Nordea legger ned Investor 01.11.2024 hvilke plattform er bedre?

Stigendekurs
NORDEA BANK 11.10.2024 kl 14:58 7946

Nordea Investor
1. november 2024 stenges Nordea Investor. Etter denne datoen vil du finne de samme tjenestene for kjøp og salg av aksjer og fond samlet på ett sted i mobil- og nettbanken.
Per dags dato 11.10.24. er det som ligger i nettbanken ikke brukervennlig. De kjører ut / informerer om dette selv om plattformen på ingen måte er klar.
Kan ikke forstå at de gjør det.
Jeg vil trolig skifte til en bedre bruker plattform.
Investor til Nordea har vært kosteffektivt å bruke, men med problemer tidligere som de nå har fått bedre kontroll på. Så derfor er dette overraskende.
tuja
01.11.2024 kl 10:17 2543

Kom opp en inforute som sier at jeg kun kan se sparing og invisteringer. Dersom jeg må inn på andre Nordea sider, må jeg logge inn på nytt.
Fluefiskeren
01.11.2024 kl 10:31 2530

Ja, men vet ikke hvor lenge man må være inaktiv på aksjedelen før man blir kastet ut. Ingen grense?

Savner også gjennomsnittlig kurs for mine innganger i aksjene. Det var på den gamle plattformen.
Stigendekurs
02.11.2024 kl 12:01 2385

For ca. 3 uker siden snakket jeg med folk hos investor og klagde.
Svaret fra de som jobber med dette og kan det inn og ut hos Nordea var at de var klar over kvaliteten.
De håpte det ville bli bedre.
Så expertene hos Nordea er fulstendig klar over hva som ligger på plattformen.
Tror de er like frustrert som vi som brukere.
tuja
02.11.2024 kl 12:05 2376

Snakket også med de for noen uker siden. De var nok klar over at det ble en dårligere opplevelse, men de mente også at det skulle komme forbedringer underveis. Håper de snakker sant, for dette var elendige greier i forhold til Nordea investor.
Fluefiskeren
02.11.2024 kl 12:24 2359

Da velger jeg å fortsette med Nordea. Det er her jeg har de fleste av mine konti og dagligbank og er stort sett bra fornøyd.

Men det har vært mye. Opprinnelig hadde jeg Gjensidige Bank. Så ble de oppkjøpt av Nordea og jeg måtte lære meg ny plattform. Og senere forandret Nordea sin plattform på ny som jeg syntes var dårligere enn den forrige, men det er rart hva man blir vant til. De gjorde noen forandringer underveis som var til det bedre. Vi får bare håpe det skjer her også. De må i hvert involvere folk som er aktive i aksjemarkedet selv.
Aaleby
02.11.2024 kl 12:34 2378

Har kun foretatt en eneste handel og har ikke sjekket ut tjenesten overhodet, men likte i det minste at man automatisk får opp fortjenesten, eventuelt tap, når en aksje selges. Får bruke litt tid neste uke til å vurdere den samlede kvaliteten. Eventuelt blir det å melde flytting til Nordnet.
Fluefiskeren
02.11.2024 kl 12:43 2368

Nordnet har høyere kurtasjer enn Nordea. Hvis man ikke er student vel og merke.
Stigendekurs
02.11.2024 kl 22:18 2233

Siden jeg fortsatt er usikker på om jeg skal flytte alt til DNB, har jeg sjekket priser og brukt GPT.
Dere får bare hoppe over hvis det blir for mye og som de fleste vet GPT leverer feil av og til.
---------
Hvem har høyeste kurtasje ved aksjehandel av DNB og Nordnet
ChatGPT sa:
ChatGPT
DNB har generelt høyere kurtasje enn Nordnet ved aksjehandel, men kostnadene kan variere avhengig av handelsvolum, kontotype og hvilken plattform du handler på. Her er en oversikt over kurtasje hos begge meglerne, basert på vanlige prismodeller:

Kurtasje hos DNB:
Standardkurtasje for norske aksjer er rundt 0,05% av handelsbeløpet med en minimumskurtasje på kr 79 per handel.
For aktive tradere (de som handler ofte), tilbyr DNB "Active Trader"-konto, hvor kurtasjen kan være lavere, men fortsatt ofte høyere enn Nordnets laveste nivåer.
Kurtasje hos Nordnet:
Nordnet tilbyr flere prismodeller (Mini, Small, Medium, Large) som gir lavere kurtasje for kunder med høy handelsaktivitet.
Mini-prismodellen, som er populær blant småinvestorer, har en fast kurtasje på kr 0,25% av handelsbeløpet med en minimumskurtasje på kr 29 per handel.
For de som handler mye, kan man med Medium- eller Large-modellene oppnå en fast prosentsats på rundt 0,035-0,04% med en minimumskurtasje på rundt kr 39–49 per handel.
Oppsummert:
DNB har ofte høyere minimumskurtasje enn Nordnet, spesielt for småinvestorer. For de som handler mye eller ønsker lave kostnader per handel, er Nordnet vanligvis mer kostnadseffektivt på grunn av de fleksible prismodellene og lavere minimumsbeløp på kurtasjen.
Du sa:
Hva er forskjellen i kurtasje mellom Nordea og Nordnet
ChatGPT sa:
ChatGPT
Forskjellen i kurtasje mellom Nordea og Nordnet kan være betydelig, avhengig av handelsvolum, type konto og prismodell. La oss sammenligne kurtasjen for hver av dem:

Kurtasje hos Nordea:
Standardkurtasje for aksjehandel i Norge hos Nordea er blant de laveste i markedet, med en sats på 0,04% av handelsbeløpet og minimum kr 1 per handel for kunder som handler via nettbanken eller mobilbanken.
For kunder som bruker Private Banking hos Nordea eller handler gjennom en rådgiver, kan kurtasjen være høyere.
Kurtasje hos Nordnet:
Nordnet har flere prisnivåer basert på hvor ofte du handler. Her er de vanligste nivåene:

Mini-prismodellen: 0,25% av handelsbeløpet, med minimum kr 29 per handel, noe som er gunstig for småinvestorer.
Medium og Large-modellene: For større og hyppigere handler tilbyr Nordnet lavere kurtasje på 0,035%–0,04%, men med minimumskostnader på kr 39–49.
Nordnet gir også Zero-kurtasje på enkelte aksjer, men dette gjelder kun et utvalg av nordiske aksjer, ofte med en månedlig abonnementsavgift.
Oppsummert:
Nordea har den laveste minimumskurtasjen i markedet (kr 1) for kunder som handler via nettbanken eller mobilbanken, og en lav prosentsats (0,04%). Dette er en svært kostnadseffektiv løsning, spesielt for småhandler.
Nordnet tilbyr mer fleksibilitet med flere prismodeller, men har høyere minimumskurtasje enn Nordea, noe som gjør Nordea billigere for småhandlere. For de som handler mye og ofte, kan Nordnets prisnivåer fortsatt være konkurransedyktige, særlig med lavere prosent for hyppige tradere.
Nordea er ofte det mest kostnadseffektive valget for små til mellomstore investorer, mens Nordnet kan være gunstig for de som ønsker fleksibilitet i handel og et bredt utvalg av investeringsprodukter.
Du sa:
kan du si noe om kurtasje mellom Norne Securities AS og Nordea
ChatGPT sa:
ChatGPT
Norne Securities og Nordea har begge konkurransedyktige kurtasjemodeller for aksjehandel i Norge, men det er noen forskjeller avhengig av kundetype og handelsfrekvens.

Kurtasje hos Norne Securities AS:
Norne Securities tilbyr aksjehandel gjennom Sbanken for privatkunder, der kurtasjen er 0,05% av handelsbeløpet, med en minimumskurtasje på kr 49 per handel.
Norne Securities tilbyr også løsninger for bedriftskunder og private banking-kunder, men kurtasjestrukturen kan variere basert på forhandlede avtaler. Generelt sett er 0,05% og minimum kr 49 standarden for privatkunder.
Kurtasje hos Nordea:
For privatkunder som handler gjennom Nordea sin nettbank eller mobilbank, er kurtasjen svært lav, ofte 0,04% av handelsbeløpet med en minimumskurtasje på kr 1 per handel. Dette er en av de laveste minimumskurtasjene på markedet, spesielt gunstig for småinvestorer.
Ved bruk av rådgivertjenester eller private banking hos Nordea kan kurtasjen være høyere, men standarden for selvbetjente kunder i nettbanken er 0,04% med kr 1 minimum.
Oppsummert:
Nordea er rimeligere enn Norne Securities, spesielt for småinvestorer, siden minimumskurtasjen på kr 1 er langt lavere enn Nornes kr 49. For større handler blir forskjellen mindre, men Nordea holder seg litt under Norne på prosentsatsen også (0,04% mot 0,05%).
Norne Securities kan være aktuelt for de som ønsker en alternativ plattform via Sbanken, men for laveste kurtasjekostnad er Nordea vanligvis det mest kostnadseffektive alternativet blant de to.
For privatkunder, særlig småinvestorer, er Nordea ofte det beste valget på grunn av den lave minimumskurtasjen.

Du sa:
Norne Securities AS kan vel handles gjennom flere banker er der samme kurtasje
ChatGPT sa:
ChatGPT
Ja, Norne Securities AS tilbyr aksjehandel via flere norske sparebanker og andre finansinstitusjoner, inkludert Sbanken, Sparebanken Vest, SpareBank 1-bankene, og flere lokale sparebanker. Kurtasjen kan imidlertid variere noe mellom de ulike bankene Norne samarbeider med. Selv om Norne leverer tradingplattformen og gjennomfører handelen, setter bankene ofte egne priser basert på sine kundegrupper og strategier.

Vanlige kurtasjesatser hos Norne via ulike banker:
Sbanken: Har en kurtasje på 0,05% av handelsbeløpet, med minimumskurtasje på kr 49 per handel for aksjehandel i Norge.
Andre banker (f.eks., Sparebanken Vest og SpareBank 1): Kan også ha en standard kurtasje på 0,05% med lignende eller noe høyere minimumsbeløp. Noen lokale sparebanker kan ha litt høyere minimumskurtasje (ofte rundt kr 69), avhengig av deres prisstrategi.
Det er alltid best å sjekke den spesifikke banken du handler gjennom for å få nøyaktige satser, da små variasjoner kan forekomme. Men generelt sett holder Norne seg i et ganske konsistent prissjikt på rundt 0,05% og kr 49–69 i minimumskurtasje gjennom de fleste bankene.
Fluefiskeren
03.11.2024 kl 10:14 2130

Takk for den. Det bekrefter vel at rent kurtasjemessig kommer Nordea bra ut. Det kombinert med at det er min hovedbank gjør at jeg kommer til å fortsette og regner med at det vil bli forbedringer. Men forstår ikke at det var så viktig å fjerne Nordea Investor før de var fornøyd med den nye. Det er vel en eller annen blåruss som skal markere seg.
Stigendekurs
03.11.2024 kl 15:30 2035

Vet ikke om dette er svar til noen her på forumet, men legger det nå inn.
Så kan de som er interessert i brukervennlighet vurdere selv.
Og ja, hvorfor Nordea legger ned Investor er litt rart de reklamerer i hvert fall med at de er til kor kundene.
Tror ikke det gjelder meg.
Har du noe info om hvor fornøyd folk er med selve programmet altså flaten med informasjon eller visuell plattform, merk Nordea sin investor er nå historie lukket fra 31.10.2024
ChatGPT sa:
ChatGPT
Minne oppdatert
Bra å vite om Nordea Investor! Når det gjelder brukertilfredshet med visuelle plattformer, varierer opplevelsen mye basert på både utforming og funksjonalitet. Her er en oversikt over brukervennlighet og tilfredshet for de vanligste plattformene:

1. Nordnet:
Brukertilfredshet: Generelt sett svært god, spesielt blant aktive tradere og de som setter pris på fleksibilitet.
Design og funksjonalitet: Nordnet er kjent for et brukervennlig grensesnitt med et rent og moderne design. Plattformen er enkel å navigere for både nybegynnere og erfarne investorer.
Visualisering og verktøy: Nordnet gir tilgang til detaljert informasjon om aksjer, porteføljevisning, teknisk analyse og et sosialt element gjennom Shareville, som gir et godt innblikk i hvordan andre investorer handler.
Mobilapp: Den er populær blant brukere og får gode tilbakemeldinger på enkelhet og tilgjengelighet av funksjoner.
2. DNB Markets:
Brukertilfredshet: DNBs plattform er solid, men får ofte tilbakemeldinger på at den er mindre intuitiv enn Nordnet. Mange verdsetter den integrerte tilgangen til DNBs markedsanalyser.
Design og funksjonalitet: Plattformen har et funksjonelt, men noe enklere design uten avanserte visualiseringer. Den fungerer godt for tradisjonell aksjehandel, men mangler noen av de tekniske analyseverktøyene Nordnet tilbyr.
Mobilapp: God integrasjon med DNBs mobilbank, men handelsdelen anses som noe enkel. Passer bra for de som ønsker grunnleggende tilgang til aksjemarkedet.
3. Sbanken/Norne Securities:
Brukertilfredshet: Sbanken får generelt høy score for brukervennlighet, men handelsplattformen oppleves som grunnleggende sammenlignet med Nordnet og DNB.
Design og funksjonalitet: Sbanken fokuserer på enkelhet og oversikt. Plattformen er brukervennlig og godt tilrettelagt for småinvestorer, men mangler avanserte funksjoner for teknisk analyse og dybdeinformasjon.
Mobilapp: Appen er brukervennlig og oversiktlig, men med begrensede analyse- og visualiseringsfunksjoner.
Oppsummert:
Nordnet har generelt den mest visuelt attraktive og funksjonelle plattformen, spesielt for de som ønsker detaljerte analyser og et sosialt aspekt gjennom Shareville. DNB passer for tradisjonell handel med tilgang til markedsanalyser, mens Sbanken/Norne har et brukervennlig, men enklere oppsett for småinvestorer.

Stigendekurs
04.11.2024 kl 16:23 1833

Jeg har handlet eller prøvd å handle hos Nordea i dag.
Det er en opplevelse som er utrolig, jeg viste det ville bli dårlig, men at det ble så dårlig kunne jeg ikke trodd.
Prøvde feks å ha åpne flere faner da ble alt logget ut.
Å finne ordren , å finne tilgjengelig kapital, å se totaloversikt .Osv osv...

Nilsok
04.11.2024 kl 18:06 1783

Enig. Helt forbanna utrolig dette makkverket de har laget. Flaut!

Flere enn meg som ikke engang klarer å endre eller å slette en ordre fra mobilen?
Redigert 04.11.2024 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
MaxMekker
04.11.2024 kl 18:36 1755

Tror ikke jeg orker å prøve engang..!
Bare så utrolig irriterende hele Nordea nå :(
Har vært kunde her siden midt på 80 tallet (Kredittkassen tiden ) og har både personlig og bedriftskontoer der, så litt kjipt å bytte av flere grunner.
Men det her tror jeg ikke jeg gidder så veldig mye lengre..!

Hele Aksje/sparedelen er så utrolig uoversiktelig !!
Redigert 04.11.2024 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Hardly
04.11.2024 kl 18:43 1748

På den gamle investor hadde man mulighet til å se historikk på kjøp og salg av aksjer.
Denne klarer ikke jeg å finne på den nye DOS versjonen.
Håpløs hele greia.
Tror jeg heller går over til Nordnet.
MaxMekker
05.11.2024 kl 09:23 1599

På forsiden "Sparing og investering" skroller du ned , og på høyre side ser du knappen "Aktivitet". Trykk på denne også må du trykke på transaksjoner.
MaxMekker
05.11.2024 kl 09:25 1592

Hvor ble det av aksjedesken en kunne ringe til ?
Finner ikke et eneste telefonnummer jeg kan ringe og få ut min vrede på :)
Bare den chatboten Nova... :(
ultramarin
05.11.2024 kl 10:44 1546

Nordea, klart den dårligste plattformen å handle aksjer på. Utrolig, snakker om å gå tilbake i tid. Elendig, terningkast 0
Fluefiskeren
05.11.2024 kl 11:12 1520

Laveste verdi på en terning er 1 så terningskast null skal la seg godt gjøre.

Jeg gir dem litt tid før jeg flytter. Har de rimeligste kurtasjene med min relativt lave aktivitet. Dette går på deres anseelse. Kan ikke være bekjent av det.

Skjønner rett og slett ikke vitsen. Hvorfor vil de ikke ha den gamle når den var så bra? De skal tydeligvis ha alt inn i nettbanken, men hvorfor forandre alt? De kunne jo bare flytte den inn.
Cartr
05.11.2024 kl 14:51 1436

Det skjer store endringer i NORDEA denne måneden. Alle privatkundene fra Danske Bank flyttes over og de endrer en del på systemet, men som du ser på svaret fra Fluefiskeren på forrige side så holder de på med nye løsninger og forbedringer. Gi det litt tid. Hvis ikke er Nordnet bank, etter min mening, en fin plattform for aksjehandel.
Redigert 05.11.2024 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Cartr
05.11.2024 kl 15:01 1426

Jeg benyttet anledningen til å klage som du la ut og oppfordret dem til å gå tilbake da mange var missfornøyd. Jeg sa også at jeg vurderte å flytte alt til Nordnet men vil vente å se litt.

Så jeg gjentar kommentaren til Fluefiskeren på forrige side og alle som er missfornøyd kan klage her. Det er lov å sende inn anonymt

Fluefiskeren: "Nordea har noe som heter «ris og ros». Jeg brukte den for å si min mening. Oppfordrer andre til å gjøre det samme"
https://www.nordea.no/om-nordea/ris-ros-klager.html
Redigert 05.11.2024 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Stigendekurs
05.11.2024 kl 15:13 1415

Jeg har vært Nordea kunde lenge, da de startet Investor (før den mener jeg det var trader den het) var den og svært mangelfull.
Det var store nedetider og mye feil i mange år.
Jeg klagde skriftlig og muntlig. Jeg var sikker ikke alene.
For å si det som det var det tok åresvis før den var stabil, det er kun de siste år (2-3 år) at den har vært stabil.
Fluefiskeren
15.11.2024 kl 15:20 984

Ingen forbedringer foreløpig. Savner fortsatt en oversikt over mine transaksjoner og snittkurs for de enkelte aksjer.
Fluefiskeren
25.11.2024 kl 16:19 720

På tide å oppsummere litt:

Så vidt jeg vet har ingenting blitt oppgradert siden lansering av ny plattform.
Jeg har ikke begynt å like den noe mer.
Spesielt savner jeg en oversikt over historiske kjøp og salg. Savner også gjennomsnittlig inngangskurs selv om jeg kan regne den ut selv.

Er det noen som er fornøyd med endringene?

Er det noen som har byttet plattform og kan komme med en anbefaling? Jeg teller på knappene nå hvorvidt jeg skal bytte.
Redigert 25.11.2024 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
nhydro
25.11.2024 kl 17:40 662

Skulle ønske at den siden som viser de aksjene du følger, ble oppdatert automatisk
Aaleby
25.11.2024 kl 18:49 627

Fungerer helt greit. Oversikt over historiske kjøp og salg finnes under fanen aktivitet.
Gitarhelt1
25.11.2024 kl 19:02 608

Helt ok den løsningen de har nå.
oto1
25.11.2024 kl 20:59 558

Er vel en stund siden Nordea hadde 1 kr i kurtasje.

I Nordnet kan du velge minikurtasje om du handler for beskjedne beløp per handel.
Da er kurtasjen kr 29 for handler opp til ca 20.000 (20.000 gir kurtasje 30).

Delv har jeg Private banking på de mest brukte kontiene og da har jeg minstekurtasje 39 opp til ca 110.000 per handel.
Noe som holder i massevis for meg.
Jeg har likevel valgt minikurtasje på noen konti der jeg handler sjelden og for småbeløp (IPS f. eks der jeg for det meste reinvesterer utbytter).

Har Nordea og, har vært kunde der siden 2000, men bruker den så sjelden at jeg nesten må lære den på nytt hver gang jeg handler der. Utelukkende reinvestering av utbytter, og det er en plage hver gang.
Hvorfor skal det f. eks ta flere timer å overføre penger fra en konto til ask?
I NON tar det ca 3 sek så er pengene tilgjengelig for handel.

Og har man solgt, er pengene klar for reinvestering? Nope. Det tar en dag.

Nordea er verre enn steinalderen, for det var bedre løsninger da.
Springer
25.11.2024 kl 21:20 533

Den aktivitetsfanen gir kun oppsummering av handlene. Handler du mye og vil se totalhandel i en aksje i et gitt tidsrom, så er ikke muligheten der lenger. Det var den faktisk i den gamle nettbanken som de la ned.
Gitarhelt1
25.11.2024 kl 21:20 532

Synes Nordnet ofte et vanskelig å komme inn på fra mobilen. Bare henger ved ansiktsgjenkjenning
aslla
25.11.2024 kl 21:27 513

Helt riktig Springer - den gamle nettbanken hadde dette på plass. Det vi blir servert nå er bare noe forbanna tull.
Nordea har zero fokus på investorer - nada betydning for dem.
Fluefiskeren
25.11.2024 kl 21:46 494

Jeg har da ikke skrevet at Nordea har en krone i kurtasje.

Minstekurtasjen deres er 29 kr og høyeste er 149 kr. Dette er lavt i forhold de jeg har sammenlignet med.

Hovedårsaken til at jeg gjerne vil beholde Nordea er at dette er min hovedbank. Det er her jeg har min dagligbank, min bufferkonto og mine innskudd. Synes alt fungerte perfekt med Nordea Investor så hvorfor de skulle fjerne denne er meg en gåte.

HALLOA
25.11.2024 kl 22:15 462

Dette er på steinaldernivå.
"oppdaterte" kurser gjemmer seg og samsvarer ikke.
Din kurs gjennomsnitt fungerer ikke på alle aksjene.
Ikke mulig å endre innlagt kjøp/salg - du blir da kastet ut og må starte på nytt.
Blir ofte kastet ut av programmet på tidsbruk og må logge på igjen.
Investor var 10 ganger bedre.
Fluefiskeren
25.11.2024 kl 22:27 437

Ja, denne utkastingen er en pest og plage. På den vanlige nettbanken kan man knapt gå på do føt man er kastet ut. Det var det på denne nye plattformen også, men de forlenget den en del etter at jeg hadde klaget. På NordeaInvestor kunne man stille denne selv. Jeg brukte en time. Det er mye kortere nå uten at jeg har tatt tiden.

De har jo lovt å forbedre plattformen, men ikke når. Mulig de nå har nok å gjøre med integreringen av Danske Bank sine personkunder. Heldigvis er jeg ikke noen veldig aktiv aksjonær så jeg kan leve med dette en stund, men hvorfor i allverden fjernet de NordeaInvestor? En ny sjef som måtte markere seg?

EDIT: Det er mulig å forandre ordren uten å bli kastet ut. Det har i hvert fall funket for meg.
Redigert 25.11.2024 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Aaleby
25.11.2024 kl 22:58 415

Har løst problemet via en tredjepart, appen Tasker som sørger for at skjermen forblir aktiv så lenge man er inne på Nordea-appen. Burde dog ikke vært nødvendig.
The Observer
26.11.2024 kl 04:45 343

Hvorfor holde på med slikt tull? Det finnes andre markedsaktører hvor alt er på stell. Dropp Nordea. Slutt å klag, bruk deres markedsmakt.
HALLOA
26.11.2024 kl 08:14 278

Det var mye tull med det gamle Investor systemet i startfasen også.
Nordea har slitt med ettervirkninger av dette i flere år.
De hadde nettopp en renselses kur i alle sine systemer. Fant vel ut at det beste var å skrote Investor.
Mange tapte vel penger her.
Stigendekurs
26.11.2024 kl 10:43 206

oto1 skrev.: Hvorfor skal det f. eks ta flere timer å overføre penger fra en konto til ask?
I NON tar det ca 3 sek så er pengene tilgjengelig for handel.
Og har man solgt, er pengene klar for reinvestering? Nope. Det tar en dag.
Nordea er verre enn steinalderen, for det var bedre løsninger da.
Dette opplever jeg og og det er frustrerende å overføre penger fra aksje konto og til bankonto og visa versa.
Er det her de tar inn penger så de kan ha en rimeligere kurtasje.
Fluefiskeren
26.11.2024 kl 11:04 188

Og overføre penger mellom to konti går da nærmest umiddelbart.