Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+
Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32
Du må logge inn for å svare
ibyx
16.01.2025 kl 16:12
8644
Ser ikke slik ut?
Actual TCE/day including idle days
USD 134,165/day @ 60 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 64,729/day @ 110 days
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:213964/mmsi:240878000/imo:9419474/vessel:APOLYTARES
Ellers blir FRO ikke uventet kjørt litt på NYSE også nå.
Litt mer ned enn peer DHT osv.
Skal vi inn i en traderkanal 195-210 omtrent?
Hvis ikke ratene og dermed BDTI klatrer for sterkt selvsagt...
Apropos BDTI. Det virker helt klart som at markedet forutser rateoppgang, eller at det er en forsinkelse i rapportering til indeksen.
Den bunnet 9. januar på 799, men da var kursen på full fart opp allerede, ca 15% opp fra bunn.
Videre kan man spekulere i grunnen til at kursen nå er lavere enn første gang ifjor den falt til 884 som igår, 29. august.
Er ca 11% lavere nå også utbyttejustert.
Dette kan skyldes at inntjeningen i etterkant til nylig har vært fallende selvsagt.
Det kan også bety fortsatt oppsidepotensial med vedvarende ratenivå som nå?
Indeksen er fortsatt under average i Index Deviation, men strekt stigende siste 5-6 dager.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Actual TCE/day including idle days
USD 134,165/day @ 60 days
RV TCE/day excluding idle days
USD 64,729/day @ 110 days
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:213964/mmsi:240878000/imo:9419474/vessel:APOLYTARES
Ellers blir FRO ikke uventet kjørt litt på NYSE også nå.
Litt mer ned enn peer DHT osv.
Skal vi inn i en traderkanal 195-210 omtrent?
Hvis ikke ratene og dermed BDTI klatrer for sterkt selvsagt...
Apropos BDTI. Det virker helt klart som at markedet forutser rateoppgang, eller at det er en forsinkelse i rapportering til indeksen.
Den bunnet 9. januar på 799, men da var kursen på full fart opp allerede, ca 15% opp fra bunn.
Videre kan man spekulere i grunnen til at kursen nå er lavere enn første gang ifjor den falt til 884 som igår, 29. august.
Er ca 11% lavere nå også utbyttejustert.
Dette kan skyldes at inntjeningen i etterkant til nylig har vært fallende selvsagt.
Det kan også bety fortsatt oppsidepotensial med vedvarende ratenivå som nå?
Indeksen er fortsatt under average i Index Deviation, men strekt stigende siste 5-6 dager.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Redigert 16.01.2025 kl 16:48
Du må logge inn for å svare
Mollen
16.01.2025 kl 16:40
8574
Noen som har estimat på EPS for Q4 ? Jeg, har vært ute av Front en stund nå, men tok noen lodd før nyttår… Den har steget veldig mye nå… Er usikker på om jeg skal sitte i aksjen på fremleggelsesdato… Kommer vel mest an på ratebildet til den tid og eventuell aktiv short. . Alle vet at Q4 ikke blir noe å rope hurra for…
ibyx
16.01.2025 kl 16:54
8533
Nei Q4 blir jo ikke så bra, men antagelig bedre enn generelle spotrater har vært i slutten av fjoråret? Der må man vel lene seg på faste kontrakter og LR2.
Men dersom de selger sitt aller eldste skip Front Brage (2011) litt raskt så blir det kanskje noen kroner til utbytte likevel? 😅💰
Guidingen for Q4 kan gjentas enn så lenge:
VLCC 44,300 77%
Suezmax 39,600 70%
LR2 / Aframax 34,800 60%
Dette er vel ikke skrekkelig, men fasiten blir nok litt lavere?
Men dersom de selger sitt aller eldste skip Front Brage (2011) litt raskt så blir det kanskje noen kroner til utbytte likevel? 😅💰
Guidingen for Q4 kan gjentas enn så lenge:
VLCC 44,300 77%
Suezmax 39,600 70%
LR2 / Aframax 34,800 60%
Dette er vel ikke skrekkelig, men fasiten blir nok litt lavere?
Blue Cow Group
16.01.2025 kl 17:16
8504
Jeg tipper guidinga framover vil bety mest på q4-framleggelsen, det er jo enda en stund igjen så da sitter de kanskje med et bedre bilde av framtida enn de gjør nå.
ibyx
16.01.2025 kl 17:34
8591
Kommer ikke ratene blir det "blod i gatene"...
Det har nå vært gevinstsikring i 3 dager mellom ca 18-18,7USD på greie volum på NYSE, kanskje supplert med litt fersk short?
Tiden er kanskje kommet for etternølerne å ta plass?
BDTI er opp 3,17% idag til 912.
Tilbake til nivået før jul altså. Det er god grunn til å tro at det i hovedsak er VLCC-ratene som har tatt dette løftet?
Isåfall gavner det FRO mer enn det umiddelbart kan se ut til gitt deres store andel av VLCC?
Prisen ligger dermed rett på average i Index Deviation.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Det har nå vært gevinstsikring i 3 dager mellom ca 18-18,7USD på greie volum på NYSE, kanskje supplert med litt fersk short?
Tiden er kanskje kommet for etternølerne å ta plass?
BDTI er opp 3,17% idag til 912.
Tilbake til nivået før jul altså. Det er god grunn til å tro at det i hovedsak er VLCC-ratene som har tatt dette løftet?
Isåfall gavner det FRO mer enn det umiddelbart kan se ut til gitt deres store andel av VLCC?
Prisen ligger dermed rett på average i Index Deviation.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Redigert 16.01.2025 kl 17:49
Du må logge inn for å svare
ibyx
16.01.2025 kl 20:33
8279
NYSE kjører den rett ned i 200...
Måtte vel gjøres raskt kanskje fordi tidsvinduet er lite nå?
Når selv gamle baljer hanker inn spreke rater...
Nave Galactic (2009 - +15 Years Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) PTT Trafigura [+15 years old vessel] (TCE: RV USD 60K @ 35 days / Actual USD 61K @ 34 days)
Sirkus FROddy! 🎪
Måtte vel gjøres raskt kanskje fordi tidsvinduet er lite nå?
Når selv gamle baljer hanker inn spreke rater...
Nave Galactic (2009 - +15 Years Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) PTT Trafigura [+15 years old vessel] (TCE: RV USD 60K @ 35 days / Actual USD 61K @ 34 days)
Sirkus FROddy! 🎪
Gull i pungen
17.01.2025 kl 08:41
7724
Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 8 VLCC-slutninger torsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.
Fraktraten fra Midtøsten til Kina lå på 77,1 worldscalepoeng, opp 7,1 prosent fra forrige oppdatering.
Fraktraten fra Midtøsten til Kina lå på 77,1 worldscalepoeng, opp 7,1 prosent fra forrige oppdatering.
Ramn
17.01.2025 kl 09:07
7659
Glimrende, "steady she goes" men det kan kanskje gå ned videre en dag til.... og det kan snu. De fleste er nok i villrede.
ibyx
17.01.2025 kl 11:19
7446
Det holder seg..
Aphrodite (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Petroineos BP (TCE: RV USD 60K @ 77 days / Actual USD 69K @ 70 days)
Dersom shorten viser seg å ha økt betydelig på den siste oppgangen kan vi kanskje få en lignende situasjon som for 2 år siden?
Ble en stygg skvis den gang fordi ratene steg mot shortspekulantenes bet.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Aphrodite (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Petroineos BP (TCE: RV USD 60K @ 77 days / Actual USD 69K @ 70 days)
Dersom shorten viser seg å ha økt betydelig på den siste oppgangen kan vi kanskje få en lignende situasjon som for 2 år siden?
Ble en stygg skvis den gang fordi ratene steg mot shortspekulantenes bet.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
ibyx
17.01.2025 kl 13:30
7330
For FRO er nok virkningsfulle sanksjoner viktigere. VLCCer profiterte lite på Suezstopp.
Er Trump så "morsom" og hevngjerrig at vil la skyggeflåten seile sine miljøbomber x antall potensiell Exxon Valdesscenarier?
Ja, dessverre er han nok begge deler?
Er Trump så "morsom" og hevngjerrig at vil la skyggeflåten seile sine miljøbomber x antall potensiell Exxon Valdesscenarier?
Ja, dessverre er han nok begge deler?
CLCO
17.01.2025 kl 14:15
7220
Kjøpte 10k Frontline aksjer på 156, solgte på 166, va sååå fornøyd, en liten stund. Så gikk den bananas og eg fekk den vanlige feelingen, verre å selge for tidlig, enn å være med nedover,, Faaen, men men, glippet 400k, hvis eg jadde holdt,, men hvem visste hva neste dag sku bringe i vlcc markedet, som dagens, rett ned igjen, spennende uansett,
Blue Cow Group
17.01.2025 kl 14:15
7340
Ingen vil seile i suez med det første uansett, Baarstad i FRO sa det senest i går, flere som gjentar det samme i dag (e24)
Houthiene har satt som krav at IDF skal stanse krigføringen i alle naboland, USA ut av Jemen, ++ før de stanser angrepene i suezkanalen.
Hadde det ikke vært for en viss spraytanna jerseyshore kjendis som trer inn på mandag hadde i dag vært åpenbare kjøp. Asia reagerte ingenting på fredsavtalen i natt på shipping. Det eneste man kan vite for sikkert er at det vil bli volatilt.
Houthiene har satt som krav at IDF skal stanse krigføringen i alle naboland, USA ut av Jemen, ++ før de stanser angrepene i suezkanalen.
Hadde det ikke vært for en viss spraytanna jerseyshore kjendis som trer inn på mandag hadde i dag vært åpenbare kjøp. Asia reagerte ingenting på fredsavtalen i natt på shipping. Det eneste man kan vite for sikkert er at det vil bli volatilt.
ibyx
17.01.2025 kl 14:28
7314
NYSE blir nok med ned snart. Uansett sitter de store aktørene *selvsagt*? godt plassert på begge børser og utnytter nok det mer profesjonelt enn mindre aktører kan.
Sluttkurs: 199,62 NOK
Korreksjonen i FRO er straks 10%
Oppgangen viste seg jo ikke å være utelukkende psykologisk drevet. Men kanskje gikk den for høyt. Vanskelig å vurdere når ratene springer.
Å sammenholde med BDTI kan være lurt?
Stiger den videre idag også?
Peer OET kom nettopp med denne:
Nissos Kea (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) CSSA Kyklades Maritime (TCE: RV USD 66K @ 63 days / Actual USD 54K @ 74 days)
Sluttkurs: 199,62 NOK
Korreksjonen i FRO er straks 10%
Oppgangen viste seg jo ikke å være utelukkende psykologisk drevet. Men kanskje gikk den for høyt. Vanskelig å vurdere når ratene springer.
Å sammenholde med BDTI kan være lurt?
Stiger den videre idag også?
Peer OET kom nettopp med denne:
Nissos Kea (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) CSSA Kyklades Maritime (TCE: RV USD 66K @ 63 days / Actual USD 54K @ 74 days)
Blue Cow Group
17.01.2025 kl 14:45
7437
ganske nøyaktig 195kr i premarket USA nå. Tok et lodd på at kongen av amerika blir for opptatt av seg selv, late night show hosts og iran til å begynne med tollkrig på mandag, ser ut som det meste av det meldte blir fixed på rundt 66k i dag og i går, 60k dagen før det, drar seg opp mot høy ws70 på de fleste ruter.
Nissos er vel okeanis sine? Tenker det må være lettere å utnytte ratehoppet hvis du har få skip totalt mot FRO som har 43(?) vlcc'er. Spørs jo hva man har tilgjengelig akkurat nå og da.
Nissos er vel okeanis sine? Tenker det må være lettere å utnytte ratehoppet hvis du har få skip totalt mot FRO som har 43(?) vlcc'er. Spørs jo hva man har tilgjengelig akkurat nå og da.
ibyx
17.01.2025 kl 15:29
7486
Litt overrasket over at FRO oppnådde bedre rate med sin siste enn OET. Men det er lite data.
OET har vel profitere på sin nye flåte og dyktighet i å allokere de rett.
Samtidig vil vel FRO i utgangspunktet ha fordeler av å kunne spille på større flåte egentlig? Større sjans for å ha et skip i rett område til rett tid?
OET har vel profitere på sin nye flåte og dyktighet i å allokere de rett.
Samtidig vil vel FRO i utgangspunktet ha fordeler av å kunne spille på større flåte egentlig? Større sjans for å ha et skip i rett område til rett tid?
Blue Cow Group
17.01.2025 kl 16:14
7411
Hvis ratene holder seg her er det nok en fordel med stordrift ja, men hvis dette er mer midlertidig vil det vel være lettere å utnytte høye rater for en større %andel av en liten flåte enn en stor. Virker ikke å være noe riktig eller feil sted å ha skip nå, det meste går på ws77 uansett.
Jeg har ikke oversikt over hvilke skip som allerede er på oppdrag for verken fro eller oet da, å ha dem tilgjengelig den nærmeste framtid er vel det viktigste.
Jeg har ikke oversikt over hvilke skip som allerede er på oppdrag for verken fro eller oet da, å ha dem tilgjengelig den nærmeste framtid er vel det viktigste.
Stigendekurs
17.01.2025 kl 22:43
7043
Ref. Finansavisen, høres ut som de har vært klar over hva som kom en stund.
----------
– Ekstrem situasjon
Nordic American Tankers-aksjen er flat i perioden, selv om Herbjørn Hansson hintet om høyere utbytter på oljekonferansen i Sandefjord.
Rederen var ikke overrasket av de amerikanske sanksjonene.
«Dette visste jeg skulle skje. Vi er nå i en ekstremt sterk situasjon,» sa Hansson til Finansavisen.
Han mener at sanksjonene vil dra opp Suezmax-ratene, og ikke bare VLCC-ratene. På spørsmål om utbyttene vil øke igjen utover året, sa han:
«Ja, vi får håpe det,»
----------
– Ekstrem situasjon
Nordic American Tankers-aksjen er flat i perioden, selv om Herbjørn Hansson hintet om høyere utbytter på oljekonferansen i Sandefjord.
Rederen var ikke overrasket av de amerikanske sanksjonene.
«Dette visste jeg skulle skje. Vi er nå i en ekstremt sterk situasjon,» sa Hansson til Finansavisen.
Han mener at sanksjonene vil dra opp Suezmax-ratene, og ikke bare VLCC-ratene. På spørsmål om utbyttene vil øke igjen utover året, sa han:
«Ja, vi får håpe det,»
ibyx
17.01.2025 kl 22:49
7051
En sterk uke som endte nesten 4% ned for FRO oppsummert i rateutvikling her. God helg!
https://www.balticexchange.com/en/data-services/WeeklyRoundup/tanker/news/2025/tanker-report-week-3.html
https://www.balticexchange.com/en/data-services/WeeklyRoundup/tanker/news/2025/tanker-report-week-3.html
Lamatoren
18.01.2025 kl 18:03
6342
Har tenkt det samme. Vurderer å gå inn tungt i FRO nå, men er redd for at DJT skal feie bort sanksjonene for å hjelpe vennen sin i Moskva. Virker jo som at det er hovedgrunnen til at ratene øker nå - At Indiske og kinesiske verft avviser de gamle baljene for å unngå brudd på sanksjonsregelverket.
Lamatoren
18.01.2025 kl 18:05
6381
I såfall fint for de som ønsker å komme seg inn nå. Spørs vel når de varsler om nye inngåtte kontrakter. Blir det Q1 rapporten eller slipper de en ekstraordinær melding. Venter på voldsomme byks i FRO nå, som kan gå begge veier vel og merke.
Spennende artikkel fra FA i går: https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/17/8231338/russiske-sanksjoner-biter-tank-aksje-har-steget-spinnville-236-prosent
Spennende artikkel fra FA i går: https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/17/8231338/russiske-sanksjoner-biter-tank-aksje-har-steget-spinnville-236-prosent
Redigert 18.01.2025 kl 18:54
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
20.01.2025 kl 11:52
5185
SHIPPING: Arctic oppgraderer råoljetank
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities oppgraderer råoljetanksektoren til kjøp og hever kursmålet på blant annet Frontline til 304 kroner fra 196 kroner.
Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset mandag.
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities oppgraderer råoljetanksektoren til kjøp og hever kursmålet på blant annet Frontline til 304 kroner fra 196 kroner.
Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset mandag.
ibyx
20.01.2025 kl 13:14
5027
Ånei du. Så vel var det nok ikke:
Arctic Securities oppgraderer råoljetanksektoren til kjøp og hever kursmålet på blant annet Frontline til 199 kroner fra 196 kroner.
Litt forskjell der?
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/20/06428006/shipping-arctic-oppgraderer-raoljetank-nedgraderer-hafnia-og-odfjell
Arctic Securities oppgraderer råoljetanksektoren til kjøp og hever kursmålet på blant annet Frontline til 199 kroner fra 196 kroner.
Litt forskjell der?
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/20/06428006/shipping-arctic-oppgraderer-raoljetank-nedgraderer-hafnia-og-odfjell
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 13:28
5068
Det er en åpenbar trykkfeil, de sier ikke kjøp med TP 199 hvis kursen står i 199 i dag, da blir det hold.
Arctic til 304 er gjengitt overalt ellers idag.
TankersInt:
Kalamos (2010 - +15 Years Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) Bharat Petroleum Corp. Embiricos [+15 years old vessel] (TCE: RV USD 85K @ 17 days / Actual USD 58K @ 24 days)
Arctic til 304 er gjengitt overalt ellers idag.
TankersInt:
Kalamos (2010 - +15 Years Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) Bharat Petroleum Corp. Embiricos [+15 years old vessel] (TCE: RV USD 85K @ 17 days / Actual USD 58K @ 24 days)
Bjallen
20.01.2025 kl 13:36
5078
linken din og artikkelen er oppdatert 11.11, din artikkel er publisert09.28
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/20/06428039/shipping-korr-arctic-oppgraderer-raoljetank-nedgraderer-hafnia-og-odfjell
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/20/06428039/shipping-korr-arctic-oppgraderer-raoljetank-nedgraderer-hafnia-og-odfjell
Redigert 20.01.2025 kl 13:37
Du må logge inn for å svare
MorganKane
20.01.2025 kl 13:46
5049
Bare ett lite varsko. Hvorfor tror dere shorten er rekordhøy?
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231672/satser-4-milliarder-pa-kursfall-i-frontline
Jo, fordi skyggeflåten blir en del av forhandlingene i Ukraina. Og Trump vil nok få til en fredsavtale i løpet av relativt kort tid. Legg i tillegg til at Suezkanalen begynner for fullt igjen så er det bare å komme seg ut av alt som har noe med shipping å gjøre. Spikeren i kista er at vinteren blir også varmere fremover. Både i øst og vest. Jeg gir det en måned så er FRO nede på 160-170 igjen, kanskje ned mot 150.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231672/satser-4-milliarder-pa-kursfall-i-frontline
Jo, fordi skyggeflåten blir en del av forhandlingene i Ukraina. Og Trump vil nok få til en fredsavtale i løpet av relativt kort tid. Legg i tillegg til at Suezkanalen begynner for fullt igjen så er det bare å komme seg ut av alt som har noe med shipping å gjøre. Spikeren i kista er at vinteren blir også varmere fremover. Både i øst og vest. Jeg gir det en måned så er FRO nede på 160-170 igjen, kanskje ned mot 150.
Anden
20.01.2025 kl 14:30
4968
Ai! ai! Her er det noen som vil gå på gigasmell! Arctic kommer med nytt kursmål på 304 kr fra 196! Og det er ikke langsiktige mål engang:-)
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 14:34
5032
Det er et åpenbart bet her, jeg økte før helga fordi jeg satser på at mr T er for opptatt med seg sjøl nå den nærmeste framtid. Så slapp han 2 meme ntf/coins i helga som nå har en verdi på ca 70mrd usd.
Forsvinner sanksjonene forsvinner vel skyggeflåten og, de er der for å shippe russisk olje over 60usd pr fat. Begynner eutopa og handle med russland som normalt igjen forsvinner vel både skyggeflåte men også økte tonnmil. Vi får se hva som kommer først av fred i ukraina vs flere sanksjoner.
Forsvinner sanksjonene forsvinner vel skyggeflåten og, de er der for å shippe russisk olje over 60usd pr fat. Begynner eutopa og handle med russland som normalt igjen forsvinner vel både skyggeflåte men også økte tonnmil. Vi får se hva som kommer først av fred i ukraina vs flere sanksjoner.
Fjellbris
20.01.2025 kl 14:38
5025
Frontline-sjef Lars Barstad tror short blir en dyr øvelse til våren, ønsker lykke til!
10% av aksjene er shortet
Ifølge S&P Global Market Intelligence har den nå kommet opp i 9,9 prosent. Det tilsvarer 4,3 milliarder kroner i samlede veddemål på at kursen skal falle.
– Det var da voldsomt, sier Frontline-sjef Lars Barstad.
Barstad har ikke noe imot shorthandel og sier at det bidrar til likviditet i aksjen.
– Folk får gjøre hva de vil. Vi fikk jo med oss at Goldman Sachs flagget 5 prosent i forrige uke. De kjøper aksjer for å låne ut til shortere som en tjeneste til sine kunder, sier han og legger til:
– Det kan bli en dyr øvelse utover våren tror jeg. Lykke til!
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231672/satser-4-milliarder-pa-kursfall-i-frontline
10% av aksjene er shortet
Ifølge S&P Global Market Intelligence har den nå kommet opp i 9,9 prosent. Det tilsvarer 4,3 milliarder kroner i samlede veddemål på at kursen skal falle.
– Det var da voldsomt, sier Frontline-sjef Lars Barstad.
Barstad har ikke noe imot shorthandel og sier at det bidrar til likviditet i aksjen.
– Folk får gjøre hva de vil. Vi fikk jo med oss at Goldman Sachs flagget 5 prosent i forrige uke. De kjøper aksjer for å låne ut til shortere som en tjeneste til sine kunder, sier han og legger til:
– Det kan bli en dyr øvelse utover våren tror jeg. Lykke til!
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231672/satser-4-milliarder-pa-kursfall-i-frontline
Redigert 20.01.2025 kl 14:42
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 14:38
5165
Til de andre punktene dine går ikke VLCC'er i suezkanalen. Houthiene har satt flere krav som omhandler yemen bl.a. og omtrent 1% av crudeshipping går gjennom suez. Er vel andre segment som sliter mer her.
Om vintertemperaturer er det vel fortsatt iskaldt i amerika, noe som øker gassprisene der og gjør arbitrasjen til østen dårligere. Varmt vær om vintern i USa er bra for f.eks LPG-shipping, men enn så lenge er det motsatt.
Men det er helt klart et bet ja, ingen vet hvor den oransje haren hopper.
Om vintertemperaturer er det vel fortsatt iskaldt i amerika, noe som øker gassprisene der og gjør arbitrasjen til østen dårligere. Varmt vær om vintern i USa er bra for f.eks LPG-shipping, men enn så lenge er det motsatt.
Men det er helt klart et bet ja, ingen vet hvor den oransje haren hopper.
ibyx
20.01.2025 kl 15:13
5095
OK. ser den gamle nyheten bare blir stående... Litt uheldig praksis?
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/20/06428030/shipping-arctic-oppgraderer-raoljetank-nedgraderer-hafnia-og-odfjell
Men 304? De er jo elleville i det huset.
Men hvorfor spretter den da ikke opp minst like mye som Hafnia tryner. Til å begynne med...?
Fool me once?
Vi har hørt om Arctic-dumpen, nå venter vi på Arctic-løftet...
Det var nok en slump flaks også med de tidligere FRO-barberingene?
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/20/06428030/shipping-arctic-oppgraderer-raoljetank-nedgraderer-hafnia-og-odfjell
Men 304? De er jo elleville i det huset.
Men hvorfor spretter den da ikke opp minst like mye som Hafnia tryner. Til å begynne med...?
Fool me once?
Vi har hørt om Arctic-dumpen, nå venter vi på Arctic-løftet...
Det var nok en slump flaks også med de tidligere FRO-barberingene?
Redigert 20.01.2025 kl 15:29
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 15:26
5213
Det er vel ganske normalt at kursen tryner når en analytiker kutter 40% i TP.
Skyhøye kursmål som ikke innfris i tank er vi vel vant til nå, de lå vel i 300-350 hele perioden fra vår-høst 2023 selv om kursen i FRO gikk fra 200 til 150 i samme periode. Gikk også fra 150 til 170/80 og rett ned igjen et ti-talls ganger, husker det godt for jeg lova meg sjøl å kjøpe max på FRO for 150 og HAF til 50. Blei nesten vanskelig å ha til salt i grøten en periode der.
Ad temaet, Trump utsetter tollsatser (for nå)
https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/20/8231961/wall-street-journal-trump-utsetter-toll
Skyhøye kursmål som ikke innfris i tank er vi vel vant til nå, de lå vel i 300-350 hele perioden fra vår-høst 2023 selv om kursen i FRO gikk fra 200 til 150 i samme periode. Gikk også fra 150 til 170/80 og rett ned igjen et ti-talls ganger, husker det godt for jeg lova meg sjøl å kjøpe max på FRO for 150 og HAF til 50. Blei nesten vanskelig å ha til salt i grøten en periode der.
Ad temaet, Trump utsetter tollsatser (for nå)
https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/20/8231961/wall-street-journal-trump-utsetter-toll
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 15:38
5166
Håpløst av Biden å ikke få ut fingern før når det kom til skyggeflåten. Hadde det ikke vært for all usikkerheten skapt av presidentskiftet hadde jeg fort gått all-in nå, begynner å bli noen gode mill fat som skal over på det legale markedet.
https://www.reuters.com/business/energy/india-refiners-ask-adnoc-offer-oil-delivered-price-freight-spikes-sources-say-2025-01-20/
https://www.reuters.com/business/energy/india-refiners-ask-adnoc-offer-oil-delivered-price-freight-spikes-sources-say-2025-01-20/
ibyx
20.01.2025 kl 15:55
5220
OSE stoler ikke nok på Arctic til å kjøre FRO uten klarsignal fra NYSE, som er stengt idag?
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 16:03
5276
Tror ikke det er analytikerne som bestemmer retninga nå. Men kronbeviset på at jeg ikke forstår sammenhengene her kommer i form av houthi lover fri passasje for alle andre enn israelske selskap gjennom suez og MPCC stiger 3%, kontainer og bilfrakt ganske stille eller litt opp i europa samme dag som det kommer melding om 10% short i FRO. Beats me..
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 16:35
5204
"jeg økte før helga fordi jeg satser på at mr T er for opptatt med seg sjøl nå"
BREAKING: Among the first executive orders set to be signed by President-elect Donald Trump will be an order to rename the Gulf of Mexico as the "Gulf of America." - ABC
Lol, ikke så altfor langt unna der! Prioriteringer president, prioriteringer ;D
BREAKING: Among the first executive orders set to be signed by President-elect Donald Trump will be an order to rename the Gulf of Mexico as the "Gulf of America." - ABC
Lol, ikke så altfor langt unna der! Prioriteringer president, prioriteringer ;D
Fjellbris
20.01.2025 kl 17:08
5077
Øker kursmål fra 196 til 304
Roper kjøp i stortank
Ny sanksjoner vil ramme skyggeflåten enda hardere, spår Arctic Securities. – Vi mener man bør kjøpe tankaksjer nå, sier analytiker Kristoffer Barth Skeie.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231901/arctic-securities-oppgraderer-tankaksjer-til-kjop
Roper kjøp i stortank
Ny sanksjoner vil ramme skyggeflåten enda hardere, spår Arctic Securities. – Vi mener man bør kjøpe tankaksjer nå, sier analytiker Kristoffer Barth Skeie.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231901/arctic-securities-oppgraderer-tankaksjer-til-kjop
Redigert 20.01.2025 kl 17:10
Du må logge inn for å svare
MorganKane
20.01.2025 kl 17:11
5175
Nix,
Ikke shortet. For riski for min del. Blir bare lei over alle som hauser opp aksjer selv om de vet bedre. 13 av 14 analyseselskap har kjøp nå eller noe. Men rimelig sikker på at de anbefaler noe annet på bakrommet. Det langsiktige bildet har helt klart beveget seg i negativ retning, ikke bare med håp om fred diverse steder, og dermed både større flåte og mer kortreist olje, men også Kina sitt forbruk kommer til å fortsette å "skuffe" fremover. Noen uker med et lite blaff i ratene endrer ikke det.
Ikke shortet. For riski for min del. Blir bare lei over alle som hauser opp aksjer selv om de vet bedre. 13 av 14 analyseselskap har kjøp nå eller noe. Men rimelig sikker på at de anbefaler noe annet på bakrommet. Det langsiktige bildet har helt klart beveget seg i negativ retning, ikke bare med håp om fred diverse steder, og dermed både større flåte og mer kortreist olje, men også Kina sitt forbruk kommer til å fortsette å "skuffe" fremover. Noen uker med et lite blaff i ratene endrer ikke det.
Blue Cow Group
20.01.2025 kl 18:02
5046
Hvorfor tror du dette bare blir et blaff? 3mill fat flere pr dag pga ett indisk raffineri slutter å handla med skyggeflåten.
DividendYield
20.01.2025 kl 19:13
4944
Har du også gått lei grønne power point aksjer?
Fra $ 25k til over 70k i rater er ikke noe lite blaff, men vi får se hvor lenge det varer
Fra $ 25k til over 70k i rater er ikke noe lite blaff, men vi får se hvor lenge det varer
MorganKane
20.01.2025 kl 19:58
4894
Jeg har grønt også jeg. Men det er nok mer langsiktig.
Uansett, hva som er et blaff er subjektivt. Men poenget mitt er at verdien på Frontline har økt med ca 10-12 milliarder kroner de siste ukene. Pga, slik jeg ser det, en svært midlertidig økning i ratene. Hvor mange skip tror du de får over på 70k rater før skyggeflåten kommer tilbake, enten via via, eller at Trump opphever det hele igjennom en eller annen "deal"? Er det noe som er åpenbart så er det at nesten uansett hva, så kommer olje, hvis det er fysisk tilgjengelig, før eller siden tilbake markedet.
Midlertidige økninger inntekter blir alltid overvurdert (om det er oljepris, skipsrater eller valutakurser). Det burde egentlig vurderes som cash. Dvs en engangseffekt.
Frontline må klare å få over 20 000 skipsdager på disse nye ratene for å forsvare en økning på 10 milliarder. Det er helt umulig. De klarer kanskje 1000-2000 skipsdager (for eksempel 10-20 skip a 100 dager) før vi er tilbake på de gamle (og riktige) ratene. Det gir en ekstrainntekt på 0,5-1 milliard. Som da kan ses på som økning i cash/ engangseffekt. Og burde verdsettes deretter.
Uansett, hva som er et blaff er subjektivt. Men poenget mitt er at verdien på Frontline har økt med ca 10-12 milliarder kroner de siste ukene. Pga, slik jeg ser det, en svært midlertidig økning i ratene. Hvor mange skip tror du de får over på 70k rater før skyggeflåten kommer tilbake, enten via via, eller at Trump opphever det hele igjennom en eller annen "deal"? Er det noe som er åpenbart så er det at nesten uansett hva, så kommer olje, hvis det er fysisk tilgjengelig, før eller siden tilbake markedet.
Midlertidige økninger inntekter blir alltid overvurdert (om det er oljepris, skipsrater eller valutakurser). Det burde egentlig vurderes som cash. Dvs en engangseffekt.
Frontline må klare å få over 20 000 skipsdager på disse nye ratene for å forsvare en økning på 10 milliarder. Det er helt umulig. De klarer kanskje 1000-2000 skipsdager (for eksempel 10-20 skip a 100 dager) før vi er tilbake på de gamle (og riktige) ratene. Det gir en ekstrainntekt på 0,5-1 milliard. Som da kan ses på som økning i cash/ engangseffekt. Og burde verdsettes deretter.
Redigert 20.01.2025 kl 20:03
Du må logge inn for å svare
DividendYield
20.01.2025 kl 22:04
4843
Det er nok mer enn spot og midlertidige inntekter som har sendt kursen opp i det siste. Det er n forventning om lengre oppgang kombinert med få leveringer av nye skip. Tidenes laveste faktisk. Ikke godt å si hva som skjer geopolitisk, men viktig for de høye kursmålene vi ser av frontline er pris/nav hvor frontline nå er uvanlig billig
Jonnyvang2
20.01.2025 kl 22:09
4902
Fine betraktnknger, MorganKane.
Men jeg syns det er bemerkelsesverdig at både Kina og India var veldig raske med å implementere de nye sanksjonene. Er det et uttrykk for at de egentlig ikke er så gira på å ha gamle rustholker som kan føre til en ny Exxon Valdez-skandale i deres farvann?
Nylig brakk to russiske skip (var det ifm en storm?) i Svartehavet. Det var små tankbåter, men ga verden en påminnelse om hvilken ekstrem risiko som tas med skyggeflåten av gjelder miljøet.
(Tankskipet Exxon Valdez, som var en VLCC, gikk på grunn i Prince William-stredet i Alaska og slapp ut over 40 000 tonn råolje)
I tillegg har man jo i flere år predikert at VLCC kan komme i en situasjon hvor tank blir «utsolgt» og ratene blir spinnville - den berømte supersyklusen- ala det vi så LPG tank for litt siden nå Panama-canalen var «stengt».
Her er det jo mange drivere, men det er altså i den situasjonen at det er et skip for lite på havet til å frakte oljen, at man får testet betalingsvilligheten på oljefrakten, og den er ekstremt høy all den tid den til tross for rater på 100k kun utgjør noen få øre i forskjell på sluttproduktene.
Jeg tror verdenssamfunnet vil se på det som særs uansvarlig av Trump å skulle reversere sanksjoner mot hele skyggeflåten, som jo åpenbart utgjør en stor miljøtrussel mot verdenshavene, men også frakter Irans olje.
Trump kan stoppe krigen, og oppheve 60usd-sanksjonen, og så kan Russland eksportere sin olje på samme vilkår som amerikanerne -
Spennende er det ihvertfall. God kveld.
Men jeg syns det er bemerkelsesverdig at både Kina og India var veldig raske med å implementere de nye sanksjonene. Er det et uttrykk for at de egentlig ikke er så gira på å ha gamle rustholker som kan føre til en ny Exxon Valdez-skandale i deres farvann?
Nylig brakk to russiske skip (var det ifm en storm?) i Svartehavet. Det var små tankbåter, men ga verden en påminnelse om hvilken ekstrem risiko som tas med skyggeflåten av gjelder miljøet.
(Tankskipet Exxon Valdez, som var en VLCC, gikk på grunn i Prince William-stredet i Alaska og slapp ut over 40 000 tonn råolje)
I tillegg har man jo i flere år predikert at VLCC kan komme i en situasjon hvor tank blir «utsolgt» og ratene blir spinnville - den berømte supersyklusen- ala det vi så LPG tank for litt siden nå Panama-canalen var «stengt».
Her er det jo mange drivere, men det er altså i den situasjonen at det er et skip for lite på havet til å frakte oljen, at man får testet betalingsvilligheten på oljefrakten, og den er ekstremt høy all den tid den til tross for rater på 100k kun utgjør noen få øre i forskjell på sluttproduktene.
Jeg tror verdenssamfunnet vil se på det som særs uansvarlig av Trump å skulle reversere sanksjoner mot hele skyggeflåten, som jo åpenbart utgjør en stor miljøtrussel mot verdenshavene, men også frakter Irans olje.
Trump kan stoppe krigen, og oppheve 60usd-sanksjonen, og så kan Russland eksportere sin olje på samme vilkår som amerikanerne -
Spennende er det ihvertfall. God kveld.
Stockshold
20.01.2025 kl 22:13
4869
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/01/20/8232089/trump-om-historisk-lave-oljelagre-skal-fylles-til-randen
Spørs hvem som skal få fraktet all den oljen da, Frontline vil nok fylle opp ordreboka framover!
Spørs hvem som skal få fraktet all den oljen da, Frontline vil nok fylle opp ordreboka framover!
MorganKane
20.01.2025 kl 22:45
4876
Nei, ikke enig. 2023 ble det kanskje ikke bestilt mange, men i 2024 har det blitt bestilt ca 70-80 vlcc. Det er største økningen på mange mange år. Deriblant første metanoldrevne vlcc'n. Disse kommer ikke før (stort sett) i 2026 og fremover, men sier litt om hva fremtiden bringer. Andre ting spiller helt sikkert en rolle, men man fikk vel 30-40% økning fra og med den dagen markedet fikk høre om de nye sanksjonene og kanskje en uke fremover. Samtidig som alle skrek, både analytikere if gud og hvermann på X at nå går det til himmels. Da sier det seg selv at det er en klar årsakssammenheng. Få andre faktorer.
Når det gjelder skyggeflåten er jeg enig i at Kina og India fulgte "ordre" raskt. Desverre tror jeg ikke det er pga miljøet. De vurderer mindre konfronterende linje opp mot USA. Det finner de nok. Vel, vi får se. I mitt hode er det et faresignal når alle analytikere skriker kjøp.
Når det gjelder skyggeflåten er jeg enig i at Kina og India fulgte "ordre" raskt. Desverre tror jeg ikke det er pga miljøet. De vurderer mindre konfronterende linje opp mot USA. Det finner de nok. Vel, vi får se. I mitt hode er det et faresignal når alle analytikere skriker kjøp.
MorganKane
20.01.2025 kl 23:00
4852
Det produseres 104 millioner fat om dagen. Å øke amerikanske lagre (stort sett med amerikansk olje) med 100-200 millioner fat over noen år har svært lite å si. Om noe så er det negativt for frontline. Amerika er nettoeksportør. Når det amerikanske hjemmemaredet øker så tilsier det at eksporten minker. Ratene vil da, alt annet likt, falle.
Redigert 20.01.2025 kl 23:02
Du må logge inn for å svare