Nordea legger ned Investor 01.11.2024 hvilke plattform er bedre?

Stigendekurs
NORDEA BANK 11.10.2024 kl 14:58 3687

Nordea Investor
1. november 2024 stenges Nordea Investor. Etter denne datoen vil du finne de samme tjenestene for kjøp og salg av aksjer og fond samlet på ett sted i mobil- og nettbanken.
Per dags dato 11.10.24. er det som ligger i nettbanken ikke brukervennlig. De kjører ut / informerer om dette selv om plattformen på ingen måte er klar.
Kan ikke forstå at de gjør det.
Jeg vil trolig skifte til en bedre bruker plattform.
Investor til Nordea har vært kosteffektivt å bruke, men med problemer tidligere som de nå har fått bedre kontroll på. Så derfor er dette overraskende.
M.Y.Peng
12.10.2024 kl 08:31 3496

Etter denne datoen vil du finne de samme tjenestene for kjøp og salg av aksjer og fond samlet på ett sted i mobil- og nettbanken. Du har vel nettbank ?
Stigendekurs
12.10.2024 kl 14:53 3366

Det er tydelig at du ikke har sett hva som tilbys i nettbank.
Plattform løsning er helt forskjellig.
Fluefiskeren
12.10.2024 kl 15:00 3350

I nettbanken blir jeg kastet veldig fort hvis jeg inaktiv og tror ikke det finnes noen funksjon hvor det kan settes.

Det er det på Nordea Investor og jeg har satt den på en time. Dette er jo noe som ikke bør lukke når man ønsker å kjøpe/selge. Også fint å følge med live på aksjene man har eller tenkt å handle.

Frykter dette blir håpløst ved omleggingen, men håper der blir tilrettelegging for dette.
Redigert 12.10.2024 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Springer
12.10.2024 kl 15:08 3335

Enig. Den nye løsningen virker uferdig og gir ikke samme tjeneste. I Investor kan jeg hele tiden følge med på totaleksponering i aksjemarkedet. Altså jeg ser direkte hva som til enhver tid er tilgjengelig på den kontoen jeg kjøper/selger aksjer fra/til. Dette fremgår ikke på den nye løsningen.
Stigendekurs
12.10.2024 kl 15:11 3326

Erfaringene fra forrige gang de gikk over til en ny plattform/program var store problemer i lang tid etterpå tipper det er 7-10år siden.
Det at de allerede nå signaliserer stenging om noen uker uten å ha noe å tilby annet enn det som har lagt der i nettbank over lengre tid er utrolig.
Hvordan de skal løse det med tid blir sikkert og noe rare greier, vet ikke om noen annen bank som en blir kastet ut så brutalt som i denne. (og jeg har flere andre)
Jeg snuser på DNB som jeg er kunde i, de har blitt billigere, skal gjøre ett mer dypdykk, men hadde håpet noen kunne komme med alternativer.
Kommer vel etter hvert.
Fluefiskeren
12.10.2024 kl 16:29 3265

Har kontaktet dem ang.dette
Octagon
12.10.2024 kl 17:23 3207

Bruker selv Nordea Investor og totalt sett er (var) dette en bra tjeneste.

Har også handlet aksjer i den "vanlige" nettbanken, men her mangler en hel del funksjonalitet en har i Nordea Investor.

Utrolig at en av Nordens største banker i 2024 lanserer en aksjehandels tjeneste via nettbank/mobilbank med dårligere funksjonalitet enn det en tilbød tidligere.

Jeg vil finne meg en annen plattform en Nordea nettbank tjenesten som er ribbet for funksjonalitet slik det ser ut nå..
Thesistulling
12.10.2024 kl 19:48 3117

Kan ikke fatte at de har tatt dette grepet, den nye løsningen er rett og slett elendig.
Stigendekurs
13.10.2024 kl 10:52 2919

Alle plattformer som er så lite utviklet vil i lang tid få voksesmerte, dvs ustabilitet noe som er veldig frustrerende når en skal handle.
Det vet jeg alt om fra tidligere innføring av den plattformen som nå er Investor.
Hardly
13.10.2024 kl 10:57 2905

Var inne å tok en titt på løsningen.
Herregud! Denne er helt på tryne. Minner om en gammeldags DOS grensesnitt for de som er så gamle at de husker den.
Thesistulling
13.10.2024 kl 11:11 2874

Apropos DOS, har du lagt merke til at alle nye bygg fra Storo og mot Sinsen er som snytt ut at spillet Gorillaz i gamle DOS?

Ser bare helt for jævlig ut.
🤣
aslla
13.10.2024 kl 12:21 2816

Skuffende at nordea investor blir lagt ned - ser på det som et stort tilbakeskritt - investor har fungert bra for meg - det nye gir ikke på noen måte samme oversikt
Fluefiskeren
13.10.2024 kl 12:40 2790

Nordea har noe som heter «ris og ros». Jeg brukte den for å si min mening. Oppfordrer andre til å gjøre det samme.

https://www.nordea.no/om-nordea/ris-ros-klager.html
Springer
14.10.2024 kl 09:28 2536

Kan legge til at Nordea også vil legge ned sin "Gammel Nettbank" løsning.
Her kommer jeg sterkt til å savne muligheten til å se totalen av mine handler i en eller alle aksjer innenfor et selvvalgt tidsrom. Veldig nyttig når man skal sjekke selvangivelsen etc,,,
Egentlig er denne funksjonen en selvfølge for alle aksjehandelsplattformer, men den finnes ikke i den nye løsningen til Nordea.
Har gitt tilbakemelding.
Stigendekurs
14.10.2024 kl 13:44 2380

Det er så mye som det trengs å gi tbm på så det er nesten ikke noen vits.
De burde som tidligere nevnt hatt en mer ferdig sak før de la det ut.
Jeg har gitt tilbakemelding på hva jeg mener.
Jeg skal flytte deler eller hele portefølgen til DNB så får jeg erfaring der, og slipper å ergre meg over Nordea.
Stigendekurs
21.10.2024 kl 16:34 1866

Er det noen som kan se noen forbedringer etter tilbakemeldinger.
Min Portefølge. Ha ha ha.
Fluefiskeren
21.10.2024 kl 17:51 1818

Det var vel her jeg burde lagt inn denne.

Se der ja. Nå vil man kunne bestemme selv hvor lenge man vil være innlogget på denne plattformen før man kastes ut. Det hjalp å sende melding til dem gitt.

Hei XXXX,

Det skal komme flere funksjoner i nettbankløsningen som vi håper vil gi en tilfredsstillende brukeropplevelse av plattformen. Tiden man er innlogget skal være utvidet så lenge man er inne på "Sparing og investering". Går du inn på en annen side/meny i nettbanken vil du nok måtte logge inn igjen dessverre.

Vennlig hilsen Sebastian // Nordea Aksjehandel
Stigendekurs
22.10.2024 kl 12:13 1629

Svaret fra Nordea er sikkert greit de er jo nødt til å gjøre dette med timeren ellers ville de mistet alle.
Tror nok de vil miste endel som ikke gidder å være med på utviklingen av plattformen deres.
10 dager til de har sagt de skal stenge Investor og jeg ser ikke noe nytt.

ultramarin
22.10.2024 kl 20:52 1528

Helt utrolig dårlig av Nordea, Investor fjernes og ny Nettbank er mangelfull til de grader.
Stigendekurs
27.10.2024 kl 14:34 1286

Er det ikke fantastisk intuitivt å navigere i deres nye løsning.
tuja
27.10.2024 kl 15:56 1215

Utrolig at de avsluttet Nordea Investor. Plattformen begynte endelig å bli bra, og da går de over til en elendig løsning, der aksjehandel skal utøves på sparing og invisteringer i Nordea bank. Totalt molbo, og håpløst.
Mr Å
27.10.2024 kl 20:11 1100

Vurderer og bytte bank 🙈
Stigendekurs
27.10.2024 kl 22:47 985

Jeg ser litt på DNB de har en Trader, ligner litt på den gamle Nordea hadde før, ikke like bra men....
Fluefiskeren
I går kl 09:38 686

Siste dag på gammel plattform, men jeg får ikke handlet hverken på denne eller den nye.
Fluefiskeren
I går kl 16:37 600

Og snipp, snapp snute så var Nordea Investor ute. Kommer til å savne deg.

Det kommer noe nytt og de som omfavner det sier verden går fremover, men gjør den virkelig det?
4580
I går kl 16:47 585

Trist sorti. For min del er det tilbake til "steinalderen ". Her taper Nordea penger, vil jeg tro.
Stigendekurs
I går kl 18:07 516

Jeg har sagt det i tidligere meldinger, jeg forstår ikke helt tankegangen til denne banken.
Det ser ikke ut til at de ønsker det beste for kundene.
Og jeg må dessverre si at det ikke bare gjelder aksjehandelsplattformen.
Prisingen har tidligere vært ok hvordan det blir nå har jeg ikke sjekket.
Kan de nye kjøpene vært for dyre kanskje jeg vet ikke.
Er det noen som har erfaring med plattformen som sparebankene bruker?
Skorpionen
I går kl 21:38 426

Fint å se at det er mange som reagerer på den nye plattformen. Den er et stor tilbakeskritt.
Selv har jeg et langvarig kundeforhold i Nordea og begynner å se meg lei på deres kundebehandling. Jeg har tidligere vært i kontakt med dem angående den generelle tilgjengeligheten og fikk et langt utfyllende svar. De beklaget, men ikke mye har skjedd. Jeg prøver igjen. Denne gang gjelder det aksjehandel og jeg sender i morgen følgende brev.

Hvis det er jeg som har misforstått noe og det ikke er slik jeg beskriver, er det fint om noen korrigerer meg og tilbakemelder på hvor i den nye nettløsningen jeg kan finne det jeg savner. Hvis noen har mer å tilføye er det også fint om det kommenteres.

Melding til Nordea:

”Hei Nordea.

Med langvarig ustabilitet og nedetid har aksjehandel den siste måneden vært en prøvelse. Når dere nå lanserer den nye aksjehandelsplattformen går det fra vondt til verre. Skal man foreta endringer bør det være for å forbedre, ikke for å gjøre tjenesten dårligere. Brukervennligheten på den nye aksjehandelsløsningen er et syvmilsteg i gal retning.

Til tross for at jeg ble anbefalt en rekke andre plattformer da jeg startet med aksjehandel valgte jeg dere. Primært fordi jeg synes bruks- og sparekonto var greit å ha på samme sted som aksjeporteføljen. I flere år gikk handelen fint. Det var oversiktlig og ryddig, men for noen måneder siden begynte problemene. Å logge seg på Investor for å handle aksjer fortonte seg som den reneste tilfeldighet. Noen ganger kom man inn, andre ganger ikke. Da jeg kontaktet dere var forståelsen for at det i aksjehandel kan skille sekunder mellom store tap og store gevinster ganske så fraværende. Det var bare å smøre seg med tålmodighet.

Mulig det er meg, men i den nye løsningen finner jeg ikke lenger den disponible saldo når kjøp og salg er gjennomført. Jeg finner ikke snittkursen for de aksjene jeg har i porteføljen, og ordredybden som tidligere lå i samme vindu som den aktuelle ordren er i dag ikke lenger synlig der den bør ligge. Videre trenger jeg å være logget på å ha nettsiden oppe en god stund når jeg er i handelsmodus. I Investor var det uproblematisk. Den nye løsningen som medfører at nettbanken er åpen samtidig antar jeg også medfører en sikkerhetsrisiko da man alltid anbefales å logge raskt ut av nettbanken. I tillegg har jeg i den senere tid også opplevd at saldoer ikke oppdateres og at pengene er i ”vandring” i deres systemer i over ett døgn. Man blir rett og slett usikker på om dere i det hele tatt har kontroll. Det er uholdbart.

I dag har jeg vært i kontakt med aksjedesken hos dere. Etter lang ventetid fikk jeg beskjed om at jeg sletts ikke var den første som hadde negative tilbakemeldinger på den nye plattformen. Medarbeideren beklaget på det sterkeste og ga meg rett i at den nye plattformen var et stort tilbakeskritt. De på desken hadde også reagert og håpet at alle vi som ringte tilbakemeldte dette oppover i systemet.

Det gjør jeg nå og mine spørsmål til dere blir:
1. Hvilke hensyn ligger bak nedleggelsen av Investor. Er det også her snakk om besparelser?
2. Hvilke hensyn har dere vurdert når dere skal tilrettelegge for brukerne. Hvem er rådført?
3. Er det jeg som er dårlig til å finne frem i den nye løsningen eller er det slik jeg beskriver?
4. Er den versjonen vi nå ser den endelige?

Hvis svaret på nr 4 er ja tror jeg dere raskt vil oppleve en investorflukt. Det er allerede opprettet lang tråder på ulike investorforum der diskusjonen går om hvilke alternative plattformer det kan skiftes til. Folk der er svært misfornøyde.

Den måten dere ved innsparinger allerede har gjort den generelle kundeservicen dårligere har irritert mange av oss. Akkurat nå er aksjedesken den eneste som fungerer i så måte. På andre områder er det ganske så umulig å komme i kontakt med et menneske. Det er vel ikke lenge før dere også på aksjehandel innfører chatbooten Nova slik at dere kan terge investorkundene ytterligere.

På meg virker det som dere er opptatt av å hanke inn nye kunder, men særs dårlige til å ta vare på eksisterende. Til tross for at dere tjener svært god penger på kurtasje virker det som om aksjehandel nå er et nedprioritert område. Selv har jeg et langvarig og prikkfritt kundeforhold hos dere som har generert mye penger både i form av renter og kurtasje. Til tross for det og at jeg er en såkalt ”prioritert kunde” føler jeg ikke at dere bryr dere særlig. Jeg kan bare forestille meg hvordan de som ikke er ”prioriterte” har det.

Hvis jeg ikke får svar på denne henvendelsen tar jeg det som en bekreftelse på at dere finner investorkunder liite interessante og ser etter andre plattformer å handle på.”
Redigert i går kl 21:41 Du må logge inn for å svare
MaxMekker
I går kl 21:49 409

Kjempeflott at du tar tak i dette på en så seriøs måte !
Selv har jeg vært kunde i Nordea ganske lenge. Før Nordea het det Kreditkassen mener jeg :)
Den nye "plattformen" som dem kaller den, er jo bare for fond egentlig.
Håpløse greier at dem legger ned Investor :(
Håper du får svar og at dem kanskje kjenner litt på at det er kundene dem lever av ..
Tvi tvi
Fluefiskeren
I går kl 22:03 390

Flott initiativ. Foreløpig har jeg ikke brukt den nye særlig siden jeg trivdes med den gamle. Dog har jeg vært inne. Senest i dag prøvde jeg å legge inn et salg. Mener jeg gjorde korrekt, men den ble ikke registrert på tross av flere forsøk. Foreløpig er jeg for fersk til å komme med noe spesielt ting, men førsteinntrykket er dårlig. Jeg får teste det litt mer før jeg blir kategorisk. Fikk i hvert fall gjennom det at man kunne være mye lengre inne enn det er i nettbanken deres. Om det kan settes en bestemt tid slik man kunne i den gamle vet jeg ikke.

Har det som deg. Jeg har både brukskonto og buffersparkonto (som jeg benytter til aksjehandler). I tillegg har jeg to fastrentekontoer til sparing. Synes det er greit å ha dette i samme bank og blir skuffet hvis jeg føler jeg må skifte. Nå er ikke jeg den med flest handler, men jeg liker å følge porteføljen min fra dag til dag slik jeg kan nå.

Får da inderlig håpe at de tar innspill alvorlig. Det er til deres eget beste som du antyder.
MaxMekker
I dag kl 09:20 235

Logget meg inn på "Sparing og investering" i Nordea nå, med en kopp kaffe :)
Dette her var jo helt forferdelige greier !!

Hvor ble det av snittkursen på aksjene mine og er det sanntidskurser ?
Denne kom etter kun kort tid..
"Nå kan du bare se sparing og investeringer. Logg deg inn på nytt for å kunne se alle sider".
Håpløse greier :(
tuja
I dag kl 09:23 229

Enig. Totalt håpløst og elendig. De burde gå i seg selv, og se hvor dårlig denne løsningen er, og restarte Nordea Investor.
Fluefiskeren
I dag kl 09:28 213

At man ikke blir kastet ut like raskt som fra nettbanken er da bare fint. Helt håpløst å bli sparket ut etter få minutter når man skal investere. Derfor er det tross alt bra at de forandret det i det minste
tuja
I dag kl 09:31 202

Har de lagt inne noe eksakt tidsestimat for hvor lenge man er innlogget uten aktivitet? Jeg ble raskt utlogget første gang i dag.
Octagon
I dag kl 09:47 161

Bruker gratis utvidelse i Google Chrome - Easy Auto Refresh.

Her kan en stille inn intervaller for mange sekunder en ønsker før siden igjen lastes, gjør at du ikke kastes ut av nettbanker etc.

Eller er jeg Nordea kunde, men flytter snart til Nordnet vil jeg tro av dem jeg har studert, dette nettopp grunnet den nye og svært begrensede aksje handels plattformen de nå tilbyr. Utrolig dårlig løsning nå, selv mindre sparebanker i Norge har langt bedre og mer omfattende funksjoner i sine aksje handels plattformer.
ultramarin
I dag kl 09:49 155

At det ble så dårlig er utrolig. Avslutter kundeforholdet med Nordea. Er nok ikke alene med å finne bedre leverandører til aksjehandel på nett.
Fluefiskeren
I dag kl 09:59 122

Aner ikke. Før kunne man bestemme det selv. Ligger inne med en salgsordre nå men kan ikke finne om jeg kan slette den eller forandre den.
nhydro
I dag kl 10:00 121

Helt enig. Her kan du ikke engang se hvor mye av ordren som er fylt, og hvis du vil endre ordren så kanselleres den og en ny blir opprettet. Da må du sikkert betale ekstra kurtasje hvis deler av ordren er fylt
Fluefiskeren
I dag kl 10:03 104

Merkelig at de ikke involverer de som er vant med å handle aksjer for å få en fin løsning. Det må da være mange ansatte som handler aksjer. Men sånn har det jo blitt de fleste steder. Man skal ikke involvere de som er brukere og har erfaring.
tuja
I dag kl 10:04 100

Du må scrolle ned, og trykke på "aktivitet" på høgre side, Da kommer dine ordre opp.