Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+
Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32
Du må logge inn for å svare
ibyx
10.01.2025 kl 19:21
9002
Fjellbris skrev Mange som solgte for tidlig i FRO ja.
Helt klart!
Vurderer å sette min første short! 😅
Landbridge Glory (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Glasford Shipping (HKG) Heidmar [Oman (GOO) load] (TCE: RV USD 31K @ 45 days / Actual USD 22K @ 60 days)
Maria A.Angelicoussis (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Orlen Maran Tankers Management (TCE: RV USD 29K @ 34 days / Actual USD 33K @ 32 days)
Men så hentet BDTI inn de tre siste dagers fall.... (fortsatt ned ca 12% siste 8)
FOMO-kraften i FRO skal man ikke kimse av...
Vurderer å sette min første short! 😅
Landbridge Glory (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Glasford Shipping (HKG) Heidmar [Oman (GOO) load] (TCE: RV USD 31K @ 45 days / Actual USD 22K @ 60 days)
Maria A.Angelicoussis (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Orlen Maran Tankers Management (TCE: RV USD 29K @ 34 days / Actual USD 33K @ 32 days)
Men så hentet BDTI inn de tre siste dagers fall.... (fortsatt ned ca 12% siste 8)
FOMO-kraften i FRO skal man ikke kimse av...
DividendYield
10.01.2025 kl 22:57
8735
Fjellbris skrev Mange som solgte for tidlig i FRO ja.
Eller som solgte seg ut da den var dyr og kjøpte igjen da den ble billig
Redigert 10.01.2025 kl 22:57
Du må logge inn for å svare
stockwalker
11.01.2025 kl 13:43
8280
Russland sliter nå med transport av gjenværende frakt når skyggeflåten forvitrer av sanksjoner .. godt å ha aksje i "clean" tankers
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/01/11/7493037/
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/01/11/7493037/
JonasKr
11.01.2025 kl 14:34
8334
DividendYield skrev Eller som solgte seg ut da den var dyr og kjøpte igjen da den ble billig
Hadde vært drømmen det ja :-)
Det viktigste er dog å ikke være den siste idioten som selger før kursen begynner å stige igjen, en smell jeg gikk på alt for ofte i mine tidligere aksje-dager.
Det viktigste er dog å ikke være den siste idioten som selger før kursen begynner å stige igjen, en smell jeg gikk på alt for ofte i mine tidligere aksje-dager.
JonasKr
11.01.2025 kl 14:42
8617
Bra! Dette måtte komme. Helt uholdbart med en todelt flåte, der den ene er underlagt strenge og kostbare miljø og sikkerhetsregler, mens den andre kan gi fullstendig beng uten konsekvenser.
Det er en skam at det ikke er gjort sterke tiltak tidligere, og en ennå større skam at Kina/India & co kjøper olje fra skip som utgjør en enorm klimarisiko.
Det er en skam at det ikke er gjort sterke tiltak tidligere, og en ennå større skam at Kina/India & co kjøper olje fra skip som utgjør en enorm klimarisiko.
Redigert 11.01.2025 kl 14:42
Du må logge inn for å svare
Okris
11.01.2025 kl 16:07
8522
Bra at skyggeflåten sanksjoneres, men vil det slå ut på økte VLCC rater? Foreløpig har året startet svakt med synkende tonnasje dager og etterslep av lave volumer i desember og ledig kapasitet vil muligens gjøre at ratene ikke bykser opp på disse saksjonene alene, uansett lite trolig på kort sikt. Befrakterne melder tilbake til oss om at de enkelt skaffer ledig kapasitet og da stiger ikke ratene.
Kinesisk nyttår er tidlig i år (28.januar og en ukes tid frem). Kina står stille i denne perioden og vi vil først se et eventuelt uptick i vlcc litt ut i februar.
Trump inn 20.januar og har «lovt» å avslutte krigen på 24t. Kan sanksjonene være et forhandlingskort mot Putin og at så raskt Trump og Putin møtes til samtaler så vil kanskje Trump tilpasse disse sanksjonene slik at Putin blir greiere å forhandle med i tillegg til å ikke legge ekstra press på energiprisene.
Kursen opp fra 150 til 200kr siden 20.desember på forventning om at ratene skal stige. Ratene fortsatt på desember nivå nå og de må/bør stige ganske raskt denne eller neste uke, ellers faller vel kursen tilbake?
Nyttig lesning i denne linken:
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-dirty-tonne-days-vlcc/
Kinesisk nyttår er tidlig i år (28.januar og en ukes tid frem). Kina står stille i denne perioden og vi vil først se et eventuelt uptick i vlcc litt ut i februar.
Trump inn 20.januar og har «lovt» å avslutte krigen på 24t. Kan sanksjonene være et forhandlingskort mot Putin og at så raskt Trump og Putin møtes til samtaler så vil kanskje Trump tilpasse disse sanksjonene slik at Putin blir greiere å forhandle med i tillegg til å ikke legge ekstra press på energiprisene.
Kursen opp fra 150 til 200kr siden 20.desember på forventning om at ratene skal stige. Ratene fortsatt på desember nivå nå og de må/bør stige ganske raskt denne eller neste uke, ellers faller vel kursen tilbake?
Nyttig lesning i denne linken:
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-dirty-tonne-days-vlcc/
Redigert 11.01.2025 kl 16:31
Du må logge inn for å svare
JonasKr
11.01.2025 kl 17:19
8527
Mange meninger :-)
Problemet med skyggeflåten er at den består av enorme mengder skip som ville blitt skrapet under normale forhold. Hvis disse skipene skulle fulgt IMOs krav ville de vært totalt ulønnsomme, men de får love å seile uforsiket, uten service, og med masse feil.
Disse skipene tar jo da jobbene til den lovlige flåten. Dermed tror jeg definitivt ratene ville steget om man fikk fjernet alle skip som ikke følger IMOs krav.
Igjen - det hårreisende her er jo at Kina/India & co tilsynelatende ikke bryr seg om at det seiler drøssevis av potensielle miljøkatastrofer der ute. Om Gud forby det katastrofale skulle skje, at det blir lekkasje fra en VLCC, håper jeg inderlig det skjer i Kinas eller Indias farvann.
Problemet med skyggeflåten er at den består av enorme mengder skip som ville blitt skrapet under normale forhold. Hvis disse skipene skulle fulgt IMOs krav ville de vært totalt ulønnsomme, men de får love å seile uforsiket, uten service, og med masse feil.
Disse skipene tar jo da jobbene til den lovlige flåten. Dermed tror jeg definitivt ratene ville steget om man fikk fjernet alle skip som ikke følger IMOs krav.
Igjen - det hårreisende her er jo at Kina/India & co tilsynelatende ikke bryr seg om at det seiler drøssevis av potensielle miljøkatastrofer der ute. Om Gud forby det katastrofale skulle skje, at det blir lekkasje fra en VLCC, håper jeg inderlig det skjer i Kinas eller Indias farvann.
Parsons
11.01.2025 kl 18:31
8524
Mulig, så må man vente i 45 dager på at ratene stiger ? det er 45 dagers delay på sanksjonene, bare å forberede seg på yo yo i forhold til nyheter og rater.
Okris
11.01.2025 kl 19:01
8481
Ja, og etter 45 dager så er vi over i vår/sommersesong som historisk har de laveste ratene. En short på 200kr som ivrige Ibyx nevnte i en tidligere melding her er kanskje ikke så dumt.
Parsons
11.01.2025 kl 19:07
8534
Ja mulig ibyx tjener på den? eller taper alt ?
Mitt synspunk er, TA er vel den beste å navigere etter :)
Mitt synspunk er, TA er vel den beste å navigere etter :)
Flipper
11.01.2025 kl 19:54
8466
Det er problemet. Iran som eksportør og India Kina har gitt F i skipenes alder og klassisering, og viktigst, forsikring for evt. katastrofer som ingen betaler for.
Har håpet i lang tid at, spesielt Emiratene fikk oppleve en salig forurensning av de '' falske, menneske lavde øyene '' formet som verden; ble utsatt for oljesøl fra en 280.000 tønner. Da hadde de nok sett litt annerledes på å tillate slike skip lasting i sine havner, likeledes deres naboer.
Det ble sagt for en tid tilbake at India hadde satt en grense på eldre skip enn 15 år ikke fikk adgang til deres havner. My foot, hvem tror på det. India kjør også det krumspring. Kjøper Iran og Russisk olje, raffinerer, for så å eksporter Produkter, som lovlig og ikke underlagt sanksjoner.
At Kina har sterkt en havn er helt bein utrolig.
Har håpet i lang tid at, spesielt Emiratene fikk oppleve en salig forurensning av de '' falske, menneske lavde øyene '' formet som verden; ble utsatt for oljesøl fra en 280.000 tønner. Da hadde de nok sett litt annerledes på å tillate slike skip lasting i sine havner, likeledes deres naboer.
Det ble sagt for en tid tilbake at India hadde satt en grense på eldre skip enn 15 år ikke fikk adgang til deres havner. My foot, hvem tror på det. India kjør også det krumspring. Kjøper Iran og Russisk olje, raffinerer, for så å eksporter Produkter, som lovlig og ikke underlagt sanksjoner.
At Kina har sterkt en havn er helt bein utrolig.
Flipper
11.01.2025 kl 20:14
8434
Klart den slutningen er gjort sub STEM tidligere enn nyhetene, og like klart befraktere løftet sub.
Redigert 11.01.2025 kl 20:37
Du må logge inn for å svare
JonasKr
12.01.2025 kl 00:19
8186
Xi er ikke dum, jeg antar at han hele tiden har visst at tidspunktet vil komme der han hvertfall delvis må velge side. Etter episoden med Eagle S i Finland og katastrofen med to eldgamle tankskip ved Kertsj tror jeg han skjønner tegninga; han får ikke i pose og sekk lenger. Han kan ikke vise fingern til USA og Europa (blåse i alle sanksjoner) uten at det får konsekvenser, og saken er jo egentlig grei; Kina klarer seg fint uten russisk olje, men de klarer seg ikke uten EU/USA som kunder. At de stenger havner er nok smart, de ligger i forkjøpet.
True
12.01.2025 kl 01:09
8175
Tror både Kina og Russland vil oppføre seg mye bedre fremover nå som Trump straks er President igjen... Xi og Putin har hatt LITT for god kontakt med hverandre de siste årene og har blitt mye tettere allierte enn hva som kan betegnes som trygt for resten av verden. Tror vi kommer til å gjenoprette litt mer balanse i verden fremover nå, og takk Gud for det. Først og fremst er jeg veldig spent på å se hvordan Trump takler Ukraina krisen og om han faktisk klarer å forskynde frem en løsning på denne. Det hadde iallfall mildt sagt vært veldig positivt.
Vi har opplevd nok faenskap de siste årene nå og det er på tide med ordentlig verdenshelbredelse. Først en grusom pandemi, så et helt grusomt regjeringsskifte som gjorde bare alt verre, og så en krig mellom Russland og Ukraina på toppen av det hele. Nå har Los Angeles tatt fyr i tillegg, så nok er nok. Vi trenger fred og ro mer enn aldri tidligere. Livet har aldri blitt det samme etter pandemien. Kan ikke en gang huske sist jeg var på kino eller at jeg har vært villig til å gå på kino igjen. Det som en gang var normalt er langt ifra normalt lenger.
Vi har opplevd nok faenskap de siste årene nå og det er på tide med ordentlig verdenshelbredelse. Først en grusom pandemi, så et helt grusomt regjeringsskifte som gjorde bare alt verre, og så en krig mellom Russland og Ukraina på toppen av det hele. Nå har Los Angeles tatt fyr i tillegg, så nok er nok. Vi trenger fred og ro mer enn aldri tidligere. Livet har aldri blitt det samme etter pandemien. Kan ikke en gang huske sist jeg var på kino eller at jeg har vært villig til å gå på kino igjen. Det som en gang var normalt er langt ifra normalt lenger.
Redigert 12.01.2025 kl 01:11
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 08:59
7370
Endelig mandag, så da kan jeg svare meg sjøl :)
Virker som han mente at det at FRO ikke tar i sanksjonert olje er det som er meningsløst ¨å linke til tapt FRO-inntjening, fra artikkelen:
"Den mørke tankflåten (skyggeflåten) har vokst kraftig som konsekvens av at oljepristaket på russisk olje ble innført i desember 2022, og den utgjør i dag rundt 20 prosent av markedet for tankskip.
Frontline har siden krigen i Ukraina brøt ut sagt nei til all russisk olje og det er ingen tvil om at den mørke flåten har tatt store volumer fra Frontline og andre rederier som har sagt og fortsatt sier nei til å frakte sanksjonert olje.
– Dette er et industrielt og globalt problem og det blir dermed meningsløst å linke dette opp mot tapt inntjening for Frontline. 6 prosent av verdens forbruk av olje er sanksjonert, og siden alt blir transportert sjøveien utgjør dette over 15 prosent av all olje som seiler på de syv hav. Det store problemet er at slike volumer flyttes med liten grad av regulatorisk kontroll og miljømessig sikkerhet, sier adm. direktør Lars Barstad i Frontline."
Virker som han mente at det at FRO ikke tar i sanksjonert olje er det som er meningsløst ¨å linke til tapt FRO-inntjening, fra artikkelen:
"Den mørke tankflåten (skyggeflåten) har vokst kraftig som konsekvens av at oljepristaket på russisk olje ble innført i desember 2022, og den utgjør i dag rundt 20 prosent av markedet for tankskip.
Frontline har siden krigen i Ukraina brøt ut sagt nei til all russisk olje og det er ingen tvil om at den mørke flåten har tatt store volumer fra Frontline og andre rederier som har sagt og fortsatt sier nei til å frakte sanksjonert olje.
– Dette er et industrielt og globalt problem og det blir dermed meningsløst å linke dette opp mot tapt inntjening for Frontline. 6 prosent av verdens forbruk av olje er sanksjonert, og siden alt blir transportert sjøveien utgjør dette over 15 prosent av all olje som seiler på de syv hav. Det store problemet er at slike volumer flyttes med liten grad av regulatorisk kontroll og miljømessig sikkerhet, sier adm. direktør Lars Barstad i Frontline."
Bullen
13.01.2025 kl 11:01
7113
Trump vil sannsynligvis arbeide hardt for å få olje prisen ned.
Han sier også at han skal skape fred mellom Russland og Ukraina.
Hva da med skyggeflåten?
Han sier også at han skal skape fred mellom Russland og Ukraina.
Hva da med skyggeflåten?
Redigert 13.01.2025 kl 11:02
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 12:45
7194
ibyx
13.01.2025 kl 13:05
7137
Oppgangen idag indikerer at flere biter på fredagens vesle "oppkrok" i BDTI?
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Bra volum. Mange selgere, mange kjøpere.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Bra volum. Mange selgere, mange kjøpere.
ibyx
13.01.2025 kl 13:14
7301
Det ligger også over 20 crude/produkttankere stille i finskebukta sørøst for Helsinki og lenger inne i russisk farvann.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:27.4/centery:59.7/zoom:8
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:27.4/centery:59.7/zoom:8
Bullen
13.01.2025 kl 13:27
7243
Hvis dette fortsetter, går ratene himmel høyt.
Ambisjonene til Trump er å skape fred mellom Russland og Ukraina.
Det vil han aldri greie uten at sanksjoner på russisk olje og transport opphører
Ambisjonene til Trump er å skape fred mellom Russland og Ukraina.
Det vil han aldri greie uten at sanksjoner på russisk olje og transport opphører
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 13:39
7207
Leste på FA i dag at de som lasta før 10 jan hadde inntil 27 feb på å laste av.
Vil det si at disse som ligger i finskebukta skulle til den nevnte havna kina på sanksjonerte skip? Eller rekker de rett og slett ikke fram før 27 feb fordi de ikke kjører innom suezkanalen lenger?
Vil det si at disse som ligger i finskebukta skulle til den nevnte havna kina på sanksjonerte skip? Eller rekker de rett og slett ikke fram før 27 feb fordi de ikke kjører innom suezkanalen lenger?
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 13:41
7200
Hvis sanksjonene opphører går ratene rett i dass, ikke til himmels.
Bullen
13.01.2025 kl 13:59
7126
.....Akkurat det jeg skriver......ratene går himmel høyt
hvis sanksjonene fortsetter....
hvis sanksjonene fortsetter....
Redigert 13.01.2025 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
Optimisten2
13.01.2025 kl 14:49
6987
Ja, jeg hadde aldri trodd dette. Trodde den skulle videre ned fra 150. Men sankjoner hjelper det, kan godt hende denne fyker helt opp til 225
Flipper
13.01.2025 kl 15:36
6863
Står i morgen rapporten:
Shorterne har tapt 700 mill i FRO på den seneste oppgangen.
Shorterne har tapt 700 mill i FRO på den seneste oppgangen.
Blue Cow Group
13.01.2025 kl 17:45
6598
AG-China VLCC opp 39% (!) i dag iflg Hannisdahl!
https://x.com/JHannisdahl/status/1878837224290312213
..til 38k. MEN
FFAs eco scrubber
Februar 61k
Mars 67k.
https://x.com/JHannisdahl/status/1878824325786312900
India hiver seg på og avslutter handelen med sanksjonerte skip og selskap.
https://www.reuters.com/world/india/india-expects-receive-russian-oil-next-two-months-government-source-says-2025-01-13/
Er alltid for overmodig i oppgangstider og for feig i nedgang. SKulle lasta mer på 150, det var en sikker bunn hele sommer/høst 23.
200 var sementgulv for ca nøyaktig et år siden. Kan bli skikkelig bra det her, skyggeflåten var (er) nok mye av grunnen til at den forventa superoppturen i tank aldri kom. Aldri en kjedelig uke i shipping :D
https://x.com/JHannisdahl/status/1878837224290312213
..til 38k. MEN
FFAs eco scrubber
Februar 61k
Mars 67k.
https://x.com/JHannisdahl/status/1878824325786312900
India hiver seg på og avslutter handelen med sanksjonerte skip og selskap.
https://www.reuters.com/world/india/india-expects-receive-russian-oil-next-two-months-government-source-says-2025-01-13/
Er alltid for overmodig i oppgangstider og for feig i nedgang. SKulle lasta mer på 150, det var en sikker bunn hele sommer/høst 23.
200 var sementgulv for ca nøyaktig et år siden. Kan bli skikkelig bra det her, skyggeflåten var (er) nok mye av grunnen til at den forventa superoppturen i tank aldri kom. Aldri en kjedelig uke i shipping :D
Redigert 13.01.2025 kl 17:50
Du må logge inn for å svare
Parsons
13.01.2025 kl 18:33
6470
Jeg tror ikke det er mange her på Forum som skjønner i hvilken kraft en sånn snuoperasjon i oppsiden har i seg ?
Og det er mange som ikke tror på TA ? De profesjonelle bruker TA.
Og nu kan man se at den virker.
As we speak :)
Og det er mange som ikke tror på TA ? De profesjonelle bruker TA.
Og nu kan man se at den virker.
As we speak :)
Redigert 13.01.2025 kl 18:42
Du må logge inn for å svare
True
13.01.2025 kl 23:00
5947
Er vel her alternativskostnaden kommer inn i bildet...
Må prioritere det viktigste og de beste løsningene først som alltid. Går som regel alltid ut over noe annet. Økonomi 101 det her.
Må prioritere det viktigste og de beste løsningene først som alltid. Går som regel alltid ut over noe annet. Økonomi 101 det her.
Ramn
14.01.2025 kl 18:37
5218
FRO er ned 0,8 % i USA sånn midt på dagen..... mestedelen av stortank i rødt men ingen mer enn - 2,5 % ....... blir dette bare ett hvileskjær til tross for at mange sitter med j feite gevinster nå?
Flipper
15.01.2025 kl 05:56
4592
Rent VLCC rederi, men dette er hva som har vært. Håper de fleste forstår at det er hva som skal skje fremover som teller -:))
Slutninger i år var ikke rare greiene, men er vel gjort før markedet snudde ved nyheter om tøffere håndheving av sanksjoner.
HAMILTON, BERMUDA, January 14, 2025 – DHT Holdings, Inc. (NYSE:DHT) (“DHT” or the “Company”) today provides the following business update:
For the fourth quarter of 2024, the Company estimates time charter equivalent earnings for its fleet at $38,800 per day, comprising of $38,200 per day for the Company’s VLCCs operating in the spot market and $40,500 per day for the Company’s VLCCs on time-charter. The estimated time charter equivalent earnings are based on 2,206 revenue days for the fourth quarter, of which 1,619 days are spot days.
For the full year of 2024, the Company estimates charter equivalent earnings for its fleet at $45,200 per day, comprising of $47,200 per day for the Company’s VLCCs operating in the spot market and $38,900 per day for the Company’s VLCCs on time-charter. The estimated time charter equivalent earnings are based on 8,595 revenue days for 2024, of which 6,520 days are spot days.
Thus far in the first quarter of 2025, 51% of the available spot days have been booked at an average rate of $31,400 per day on a discharge-to-discharge basis. 65% of the available revenue days, spot and time-charter days combined, have been booked at an average rate of $35,800 per day.
Slutninger i år var ikke rare greiene, men er vel gjort før markedet snudde ved nyheter om tøffere håndheving av sanksjoner.
HAMILTON, BERMUDA, January 14, 2025 – DHT Holdings, Inc. (NYSE:DHT) (“DHT” or the “Company”) today provides the following business update:
For the fourth quarter of 2024, the Company estimates time charter equivalent earnings for its fleet at $38,800 per day, comprising of $38,200 per day for the Company’s VLCCs operating in the spot market and $40,500 per day for the Company’s VLCCs on time-charter. The estimated time charter equivalent earnings are based on 2,206 revenue days for the fourth quarter, of which 1,619 days are spot days.
For the full year of 2024, the Company estimates charter equivalent earnings for its fleet at $45,200 per day, comprising of $47,200 per day for the Company’s VLCCs operating in the spot market and $38,900 per day for the Company’s VLCCs on time-charter. The estimated time charter equivalent earnings are based on 8,595 revenue days for 2024, of which 6,520 days are spot days.
Thus far in the first quarter of 2025, 51% of the available spot days have been booked at an average rate of $31,400 per day on a discharge-to-discharge basis. 65% of the available revenue days, spot and time-charter days combined, have been booked at an average rate of $35,800 per day.
Flipper
15.01.2025 kl 09:07
4207
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier nedjusterer kursmålet på Frontline og Okeanis Eco Tankers til henholdsvis 282 kroner (370) og 407 kroner (468), men gjentar kjøpsanbefalinger på begge aksjene.
Det fremgår av analyser fra meglerhuset onsdag.
Mens flåteutnyttelsen ved inngangen til 2025 er lavere enn hva ABG tidligere ventet, tror meglerhuset fortsatt på et stammere råoljetankmarked og anslår at flåte utnyttelsen øker fra 89 prosent i 2024 til 93 prosent i 2025 og til 95 prosent i 2026.
Meglerhuset senker sine TCE-inntjenings estimater for 2025 og 2026 for begge selskapene.
For Frontline er kursmålet satt til en premie på ti prosent mot netto eiendelsverdien (NAV) ett år
frem i tid som er 256 kroner pr aksje. Nedjusteringen av kursmålet skyldes hovedsakelig
nedrevidering av meglerhusets antagelse om eiendelsverdi ett år frem og rateestimater.
Det fremgår av analyser fra meglerhuset onsdag.
Mens flåteutnyttelsen ved inngangen til 2025 er lavere enn hva ABG tidligere ventet, tror meglerhuset fortsatt på et stammere råoljetankmarked og anslår at flåte utnyttelsen øker fra 89 prosent i 2024 til 93 prosent i 2025 og til 95 prosent i 2026.
Meglerhuset senker sine TCE-inntjenings estimater for 2025 og 2026 for begge selskapene.
For Frontline er kursmålet satt til en premie på ti prosent mot netto eiendelsverdien (NAV) ett år
frem i tid som er 256 kroner pr aksje. Nedjusteringen av kursmålet skyldes hovedsakelig
nedrevidering av meglerhusets antagelse om eiendelsverdi ett år frem og rateestimater.
Ramn
15.01.2025 kl 18:58
3701
Hvile-skjær for tank i USA i dag, men FRO vil ikke ned heller for trenden er sidelengs. Blant de store i tank, er bare CMBT som har en betydelig korreksjon på - 1,94 %
Redigert 15.01.2025 kl 20:44
Du må logge inn for å svare
ibyx
16.01.2025 kl 11:38
2987
Nesten påfallende at et av verdens største VLCC-rederier ikke har meldt en eneste slutning på en måned?
Siste var Front Tweed (2022) på "fine" 18k 16.12.24
https://app.tankersinternational.com
I det siste har vi sett vanvittige utslag:
Apolytares (2009) 134k
Siste var Front Tweed (2022) på "fine" 18k 16.12.24
https://app.tankersinternational.com
I det siste har vi sett vanvittige utslag:
Apolytares (2009) 134k
Bjallen
16.01.2025 kl 11:49
2953
Kan det være taktisk av ledelsem å avvente bedre rater med tanke på rater/break even? dvs flere fartøy å hive inn i ratekarusellen som nå er igang
:)
:)
ibyx
16.01.2025 kl 11:54
2936
Tviler på om de lar store deler av flåten ligge på vent. De er jo ikke med i skyggeflåten...
Men kan det tenkes at de holder tilbake info vs TankersInt? De er vel ikke pliktig til å oppgi dette til et privat analysebyrå?
Det er alltid noen som vet mer enn andre. I denne siste ukers turbulens gjelder dette sannsynligvis mer enn "normalt"?
Men kan det tenkes at de holder tilbake info vs TankersInt? De er vel ikke pliktig til å oppgi dette til et privat analysebyrå?
Det er alltid noen som vet mer enn andre. I denne siste ukers turbulens gjelder dette sannsynligvis mer enn "normalt"?
Redigert 16.01.2025 kl 11:56
Du må logge inn for å svare
Stigendekurs
16.01.2025 kl 12:23
2836
Er det noen som har ca. oversikt over hvor mye av crude flåten som var/er sluttet på spot rater inn i 2025.
Blue Cow Group
16.01.2025 kl 12:43
2770
Fro kjører stort sett kun i spotmarkedet.
20k pr day er mer enn 0 så jeg tviler sterkt på at de lar skipa ligge i vente på noe som helst.
20k pr day er mer enn 0 så jeg tviler sterkt på at de lar skipa ligge i vente på noe som helst.
ibyx
16.01.2025 kl 12:47
2757
Slike tall er vel ikke "gratis" før ved Q4 oppdatering?
For q4 var guidingen i Q3-rapport:
44,300 77%
Men KI sier om VLCC utviklingen i det siste/nå:
Based on the latest information from multiple sources, VLCC rates have seen a significant surge in recent days:
Baltic Exchange VLCC TCE Index:
Jumped 33% on January 14, 2025, reaching $47,916 per day
The index has doubled over the past week
Some spot fixtures are even higher, with reports of a VLCC fixture at $79,817 per day
Platts Assessment (S&P Global Commodity Insights):
Persian Gulf-China route (270,000 mt) assessed at w65 on January 14, 2025
Equivalent to $14.35 per mt of crude oil
Rate has increased 52.9% since January 2, 2025
Global VLCC Index (GVI 7):
For non-scrubber, non-eco VLCCs: Increased 216.5% since January 2 to $41,113/day on January 14
For scrubber-equipped and eco VLCCs: Rose 123.8% to $52,504/day
West Africa-Far East Route:
Assessed at w70 on January 14 for a 260,000 mt voyage
Highest level since May 2024
55% increase since January 2, 2025
Middle East to Singapore Route:
Rose by WS10.45 to WS71.80
West Africa to China Route:
Gained WS9.23 to WS70
Fearnleys Weekly Report:
VLCC rates at $54,000 per day, up $7,000
These rate increases are attributed to new US sanctions affecting Russian oil trade, China's Shandong Port Group ceasing to handle US-sanctioned tankers, and increased demand for mainstream VLCCs
Selvsagt med forbehold om feil
For q4 var guidingen i Q3-rapport:
44,300 77%
Men KI sier om VLCC utviklingen i det siste/nå:
Based on the latest information from multiple sources, VLCC rates have seen a significant surge in recent days:
Baltic Exchange VLCC TCE Index:
Jumped 33% on January 14, 2025, reaching $47,916 per day
The index has doubled over the past week
Some spot fixtures are even higher, with reports of a VLCC fixture at $79,817 per day
Platts Assessment (S&P Global Commodity Insights):
Persian Gulf-China route (270,000 mt) assessed at w65 on January 14, 2025
Equivalent to $14.35 per mt of crude oil
Rate has increased 52.9% since January 2, 2025
Global VLCC Index (GVI 7):
For non-scrubber, non-eco VLCCs: Increased 216.5% since January 2 to $41,113/day on January 14
For scrubber-equipped and eco VLCCs: Rose 123.8% to $52,504/day
West Africa-Far East Route:
Assessed at w70 on January 14 for a 260,000 mt voyage
Highest level since May 2024
55% increase since January 2, 2025
Middle East to Singapore Route:
Rose by WS10.45 to WS71.80
West Africa to China Route:
Gained WS9.23 to WS70
Fearnleys Weekly Report:
VLCC rates at $54,000 per day, up $7,000
These rate increases are attributed to new US sanctions affecting Russian oil trade, China's Shandong Port Group ceasing to handle US-sanctioned tankers, and increased demand for mainstream VLCCs
Selvsagt med forbehold om feil
ibyx
16.01.2025 kl 13:05
2697
Er vel ikke tvil om at FOMO-faktoren nå har nådd et nivå hvor den blir utfordret av gevinsttaking.
US shorten var marginalt opp pr 31.12, men rekylen har jo i hovedsak kommet i 2025. Så man skal ikke se bort ifra at salgene også er litt shortsalg?
Særlig dersom volumet avtar?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Arctics nylige nedgradering kan skape muligheter nå for de som ikke nådde det beste toget?
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/09/09/06394570/tank-arctic-nedgraderer-frontline-positive-til-produkttank
PS. Det med produktanbefalingen er vel mer usikkert nå med mulig økt trafikk gjennom Suez?
Men er ikke Arctic "uprofesjonelt" sent ute med sin nedgradering?
Arctic nedjusterer samtidig sitt kursmål på Frontline til 259 kroner, fra 316 kroner.
Hvilke aksjonærer er dette mest nyttig for?
Kanskje er de "profesjonelle" likevel? 😅🎪💰
US shorten var marginalt opp pr 31.12, men rekylen har jo i hovedsak kommet i 2025. Så man skal ikke se bort ifra at salgene også er litt shortsalg?
Særlig dersom volumet avtar?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Arctics nylige nedgradering kan skape muligheter nå for de som ikke nådde det beste toget?
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/09/09/06394570/tank-arctic-nedgraderer-frontline-positive-til-produkttank
PS. Det med produktanbefalingen er vel mer usikkert nå med mulig økt trafikk gjennom Suez?
Men er ikke Arctic "uprofesjonelt" sent ute med sin nedgradering?
Arctic nedjusterer samtidig sitt kursmål på Frontline til 259 kroner, fra 316 kroner.
Hvilke aksjonærer er dette mest nyttig for?
Kanskje er de "profesjonelle" likevel? 😅🎪💰
Redigert 16.01.2025 kl 13:08
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
16.01.2025 kl 13:25
2655
Hvis du har god kontakt med KI/AI, kan du prøve å spørre den hva ws100 er for TD3c? Mine utregninger med tall fra des24 kommer til ca 52'000, mens Ed Finley på X sier ws73 nå, og at det er noen og 50tusen.
Man må ha konto og subscription på worldscale.com, kanskje chatgpt har? ;D
Man må ha konto og subscription på worldscale.com, kanskje chatgpt har? ;D
Blue Cow Group
16.01.2025 kl 13:28
2650
Stikk motsatt av det DNB Markets sa igår jo :D Positive til produkt pga økende tonnmil, mens dnb var negativ til produkt pga forventa synkende tonnmil..
Kan disse analysene være gjort før sanksjonene kom på fredag? Særlig DNB, de nevner ikke sanksjonene med ett eneste ord, virker rart.
Kan disse analysene være gjort før sanksjonene kom på fredag? Særlig DNB, de nevner ikke sanksjonene med ett eneste ord, virker rart.
ibyx
16.01.2025 kl 13:43
2602
Da spør vi KI! (dette med WS er visst ikke så helt enkelt?)
hva er ws100 for TD3c nå?
Based on the search results, the current Worldscale (WS) rate for the TD3C route (Middle East to China for VLCCs) is WS70.45 as of Wednesday, January 15, 2025. This represents an increase of WS10.75 from the previous rate.
However, it's important to note that this is not the WS100 rate, but rather the current market rate expressed in Worldscale points. The WS100 is a baseline rate that doesn't change frequently, while the actual market rates fluctuate daily based on supply and demand.
To determine the exact dollar value for WS100 on the TD3C route, you would need to consult the latest Worldscale book or a real-time shipping data provider, as this information is not provided in the search results.
hva er ws100 for TD3c nå?
Based on the search results, the current Worldscale (WS) rate for the TD3C route (Middle East to China for VLCCs) is WS70.45 as of Wednesday, January 15, 2025. This represents an increase of WS10.75 from the previous rate.
However, it's important to note that this is not the WS100 rate, but rather the current market rate expressed in Worldscale points. The WS100 is a baseline rate that doesn't change frequently, while the actual market rates fluctuate daily based on supply and demand.
To determine the exact dollar value for WS100 on the TD3C route, you would need to consult the latest Worldscale book or a real-time shipping data provider, as this information is not provided in the search results.
Bjallen
16.01.2025 kl 13:57
2549
tja, cash break even ratio var i auguast 2024 anslått til 29 600 for vlcc, med de lave ratene som var i desember så kan det fort være at det minste "tapet" er å la dem ligge i ro/avvente bedre rater. å kjøre gratis med slitasje av fartøy etc er ikke god strategi.
ibyx
16.01.2025 kl 14:08
2509
Sent men godt, kunne selvsagt vært bedre, men ikke tap selvsagt!
Front Humber (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) NSRP Frontline $FRO (TCE: RV USD 60K @ 40 days / Actual USD 59K @ 42 days
Første meldt hit på en måned!
Ligger greit i toppskiktet siste uke.
Apolytares er en ekstremitet med sine 134K. Det gjenstår å se om den blir "fixed" da.
Front Humber (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) NSRP Frontline $FRO (TCE: RV USD 60K @ 40 days / Actual USD 59K @ 42 days
Første meldt hit på en måned!
Ligger greit i toppskiktet siste uke.
Apolytares er en ekstremitet med sine 134K. Det gjenstår å se om den blir "fixed" da.
Redigert 16.01.2025 kl 14:10
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
16.01.2025 kl 15:05
2346
Det samme jeg har kommi fram til, at det sjeldent oppdateres, men noenganger oppgis ws og dollar-rater samtidig, da er det enkelt å finne ut hva ws100 er. Problemet mitt er at hvis ws40 er ca 22-24tusen, hvordan kan nå idag ws73 være over 50tusen?
edit, her, ws75 = 57k https://x.com/ed_fin/status/1879820341511647513
Er AI enig?
edit, her, ws75 = 57k https://x.com/ed_fin/status/1879820341511647513
Er AI enig?
Redigert 16.01.2025 kl 15:13
Du må logge inn for å svare
ibyx
16.01.2025 kl 15:21
2284
Har gitt litt opp å forstå WS-systemet. Er likevel en fare for å misforstå liksom selv om man tror man skjønner det?
Basert på et ferskere utsagn via Ed stilte jeg spørsmålet:
Hva betyr TD3c Balmo trades 77ws?
TD3C Balmo trades 77ws betyr at fraktraten for ruten Middle East Gulf til Kina (TD3C) handles til 77 på Worldscale-skalaen for den gjenværende delen av inneværende måned (Balance of Month, eller Balmo).
Spesifikt:
TD3C refererer til tankskipruten fra Midtøsten til Kina for Very Large Crude Carriers (VLCCs).
Balmo er en forkortelse for "Balance of Month", som betyr at kontrakten gjelder for resten av den inneværende måneden.
77ws indikerer at raten er 77% av den flate Worldscale-raten (WS100) for denne spesifikke ruten.
Worldscale (WS) er et standardisert prissystem brukt i tankskipindustrien for å sammenligne fraktrater på tvers av ulike ruter og skipsstørrelser. En rate på 77ws betyr at den faktiske fraktraten er 77% av den publiserte flate raten for denne ruten.
Basert på et ferskere utsagn via Ed stilte jeg spørsmålet:
Hva betyr TD3c Balmo trades 77ws?
TD3C Balmo trades 77ws betyr at fraktraten for ruten Middle East Gulf til Kina (TD3C) handles til 77 på Worldscale-skalaen for den gjenværende delen av inneværende måned (Balance of Month, eller Balmo).
Spesifikt:
TD3C refererer til tankskipruten fra Midtøsten til Kina for Very Large Crude Carriers (VLCCs).
Balmo er en forkortelse for "Balance of Month", som betyr at kontrakten gjelder for resten av den inneværende måneden.
77ws indikerer at raten er 77% av den flate Worldscale-raten (WS100) for denne spesifikke ruten.
Worldscale (WS) er et standardisert prissystem brukt i tankskipindustrien for å sammenligne fraktrater på tvers av ulike ruter og skipsstørrelser. En rate på 77ws betyr at den faktiske fraktraten er 77% av den publiserte flate raten for denne ruten.
desirata
16.01.2025 kl 15:31
2246
Apolytares kan være kort reise, eksempel fra Persian Gulf - India vestkyst.
Der ser en ofte rater på dobbelt opp av standard ratene.
Der ser en ofte rater på dobbelt opp av standard ratene.