RECSI 2024 del to
Debattforum
Teknisk analyse
Kryptovaluta
Makrokalender
Grønne aksjer
Opprett ny tråd
RECSI 2024
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
I dag kl 21:15
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
hottentott1
RECSI
31.12.2023 kl 22:57
435710
Godt Nytt År!
I fjor startet kursen på 14 og sluttet på 14, og det er greit nok tatt i betraktning at solsektoren globalt gikk i minus og ML ikke er inntektsbringende enda. Da kan man ikke forvente at aksjekursen stiger heller. Men mye positivt skjedde med REC i 2023. Yulin er solgt. Fokuset og innsatsen er rettet 100% mot anleggene i USA. ML er restartet. I løpet av 2024 skal produksjonskapasiteten forhåpentligvis opp på 100% utnyttelse. Og kanskje REC vil begynne å tjene penger?
Oppdatering 8. februar
Q4-23 er lagt fram. Yulin er solgt og pengene på konto. Butte dreier produksjonen bort fra ulønnsom polysilicon til mer lønnsomme produkter. Dette ble annonsert i en særdeles klønete børsmelding dagen i forveien og aksjekursen falt som en stein. Framdriften i ML går etter planen. Ingen nyheter av betydning ellers. Kurt Levens lover 100 - 300 MUSD i EBITDA i 2026. Kursen er 12 kr.
Oppdatering 21. mars
Årsrapporten 2023 er sluppet. Kort oppsummert av ChatGPT: "I 2023 opplevde REC Silicon betydelige fremskritt, inkludert nedbetalingen av gjeld og sikring av finansiering for anlegg og kapitalprosjekter. Gjennom langsiktige avtaler og vellykket omstart av anleggene, posisjonerer selskapet seg for suksess. Til tross for utfordringer som nedgangen i halvlederindustrien og økte produksjonskostnader, ser REC Silicon lyst på fremtiden med fokus på vekst og muligheter i kommende år. I motsetning til hottentotter er ChatGPT nøytral og objektiv i sin tilnærming, noe som betyr at den ikke blir påvirket av subjektive meninger eller følelser i prosessen med å skrive sammendraget."
Oppdatering 16. mai
Q1-24 er lagt fram. Tallene har liten interesse. Det viktigste er restart av ML og framtidig silisiumpris i USA. Framdriften i ML går etter planen, med unntak av litt innkjøringsproblemer med pakkingen og at restarten blir 10% dyrere enn tidligere kommunisert. En positiv nyhet er at det er forlenget en silanavtale til en verdi av 85 mill USD over fem år. Hvem kjøperen er framgår ikke. Ingen nyheter av betydning ellers. RECSi kunne vært mye bedre til å informere om salg. Man bør følge med på silisiumprisen, som nå er 5$ i Kina og 21$ i RoW. Hvis dekoblingen fra Kina bortfaller vil REC Silicon trolig være ulønnsom når 5-årsavtalen med Hanwha utløper. Kursen er 10 kr.
Oppdatering 21. juni
Gårdsdagens børsmelding er alvorlig. RECSI har problemer med kvaliteten på salgsproduktet. De har ikke funnet en løsning på problemet. Dvs at de ikke vil få den planlagte forhåndsbetalingen av Hanwha med det første, og kan komme i en likviditetsskvis. Kursen er 7 kr, før børsåpning.
Oppdatering 8. august
Q2-24 er lagt fram. Den var i tradisjonen tro uten store nyheter. Tallene har liten interesse. Det viktigste er at leveransene starter i september, og at ML vil ha full kapasitet innen utgangen av 2024. Presentasjonen gir interessant informasjon om ytterligere kapasitetsøkning i årene framover. Kursen er 8 kr.
Teknisk analyse
Kryptovaluta
Makrokalender
Grønne aksjer
Opprett ny tråd
RECSI 2024
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
I dag kl 21:15
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
hottentott1
RECSI
31.12.2023 kl 22:57
435710
Godt Nytt År!
I fjor startet kursen på 14 og sluttet på 14, og det er greit nok tatt i betraktning at solsektoren globalt gikk i minus og ML ikke er inntektsbringende enda. Da kan man ikke forvente at aksjekursen stiger heller. Men mye positivt skjedde med REC i 2023. Yulin er solgt. Fokuset og innsatsen er rettet 100% mot anleggene i USA. ML er restartet. I løpet av 2024 skal produksjonskapasiteten forhåpentligvis opp på 100% utnyttelse. Og kanskje REC vil begynne å tjene penger?
Oppdatering 8. februar
Q4-23 er lagt fram. Yulin er solgt og pengene på konto. Butte dreier produksjonen bort fra ulønnsom polysilicon til mer lønnsomme produkter. Dette ble annonsert i en særdeles klønete børsmelding dagen i forveien og aksjekursen falt som en stein. Framdriften i ML går etter planen. Ingen nyheter av betydning ellers. Kurt Levens lover 100 - 300 MUSD i EBITDA i 2026. Kursen er 12 kr.
Oppdatering 21. mars
Årsrapporten 2023 er sluppet. Kort oppsummert av ChatGPT: "I 2023 opplevde REC Silicon betydelige fremskritt, inkludert nedbetalingen av gjeld og sikring av finansiering for anlegg og kapitalprosjekter. Gjennom langsiktige avtaler og vellykket omstart av anleggene, posisjonerer selskapet seg for suksess. Til tross for utfordringer som nedgangen i halvlederindustrien og økte produksjonskostnader, ser REC Silicon lyst på fremtiden med fokus på vekst og muligheter i kommende år. I motsetning til hottentotter er ChatGPT nøytral og objektiv i sin tilnærming, noe som betyr at den ikke blir påvirket av subjektive meninger eller følelser i prosessen med å skrive sammendraget."
Oppdatering 16. mai
Q1-24 er lagt fram. Tallene har liten interesse. Det viktigste er restart av ML og framtidig silisiumpris i USA. Framdriften i ML går etter planen, med unntak av litt innkjøringsproblemer med pakkingen og at restarten blir 10% dyrere enn tidligere kommunisert. En positiv nyhet er at det er forlenget en silanavtale til en verdi av 85 mill USD over fem år. Hvem kjøperen er framgår ikke. Ingen nyheter av betydning ellers. RECSi kunne vært mye bedre til å informere om salg. Man bør følge med på silisiumprisen, som nå er 5$ i Kina og 21$ i RoW. Hvis dekoblingen fra Kina bortfaller vil REC Silicon trolig være ulønnsom når 5-årsavtalen med Hanwha utløper. Kursen er 10 kr.
Oppdatering 21. juni
Gårdsdagens børsmelding er alvorlig. RECSI har problemer med kvaliteten på salgsproduktet. De har ikke funnet en løsning på problemet. Dvs at de ikke vil få den planlagte forhåndsbetalingen av Hanwha med det første, og kan komme i en likviditetsskvis. Kursen er 7 kr, før børsåpning.
Oppdatering 8. august
Q2-24 er lagt fram. Den var i tradisjonen tro uten store nyheter. Tallene har liten interesse. Det viktigste er at leveransene starter i september, og at ML vil ha full kapasitet innen utgangen av 2024. Presentasjonen gir interessant informasjon om ytterligere kapasitetsøkning i årene framover. Kursen er 8 kr.
Ticomania
23.10.2024 kl 08:25
2438
Hva er poenget med slike innlegg? Kom med noe matnyttig eller la være. Hjelpes for en amatør!
WHeisenberg
23.10.2024 kl 08:33
2423
Hadde du vært i nærheten, uten tvil hadde jeg tatt nakken din og katet deg i et søppeldunk. For det er der du tilhører.
VaderTrader
23.10.2024 kl 08:37
2416
De bør komme med en melding til markedet jævlig kjapt nå for å avklare en del ting
BIF78
23.10.2024 kl 09:03
2298
Hej Rumik.
Jeg har lige læst lige opslag på denne tråd igennem. Jeg læser at du har talt med IR fra REC mandag morgen. Er dette korrekt? Og hvad får du oplyst?
Jeg har lige læst lige opslag på denne tråd igennem. Jeg læser at du har talt med IR fra REC mandag morgen. Er dette korrekt? Og hvad får du oplyst?
Ransen
23.10.2024 kl 09:04
2330
Det eneste som nå hjelper er å følge TA og berge stumpene.
Amatører er virkelig de som handler inn nå.
Amatører er virkelig de som handler inn nå.
rumik
23.10.2024 kl 09:08
2388
Jeg snakket med IR på tel i går på morgenen. Skrev da følgende i forumet:
"Jeg forstår det slik at testing mest sannsynlig skal finne sted i verden som ikke er så glad i USA. Dette fordi det er ikke mange anlegg i verden som bruker FBR til wafer produksjon. Også kan en tenke seg hvorfor tollen i dette landet slår seg vrang/trenerer. Blir veldig spekulativt. Jeg sitter med inntrykket av at både REC/Qcells/partner ønsker fortgang, men det er litt politikk med i bildet. Siste jeg har hørt er at "varene" har ankommet testlokasjonen, men selve testingen kan ikke begynnes før siste avklaringer med tollmyndighetene er på plass og partner får satt "riktig timeslot" i produksjonen. Siden usikkerheten ikke er innenfor ledelsens kontroll, så går de heller ikke ut me noe tidsramme i meldingen som ble publisert i går. Når det gjelder finanser, så er det ikke noe som skulle tilsi at det er umiddelbar behov for det akkurat nå."
Vedr behov for videre finansiering, så nevnte han at det ville evt. nevnes under Q3 pres.
"Jeg forstår det slik at testing mest sannsynlig skal finne sted i verden som ikke er så glad i USA. Dette fordi det er ikke mange anlegg i verden som bruker FBR til wafer produksjon. Også kan en tenke seg hvorfor tollen i dette landet slår seg vrang/trenerer. Blir veldig spekulativt. Jeg sitter med inntrykket av at både REC/Qcells/partner ønsker fortgang, men det er litt politikk med i bildet. Siste jeg har hørt er at "varene" har ankommet testlokasjonen, men selve testingen kan ikke begynnes før siste avklaringer med tollmyndighetene er på plass og partner får satt "riktig timeslot" i produksjonen. Siden usikkerheten ikke er innenfor ledelsens kontroll, så går de heller ikke ut me noe tidsramme i meldingen som ble publisert i går. Når det gjelder finanser, så er det ikke noe som skulle tilsi at det er umiddelbar behov for det akkurat nå."
Vedr behov for videre finansiering, så nevnte han at det ville evt. nevnes under Q3 pres.
Ticomania
23.10.2024 kl 09:08
2407
VaderTrader skrev Melding om godkjenning kan komme når som helst .
Link?
Ticomania
23.10.2024 kl 09:11
2441
Høres veldig lite troverdig ut. Godset er ferdig fortollet når det er ankommet teststasjon, så det kan ikke stemme. Da må det i såfall være i Norge de tester dette, der det fortsatt er slik at gods kan utleveres (dog, ikke tas i bruk før) fortolling er gjennomført.....
Redigert 23.10.2024 kl 09:12
Du må logge inn for å svare
rumik
23.10.2024 kl 09:15
2517
Du må gjerne tro på det du vil, men det var det IR sa til meg. Ellers kan jo en ta en faktabasert vurdering. Er det så mange i verden som produserer Wafer basert på FBR granulat? Finnes det i dag noen av disse i USA? Ville det være logisk at en nøytral 3.part gjør en slik test? Er det ting som skulle tilsi at det er anspent mellom USA og evt. land der 3.part befinner seg som kan ha innvirkning på tollprosessen?
Ransen
23.10.2024 kl 09:15
2515
Hvis man skal tro 1% på disse så kan de begynne med å opplyse hvilket land som stopper leveransen. Skal liksom det være en hemmelighet. Disse analysene kan også gjøres på Rotvoll og Vestlab i Norge.
Selvsagt er tollproblemer bare en dum bortforklaring.
Selvsagt er tollproblemer bare en dum bortforklaring.
Ticomania
23.10.2024 kl 09:19
2583
Jeg bare kommenterer at det han sa til deg er løgn. Det kan ikke stemme, såfremt den ikke er i Norge og skal testes her.
rumik
23.10.2024 kl 09:19
2589
Jeg tolket IR det slik at de ikke ønsket å navngi landet det var snakk om da det kan føre til "enda dårligere stemning". Jeg velger å tro på at REC med ledelsen sammen med Hanwa i spissen gjør det de kan for å få dette på plass. Men ja, jeg syntes kommunikasjonsstrategien til selskapet har MYE rom for forbedring.
rumik
23.10.2024 kl 09:21
2579
Jeg skjønner ikke hvor Norge kommer inn i bildet mtp testing. Har Norge Wafer produksjon der de bruker FBR granulat?
rumik
23.10.2024 kl 09:23
2574
Kjenner på det samme, men det hjelper ikke når en ser på kursen. Det som plager meg at en større short aktør klarte å komme seg ut på mandag med enkelhet. Skjønner folk er nervøse, utålmodige, osv. Men vi må da f.. ikke gi vekk penga våre heller!
Ticomania
23.10.2024 kl 09:23
2686
Den kan ikke ha ankommet teststasjon, FØR den er fortollet! Det kan kun skje i Norge (som har et slikt system), så han løy til deg. Hjelpes og vanskelig dette var da.
rumik
23.10.2024 kl 09:27
2688
Jeg orker ikke en lang diskusjon, men må bare spørre: Hva baserer du påstanden din med? Er det slik at du er kjent med alle lands tollprosedyrer? Da gjerne rundt det som omhandler materialer som brukes til wafer produksjon? Kan ellers opplyse at PV sektoren er et hett tema mellom visse land/regioner når det kommer til toll....
fersk1
23.10.2024 kl 09:31
2670
Kan du ikke bare ringe han å spørre hvorfor han lyver? Du har jo telefonnummeret hans.
Ticomania
23.10.2024 kl 09:31
2699
Jeg baserer det på kunnskap og det er godt når løgnene deres roter seg inn i midt spesialfelt. Det var det som gjorde at jeg fikk bekreftelsen på løgn/svindel. Venter nå kun på "the final act"
Ticomania
23.10.2024 kl 09:32
2831
Hvorfor han lyver? De har jo løyet stort sett i hele 2024, så det er mønster. Det er jo du som tror på han, som bør ringe.
rumik
23.10.2024 kl 09:39
2863
Antar det er denne fasen som påvirker tidslinjen: https://www.aqsiq.net/ciq.htm
Kåre Grønn
23.10.2024 kl 09:43
2865
:)))))))) for noen spekulasjoner. Slapp av a!! Rec Silicon kommet så det griner når alt er klart. Himmel, helvette aksjen i sitt S det! La folk hause ned mens vi venter på svar. Plutselig går i så fall toget for alltid!
VaderTrader
23.10.2024 kl 10:08
2764
Caset REC er svært bra men ledelsen er under all kritikk , de kunde ha håndtert dette bedre. At rec kommer å tjene penger i årene som kommer er det ikke tvil om . Jeg tror heller ikke at Hanwha tør å tape ansikt eller å oppføre seg som kjeltringer . Det hadde blitt for innlysende . Mange politikere som følger med
Redigert 23.10.2024 kl 10:09
Bullen
23.10.2024 kl 10:09
2801
Det som teller er jo om produktet holder mål eller ikke. Så hvor stor er sannsynligheten for at alt er ok?...... 80-90% ?
Stabukk
23.10.2024 kl 11:03
2607
Hanwha sine folk i styret har vel ikke en detaljstyring med børsmeldingene til Rec. Går en ut fra det, må de kanskje undre seg over at to mld i september løfter kursen kraftig, før det så kommer en mld som drar ned kursen 25 prosent. Levens kan ikke bare forklare dette med «toll-trøbbel». Styret sine folk må da kunne se at kommunikasjon av levering som stadig blir utsatt er uheldig for kursen? Har da Levens fortsatt tillit, blir markedet sin konklusjon uvilkårlig at Hanwha, gjennom styret, prioriterer sitt datterselskap Q-Cells ved at første leveranse ikke blir ført i deres regnskap før de er klar til å produsere. Når kundens OK til kvalitet er opplyst om for over halvannen mnd siden, bør forskuddet til Rec også kunne være det i løpet av denne mnd. Eller så bør vel Rec få en ny ledelse og IR-avdeling som kan kommunisere bedre?
Redigert 23.10.2024 kl 11:04
Nsxnsx
23.10.2024 kl 11:32
2528
Produktet(kvaliteten) er jo allerede godkjent for en måned siden. Dette med tollen er konstruert.
Nsxnsx
23.10.2024 kl 12:13
2422
Ja...les utdrag fra børsmeldingen her. Siste linjen sier at det som gjenstår er en formalitet. At en produktprøve er stoppet i en eller annen toll, har ikke noe med kvaliteten å gjøre, den har som børsmeldingen sier allerede blitt akseptert av kunden.
The Company is pleased to announce that following a series of modifications
and mitigations in our process aimed at addressing a previously announced
issue around higher than expected levels of an impurity in the product, all
impurities have now been reduced to levels that are acceptable to our
customer, and we have an agreement in principle to modify a specification
subject to a final evaluation and qualification test, as is typical in the
industry after such a modification.
The Company is pleased to announce that following a series of modifications
and mitigations in our process aimed at addressing a previously announced
issue around higher than expected levels of an impurity in the product, all
impurities have now been reduced to levels that are acceptable to our
customer, and we have an agreement in principle to modify a specification
subject to a final evaluation and qualification test, as is typical in the
industry after such a modification.
fersk1
23.10.2024 kl 12:14
2479
Bullen skrev .Ok, Så kunden har godkjent produktet?
FOLLOWING A SERIES OF MODIFICATIONS AND MITIGATIONS IN OUR PROCESS AIMED AT ADDRESSING A PREVIOUSLY ANNOUNCED ISSUE AROUND HIGHER THAN EXPECTED LEVELS OF AN IMPURITY IN THE PRODUCT, ALL IMPURITIES HAVE NOW BEEN REDUCED TO LEVELS THAT ARE ACCEPTABLE TO OUR CUSTOMER.
Kåre Grønn
23.10.2024 kl 12:19
2507
I hvert fall en høyinteressant aksje dette om dagen, enten det er opp eller nedsnakk! Dette kan bli ekstremt etter hvert!! hau hau
Bullen
23.10.2024 kl 12:42
2419
Det betyr jo at kursraset de siste dagene er betydelig overdrevet. Forstår at Rec behandler dette varsomt.
Nsxnsx
23.10.2024 kl 13:00
2648
Ja dette er skittent spill for å slippe å betale første forsendelse som avtalt. De trenerer etter beste evne og det går midlertidig utover verdiene i selskapet da det er mange som trader for kortsiktig gevinst. I det lange bildet er caset fremdeles intakt og denne usikkerheten som bevisst blir skapt gjør at når det endelig "slipper" så blir det en enorm ketchup effekt. Tenk den dagen betaling/levering blir annonsert og 20 mill short aksjer skal løses inn :)
Edit: For ordensskyld, dette er hva jeg TROR og er kun uttrykk for det og IKKE et investeringsråd :)
Edit: For ordensskyld, dette er hva jeg TROR og er kun uttrykk for det og IKKE et investeringsråd :)
Redigert 23.10.2024 kl 13:05
Bullen
23.10.2024 kl 13:04
2777
Ransen skrev Dette kan være siste mulighet så ei stund
Hei Ransen, er du en robot som er negativt programert her og på NAS tråden?😂