OKEA- Arctic Securities kursmål 41 kr/ dagens kurs 22,46
En liten uslipt juvel Okea. Low risk high reward.
Triggere:
Boring Arkenstone brønn vest av Træna i okt/nov. 34 dg borretid. Ved funn vil det utgjøre 10-15 kr per aksje.
Borring av brønn november Equinor samarbeid, ved funn utgjøre 5 kr per aksje.
Innfører utbytte igjen, vil annonseres ila kort tid.
Triggere:
Boring Arkenstone brønn vest av Træna i okt/nov. 34 dg borretid. Ved funn vil det utgjøre 10-15 kr per aksje.
Borring av brønn november Equinor samarbeid, ved funn utgjøre 5 kr per aksje.
Innfører utbytte igjen, vil annonseres ila kort tid.
-
«
- 1
- 2 »
gunnarius
I går kl 07:54
1655
Stiller meg undrende til produksjonsguiding for 2025 og 2026. Riktignok er det bortfall av produksjon på Yme og decline, men det bores da iherdig på Statfjord og Brage med nye brønner. Forstår hva OKEA guider, men her legger selskapet guiding konservativt lavt. med fratrekk Yme for 2025, blir decline usannsynlig høy. Kan ikke markedet forvente produksjonsøkning på Statfjord og Brage for 2025 - gitt det bores nye brønner?
Noe høyere capex for 2025/2026, men oversiktlig.
Cash and cash equivalents amounted to NOK 3,614 (3,182) million. In addition,
NOK 251 (0) million in excess liquidity was placed in a money market investment.
Posiivt med net profit NOK 277 mill.
Noe høyere capex for 2025/2026, men oversiktlig.
Cash and cash equivalents amounted to NOK 3,614 (3,182) million. In addition,
NOK 251 (0) million in excess liquidity was placed in a money market investment.
Posiivt med net profit NOK 277 mill.
bluesky2023
I går kl 08:04
1610
Det betyr en ting, signatur på nytt oppkjøp av andeler er nært forestående vil jeg tro, men ikke noe før melding på final close av Yme i Q4. Vi får antakelig mer klarhet i det kl 10.
Tm3P
I går kl 08:13
1569
Reservene på Gjøa og Brage er veldig lave relativt til produksjonen, så var for min del åpenbart at det kom til å være en god decline de neste par åra hvertfall.
gunnarius
I går kl 08:48
1427
Gjøa kan vi enes om fim decline. Men nå rapporterer ikke OKEA Gjøa og Nova separat. For Gjøa isolert sett ligger vel produksjonen på netto OKEA ca. 4.500 boepd. Selv med ca 25% decline - en størrelsesorden som er realistisk gitt de rapporterte tall, så er nok ikke Gjøa hovedsynderen.
For det andre asset som nevnes, Brage sier OKEA i dag:
Drilling of the Fensfjord North infill well has been completed and
production start-up is planned for the fourth quarter.
Start of drilling of exploration and appraisal wells in the Prince
prospect and a producer in the Sognefjord East area (discovered
in 2023) is planned for the fourth quarter.
For Brage kom følgende brønn i produksjon i Q2:
second Talisker east well put on production during the quarter.
OKEA har jo meldt inn til energidep. at det forventes økning i prod. på Brage.
For Draugen sier OKEA i dag:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Kan ikke helt se at verken Brage eller Gjøa er synderne lav guiding produksjon.
Da står man tilbake særlig med Statfjord.
The increase in production was a result of improved
performance from new wells brought on stream and higher
production efficiency on all three platforms.
Collaboration with operator Equinor to improve production
efficiency and drilling performance is continuing. Some
improvements have been realised.
In August, a new drilling strategy for the Statfjord Unit was
approved which targets improvement of long-term production.
OKEA har selv sagt og rapportert at det planlegges 10-12 nye brønner skal bores i 2024 på Statfjord. Markedet må kunne forvente at nye brønner fortløpende øker produksjonen på Statfjord. Ettersom dette spiser grovt av capex.
For det andre asset som nevnes, Brage sier OKEA i dag:
For Brage kom følgende brønn i produksjon i Q2:
second Talisker east well put on production during the quarter.
OKEA har jo meldt inn til energidep. at det forventes økning i prod. på Brage.
For Draugen sier OKEA i dag:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Kan ikke helt se at verken Brage eller Gjøa er synderne lav guiding produksjon.
Da står man tilbake særlig med Statfjord.
The increase in production was a result of improved
performance from new wells brought on stream and higher
production efficiency on all three platforms.
Collaboration with operator Equinor to improve production
efficiency and drilling performance is continuing. Some
improvements have been realised.
In August, a new drilling strategy for the Statfjord Unit was
approved which targets improvement of long-term production.
OKEA har selv sagt og rapportert at det planlegges 10-12 nye brønner skal bores i 2024 på Statfjord. Markedet må kunne forvente at nye brønner fortløpende øker produksjonen på Statfjord. Ettersom dette spiser grovt av capex.
Redigert i går kl 08:56
Du må logge inn for å svare
Tm3P
I går kl 09:32
1285
Tipper det er en guiding som ikke er basert på nye brønner på Brage/Statfjord/Gjøa. Når/om de gjør beslutninger om nye brønner i 2025 så kan nok guidingen endre seg.
Husk at decline på nye brønner er enorm i starten.
Husk at decline på nye brønner er enorm i starten.
gunnarius
I går kl 10:52
1124
Fikk kun hastig med meg seansen, men det er vel strengt tatt ikke noe spesielt for OKEAs assets som tyder på vesentlig reduksjon i produksjon for neste år. Decline må alltid medregnes, men må motregnes mot organisk vekst. OKEA har god likviditet - og da gjenstår å se om OKEA har tatt høyde for bortfallet ifm. Yme, dvs. "ny produksjon" kan bli etablert.
Et argument som CEO Liknes bekreftet i dag var at salget av Yme ville frigjøre - som han sa - human resources. Så blir det å spekulere i hvilke arbeidsoppgaver dette kan vedrøre.
Et argument som CEO Liknes bekreftet i dag var at salget av Yme ville frigjøre - som han sa - human resources. Så blir det å spekulere i hvilke arbeidsoppgaver dette kan vedrøre.
Redigert i går kl 13:38
gunnarius
I går kl 15:52
833
Litt om hva Fearnley mener:
"Samlet sett skriver Fearnley Securities at resultatene kom litt under meglerhusets estimater. Fearnley mener at selskapets investerings- og produksjonsutsikter gir en viss nedsiderisiko for 2025- og 2026-estimatene. Imidlertid er meglerhuset positive til aksjen, og mener selskapets rabatt til netto eiendelsverdi (NAV) er for høy."
Mye godt og positivt på gang for OKEA, men man kan ikke ha en reell produksjon på det nivå som guiding viser. Produksjonen må opp.
OKEA har kapitalen. Nå handler det om å forvalte denne, slik at produksjonen øker på kort sikt.
Føst bores Arkenstone. Spudding i slutten av november. Deretter bores Mistral med høyere COS, men med antatt ikke så store ressurser. På den annen side kan det ved funn og kommersialitet bli tie-in til Draugen.
Faktisk enig med markedet i dag, som sender aksjekursen litt ned - (min komm. bl.a. lavere guiding av produksjon.)
Igjen, produksjonen må opp og vesentlig mer enn guiding tilsier. Så er dette en guiding - og ikke nødvendigvis fasit.
"Samlet sett skriver Fearnley Securities at resultatene kom litt under meglerhusets estimater. Fearnley mener at selskapets investerings- og produksjonsutsikter gir en viss nedsiderisiko for 2025- og 2026-estimatene. Imidlertid er meglerhuset positive til aksjen, og mener selskapets rabatt til netto eiendelsverdi (NAV) er for høy."
Mye godt og positivt på gang for OKEA, men man kan ikke ha en reell produksjon på det nivå som guiding viser. Produksjonen må opp.
OKEA har kapitalen. Nå handler det om å forvalte denne, slik at produksjonen øker på kort sikt.
Føst bores Arkenstone. Spudding i slutten av november. Deretter bores Mistral med høyere COS, men med antatt ikke så store ressurser. På den annen side kan det ved funn og kommersialitet bli tie-in til Draugen.
Faktisk enig med markedet i dag, som sender aksjekursen litt ned - (min komm. bl.a. lavere guiding av produksjon.)
Igjen, produksjonen må opp og vesentlig mer enn guiding tilsier. Så er dette en guiding - og ikke nødvendigvis fasit.
Tm3P
I går kl 16:11
793
Bluenord får vel en produksjon på 50k nå og er priset 5x så høyt som Okea. Produksjonen MÅ ikke opp nei.
Tm3P
I går kl 16:19
771
Ja så lenge de starter med utbytte i starten av neste år så blir jeg lykkelig. Har absolutt ikke noe imot et nytt oppkjøp, men de trenger ikke få til det for min del.
Redigert i går kl 16:21
gunnarius
I dag kl 12:14
348
Skulle guiding for 2025 og 2026 vise seg å bli fasit, sier det seg selv at med høy capex, så smuldrer inntjeningen opp og det blir lite tilbake til andre goder for aksjonærene.
Nettopp fordi jeg ikke helt synes å innse at guiding behøver å bli fasit, tok jeg bl.a. opp dette forhold i mine spørsmål i går ifm. Q&A-delen. CEO Liknes sa faktisk at på Statfjord ville det bli høyere produksjon i 2025.
For Draugen bekreftet Liknes at det ikke ville bli høy decline, fordi Draugen hadde en stabil produksjon over tid.
For Brage, fikk jeg ikke svar på siste anliggende vedr. decline. Første del av spørsmålet ble greit besvart. OKEA sa i Q2 rapporten:
The lower volumes were additionally a result of natural decline. These effects were partly offset by the second
Talisker east well put on production during the quarter.
Hentet fra Q3 rapporten:
Kan være at det selv med nye brønner. kan bli decline på Brage, men neppe av vesentlig karakter.
Gjøa(12%) ca. 1.000 - 1.300 boepd i decline per år. https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/gjoa/
Bærebjelkene som Draugen, Statfjord og Brage ligger fast. Dvs. ingen radikal decline. For de øvrige assets må påregnes decline, men disse produserer mindre.
For min del virker det unødvendig å selge Yme - med en timing - hvor hvert fat teller. Bortfall av ca. 3.000 fat om dagen i et tilnærmet rent oljeplay vil merkes godt i regnskapet. Ikke minst også i en tid hvor aksjonærene avventer innføring av utbytte igjen. Har ingen problemer å akseptere at sannsynligvis er dette Yme salget til det beste for OKEA på sikt, men skjønner ikke helt timing - gitt det kompenseres med en ny transaksjon ved å bli tilført flere fat enn som ble solgt.
Riktignok ble det sagt i går at produksjons-guiding var uten M&A aktiviteter.
Er det dette som skal "redde "aksjonærene, blir det som å ta lodd i lotteri, men rimelig god vinnersjanse. Likviditeten er iallefall til stede. Dvs. skulle det ble en deal tror jeg mest på OKEA som operatør etter "Wintershall modellen".
Særlig pga. skattesystem på UK sektor og rent generelt, kommer neppe OKEA til dekket bord.
Jeg har sagt og mener fremdeles at jeg tror på en ny transaksjon innen Q4. Nå får vi se om man må krype til korset.
Nettopp fordi jeg ikke helt synes å innse at guiding behøver å bli fasit, tok jeg bl.a. opp dette forhold i mine spørsmål i går ifm. Q&A-delen. CEO Liknes sa faktisk at på Statfjord ville det bli høyere produksjon i 2025.
For Draugen bekreftet Liknes at det ikke ville bli høy decline, fordi Draugen hadde en stabil produksjon over tid.
For Brage, fikk jeg ikke svar på siste anliggende vedr. decline. Første del av spørsmålet ble greit besvart. OKEA sa i Q2 rapporten:
The lower volumes were additionally a result of natural decline. These effects were partly offset by the second
Talisker east well put on production during the quarter.
Hentet fra Q3 rapporten:
Kan være at det selv med nye brønner. kan bli decline på Brage, men neppe av vesentlig karakter.
Gjøa(12%) ca. 1.000 - 1.300 boepd i decline per år. https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/gjoa/
Bærebjelkene som Draugen, Statfjord og Brage ligger fast. Dvs. ingen radikal decline. For de øvrige assets må påregnes decline, men disse produserer mindre.
For min del virker det unødvendig å selge Yme - med en timing - hvor hvert fat teller. Bortfall av ca. 3.000 fat om dagen i et tilnærmet rent oljeplay vil merkes godt i regnskapet. Ikke minst også i en tid hvor aksjonærene avventer innføring av utbytte igjen. Har ingen problemer å akseptere at sannsynligvis er dette Yme salget til det beste for OKEA på sikt, men skjønner ikke helt timing - gitt det kompenseres med en ny transaksjon ved å bli tilført flere fat enn som ble solgt.
Riktignok ble det sagt i går at produksjons-guiding var uten M&A aktiviteter.
Er det dette som skal "redde "aksjonærene, blir det som å ta lodd i lotteri, men rimelig god vinnersjanse. Likviditeten er iallefall til stede. Dvs. skulle det ble en deal tror jeg mest på OKEA som operatør etter "Wintershall modellen".
Særlig pga. skattesystem på UK sektor og rent generelt, kommer neppe OKEA til dekket bord.
Jeg har sagt og mener fremdeles at jeg tror på en ny transaksjon innen Q4. Nå får vi se om man må krype til korset.
Redigert i dag kl 12:19
Tm3P
I dag kl 12:21
332
Det sier ikke seg selv nei, selskapet sitter med 3,8mrd i cash. De kan fint ha negativ free cash flow en kort periode og samtidig dele ut utbytte.
1kr i utbytte hvert kvartal vil kun totalt bli på litt over 800m i løpet av de 2 årene fram til produksjonen på Bestla er i gang.
1kr i utbytte hvert kvartal vil kun totalt bli på litt over 800m i løpet av de 2 årene fram til produksjonen på Bestla er i gang.
gunnarius
I dag kl 12:26
309
Nå får vi se ....
Du kan få rett.
Men jeg mener at trolig vil styret ha en balanse i regnskapet over tid som kan rettferdiggjøre utbytte. Basert på OKEA s guiding for 2024, betyr dette at quiding for Q4 blir 37.000-38.000 boepd. Styret vil ikke basere seg på utbytte ad hoc, men melde en plan som gir utbytte over tid. Så blir spørsmålet, er OKEA der nå eller vil f.eks. økt inntektsgrunnlag være den akselerator som må til?
Du kan få rett.
Men jeg mener at trolig vil styret ha en balanse i regnskapet over tid som kan rettferdiggjøre utbytte. Basert på OKEA s guiding for 2024, betyr dette at quiding for Q4 blir 37.000-38.000 boepd. Styret vil ikke basere seg på utbytte ad hoc, men melde en plan som gir utbytte over tid. Så blir spørsmålet, er OKEA der nå eller vil f.eks. økt inntektsgrunnlag være den akselerator som må til?
Redigert i dag kl 12:34
Tm3P
I dag kl 12:34
285
Ganske lett å regne ut at de har cash tilgjengelig. Med en produksjon på 30k i 2025 så vil de få inntekter på 8,4mrd kroner om man antar en olje og gasspris på $70 boe og USD/NOK på 11. Capex på 3,5mrd blir ikke så veldig skummelt da.
Nå er det noe inntekter som går til Equinor I 2025, men allikevel.
Om olje og gassprisen faller så blir regnestykket selvfølgelig litt annet.
Nå er det noe inntekter som går til Equinor I 2025, men allikevel.
Om olje og gassprisen faller så blir regnestykket selvfølgelig litt annet.
gunnarius
I dag kl 12:46
246
Egentlig ikke uenig med deg.
Er bare litt i tvil om styret vil gi GO nå ifm. utbytte, dvs. bruden er ferdig pynta.
Er faktisk heller ikke uenig med meglerstanden ifm. hovedargumentasjon til en liten korreksjon ned. Og det er noen NOK opp til kursmål. Særlig DNB har løftet sitt kursmål fra lav NOK 23 til NOK 27, uten at aksjen har fulgt med i samme størrelsesorden. Aksjen må bare fa rase fra seg, så kommer en nyt tid med forventninger. Det skal både bores og forhandles med selgere - og ingen vet det endelige utfallet.
01.11.2024 09:34:50
OKEA: DNB MARKETS OG ABG NEDJUSTERER KURSMÅL ETTER KVARTALSRAPPORT
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer sitt kursmål på Okea til 27 kroner, fra tidligere 29 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling.
Meglerhuset nedjusterer sitt estimat for fri kontantstrøm i perioden 2025-2026 med 350-250 millioner kroner, og forventer at fri kontantstrøm vil være i negativt terreng frem til Bestla-prosjektet kommer i drift i 2027.
ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Okea til 27 kroner, fra tidligere 30 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling.
"På grunn av et fullt finansiert omfattende capex-program vil fri kontantstrøm være negativ i 2025 og 2026. Imidlertid bør frikontantstrøm være massiv fra midten av 2026", skriver meglerhuset.
SEB gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på 28 kroner.
Junaid Razak finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Er bare litt i tvil om styret vil gi GO nå ifm. utbytte, dvs. bruden er ferdig pynta.
Er faktisk heller ikke uenig med meglerstanden ifm. hovedargumentasjon til en liten korreksjon ned. Og det er noen NOK opp til kursmål. Særlig DNB har løftet sitt kursmål fra lav NOK 23 til NOK 27, uten at aksjen har fulgt med i samme størrelsesorden. Aksjen må bare fa rase fra seg, så kommer en nyt tid med forventninger. Det skal både bores og forhandles med selgere - og ingen vet det endelige utfallet.
01.11.2024 09:34:50
OKEA: DNB MARKETS OG ABG NEDJUSTERER KURSMÅL ETTER KVARTALSRAPPORT
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedjusterer sitt kursmål på Okea til 27 kroner, fra tidligere 29 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling.
Meglerhuset nedjusterer sitt estimat for fri kontantstrøm i perioden 2025-2026 med 350-250 millioner kroner, og forventer at fri kontantstrøm vil være i negativt terreng frem til Bestla-prosjektet kommer i drift i 2027.
ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Okea til 27 kroner, fra tidligere 30 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling.
"På grunn av et fullt finansiert omfattende capex-program vil fri kontantstrøm være negativ i 2025 og 2026. Imidlertid bør frikontantstrøm være massiv fra midten av 2026", skriver meglerhuset.
SEB gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på 28 kroner.
Junaid Razak finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Tm3P
I dag kl 13:19
169
Kan godt hende styret velger å være litt forsiktig i begynnelsen, at de starter på 50øre elns.
Skrik
I dag kl 13:35
128
Sammenligner man produksjon og utbytte til Vår / OKEA ,
Så skulle OKEA utbytte være på ca 3,5 kr pr Q .14 kr pr År.
2500 mill aksjer i Vår / OKEA 104 mill . Så OKEA har lite aksjer og dele utbytte på .
I forhold til prod så er Mcap i OKEA også langt lavere en andre Oljeselskap på Nors/Dansk sektor.
Så skulle OKEA utbytte være på ca 3,5 kr pr Q .14 kr pr År.
2500 mill aksjer i Vår / OKEA 104 mill . Så OKEA har lite aksjer og dele utbytte på .
I forhold til prod så er Mcap i OKEA også langt lavere en andre Oljeselskap på Nors/Dansk sektor.
Redigert i dag kl 13:42
Tm3P
I dag kl 13:44
104
Okea er absolutt ekstremt billig, men det gir også et litt feil bilde å sammenligne slik direkte.
Mange ting som påvirker som f.eks:
Okea har høyere opex.
Okea har lavere reserver i forhold til produksjon.
Okea må dele en del av inntekten med bla. Equinor.
På den posisitive siden så sitter Okea med net cash i motsetning til Vår.
Mange ting som påvirker som f.eks:
Okea har høyere opex.
Okea har lavere reserver i forhold til produksjon.
Okea må dele en del av inntekten med bla. Equinor.
På den posisitive siden så sitter Okea med net cash i motsetning til Vår.
Fluefiskeren
I dag kl 14:18
14
Selv i forhold til PNOR er den det ja. Har uttrykt min undring over den lave kursen flere ganger. Den var i nesten 40 for et år siden og 46 for to år siden. Det er relativt lav oljepris, og de har høy OPEX som Tm3p skriver. Også utbytte er fjernet, men det er vel nesten bankers at det snart vil komme tilbake.
Men dette forklarer ikke det enorme fallet og heller ikke den lave prisen.
Men dette forklarer ikke det enorme fallet og heller ikke den lave prisen.
-
«
- 1
- 2 »