RECSI 2024 del to

Null
RECSI 20.10.2024 kl 21:19 54456

Debattforum
Teknisk analyse
Kryptovaluta
Makrokalender
Grønne aksjer

Opprett ny tråd
RECSI 2024
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
I dag kl 21:15
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
hottentott1
RECSI
31.12.2023 kl 22:57
435710
Godt Nytt År!

I fjor startet kursen på 14 og sluttet på 14, og det er greit nok tatt i betraktning at solsektoren globalt gikk i minus og ML ikke er inntektsbringende enda. Da kan man ikke forvente at aksjekursen stiger heller. Men mye positivt skjedde med REC i 2023. Yulin er solgt. Fokuset og innsatsen er rettet 100% mot anleggene i USA. ML er restartet. I løpet av 2024 skal produksjonskapasiteten forhåpentligvis opp på 100% utnyttelse. Og kanskje REC vil begynne å tjene penger?

Oppdatering 8. februar
Q4-23 er lagt fram. Yulin er solgt og pengene på konto. Butte dreier produksjonen bort fra ulønnsom polysilicon til mer lønnsomme produkter. Dette ble annonsert i en særdeles klønete børsmelding dagen i forveien og aksjekursen falt som en stein. Framdriften i ML går etter planen. Ingen nyheter av betydning ellers. Kurt Levens lover 100 - 300 MUSD i EBITDA i 2026. Kursen er 12 kr.

Oppdatering 21. mars
Årsrapporten 2023 er sluppet. Kort oppsummert av ChatGPT: "I 2023 opplevde REC Silicon betydelige fremskritt, inkludert nedbetalingen av gjeld og sikring av finansiering for anlegg og kapitalprosjekter. Gjennom langsiktige avtaler og vellykket omstart av anleggene, posisjonerer selskapet seg for suksess. Til tross for utfordringer som nedgangen i halvlederindustrien og økte produksjonskostnader, ser REC Silicon lyst på fremtiden med fokus på vekst og muligheter i kommende år. I motsetning til hottentotter er ChatGPT nøytral og objektiv i sin tilnærming, noe som betyr at den ikke blir påvirket av subjektive meninger eller følelser i prosessen med å skrive sammendraget."

Oppdatering 16. mai
Q1-24 er lagt fram. Tallene har liten interesse. Det viktigste er restart av ML og framtidig silisiumpris i USA. Framdriften i ML går etter planen, med unntak av litt innkjøringsproblemer med pakkingen og at restarten blir 10% dyrere enn tidligere kommunisert. En positiv nyhet er at det er forlenget en silanavtale til en verdi av 85 mill USD over fem år. Hvem kjøperen er framgår ikke. Ingen nyheter av betydning ellers. RECSi kunne vært mye bedre til å informere om salg. Man bør følge med på silisiumprisen, som nå er 5$ i Kina og 21$ i RoW. Hvis dekoblingen fra Kina bortfaller vil REC Silicon trolig være ulønnsom når 5-årsavtalen med Hanwha utløper. Kursen er 10 kr.

Oppdatering 21. juni
Gårdsdagens børsmelding er alvorlig. RECSI har problemer med kvaliteten på salgsproduktet. De har ikke funnet en løsning på problemet. Dvs at de ikke vil få den planlagte forhåndsbetalingen av Hanwha med det første, og kan komme i en likviditetsskvis. Kursen er 7 kr, før børsåpning.

Oppdatering 8. august
Q2-24 er lagt fram. Den var i tradisjonen tro uten store nyheter. Tallene har liten interesse. Det viktigste er at leveransene starter i september, og at ML vil ha full kapasitet innen utgangen av 2024. Presentasjonen gir interessant informasjon om ytterligere kapasitetsøkning i årene framover. Kursen er 8 kr.
Ikke_viktig
22.10.2024 kl 08:59 2768

Du mener verdens 3653 mest verdifulle selskap ikke får 50M dollar i lån i banken med en MCAP på nesten 3B dollar og med positiv operating profit de siste 5 årene?
Ticomania
22.10.2024 kl 09:03 2743

Kan opplyse deg om at REC veldig godt visste at denne stod fast i tollen (hvis det i det hele tatt stemmer) og de vet i såfall også hva som er årsaken. Det opplyses selvsagt fra tollmyndigheter, for at man skal kunne gjøre nødvendig forandringer, for at innfortolling skal skje. Jobber med dette og kan derfor si med sikkerhet at selskapet lyver/bevisst holder tilbake informasjon.
Candelstick
22.10.2024 kl 09:06 2709

Jo, de får lån som de pusher videre til Recsi mot en garantiavgift. Det er hele poenget 👍Hanwha bruker aldri av sin kapital.

Og hvilken bank bruker de?
Redigert 22.10.2024 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Null
22.10.2024 kl 09:10 2730

Budplikten vil i såfall bli på det samme som emisjon blir satt på i dette tilfelle, det er vel slik at h øysete kurs betalt siste to år er det ikke det som er regelen...
Så handelen på 20 kr utgår
tomsa
22.10.2024 kl 09:13 2724

Det jeg kan lese meg til på Qcells og Hanwhas sider vedr Carterville er at de startet opp i Mai men at det oppskaleres og full produksjon er i 25 🤔
cad
22.10.2024 kl 09:14 2729

Du må vurdere hvem som toll vil gi informasjon til. Det er mottaker som er deres dialogpart, Ikke avsender. Ønsker toll feks kontroll i et selskap i eget land, har de selvfølgelig taushetsplikt overfor avsender i annet land. Nb. Toll forholder seg da ikke til Rec.
Ticomania
22.10.2024 kl 09:26 2655

Tull og tøys, det er selvsagt avsender de må forholde seg til, det er de som har utstedt papirene og således er de som må rydde opp!
cad
22.10.2024 kl 09:29 2629

Evt en rettet emisjon. På 160 millioner aksjer til 6 kr pr aksje. Et slikt scenario vil gi rec ca 1 mrd, og hvis hovedeier er kjøper, vil de ha over 50% og mer eller mindre full kontroll. Ubehagelig scenario. Jeg liker ikke slike suspekte syn, men det at jeg ikke lenger stoler på det jeg leser og hører, gjør at jeg prøver å se også worstcase fremtidsutsikter, så jeg ikke taper masse penger pga investering.
Stabukk
22.10.2024 kl 09:35 2593

Takk for tankevekkende svar.. På morgenkvisten har jeg sikkert glemt at Hanwha kanskje vil stille opp med ytterligere garanti for lån, fremfor emi som vel vil utlyse budplikt.
Ikke_viktig
22.10.2024 kl 09:35 2585

Tenker det går opptil en måned og så får vi se om det har kommet på plass. Normalt skal ikke tollen ta så ekstremt lang tid, uansett. Men mangler det dokumentasjon så vil dette selvfølgelig bli oversendt fra REC sin side og ting vil bli behandlet. Tar det veldig lang tid så vet vi at enten er REC ekstremt dårlige på dokumentasjon av varer de sender utenlands eller så er det total bullshit og Hanwha som står bak. Da blir det å kontakte SEC, finanstilsyn, FBI, CIA og faens oldemor for å få disse koreanerne bak lås og slå...
rumik
22.10.2024 kl 09:37 2587

Jeg forstår det slik at testing mest sannsynlig skal finne sted i verden som ikke er så glad i USA. Dette fordi det er ikke mange anlegg i verden som bruker FBR til wafer produksjon. Også kan en tenke seg hvorfor tollen i dette landet slår seg vrang/trenerer. Blir veldig spekulativt. Jeg sitter med inntrykket av at både REC/Qcells/partner ønsker fortgang, men det er litt politikk med i bildet. Siste jeg har hørt er at "varene" har ankommet testlokasjonen, men selve testingen kan ikke begynnes før siste avklaringer med tollmyndighetene er på plass og partner får satt "riktig timeslot" i produksjonen. Siden usikkerheten ikke er innenfor ledelsens kontroll, så går de heller ikke ut me noe tidsramme i meldingen som ble publisert i går. Når det gjelder finanser, så er det ikke noe som skulle tilsi at det er umiddelbar behov for det akkurat nå.

Så min forståelse er at det er kun en formalitet, men det har oppstått forsinkelse pga uforusette hendelser som en ikke kontrollerer. Det er uansett ikke knyttet til verken kvalitet, kvantitet eller kapabilitet. Ergo, det vil gå sin gang.
Ikke_viktig
22.10.2024 kl 09:47 2524

In general, importing polysilicon test samples across different countries may require:

Compliance with national regulations and guidelines for biological materials
Provision of documentation, such as certificates of origin, quality control reports, and safety data sheets
Compliance with international agreements, such as the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES) or the World Organization for Animal Health (OIE) standards
Prior notification or approval from relevant authorities, such as customs or health agencies
Compliance with specific packaging, labeling, and handling requirements
Candelstick
22.10.2024 kl 09:55 2478

Nå var det slik at KKR kontrollerte en strategisk ressurs med Recsi og anskaffet extremt billig, forhandlet fram et salg til Hanwha. KKR har gode finansforbindelser i Norge og de norske finansforbindelsene peker nese til Koreanerne med å sende aksjekursen ned i dritern. Takk for den.
Nå viser Koreanerne gjennom sine forbindelser at de kan tvinge saften ut av Recsi gjennom sine forbindelser.
tomsa
22.10.2024 kl 10:12 2391

De som lurer se Punkt 9 og 10
Fra GF 14.5.24
-Opptil 84125000 aksjer ved en eller flere anledninger
-Ervervelse av egne aksjer opptil 10% over børs

https://storage.mfn.se/d5131387-7813-45fd-8c6e-1ed33e45e8ef/rec-silicon-minutes-from-annual-general-meeting-2024.pdf?
WHeisenberg
22.10.2024 kl 10:31 2299

Naive REC aksjonærer. Flinke til å sitte bak et skjerm og uttrykke sin misnøye, dette holde ikke.

Vi burde ha samlet oss til et og da kunne vi sendt et felles brev/mail til de andre store aksjonærer/fond/selskapet som sitter på REC aksjer og hørt deres syn og synspunkter om veien videre. Høre med de hva vi kan sammen gjøre slik at vi ikke blir mere utnyttet fra hovedaksjonæren.
Dette er veien for å komme seg ut av dette faenskapet.

Så spørsmålet er hvem blir med på en slik løsning?
Redigert 22.10.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
rumik
22.10.2024 kl 10:40 2262

Du må gjerne ta lead på dette. Vil støtte opp.
Ikke_viktig
22.10.2024 kl 10:42 2259

Eller vi kan la være å selge på dagens kurs og kun over 25 kroner...
chr-
22.10.2024 kl 11:25 2094

Lige netop Ikke_viktig. Er vi nok, som ikke lader os skræmme, så kommer kursen hurtigt op igen.

Jeg sælger ikke på dagens kurs, men venter til et niveau på 32 (kunne nok "overtales" til at sælge på kurs 30.

tomsa
22.10.2024 kl 11:30 2069

Kan vi kreve en ekstraordinær GF ?
Med informasjon og kommunikasjon som agenda?
Vi blir nok uansett for små til å vinne en sak men dersom vedtektene åpner for xo Gf vil dette skape mye mediafokus antagelig

Stabukk
22.10.2024 kl 11:32 2105

Da har Null overtatt som trådstarter, og kan gjerne ta seg tid å oppdatere med børsmeldinger etter 8. august? Vi har fått positive meldinger 13. og 19. sept som løftet kursen kraftig, og så dessverre «knyttneveslaget» i går med toll-trøbbel og ny usikkerhet rundt første ML-levering og penger på konto.

Kursen roer seg i dag, så kanskje er det bare å riste slaget av seg og være tålmodig en stund til dersom en er langsiktig?
Ransen
22.10.2024 kl 11:52 2028

Lurer virkelig på hva de tenker de som kjøper nå, eller tenker de i det hele tatt…Å tro at en eventuell emisjon blir på dagens kurs eller høyere i et selskap som må ha penger NÅ og ikke vet når det kommer inn penger fra salg…Det blir en grisete emisjon, såpass lenge har vi erfart dette selskapet.
Stabukk
22.10.2024 kl 12:14 1934

Hvilken erfaring fra Hanwha sikter Ransen til?
Ticomania
22.10.2024 kl 12:14 1959

Hva bryr det deg om noen kjøper? Herregud for et jævla mas. Finn det et selskap du tror på. Et ord beskriver slike som deg, idiot!
Redigert 22.10.2024 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Bullen
22.10.2024 kl 12:27 1987

Tror du at selskapet rett og slett lyver og at det ikke er et toll problem?
Ransen
22.10.2024 kl 12:33 2018

Ja jeg tror de lyver, det blir for dumt å skylde på de samme tingene hele tiden så dette er en ny vri. Det kommer ikke inn en eneste krone før valget er avklart (i beste fall)
På hvilken grense er varene stoppet?
Dette er høy risiko, det advarer selskapet om i meldingen i går, men menigheten tror at dette er quick fix.
Ticomania
22.10.2024 kl 12:37 2114

Ja, selskapet lyver, det er hevet over tvil. De evner ikke opplyse om land eller grunn, som gjør det umulig å ettergå, selvsagt helt bevisst. Bruker også tollproblematikk, som gjør at de ikke vet noe som helst om hvilken tid dette vil ta. Hadde det vært sant, så hadde de først og fremst infomert markedet umiddelbart etter at fortollingsproblematikk oppstod (Ref. Levens lovnad/løgn) på telefonkonferansen, deretter selvsagt infomert om hvilket land det var og hvilket problem det dreide seg om. Her lyver de på inn og utpust. Har selv kontaktet IR, der jeg ber om dette, da den informasjonen ikke er sensitiv og aksjonærene har krav på transparent info.Han nekter å oppgi dette, som var beviset jeg trengte for å få bekreftelsen på løgn.
Redigert 22.10.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Ticomania
22.10.2024 kl 13:10 2122

Han er en del av løgnen og vet ikke hva han skal gjøre. De har nå rotet seg opp i et hjørne og dette var nok det beste de klarte å komme opp med. En og alene pga av tollproblematikk gjør at de ikke kan gi noe tidsestimat. Direkte amatørmessig, men de var nå i en situasjon at de måtte lyve om noe de ikke kan noe om.
KommersK
22.10.2024 kl 13:18 2093

Utsettelse på utsettelse... Pakkeproblemer, renhetsproblemer, tollproblemer. Hva blir det neste?
Gudin
22.10.2024 kl 13:21 2115

Tenker vi må slå oss sammen viss Hanwha tenker å kjøpe oss ut, særlig når de selv presser ned aksjekursen med viten og vilje.
Da vil jeg med dette oppfordre alle til å sende mailer i hytt og pine til journalister i ML, samt klage til Finanstilsynet.
Vi skal ikke selge smør og ikke få betalt!

SER WHEISENBERG AKKURAT HAR SKREVET OM DETTE, count me in: felles melding som vi bare kan sende av gårde!

Hau hau.
Redigert 22.10.2024 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
VaderTrader
22.10.2024 kl 13:33 2115

Ser det er flere som har skrevet på RE Silicons Facebook side under selskapets diverse innlegg .

Enige må meldes til FT og aviser i Moses Lake i tillegg bør senatoren som er involvert i utvikling av ML kontaktes . Tror ikke han synes dette et greit
rumik
22.10.2024 kl 13:35 2100

Snakket mer IR på morgenen i dag. Så jeg tar det med ro, men kursen lever jo sitt eget liv! :D
karve
22.10.2024 kl 13:38 2098

Er det noen her som vet hva Erik Must eide av aksjer før 17/10 ? Han står nå oppført med 3,5 millioner aksjer.
SPXL
22.10.2024 kl 13:49 2073

Skal vel være bra støtte på 5,90
Nsxnsx
22.10.2024 kl 13:49 2131

Jeg støtter 100%. Et slags opprop/underskriftskampanje som sendes til FA,E24, IR-kontakt, lokalaviser i ML etc

Kunne vi i det minste klare å synliggjøre våre felles bekymringer/mistanke med oppslag i media så hadde dem fått noe å tenke på.
cad
22.10.2024 kl 13:58 2107

Produktet skulle til test for en mnd siden. Etter en mnd opplyser de tollproblem. Et forretningsimperium har innflytelse, og ville få ut en vareprøve. Men ukene, dagene flyr. Dette er jo en fortelling, uteom den virkelige verden. Så får hver og en gjøre seg opp en mening om hva som faktisk skjer. Noe som ikke er lett, annet enn at man kan ikke stole på informasjonen vi får. Når usikkerheten gjelder en vareprøve, så kan man jo spørre seg om fasthet og sikkerheten ved de store kontraktene. Jeg lærte tidlig at kan en ikke stole på små ord, kan man i alle fall ikke stole på de store ord. Og det kan være samme parter.
Redigert 22.10.2024 kl 13:58 Du må logge inn for å svare