ACR - Q3

trani
ACR I går kl 22:37 447

Hva kan vi forvente til Q3 her folkens?
En forbedring fra Q2, eller forverring og intern system feil i ACR?
B2 melder i sin Q om et godt marked og gode utsikter.
Redigert i dag kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Lucky88
I dag kl 14:29 57

Er det Kyrre? Kom deg tilbake på jobb. Dere har dårlige tall.

Jeg vet faktisk at du har rett. Jeg bare er litt forbanna på selskapet. De har ødelagt for seg selv i mange år fremover grunnet kommunikasjonen utad. det handles nesten ikke aksjer lenger. Totalt mangel på interesse, og jeg tror det er ledelsen i dag som er skylden i det. Hintet til utbytte, nå snur det! alt det pisset der. Så leverer de ikke og skylder på verden. Da mister folk troen. Der er vi nå.
Goldsmith
I dag kl 11:58 155

Hovedutfordringen til Axactor er den høye andelen av porteføljen i Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Dette er markeder som er vanskelige for de andre selskapene også. B2I og Hoist tjener gode penger i Polen.
Dette er strukturelle utfordringer som er knyttet til valgene som ble gjort frem til 2020. Dette er ikke dagens ledelses feil. Ser du på drift ifa innkreving og kostnadsnivå går det meget bra. Det går ikke bra med innkreving ift bokførte verdier, men det kommer av at porteføljene i Norden og Tyskland ble kjøpt for dyrt.
Dagens ledelse kjører stram kostnadskontroll og investerer etter IRR > 30%. Det fremstår som fornuftig!
Goldsmith
I dag kl 11:52 166

Det er lite sannsynlig at det kommer nedskrivinger som er materielle (ut over kreditt tap på 10-20 millioner) i 3Q.
Men i 4Q kan det gjerne komme nedskrivinger ifm årsoppgjøret. Nedskrivingen som er nødvendig synes å være høyere enn EUR 25 millioner - et mer nøkternt anslag kan være EUR 50 millioner. Dersom du går igjennom ERC kurven og ser på den versus dagens innkreving - er 50 millioner et fornuftig "guesstimate" fra utsiden.
Det synes uproblematisk. Markedet har allerede "avskrevet" over EUR 300 millioner i from av mindreverdien på egenkapitalen ift bokført verdi.
Lucky88
I dag kl 11:40 186

Jeg tror det er på tide å sette ledelsen til ansvar for sine merkelige utsagn i media og spådommer. Det er jo en liten kollaps i alt her. Og det har blitt tydelig at problemene er med axactor. kredinor leverer gode tall plutselig. Hoist er opp 300 prosent og b2h øker utbytte og melder om god fremtid.

For meg er det helt tydelig at ledelsen må gå og man må starte på nytt. Alle virker så trygge på ledelsen her inne, men bare se på utviklingen. Helt håpløst.
At vi ikke fikk forvarsel på Q1 er helt sykt. det skulle vært en børsmelding i forkant. Det er helt stille fra alle og nå kommer det mest sannsynlig nedskrivinger . Som igjen folk får rett i trynet på q3 eller q4. Spark hele gjengen og begynn på nytt.
YL
I dag kl 09:05 276

Tror desverre også at Axactor fremdeles vil slite en stund fremover. Kanskje ikke en større ekstraordinær nedskrivning dette kvartalet, men med fortsatt svake resultat kan dette fort materialisere seg i q4. Sitter fortsatt på mine aksjer i selskapet, men på tross av dagens "konkursprising" får jeg meg ikke til å øke beholdning vesentlig. Håpet er at siden de bommet så ekstremt når q1 ble guidet så kan de bomme igjen, men med motsatt fortegn 😀.
Goldsmith
I dag kl 08:57 287

Godt spørsmål.

3Q er normalt svakere enn 2Q. Jeg tror vi kan forvente et netto resultat rundt EUR 2-4 millioner. Innkrevingen er fremdeles vanskelig og det er grunn til å tro at de vil fortsette å avskrive porteføljen som om den forventede innkrevingen ikke er utsatt, men mistet - dvs høy avskriving relativt til innkrevingen.

Går dette inn - så blir resultatet lavere enn analytikernes forventninger. Vi kan forvente en nedtur med andre ord! Men kvartalsvis estimering er vanskelig - så hvem vet?

navnkalle
I dag kl 00:09 390

Nedskrivninger på 250 millioner kr og et negativt netto resultat. De har ligget langt under forecast på collection performance i mange kvartaler nå. Hvis du skal sammenlikne de 2 selskapene se på gjeldsgrad og collection performance. Samt at det ene selskapet faktisk betaler ut utbytter.