OKEA- Arctic Securities kursmål 41 kr/ dagens kurs 22,46

Manon1
OKEA 16.10.2024 kl 07:38 36535

En liten uslipt juvel Okea. Low risk high reward.

Triggere:

Boring Arkenstone brønn vest av Træna i okt/nov. 34 dg borretid. Ved funn vil det utgjøre 10-15 kr per aksje.
Borring av brønn november Equinor samarbeid, ved funn utgjøre 5 kr per aksje.
Innfører utbytte igjen, vil annonseres ila kort tid.
bluesky2023
17.12.2024 kl 14:47 6037

Selvfølgelig øker funnet av grunngass sannsynligheten for funn i dypere formasjoner.
gunnarius
17.12.2024 kl 14:59 6001

Her er jeg ikke helt enig.

Shallow gas må jo komme fra et sted - og i en slik setting blir det avgjørende om grunn gass skyldes opphav i kraft som egenskapt eller siger opp fra deeper gas reservoirs. Gitt det skulle bli sistnevnte, vil rimeligvis dette ha vesentlig betydning i fortsettelsen. Men mer trøblete blir det og det koster ekstra.

Jeg lener meg foreløpig til hva ekspertisen mener om opphav shallow gas og så får vi ta det videre derfra:

Gas that is trapped in the shallow sediments usually originates from deeper gas reservoirs but can also come from biogenic activity in the shallow sediments.
PortRoyal
17.12.2024 kl 15:03 5979

Er du geolog, eller har du en krystallkule som avslører sammenhenger vi andre ikke ser? Bare nysgjerrig på hvilken metode du bruker for å være så bastant.
Fluefiskeren
17.12.2024 kl 15:08 5969

Riktig det. Mer her:

« Gass som er fanget i de øverste berglagene ned til 1200 meter under havbunnen, har fått betegnelsen grunn gass. Grunn gass kan komme fra forråtnelse av biologisk materiale. Den kan også komme som lekkasje fra dypere lag eller som lekkasje fra nærliggende brønner.

Dersom man treffer på grunn gass under boringen, kan det oppstå farlige situasjoner både for mennesker og for det ytre miljøet. Boreoperasjonen må planlegges på en god måte for å unngå utslipp av hydrokarboner til det ytre miljøet, og for å unngå skade på mennesker og materiell.»

https://ndla.no/r/boring-tp-brt-vg2---beta/grunn-gass/9c6596a701

PortRoyal
17.12.2024 kl 15:12 5955

Tja, hvis det faktisk skulle være sånn at det kommer fra hovedreservoaret som ligger langt dypere som de faktisk skal bore i, betyr det i så fall at reservoaret ikke er tett og sannsynligvis har mistet trykk og volumer.

Men ja, på den positive siden viser det jo at det er hydrokarboner i området de skal lete.
bluesky2023
17.12.2024 kl 15:38 5884

Dette er jo litt moro å lese om

https://equinor.industriminne.no/funnet-av-gullfaks-bronnspark-og-utblasning/

"I den tiende letebrønnen på det som skulle bli hetende Gullfaksfeltet påtraff Statoil for første gang «grunn gass», altså gass om ligger i bergarter som befinner seg over reservoaret."
gunnarius
17.12.2024 kl 15:53 5847

Vi som skriver her på Hegnar har normalt egen agenda. Derfor blir som regel debatten interessant og lærerik.

Aksjen øretrilles ned i dag. Egentlig som forventet, ettersom meldingen har ordet "suspendert" i seg.

Shallow gas og betydning krever kompetanse. Noe jeg tror de fleste av oss her på forumet ikke besitter. La det gå litt tid, så får vi ser hva ekspertisen innen faget mener.

God kjøpsanledning?
Storjerven
17.12.2024 kl 15:58 5830

Aksjen bikket under 19. Faller stadig det dobbelte av andre peers på Ose. Børsverdien på OKEA begynner nå å bli latterlig..
bluesky2023
17.12.2024 kl 16:29 5765

Noen må rigge kursen før oppkjøp, eneste logiske årsak, mistanken rettes mot største eier
Redigert 17.12.2024 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
17.12.2024 kl 16:32 5751

Ja, ikke sant. "Suspended" i dette filfellet er jo egentlig kjempegode nyheter. De har per definisjon allerede funnet hydrokraboner, men må foreta justeringer for å unngå blowout.

Det er derfor hun sier "-Vi kan ikke si noe om funnet basert på dette. Nå må vi, sammen med operatøren, legge en plan på hvordan vi skal håndtere neste fase av boringen. Inntil videre er boreprosessen utsatt, sier hun til TDN Direkt."

I noen veldig sjeldne tilfeller kan også grunn gass være drivverdig, derfor bruker hun korrekt ordet "funnet"
Redigert 17.12.2024 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
gunnarius
17.12.2024 kl 16:46 6576

Nå skulle jeg gjerne likt å vite hva styreformann i OKEA og CEO i BCPR mener om både aksjekurs og lysten på innsiden til å handle flere OKEA-aksjer.

Gitt det forholder seg slik vår styreformann selv har sagt, dvs. OKEA er et core-asset for BCPR og fremgår som dokumentert i den presentasjonen jeg viste til tidligere i dag, så kan BCPR fremdeles - før de møter krav om morselskapsgarantier (50%) - kjøpe 4-5 mill OKEA aksjer.

Men BCPR gjør det ikke og hvorfor?

Hvorfor kjøper ikke BCPR ala slik de gjorde på vårparten, med en aksjekurs i dag >20% lavere enn forrige gang?

Eneste formildende omstendighet jeg kan komme på er for å holde mest mulig av utestående aksjer som per def. "frie". Har begynt å se bort fra at årsaken kan være innsideposisjon vs. M&A.
Redigert 17.12.2024 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Svensken
17.12.2024 kl 22:54 6330

When in doubt, ask Chatgpt... Dette er hva AI sier om en boring der man har møtt på grunngass:

Når et selskap som leter etter olje eller gass, treffer på grunngass, kan dette øke sannsynligheten for at det er et drivverdig funn i nærheten, men det er ikke nødvendigvis en garanti. Her er noen grunner til dette:

Teknisk indikasjon på hydrokarboner: Grunngass (som kan være metan, etan, eller andre lettflyktige gasser) kan være en indikasjon på at det er hydrokarboner i området. I mange tilfeller kan gass funnet i nærheten være et tegn på at det er olje eller gassreserver under jordens overflate som kan være kommersielt lønnsomme.

Geologisk sammenheng: Hvis grunngassen er et resultat av migrasjon fra et underliggende reservoar, kan det indikere at det er et oljereservoar i nærheten. Dette kan gjøre området mer attraktivt for videre utforskning og boring, ettersom gass kan være et biprodukt av oljebrønner.

Kvaliteten på gassen: Gassen som treffes på grunn kan være et viktig aspekt. Hvis gassen er relativt ren og har høy verdi, kan det være et positivt tegn på økonomisk levedyktighet. På den annen side, hvis gassen inneholder mye forurensning eller er vanskelig å hente ut, kan det redusere kommersiell verdi.

Potensiale for olje og gass sammen: Mange oljefelt er kombinert med gassreservoarer. Funnet av grunngass kan derfor også indikere muligheten for både olje og gass i området, noe som kan øke verdien av funnet.

Teknologiske faktorer: Selv om det er gass til stede, er det fortsatt nødvendige teknologiske vurderinger for å avgjøre om det er kommersielt drivverdig. Det kan være nødvendig med ytterligere boringer og analyser for å vurdere mengden og kvaliteten på ressursene, samt tilgjengelig teknologi for utvinning.

Sammenfattende kan tilstedeværelse av grunngass øke sannsynligheten for at det finnes drivverdige olje- eller gassreserver i nærheten, men det er fortsatt flere faktorer som spiller inn, som geologi, gassens kvalitet, og teknologiske muligheter for utvinning.
bluesky2023
18.12.2024 kl 09:02 6087

Må tas med en klype salt hva chatgpt og vennene hans hoster opp, men det er ikke uten grunn at arkenstone omtales som den mest spennende letebrønnen på lang tid på norsk sokkel

På bakgrunn av de tilgjengelige kildene på nettet, kan vi se på noen eksempler der grunn gass har vært en indikator for senere oljefunn:

- **Ekofisk-feltet**: Dette feltet ble oppdaget i 1969 og er et av de største oljefeltene på norsk sokkel. Ifølge informasjon fra Store norske leksikon (snl.no), var det først indikasjoner på gass i området før det store oljefunnet ble bekreftet.

- **Groningen-feltet i Nederland**: Selv om dette er et eksempel fra et naboland, er det relevant fordi det viser sammenhengen mellom grunn gass og olje. Ifølge sokkeldirektoratet.no, ble det funnet et stort gassfelt ved Groningen i 1959, og den samme geologiske strukturen som inneholdt gassen, ble senere funnet å inneholde også olje under Nordsjøen, noe som bidro til utforskningen av norsk kontinentalsokkel.

- **Oljefunn i Barentshavet**: Informasjon fra sokkeldirektoratet.no nevner at i Barentshavet har det vært flere funn der gassindikatorer var blant de første tegnene til hydrokarboner, som senere førte til større oljefunn. Et konkret eksempel er ikke eksplisitt nevnt, men det generelle prinsippet om at gassfunn kan lede til oljeutforskning er vel etablert.

Disse eksemplene illustrerer at funn av grunn gass ofte kan være en forutsetning eller indikator for videre utforskning som kan føre til oppdagelse av olje. Men det er verdt å merke seg at selve prosessen fra gassfunn til oljefunn involverer mye mer enn bare indikasjonen av gass; det krever omfattende geologiske undersøkelser, seismiske studier, og ofte flere letebrønner før man kan bekrefte et oljefunn.
monkeytail
18.12.2024 kl 10:31 5956

Jeg tenker funnet av grunn gass er mer positivt enn negativt. Men dårlig arbeid av Equinor som ikke har plan B i tilfelle grunn gass.
Tm3P
18.12.2024 kl 10:55 5914

Det er nok ikke helt uforventet at de traff grunn gass. Er nok bare det at de trenger litt tid til å analysere den nye infoen for å finne det best mulig spot for neste brønn.
bluesky2023
18.12.2024 kl 11:16 5879

https://ndla.no/r/boring-tp-brt-vg2---beta/grunn-gass/9c6596a701

Dannelse av grunn gass
Grunn gass oppstår når gass fanges i formasjonen som er nærmest havbunnen. Opphavet til grunn gass deles inn i tre hovedgrupper:

**grunn gass som kommer fra forråtnelse av biologisk materiale (gassutvikling skjer i grunne lag)

**grunn gass som lekker fra dypere lag gjennom sprekker eller forkastninger

**grunn gass som oppstår i felt med nærliggende brønner (området kan tidligere ha vært kartlagt som fritt for grunn gass, men endringer skjer på grunn av brønnplasseringer på feltet)

Lommer med grunn gass er vanligvis dannet med lavt trykk, men lommene kan ha meget stor utbredelse. Det betyr at betydelige mengder gass kan slippe ut fra brønnen.

Peon-feltet ble funnet på 209 meters dyp under havbunnen. Det er mellom 15 og 30 milliarder standardkubikkmeter med gass i den grunne lommen.
gunnarius
18.12.2024 kl 11:44 5825

For min del foreligger melding og status Arkenstone som helt konge.

Hadde meget lave forventninger - og gitt sannsynlighet for funn (hydrokarboner) er tilsvarende å trille terningen og tenke på et tall, kan man på ingen måte klage. Dette er vesentlig mer positivt enn negativt. Iallefall min mening - og det ble kjøpt flere OKEA-aksjer. Som om jeg ikke hadde nok fra før.

For de som tror jeg er 100% trofast hele tiden, dvs. sitte med OKEA-aksjer, er ikke dette tilfelle. Har normalt et minimum, men justerer etter nærmere utvikling. Forsøkte også for litt siden å sitte uten, men da kom abstinensen. Det ble som med Øystein Sunde sin sang om Byens hi-fi asyl. Og jeg kjenner meg godt igjen innen dette hi-fi segmentet også. Men asbstinensen gjaldt tydeligvis for O&G også. Så da toppet man hele greia.

Du vet det er med stereoanlegg som det er med promille
Du bli'kke rektig frisk før du har hatt det rektig ille
Du kjøper anlegg nå og blir nervøs og pengelens
Men om et halvt års tid da får du abstinens
Da står du atter i butikken min og trygler og ber meg
Om jeg ikke vil være så snill og selge deg mere
Da ere: kjære Ståle! selg meg litt til!
Bare en liten FM-tuner du,vær så snill!

Det er noe med O&G aksjer som faktisk gjør det unødvendig å gå på Bjerke - bl.a. for spenningens skyld. Imidlertid gjelder først og fremst, man ønsker pengene skal yngle.

Boringen på Mistral står faktisk meget høyt på min ønskeliste vedr. kommersielt funn. Også her vil det bli noe oppsiktsvekkende om det blir funn. Men her gjelder at et kommersielt funn kan oppkobles Draugen - og da snakker man trolig om rimelig rask utbygging og god økonomi for OKEA.

Vil tro at Mistral-boring kan gi god match mot Q4, 30. januar. Allerede 23. januar kommer UPDATE Q4.

I det store og hele, mye på gang for OKEA. Aldri kjedelig - med unntak aksjekursen rimeligvis.

OKEA fremstår som ekstremt potent og sjansene for positiv videre utvikling foreligger.

OKEA ansetter i bøtter og spann - disse folka må da få noe å gjøre.
Redigert 18.12.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
PortRoyal
18.12.2024 kl 11:57 5797

De hadde en plan B, det ble boret et nytt pilothull - men også dette påtraff den samme gassen.

Plan C kunne muligens ha vært å fått ombord nytt utstyr på riggen for å forsøke å isolere brønnen fra gasslommen, men dette ville ha ført til forsinkelser av hele operasjonen og ikke aktuelt ettersom de har et nytt oppdrag på Mistral.

Vi får avvente og se hva operatøren kommuniserer rundt videre planer.
gunnarius
19.12.2024 kl 08:57 5437

OKEA farms into Horatio exploration well through Mistral swap

https://newsweb.oslobors.no/message/635151

Synes være et klokt strategisk grep av OKEA, ettersom Aker BP oppgir for Horatio pre-drill til 20-70mmboe. Vil tro OKEA forsøker å koble Horatio- gitt kommersielt funn - opp sammen med andre satelitt prosjekter på Gjøa, som er tiltenkt utbygget snart.

Positivt med snarlig boring av Horatio i Q1 2025.
Redigert 19.12.2024 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
gunnarius
19.12.2024 kl 10:52 5279

Det løsner nok snart i OKEA aksjen.

Da er ihht. MT Deepsea Atlantic på lokasjon, Mistral.

Ser også av MT at Transocean Norge, som skal bore Horatio i Q1 2025, er på Nova, Gjøa-området.

Min forståelse tilsier at OKEA bevisst vil satse sterkt på Gjøa fremover. I den sammenheng kan jeg godt forstå hvorfor OKEA foretok swap som meldt i dag. For gitt det blir et kommersielt funn Horatio, med COS som DNO oppgir - a medium chance of success, så føyer økte reserver for OKEA i Gjøa-området til sterkere fotfeste her.

Markedet avventer nå neste utspill for Gjøa. Hvor snart kommer partnerne til å fremlegge videre planer for utbygging av Ofelia (Okea 12%), Gjøa North (OKEA 12 %) og Cerisa (OKEA 0%). Jeg har tidligere nevnt at OKEA trolig har vært i kontakt med Sval for overtakelse av hva jeg mener kan være et non-core asset for Sval, dvs. Sval sin 10% eierandel i Cerisa.

Avventer en melding på hva Gjøa JV vil foreta seg på Gjøa og hvilken posisjon/eierandel OKEA endelig er tiltenkt. Vil funnet Aurora (OKEA 65%) i Gjøa-området ( recoverable volumes are in the range of 12-28 mmboe) inngå i en swap med VAR og eller Harbour. Og hva med boring av Selene prospektet i Gjøa-området (OKEA 65%) - også her en mulighet for swap?

Gjøa-området - en ny smeltedigel. Og det er bl.a. i denne sammenheng at Horatio må forstås.
Redigert 19.12.2024 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
20.12.2024 kl 10:29 4696

Aksjen er ned nesten 30% hittil i år, meget sterk rekylkandidat over nyttår
PortRoyal
23.12.2024 kl 02:25 4146

Det gir absolutt mening for Okea å ønske å være med på det som skjer rundt Gjøa, det sikrer at de kan være med på begge sider av bordet i tilfelle utvikling av et eventuelt funn. En tilsvarende reduksjon i Mistral - greit nok, selv om dette er en brønn jeg har ganske stor tro på. Har forstått det sånn at det er primært gass de ser for seg å finne, og ganske betydelige volumer dersom det blir klaff.
bluesky2023
23.12.2024 kl 08:48 3978

PRINCE brønnen ble spuddet 15 november, resultat burde være klart snart?
bluesky2023
28.12.2024 kl 00:46 3231

PERSHING LLC 1
PERSHING LLC 2
Kjøper og selger OKEA. Er det de som holder kursen nede? Flere nominee kontoer som opererer i en aksje øker mistanken
Redigert 28.12.2024 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
cirka
28.12.2024 kl 11:22 2995

Noe rart er det som skjer i denne aksjen.
Det er så lite omsetting at hvis to eller flere som har fordel av det bestemmer seg for å senke kursen er det fult mulig.

Kursen i Okea er langt ut på et sidespor sørover, det kan jo være short spill gjelder for noen.

Hvor ligger den store forskjellen på Pnor og Okea, bortsett fra at Okea produserer 6-8 ganger mer?

Hvis Okea hadde fått samme verdsetting som Pnor skulle prisen for en aksje kostet 98 kroner. Dette er tullete og vanskelig å skjønne.

Uansett dette blir spekulasjon og man kan jo håpe på at vi ser 20 tallet neste uke og 30 tallet første halvdel i 25.

Hvis vi får positive meldinger fra selskapet ser vi kanskje 30 tallet veldig raskt.

gunnarius
28.12.2024 kl 12:15 2932

Sitter alltid i denne aksjen - ved enten å ha et betryggende minimum eller som toppet. Kommer det en positiv melding før Q4, blir det muligens å agere med prikken over i-en.

Rent boremessig ifm. Mistral heter det:

"Boringen er planlagt å starte tidligst i oktober 2024 med en varighet på 60 døgn ved funn."

Det bør bety at markedet neppe hører noe før Q4, 30. januar. Imidlertid må påregnes nærmere info vedr. Prince-letebrønnen på Brage. Arkenstone fremstår som lenger frem i tid. Da gjenstår øvrige meldinger fra OKEA, som kan være så mangt.

OKEA har ikke sagt noe spesielt ifm. RNB2025, annet enn hva som foreligger i rapportform.

OKEA har heller ikke sagt noe spesifikt om utbytte for 2025. Ikke for å være negativ, men det som CEO Liknes sa i forordet til Q4-rapporten og CFO Norheim sa ifm. Q4 og Q&A-delen, så tynger nok de to store prosjektene - Draugen kraft og Bestla - og capex generelt./andre boringer - at det neppe blir rom for utbytte med det aller første. Er iallefall min mening. Tar jeg feil, blir det hyggelig selv for meg med en gryende skepsis. Er faktisk ikke så sikker på om OKEA er ferdig med all technical goodwill impairment, særlig Statfjord. Her bores det bl.a. to brønner i Q4. Og blir selv en brønn tørr, kommer denne lite trivelige effekten i Q4. Uansett, jeg sitter gjennom Q4 og høyst sannsynlig videre. Poenget mitt - ting tar tid med OKEA nå, med mindre markedet får en positiv M&A-melding om f.eks. kjøp av produksjon. Dette nevnt, da hadde trolig OKEA allerede meldt dette i inneværende år.

For alle som sitter i O&G segmentet kan det være klokt å se det an litt før det kjøpes. For oljeprisen - med Trump - fremstår som usikker fremover. Gjenstår å se om denne millionen fat med overskudd av olje i markedet (2025) blir sannferdig eller ei. Og for OKEA vil Statfjord-avtalen få store konsekvenser - gitt oljeprisen blir <$72. Blir oljeprisen i range $53-72 - kun 10% til OKEA. Men med >$72 blir det 100% til OKEA i 2025. For gassen på Statfjord, er jeg ikke så bange. Her blir det trolig full pott til OKEA - iallefall for H1.

Valuta/dollar trekker opp.

Jeg hadde ikke sittet med OKEA aksjen med mindre jeg har god tro på fremtiden, så å eie denne aksjen er mitt valg.

Redigert 28.12.2024 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.12.2024 kl 14:00 2827

Kan være litt enig med deg. Okea er underpriset og jeg har sagt det tidligere.

De har høy produksjon. Men hvis man skal sammenligne med PNOR så har de dobbelt så høy OPEX som dem. Likeledes er det åpnet for utbytte i PNOR i januar mens det vel er litt i det blå for OKEA, og investorene er blitt voldsomt opptatt av utbytter. Heller utbytte fremfor å utvikle selskapet synes det som. D

Mulig også ledelsen i OKEA har mistet litt tillit etter den dårlige handelen med Equinor om assets ved Statfjord -feltet.

Jeg sitter i fire oljeselskaper, hvorav PNOR er ett av dem, og synes det får holde basert på risikoen knyttet til oljeprisen. Skulle jeg ha utvidet ville AKRBP og OKEA vært mine foretrukne.
Redigert 28.12.2024 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
28.12.2024 kl 19:36 2637

Pnor er under etterforskning for korrupsjon i tillegg.
Den lave prisingen av OKEA ytterst merkelig.
bluesky2023
29.12.2024 kl 10:30 2364

Det er også en drøss med eiendomsselskaper på oslo børs, som prøver å trade på for å redde økonomien. Det er uerfarne personer på børs som «kjøper på topp og selger på bunn». 60-70% av de som kjøper og selger i OKEA utenom meglerhusene, har en eller annen befatning med eiendom.
Redigert 29.12.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
cirka
29.12.2024 kl 14:15 2178

Okea på billigsalg

Ja jeg føler meg truffet av din påstand mht. eiendomsselskap, men skal forsøke å ikke selge på bunn.

Bare for å trette dere med enda en prissammenligning.
Sammenligner Okea mot Pnor

Tar verdien av Okea og deler på produksjon (ant. fat olje pr år) og får da at prisen for ett fat er verdt 167,-
Gjør samme stuntet i Pnor og får da verdien for ett fat olje på 957,-

Denne prisforskjellen er for tullete og vanskelig å forstå.

Her har ledelsen i Okea en jobb å gjøre med å skape litt tro og optimisme, men også vi som er aksjonærer har skylda for den lave prisinga. Det er jo vi som selger på så lave priser og må ta et ansvar/ følgene av det.

Det er rart at ikke Okea har blitt oppkjøpt av noen større eller mindre selskaper.

Bare for å illustrere, hvis Pnor kjøper Okea for 3 mrd (ca 50% høyere enn dagens verdi) ville de få en merverdi på 9,2 mrd etter at oppgjøret for Okea er betalt.

Klart at dette er en enkel sammenligning men den sier noe om hvordan prisbildet er nå, Okea er på billigsalg, og bør ha mye å gå på.
Jeg gambler på at flere vil forstå dette og er lastet deretter.

Ønsker dere alt godt i det nye året.
Fluefiskeren
29.12.2024 kl 15:11 2111

Cash og gjeld må du ta med i sammenligningen. Husk også at Okea guider lavere produksjon i 2025 og 2026 enn de har i 2024.

Petronor har 100 mill USD i cash og null gjeld.
Redigert 29.12.2024 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Tm3P
29.12.2024 kl 15:50 2055

Okea har faktisk netto cash på rundt milliarden de og. Men trekker man fra skyldig gjeld går de vel såvidt over i nettogjeld.
Fluefiskeren
29.12.2024 kl 16:05 2029

I presentasjonen skriver de:

« Cash and cash equivalents of NOK 3,614 million, in addition NOK 251 million invested in money-market funds classified as other assets»

Det skulle vel bli rundt 335 USD.
bluesky2023
29.12.2024 kl 16:45 1978

Pnor og okea kan ikke sammenlignes. Pnor har mikroskopisk produksjon, lisenser som økokrim etterforsker om selskapet har fått på grunn av korrupsjon, opererer i korrupte bananrepublikker. Pnor kan bli verdt null over natten på grunn av politikk og korrup, ekstrem risiko.
Fluefiskeren
29.12.2024 kl 17:56 1923

Nå var det jo engang ikke jeg som startet denne sammenligningen. Ønsket bare å legge til noen momenter som vedkommende som startet den ikke nevnte.
Fluefiskeren
29.12.2024 kl 19:38 1822

Og da kommer du til netto cash på en milliard?
Tm3P
29.12.2024 kl 19:47 1804

Kroner ja
Fluefiskeren
29.12.2024 kl 20:16 1763

Men det gjør altså ikke selskapet selv 😀
bluesky2023
29.12.2024 kl 22:32 1611

Selv om det er mye grønn aktivisme i media, har oljeproduksjonen på norsk sokkel bred støtte i befolkningen. Rammevilkårene er stabile og norske oljeselskaper skal prises med en premium
Fluefiskeren
29.12.2024 kl 23:21 1546

Men skatten er høy (78%), men riktignok har vi leterefusjonsordningen.

PortRoyal
30.12.2024 kl 05:43 1365

Presis. Oljeutvinning på norsk sokkel er low-risk, low-reward. Nettoprofitt per produserte fat for Okea ligger på et helt annet nivå enn de som opererer i ulike bananrepublikker rundtomkring. Når det er sagt er det ikke nødvendig å sammenligne med PNOR for å forså at Okea er billig, det er et HELT annet case. Mer naturlig å sammenligne med Vår, AkerBP, Equinor osv.
gunnarius
30.12.2024 kl 16:52 955

Heldigvis hittil ikke noe uoppgjort lort på årets siste børsdag.

Bare rett og rimelig at OKEA gikk noe bedre enn de fleste innen segmentet i dag.

Har fremdeles ikke gitt opp de gode nyhetene. Blir overrasket dersom OKEA knaller til med noe av aller ytterste interesse før Q4 info - annet enn hva som er pågående. Vil tro at særlig oljeprisen vil styre aksjekursen videre til Q4.

Ser mye penere ut med OKEA på NOK 20-tallet.
Redigert 30.12.2024 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
Tm3P
30.12.2024 kl 17:03 936

Årets aksje i 2025 om de gjenopptar utbytte, noe jeg virkelig ikke ser noen grunn til at de ikke skal gjøre. Om de skulle trenge mer penger for investeringer bør det vel være mulig å rullere lånet som forfaller før Brasse har oppstart.
Skrik
I går kl 12:51 534

Jepp, okea pumper opp olje for ca 250 mill $ i kvartalet så burde de klare og dele ut 9 av dem til eierne. (1 kr)
Altså 241 mill $ igjen for og dekke faste utgifter : )
gunnarius
I går kl 13:33 485

OKEA ha absolutt potensial, men samtidig to store utbyggingsprosjekt som Draugen- kraft og Bestla. I tillegg står både Statfjord og Brage for høy andel av capex. Utover dette kommer leteboring og øvrig boring. Er nok særlig derfor - inkl guiding lavere produksjon - at SB1M v/Teodor tok ned kursmålet til NOK 25.

Må oppriktig tilstå at produksjonsguiding for 2025 og 2026 kom som en negativ overraskelse.

Et snitt for 2024 i produksjon vil trolig ligge på ~37.000 boe.

Hentet fra Q3 presentasjonen:

Production guidance for 2025 of 28 – 32 kboepd
Production guidance for 2026 of 26 – 30 kboepd

Capex guidance for 2024 of NOK 3.2 – 3.5 billion
Capex guidance for 2025 of NOK 3.3 – 3.7 billion
Capex guidance for 2026 of NOK 3.2 – 3.8 billion

Riktignok så inngår ikke M&A i produksjonsguiding, men nedgangen i prod. er såpass vesentlig at den påvirker likviditet og utbyttepotensial målt mot økt og høy capex.

Hvorfor jeg vinkler det slik, er fordi for min del ble det en skuffelse at OKEA ikke fikk økt produksjonen tilsvarende eller høyere - gitt bortfall av Yme. Dere andre får mene hva dere vil om at dette ikke lå i kortene, men etter mitt syn var dette en viktig årsak til å sitte med full pott videre. Har fremdeles mer enn nok, så jeg går inn i dette med åpne øyne.

Bakom det hele truer oljeprisen.

Den konservative produkjonsguidingen og capex tar jeg som inntekt på at selskapet forsøker kommunisere ut i markedet at utbytte ikke vil bli mulig med det aller første. Dette kommer i tillegg til at så langt har ikke OKEA kjøpt ny produksjon.

Sannsynligvis kjøper ikke OKEA ny produksjon innen rimelig tid, men satser på organisk vekst og swap.

Alt dette negative, det er fremdeles håp. Men jeg ser ingen grunn til å selge på disse nivåene. Har bare blitt noe mer skeptisk til det hele (O&G rent generelt) inkl oljeprisen.

Med et inntekstgrunnlag >NOK 2 mrd. for Q4, mangler fremdeles snaut 1 mrd., før man kan si seg fornøyd.
bluesky2023
I går kl 13:50 456

Sanksjoner mot Iran, eskaleing i midtøsten, amerikansk produkson flatet ut, rekordlave oljelagre, OPEC har kontroll, økt etterspørsel etter olje. Mye tyder på at balansen i oljemarkedet er bra.
Tm3P
I går kl 15:11 377

Var for min del langt fra overrasket over guidingen. De har et par felt som har veldig lave reserver på papiret relativt til produksjonen.
Samlet reserver på Brage, Gjøa og Nova var ved årsskiftet på 13m fat.
Produksjonen derfra i år har vært på 13k, dvs rundt 5m fat for hele 2024. Sier seg selv at det kommer en høy decline derfra i årene framover da.
Softis
I går kl 16:51 272

Alle store amerikanske finanshus regner med at oljeprisen i 2025 styres av etterspørsels-variabelen, mer enn av eventuelle endringer på tilbudssiden. Og etterspørselen vil i 2025 nær garantert reduseres i viktige land som kina, pakistan, indonesia, sør-afrika og argentina som følge av lavere økonomisk aktivitet. Europa er heller ingen safe bet på økonomisk vekst i 2025, tvert i mot, pilene peker ned også her. Og en eventuell etterspørsels-vekst i 2025 i USA vil finansieres av proteksjonisme og enda flere nytrykte statsobligasjoner, en sikker oppskrift på usunn, inflasjonsdrivende, ikke-bærekraftig økonomi. Jeg kan ikke fatte hvor en eventuell reell vekst i global oljeetterspørsel i 2025 skal komme fra, annet enn strategisk oppbygging av nasjonale lagre, altså ikke all verdens.

Tilbudssiden blir vel den sedvanlige balansen mellom fortsatt økt non-opec produksjon i land som usa, brasil, canada og argentina, og dag-for-dag produksjonsbegrensninger hos the usual suspects saudi-arabia og russland. Gitt den politiske situasjonen har saudi og russland akkurat nå rikelig med kortsiktige motiver for å prioritere eget volum og egne inntekter fremfor høy pris, så tilbudssiden i 2025 blir vel i beste fall en kopi av 2024.

Så da ender det vel med at vi får et prisfall ned mot $60, slik de store amerikanske finanshusene forventer, og i et slikt bilde blir det krevende for et oljeselskap som ikke har hatt utbytte siden 2023 å annonsere utbytte i 2025, tror jeg. Jeg kjenner ikke Okea, men jeg tipper at ledelsen der nå vil prioritere å konsolidere egen balanse samt å styrke egen fagkompetanse, her ligger Okeas største utfordringer, det ser vi vel tydelig av siste års hendelser.

Markedet priser Okea til nåverdien av forventet fremtidig egenkapitalavkastning, og inkludert i det regnestykket ligger tall for nåverdier av alternative kapitalplasseringer, så da blir det – for et selskap som Okea – litt rart å hevde at markedet nå grovt undervurderer Okea, det kan like fullt være motsatt, særlig fordi forventningene til oljeprisen ett år frem i tid, og fem år frem i tid, i dag er lavere enn hva de samme forventingene var for ett år siden, og Okea sto i 22 i januar 2024, og ender vel 22 også i januar 2025, … Spennende er det, uansett.