fornuftigt at tage dig til? Du ville måske blive taget alvorligt, hvis du kunne underbygge dine påstande med saglige argumenter. Hvis du vil måle hvor uundværlig du er, så stik fingeren i et glas vand og se se hvor stort hullet er når du tager fingeren op. Lad os nu få fred…
Heggøyen
30.09.2024 kl 10:18 2090

Mine argumenter er saklig skrevet i lang tid, fra 50+ - noen likte ikke de innleggene, og fikk dem fjernet. Men det mangler ikke på saklige innlegg fra Heggøyen, det vet du - men du liker nok ikke at Heggøyen får rett hele veien. Også mtp at man får kjøpt over børs under emi kurs blir en ny krans i mønet. Bare vent å se.

Fortell meg heller hva VOW har gjort som gjør at de skal sitte igjen med mer på bunnlinja pr omsatte krone i fremtiden.
dellamorte
30.09.2024 kl 13:06 1951

Lynx, hvis man ønsker eksponering mot VOW, bør man kjøpe VOW. Det er helt uvisst hvor mye Saga Pure har garantert for, blant de 10 deltakerne i konsortiumet. Hvis ingen andre enn DNB tegner sin prorata-andel, så er det 185 MNOK som skal fordeles mellom de ti garantistene. Jeg vil tippe at mellom 80 og 90 prosent av tegningsrettene utøves av eksisterende aksjonærer. I så fall er det kanskje ikke mer enn aksjer for rundt 25 millioner kr som fordeles blant de 10. I tillegg får de noen aksjer i form av underwriting fee (8 % av garantert beløp). La oss anta at Saga Pure har garantert for 20 MNOK og får tildelt 10 % av tegningsrettene som ikke utøves av eksisterende aksjonærer. I så fall er det kanskje snakk om aksjer for totalt rundt 1,6 + 2,5 MNOK som Saga Pure får som eksponering mot VOW. Det er omtrent ingenting for et selskap verdsatt til over 600 MNOK.

Så ønsker man eksponering mot VOW, bør man kjøpe VOW – ikke Saga Pure.
Frodon
30.09.2024 kl 13:50 1874

Hvis det var så enkelt å fikse marginene i selskapet, hvorfor har ikke ledelsen gjort det før aksjene deres ble tvangssolgt?
Bullinvestor
30.09.2024 kl 13:51 1871

Godt poeng! Badin burde jo egentlig solgt alt når kursen faktisk er på disse nivåene, for han vil få bedre muligheter når dennne redningsaksjonen kommer..🥳
Strauss
30.09.2024 kl 14:17 1827

Er sååå enig med deg Fadbamsen. Jeg personlig har sluttet å lese oppgulpet hans. Rart han får fortsette å spre gallen sin her.
Fadbamsen
30.09.2024 kl 14:23 1799

Og bemærk at ordrene er kommet i løbet af en relativ kort periode. Positivt i en mørk tid.
Heggøyen
30.09.2024 kl 14:52 1723

Er det som i NEL, jo mer omsetning desto større tap pr omsatte krone ?

Det var vel eneste meg og 🔨 var enig om.
Fadbamsen
30.09.2024 kl 15:14 1690



Opfriskning:
-Nu henter de frisk kapital (250 mill. NOK minus omkostninger) og forhåbentlig reducerer de deres rentebærende gæld. Netop renten er jo årsagen til at de har problemer med at opfylde lånevilkårene og er havnet i denne akutte krise.
-De har forhandlet sig til bedre lånevilkår i banken (detaljer mangler).
-De har genforhandlet kontrakter med de kunder hvor det har været muligt (vi kender ikke detaljerne), med bedre vilkår til følge. Tænker det primært handler om pris og down payment.
-De har igennem 2024 arbejdet med en omkostningsreduktion i selskabet (vi kender ikke detaljerne).
-Der er investeret i kapacitet, teknologi og know how gennem de seneste år (Etia, CH Evensen og VGM). Der er nu skruet ned for investeringerne.

Derudover:
- Renten falder og fortsætter formentlig ned en tid endnu.
- Når Vow er kapitaliseret er kunderne mere tilbøjelige til at lægge de store ordrer (det kaldes risikostyrring og er en diciplin Vow ikke har mestret på tilfredsstillende vis. Vi satser på de har lært lektien). Tænk på, hvem gider bestille sin flybilletter gennem fx NAS hvis de er på afgrundens rand? På samme måde tænker kunderne til Vow, både nuværende og fremtidige. Nu er der foreløbigt ro på.
- Den grønne omstilling slutter ikke i morgen.

Nogen andre input? Jeg tænker vi bevæger os stille og roligt mod profit og positiv cash flow, men selvfølgeligt umuligt at sige hvornår.
Felixcat
30.09.2024 kl 15:53 1583

Tror at de fleste er lei av alle dine ensidige innlegge hvor kommer med ditt for perioden fra kurs 50+, de stadige innleggene hvor "flere" tilsynelatende støtter dine innlegg, og hat-forholdet ditt til denne Hammers for perioden fra 50+. Det kan nevnes at kursen samlet Vow og Vgm samlet i begynnelsen av 2021 var over over kr 50, så gikk det samme år raskt nedover. Hvorfor hefter du deg med de gamle forhold fra flere år tilbake, herunder hva de fleste vil karakterisere som usaklig og arrogante innlegg mot Hammers? .
lynx
30.09.2024 kl 16:58 1488

Ja, i såfall blir det bare peanuts, enig.
En annen ting, kanskje garantistene vil shorte VOW-kursen i senk før tildeling? Det ville jo sikre dem lav inngang og ingen risiko mht tilbakelevering?
Heggøyen
30.09.2024 kl 17:53 1378

Vi er på forum. Ingen søndagsskole eller fritidsklubb. Vi diskuterer aksjer, ikke 🔨
Glova
30.09.2024 kl 20:09 1197

Det er vel også muligheter for å overtegne i forhold til antall tegningsretter.
nolast
I går kl 08:36 773

Ser på andre tråder at det antydes om emi på 0, 05 til 1 kr. Da blir jeg forundret over at proffesjonelle i investorer handler stort antall aksjer.
Vicama as har lastet opp 1 mill aksjer. Det tror jeg ikke de gjør hvis de kunne kjøpt til halv pris om en måned.
Krysser fortsatt for en stor ordre som fjerner mye av dagens tvil. Det er iallefall ikke tvil om at hver enkelt stein snues i selskapet om dagen.
Da kommer det stort sett resultater på sikt!
Frodon
I går kl 13:43 626

Tenker du på terp utregningen? Sannsynligvis mange som ikke kan den. Derfor Speralen/Fredly ville ha den løsningen og lo når spørsmål kom om hvorfor VoW skal reddes?

The subscription price in the Rights Issue will be set based on the theoretical share price exclusive of the subscription rights (TERP) based on the volume-weighted average price (VWAP) of the Company's shares on Euronext Oslo Børs during the last three trading days prior to the EGM (with the date of the EGM being the last day), less a discount of approximately 30 per cent. The final subscription price in the Rights Issue (the "Subscription Price") will be determined by the EGM»

https://newsweb.oslobors.no/message/628666

Legger man kr 3,27 inn i tegningskurs = (VWAP_Pris - 0,93167)*0,7 så blir det 1,6368

Hvis kursen står i kr 2 får vi emi på ca kr 0,75. Snitt kr 1,37

Hvis kursen står i kr 1, får vi emi på ca kr 0,05. Snitt kr 0,52
nolast
I går kl 15:23 550

Mulig du har rett. Men hittil i dag så er vwap 3,0445*0,7 = 2,1315
Hvorfor trekker du ifra 0,93167??
Frodon
I går kl 19:45 377

Har jo linket opp børs meldingen fra VoW. Hva i børs meldingen er det du ikke er enig i?
Frodon
I går kl 19:47 369

Hvis vwap kurs er kr 3,27, vil antall tegningsretter per aksje være 1.3281. Da får vi en terp på 2,3383. 70% av den verdien er 1,6368
Stepping
I går kl 20:32 329

Det er sikkert mange som en gang i tiden har hatt aksjer i denne og mange av dem skal sikkert ha en lyttepost i denne når røyken har lagt seg og tallene er konkrete ikke bare teori( nei ikke kjøpe før emi) Mann kan ta på seg hvilken hatt mann vill ingen som kan handle lovlig over børs vet hva som skjer opp mot emi. Mer tvangssalg, 19 linjer kontrakt etc vi vet ikke. Det er vel heller ingen ulempe for garantistene at emi aksjene blir attraktive? De skal vel ha sine 8 prosent ser ikke at de tenker redde verden meg eierskap i grønn teknologi?
Cartr
I går kl 21:07 297

Det er også mitt inntrykk. Som regel får du aksjer til under Emikurs og rep emisjonen skrinlegges da aksjonærene har fått mulighet til å kjøpe aksjer under emipris. Unntaket er svært få selskaper med høy og snarlig forventning.

Ser du f.eks. på Ensurge Micropower emisjonen den 19 Sept så var den i følge Finansavisen populær og overtegnet raskt. Selv DNB Asset Management tegnet seg for 5 millioner. https://www.finansavisen.no/teknologi/2024/09/19/8182115/populaer-ensurge-micropower-emisjon

Emikursen ble på 1 krone. I dag, ca to uker senere ble aksjen handlet på så lavt som 0.83 øre før den tok seg noe opp utover dagen, men den har ligget godt under 90 øre i flere dager. Kursen i dag åpnet på 0,87 øre, var helt nede på 0,83 øre og endte på 89 øre. Det er et godt stykke under krona i den populære emisjonen.

Selv tror jeg det er lurt å vente litt når det gjelder Vow. Kursen i dag sank -4.84% og på tross av gode nyheter, men jeg tror ikke den skal langt under Emikurs. Noe kan nok tenkes, men får de brukbart med penger i kassa så kan den også gå fort oppover.
Stepping
I går kl 21:17 281

Kan vell være greit å holde ett øye med snittet til DNB når røyken letter og alle står uten badebukse!
Heggøyen
I går kl 21:23 269

Da må marginene økes og de må tjene penger. Ellers er dette NEL V.2 - desto mer omsetning, desto større tap pr omsatte krone. Rart å tape / dårlige marginer om produktet er så unikt og få enerådende i markedet. Veldig merkelig.
Cartr
I går kl 21:58 234

Jo det er mye merkelig, men ting ser ut til å endre seg. Det første jeg tenkte når jeg så kommentaren din var at selskapet eser ut og at en oppstramming og kostnadsreduksjon kan hjelpe og når jeg ser litt nærmere på det så er det på gang. Man snakker om kostnadsbesparelser på 40-50 mill i året, i tillegg til økte inntekter

Så sant man ikke jukset med tallene når det gjaldt Scanship og den utrolige veksten tror jeg Badin ble litt «stormannsgal» og overvurdert seg selv og selskapet. Men vi må også ta i betraktning at de siste fire årene i verden har vært svært så spesielle. Pandemi og nedstengning, finanskriser, krig, energikriser, mangel på deler og mye annet. Hvor mye av dette som rammer Vow vet jeg ikke, men det er nok mange selskap som har hatt høyere forventninger og bommet på mye.

Selv så jeg på Vow som et velrenommert og pålitelig selskap og at inntektene ville øke. Så da regnskaps-jukset og dette kom frem ble jeg rimelig overrasket.

Men nå ser ting ut til å endre seg og det er kommet tre, fire nye ordre bare i september, - og så var det denne:

Oslo, 3. september 2024 - Vow ASA presenterte resultater for andre halvår 2024 29. august 2024. Rapporten dokumenterte at inntektene øker. Fortjenesten er på vei opp. Ordrereserven er solid og består av kontrakter som vil forbedre bruttomarginene ytterligere i de kommende kvartalene.

Halvårsrapporten bekreftet også at det var avtalt endringer i selskapets låneavtale med forbehold om en vellykket rettet emisjon.

Oslo, 29. august 2024: For første halvår hadde Vow ASA (OSE: VOW) inntekter på 485,0 millioner kroner, noe som representerer en økning på 8,1 prosent fra 448,7 millioner kroner for samme periode i 2023. Alle forretningssegmenter bidro til veksten.

EBITDA før engangsposter ble 26,1 millioner kroner, tilsvarende en margin på 5,4 prosent. Resultatene for første halvår 2024 representerer en markant fremgang fra andre halvår 2023, da revurderinger av prosjektregnskap og balanseposter ga driftsunderskudd.

I løpet av de siste månedene har Vow levert kostnadsreduksjonsprogrammer med estimerte årlige kostnadsbesparelser i størrelsesorden NOK 40-50 millioner for FY 2024 sammenlignet med FY 2023.

"I løpet av den siste perioden har Vow vært gjennom en betydelig snuoperasjon som viser økt operasjonell effektivitet. Med en solid ordrereserve, økende inntekter og forbedrede marginer på tvers av alle forretningssegmenter, viser Vow et lovende økonomisk utsikter," sa Henrik Badin, administrerende direktør i Vow ASA.

Ved utgangen av første halvår var ordrereserven 1 061 millioner kroner og ytterligere 316 millioner kroner i opsjoner. https://live.euronext.com/en/listview/company-press-release/206470#CompanyPressRelease-12503520

Så sant ikke dette også er bløff så synes jeg dette ser lovende ut. Emikurs, eller deromkring, kan være en god inngang om man tenker litt langsiktig. Men jeg ville aldri gått inn nå slik trådstarter foreslår.
Redigert i går kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Frodon
I går kl 21:59 224

Hvor kursen havner vil nok være mye opp til de «snille» som skal «redde» selskapet nå og hvor mye aksjer de ender opp med. Jeg antar at alle de som har blitt tvangssolgt den siste tiden, ikke vil bruke tegningsrettene sine. Dvs de vil sannsynligvis dumpe ut tegningsrettene uansett pris. Hvis tegningsrettene går ned i pris, følger VoW aksjen med ned. Hvis de «snille» ender opp med masse aksjer, hvem av de navn tror vi at har planer om å bli langsiktige investorer her? Spetalen/Fredly kommer 100% garantert til å dumpe ut alle aksjene de får. Det er mulig å tjene penger på trading i denne aksjen med litt flaks. Men det er når de «snille» nesten er ferdig med å dumpe ut aksjene, at det er mulig å gjøre et virkelig godt kjøp her. Dnb skal vel også selge? 50 øre…?
Redigert i går kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Cartr
I går kl 22:07 202

Mulig du har rett, men de "snille" dumper neppe ut aksjer med tap? Så jeg tror fremdeles vi ikke skal så langt under Emikurs. DNB er nå hovedaksjonær så det spørs hva de gjør. De kan jo også muligens tegne seg i en emisjon, men er litt tvetydige i sine uttalelser og sier følgende:

– Det er ikke naturlig for DNB å være langsiktig eier, men vi vil og kan være eier så lenge som nødvendig, sier Tor Arne Hansen, direktør for konserninvesteringer i DNB.

– DNB vil opptre som en ansvarlig hovedaksjonær i selskapet, og vil støtte det pågående arbeidet med å få på plass en riktig kapitalstruktur for selskapet, sier Hansen. https://e24.no/boers-og-finans/i/bmXVyv/dnb-blir-storeier-etter-tvangssalg-i-vow

Så jeg tviler på at DNB dumper aksjer med tap.

Edit:
Og som nevnt tror jeg en inngang på rundt emikurs kan være en bra investering på sikt.
Redigert i går kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Frodon
I går kl 22:23 171

Spetalen/Fredly kommer garantert til å tjene mest penger på å shorte aksjen. De har jo designet denne emisjonen. Det er meget naivt å tro at denne aksjen ikke skal under emi kurs, med så mye selgere

Dnb må selge sin 25% eierandel utenfor børs for å unngå massive tap. Hva tror du skjer hvis de må selge via børs…?
Redigert i går kl 22:25 Du må logge inn for å svare
Stepping
I går kl 23:34 95

Hvem har interesse av at det ikke skal overtegnes.?
Stepping
I går kl 23:40 85

En melding her om at div folk i øverste etasje har levert inn adgangskortet og kjørt ut av kjellergarasjen for siste gang vil nok gi en kortvarig boost her. Må gå ut fra at største eier nå fjerner ledelsen og setter inn noen med litt mer en framhald skule i matte og noen med slakte erfaring?
nolast
I dag kl 00:08 52

Her trenges det ingen slakte. Kun et par med matte kunnskaper. Oms minus Kostnader, kostnader osv. Egentlig veldig enkelt men så vanskelig når
du ikke lander kontrakter med store volum. Når volumet blir stort nok til å kvele de faste kostnadene så kommer Vow som en rakett. Men rente nivået må bikke nedover
først. Jeg har tid til å vente!