Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+
Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32
Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 09:25
151
Det er bare å konstatere at shorten har funnet et "tidsvindu" før rateoppgang manifesterer seg...
Ray of light for tankers as latest US sanctions crackdown wipes out 2025 VLCC newbuilding deliveries
Only five VLCCs were set to hit the water next year, Fearnleys says, while 10 were blacklisted (TW)
Ray of light for tankers as latest US sanctions crackdown wipes out 2025 VLCC newbuilding deliveries
Only five VLCCs were set to hit the water next year, Fearnleys says, while 10 were blacklisted (TW)
ibyx
I går kl 23:58
478
Tja. Oppgangen siden mandag er litt mer enn halvert.
Volumet var høyt, men lavere enn igår og 27.11.
Kanskje får vi en litt dempet reprise av årsskiftet 22/23 da shorten var veldig på hugget og mange vel gikk på en formidabel shortskvis?
Kfr denne https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/ vs ratene da.
Det koker vel litt ned til hvor markedet forventer at ratene skal gå framover, ikke så mye på kort sikt (shorterne kanskje da) men over nyttår og videre i 2025.
Og shorterne er visst på raid igjen. Det kan vi også avlese ved å sammenligne med peer DHT som vel nesten kun har VLCC som skal ha vært FRO sin dårligste klasse siste året? Siste år har nemlig DHT nå gått ca 14% bedre enn FRO uten å ha LR2 og suezmax. Påfallende nok skjøt avstanden fart med siste par ukers særegne fall i FRO...
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/04/8215184/angripes-av-shortere-i-frontline
Sektorrotasjon basert på selektivt shortpress?
Hvilke lovende small caps får du med garantert bedre oppside nå?
Oljemygg?
Forbehold om feil..
Volumet var høyt, men lavere enn igår og 27.11.
Kanskje får vi en litt dempet reprise av årsskiftet 22/23 da shorten var veldig på hugget og mange vel gikk på en formidabel shortskvis?
Kfr denne https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/ vs ratene da.
Det koker vel litt ned til hvor markedet forventer at ratene skal gå framover, ikke så mye på kort sikt (shorterne kanskje da) men over nyttår og videre i 2025.
Og shorterne er visst på raid igjen. Det kan vi også avlese ved å sammenligne med peer DHT som vel nesten kun har VLCC som skal ha vært FRO sin dårligste klasse siste året? Siste år har nemlig DHT nå gått ca 14% bedre enn FRO uten å ha LR2 og suezmax. Påfallende nok skjøt avstanden fart med siste par ukers særegne fall i FRO...
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/04/8215184/angripes-av-shortere-i-frontline
Sektorrotasjon basert på selektivt shortpress?
Hvilke lovende small caps får du med garantert bedre oppside nå?
Oljemygg?
Forbehold om feil..
Redigert i dag kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Parsons
I går kl 21:57
685
Vi får også sektorrotatasjon, der penger går inn i andre sykilitiske aksjer som motreaksjon
Tror også Small Cap kan være noe å se på ?
Tror også Small Cap kan være noe å se på ?
Redigert i går kl 21:59
Du må logge inn for å svare
Parsons
I går kl 21:54
705
Vel 16800 på TR i kveld.
https://www.tradewindsnews.com
FRO ned 5% USA i kveld.
Og Oljepris ned, hold dere unna alt som er oljerelatert for tiden.
https://www.tradewindsnews.com
FRO ned 5% USA i kveld.
Og Oljepris ned, hold dere unna alt som er oljerelatert for tiden.
ibyx
I går kl 20:52
873
Hva skjedde med olja kl 18.58? Falt nesten 1% på 2 minutter og spratt ikke opp igjen. Neppe "fat-finger" relatert altså? OPEC+ "worries"?
Og hva er det med Aframax +19%? 🤔
https://x.com/ed_fin/status/1864376588327920048
Vel. Ikke noe av dette beveger "shortkontrollen" på NYSE foreløpig... -4,42% (DHT -1,62%)
Og hva er det med Aframax +19%? 🤔
https://x.com/ed_fin/status/1864376588327920048
Vel. Ikke noe av dette beveger "shortkontrollen" på NYSE foreløpig... -4,42% (DHT -1,62%)
ibyx
I går kl 19:06
1066
Aner ikke. Men det meste av mer detaljert info koster vel ikke uventet penger...
Noen av x-kommentatorene formidler vel en del slik info daglig, sikkert med aksept.
Noen av x-kommentatorene formidler vel en del slik info daglig, sikkert med aksept.
ibyx
I går kl 19:03
652
For VLCC er det TankersInt bla: https://app.tankersinternational.com
Ikke les for mye ut av enkeltslutninger uten videre! Her er hele spekteret av nytt og gammelt i spotmarkedet, men neppe alt. Og ikke alle rater offentliggjøres.
Ta fx OETs siste 6 slutninger, der regnet jeg snitt til ca 48.500USD
Det er jo litt mer enn denne "bearteaseren" her:
Desh Vibhor (2015 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: E 🔴) MRPL SCI (Shipping Corp. of India) (TCE: RV USD -1K @ 19 days / Actual USD -1K @ 47 days)
Så på FRO nå. De 15 siste med oppgitt rate fra 26.9-1911 er 34.400USD
Ellers har Poten en del mer om crude nesten daglig her: https://x.com/PotenPartners
Disse er litt mer «ustabile», men her er dagens: https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/December%204%2c%202024.pdf
Spot for VLCC er jo ikke bra her og noe man selvsagt ikke skal underslå, men man kan jo undres over hva som da drar opp BDTI samtidig?
Jeg tenker at det foregår en del «litt bak kulissene» her, i det minste ulik oppdatering eller kildeomfang. Noe av dette kan sikkert gi store utslag fra en dag til den neste.
Selvsagt med forbehold om feil! 😅
PS. Så er det selvsagt lurt å følge med her: https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/frontline-fro-xosl
Det kommer av og til nyttige tekster og nyheter her. Stort sett mer aktivetet enn her med flere deltakere.
Andre får korrigere eller supplere meg.
Ikke les for mye ut av enkeltslutninger uten videre! Her er hele spekteret av nytt og gammelt i spotmarkedet, men neppe alt. Og ikke alle rater offentliggjøres.
Ta fx OETs siste 6 slutninger, der regnet jeg snitt til ca 48.500USD
Det er jo litt mer enn denne "bearteaseren" her:
Desh Vibhor (2015 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: E 🔴) MRPL SCI (Shipping Corp. of India) (TCE: RV USD -1K @ 19 days / Actual USD -1K @ 47 days)
Så på FRO nå. De 15 siste med oppgitt rate fra 26.9-1911 er 34.400USD
Ellers har Poten en del mer om crude nesten daglig her: https://x.com/PotenPartners
Disse er litt mer «ustabile», men her er dagens: https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/December%204%2c%202024.pdf
Spot for VLCC er jo ikke bra her og noe man selvsagt ikke skal underslå, men man kan jo undres over hva som da drar opp BDTI samtidig?
Jeg tenker at det foregår en del «litt bak kulissene» her, i det minste ulik oppdatering eller kildeomfang. Noe av dette kan sikkert gi store utslag fra en dag til den neste.
Selvsagt med forbehold om feil! 😅
PS. Så er det selvsagt lurt å følge med her: https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/frontline-fro-xosl
Det kommer av og til nyttige tekster og nyheter her. Stort sett mer aktivetet enn her med flere deltakere.
Andre får korrigere eller supplere meg.
Redigert i går kl 19:12
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 18:50
698
Takk for info og link👍🙏
Viser den også ratene eller må man da betale / abonnere?
Viser den også ratene eller må man da betale / abonnere?
Redigert i går kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 18:48
704
100 VLCC-er i skyggeflåten
Ifølge Ole-Rikard Hammer forventes tonen overfor Iran å bli vesentlig skjerpet når Trump tiltrer i januar.
– Trump har sagt at Iran er kilden til ustabilitet i Midtøsten. I tillegg ventes han å være mer lydhør for Israels ønsker.
Rundt 100 VLCC-er, det vil si omtrent 10 prosent av flåten er, eller har vært, involvert i handelen med iransk olje. En stor del av denne tonnasjen antas nå å være «diskvalifisert» enten gjennom alder/teknisk tilstand eller som følge av ventede følge-sanksjoner under et forventet tøffere amerikansk regime.
- Det betyr at tilgjengelig flåte vil øke trolig langt mindre enn tilgjengelig last, hvilket åpenbart vil være positivt for det åpne markedet, sier Arctic-analytikeren.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/04/8215147/tankopptur-pa-iran-sanksjoner
Ifølge Ole-Rikard Hammer forventes tonen overfor Iran å bli vesentlig skjerpet når Trump tiltrer i januar.
– Trump har sagt at Iran er kilden til ustabilitet i Midtøsten. I tillegg ventes han å være mer lydhør for Israels ønsker.
Rundt 100 VLCC-er, det vil si omtrent 10 prosent av flåten er, eller har vært, involvert i handelen med iransk olje. En stor del av denne tonnasjen antas nå å være «diskvalifisert» enten gjennom alder/teknisk tilstand eller som følge av ventede følge-sanksjoner under et forventet tøffere amerikansk regime.
- Det betyr at tilgjengelig flåte vil øke trolig langt mindre enn tilgjengelig last, hvilket åpenbart vil være positivt for det åpne markedet, sier Arctic-analytikeren.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/04/8215147/tankopptur-pa-iran-sanksjoner
Redigert i går kl 18:49
Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 18:29
764
Noe på gang? BDTI hopper høyere enn til 7. novembernivå (722). FRO-kurs den dagen endte på 211.6NOK
Shipping Index 12/4:
- BCTI: 579 (-8)
- BDTI: 926 (+38) +4.28 %
https://x.com/christankerfund/status/1864345080167059788
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Shipping Index 12/4:
- BCTI: 579 (-8)
- BDTI: 926 (+38) +4.28 %
https://x.com/christankerfund/status/1864345080167059788
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Fjellbris
I går kl 18:25
781
Takk for info, og ja er nok fornuftig ikke å ha for høye mål nå på kort sikt, ivertfall etter siste tids fall og ivertfall ikke før ratene snur opp igjen, forhåpentligvis i løpet av vinteren.
Har du en link der man kan følge shipping ratene?
Følger også tørrbulk og ratene der via breamer screen, og skulle gjerne hatt tilsvarende for shipping/FRO. På forhånd takk 🙏 😀
Har du en link der man kan følge shipping ratene?
Følger også tørrbulk og ratene der via breamer screen, og skulle gjerne hatt tilsvarende for shipping/FRO. På forhånd takk 🙏 😀
ibyx
I går kl 17:00
956
Har ikke noe langsiktig høyt kursmål, men innen nyttår tror jeg på at den passerer 200 igjen. Så tar jeg det derfra...
Det avhenger selvsagt av at vi ser bedre rater via fx TankersInt (det er jo ikke sånne håpløse bunnrater som 20år+ skip får, men likevel)
Dermed tror jeg på at det fortsatt er en del kraft igjen i sesongsvingning pluss at disse sanksjonene også skal få konsekvenser som kan avleses snart.
I tillegg tviler jeg på at OPEC+ klarer å holde fortet så mye lenger, annet enn på papiret... Antagelig imorgen, men deretter? Og hvem blir neste land ut?
Derfor er jeg litt mer skeptisk til oljeservice fx. men det er kanskje både feil eller noe prematurt å omrokkere etter...
Det avhenger selvsagt av at vi ser bedre rater via fx TankersInt (det er jo ikke sånne håpløse bunnrater som 20år+ skip får, men likevel)
Dermed tror jeg på at det fortsatt er en del kraft igjen i sesongsvingning pluss at disse sanksjonene også skal få konsekvenser som kan avleses snart.
I tillegg tviler jeg på at OPEC+ klarer å holde fortet så mye lenger, annet enn på papiret... Antagelig imorgen, men deretter? Og hvem blir neste land ut?
Derfor er jeg litt mer skeptisk til oljeservice fx. men det er kanskje både feil eller noe prematurt å omrokkere etter...
ibyx
I går kl 16:22
1082
Typisk motreaksjon på NYSE nå og sterkere enn vi har sett på lenge.
Men vil det vare etter kl. 16.25?
Men vil det vare etter kl. 16.25?
ibyx
I går kl 15:41
1180
For mye FOMO-tran på NYSE igår? Minus 3,7%
Shorten spreller fortsatt...?
Samtidig faller peer ECO kun 0,8% og CMB 0,1% og DHT -1,77%
Shorten spreller fortsatt...?
Samtidig faller peer ECO kun 0,8% og CMB 0,1% og DHT -1,77%
Redigert i går kl 15:42
Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 15:03
1288
CMB.TECH (ex Euronav) har fortsatt 20 VLCC og 23 suezmax pluss en del annet. Bla. mange små CTVer (Crew Transfer Vessel)
Med 43 crude tankers er den fortsatt litt peer til FRO?
https://cmb.tech/fleet?types=52686%2C54188&limit=500&orderBy=default
Den steg "kun" 3,58% på NYSE igår og er nå opp 2,09% pre-market
https://www.marketwatch.com/investing/stock/cmbt
Med 43 crude tankers er den fortsatt litt peer til FRO?
https://cmb.tech/fleet?types=52686%2C54188&limit=500&orderBy=default
Den steg "kun" 3,58% på NYSE igår og er nå opp 2,09% pre-market
https://www.marketwatch.com/investing/stock/cmbt
Redigert i går kl 15:06
Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 12:34
1489
Reaksjonene på NYSE senere idag avhenger kanskje i vesentlig grad av hvilke type investorer som kjøpte opp kursen(e)?
Både DHT, ECO og FRO hadde over 236% av 65 dagers snittvolum med minst 5,54% oppgang.
Pre-market FRO korrigerer "lydig" med OSE nå tett på minus 3% fra gårsdagen....
Både DHT, ECO og FRO hadde over 236% av 65 dagers snittvolum med minst 5,54% oppgang.
Pre-market FRO korrigerer "lydig" med OSE nå tett på minus 3% fra gårsdagen....
Redigert i går kl 12:47
Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 11:14
1645
Grei omsetning på et par timer
VOLUME: 848.55K
65 DAY AVG: 979.82K
87% VS AVG
VWAP 187,9191
Klarer kanskje 1% lenger ned? 182?
Lesestoff:
https://splash247.com/vlccs-on-notice-as-us-crackdown-on-iranian-shipping-steps-up-a-gear/
https://www.fidelity.com/news/article/top-news/202412020705BENZINGAFULLNGTH42263227
Ellers er siste dag inkl. utbytte $0.34 9.12.
Selges nå med ca 2,5% rabatt vs sluttkurs NYSE. Det er kanskje omtrentlig forventet steg tilbake der da?
Så må det selvsagt ikke gå for lang tid før vi ser rateoppgang, enten den nå er drevet av sanksjoner eller sesong, gjerne en kombi.
Som man sier på Shareville: "forventningen [til rateoppgang] begynner vel å bli litt tynnslitt."
Eller som det også kan sies: "utprisingen av sviktende rateoppgang er nå betydelig". Fx målt som ca 37% ned fra HOY.
VOLUME: 848.55K
65 DAY AVG: 979.82K
87% VS AVG
VWAP 187,9191
Klarer kanskje 1% lenger ned? 182?
Lesestoff:
https://splash247.com/vlccs-on-notice-as-us-crackdown-on-iranian-shipping-steps-up-a-gear/
https://www.fidelity.com/news/article/top-news/202412020705BENZINGAFULLNGTH42263227
Ellers er siste dag inkl. utbytte $0.34 9.12.
Selges nå med ca 2,5% rabatt vs sluttkurs NYSE. Det er kanskje omtrentlig forventet steg tilbake der da?
Så må det selvsagt ikke gå for lang tid før vi ser rateoppgang, enten den nå er drevet av sanksjoner eller sesong, gjerne en kombi.
Som man sier på Shareville: "forventningen [til rateoppgang] begynner vel å bli litt tynnslitt."
Eller som det også kan sies: "utprisingen av sviktende rateoppgang er nå betydelig". Fx målt som ca 37% ned fra HOY.
Redigert i går kl 12:10
Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 10:41
1731
Steg vel på rekordvolum for året på NYSE igår?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
Sluttkurs er nå 189,15 NOK
Så får vi se hvor mye "irettesettelse" OSE kan by på?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
Sluttkurs er nå 189,15 NOK
Så får vi se hvor mye "irettesettelse" OSE kan by på?
Redigert i går kl 10:57
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
I går kl 00:16
2272
Oppgang er oppgang og ikke salt. Du må gjerne klype deg i rævva for min del. Her sitter du feil uansett hva du sier.
Parsons
03.12.2024 kl 21:45
2712
mulig det blir et skifte,
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Why-China-is-Finally-Turning-Its-Back-on-Iranian-Oil.html
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Why-China-is-Finally-Turning-Its-Back-on-Iranian-Oil.html
Fjellbris
03.12.2024 kl 21:33
2760
Oljeprisen rykker til etter nye sanksjoner
Prisen på nordsjøoljen brent, som brukes som referanse for oljehandel verden over, stiger 2,4 prosent i spotmarkedet tirsdag. Mesteparten av oppgangen er kommet i løpet av kvelden.
USA har innført ytterligere sanksjoner mot 35 skip og aktører som man mener er tilknyttet skyggeflåten som eksporterer iransk olje ulovlig, skriver Financial Times.
Oljeprisen står tirsdag kveld i 73,7 dollar fatet.
Prisen på nordsjøoljen brent, som brukes som referanse for oljehandel verden over, stiger 2,4 prosent i spotmarkedet tirsdag. Mesteparten av oppgangen er kommet i løpet av kvelden.
USA har innført ytterligere sanksjoner mot 35 skip og aktører som man mener er tilknyttet skyggeflåten som eksporterer iransk olje ulovlig, skriver Financial Times.
Oljeprisen står tirsdag kveld i 73,7 dollar fatet.
Stockshold
03.12.2024 kl 21:22
2791
Tankratene kommer nok etter nå, spretter ikke umiddelbart.
USA har satt 35 nye fartøy knyttet til oljehandel med Iran på sin sanksjonsliste, ifølge en pressemelding.
USA har satt 35 nye fartøy knyttet til oljehandel med Iran på sin sanksjonsliste, ifølge en pressemelding.
Parsons
03.12.2024 kl 21:12
2834
https://www.tradewindsnews.com/interviews/give-me-more-ships-to-return-trade-to-red-sea-says-eu-mission-chief/2-1-1747831
TR på 18100 i kveld så tankratene står ikke i forhold til oppgangen i FRO.
Jeg ville ta dette med en klype salt.
TR på 18100 i kveld så tankratene står ikke i forhold til oppgangen i FRO.
Jeg ville ta dette med en klype salt.
Stockshold
03.12.2024 kl 21:07
2860
Da krympes skyggeflåten å ratene vil nok øke framover
Meget bra for tank dette!
Meget bra for tank dette!
Fjellbris
03.12.2024 kl 19:30
3103
Her er forklaringen:
USA har sanksjonert 35 oljetankere mistenkt for handel med Iran. Det sender Frontline , som har falt nesten 30 prosent på tre måneder, opp 8 prosent. Okeanis Eco Tankers stiger 6 prosent, DHT stiger 5,2 prosent og Hafnia stiger 3,8 prosent.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/12/03/8214652/tankaksjer-bykser-pa-flat-wall-street
USA har sanksjonert 35 oljetankere mistenkt for handel med Iran. Det sender Frontline , som har falt nesten 30 prosent på tre måneder, opp 8 prosent. Okeanis Eco Tankers stiger 6 prosent, DHT stiger 5,2 prosent og Hafnia stiger 3,8 prosent.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/12/03/8214652/tankaksjer-bykser-pa-flat-wall-street
Redigert 03.12.2024 kl 19:31
Du må logge inn for å svare
ibyx
03.12.2024 kl 17:40
3423
Den dukket plutselig bare opp via https://energy.poten.com/poten-daily-briefing-landing igjen.
Opplever dette som ustabilt. Noen ganger kan man bare fylle nye verdier i URL.
I noe begrenset versjon er X bedre kilde:
https://x.com/PotenPartners
Opplever dette som ustabilt. Noen ganger kan man bare fylle nye verdier i URL.
I noe begrenset versjon er X bedre kilde:
https://x.com/PotenPartners
Fjellbris
03.12.2024 kl 17:29
3470
FRO rett opp nesten 9% i USA nå?😀
Nyheter på gang?
…….
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro?mod=search_symbol
Nyheter på gang?
…….
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro?mod=search_symbol
Redigert 03.12.2024 kl 17:30
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
03.12.2024 kl 16:09
3596
Takker! Endrer du linken sjøl for hver dato eller er det et annet sted på poten.com som linker til dagens?
Blue Cow Group
03.12.2024 kl 13:12
3844
Hvor finner du Poten nå? Den linken jeg pleide å bruke har ikke oppdatert siden 14 oktober: https://energy.poten.com/poten-daily-briefing-landing
ibyx
03.12.2024 kl 12:18
3959
Da er FRO kommet inn i betydelig mer "illikvid" terreng...
VOLUME: 289.88K
65 DAY AVG: 977.78K
30% VS AVG
Storsalget 27.11 med ca 900MNOK og VWAP noe i overkant av 185NOK var nok delvis et resultat av at Euronav-FOMO-kapital rant ut igjen?
Dersom ikke rater styrker seg blir det gjerne sidelengs og antagelig ned ved vedvarende lav omsetning?
I slike tilfellet er det ofte kost/nytteverdig å bruke roboter? Innsatsen for å fiske stoploss i minusporteføljer blir relativt attraktiv?
Dersom man også ser tydelige tegn på et svakere secondhand og new build market kan nedtrenden ha fortsatt styrke.
Imidlertid viser oppdatering fra Poten igår vs 26.6:
VLCC $130 (ny) $114 (5yr) samme 26.6
Suez $90 $80 26.6: $85 $83
Afra $75 $70 26.6: $71. $71
VOLUME: 289.88K
65 DAY AVG: 977.78K
30% VS AVG
Storsalget 27.11 med ca 900MNOK og VWAP noe i overkant av 185NOK var nok delvis et resultat av at Euronav-FOMO-kapital rant ut igjen?
Dersom ikke rater styrker seg blir det gjerne sidelengs og antagelig ned ved vedvarende lav omsetning?
I slike tilfellet er det ofte kost/nytteverdig å bruke roboter? Innsatsen for å fiske stoploss i minusporteføljer blir relativt attraktiv?
Dersom man også ser tydelige tegn på et svakere secondhand og new build market kan nedtrenden ha fortsatt styrke.
Imidlertid viser oppdatering fra Poten igår vs 26.6:
VLCC $130 (ny) $114 (5yr) samme 26.6
Suez $90 $80 26.6: $85 $83
Afra $75 $70 26.6: $71. $71
Redigert 03.12.2024 kl 12:19
Du må logge inn for å svare
ibyx
01.12.2024 kl 14:32
5185
Noen oppsummerte momenter (via ChatGPT). Vurder om det gir mening, eller bare bla forbi...
5. Opportunity or Risk?
The unusual discount to NAV for companies like Euronav (and others like Frontline) could present an opportunity or a warning signal, depending on your perspective:
Opportunity: If the market is undervaluing the tanker companies due to an overly cautious outlook on asset values and future earnings, this presents an opportunity for investors to buy stocks at a discount. If market conditions remain strong (e.g., higher oil demand, strong freight rates), the P/NAV discount could close, leading to potential upside.
Risk: Alternatively, if the market is correctly pricing in risks—such as the potential for declining asset values or falling shipping rates in the near future—then this discount could be justified, and buying at these levels could carry more risk.
Conclusion
The current discount to NAV for tanker companies like Euronav, especially in the context of rising asset values, reflects the market's cautious sentiment near the top of the cycle. While cyclical stocks tend to get cheaper as they approach the peak, the unusually large discount compared to historical averages warrants a closer examination. Investors need to weigh whether the market is overly pessimistic or whether it’s factoring in legitimate concerns about future earnings and asset value sustainability.
If you're considering an investment, this context provides a great basis for evaluating whether this is an opportunity (buying at a discount) or a risk (anticipating a cycle correction).
....
Så kan man også stille seg selv (eller som her også spørre ChatGPT el.):
Is the market underemphasizing the effect of inflation if/when it fears the NAV now is too high?
(kun konklusjonen her. Vurder evt graden av "å rope i skogen" som kan være i forhold KI.)
7. Conclusion:
The market may indeed be underemphasizing the effect of inflation when it comes to determining the true value of a fleet in a company like Frontline (FRO). If inflation is a key driver behind the rise in asset values (like secondhand VLCC prices), investors should adjust their NAV calculations accordingly to reflect inflation-adjusted values.
By not adjusting for inflation, the market might be overestimating the risk of overvaluation and underpricing stocks like FRO, especially when considering the long-term cyclical nature of the industry and the factors that have driven recent price increases. In this context, the current P/NAV discount could reflect mispricing due to inflation concerns, rather than an accurate reflection of asset value.
Kanskje ikke den største nøkkelen, men likevel nok til å være "a key driver" som potensielt er undervurdert?
5. Opportunity or Risk?
The unusual discount to NAV for companies like Euronav (and others like Frontline) could present an opportunity or a warning signal, depending on your perspective:
Opportunity: If the market is undervaluing the tanker companies due to an overly cautious outlook on asset values and future earnings, this presents an opportunity for investors to buy stocks at a discount. If market conditions remain strong (e.g., higher oil demand, strong freight rates), the P/NAV discount could close, leading to potential upside.
Risk: Alternatively, if the market is correctly pricing in risks—such as the potential for declining asset values or falling shipping rates in the near future—then this discount could be justified, and buying at these levels could carry more risk.
Conclusion
The current discount to NAV for tanker companies like Euronav, especially in the context of rising asset values, reflects the market's cautious sentiment near the top of the cycle. While cyclical stocks tend to get cheaper as they approach the peak, the unusually large discount compared to historical averages warrants a closer examination. Investors need to weigh whether the market is overly pessimistic or whether it’s factoring in legitimate concerns about future earnings and asset value sustainability.
If you're considering an investment, this context provides a great basis for evaluating whether this is an opportunity (buying at a discount) or a risk (anticipating a cycle correction).
....
Så kan man også stille seg selv (eller som her også spørre ChatGPT el.):
Is the market underemphasizing the effect of inflation if/when it fears the NAV now is too high?
(kun konklusjonen her. Vurder evt graden av "å rope i skogen" som kan være i forhold KI.)
7. Conclusion:
The market may indeed be underemphasizing the effect of inflation when it comes to determining the true value of a fleet in a company like Frontline (FRO). If inflation is a key driver behind the rise in asset values (like secondhand VLCC prices), investors should adjust their NAV calculations accordingly to reflect inflation-adjusted values.
By not adjusting for inflation, the market might be overestimating the risk of overvaluation and underpricing stocks like FRO, especially when considering the long-term cyclical nature of the industry and the factors that have driven recent price increases. In this context, the current P/NAV discount could reflect mispricing due to inflation concerns, rather than an accurate reflection of asset value.
Kanskje ikke den største nøkkelen, men likevel nok til å være "a key driver" som potensielt er undervurdert?
Redigert 01.12.2024 kl 14:57
Du må logge inn for å svare
ibyx
01.12.2024 kl 14:00
5235
Være litt obs på P/NAV historisk og peers kanskje også nå?
SB1M antyder 0.86x P/NAV (based on a NAV of $18.72/share).
https://x.com/ed_fin/status/1863186137407172840
Dessuten går det vel ikke så verst med Suezmax og LR2 sammenlignet med VLCC.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/suezmax-earnings-jump-as-routes-trade-big-gains-back-and-forth/2-1-1746561
TW VLCC på 18400 er uansett et snitt som ligger langt under det FRO oppnår med sin relativt unge flåte..
Husk guiding fra Q3:
VLCC $39,600 (Q3) $44,300 77% (Q4)
Ville vært litt forsiktig med å predikere tung videre nedside her nå.
Kursen er nesten 40% korrigert (og utbyttejustert) fra toppen i mai.
https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/FRONTLINE%20PLC
SB1M antyder 0.86x P/NAV (based on a NAV of $18.72/share).
https://x.com/ed_fin/status/1863186137407172840
Dessuten går det vel ikke så verst med Suezmax og LR2 sammenlignet med VLCC.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/suezmax-earnings-jump-as-routes-trade-big-gains-back-and-forth/2-1-1746561
TW VLCC på 18400 er uansett et snitt som ligger langt under det FRO oppnår med sin relativt unge flåte..
Husk guiding fra Q3:
VLCC $39,600 (Q3) $44,300 77% (Q4)
Ville vært litt forsiktig med å predikere tung videre nedside her nå.
Kursen er nesten 40% korrigert (og utbyttejustert) fra toppen i mai.
https://www.dn.no/investor/aksje/S1725/FRO/FRONTLINE%20PLC
Redigert 01.12.2024 kl 16:29
Du må logge inn for å svare
Parsons
30.11.2024 kl 20:43
5634
Enda en gang, noe av den mest idiotiske analysen jeg noen gang har sett av FRO