Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+
Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 13:41
8528
Hvis sanksjonene opphører går ratene rett i dass, ikke til himmels.
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 13:39
8515
Leste på FA i dag at de som lasta før 10 jan hadde inntil 27 feb på å laste av.
Vil det si at disse som ligger i finskebukta skulle til den nevnte havna kina på sanksjonerte skip? Eller rekker de rett og slett ikke fram før 27 feb fordi de ikke kjører innom suezkanalen lenger?
Vil det si at disse som ligger i finskebukta skulle til den nevnte havna kina på sanksjonerte skip? Eller rekker de rett og slett ikke fram før 27 feb fordi de ikke kjører innom suezkanalen lenger?
Bullen
13.01.2025 kl 13:27
8549
Hvis dette fortsetter, går ratene himmel høyt.
Ambisjonene til Trump er å skape fred mellom Russland og Ukraina.
Det vil han aldri greie uten at sanksjoner på russisk olje og transport opphører
Ambisjonene til Trump er å skape fred mellom Russland og Ukraina.
Det vil han aldri greie uten at sanksjoner på russisk olje og transport opphører
ibyx
13.01.2025 kl 13:14
8509
Det ligger også over 20 crude/produkttankere stille i finskebukta sørøst for Helsinki og lenger inne i russisk farvann.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:27.4/centery:59.7/zoom:8
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:27.4/centery:59.7/zoom:8
ibyx
13.01.2025 kl 13:05
8030
Oppgangen idag indikerer at flere biter på fredagens vesle "oppkrok" i BDTI?
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Bra volum. Mange selgere, mange kjøpere.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Bra volum. Mange selgere, mange kjøpere.
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 12:45
8089
Bullen
13.01.2025 kl 11:01
8006
Trump vil sannsynligvis arbeide hardt for å få olje prisen ned.
Han sier også at han skal skape fred mellom Russland og Ukraina.
Hva da med skyggeflåten?
Han sier også at han skal skape fred mellom Russland og Ukraina.
Hva da med skyggeflåten?
Redigert 13.01.2025 kl 11:02
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 08:59
8264
Endelig mandag, så da kan jeg svare meg sjøl :)
Virker som han mente at det at FRO ikke tar i sanksjonert olje er det som er meningsløst ¨å linke til tapt FRO-inntjening, fra artikkelen:
"Den mørke tankflåten (skyggeflåten) har vokst kraftig som konsekvens av at oljepristaket på russisk olje ble innført i desember 2022, og den utgjør i dag rundt 20 prosent av markedet for tankskip.
Frontline har siden krigen i Ukraina brøt ut sagt nei til all russisk olje og det er ingen tvil om at den mørke flåten har tatt store volumer fra Frontline og andre rederier som har sagt og fortsatt sier nei til å frakte sanksjonert olje.
– Dette er et industrielt og globalt problem og det blir dermed meningsløst å linke dette opp mot tapt inntjening for Frontline. 6 prosent av verdens forbruk av olje er sanksjonert, og siden alt blir transportert sjøveien utgjør dette over 15 prosent av all olje som seiler på de syv hav. Det store problemet er at slike volumer flyttes med liten grad av regulatorisk kontroll og miljømessig sikkerhet, sier adm. direktør Lars Barstad i Frontline."
Virker som han mente at det at FRO ikke tar i sanksjonert olje er det som er meningsløst ¨å linke til tapt FRO-inntjening, fra artikkelen:
"Den mørke tankflåten (skyggeflåten) har vokst kraftig som konsekvens av at oljepristaket på russisk olje ble innført i desember 2022, og den utgjør i dag rundt 20 prosent av markedet for tankskip.
Frontline har siden krigen i Ukraina brøt ut sagt nei til all russisk olje og det er ingen tvil om at den mørke flåten har tatt store volumer fra Frontline og andre rederier som har sagt og fortsatt sier nei til å frakte sanksjonert olje.
– Dette er et industrielt og globalt problem og det blir dermed meningsløst å linke dette opp mot tapt inntjening for Frontline. 6 prosent av verdens forbruk av olje er sanksjonert, og siden alt blir transportert sjøveien utgjør dette over 15 prosent av all olje som seiler på de syv hav. Det store problemet er at slike volumer flyttes med liten grad av regulatorisk kontroll og miljømessig sikkerhet, sier adm. direktør Lars Barstad i Frontline."
True
12.01.2025 kl 01:09
9069
Tror både Kina og Russland vil oppføre seg mye bedre fremover nå som Trump straks er President igjen... Xi og Putin har hatt LITT for god kontakt med hverandre de siste årene og har blitt mye tettere allierte enn hva som kan betegnes som trygt for resten av verden. Tror vi kommer til å gjenoprette litt mer balanse i verden fremover nå, og takk Gud for det. Først og fremst er jeg veldig spent på å se hvordan Trump takler Ukraina krisen og om han faktisk klarer å forskynde frem en løsning på denne. Det hadde iallfall mildt sagt vært veldig positivt.
Vi har opplevd nok faenskap de siste årene nå og det er på tide med ordentlig verdenshelbredelse. Først en grusom pandemi, så et helt grusomt regjeringsskifte som gjorde bare alt verre, og så en krig mellom Russland og Ukraina på toppen av det hele. Nå har Los Angeles tatt fyr i tillegg, så nok er nok. Vi trenger fred og ro mer enn aldri tidligere. Livet har aldri blitt det samme etter pandemien. Kan ikke en gang huske sist jeg var på kino eller at jeg har vært villig til å gå på kino igjen. Det som en gang var normalt er langt ifra normalt lenger.
Vi har opplevd nok faenskap de siste årene nå og det er på tide med ordentlig verdenshelbredelse. Først en grusom pandemi, så et helt grusomt regjeringsskifte som gjorde bare alt verre, og så en krig mellom Russland og Ukraina på toppen av det hele. Nå har Los Angeles tatt fyr i tillegg, så nok er nok. Vi trenger fred og ro mer enn aldri tidligere. Livet har aldri blitt det samme etter pandemien. Kan ikke en gang huske sist jeg var på kino eller at jeg har vært villig til å gå på kino igjen. Det som en gang var normalt er langt ifra normalt lenger.
Redigert 12.01.2025 kl 01:11
Du må logge inn for å svare
JonasKr
12.01.2025 kl 00:19
9083
Xi er ikke dum, jeg antar at han hele tiden har visst at tidspunktet vil komme der han hvertfall delvis må velge side. Etter episoden med Eagle S i Finland og katastrofen med to eldgamle tankskip ved Kertsj tror jeg han skjønner tegninga; han får ikke i pose og sekk lenger. Han kan ikke vise fingern til USA og Europa (blåse i alle sanksjoner) uten at det får konsekvenser, og saken er jo egentlig grei; Kina klarer seg fint uten russisk olje, men de klarer seg ikke uten EU/USA som kunder. At de stenger havner er nok smart, de ligger i forkjøpet.
Flipper
11.01.2025 kl 20:14
9330
Klart den slutningen er gjort sub STEM tidligere enn nyhetene, og like klart befraktere løftet sub.
Redigert 11.01.2025 kl 20:37
Du må logge inn for å svare
Flipper
11.01.2025 kl 19:54
9365
Det er problemet. Iran som eksportør og India Kina har gitt F i skipenes alder og klassisering, og viktigst, forsikring for evt. katastrofer som ingen betaler for.
Har håpet i lang tid at, spesielt Emiratene fikk oppleve en salig forurensning av de '' falske, menneske lavde øyene '' formet som verden; ble utsatt for oljesøl fra en 280.000 tønner. Da hadde de nok sett litt annerledes på å tillate slike skip lasting i sine havner, likeledes deres naboer.
Det ble sagt for en tid tilbake at India hadde satt en grense på eldre skip enn 15 år ikke fikk adgang til deres havner. My foot, hvem tror på det. India kjør også det krumspring. Kjøper Iran og Russisk olje, raffinerer, for så å eksporter Produkter, som lovlig og ikke underlagt sanksjoner.
At Kina har sterkt en havn er helt bein utrolig.
Har håpet i lang tid at, spesielt Emiratene fikk oppleve en salig forurensning av de '' falske, menneske lavde øyene '' formet som verden; ble utsatt for oljesøl fra en 280.000 tønner. Da hadde de nok sett litt annerledes på å tillate slike skip lasting i sine havner, likeledes deres naboer.
Det ble sagt for en tid tilbake at India hadde satt en grense på eldre skip enn 15 år ikke fikk adgang til deres havner. My foot, hvem tror på det. India kjør også det krumspring. Kjøper Iran og Russisk olje, raffinerer, for så å eksporter Produkter, som lovlig og ikke underlagt sanksjoner.
At Kina har sterkt en havn er helt bein utrolig.
Parsons
11.01.2025 kl 19:07
9431
Ja mulig ibyx tjener på den? eller taper alt ?
Mitt synspunk er, TA er vel den beste å navigere etter :)
Mitt synspunk er, TA er vel den beste å navigere etter :)
Okris
11.01.2025 kl 19:01
9378
Ja, og etter 45 dager så er vi over i vår/sommersesong som historisk har de laveste ratene. En short på 200kr som ivrige Ibyx nevnte i en tidligere melding her er kanskje ikke så dumt.
Parsons
11.01.2025 kl 18:31
9421
Mulig, så må man vente i 45 dager på at ratene stiger ? det er 45 dagers delay på sanksjonene, bare å forberede seg på yo yo i forhold til nyheter og rater.
JonasKr
11.01.2025 kl 17:19
9426
Mange meninger :-)
Problemet med skyggeflåten er at den består av enorme mengder skip som ville blitt skrapet under normale forhold. Hvis disse skipene skulle fulgt IMOs krav ville de vært totalt ulønnsomme, men de får love å seile uforsiket, uten service, og med masse feil.
Disse skipene tar jo da jobbene til den lovlige flåten. Dermed tror jeg definitivt ratene ville steget om man fikk fjernet alle skip som ikke følger IMOs krav.
Igjen - det hårreisende her er jo at Kina/India & co tilsynelatende ikke bryr seg om at det seiler drøssevis av potensielle miljøkatastrofer der ute. Om Gud forby det katastrofale skulle skje, at det blir lekkasje fra en VLCC, håper jeg inderlig det skjer i Kinas eller Indias farvann.
Problemet med skyggeflåten er at den består av enorme mengder skip som ville blitt skrapet under normale forhold. Hvis disse skipene skulle fulgt IMOs krav ville de vært totalt ulønnsomme, men de får love å seile uforsiket, uten service, og med masse feil.
Disse skipene tar jo da jobbene til den lovlige flåten. Dermed tror jeg definitivt ratene ville steget om man fikk fjernet alle skip som ikke følger IMOs krav.
Igjen - det hårreisende her er jo at Kina/India & co tilsynelatende ikke bryr seg om at det seiler drøssevis av potensielle miljøkatastrofer der ute. Om Gud forby det katastrofale skulle skje, at det blir lekkasje fra en VLCC, håper jeg inderlig det skjer i Kinas eller Indias farvann.
Okris
11.01.2025 kl 16:07
9421
Bra at skyggeflåten sanksjoneres, men vil det slå ut på økte VLCC rater? Foreløpig har året startet svakt med synkende tonnasje dager og etterslep av lave volumer i desember og ledig kapasitet vil muligens gjøre at ratene ikke bykser opp på disse saksjonene alene, uansett lite trolig på kort sikt. Befrakterne melder tilbake til oss om at de enkelt skaffer ledig kapasitet og da stiger ikke ratene.
Kinesisk nyttår er tidlig i år (28.januar og en ukes tid frem). Kina står stille i denne perioden og vi vil først se et eventuelt uptick i vlcc litt ut i februar.
Trump inn 20.januar og har «lovt» å avslutte krigen på 24t. Kan sanksjonene være et forhandlingskort mot Putin og at så raskt Trump og Putin møtes til samtaler så vil kanskje Trump tilpasse disse sanksjonene slik at Putin blir greiere å forhandle med i tillegg til å ikke legge ekstra press på energiprisene.
Kursen opp fra 150 til 200kr siden 20.desember på forventning om at ratene skal stige. Ratene fortsatt på desember nivå nå og de må/bør stige ganske raskt denne eller neste uke, ellers faller vel kursen tilbake?
Nyttig lesning i denne linken:
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-dirty-tonne-days-vlcc/
Kinesisk nyttår er tidlig i år (28.januar og en ukes tid frem). Kina står stille i denne perioden og vi vil først se et eventuelt uptick i vlcc litt ut i februar.
Trump inn 20.januar og har «lovt» å avslutte krigen på 24t. Kan sanksjonene være et forhandlingskort mot Putin og at så raskt Trump og Putin møtes til samtaler så vil kanskje Trump tilpasse disse sanksjonene slik at Putin blir greiere å forhandle med i tillegg til å ikke legge ekstra press på energiprisene.
Kursen opp fra 150 til 200kr siden 20.desember på forventning om at ratene skal stige. Ratene fortsatt på desember nivå nå og de må/bør stige ganske raskt denne eller neste uke, ellers faller vel kursen tilbake?
Nyttig lesning i denne linken:
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-dirty-tonne-days-vlcc/
Redigert 11.01.2025 kl 16:31
Du må logge inn for å svare
JonasKr
11.01.2025 kl 14:42
9516
Bra! Dette måtte komme. Helt uholdbart med en todelt flåte, der den ene er underlagt strenge og kostbare miljø og sikkerhetsregler, mens den andre kan gi fullstendig beng uten konsekvenser.
Det er en skam at det ikke er gjort sterke tiltak tidligere, og en ennå større skam at Kina/India & co kjøper olje fra skip som utgjør en enorm klimarisiko.
Det er en skam at det ikke er gjort sterke tiltak tidligere, og en ennå større skam at Kina/India & co kjøper olje fra skip som utgjør en enorm klimarisiko.
Redigert 11.01.2025 kl 14:42
Du må logge inn for å svare
JonasKr
11.01.2025 kl 14:34
9236
DividendYield skrev Eller som solgte seg ut da den var dyr og kjøpte igjen da den ble billig
Hadde vært drømmen det ja :-)
Det viktigste er dog å ikke være den siste idioten som selger før kursen begynner å stige igjen, en smell jeg gikk på alt for ofte i mine tidligere aksje-dager.
Det viktigste er dog å ikke være den siste idioten som selger før kursen begynner å stige igjen, en smell jeg gikk på alt for ofte i mine tidligere aksje-dager.
stockwalker
11.01.2025 kl 13:43
9184
Russland sliter nå med transport av gjenværende frakt når skyggeflåten forvitrer av sanksjoner .. godt å ha aksje i "clean" tankers
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/01/11/7493037/
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/01/11/7493037/
DividendYield
10.01.2025 kl 22:57
9639
Fjellbris skrev Mange som solgte for tidlig i FRO ja.
Eller som solgte seg ut da den var dyr og kjøpte igjen da den ble billig
Redigert 10.01.2025 kl 22:57
Du må logge inn for å svare
ibyx
10.01.2025 kl 19:21
9905
Fjellbris skrev Mange som solgte for tidlig i FRO ja.
Helt klart!
Vurderer å sette min første short! 😅
Landbridge Glory (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Glasford Shipping (HKG) Heidmar [Oman (GOO) load] (TCE: RV USD 31K @ 45 days / Actual USD 22K @ 60 days)
Maria A.Angelicoussis (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Orlen Maran Tankers Management (TCE: RV USD 29K @ 34 days / Actual USD 33K @ 32 days)
Men så hentet BDTI inn de tre siste dagers fall.... (fortsatt ned ca 12% siste 8)
FOMO-kraften i FRO skal man ikke kimse av...
Vurderer å sette min første short! 😅
Landbridge Glory (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Glasford Shipping (HKG) Heidmar [Oman (GOO) load] (TCE: RV USD 31K @ 45 days / Actual USD 22K @ 60 days)
Maria A.Angelicoussis (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Orlen Maran Tankers Management (TCE: RV USD 29K @ 34 days / Actual USD 33K @ 32 days)
Men så hentet BDTI inn de tre siste dagers fall.... (fortsatt ned ca 12% siste 8)
FOMO-kraften i FRO skal man ikke kimse av...
Flipper
10.01.2025 kl 13:02
5324
Det var jo flere år siden vi så dette, jeg var sløv til ikke å se det da. Iran kjøpte jo via nydannede skjell selskaper ingen hadde hørt om før til vanvittige priser..... Helt enig med deg, catch 22 for N/B bestillinger nå....
Flipper
10.01.2025 kl 12:58
5310
Fresh VLCC sanctions threaten to leave up to 12% of global fleet on blacklist, analyst warns.
US has 100 more tankers, Russian oil companies and traders in its sanctions crosshairs.
In 2024, UANI identified 132 new vessels engaged in shipping Iranian oil, bringing the total number of “ghost fleet” tankers it tracks to 477.
A coalition of more than 30 countries has called for a detailed review of existing global shipping rules to find ways of putting extra pressure on the shadow fleet that has swelled in response to western sanctions.
The group, including the European Union and shipowner group Intertanko, is proposing the move to the International Maritime Organization.
Siste på skyggeflåten: Maritime intelligence firm Windward said it has identified 1,300 dark fleet vessels that are involved in deceptive shipping practices while carrying out the clandestine trade of sanctioned commodities.
Follows criticism from Frontline chief executive Lars Barstad who argues regulators and governments have been “sleeping behind the wheel”.
US has 100 more tankers, Russian oil companies and traders in its sanctions crosshairs.
In 2024, UANI identified 132 new vessels engaged in shipping Iranian oil, bringing the total number of “ghost fleet” tankers it tracks to 477.
A coalition of more than 30 countries has called for a detailed review of existing global shipping rules to find ways of putting extra pressure on the shadow fleet that has swelled in response to western sanctions.
The group, including the European Union and shipowner group Intertanko, is proposing the move to the International Maritime Organization.
Siste på skyggeflåten: Maritime intelligence firm Windward said it has identified 1,300 dark fleet vessels that are involved in deceptive shipping practices while carrying out the clandestine trade of sanctioned commodities.
Follows criticism from Frontline chief executive Lars Barstad who argues regulators and governments have been “sleeping behind the wheel”.
Redigert 10.01.2025 kl 13:09
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
10.01.2025 kl 12:25
5386
"Det prises kanskje inn rater vi ikke har ennå nå?"
Helt klart. De går på forventninger nå, fått en fin trifecta av sanksjoner mot cosco, og den kinesiske havna som ikke vil ta imot skyggeflåtebåter og forventa sanksjoner mot Iran og flere fartøy i skyggeflåten.
Samtidig var veldig mye negatititet prisa inn fra før, det skulle ikke mye til for en opptur
Helt klart. De går på forventninger nå, fått en fin trifecta av sanksjoner mot cosco, og den kinesiske havna som ikke vil ta imot skyggeflåtebåter og forventa sanksjoner mot Iran og flere fartøy i skyggeflåten.
Samtidig var veldig mye negatititet prisa inn fra før, det skulle ikke mye til for en opptur
ibyx
10.01.2025 kl 12:00
5407
Det prises kanskje inn rater vi ikke har ennå nå?
Men det har vært fine volum på oppgangen. Optimismen er der.
Vel. Mange har jo solgt disse volumene også selvsagt...
Men det har vært fine volum på oppgangen. Optimismen er der.
Vel. Mange har jo solgt disse volumene også selvsagt...
Parsons
10.01.2025 kl 11:57
5400
Jeg er inne i FRO og Hunt, største delen er i FRO.
Men hvis dette snur nå og vi får rater Hunt kan tjene penger på så kan det bli store oppganger der , som vi ser i dag.
Men hvis dette snur nå og vi får rater Hunt kan tjene penger på så kan det bli store oppganger der , som vi ser i dag.
ibyx
10.01.2025 kl 11:37
5469
Oi oi! Spennende å se om dette blir en "FOMO-felle" med økt short nå!
Når må snart BDTI få et kraftløft. Hvis ikke kan de bare legge ned bedriften som useriøs... 📉🎪😅
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Når må snart BDTI få et kraftløft. Hvis ikke kan de bare legge ned bedriften som useriøs... 📉🎪😅
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Blue Cow Group
10.01.2025 kl 11:23
5497
Cutter skrev Sikkert bare en måte å uttrykke 'vi klager ikke'
På hva? Skyggeflåten? Eller nedgangen i rater? Sikkert bare enda en villedende overskrift i forhold til hva som faktisk ble sagt.
Går unna nå da, Fro, OET og Hafnia i rakettfart idag. Midtøsten-Asia opp 7% til WS 47 i går (evt i forgårs, går litt i surr med når jeg mottar nyhetsbreva)
Går unna nå da, Fro, OET og Hafnia i rakettfart idag. Midtøsten-Asia opp 7% til WS 47 i går (evt i forgårs, går litt i surr med når jeg mottar nyhetsbreva)
stockwalker
10.01.2025 kl 09:07
5817
DN/ Tradewinds .. antrydes det steam
Kinesisk portforbud kan styrke VLCC-markedet
På radaren: I et nytt trekk, som kan endre spillereglene, har Shandong Ports Group i Kina valgt å nekte havneanløp for skip som transporterer olje fra Iran, Venezuela og Russland – alle underlagt amerikanske sanksjoner. Dette tiltaket, rettet mot den såkalte «skyggeflåten» som ofte opererer i skyggen av internasjonale regelverk, kan ha betydelige konsekvenser for verdens tankmarked.
Under dekk: I fjor sto Shandong-havnene for lossing av omtrent 670.000 fat iransk råolje per dag, nesten halvparten av Irans daglige eksport. Når disse volumene må erstattes av mer regulære handelsstrømmer, som fra Saudi-Arabia, ventes det økt etterspørsel etter VLCC-ere i den ikke-sanksjonerte flåten.
Om bord: Analytikere fra Fearnley Securities anslår at dette kan kreve minst 16 ekstra skip og drive ratene oppover. Tiltaket kan derfor bli en etterlengtet opptur for en sektor som stadig leter etter stabile inntektskilder.
Kinesisk portforbud kan styrke VLCC-markedet
På radaren: I et nytt trekk, som kan endre spillereglene, har Shandong Ports Group i Kina valgt å nekte havneanløp for skip som transporterer olje fra Iran, Venezuela og Russland – alle underlagt amerikanske sanksjoner. Dette tiltaket, rettet mot den såkalte «skyggeflåten» som ofte opererer i skyggen av internasjonale regelverk, kan ha betydelige konsekvenser for verdens tankmarked.
Under dekk: I fjor sto Shandong-havnene for lossing av omtrent 670.000 fat iransk råolje per dag, nesten halvparten av Irans daglige eksport. Når disse volumene må erstattes av mer regulære handelsstrømmer, som fra Saudi-Arabia, ventes det økt etterspørsel etter VLCC-ere i den ikke-sanksjonerte flåten.
Om bord: Analytikere fra Fearnley Securities anslår at dette kan kreve minst 16 ekstra skip og drive ratene oppover. Tiltaket kan derfor bli en etterlengtet opptur for en sektor som stadig leter etter stabile inntektskilder.
Blue Cow Group
10.01.2025 kl 08:38
5901
Noen som har abbo eller evt ikke lest sin éne plussartikkel denna uka? Hva er det som er meningsløst å koble mot tapt frontline-inntjening i en artikkel som omhandler skyggeflåten?
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/09/8227711/meningslost-a-linke-dette-mot-tapt-frontline-inntjening
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/09/8227711/meningslost-a-linke-dette-mot-tapt-frontline-inntjening
mellomulv
10.01.2025 kl 07:43
6098
Nå er det full steam ahead! Vi kaster loss og setter kursen mot 250!
ibyx
09.01.2025 kl 19:52
6519
25.9.2023
Det var forrige gang BDTI var under 800. 799.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Noen klikker over 30k fortsatt:
Maria A.Angelicoussis (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Orlen Maran Tankers Management (TCE: RV USD 29K @ 34 days / Actual USD 33K @ 32 days)
nesten:
Agitos (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Trafigura Heidmar (TCE: RV USD 29K @ 49 days / Actual USD 29K @ 50 days)
Lenge siden FRO har meldt noe. 16. desember: Front Tweed (2022) 18k
https://app.tankersinternational.com/fixtures/95780501-b94c-4412-8dfd-6f87aab7c812
Det var forrige gang BDTI var under 800. 799.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Noen klikker over 30k fortsatt:
Maria A.Angelicoussis (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Orlen Maran Tankers Management (TCE: RV USD 29K @ 34 days / Actual USD 33K @ 32 days)
nesten:
Agitos (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Trafigura Heidmar (TCE: RV USD 29K @ 49 days / Actual USD 29K @ 50 days)
Lenge siden FRO har meldt noe. 16. desember: Front Tweed (2022) 18k
https://app.tankersinternational.com/fixtures/95780501-b94c-4412-8dfd-6f87aab7c812
Redigert 09.01.2025 kl 20:05
Du må logge inn for å svare
Ramn
09.01.2025 kl 19:36
6522
Generelt sett kan leveringstiden for en nybygd VLCC tanker variere fra 2 til 3 år fra bestilling til levering. Jeg tror ikke at nybygg blir bestilt pga dårlige rater og sjangsen med å bestille på "gode rater" i dag, er gjerne borte som dugg for solen når du får skipet. Egentlig styrer ratene mye mer "tankbåt bruktmarkedet" , så når ratene blir for gode koster et gammelt skip for mye i forhold til ett nytt skip. Vi er ikke der akkurat, så asset value i selskap blir påvirket mye mer av hva dagens rater er, enn hva det koster å bygge et nytt skip. Den prisen bestemmes gjerne av andre parameter.... men gode priser oppstår i forbindeles med at verftene er tomme for jobb og subsidierer bygging for å minisere tap i konsernet.
Redigert 09.01.2025 kl 19:50
Du må logge inn for å svare
JonasKr
08.01.2025 kl 23:31
7072
Det er delte meninger, men mange mener nybyggprisene ikke vil gå ned tross ratefallet. Det er få verft, og de bygger heller tørrbulk, containerskip og gasstankere enn å produsere VLCCer på billigsalg. Hvorfor? De trenger ikke, det bestilles mer enn nok av andre skip. Inflasjonen treffer alle, og det er rett og slett ikke lønnsomt å gå særlig ned i nybyggpris. Jeg tror de som forventer kraftig fall i asset-verdier pga ratefallet er på bærtur.
ibyx
08.01.2025 kl 18:34
7411
Minner om at BDTI fortsetter å falle i ettermiddag. 6 røde i strekk med samlet ca 14% nedgang.
Ingen råd. Kun følg med.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
edit. denne via Shareville/Poten kan man også ta til etterretning.
https://x.com/PotenTankers/status/1877037350334738848
Ingen råd. Kun følg med.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
edit. denne via Shareville/Poten kan man også ta til etterretning.
https://x.com/PotenTankers/status/1877037350334738848
Redigert 08.01.2025 kl 20:32
Du må logge inn for å svare
Flipper
08.01.2025 kl 17:55
7172
Nybyggprisene var for ca. 3 år siden ca. 90/92 mill for en VLCC, før verftene fikk alle bestillinger på kontainer skip først og fremst, men mye annet som, LPG- GLNG, .....
Nå koster vel en N/B på $ 130/140 nivået !
Solgte halvparten av FRO for 284. Snitt 84.
Sitter i ro, spesielt til vi får revidert statsbudsjett etter valget i september.
37.9 % skatt på gevinst OG utbytte er ikke skatt, men beslagleggelse. Som sagt tidligere. Det er lett å
fordele det andre har skapt.
Godt Nytt År, fremover ser det lyst ut. Etter skattesatsen er edruelig igjen er det kun å vurdere, når selger jeg ?
Nå koster vel en N/B på $ 130/140 nivået !
Solgte halvparten av FRO for 284. Snitt 84.
Sitter i ro, spesielt til vi får revidert statsbudsjett etter valget i september.
37.9 % skatt på gevinst OG utbytte er ikke skatt, men beslagleggelse. Som sagt tidligere. Det er lett å
fordele det andre har skapt.
Godt Nytt År, fremover ser det lyst ut. Etter skattesatsen er edruelig igjen er det kun å vurdere, når selger jeg ?
Flipper
08.01.2025 kl 17:43
7007
ibyx, bra innlegg som alltid. Noterte meg også volumet høyt NYSE i går.
5.7 Mill aksjer omsatt på en dag.
Minner om at totalt har selskapet 223 Mill aksjer, !
5.7 Mill aksjer omsatt på en dag.
Minner om at totalt har selskapet 223 Mill aksjer, !
Flipper
08.01.2025 kl 17:37
6863
Fearnleys uke rapport VLCC
VLCC daily earnings continue to be under pressure, about $20k/day for the best of them on a MEG/east round voyage with no waiting time, whereas the older contingency struggle to cover OPEX. However, it would appear that the rot has stopped if nothing else, stabilising in the low W40’s. Increased activity in the Atlantic as well, with the west/east arb encouraging eastern buyers. Even North Sea bbls are said to be in play in addition to USG, Wafr and Brazil. So far not made a positive rate impact but the list is shortening and is not really being topped up by ballasters from the east on spec. Paper trading up.
VLCC daily earnings continue to be under pressure, about $20k/day for the best of them on a MEG/east round voyage with no waiting time, whereas the older contingency struggle to cover OPEX. However, it would appear that the rot has stopped if nothing else, stabilising in the low W40’s. Increased activity in the Atlantic as well, with the west/east arb encouraging eastern buyers. Even North Sea bbls are said to be in play in addition to USG, Wafr and Brazil. So far not made a positive rate impact but the list is shortening and is not really being topped up by ballasters from the east on spec. Paper trading up.
ibyx
08.01.2025 kl 08:55
7026
NYSE-shorten er faktisk ganske lav (pr 15.12). Nesten laveste på et års tid. Det er ikke der oppgangen ligger og det er heller ikke duket for "shortrally".
Om noe så ble det heller satt litt short på gårsdagens oppgang?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
OSE-shorten vet jo kun de mest velinformerte noe om... Dette passer nok NYSE-markedet godt.
Oppgangen skyldes nok mest *forvventninger* til rateøkninger pga av snakket om flere *kanskje* effektive sanksjoner...?
Om noe så ble det heller satt litt short på gårsdagens oppgang?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
OSE-shorten vet jo kun de mest velinformerte noe om... Dette passer nok NYSE-markedet godt.
Oppgangen skyldes nok mest *forvventninger* til rateøkninger pga av snakket om flere *kanskje* effektive sanksjoner...?
Redigert 08.01.2025 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
JonasKr
08.01.2025 kl 08:19
6871
Fjellbris skrev FRO sluttet opp 11,4% i USA i kveld.
Hehe jepp, håper shortfolket har fått dekt inn ;-)
Blue Cow Group
07.01.2025 kl 21:03
7259
Helt klart svakt over hele linja, poten daily har 1yr rates på 41,500 og 35,000 VLCC/Suez, pleide vel å ligge rundt 50 og 45 selv da ratene fluktuerte de siste 12-18mnd.
Nybyggprisene holder seg høye og nå er vel det meste av negativitet prisa inn på 150,-, sist USA sanksjonerte tankere gjorde vi et plutselig hopp til 190 for å synke helt til 150, får se om denna oppturen holder seg og vi faktisk får se endra ruter og færre sanksjonerte skip i drift.
For FRO blir det vel fort vanskelig med en såpass stor flåte, men f.eks okeanis burde vel være et bra kjøp når du ser deres slutninger vs FRO sine. Bare en drøy måned til Q4, der skal det vel være ganske stor forskjell på oppnådde rater. Sånn egentlig egentlig kan det kanskje være smart å være ute når resultata kommer, ingen av dem kan vel ventes å forsvare en særlig høy kurs?
Mye psykologi på børs, og fryktelig mange småsparere i tank som har hatt store forventninger lenge nå kan fort drive et FOMO-rally.
Nybyggprisene holder seg høye og nå er vel det meste av negativitet prisa inn på 150,-, sist USA sanksjonerte tankere gjorde vi et plutselig hopp til 190 for å synke helt til 150, får se om denna oppturen holder seg og vi faktisk får se endra ruter og færre sanksjonerte skip i drift.
For FRO blir det vel fort vanskelig med en såpass stor flåte, men f.eks okeanis burde vel være et bra kjøp når du ser deres slutninger vs FRO sine. Bare en drøy måned til Q4, der skal det vel være ganske stor forskjell på oppnådde rater. Sånn egentlig egentlig kan det kanskje være smart å være ute når resultata kommer, ingen av dem kan vel ventes å forsvare en særlig høy kurs?
Mye psykologi på børs, og fryktelig mange småsparere i tank som har hatt store forventninger lenge nå kan fort drive et FOMO-rally.
Redigert 07.01.2025 kl 21:03
Du må logge inn for å svare
ibyx
07.01.2025 kl 20:58
7178
Som daytrader er det kanskje lurt å ta gevinst på så kraftig oppgang?
Men TA har vel sine begrensninger her? Uten ratoppgang er det vel grenser for hvor langt psykologien kan drive de opp "fiktivt"?
Går man ganske nøyaktig 3 år tilbake lå BDTI på ca 700 (- ca 15%). Kursen var da (utbyttejustert) ca 100NOK.
Kort tid etter kom krigen og indexen doblet seg på få dager.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Det kan fortsatt være en del luft igjen i FRO med andre ord?
Men TA har vel sine begrensninger her? Uten ratoppgang er det vel grenser for hvor langt psykologien kan drive de opp "fiktivt"?
Går man ganske nøyaktig 3 år tilbake lå BDTI på ca 700 (- ca 15%). Kursen var da (utbyttejustert) ca 100NOK.
Kort tid etter kom krigen og indexen doblet seg på få dager.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Det kan fortsatt være en del luft igjen i FRO med andre ord?
Redigert 07.01.2025 kl 21:05
Du må logge inn for å svare
Parsons
07.01.2025 kl 20:19
7248
Ja ta gevinst på en sterk dag ? eller se på om TA kan hjelpe? kan jo være en snu opp vi ser nu, jeg velger å se sånn på det, kan godt være vi ser nedgang i morgen, men det forandrer ikke en tidlig trend oppover.
ibyx
07.01.2025 kl 20:00
7255
Kanskje den legger seg til i traderkanalen 14-16USD i påvente sterkere rater?
Kanskje er ikke TankersInt tilstrekkelig måleverktøy for å "fange" FRO?
Hva da med BDTI?
https://en.stockq.org/index/BDTI.php er 813. Det er laveste siden slutten av september 2023.
Kursen er da også nesten identisk!
BDTI bekrefter egentlig inntrykket man sitter igjen med ved å studere TI. Desemberoppgangen er ikke bare blåst, den er også "toppet" med ytterligere ca 10% fall...
Finn feilen?
Logout?
Q3 ble Q4 som ble Q1 som har startet dårlig (ratemessig).
NYSE idag
VOLUME: 5.74M
65 DAY AVG: 2.58M
223% VS AVG
Mange som går inn og vil forsvare rateforventninger på dette nivået altså. Men også mange som formodentlig tar gevinst eller benytter anledningen til å komme seg ut på en sterk dag?
Kanskje er ikke TankersInt tilstrekkelig måleverktøy for å "fange" FRO?
Hva da med BDTI?
https://en.stockq.org/index/BDTI.php er 813. Det er laveste siden slutten av september 2023.
Kursen er da også nesten identisk!
BDTI bekrefter egentlig inntrykket man sitter igjen med ved å studere TI. Desemberoppgangen er ikke bare blåst, den er også "toppet" med ytterligere ca 10% fall...
Finn feilen?
Logout?
Q3 ble Q4 som ble Q1 som har startet dårlig (ratemessig).
NYSE idag
VOLUME: 5.74M
65 DAY AVG: 2.58M
223% VS AVG
Mange som går inn og vil forsvare rateforventninger på dette nivået altså. Men også mange som formodentlig tar gevinst eller benytter anledningen til å komme seg ut på en sterk dag?
Redigert 07.01.2025 kl 20:06
Du må logge inn for å svare