RECSI 2024 del to

Null
RECSI 20.10.2024 kl 21:19 117951

Debattforum
Teknisk analyse
Kryptovaluta
Makrokalender
Grønne aksjer

Opprett ny tråd
RECSI 2024
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
I dag kl 21:15
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
hottentott1
RECSI
31.12.2023 kl 22:57
435710
Godt Nytt År!

I fjor startet kursen på 14 og sluttet på 14, og det er greit nok tatt i betraktning at solsektoren globalt gikk i minus og ML ikke er inntektsbringende enda. Da kan man ikke forvente at aksjekursen stiger heller. Men mye positivt skjedde med REC i 2023. Yulin er solgt. Fokuset og innsatsen er rettet 100% mot anleggene i USA. ML er restartet. I løpet av 2024 skal produksjonskapasiteten forhåpentligvis opp på 100% utnyttelse. Og kanskje REC vil begynne å tjene penger?

Oppdatering 8. februar
Q4-23 er lagt fram. Yulin er solgt og pengene på konto. Butte dreier produksjonen bort fra ulønnsom polysilicon til mer lønnsomme produkter. Dette ble annonsert i en særdeles klønete børsmelding dagen i forveien og aksjekursen falt som en stein. Framdriften i ML går etter planen. Ingen nyheter av betydning ellers. Kurt Levens lover 100 - 300 MUSD i EBITDA i 2026. Kursen er 12 kr.

Oppdatering 21. mars
Årsrapporten 2023 er sluppet. Kort oppsummert av ChatGPT: "I 2023 opplevde REC Silicon betydelige fremskritt, inkludert nedbetalingen av gjeld og sikring av finansiering for anlegg og kapitalprosjekter. Gjennom langsiktige avtaler og vellykket omstart av anleggene, posisjonerer selskapet seg for suksess. Til tross for utfordringer som nedgangen i halvlederindustrien og økte produksjonskostnader, ser REC Silicon lyst på fremtiden med fokus på vekst og muligheter i kommende år. I motsetning til hottentotter er ChatGPT nøytral og objektiv i sin tilnærming, noe som betyr at den ikke blir påvirket av subjektive meninger eller følelser i prosessen med å skrive sammendraget."

Oppdatering 16. mai
Q1-24 er lagt fram. Tallene har liten interesse. Det viktigste er restart av ML og framtidig silisiumpris i USA. Framdriften i ML går etter planen, med unntak av litt innkjøringsproblemer med pakkingen og at restarten blir 10% dyrere enn tidligere kommunisert. En positiv nyhet er at det er forlenget en silanavtale til en verdi av 85 mill USD over fem år. Hvem kjøperen er framgår ikke. Ingen nyheter av betydning ellers. RECSi kunne vært mye bedre til å informere om salg. Man bør følge med på silisiumprisen, som nå er 5$ i Kina og 21$ i RoW. Hvis dekoblingen fra Kina bortfaller vil REC Silicon trolig være ulønnsom når 5-årsavtalen med Hanwha utløper. Kursen er 10 kr.

Oppdatering 21. juni
Gårdsdagens børsmelding er alvorlig. RECSI har problemer med kvaliteten på salgsproduktet. De har ikke funnet en løsning på problemet. Dvs at de ikke vil få den planlagte forhåndsbetalingen av Hanwha med det første, og kan komme i en likviditetsskvis. Kursen er 7 kr, før børsåpning.

Oppdatering 8. august
Q2-24 er lagt fram. Den var i tradisjonen tro uten store nyheter. Tallene har liten interesse. Det viktigste er at leveransene starter i september, og at ML vil ha full kapasitet innen utgangen av 2024. Presentasjonen gir interessant informasjon om ytterligere kapasitetsøkning i årene framover. Kursen er 8 kr.
JanH
30.12.2024 kl 22:49 2301

Ja. Jeg traff bra der. Så gikk jeg rett over på Zena og fikk en utrolig avkastning der. Der sitter jeg fortsatt da.
Ta å les dere opp på Zena - der er det store sannsynligheter for eventyrlig avkastning; siden det er ganske sikkert at selskapet får erstatning (de har allerede vunnet den ene saken). Det er nye saker på gang; som fort kan gi et forlik - og dermed et raskt oppgjør. Om alle sakene går deres vei, er det antydet en kurs på 19,-. Opp fra dagens 0,60,-.
Et tips fra meg bare….
Rule
30.12.2024 kl 22:50 2298

ML har reaktorer og gas produktion. Det er input til poly delen. Alt recsi har investeret i opstart som vedrør poly er tabt.
Nogle har været inde på at dette kunne være en god løsning med pure silangas. Margin bedre.
Værdisætning er et mix af poly og silangas. Den første del skulle ikke lykkes. Den sidste del kører aktivt og der er kontrakter.
At servicere gælden kan blive en udfordring.
De største (top-20) har siddet stille og nogen har utvivlsomt vidst at dette var vejen frem.

Prisen på kort sigt er mindre interessant- hvad forretning kan de drive på gas-delen…?
skadi
30.12.2024 kl 22:59 2223

Hvilken forretning har REC noensinne kunnet drevet med som ga noen kroner i kassen? Bortsett fra emisjons forretninger da........
Rule
30.12.2024 kl 23:04 2168

En helt igennem skrækkelig situation hvor vi er blevet luret ind med “re-start” af fabrik. I virkeligheden lå der mye mere kompleksitet bag. Ordene var:
-et spørgsmål om hvornår og ikke om
-kvalitet godkendt af kunden “in principe”
-Q-test ikke god nok “..at this stage…”

Her føler jeg mig ført bag lyset i alvorlig grad.

Man får også mistanken om Hanwha har taget munden for fuld med at love 100% aftag af ML. Og nu bakker de ud af kontrakten fordi de har været så snedige at få betingelser ind som recsi ik kan opfylde.

Recsi reklamerer selv med at deres granulat kan blandes med Chunk silicon. Et mix som så bør kunne udvande urenhed…?

Butte er blevet forberedt til at kunne lave mere gas. Må være en investering fordi man ser stor vækst.

ML har også mye silangas kapacitet, så de er klar til vækst.

Redigert 30.12.2024 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
JanH
30.12.2024 kl 23:10 2122

Og en ting til - om jeg kommer tilbake til RecSi, så er det bare om om faller ekstraordinært mye (det var dette jeg vurderte at den gjorde for noen dager siden). Og det kan skje igjen. Det som ofte skjer, er at mange får panikk, og selger seg ut - alle gjør dette samtidig. Da faller den litt for mye;… så blir dette dagen etter korrigert (i det korte bildet), og Vipps,…så kan man må med seg raske 20-40 prosent.
Rule
30.12.2024 kl 23:17 2075

Øh, silangas delen har altid været positiv og holdt tomgang på poly ved lige i mange år inden re-start forsøget. Gas-delen har selvklart ikke kunne bære investeringer i restart.
thief
30.12.2024 kl 23:21 2039

Nå kan den ikke falle for mye,for selskapet er NULL verdt!Det var den allerede ved feilet test,da kapitalbehovet var stort.Nå er det helt kjørt,da den sikre inntekten fra poly,som ville gi Ebitda på 100-300musd er blåst bort.Silangass er langt ifra å gi rec overskudd,og de har en uhåndterbar gjeld.Men vi har jo sett i det siste at aksjen har steget fra "bunn" da noen har klart å selge til en enda større idiot.Får å handle REC etter de siste meldingene har vært helt idioti,da man visste at noe ille ville komme.Men at det skulle bli så katastrofalt som nå,hadde vel ingen trodd.Man regnet med hvert fall en ny test,og noen justeringer i kontrakten med hanwha. Men nå ble hele prosjektet skrinlagt og kontrakten kansellert ,helt vilt !!Og ikke minst flere milliarder ut vinduet!
JanH
30.12.2024 kl 23:29 1965

Jo; den kan falle mye. Kanskje ned til 1,50. Og så litt til etter det. Da først vil det være mulig å kunne gå inn og få en god avkastning på svært kort sikt.
Men - sjekk Zena. Der tjener du inn igjen eventuelle tap, og vel så det.
thief
30.12.2024 kl 23:42 1850

Zena får seile sin egen sjø for min del. Der er det vel en enda mer useriøs ledelse enn den man har i REC.Med "tusenvis" av emisjoner og "tusenvis" av prosjekter,som aldri blir noe av.De satser kun på voldgifter.Nå vant de vel noen kroner,men sjansen er jo stor for at de går på en smell neste gang.Så den aksjen er vel som å spille roulette🙂Men sånn det er nå,så er den hvert fall et mye bedre bet enn REC
Rule
30.12.2024 kl 23:51 1805

Ud fra recsi historisk meldinger virkede det ik som idiotisk. Og markedet har sat en risk-reward balanceret kurs.
Silangas delen har stor nybyg fabrik værdi.
De bør vel også søge efter om en køber vil prøve sig med deres poly del i ML. De producerer mye miljø venligt. Stort tab for CO2 udledning at man ik kan drive på lower spec. poly.

Igen en mye mystisk drejning og udmelding. Skal deres FBR reaktorer så bare stå ubrugt og uden nogen får chancen for at købe hele ML boet…?
Redigert 30.12.2024 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
Gudin
30.12.2024 kl 23:52 1796

Å selge er nok ikke ett alternativ, ettersom at vi sikkert åpner mellom 1-2kr på torsdag(?) ved å selge så realiserer man tapet, men det er da så inni helvette vanskelig å fucke opp mer enn de allerede har gjort. Nedsiden er jo nærmest 0 nå. De sier også at det er en «midlertidig» nedleggelse og at de vil fortsette å jobbe med saken; i tillegg har de søkt om ett kort-tidslån. Jeg vet at det ikke ser så lyst ut, men har lært at det aldri lønner seg å selge når alle vil ut, det såg man blant annet på forrige børsmelding.

Personlig kommer jeg til å sitte stille på aksjene jeg har, og eventuelt kjøpe litt mer hver måned; så håper jeg på at vi i 2025/2026 vertfall går lysere tider i møte, blir spennende å se hva de foretar seg nå i nærmeste fremtid for å betjene lånene…

Er heller ikke helt usannsynlig at G14/Cenate/Silan kommer med bud på hele driten da de kan ha behov for ML. Vil også tro at noen reagerer på denne villedelsen av markedet, Must med flere har jo kjøpt aksjer og sittet stille mens dette har pågått. Også ekstremt merkelig at vi igjen går ned 10% på en ellers begivelsesløs dag; dette tyder på at noen sprer rykter før børsmeldinger før de blir publisert, dette er helt klart noe for finanstilsynet å sette seg inn i.

I min verden så ville jeg ventet med å selge meg ut, plutselig blir det melding om salg eller oppkjøp, og da ser det plutselig lyst ut igjen. Vi vet jo at de er i forhandlinger med G14. Ha også i mente at Hanwha kjøpte aksjene sine for 20kr, de vil nok heller ikke se det gå til 0(!?)

Lykke til alle sammen.

JanH
31.12.2024 kl 00:00 1739

Jeg har sagt det før - jeg kommer tilbake om den faller ekstraordinært mye. Og det vil skje på torsdag og fredag denne uka. Etter dette, kan man igjen høste gevinst. Sånn aksje markedet har blitt, så har jeg endret finish. Nemlig å bli mer kortsiktig i en sksje. Og gå inn på bunner, og selge på topper.
JanH
31.12.2024 kl 00:03 1727

Finish = fokus
tomsa
31.12.2024 kl 00:04 1717

Grattis til Stabukk, det satt vel langt inne men med dagens melding..

Vedr meldingen er jeg enig med Gudin, Det er ikke lenge siden med Rec var på vei til himmels på Gass avtale. Nå har de kanskje gjort et sjakk trekk mht utfordringen fra G14 og vi kan håpe på ei melding om avtale

Se forøvrig denne: Meldingen i FA : Mulig storkunde kan bli konkurrent
REC Silicon-aksjen gikk til himmels på en langsiktig silangassavtale i forrige uke. Nå kan selskapet få konkurranse fra naboen i Moses Lake.

Logo
RECSI
·
3,59
-8,22%
Publisert 24. sep.
thief
31.12.2024 kl 00:10 1673

Poly legges helt DØD, er utstyr til silangass som opprettholdes,til å starte opp!

Production of polysilicon will be discontinued at the Moses Lake facility, while equipment involved in production of silicon gases will be maintained in a safe and recoverable mode that incurs minimal interim costs, allowing the unit to restart with reasonable notice. This will give the Company the flexibility to capitalize on future customer demand for Silicon Anode or other gases while minimizing near-term operational costs.
thief
31.12.2024 kl 00:15 1640

Virker jo ikke som de vil produsere noe silangass fra ML heller enda.At de vil starte opp,når det er forsvarlig. Fullstendig katastrofe!Det er neppe store nok volumer, til at det er lønnsomt å starte opp enda!
elnomi
31.12.2024 kl 00:20 1613

Dette er katastrofe for REC, ingen grunn til å prøve å sminke løken.
skadi
31.12.2024 kl 00:25 1569

Har du fått med deg at det finnes andre aksjer, som denne døde hest, som du og mange andre fortsatt bærer havre til????
JanH
31.12.2024 kl 00:29 1540

Jeg har gitt dere et tips: Zena
Jeg kan garantere at den er bedre enn RecSI.
Null
31.12.2024 kl 01:30 1354

Dette var svært overaskende
Det at kvaliteten på produktet ikke ble tilfredsstillende, det må jeg si var ikke det jeg hadde trodd skulle bli enden på dette.
Det er egentlig forunderlig at de har klart det., brukt la oss si 3-5 milliarder på å restarte ML for så og IKKE oppnå en kvalitet som kundene trenger.
Hvordan er det mulig?

Jeg har vel ment i det siste halve året at jeg ikke ville kjøpe meg inn i selskapet etter å ha vektet meg betydelig ned første halvdel av året, som jeg sa sist når det stod på som verst angående godkjenningen så ventet jeg på sikring av finansieringen til oppstart av produksjon.
Men det at vi nå får en melding om at de ikke klarer å få tilfredsstillende produkt, ja si den så jeg ikke komme

Torsdag så tror jeg vi kommer til å se krona om ikke lavere, for hva er igjen av verdier i selskapet?
Fabrikkene har ingen verdier om de ikke kan levere produkter som kundene vil ha. Det som er forundelig er jo at de har brukt "alle" pengene på noe som ikke VIRKER
Det at de har bygd ut i stor skala, og ikke forsket på småskala???
Dette var barer trist, og vi som eier i selskapet hva vi får tror jeg ikke er mye, om vi sier det er 4 milliarder i gjeld?
Hvem er interessert i å kjøpe selskapet for mer enn gjelden?
Hva vil HW ha for gjelden med tanke på eventuell konvertering av denne til aksjer???

Det neste som er trist er at skattefradraget mange av oss kunne fått ved å fått meldingen i går nå er utsatt i et helt ÅR ;) ikke det en gang klarte de å få med seg ;)

NULL
Stabukk
31.12.2024 kl 05:38 1163

Tror du ikke Butte har en viss verdi? Der er polysilisium-produksjonen lagt ned, og de har kunder. Enig med at dette var overraskende og nok drar kursen kraftig ned. I forhold til kortsiktig gjeld som forfaller: Rec solgte i sin tid (ca 2017?) en tomt øremerket for utvidelse, som senere ble kjøpt tilbake. Den kan muligens selges igjen, for å dekke deler av kortsiktig gjeld. Så må vi bare vente og se hva Hanwha gjør som største eier. Har selv tatt et større tap i desember for å «redde» litt via skatten i 2025. En rest-refusjon kommer jo ikke før i 2026, men selger selv neppe på torsdag eller fredag.
MorganKane
31.12.2024 kl 09:56 668

Det vil gjennomføres en emisjon. Ingen tomt vil bli solgt. Det monner uansett for lite.

Eventuelt er de avhengige av å gjøre om gjeld til aksjer. Til hvilken kurs er vanskelig å si. Men at vi skal ned er åpenbart.