OKEA- Arctic Securities kursmål 41 kr/ dagens kurs 22,46
En liten uslipt juvel Okea. Low risk high reward.
Triggere:
Boring Arkenstone brønn vest av Træna i okt/nov. 34 dg borretid. Ved funn vil det utgjøre 10-15 kr per aksje.
Borring av brønn november Equinor samarbeid, ved funn utgjøre 5 kr per aksje.
Innfører utbytte igjen, vil annonseres ila kort tid.
Triggere:
Boring Arkenstone brønn vest av Træna i okt/nov. 34 dg borretid. Ved funn vil det utgjøre 10-15 kr per aksje.
Borring av brønn november Equinor samarbeid, ved funn utgjøre 5 kr per aksje.
Innfører utbytte igjen, vil annonseres ila kort tid.
Tm3P
01.11.2024 kl 12:21
5983
Det sier ikke seg selv nei, selskapet sitter med 3,8mrd i cash. De kan fint ha negativ free cash flow en kort periode og samtidig dele ut utbytte.
1kr i utbytte hvert kvartal vil kun totalt bli på litt over 800m i løpet av de 2 årene fram til produksjonen på Bestla er i gang.
1kr i utbytte hvert kvartal vil kun totalt bli på litt over 800m i løpet av de 2 årene fram til produksjonen på Bestla er i gang.
gunnarius
01.11.2024 kl 12:14
5919
Skulle guiding for 2025 og 2026 vise seg å bli fasit, sier det seg selv at med høy capex, så smuldrer inntjeningen opp og det blir lite tilbake til andre goder for aksjonærene.
Nettopp fordi jeg ikke helt synes å innse at guiding behøver å bli fasit, tok jeg bl.a. opp dette forhold i mine spørsmål i går ifm. Q&A-delen. CEO Liknes sa faktisk at på Statfjord ville det bli høyere produksjon i 2025.
For Draugen bekreftet Liknes at det ikke ville bli høy decline, fordi Draugen hadde en stabil produksjon over tid.
For Brage, fikk jeg ikke svar på siste anliggende vedr. decline. Første del av spørsmålet ble greit besvart. OKEA sa i Q2 rapporten:
The lower volumes were additionally a result of natural decline. These effects were partly offset by the second
Talisker east well put on production during the quarter.
Hentet fra Q3 rapporten:
Drilling of the Fensfjord North infill well has been completed and
production start-up is planned for the fourth quarter.
Start of drilling of exploration and appraisal wells in the Prince
prospect and a producer in the Sognefjord East area (discovered
in 2023) is planned for the fourth quarter.
Kan være at det selv med nye brønner. kan bli decline på Brage, men neppe av vesentlig karakter.
Gjøa(12%) ca. 1.000 - 1.300 boepd i decline per år. https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/gjoa/
Bærebjelkene som Draugen, Statfjord og Brage ligger fast. Dvs. ingen radikal decline. For de øvrige assets må påregnes decline, men disse produserer mindre.
For min del virker det unødvendig å selge Yme - med en timing - hvor hvert fat teller. Bortfall av ca. 3.000 fat om dagen i et tilnærmet rent oljeplay vil merkes godt i regnskapet. Ikke minst også i en tid hvor aksjonærene avventer innføring av utbytte igjen. Har ingen problemer å akseptere at sannsynligvis er dette Yme salget til det beste for OKEA på sikt, men skjønner ikke helt timing - gitt det kompenseres med en ny transaksjon ved å bli tilført flere fat enn som ble solgt.
Riktignok ble det sagt i går at produksjons-guiding var uten M&A aktiviteter.
Er det dette som skal "redde "aksjonærene, blir det som å ta lodd i lotteri, men rimelig god vinnersjanse. Likviditeten er iallefall til stede. Dvs. skulle det ble en deal tror jeg mest på OKEA som operatør etter "Wintershall modellen".
Særlig pga. skattesystem på UK sektor og rent generelt, kommer neppe OKEA til dekket bord.
Jeg har sagt og mener fremdeles at jeg tror på en ny transaksjon innen Q4. Nå får vi se om man må krype til korset.
Nettopp fordi jeg ikke helt synes å innse at guiding behøver å bli fasit, tok jeg bl.a. opp dette forhold i mine spørsmål i går ifm. Q&A-delen. CEO Liknes sa faktisk at på Statfjord ville det bli høyere produksjon i 2025.
For Draugen bekreftet Liknes at det ikke ville bli høy decline, fordi Draugen hadde en stabil produksjon over tid.
For Brage, fikk jeg ikke svar på siste anliggende vedr. decline. Første del av spørsmålet ble greit besvart. OKEA sa i Q2 rapporten:
The lower volumes were additionally a result of natural decline. These effects were partly offset by the second
Talisker east well put on production during the quarter.
Hentet fra Q3 rapporten:
Kan være at det selv med nye brønner. kan bli decline på Brage, men neppe av vesentlig karakter.
Gjøa(12%) ca. 1.000 - 1.300 boepd i decline per år. https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/gjoa/
Bærebjelkene som Draugen, Statfjord og Brage ligger fast. Dvs. ingen radikal decline. For de øvrige assets må påregnes decline, men disse produserer mindre.
For min del virker det unødvendig å selge Yme - med en timing - hvor hvert fat teller. Bortfall av ca. 3.000 fat om dagen i et tilnærmet rent oljeplay vil merkes godt i regnskapet. Ikke minst også i en tid hvor aksjonærene avventer innføring av utbytte igjen. Har ingen problemer å akseptere at sannsynligvis er dette Yme salget til det beste for OKEA på sikt, men skjønner ikke helt timing - gitt det kompenseres med en ny transaksjon ved å bli tilført flere fat enn som ble solgt.
Riktignok ble det sagt i går at produksjons-guiding var uten M&A aktiviteter.
Er det dette som skal "redde "aksjonærene, blir det som å ta lodd i lotteri, men rimelig god vinnersjanse. Likviditeten er iallefall til stede. Dvs. skulle det ble en deal tror jeg mest på OKEA som operatør etter "Wintershall modellen".
Særlig pga. skattesystem på UK sektor og rent generelt, kommer neppe OKEA til dekket bord.
Jeg har sagt og mener fremdeles at jeg tror på en ny transaksjon innen Q4. Nå får vi se om man må krype til korset.
Redigert 01.11.2024 kl 12:19
Du må logge inn for å svare
Tm3P
31.10.2024 kl 16:19
6429
gunnarius skrev Dersom du er lykkelig som ståda er, så sier vi det.
Ja så lenge de starter med utbytte i starten av neste år så blir jeg lykkelig. Har absolutt ikke noe imot et nytt oppkjøp, men de trenger ikke få til det for min del.
Redigert 31.10.2024 kl 16:21
Tm3P
31.10.2024 kl 16:11
6390
Bluenord får vel en produksjon på 50k nå og er priset 5x så høyt som Okea. Produksjonen MÅ ikke opp nei.
gunnarius
31.10.2024 kl 15:52
6324
Litt om hva Fearnley mener:
"Samlet sett skriver Fearnley Securities at resultatene kom litt under meglerhusets estimater. Fearnley mener at selskapets investerings- og produksjonsutsikter gir en viss nedsiderisiko for 2025- og 2026-estimatene. Imidlertid er meglerhuset positive til aksjen, og mener selskapets rabatt til netto eiendelsverdi (NAV) er for høy."
Mye godt og positivt på gang for OKEA, men man kan ikke ha en reell produksjon på det nivå som guiding viser. Produksjonen må opp.
OKEA har kapitalen. Nå handler det om å forvalte denne, slik at produksjonen øker på kort sikt.
Føst bores Arkenstone. Spudding i slutten av november. Deretter bores Mistral med høyere COS, men med antatt ikke så store ressurser. På den annen side kan det ved funn og kommersialitet bli tie-in til Draugen.
Faktisk enig med markedet i dag, som sender aksjekursen litt ned - (min komm. bl.a. lavere guiding av produksjon.)
Igjen, produksjonen må opp og vesentlig mer enn guiding tilsier. Så er dette en guiding - og ikke nødvendigvis fasit.
"Samlet sett skriver Fearnley Securities at resultatene kom litt under meglerhusets estimater. Fearnley mener at selskapets investerings- og produksjonsutsikter gir en viss nedsiderisiko for 2025- og 2026-estimatene. Imidlertid er meglerhuset positive til aksjen, og mener selskapets rabatt til netto eiendelsverdi (NAV) er for høy."
Mye godt og positivt på gang for OKEA, men man kan ikke ha en reell produksjon på det nivå som guiding viser. Produksjonen må opp.
OKEA har kapitalen. Nå handler det om å forvalte denne, slik at produksjonen øker på kort sikt.
Føst bores Arkenstone. Spudding i slutten av november. Deretter bores Mistral med høyere COS, men med antatt ikke så store ressurser. På den annen side kan det ved funn og kommersialitet bli tie-in til Draugen.
Faktisk enig med markedet i dag, som sender aksjekursen litt ned - (min komm. bl.a. lavere guiding av produksjon.)
Igjen, produksjonen må opp og vesentlig mer enn guiding tilsier. Så er dette en guiding - og ikke nødvendigvis fasit.
gunnarius
31.10.2024 kl 10:52
6515
Fikk kun hastig med meg seansen, men det er vel strengt tatt ikke noe spesielt for OKEAs assets som tyder på vesentlig reduksjon i produksjon for neste år. Decline må alltid medregnes, men må motregnes mot organisk vekst. OKEA har god likviditet - og da gjenstår å se om OKEA har tatt høyde for bortfallet ifm. Yme, dvs. "ny produksjon" kan bli etablert.
Et argument som CEO Liknes bekreftet i dag var at salget av Yme ville frigjøre - som han sa - human resources. Så blir det å spekulere i hvilke arbeidsoppgaver dette kan vedrøre.
Et argument som CEO Liknes bekreftet i dag var at salget av Yme ville frigjøre - som han sa - human resources. Så blir det å spekulere i hvilke arbeidsoppgaver dette kan vedrøre.
Redigert 31.10.2024 kl 13:38
Tm3P
31.10.2024 kl 09:32
6661
Tipper det er en guiding som ikke er basert på nye brønner på Brage/Statfjord/Gjøa. Når/om de gjør beslutninger om nye brønner i 2025 så kan nok guidingen endre seg.
Husk at decline på nye brønner er enorm i starten.
Husk at decline på nye brønner er enorm i starten.
gunnarius
31.10.2024 kl 08:48
6746
Gjøa kan vi enes om fim decline. Men nå rapporterer ikke OKEA Gjøa og Nova separat. For Gjøa isolert sett ligger vel produksjonen på netto OKEA ca. 4.500 boepd. Selv med ca 25% decline - en størrelsesorden som er realistisk gitt de rapporterte tall, så er nok ikke Gjøa hovedsynderen.
For det andre asset som nevnes, Brage sier OKEA i dag:
For Brage kom følgende brønn i produksjon i Q2:
second Talisker east well put on production during the quarter.
OKEA har jo meldt inn til energidep. at det forventes økning i prod. på Brage.
For Draugen sier OKEA i dag:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Kan ikke helt se at verken Brage eller Gjøa er synderne lav guiding produksjon.
Da står man tilbake særlig med Statfjord.
The increase in production was a result of improved
performance from new wells brought on stream and higher
production efficiency on all three platforms.
Collaboration with operator Equinor to improve production
efficiency and drilling performance is continuing. Some
improvements have been realised.
In August, a new drilling strategy for the Statfjord Unit was
approved which targets improvement of long-term production.
OKEA har selv sagt og rapportert at det planlegges 10-12 nye brønner skal bores i 2024 på Statfjord. Markedet må kunne forvente at nye brønner fortløpende øker produksjonen på Statfjord. Ettersom dette spiser grovt av capex.
For det andre asset som nevnes, Brage sier OKEA i dag:
For Brage kom følgende brønn i produksjon i Q2:
second Talisker east well put on production during the quarter.
OKEA har jo meldt inn til energidep. at det forventes økning i prod. på Brage.
For Draugen sier OKEA i dag:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Kan ikke helt se at verken Brage eller Gjøa er synderne lav guiding produksjon.
Da står man tilbake særlig med Statfjord.
The increase in production was a result of improved
performance from new wells brought on stream and higher
production efficiency on all three platforms.
Collaboration with operator Equinor to improve production
efficiency and drilling performance is continuing. Some
improvements have been realised.
In August, a new drilling strategy for the Statfjord Unit was
approved which targets improvement of long-term production.
OKEA har selv sagt og rapportert at det planlegges 10-12 nye brønner skal bores i 2024 på Statfjord. Markedet må kunne forvente at nye brønner fortløpende øker produksjonen på Statfjord. Ettersom dette spiser grovt av capex.
Redigert 31.10.2024 kl 08:56
Tm3P
31.10.2024 kl 08:13
6656
Reservene på Gjøa og Brage er veldig lave relativt til produksjonen, så var for min del åpenbart at det kom til å være en god decline de neste par åra hvertfall.
bluesky2023
31.10.2024 kl 08:04
6686
Det betyr en ting, signatur på nytt oppkjøp av andeler er nært forestående vil jeg tro, men ikke noe før melding på final close av Yme i Q4. Vi får antakelig mer klarhet i det kl 10.
gunnarius
31.10.2024 kl 07:54
6682
Stiller meg undrende til produksjonsguiding for 2025 og 2026. Riktignok er det bortfall av produksjon på Yme og decline, men det bores da iherdig på Statfjord og Brage med nye brønner. Forstår hva OKEA guider, men her legger selskapet guiding konservativt lavt. med fratrekk Yme for 2025, blir decline usannsynlig høy. Kan ikke markedet forvente produksjonsøkning på Statfjord og Brage for 2025 - gitt det bores nye brønner?
Noe høyere capex for 2025/2026, men oversiktlig.
Cash and cash equivalents amounted to NOK 3,614 (3,182) million. In addition,
NOK 251 (0) million in excess liquidity was placed in a money market investment.
Posiivt med net profit NOK 277 mill.
Noe høyere capex for 2025/2026, men oversiktlig.
Cash and cash equivalents amounted to NOK 3,614 (3,182) million. In addition,
NOK 251 (0) million in excess liquidity was placed in a money market investment.
Posiivt med net profit NOK 277 mill.
just4fun
31.10.2024 kl 07:06
10960
Hm, ikke et eneste ord om utbytte. Får håpe det kommer opp under Q&A ifm dagens presentasjon om det er aktuelt igjen fra 2025.
Tm3P
31.10.2024 kl 06:24
11035
>40k produksjon i 2025 er bare å glemme uten innkjøp av ny produksjon. Decline + salg av Yme fører til at guiding for 25 ligger på 28-32k, noe som var forventet for min del.
gunnarius
30.10.2024 kl 12:36
11342
Selv om det drøyer, har jeg ikke helt avskrevet at OKEA kan komme til å melde en transaksjon i Q4.
Det er egentlig dette forhold, dvs. øke produksjonen til >50.000boepd på kort sikt, som vil understøtte positivt den videre driften, herav også utbytte. Selv uten denne transaksjonen, vil OKEA være godt rustet til å kunne betale utbytte fom. 2025. Ettersom produksjonen trolig vil ligge >40.000boepd i 2025, er mye gjort.
Hva kan vi vente oss i morgen?
For min del, meget viktig at profit - etter skatt, ligger på >NOK 200 mill. Trengs til å vurdere videre utbytte.
OKEA har tidligere uttalt at utbytte vil bli gjenopptatt, når balansen i regnskap gir grunnlag for det, samt dette vises på sikt. Derfor er det kanskje i tidligste laget om markedet får konkrete signal om gjenopptakelse av utbytte - angitt ved tid. Signal kan komme, men neppe mer.
Stiller meg undrende til at OKEA har guidet at det skal bores 10-12 brønner på Statfjord i inneværende år - og økningen i produksjon eventuelt blir minimal. Her må markedet helst få bekreftelse på at det er samsvar i capex/boring og økning i produksjonen på Statfjord.
Er ikke så bekymret for Brage. For her synes OKEA å ha god kontroll. En villkatt-brønn på Brage bores bl.a. i disse dager. Så kommer de to store kanonene, boring av Arkenstone (PL1014) og Mistral (PL1119), med oppstart sent i Q4.
Oppfordrer også andre til å sende inn ifm. Q&A delen i morgen.
Det er egentlig dette forhold, dvs. øke produksjonen til >50.000boepd på kort sikt, som vil understøtte positivt den videre driften, herav også utbytte. Selv uten denne transaksjonen, vil OKEA være godt rustet til å kunne betale utbytte fom. 2025. Ettersom produksjonen trolig vil ligge >40.000boepd i 2025, er mye gjort.
Hva kan vi vente oss i morgen?
For min del, meget viktig at profit - etter skatt, ligger på >NOK 200 mill. Trengs til å vurdere videre utbytte.
OKEA har tidligere uttalt at utbytte vil bli gjenopptatt, når balansen i regnskap gir grunnlag for det, samt dette vises på sikt. Derfor er det kanskje i tidligste laget om markedet får konkrete signal om gjenopptakelse av utbytte - angitt ved tid. Signal kan komme, men neppe mer.
Stiller meg undrende til at OKEA har guidet at det skal bores 10-12 brønner på Statfjord i inneværende år - og økningen i produksjon eventuelt blir minimal. Her må markedet helst få bekreftelse på at det er samsvar i capex/boring og økning i produksjonen på Statfjord.
Er ikke så bekymret for Brage. For her synes OKEA å ha god kontroll. En villkatt-brønn på Brage bores bl.a. i disse dager. Så kommer de to store kanonene, boring av Arkenstone (PL1014) og Mistral (PL1119), med oppstart sent i Q4.
Oppfordrer også andre til å sende inn ifm. Q&A delen i morgen.
Redigert 30.10.2024 kl 13:02
Tm3P
27.10.2024 kl 08:59
12229
Tipper også oljeprisen vil falle litt kortsiktig sett, kanskje holde seg lav fram til valget i USA er over.
gunnarius
27.10.2024 kl 00:44
12434
Ingen prestisjesak for min del - eventuelt å få rett i at oljeprisen kan falle 2-3 dollar på mandag.
Bygger min antakelse på at Iran så langt ikke har uttalt at angrepet skal gjengjeldes. Det er vel en slik uttalelse - eller fravær - som vil danne basis for videre press eller ei i oljen pga. uro og krig.
Skulle det bli et lite fall i oljeprisen, er OKEA rimelig godt dekket med sin hedging for utløpt Q3 og pågående Q4.
Blir en spennende uke, med Q3 på torsdag. Noe mer om eventuelt utbytte? I så fall, trolig en av de større - om ikke den største - triggeren i aksjen. For jeg tror at melding om gjenopptakelse av utbytte kan løfte aksjekursen med flere NOK, dersom utbytte tidfestes som like om hjørnet.
Bygger min antakelse på at Iran så langt ikke har uttalt at angrepet skal gjengjeldes. Det er vel en slik uttalelse - eller fravær - som vil danne basis for videre press eller ei i oljen pga. uro og krig.
Skulle det bli et lite fall i oljeprisen, er OKEA rimelig godt dekket med sin hedging for utløpt Q3 og pågående Q4.
Blir en spennende uke, med Q3 på torsdag. Noe mer om eventuelt utbytte? I så fall, trolig en av de større - om ikke den største - triggeren i aksjen. For jeg tror at melding om gjenopptakelse av utbytte kan løfte aksjekursen med flere NOK, dersom utbytte tidfestes som like om hjørnet.
Seiko
26.10.2024 kl 22:02
12561
Hamas og Hizbollah har tette bånd til Iran, som har støttet dem både økonomisk og militært gjennom årene. Begge grupper har en anti-israelsk agenda og kan spille en rolle i hvordan Iran reagerer i tider med økt spenning, slik som nå.
Mulige utfall kan inkludere:
Økt støtte og aktivitet: Iran kan intensivere støtten til både Hamas i Gaza og Hizbollah i Libanon som en del av en regional strategi for å sette press på Israel. Dette kan føre til økte angrep mot israelske mål fra disse områdene, noe som vil eskalere spenningen.
Flere fronter i konflikten: En opptrapping fra både Hizbollah og Hamas samtidig kan presse Israel til å håndtere flere konfliktsoner. Dette vil kunne skape en alvorlig sikkerhetssituasjon og høyere risiko for en mer omfattende regional konflikt.
Internasjonale reaksjoner og sanksjoner: En intensivering av støtten til Hamas og Hizbollah kan føre til at land som USA og EU reagerer med sterkere sanksjoner mot Iran, noe som vil påvirke landets økonomi og det politiske klimaet.
Konsekvensene for Iran og regionen avhenger av hvordan situasjonen utvikler seg, og om det blir gjort forsøk på diplomati eller om spenningene eskalerer til direkte konflikt.
Mulige utfall kan inkludere:
Økt støtte og aktivitet: Iran kan intensivere støtten til både Hamas i Gaza og Hizbollah i Libanon som en del av en regional strategi for å sette press på Israel. Dette kan føre til økte angrep mot israelske mål fra disse områdene, noe som vil eskalere spenningen.
Flere fronter i konflikten: En opptrapping fra både Hizbollah og Hamas samtidig kan presse Israel til å håndtere flere konfliktsoner. Dette vil kunne skape en alvorlig sikkerhetssituasjon og høyere risiko for en mer omfattende regional konflikt.
Internasjonale reaksjoner og sanksjoner: En intensivering av støtten til Hamas og Hizbollah kan føre til at land som USA og EU reagerer med sterkere sanksjoner mot Iran, noe som vil påvirke landets økonomi og det politiske klimaet.
Konsekvensene for Iran og regionen avhenger av hvordan situasjonen utvikler seg, og om det blir gjort forsøk på diplomati eller om spenningene eskalerer til direkte konflikt.
bluesky2023
26.10.2024 kl 21:48
12525
Iransk oljeproduksjon finansierer Hamas og Hizbollah m.f. Det handler ikke om Israel angriper oljeinstallasjoner, men når.
Seiko
26.10.2024 kl 21:13
12570
Ja, det er mulig at oljeprisen allerede kan være “innpriset” med forventninger om ytterligere spenninger i regionen, og dermed kan falle hvis situasjonen ikke eskalerer. Markedet har en tendens til å reagere raskt på risiko og frykt, spesielt når det gjelder viktige ressurser som olje. Hvis aktørene vurderer risikoen for store forstyrrelser som lavere enn antatt, kan prisene stabilisere seg eller falle.
At Israel ikke angrep oljeinstallasjoner kan bidra til å redusere frykten for umiddelbare forstyrrelser i forsyningen. Dersom situasjonen i tillegg får diplomatiske løsninger eller opptrappingen begrenses, kan vi se en korreksjon i oljeprisen nedover. så joa så gunnarius er ikke helt på trynet
At Israel ikke angrep oljeinstallasjoner kan bidra til å redusere frykten for umiddelbare forstyrrelser i forsyningen. Dersom situasjonen i tillegg får diplomatiske løsninger eller opptrappingen begrenses, kan vi se en korreksjon i oljeprisen nedover. så joa så gunnarius er ikke helt på trynet
Hen
26.10.2024 kl 21:04
12574
Jeg tenker markedet puster lettet ut når det kan se ut til at Israel lytter til verden og svarer Iran moderat. Oljeprisen kan ha priset inn tøffere og til og med rettet angrep mot Irans olje. Når dette uteblir så kan kanskje oljen falle noe tilbake. Vi får se.
Seiko
26.10.2024 kl 20:11
12618
det er sannsynlig at oljeprisen kan øke etter nattens angrep på Iran. Slike hendelser fører ofte til markedsuro, spesielt i energimarkedet, da Iran er en av de største oljeprodusentene i verden. Når det oppstår geopolitiske spenninger i land som har stor innvirkning på oljeproduksjonen, kan det føre til frykt for forstyrrelser i leveranser og dermed høyere priser. Markedsaktører kan reagere med å heve prisene som en sikkerhetsforanstaltning mot potensiell knapphet i tilbudet.
Redigert 26.10.2024 kl 20:15
Hen
26.10.2024 kl 18:15
12707
Tror du er inne på det. Israels reaksjon var moderat. Hadde olje markedet priset inn hardere reaksjon ifra Israel?
Seiko
26.10.2024 kl 15:45
12705
hvorfor ned i oljepris 2-3 dollar? hva får deg til å tro det gunnarius. jeg tror heller den blir flat eller at den går opp. er jo ikke akkurat en nedeskalering av situasjonen i midtøsten, 2 iranere drept, kommer iran til å svare? nei her er vi ikke ferdige
gunnarius
26.10.2024 kl 11:57
12645
Bare hyggelig og i egeninteresse.
Etter Israels angrep på Iran i natt, skal vi trolig 2-3 dollar ned i oljeprisen. Får ikke særlig impact OKEA for Q4, ettersom OKEA har hedget oljen med 40%. Dvs. dette slår inn dersom oljeprisen kommer under $75.
Uroen i Midtøsten er på ingen måte over. Nå kan det være at Iran gjengjelder Israels angrep, og da kan Israels angrep på atomanlegg og oljeinstallasjoner bli en mulighet, men ikke før etter presidentvalget i USA.
Nå går UK-gass og TTF-gass godt (>$70 per boe). Økningen i gasspris - i den seneste tid - vil trolig oppveie for oljen.
Gassprisen kan svekkes litt etter Israels angrep, men vil likefullt være vesentlig høyere enn tidligere.
Etter Israels angrep på Iran i natt, skal vi trolig 2-3 dollar ned i oljeprisen. Får ikke særlig impact OKEA for Q4, ettersom OKEA har hedget oljen med 40%. Dvs. dette slår inn dersom oljeprisen kommer under $75.
Uroen i Midtøsten er på ingen måte over. Nå kan det være at Iran gjengjelder Israels angrep, og da kan Israels angrep på atomanlegg og oljeinstallasjoner bli en mulighet, men ikke før etter presidentvalget i USA.
Nå går UK-gass og TTF-gass godt (>$70 per boe). Økningen i gasspris - i den seneste tid - vil trolig oppveie for oljen.
Gassprisen kan svekkes litt etter Israels angrep, men vil likefullt være vesentlig høyere enn tidligere.
Nilsok
26.10.2024 kl 00:55
12678
Takk for innsatsen du legger ned her. Utrolig mye info du sitter på/leter fram.
Er selv bull som f..
Er selv bull som f..
gunnarius
26.10.2024 kl 00:21
12701
Stamp of approval for North Sea operator to kick off drilling ops
October 24, 2024, by Melisa Čavčić
Norwegian oil and gas company OKEA has secured a drilling permit from the country’s authorities for an exploration well in the North Sea off the coast of Norway.
https://www.offshore-energy.biz/stamp-of-approval-for-north-sea-operator-to-kick-off-drilling-ops/
October 24, 2024, by Melisa Čavčić
Norwegian oil and gas company OKEA has secured a drilling permit from the country’s authorities for an exploration well in the North Sea off the coast of Norway.
https://www.offshore-energy.biz/stamp-of-approval-for-north-sea-operator-to-kick-off-drilling-ops/
gunnarius
24.10.2024 kl 19:23
13142
Gassprisen er nå ca. $70 per boe.
Ikke lenger noen ulempe å satse mer på gass- enn hva OKEA har gjort hittil, med ca. 25% gassandel. Imidlertid fluktuerer også gassprisen, så ingen vet hva fremtiden vil gi. OPEC+ synes iallefall å bli satt litt på sidelinjen, slik oljeprisen og annet utvikler seg.
Jeg skulle så gjerne ha sett at OKEA økte sin eierandel på Gjøa (>70% gass). Dvs. fikk større eierandel i både satelittene Ofelia og Gjøa North (Hamlet).
OKEA har 65% eierandel i Aurora gassfunnet, ca. gross 20 mill boe. i snitt.
Videre har også selskapet 65% eierandel i Selene prospektet, som skal bores.
Ok, jeg fremsetter det optimale. Men dette vil være om OKEA kjøper Harbour´s 28% eierandel - eller vesentlig andel - i Gjøa, hvor det er lite med reserver tilbake. Kanskje også øker litt i Ofelia og Gjøa North - mot at f.eks. Harbour trer inn med vesentlig eierskap i OKEA´s Aurora og Selene. Gassproduksjonen på Gjøa vil kunne sikre gode inntekter for OKEA i det tidsrommet det vil knake litt, dvs. 2025/2025 - uten påfyll. Organisk vekst vi være et avbøtende tiltak.
Så kommer Bestla i 2027.
Deretter Ofelia og Gjøa North, eventuelt Aurora og Selene, sistnevnte ved funn, Alle med tie-in Gjøa. Denne kabalen ser jeg som den beste for OKEA, men det må forhandles fra OKEAs side for å få dette til.
Så fremoverlent som både styreformann og CEO i OKEA var i det nylige intervjuet med Finansavisen, så blir det snodig om det ikke meldes en transaksjon i løpet av Q4. Hva denne eventuelle transaksjonen kan være, forblir usikkert. Selv om mitt bet tilsier noe ifm. Gjøa feltet. La iallefall fasit bli at OKEA øker til >50.000 boepd.
Ikke lenger noen ulempe å satse mer på gass- enn hva OKEA har gjort hittil, med ca. 25% gassandel. Imidlertid fluktuerer også gassprisen, så ingen vet hva fremtiden vil gi. OPEC+ synes iallefall å bli satt litt på sidelinjen, slik oljeprisen og annet utvikler seg.
Jeg skulle så gjerne ha sett at OKEA økte sin eierandel på Gjøa (>70% gass). Dvs. fikk større eierandel i både satelittene Ofelia og Gjøa North (Hamlet).
OKEA har 65% eierandel i Aurora gassfunnet, ca. gross 20 mill boe. i snitt.
Videre har også selskapet 65% eierandel i Selene prospektet, som skal bores.
Ok, jeg fremsetter det optimale. Men dette vil være om OKEA kjøper Harbour´s 28% eierandel - eller vesentlig andel - i Gjøa, hvor det er lite med reserver tilbake. Kanskje også øker litt i Ofelia og Gjøa North - mot at f.eks. Harbour trer inn med vesentlig eierskap i OKEA´s Aurora og Selene. Gassproduksjonen på Gjøa vil kunne sikre gode inntekter for OKEA i det tidsrommet det vil knake litt, dvs. 2025/2025 - uten påfyll. Organisk vekst vi være et avbøtende tiltak.
Så kommer Bestla i 2027.
Deretter Ofelia og Gjøa North, eventuelt Aurora og Selene, sistnevnte ved funn, Alle med tie-in Gjøa. Denne kabalen ser jeg som den beste for OKEA, men det må forhandles fra OKEAs side for å få dette til.
Så fremoverlent som både styreformann og CEO i OKEA var i det nylige intervjuet med Finansavisen, så blir det snodig om det ikke meldes en transaksjon i løpet av Q4. Hva denne eventuelle transaksjonen kan være, forblir usikkert. Selv om mitt bet tilsier noe ifm. Gjøa feltet. La iallefall fasit bli at OKEA øker til >50.000 boepd.
Redigert 24.10.2024 kl 19:34
Tm3P
24.10.2024 kl 11:30
13076
Forhåpentligvis er økningen i NGL-andelen kun relatert til salget og ikke produksjonen.
Veldig positivt at gevinsten fra Yme ble større enn forventet, men resultatmessig blir denne gevinsten mer enn utlignet mot nye nedskrivninger på Statfjord/Ivar Aasen dette kvartalet dessverre. Det var vel kanskje forventet mtp nedgangen i oljeprisen i kvartalet.
Tror uansett vi bør ligge godt an til å kunne betale ut utbytte fra neste kvartal. Hittil i år har Okea et positivt resultat på 38m, selv med netto nedskrivninger(post-tax) på 25-100m så bør de få et positivt resultat på over 100m i Q3. De bør da fint kunne betale ut et utbytte på 1kr (103m) medmindre det går skikkelig galt i Q4.
Mtp at begrensingen på utbytte gjelder de siste 4 kvartal rullerende så bør ikke dette bli en hindring lenger når man får kvittet seg med det negative resultatet i Q1-24.
Goodwill på Statfjord var før dette kvartalet allerede nede på kun 620m, regner med at det meste av nedskrivningen dette kvartalet på 300-350m er relatert til Statfjord. Så framover vil ikke disse nedskrivningene fortsette å legge en demper på resultatene. Alt ligger an til at 2025 blir et godt år for Okea aksjen ;)
Veldig positivt at gevinsten fra Yme ble større enn forventet, men resultatmessig blir denne gevinsten mer enn utlignet mot nye nedskrivninger på Statfjord/Ivar Aasen dette kvartalet dessverre. Det var vel kanskje forventet mtp nedgangen i oljeprisen i kvartalet.
Tror uansett vi bør ligge godt an til å kunne betale ut utbytte fra neste kvartal. Hittil i år har Okea et positivt resultat på 38m, selv med netto nedskrivninger(post-tax) på 25-100m så bør de få et positivt resultat på over 100m i Q3. De bør da fint kunne betale ut et utbytte på 1kr (103m) medmindre det går skikkelig galt i Q4.
Mtp at begrensingen på utbytte gjelder de siste 4 kvartal rullerende så bør ikke dette bli en hindring lenger når man får kvittet seg med det negative resultatet i Q1-24.
Goodwill på Statfjord var før dette kvartalet allerede nede på kun 620m, regner med at det meste av nedskrivningen dette kvartalet på 300-350m er relatert til Statfjord. Så framover vil ikke disse nedskrivningene fortsette å legge en demper på resultatene. Alt ligger an til at 2025 blir et godt år for Okea aksjen ;)
bluesky2023
24.10.2024 kl 11:29
13078
Aksjen er kun omsatt for ca 2,4 mill kroner. Det er helt utrolig.
gunnarius
24.10.2024 kl 10:50
13157
Nå er det jo kun 10-15% av OKEAs produksjon som angår NGL.
Ad salget av Yme, så opplyste OKEA:
Following the Transaction, OKEA expects to recognise a post-tax accounting gain
in the area of NOK 150 - 250 million.
I dagens oppdatering sier OKEA:
The related post-tax effect is in the range of NOK 250 - 275 million.
Positivt, fordi dette vil bl.a. få betydning ifm. mulighet for utbytte.
Synes oppdateringen var mer enn godkjent og skjønner ikke helt prisingen av aksjen.
Ad salget av Yme, så opplyste OKEA:
Following the Transaction, OKEA expects to recognise a post-tax accounting gain
in the area of NOK 150 - 250 million.
I dagens oppdatering sier OKEA:
The related post-tax effect is in the range of NOK 250 - 275 million.
Positivt, fordi dette vil bl.a. få betydning ifm. mulighet for utbytte.
Synes oppdateringen var mer enn godkjent og skjønner ikke helt prisingen av aksjen.
Tm3P
24.10.2024 kl 10:01
13279
Eneste som er litt dritt er at en såpass stor del av produksjonen er ngl
Tm3P
24.10.2024 kl 10:00
13284
Uansett ligger produksjonen an til å havne i øvre del av guiding. 39k hittil i år mot guiding på 36-40k
Tm3P
24.10.2024 kl 09:55
13289
Jævlig bra net cash posisjon de har nå.
Kan produksjonen være påvirket av salget av Yme? Ser de har fjernet "other interest bearing liabilities" så det betyr vel at salget er gjennomført?
Kan produksjonen være påvirket av salget av Yme? Ser de har fjernet "other interest bearing liabilities" så det betyr vel at salget er gjennomført?
gunnarius
24.10.2024 kl 08:50
13439
OKEA third quarter 2024 trading update
https://newsweb.oslobors.no/message/630272
Total operating income MNOK 2,926 (Q3) og MNOK 2,584 (Q2)
Noe lavere produksjon (bl.a. vedlikehold).
Net production Boepd 37,261 38,357
Lavere liquid pris, men høyere gasspris.
Cash posisjonen opp til NOK 3.9 mrd fra NOK 3.2 mrd. i Q2..
Gjeld ned :
Interest bearing bonds MNOK 2,583 2,614
A net impairment income in the range of NOK 850 - 900 million is expected to be
recognised in the quarter.
https://newsweb.oslobors.no/message/630272
Total operating income MNOK 2,926 (Q3) og MNOK 2,584 (Q2)
Noe lavere produksjon (bl.a. vedlikehold).
Net production Boepd 37,261 38,357
Lavere liquid pris, men høyere gasspris.
Cash posisjonen opp til NOK 3.9 mrd fra NOK 3.2 mrd. i Q2..
Gjeld ned :
Interest bearing bonds MNOK 2,583 2,614
A net impairment income in the range of NOK 850 - 900 million is expected to be
recognised in the quarter.
Redigert 24.10.2024 kl 09:12
d12m
24.10.2024 kl 08:42
13469
"A net impairment income in the range of NOK 850 - 900 million is expected to be recognised in the quarter."
bluesky2023
23.10.2024 kl 22:23
13690
Hva tror vi om morgendagen?
Veksten er blitt igonrert av markedet. Okea hadde 10-11k fat på statfjord kort tid etter kontrakten ble signert. I september var tallet økt til 14k.
Snart må vi forvente oppskrivning av Statfjord. Øker produksjonen må jo det føre til oppskrivning.
Veksten er blitt igonrert av markedet. Okea hadde 10-11k fat på statfjord kort tid etter kontrakten ble signert. I september var tallet økt til 14k.
Snart må vi forvente oppskrivning av Statfjord. Øker produksjonen må jo det føre til oppskrivning.
Redigert 23.10.2024 kl 22:24
navn
23.10.2024 kl 20:30
13828
Ser at Normand Sapphire ligger ved siden av Atlantic. Det tyder kanskje på at Atlantic er ferdig på Gjøa. Da burde de være i gang med å borre Mistral rett over helga
Manon1
18.10.2024 kl 09:50
14409
DeepSea Atlantic borrer Mistral nå og ferdig om få dager. Funn her vil gi min 5 kr utslag på kursen. Annonseres utbytte vil det gi 5 kr per aksje i kurs stigning. IFlytter kursen til 23,5 kr om en skal ha 30.000 aksjer