Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+
Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32
Du må logge inn for å svare
Stockshold
03.12.2024 kl 21:22
4772
Tankratene kommer nok etter nå, spretter ikke umiddelbart.
USA har satt 35 nye fartøy knyttet til oljehandel med Iran på sin sanksjonsliste, ifølge en pressemelding.
USA har satt 35 nye fartøy knyttet til oljehandel med Iran på sin sanksjonsliste, ifølge en pressemelding.
Parsons
03.12.2024 kl 21:12
4791
https://www.tradewindsnews.com/interviews/give-me-more-ships-to-return-trade-to-red-sea-says-eu-mission-chief/2-1-1747831
TR på 18100 i kveld så tankratene står ikke i forhold til oppgangen i FRO.
Jeg ville ta dette med en klype salt.
TR på 18100 i kveld så tankratene står ikke i forhold til oppgangen i FRO.
Jeg ville ta dette med en klype salt.
Stockshold
03.12.2024 kl 21:07
4641
Da krympes skyggeflåten å ratene vil nok øke framover
Meget bra for tank dette!
Meget bra for tank dette!
Fjellbris
03.12.2024 kl 19:30
4782
Her er forklaringen:
USA har sanksjonert 35 oljetankere mistenkt for handel med Iran. Det sender Frontline , som har falt nesten 30 prosent på tre måneder, opp 8 prosent. Okeanis Eco Tankers stiger 6 prosent, DHT stiger 5,2 prosent og Hafnia stiger 3,8 prosent.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/12/03/8214652/tankaksjer-bykser-pa-flat-wall-street
USA har sanksjonert 35 oljetankere mistenkt for handel med Iran. Det sender Frontline , som har falt nesten 30 prosent på tre måneder, opp 8 prosent. Okeanis Eco Tankers stiger 6 prosent, DHT stiger 5,2 prosent og Hafnia stiger 3,8 prosent.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/12/03/8214652/tankaksjer-bykser-pa-flat-wall-street
Redigert 03.12.2024 kl 19:31
Du må logge inn for å svare
ibyx
03.12.2024 kl 17:40
4583
Den dukket plutselig bare opp via https://energy.poten.com/poten-daily-briefing-landing igjen.
Opplever dette som ustabilt. Noen ganger kan man bare fylle nye verdier i URL.
I noe begrenset versjon er X bedre kilde:
https://x.com/PotenPartners
Opplever dette som ustabilt. Noen ganger kan man bare fylle nye verdier i URL.
I noe begrenset versjon er X bedre kilde:
https://x.com/PotenPartners
Fjellbris
03.12.2024 kl 17:29
4624
FRO rett opp nesten 9% i USA nå?😀
Nyheter på gang?
…….
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro?mod=search_symbol
Nyheter på gang?
…….
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro?mod=search_symbol
Redigert 03.12.2024 kl 17:30
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
03.12.2024 kl 16:09
4685
Takker! Endrer du linken sjøl for hver dato eller er det et annet sted på poten.com som linker til dagens?
Blue Cow Group
03.12.2024 kl 13:12
4648
Hvor finner du Poten nå? Den linken jeg pleide å bruke har ikke oppdatert siden 14 oktober: https://energy.poten.com/poten-daily-briefing-landing
ibyx
03.12.2024 kl 12:18
4730
Da er FRO kommet inn i betydelig mer "illikvid" terreng...
VOLUME: 289.88K
65 DAY AVG: 977.78K
30% VS AVG
Storsalget 27.11 med ca 900MNOK og VWAP noe i overkant av 185NOK var nok delvis et resultat av at Euronav-FOMO-kapital rant ut igjen?
Dersom ikke rater styrker seg blir det gjerne sidelengs og antagelig ned ved vedvarende lav omsetning?
I slike tilfellet er det ofte kost/nytteverdig å bruke roboter? Innsatsen for å fiske stoploss i minusporteføljer blir relativt attraktiv?
Dersom man også ser tydelige tegn på et svakere secondhand og new build market kan nedtrenden ha fortsatt styrke.
Imidlertid viser oppdatering fra Poten igår vs 26.6:
VLCC $130 (ny) $114 (5yr) samme 26.6
Suez $90 $80 26.6: $85 $83
Afra $75 $70 26.6: $71. $71
VOLUME: 289.88K
65 DAY AVG: 977.78K
30% VS AVG
Storsalget 27.11 med ca 900MNOK og VWAP noe i overkant av 185NOK var nok delvis et resultat av at Euronav-FOMO-kapital rant ut igjen?
Dersom ikke rater styrker seg blir det gjerne sidelengs og antagelig ned ved vedvarende lav omsetning?
I slike tilfellet er det ofte kost/nytteverdig å bruke roboter? Innsatsen for å fiske stoploss i minusporteføljer blir relativt attraktiv?
Dersom man også ser tydelige tegn på et svakere secondhand og new build market kan nedtrenden ha fortsatt styrke.
Imidlertid viser oppdatering fra Poten igår vs 26.6:
VLCC $130 (ny) $114 (5yr) samme 26.6
Suez $90 $80 26.6: $85 $83
Afra $75 $70 26.6: $71. $71
Redigert 03.12.2024 kl 12:19
Du må logge inn for å svare
ibyx
01.12.2024 kl 14:32
5649
Noen oppsummerte momenter (via ChatGPT). Vurder om det gir mening, eller bare bla forbi...
5. Opportunity or Risk?
The unusual discount to NAV for companies like Euronav (and others like Frontline) could present an opportunity or a warning signal, depending on your perspective:
Opportunity: If the market is undervaluing the tanker companies due to an overly cautious outlook on asset values and future earnings, this presents an opportunity for investors to buy stocks at a discount. If market conditions remain strong (e.g., higher oil demand, strong freight rates), the P/NAV discount could close, leading to potential upside.
Risk: Alternatively, if the market is correctly pricing in risks—such as the potential for declining asset values or falling shipping rates in the near future—then this discount could be justified, and buying at these levels could carry more risk.
Conclusion
The current discount to NAV for tanker companies like Euronav, especially in the context of rising asset values, reflects the market's cautious sentiment near the top of the cycle. While cyclical stocks tend to get cheaper as they approach the peak, the unusually large discount compared to historical averages warrants a closer examination. Investors need to weigh whether the market is overly pessimistic or whether it’s factoring in legitimate concerns about future earnings and asset value sustainability.
If you're considering an investment, this context provides a great basis for evaluating whether this is an opportunity (buying at a discount) or a risk (anticipating a cycle correction).
....
Så kan man også stille seg selv (eller som her også spørre ChatGPT el.):
Is the market underemphasizing the effect of inflation if/when it fears the NAV now is too high?
(kun konklusjonen her. Vurder evt graden av "å rope i skogen" som kan være i forhold KI.)
7. Conclusion:
The market may indeed be underemphasizing the effect of inflation when it comes to determining the true value of a fleet in a company like Frontline (FRO). If inflation is a key driver behind the rise in asset values (like secondhand VLCC prices), investors should adjust their NAV calculations accordingly to reflect inflation-adjusted values.
By not adjusting for inflation, the market might be overestimating the risk of overvaluation and underpricing stocks like FRO, especially when considering the long-term cyclical nature of the industry and the factors that have driven recent price increases. In this context, the current P/NAV discount could reflect mispricing due to inflation concerns, rather than an accurate reflection of asset value.
Kanskje ikke den største nøkkelen, men likevel nok til å være "a key driver" som potensielt er undervurdert?
5. Opportunity or Risk?
The unusual discount to NAV for companies like Euronav (and others like Frontline) could present an opportunity or a warning signal, depending on your perspective:
Opportunity: If the market is undervaluing the tanker companies due to an overly cautious outlook on asset values and future earnings, this presents an opportunity for investors to buy stocks at a discount. If market conditions remain strong (e.g., higher oil demand, strong freight rates), the P/NAV discount could close, leading to potential upside.
Risk: Alternatively, if the market is correctly pricing in risks—such as the potential for declining asset values or falling shipping rates in the near future—then this discount could be justified, and buying at these levels could carry more risk.
Conclusion
The current discount to NAV for tanker companies like Euronav, especially in the context of rising asset values, reflects the market's cautious sentiment near the top of the cycle. While cyclical stocks tend to get cheaper as they approach the peak, the unusually large discount compared to historical averages warrants a closer examination. Investors need to weigh whether the market is overly pessimistic or whether it’s factoring in legitimate concerns about future earnings and asset value sustainability.
If you're considering an investment, this context provides a great basis for evaluating whether this is an opportunity (buying at a discount) or a risk (anticipating a cycle correction).
....
Så kan man også stille seg selv (eller som her også spørre ChatGPT el.):
Is the market underemphasizing the effect of inflation if/when it fears the NAV now is too high?
(kun konklusjonen her. Vurder evt graden av "å rope i skogen" som kan være i forhold KI.)
7. Conclusion:
The market may indeed be underemphasizing the effect of inflation when it comes to determining the true value of a fleet in a company like Frontline (FRO). If inflation is a key driver behind the rise in asset values (like secondhand VLCC prices), investors should adjust their NAV calculations accordingly to reflect inflation-adjusted values.
By not adjusting for inflation, the market might be overestimating the risk of overvaluation and underpricing stocks like FRO, especially when considering the long-term cyclical nature of the industry and the factors that have driven recent price increases. In this context, the current P/NAV discount could reflect mispricing due to inflation concerns, rather than an accurate reflection of asset value.
Kanskje ikke den største nøkkelen, men likevel nok til å være "a key driver" som potensielt er undervurdert?
Redigert 01.12.2024 kl 14:57
Du må logge inn for å svare
ibyx
01.12.2024 kl 14:00
5674
Være litt obs på P/NAV historisk og peers kanskje også nå?
SB1M antyder 0.86x P/NAV (based on a NAV of $18.72/share).
https://x.com/ed_fin/status/1863186137407172840
Dessuten går det vel ikke så verst med Suezmax og LR2 sammenlignet med VLCC.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/suezmax-earnings-jump-as-routes-trade-big-gains-back-and-forth/2-1-1746561
TW VLCC på 18400 er uansett et snitt som ligger langt under det FRO oppnår med sin relativt unge flåte..
Husk guiding fra Q3:
VLCC $39,600 (Q3) $44,300 77% (Q4)
Ville vært litt forsiktig med å predikere tung videre nedside her nå.
Kursen er nesten 40% korrigert (og utbyttejustert) fra toppen i mai.
https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/FRONTLINE%20PLC
SB1M antyder 0.86x P/NAV (based on a NAV of $18.72/share).
https://x.com/ed_fin/status/1863186137407172840
Dessuten går det vel ikke så verst med Suezmax og LR2 sammenlignet med VLCC.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/suezmax-earnings-jump-as-routes-trade-big-gains-back-and-forth/2-1-1746561
TW VLCC på 18400 er uansett et snitt som ligger langt under det FRO oppnår med sin relativt unge flåte..
Husk guiding fra Q3:
VLCC $39,600 (Q3) $44,300 77% (Q4)
Ville vært litt forsiktig med å predikere tung videre nedside her nå.
Kursen er nesten 40% korrigert (og utbyttejustert) fra toppen i mai.
https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/FRONTLINE%20PLC
Redigert 01.12.2024 kl 16:29
Du må logge inn for å svare
Parsons
30.11.2024 kl 20:43
5991
Enda en gang, noe av den mest idiotiske analysen jeg noen gang har sett av FRO
Parsons
30.11.2024 kl 20:34
5940
Tror de som tar inngang disse dager går på tidenes nedtur sammen med deg , det å gå inn i nedturen er som å tape penger:(
Du prater om småsparere ?
Jeg har vært inne og ut mange ganger i med summer som 1 Mill , og det går fint.
Kan du definere småsparere ?
Du prater om småsparere ?
Jeg har vært inne og ut mange ganger i med summer som 1 Mill , og det går fint.
Kan du definere småsparere ?
Redigert 30.11.2024 kl 20:37
Du må logge inn for å svare
Parsons
30.11.2024 kl 20:30
5807
ibyx
29.11.2024 kl 18:59
6247
Peers, "de store" og sånn.
Finn feilen..
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eco
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
Finn feilen..
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eco
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
Aksjemeglern
29.11.2024 kl 15:35
6460
Mange både her og på nordnet virker som har latt panikken gå innover seg.
Dette var en systematisk nedjustering og lett måte å hive ut småsparerne på. Ja lavere rater og utsikter, slakter ikke kursen på samme måte som det ble gjort på FRO ifbm Q3 rapporten. Såklart de store utnytter muligheten for middels gode nyheter til å skape panikk og billige aksjer.
Denne vil nok rejustere seg i noe høyere verdi på 200 tallet og ikke 100tallet...
Tipper 240/250 ila årskiftet+-
Så de som tar inngang i disse dager, har nok treffet mer blink enn de som var med på sisteukers nedtur.
Velger å sitte long på denne, og bli med storhaiene på oppturen
Dette var en systematisk nedjustering og lett måte å hive ut småsparerne på. Ja lavere rater og utsikter, slakter ikke kursen på samme måte som det ble gjort på FRO ifbm Q3 rapporten. Såklart de store utnytter muligheten for middels gode nyheter til å skape panikk og billige aksjer.
Denne vil nok rejustere seg i noe høyere verdi på 200 tallet og ikke 100tallet...
Tipper 240/250 ila årskiftet+-
Så de som tar inngang i disse dager, har nok treffet mer blink enn de som var med på sisteukers nedtur.
Velger å sitte long på denne, og bli med storhaiene på oppturen
ibyx
29.11.2024 kl 12:04
6585
Arctic nedjusterer kursmål til 196 (259), gjentar hold
De ventet åpenbart på Q3, men spørsmålet er om ikke de som legger seg under 200 har tatt for mye tran?
Et forsøk på å være fremoverlent liksom?
Nei, da var de tøffere i SEB!
Har SEB også endret sitt kursmål fra september på 200?
Skal de fortsette å være "cheerlearders"? 150? 😅
FRO er nå ca 3% i minus vs desemberbunnen ifjor utbytte medregnet! (dn.no graf)
For de som ikke vil dra med seg utbytte fradrag i kursen er den "nominelt" ned ca 24% ifølge Nordnet-graf.
PS. LR2: $30,200 +15.7%
https://x.com/ed_fin/status/1862439771433214065
De ventet åpenbart på Q3, men spørsmålet er om ikke de som legger seg under 200 har tatt for mye tran?
Et forsøk på å være fremoverlent liksom?
Nei, da var de tøffere i SEB!
Har SEB også endret sitt kursmål fra september på 200?
Skal de fortsette å være "cheerlearders"? 150? 😅
FRO er nå ca 3% i minus vs desemberbunnen ifjor utbytte medregnet! (dn.no graf)
For de som ikke vil dra med seg utbytte fradrag i kursen er den "nominelt" ned ca 24% ifølge Nordnet-graf.
PS. LR2: $30,200 +15.7%
https://x.com/ed_fin/status/1862439771433214065
Redigert 29.11.2024 kl 12:37
Du må logge inn for å svare
andreasr
29.11.2024 kl 10:08
6682
https://e24.no/boers-og-finans/i/JbLjpP/beholder-shipping-troen-etter-stup-billigste-paa-aarevis
"ABG Sundal Collier, DNB Markets, Carnegie, Fearnley Securities, Nordea, Pareto Securities, Sparebank 1 Markets og Clarksons Securities har gjentatt kjøpsanbefalinger etter kvartalsrapporten. SEB er det eneste meglerhuset med salgsanbefaling.
– Vi ser fortsatt tegn på et marked på vippepunktet, med potensielle triggere som kan gjenopplive troen på tankmarkedet. Med en historisk rabatt til skipsverdier mener vi at det er priset inn for mye negativitet, forklarer Lian.
– Sannsynligvis ikke priset inn
Fearnley Securities-analytiker Fredrik Dybwad understreker i en analyse at rapporten var «skuffende», men fremhever at prisingen av aksjen nå er på sitt «billigste på årevis».'
"ABG Sundal Collier, DNB Markets, Carnegie, Fearnley Securities, Nordea, Pareto Securities, Sparebank 1 Markets og Clarksons Securities har gjentatt kjøpsanbefalinger etter kvartalsrapporten. SEB er det eneste meglerhuset med salgsanbefaling.
– Vi ser fortsatt tegn på et marked på vippepunktet, med potensielle triggere som kan gjenopplive troen på tankmarkedet. Med en historisk rabatt til skipsverdier mener vi at det er priset inn for mye negativitet, forklarer Lian.
– Sannsynligvis ikke priset inn
Fearnley Securities-analytiker Fredrik Dybwad understreker i en analyse at rapporten var «skuffende», men fremhever at prisingen av aksjen nå er på sitt «billigste på årevis».'
Blue Cow Group
28.11.2024 kl 15:43
7157
æsj, tror ikke utsettelser er noe bra for verken shipping eller oljepris, med all usikkerheten blir begge sidene nervøse. På et eller annet tidspunkt er nok opec nødt til å øke oljeproduksjonen, de kan ikke fortsette å kutte selv for åholde prisen oppe hvis amerikanerne skal gå all-in på oljeproduksjon. Så kommer tollkrigen i tillegg, er vel forventet å dempe generell produksjon og etterspørsel over hele verden nærmest?
edit: gjorde det forståelig.
edit: gjorde det forståelig.
Redigert 28.11.2024 kl 15:44
Du må logge inn for å svare
ibyx
28.11.2024 kl 14:42
3541
"Contributions to a short history of US drill babies"
>ChatGPT:
What caused the price drop in oil in 2016?
ChatGPT sa:
ChatGPT
The dramatic drop in oil prices in 2016 was the result of a combination of oversupply in the global market and weaker-than-expected demand. Here’s a breakdown of the key factors that led to the decline:
1. Global Oversupply
OPEC's Strategy: Beginning in late 2014, OPEC, led by Saudi Arabia, decided to maintain high production levels despite falling prices. This was aimed at defending market share against U.S. shale oil producers and other non-OPEC competitors, rather than supporting prices by cutting production.
Increased U.S. Shale Output: Advances in hydraulic fracturing (fracking) and horizontal drilling had enabled U.S. shale producers to significantly increase output, contributing to a global oil glut.
Return of Iranian Oil: Following the lifting of international sanctions under the 2015 Iran nuclear deal, Iran ramped up oil exports, adding further to the supply surplus.
2. Slowing Demand Growth
Weak Global Economy: Economic slowdowns in key markets, including China and the European Union, reduced demand growth for oil. China's shift toward a consumption-driven economy also reduced its energy intensity.
Energy Efficiency Gains: Improvements in energy efficiency and the growing adoption of renewable energy sources in developed countries contributed to slower demand for fossil fuels.
3. Speculative and Financial Factors
Investor Sentiment: Negative market sentiment regarding oversupply and weak demand led to bearish trading in oil futures markets, exacerbating price declines.
Strong U.S. Dollar: Oil is traded globally in dollars, and a strong U.S. dollar in 2015–2016 made oil more expensive for buyers using other currencies, reducing demand.
4. Storage Glut
Excess Inventories: By early 2016, global storage facilities were nearing capacity, particularly in the United States, which further pressured prices downward.
Outcomes of the 2016 Price Drop
Brent Crude Prices: Oil prices fell from over $100 per barrel in 2014 to below $30 in early 2016.
Shale Industry Impact: Many U.S. shale producers struggled financially, with numerous bankruptcies reported.
OPEC+ Collaboration: The crisis led to the formation of the OPEC+ alliance in late 2016, bringing OPEC members and non-OPEC producers like Russia together to coordinate production cuts to stabilize prices.
This period was a turning point for the oil market, highlighting vulnerabilities in the face of oversupply and the interconnectedness of global demand and financial markets. Would you like more detailed data or a specific aspect of this market event explained?
Historien kan selvsagt gjenta seg i store trekk. Det som slår en ved store fall i oljeprisen er kanskje at de kommer ganske raskt og hardt og varer relativt kort? Altså de er ikke bærekraftige over tid, men skaper fantastiske spin-off effekter ikke minst i aksjemarkedene?
Dessuten:
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Russia–Saudi_Arabia_oil_price_war
Så langt har oljen holdt seg etterhvert ganske forutsigbart i en trendkanal omtrent 70-90.
Med den uforutsigbare oransjemannen i stolen kan det bli for mye for saudimannen igjen?
Men for FRO er vel ikke et sterkt fall i oljeprisen udelt negativt?
Lagre kan fylles... deler av skyggeflåten går i contango osv?
Var det "mørkt" nok? 😅
>ChatGPT:
What caused the price drop in oil in 2016?
ChatGPT sa:
ChatGPT
The dramatic drop in oil prices in 2016 was the result of a combination of oversupply in the global market and weaker-than-expected demand. Here’s a breakdown of the key factors that led to the decline:
1. Global Oversupply
OPEC's Strategy: Beginning in late 2014, OPEC, led by Saudi Arabia, decided to maintain high production levels despite falling prices. This was aimed at defending market share against U.S. shale oil producers and other non-OPEC competitors, rather than supporting prices by cutting production.
Increased U.S. Shale Output: Advances in hydraulic fracturing (fracking) and horizontal drilling had enabled U.S. shale producers to significantly increase output, contributing to a global oil glut.
Return of Iranian Oil: Following the lifting of international sanctions under the 2015 Iran nuclear deal, Iran ramped up oil exports, adding further to the supply surplus.
2. Slowing Demand Growth
Weak Global Economy: Economic slowdowns in key markets, including China and the European Union, reduced demand growth for oil. China's shift toward a consumption-driven economy also reduced its energy intensity.
Energy Efficiency Gains: Improvements in energy efficiency and the growing adoption of renewable energy sources in developed countries contributed to slower demand for fossil fuels.
3. Speculative and Financial Factors
Investor Sentiment: Negative market sentiment regarding oversupply and weak demand led to bearish trading in oil futures markets, exacerbating price declines.
Strong U.S. Dollar: Oil is traded globally in dollars, and a strong U.S. dollar in 2015–2016 made oil more expensive for buyers using other currencies, reducing demand.
4. Storage Glut
Excess Inventories: By early 2016, global storage facilities were nearing capacity, particularly in the United States, which further pressured prices downward.
Outcomes of the 2016 Price Drop
Brent Crude Prices: Oil prices fell from over $100 per barrel in 2014 to below $30 in early 2016.
Shale Industry Impact: Many U.S. shale producers struggled financially, with numerous bankruptcies reported.
OPEC+ Collaboration: The crisis led to the formation of the OPEC+ alliance in late 2016, bringing OPEC members and non-OPEC producers like Russia together to coordinate production cuts to stabilize prices.
This period was a turning point for the oil market, highlighting vulnerabilities in the face of oversupply and the interconnectedness of global demand and financial markets. Would you like more detailed data or a specific aspect of this market event explained?
Historien kan selvsagt gjenta seg i store trekk. Det som slår en ved store fall i oljeprisen er kanskje at de kommer ganske raskt og hardt og varer relativt kort? Altså de er ikke bærekraftige over tid, men skaper fantastiske spin-off effekter ikke minst i aksjemarkedene?
Dessuten:
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Russia–Saudi_Arabia_oil_price_war
Så langt har oljen holdt seg etterhvert ganske forutsigbart i en trendkanal omtrent 70-90.
Med den uforutsigbare oransjemannen i stolen kan det bli for mye for saudimannen igjen?
Men for FRO er vel ikke et sterkt fall i oljeprisen udelt negativt?
Lagre kan fylles... deler av skyggeflåten går i contango osv?
Var det "mørkt" nok? 😅
Parsons
28.11.2024 kl 14:06
3602
Tror at olje og oljerelatert, dvs. frakt og oljeservice er noe man skal holde seg unna en stund.
desirata
28.11.2024 kl 13:58
3626
Har ikke tro på noe økning fra Opec. De bare utsetter 1 måned og to hver gang, dvs seigpining.
Nå har ny minister til Trump uttalt at USA skal øke med 3m barrels per dag. Da kan ikke Opec øke, oljeprisen vil kollapse !
Nå har ny minister til Trump uttalt at USA skal øke med 3m barrels per dag. Da kan ikke Opec øke, oljeprisen vil kollapse !
ibyx
28.11.2024 kl 13:19
3683
OPEC forlenger "tidsvinduet"?
Opec+ skulle opprinnelig avholde sitt halvårlige møte søndag 1. desember. Nå er dette utsatt til torsdag 5. desember, melder Bloomberg, ifølge TDN Direkt.
Det kan gi innhenting til 200 i første omgang?
Og ved negativt utfall av møtet ny årslaveste?
Og i motsatt fall skal det mer nordover..
Opec+ skulle opprinnelig avholde sitt halvårlige møte søndag 1. desember. Nå er dette utsatt til torsdag 5. desember, melder Bloomberg, ifølge TDN Direkt.
Det kan gi innhenting til 200 i første omgang?
Og ved negativt utfall av møtet ny årslaveste?
Og i motsatt fall skal det mer nordover..
Blue Cow Group
28.11.2024 kl 10:13
3901
Det var virkelig ikke store kuttene.. Da det ble nevnt i går at husa nå vil komme med oppdaterte kuttede kursmål tenkte jeg ikke det ville være snakk om kutt på 2% som i Fearnleys tilfelle.
P/NAV på 0,88 nå mooooot normalt 1,3., laveste siden 2015. Tidenes kjøpsmulighet eller skrifta på veggen?
P/NAV på 0,88 nå mooooot normalt 1,3., laveste siden 2015. Tidenes kjøpsmulighet eller skrifta på veggen?
Skimmy
28.11.2024 kl 09:37
3912
FRONTLINE: DNB kutter kursmålet til NOK 310 (340), gjentar kjøp. Fearnley kutter kursmålet til NOK 313 (320), gjentar kjøp. Nordea kutter kursmålet til NOK 291 (335), gjentar kjøp. Pareto kutter kursmålet til NOK 265 (296), gjentar kjøp.
" – Ja, Frontline-aksjen har korrigert mye. Det var store forventninger til andre halvår i år og markedet har skuffet. Vi tror dog reaksjonen har vært i overkant, all den tid vi bygger NAV hver dag og verdiene på moderne skip fortsatt er sterke," sier Frontline-sjef Lars Barstad. (FA) ....og som alltid når ledelsen uttaler seg om aksjekurs (noe de kanskje ikke bør gjøre) så er det i alle fall 'putting your money where your mouth is' som bør gjelde..
" – Ja, Frontline-aksjen har korrigert mye. Det var store forventninger til andre halvår i år og markedet har skuffet. Vi tror dog reaksjonen har vært i overkant, all den tid vi bygger NAV hver dag og verdiene på moderne skip fortsatt er sterke," sier Frontline-sjef Lars Barstad. (FA) ....og som alltid når ledelsen uttaler seg om aksjekurs (noe de kanskje ikke bør gjøre) så er det i alle fall 'putting your money where your mouth is' som bør gjelde..
Parsons
27.11.2024 kl 21:40
4457
TradeWinds 20200 nu.
FRO på 184.35 og trend ned.
Jeg holder meg langt unna inntil vi får ett bekreftet trendbrudd oppover.
Kjøper aldri nedover, kjøper oppover.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-owners-braced-for-fresh-blow-with-opec-set-to-keep-oil-tap-turned-down/2-1-1744899
FRO på 184.35 og trend ned.
Jeg holder meg langt unna inntil vi får ett bekreftet trendbrudd oppover.
Kjøper aldri nedover, kjøper oppover.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tanker-owners-braced-for-fresh-blow-with-opec-set-to-keep-oil-tap-turned-down/2-1-1744899
ibyx
27.11.2024 kl 16:18
4867
4 minutter igjen. Selvsagt kommer den obligatoriske dippen godt "timet" fra NYSE...
Er som å stille klokka..
Er som å stille klokka..
ibyx
27.11.2024 kl 15:27
4957
Da er det "monstervolumdagen" fredag 15. mars som står for tur!
6,7 mill aksjer, verdi 1,6MRD sluttkurs 232,38 NOK.
Hittil idag: 3,3 mill aksjer, verdi 624MNOK, VWAP 186,9270
Vi får anta at de fleste av disse storkjøperne har sikret sine gevinster for flere måneder siden?
Kan man si at det er euronavløftet som nå demonteres? Den gikk vel litt ekstra på det vs peers?
Men skulle ratene løfte seg bare moderat bredt for VLCC de neste par måneder så er vel ikke løpet helt kjørt denne vinteren som noen overbaisser litt idag?
300+ ser vi neppe igjen med det første da.
6,7 mill aksjer, verdi 1,6MRD sluttkurs 232,38 NOK.
Hittil idag: 3,3 mill aksjer, verdi 624MNOK, VWAP 186,9270
Vi får anta at de fleste av disse storkjøperne har sikret sine gevinster for flere måneder siden?
Kan man si at det er euronavløftet som nå demonteres? Den gikk vel litt ekstra på det vs peers?
Men skulle ratene løfte seg bare moderat bredt for VLCC de neste par måneder så er vel ikke løpet helt kjørt denne vinteren som noen overbaisser litt idag?
300+ ser vi neppe igjen med det første da.
Redigert 27.11.2024 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
Aksjemeglern
27.11.2024 kl 12:28
5267
Dette var akkurat som forventet, solide kursmål fra flere hold, gode resultater fremlagt, og utbyttejustering.
En kunne vel ikke annet forvente enn at denne da mest sannsynlig gikk ned så det suser idag. Systematisk nedskalering og panikk i markedet, flere småsparere vekk og flere akskjer på bunnfiske og billigsalg, klare for utbytte generering.
Men det gjelder å ikke få panikk og sitte long i båten....
Mange som kommer til å angre de kasta korta nå over helgen.
En kunne vel ikke annet forvente enn at denne da mest sannsynlig gikk ned så det suser idag. Systematisk nedskalering og panikk i markedet, flere småsparere vekk og flere akskjer på bunnfiske og billigsalg, klare for utbytte generering.
Men det gjelder å ikke få panikk og sitte long i båten....
Mange som kommer til å angre de kasta korta nå over helgen.
Fjellbris
27.11.2024 kl 11:54
5300
Reddes av Trump?
Frontline-sjefen mener det er gode muligheter for at det vil bli et solid løft i tankinntjeningen når Donald Trump overtar som president i USA i januar til neste år.
– Under Biden har USA tillatt Irans eksport av olje og gass å vokse eksponentielt ved i liten grad håndheve sanksjoner. Trump og republikanerne har signalisert at de vil gå hardt til verks mot Irans eksport, som finansierer terrororganisasjoner i hele regionen, og dette vil være positivt for hele tankmarkedet. Om løftet kommer nå opp mot jul, eller i første kvartal 2025 er vanskelig å spå, men balansen i markedet er stram så det skal lite til for å vippe det i riktig retning.
Trumps forslag om om 25 prosent tollbarriere mot Canada og Mexico kan ifølge Barstad også gi en ny dynamikk i tankmarkedet.
– USA importerer over fire millioner fat olje hver dag fra disse landene, samt eksporterer over en million fat produkt hver dag til Mexico. Må volum i denne størrelsesordre erstattes eller omdirigeres, er det store tall for tankmarkedet.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/11/27/8211454/frontline-stuper-pa-borsen
Frontline-sjefen mener det er gode muligheter for at det vil bli et solid løft i tankinntjeningen når Donald Trump overtar som president i USA i januar til neste år.
– Under Biden har USA tillatt Irans eksport av olje og gass å vokse eksponentielt ved i liten grad håndheve sanksjoner. Trump og republikanerne har signalisert at de vil gå hardt til verks mot Irans eksport, som finansierer terrororganisasjoner i hele regionen, og dette vil være positivt for hele tankmarkedet. Om løftet kommer nå opp mot jul, eller i første kvartal 2025 er vanskelig å spå, men balansen i markedet er stram så det skal lite til for å vippe det i riktig retning.
Trumps forslag om om 25 prosent tollbarriere mot Canada og Mexico kan ifølge Barstad også gi en ny dynamikk i tankmarkedet.
– USA importerer over fire millioner fat olje hver dag fra disse landene, samt eksporterer over en million fat produkt hver dag til Mexico. Må volum i denne størrelsesordre erstattes eller omdirigeres, er det store tall for tankmarkedet.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/11/27/8211454/frontline-stuper-pa-borsen
ibyx
27.11.2024 kl 11:51
5245
Mange frykter kanskje at NYSE skal "toppe" bunningen idag. Det kan tenkes. Gjerne intradag da *etter* at OSE har stengt...
Men det er også en god mulighet for at reprisen av fjoråret står seg i fortsettelsen også.
En ganske hard bunning etterfulgt av ditto rekyl. Deretter litt avventende før ratene tar seg opp. Ikke voldsomt opp, men mer enn nok til å gå over 200 desember/januar...?
Men det er også en god mulighet for at reprisen av fjoråret står seg i fortsettelsen også.
En ganske hard bunning etterfulgt av ditto rekyl. Deretter litt avventende før ratene tar seg opp. Ikke voldsomt opp, men mer enn nok til å gå over 200 desember/januar...?
Redigert 27.11.2024 kl 11:57
Du må logge inn for å svare
Kaaresve
27.11.2024 kl 11:46
5236
Vi står overfor den største handelskrig verden noen gang har sett. Behovet for far vil gå til bunnivår
Blue Cow Group
27.11.2024 kl 11:12
5121
Snakker om avvik crude/clean..
"Videre skriver de at tankmarkedet «fortsetter å skuffe», men at lav vekst i flåten og økende oljetilførsel peker mot bedre markeder neste år. Pareto-analytikerne «tror fortsatt på den langsiktige Frontline-historien», men venter at aksjen vil være svak i dag."
https://e24.no/boers-og-finans/i/Ppa8d0/frontline-ser-ikke-oppsving-enda-markedet-har-avskrevet-vintersesongen
Når de snakker lav flåtevekst i crude, men stor flåtevekst i clean, vil ikke det gjøre det veldig enkelt å kjøre skittent i clean-båter hvis forskjellen i bestillinger/flåtevekst blir så stor?
Eller gjelder dette kun for aframax'er og mindre skip, og at man stort sett snakker om VLCC når man snakker flåtevekst i crude?
Vi så jo flere aframax kjøre som LR2 (?) for noen måneder siden, må være enda enklere å gå andre veien når du slipper å rengjøre hullet først?
"Videre skriver de at tankmarkedet «fortsetter å skuffe», men at lav vekst i flåten og økende oljetilførsel peker mot bedre markeder neste år. Pareto-analytikerne «tror fortsatt på den langsiktige Frontline-historien», men venter at aksjen vil være svak i dag."
https://e24.no/boers-og-finans/i/Ppa8d0/frontline-ser-ikke-oppsving-enda-markedet-har-avskrevet-vintersesongen
Når de snakker lav flåtevekst i crude, men stor flåtevekst i clean, vil ikke det gjøre det veldig enkelt å kjøre skittent i clean-båter hvis forskjellen i bestillinger/flåtevekst blir så stor?
Eller gjelder dette kun for aframax'er og mindre skip, og at man stort sett snakker om VLCC når man snakker flåtevekst i crude?
Vi så jo flere aframax kjøre som LR2 (?) for noen måneder siden, må være enda enklere å gå andre veien når du slipper å rengjøre hullet først?
ibyx
27.11.2024 kl 11:12
5043
Q3 2024 Frontline plc Earnings Conference Call
11/27/2024 3:00 pm
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq/
Barstad er flink til å snakke...
11/27/2024 3:00 pm
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq/
Barstad er flink til å snakke...
ibyx
27.11.2024 kl 10:50
5063
Alt er helt perfekt og naturlig...
Inkludert bruk av "de tyngste redskaper" i skuffen!? 😅
Såpass heftig at det var børspause 3-4 minutter...
Nærmer vi oss "good risk/reward" nå?
Ihvertfall mtp teknisk motreaksjon?
Inkludert bruk av "de tyngste redskaper" i skuffen!? 😅
Såpass heftig at det var børspause 3-4 minutter...
Nærmer vi oss "good risk/reward" nå?
Ihvertfall mtp teknisk motreaksjon?
Redigert 27.11.2024 kl 10:52
Du må logge inn for å svare