ACR - Q3

trani
ACR 15.10.2024 kl 22:37 3057

Hva kan vi forvente til Q3 her folkens?
En forbedring fra Q2, eller forverring og intern system feil i ACR?
B2 melder i sin Q om et godt marked og gode utsikter.
Redigert 16.10.2024 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
navnkalle
16.10.2024 kl 00:09 2992

Nedskrivninger på 250 millioner kr og et negativt netto resultat. De har ligget langt under forecast på collection performance i mange kvartaler nå. Hvis du skal sammenlikne de 2 selskapene se på gjeldsgrad og collection performance. Samt at det ene selskapet faktisk betaler ut utbytter.
Goldsmith
16.10.2024 kl 08:57 2888

Godt spørsmål.

3Q er normalt svakere enn 2Q. Jeg tror vi kan forvente et netto resultat rundt EUR 2-4 millioner. Innkrevingen er fremdeles vanskelig og det er grunn til å tro at de vil fortsette å avskrive porteføljen som om den forventede innkrevingen ikke er utsatt, men mistet - dvs høy avskriving relativt til innkrevingen.

Går dette inn - så blir resultatet lavere enn analytikernes forventninger. Vi kan forvente en nedtur med andre ord! Men kvartalsvis estimering er vanskelig - så hvem vet?

YL
16.10.2024 kl 09:05 2874

Tror desverre også at Axactor fremdeles vil slite en stund fremover. Kanskje ikke en større ekstraordinær nedskrivning dette kvartalet, men med fortsatt svake resultat kan dette fort materialisere seg i q4. Sitter fortsatt på mine aksjer i selskapet, men på tross av dagens "konkursprising" får jeg meg ikke til å øke beholdning vesentlig. Håpet er at siden de bommet så ekstremt når q1 ble guidet så kan de bomme igjen, men med motsatt fortegn 😀.
Lucky88
16.10.2024 kl 11:40 2782

Jeg tror det er på tide å sette ledelsen til ansvar for sine merkelige utsagn i media og spådommer. Det er jo en liten kollaps i alt her. Og det har blitt tydelig at problemene er med axactor. kredinor leverer gode tall plutselig. Hoist er opp 300 prosent og b2h øker utbytte og melder om god fremtid.

For meg er det helt tydelig at ledelsen må gå og man må starte på nytt. Alle virker så trygge på ledelsen her inne, men bare se på utviklingen. Helt håpløst.
At vi ikke fikk forvarsel på Q1 er helt sykt. det skulle vært en børsmelding i forkant. Det er helt stille fra alle og nå kommer det mest sannsynlig nedskrivinger . Som igjen folk får rett i trynet på q3 eller q4. Spark hele gjengen og begynn på nytt.
Goldsmith
16.10.2024 kl 11:52 2761

Det er lite sannsynlig at det kommer nedskrivinger som er materielle (ut over kreditt tap på 10-20 millioner) i 3Q.
Men i 4Q kan det gjerne komme nedskrivinger ifm årsoppgjøret. Nedskrivingen som er nødvendig synes å være høyere enn EUR 25 millioner - et mer nøkternt anslag kan være EUR 50 millioner. Dersom du går igjennom ERC kurven og ser på den versus dagens innkreving - er 50 millioner et fornuftig "guesstimate" fra utsiden.
Det synes uproblematisk. Markedet har allerede "avskrevet" over EUR 300 millioner i from av mindreverdien på egenkapitalen ift bokført verdi.
Goldsmith
16.10.2024 kl 11:58 2751

Hovedutfordringen til Axactor er den høye andelen av porteføljen i Norge, Sverige, Finland og Tyskland. Dette er markeder som er vanskelige for de andre selskapene også. B2I og Hoist tjener gode penger i Polen.
Dette er strukturelle utfordringer som er knyttet til valgene som ble gjort frem til 2020. Dette er ikke dagens ledelses feil. Ser du på drift ifa innkreving og kostnadsnivå går det meget bra. Det går ikke bra med innkreving ift bokførte verdier, men det kommer av at porteføljene i Norden og Tyskland ble kjøpt for dyrt.
Dagens ledelse kjører stram kostnadskontroll og investerer etter IRR > 30%. Det fremstår som fornuftig!
Lucky88
16.10.2024 kl 14:29 2653

Er det Kyrre? Kom deg tilbake på jobb. Dere har dårlige tall.

Jeg vet faktisk at du har rett. Jeg bare er litt forbanna på selskapet. De har ødelagt for seg selv i mange år fremover grunnet kommunikasjonen utad. det handles nesten ikke aksjer lenger. Totalt mangel på interesse, og jeg tror det er ledelsen i dag som er skylden i det. Hintet til utbytte, nå snur det! alt det pisset der. Så leverer de ikke og skylder på verden. Da mister folk troen. Der er vi nå.
Goldsmith
17.10.2024 kl 08:02 2453

Kommunikasjonen har vært kritikkverdig ja!
trani
17.10.2024 kl 11:21 2338

Blir det nye nedskrivinger til Q3, stuper aksjen til nye bunnivåer.
Nedgradert rating tyder på at selskapet nærmer seg budd. Dette er ikke bra, samtlige som vi blir villedet av selskapet ledelse med en suppe av alt mulig rart-
Redigert 17.10.2024 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
99999
17.10.2024 kl 14:58 2205

Nytt rentekutt fra ECB. Positivt for ACR.
Karlaxel01
17.10.2024 kl 15:13 2179

Nytt kursmål i fra Nordea på 6,2 NOK/aksje.
tenketanken
21.10.2024 kl 11:59 1819

Hva er det vi har ventet på?

Fra flerårig ørkenvandring, har ACR igjen startet å kjøpe seg opp i markedet
Dette blendes nå løpende inn, som hensiktsmessig drar opp snitte til en høyere IRR.
Det vil øke innsamlingen, og reduserer ned behovet for avskriving over egenkapitalen.
En slik vedvarende utvikling med stadig høyere andel nye kjøp ,vil påvirke resultatgraden
positivt, og øke avstanden til Covenants. Noe av dette kan materialisere seg alt i Q3-24,
ettersom nye kjøp legges ut løpende til innsamling. Videre kjøp og aktiv innsamling,
er den eneste måten, som gradvis vil bringe ACR tilbake, til en langsiktig sterkere vekst.
Opprettes et slikt forløp, vil det være den først indikasjon på, at bunnen her er satt!

Fra en mangeårig sterk gjeldsoppbygging, på lav rente og høy prisstigning,
er vi nå i ferd med å nå gjeldstaket. Dette konsolideres nå på høy rente,
og lavere prisstigning .Dette er en balansegang som fordrer at myndighetene
tar signalet og strammer inn i tide, for å få til en myk landing. Det er i denne
sonen vi nå beveger oss , som erfaringsvis kan øke utbudet fremover av NPL.

Som en kuriositet så tar jeg med Grahm Formula Number ,på dagens resultat.
Kursen er utregnet til å være Kr 11,9 (Generelt en god rettesnor i min database)
P/B på 0,26 viser at aksjen er lavt priset . EK pr aksje 16,24 kr
YL
30.10.2024 kl 17:46 1239

Liten interesse for Axactor både her inne og på børs. Kanskje dumt, men brukte en del, på forskudd, av utbyttet fra B2I på noen ekstra aksjer i acr I dag. Selskapet er tross alt "konkurspriset" så klarer man å overraske positivt kan dette fremdeles bli bra med de lange brillene på. Men risikoen er selvsagt også tilstede for et svalestup. Den som har lever får se.
YL
I går kl 08:26 982

Fasit; det var IKKE så lurt å kjøpe litt acraksjer i går. Men man klarte å holde nullen i alle fall. Såvidt. Prising på 1/3 av b2i er desverre fremdeles på sin plass.
Lucky88
I går kl 14:17 692

Kommer det ikke innsidekjøp på disse nivåene er det nedskrivninger på vei.
Da er det bare å komme seg ut. Kjøpe seg inn igjen på 2.5

Rart ledelsen sitter trygt. kjørt selskapet helt i grøften.
Kanskje en liten runde hos B2impact og Hoist hadde gjort susen. At inkasso ikke er en "sexy" bransje holder ikke mål lenger
Lucky88
I dag kl 09:26 393

Synes litt synd på noen i ledelsen også da. Ceo har vel 20 mill eller noe sånt i aksjer. Kan se ut som han vil tape nesten alt. Nina Mortensen kjøpte for en mill på 9 kroner
Osv.

Så de vet absolutt hvordan vi småsparere har det. Bare for mange av oss så har vi andre aksjer som er i pluss 😊
99999
I dag kl 10:20 309

CEO Johnny Tsolis har vel 4-5mill i lønn så det er ikke synd på han.
YL
I dag kl 11:59 188

Prises nå til P/B 0,21. Nå begynner vi virkelig å snakke "konkursprising". Konkurs virker usannsynlig , men en emisjon skal vi ikke se helt vekk fra. Selskapet sier selv at situasjonen slik den er nå fortsetter inn i -25. Før jul får man nok selge og kjøpe litt for å realisere litt "skattegevinst". Hvor er trådens superoptimister blitt av ?
laazarus
I dag kl 12:27 134

Den store frykten nå er vel en nedskriving i Q4. Som Tsolis svarte på i første Q&A-spørsmål så blir det nye nedskrivinger nå om de ikke får opp collection dramatisk i siste del av året
99999
I dag kl 13:39 63

Alle som jobber i Axactor klarte kun å tjene inn lønnen til Tsolis i 3 kvartal.
YL
I dag kl 14:17 10

Med en da påfølgende emisjon for ikke å komme i brudd med lånebetingelser.