Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+

andreasr
FRO 21.10.2024 kl 14:11 96584

Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?

Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq

Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.

- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.

- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.

Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Optimisten2
24.01.2025 kl 17:39 11343

Ja, min gode mann. Så lenge Trump ikke kan bidra til å stoppe krigen mellom Russland og Ukraina, så vil aksjekursen synke, det vet jo alle. Han klarer ikke stoppe krigen,og jeg tror den vil vare i mange år fremover. Dessverre
Blue Cow Group
24.01.2025 kl 17:59 11294

Du svarer overhodet ikke på spørsmålet mitt.
Forlengede reiser pga krigen øker kursen i frontline, du er dessverre helt på jordet her.
ibyx
24.01.2025 kl 18:27 11241

BDTI videre ned: 845.
Fra årsbeste 917 20.1
Årslaveste 799 9.1
Marketwatch
24.01.2025 kl 20:08 11133

Ser du ikke at reven Putin idag smisker seg inn på hentesveisen. Det blir nok en avtale som Putin og Trump er fornøyd med, men er redd Ukraina og Europa blir rævkjørt.
MorganKane
25.01.2025 kl 10:35 10710

Europa blir ikke rævkjørt. Russland er ingen fare. De klarte ikke å ta et enslig ikke-Nato land engang. Det blir bare helt latterlig å si at de da er en trussel for Nato land (eneste er atomkrig, da er vi fucka, men den trusselen øker kun Hvis Russland faktisk taper i Ukraina). Når vi hører retorikken på vestlig side (om hvor forferdelige Russland er og at de vil stå i Paris om noen år hvis vi ikke gjør alt for å stoppe dem), så er det rart at vi ikke har noen forståelse, whatsoever, for at russere også ser på vesten som en potensiell trussel. Verden vil bedras! Hvis Russland får garantier på at Nato holder seg i vest så er denne krigen over i løpet av våren.

Det som blir spennende er om Russland får redusert diverse restriksjoner under de reelle forhandlingene. Delvis for å vise "good faith" og delvis for å få forhandlingene i gang. Det vil få oljeprisen ned. Noe vi vet Trump er svært interessert i. En bivirkning er at også skipsratene går videre ned.
Redigert 25.01.2025 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Bullen
25.01.2025 kl 13:00 10513

Hvis prisen på en vare går ned, øker etterspørselen.
Lett å tenke at det samme gjelder for oljen.
Så behovet for frakt øker og dermed ratene.
Likevel er det kanskje mer komplekst når vi snakker om olje?
MorganKane
25.01.2025 kl 13:28 10450

Ikke olje, men frakt av olje. At Russland kommer tilbake betyr 2 ting. Flere skip vil bli akseptert overalt. Og mer kortreist. Begge deler er negativt for fraktrater.
DividendYield
25.01.2025 kl 13:34 10429

Dette er komplekse spørsmål jeg ikke tror noen har enkle svar på, ikke godt å spå oljepris og rater på kort, mellom og lang sikt.

Når det gjelder Russland må det kjøres en hard linje. Som Morgan er inne på er landet relativt svakt og (krigs) økonomien er skjør. Det kan være vanskelig med krim, men hvorfor skal et suverent land bestemme over fremtiden til et annet suverent land. Detn slags tilhører fortiden til og det må fascistene i Russland lære seg å forstå
DividendYield
25.01.2025 kl 13:49 10386

Jeg har veldig lite tro på at Russland blir akseptert eller kommer tilbake på kort varsel. Skulle det imidlertid skje, så er det mange skrapeaktuelle skip i skyggeflåten som da blir overflødige, i hver fall med svake rater. Men det blir spekulasjoner
Bullen
25.01.2025 kl 14:36 10302

Trump var nok happy med Stoltenberg som NATO sjef.
Han ble jo invitert av Trump til presidentinnsettelsen
Stoltenberg er jo krystallklar i sine synspunkter på denne krigen
Er Trump like tøff i tryne på denne konflikten?
Marketwatch
25.01.2025 kl 19:13 10030

En latterlig kommentar: "Hvis Russland får garantier på at Nato holder seg i vest så er denne krigen over i løpet av våren." Var det noen gang snakk om noe annet (unntatt propaganda fra russisk side da)? Sannheten er at Russland ikke tålte at et betydelig flertall av Ukrainas befolkning ville ha sin frihet, bli demokratisk og orientere seg vestover. Like lite tåler de det med Belarus, Georgia og Moldova. Dersom USA ikke lengre står inne for sine forpliktelser i Nato ovenfor Europa, noe en kan mistenke er i Trump sine tanker, står også de baltiske landene for tur, liksom Ungarn (ønsker seg kanskje tilbake til Russland, versågo de kan få dra, ingen bør hindre de!), Tjekkia, Slovakia (som Ungarn) og Polen. Putin drømmer om å få tilbake gamle sovjetunionen, som i hans øyne var så utrolig storslagent. Han har ikke innsett at Russland sin tid som stormakt er over. En forløpig stopp av krigshandlinger i Ukraina, vil gi tid til Russland å ruste opp ytterligere. Nato står i alvorlig fare for å miste sin relevans og svekkes betydelig. USA kommer etterhvert til å få nok med sine egne problemer og at de må konkurrere med Kina. Eneste håp for Europa er da å ruste opp gigantisk, samarbeide og lite på egne ressurser og dermed frigjøre seg fra USA. For å avskrekke Russland bør en slik opprustning også innebære at Europa har nok atomvåpen selv til å kunne avskrekke enhver tanke Russland måtte ha om å bruke slike våpen. Dette må skje prompte! I en slik europeisk forsvarsallianse bør land som heller vil tjene Russland ikke være med.
thypoon
25.01.2025 kl 19:27 10010

Vi kan i det minste begynne å betale «årskontigenten» for medlemskapet i NATO som pt ligger på 5% av BNP. Men det nevnes knapt av media og ingen tegn til panikkmodus på Stortinget, slik det burde vært. Europeerne er vel
for arrogante og/eller så nedsyltet i gjeld, og dyr velferd at vi ikke evner. Tiden hvor Amerika beskyttet oss er long gone, nå står vi nakne og alene.
MorganKane
26.01.2025 kl 10:10 9612

Hehe,

Jeg skal ikke gå inn i en diskusjon med en gjeng blåruss, men Stoltenberg sa at "selvfølgelig vil ethvert land som ønsker å søke om medlemskap i Nato være velkomne til det" . Både før krigen startet og helt frem til han gikk av.

Jeg er enig i at andre mindre naboland må hensynta Russland sitt syn på verden. Land som allerede er Nato medlemmer har imidlertid mindre å frykte. Men enig i at verden blir mer usikker videre fremover også for oss. Vi har fått en ny fiende og må forberede oss på økt datasabotasje og lignende. Og ny opprustning. Vi har skapt en farligere verden ved å vekke den russiske bjørnen og dyttet den østover. Det er der vi har stelt oss ved å kun se verden igjennom våre egne øyne.

Ingen små naboland til større nasjoner har noensinne vært uavhengige. Se på Latin Amerika igjennom hele 1900 tallet. Eller i dag for den saks skyld. Tror du at noen av de landene kunne ha beveget seg "østover"? Hva med Grønland? Man kan si mye om Trump, men tror du noen fremtidig amerikansk president vil tillate at Grønland, hvis de blir uavhengige en dag, vil tillate kinesiske baser der? Selv om Grønlenderne selv skulle ønske det....? Svaret er enkelt: Aldri i verden! Jeg blir så lei blåruss som ikke klarer, ever, å se en problemstilling fra begge sider.

Eneste håp for Europa....? Hva er det for noe svada? Russland er en nasjon på 150 millioner. Europa (natolandene) har vel over en halv milliard og 20-30 ganger så stor økonomi. Russland er ingen trussel mot oss. Vel, utenom indirekte på lang sikt da siden vår adferd tvinger Russland til Kina (i tillegg vil nok "småsabotasjer" av ulike slag øke, noe vi ikke klarer å forsvare oss mot). Og Kina kommer til å få en gigantisk gevinst av det. Og mellom Vesten og Kina kan det smelle en dag. Og da er russerne på Kina sin side. Desverre....

Men la oss legge politikk til side. Vi er uenige. Greit nok. Men dette startet med fraktrater for olje. Jeg tror det blir fred i Ukraina. Og det vil være negativt for fraktrater. Eller hva mener du?
Redigert 26.01.2025 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Eklogitt
26.01.2025 kl 13:34 9310

Helt vikelighetsfjernt å mene at Russland ikke er en trussel når de befinner seg i en aggressiv angrepskrig i et annet Europeisk land siden 2014. At noen velger det narrativet er meget spesielt.
Bullen
26.01.2025 kl 14:06 9243

….vi har vekket den sovende bjørnen skriver du, så Putin har drept til nå 43000 ukrainske soldater og mange sivile fordi vi har vekket
Putin???. Her snakker vi om en gal og maktsyk manns verk
Slike mennesker må stoppes for enhver pris.. Blir feil å jatte med ondskapen.
DividendYield
26.01.2025 kl 16:04 9017

Tank og geopolitikk hører (dessverre) sammen. Det blir vel som han olje- og tankinvestoren som fikk spørsmålet:

"hva holder deg våken om nettene?"

- Fred i verden, og geopolitisk stabilitet!
MorganKane
26.01.2025 kl 17:06 8892

Det jeg sier er at Russland var en vits (og fortsatt delvis er). De klarer ikke engang å ta Ukraina.At de da skal være en trussel mot Nato (både med og uten USA) som er uendelig mye sterkere enn Ukraina er bare tull.

Det vi imidlertid har gjort, igjennom å åpne opp for å la Ukraina (som egentlig er en gjeng russere) bevege seg vestover, er å skaffe oss en langsiktig fiende. Som på sikt da kan true oss. Så la oss gi både Ukraina og Russland fred, men en fred som er realistisk og som ikke gjør vondt verre.

Og hva er realistisk? Jo, la oss snu på flisa. Hvis du mener Russland er en trussel for Europa klarer du ikke da se at Europa kan oppfattes som en trussel mot Russland? Det gjør jeg. Og dermed vil en realistisk fred for meg innebære garantier om at Ukraina ikke blir med i en vestlig forsvarallianse. Kanskje kombinert med avgivelse av de østligste landområdene.

Uansett, glem dette. Vi er uenige. Helt greit. Men spørsmålet mitt var hvilken effekt du tror en fred i Ukraina vil ha på fraktratene til Frontline?
Redigert 26.01.2025 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.01.2025 kl 17:19 8852

Det blir dumt å skylde på at Putin er gal. Hadde han vært gal hadde vi allerede ligget i atomruiner, alle mann. I beste fall vil det skje seinest den dagen det blir klart for ham at han taper. Hvis du faktisk mener han er gal så håper jeg du samtidig ber til dine guder at han ikke taper.

Faktum er st han er langt fra gal (heldigvis). Denne krigen har stor støtte hos folk i Russland. Det Russiske folk vil selvfølgelig ha fred, men det er forutsatt at det skjer på Russlands premisser. De ser på Europa som en fiende. Akkurat som du ser på Russland som en fiende. Sånn har det blitt desverre.
Redigert 26.01.2025 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Eklogitt
26.01.2025 kl 18:01 8753

Ser at det blir gjentatt at man ikke klarer å forstå Russland sin side av saken. Det tror jeg de fleste klarer å se. Det betyr ikke at man skal heie på fienden. Merkverdig hvordan folk kommer til slike slutninger.

Forøvrig helt usakelig og ren stråmann, å plassere Ukraine i båsen "egentlig en gjeng russere".

Har ikke peiling på hvordan ratene blir påvirket av avslutning av krigen. Forhåptentligvis flere skip innenfor internasjonale tøyler.
MorganKane
26.01.2025 kl 19:33 8580

Å se realistisk på det har ingenting med hvem man heier på.

Uansett, flere skip innenfor internasjonale tøyler så tror jeg ratene går ned. Dette fordi de skipene som da går fra skyggeflåte til den internasjonalt godkjent flåte blir mye mer fleksibel og får mye større "kundegrunnlag". Vi får se om Trump klarer å få på plass en fredsløsning som er akseptabel for begge parter i løpet av våren. Jeg håper og tror det.
Blue Cow Group
26.01.2025 kl 21:23 8351

Hvordan skulle skyggeflåten kunne gå legalt?

I en normalisert verden der europa handler med russland vil totale tonnmil gå ned. Tonna vil forbli på ca samme nivå, antall mil vil gå kraftig ned.
Men, nå mener f.eks Mintzmyer at vi har misforstått effekten av sanksjonene, hvert tonn som går på skyggeflåten er jo et tonn mindre i vårt tonnmil-marked.
https://www.tradewindsnews.com/finance/why-tanker-investors-got-donald-trump-wrong-on-sanctions-and-russia/2-1-1769269
MorganKane
26.01.2025 kl 22:21 8197

Skjønner ikke helt hva du mener. Har ikke tilgang til artikkelen. Mener du fred i Ukraina er positivt eller negativt for tank?
Blue Cow Group
26.01.2025 kl 22:39 8146

At skyggeflåten er skyggeflåte nettopp fordi de ikke har lov å kjøre i det legale markedet lenger, de skal som regel bli til spiker før de snappes opp.
Jeg mener færre mil er negativt for #tonnmil, mintzmyer mener jeg/vi misforstår dynamikken i sanksjonene.
MorganKane
27.01.2025 kl 00:02 8015

Poenget mitt er at mye av skyggeflåten er skyggeflåte pga sanksjoner mot Russland. Hvis disse stopper er det mange skip i skyggeflåten som igjen blir en del av den vanlige verdensflåten. Det er per i dag flere hundre vlcc og suezmax skip i skyggeflåten. De fleste av disse er godt under 20 år og mange gode år igjen.


Hvorfor mener mintzmyer det?
Redigert 27.01.2025 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
27.01.2025 kl 16:39 7421

Hvor har du dette fra? At de fleste er godt under 20 år, ellers oppegående skip som kun er i skyggeflåten pga sanksjoner?
Jeg har stort sett kun lest motsatt, at skyggeflåten er gammal, ca 20 år i snitt, det meste var gått uinspisert lenge, dårlig overholdt, får ikke forsikring og var egentlig klart for scrapping før det ble plukka opp på veien. Jeg ser ingen sjans for at disse skipene igjen skal kunne gå legalt.
Kingcoast
27.01.2025 kl 18:23 7252

Oppdatert liste over faktisk short pr 27.01.

Det er pr idag 11,6% av Frontline som er shortet!
25,9 mill aksjer. Shorten har lkt med 17% siste uke og 131% siste mnd.
Selskapet ligger på 8.plass over de 300 mest shortede aksjer i Norden.
MorganKane
27.01.2025 kl 20:58 7029

Ja, du får stole på de du vil. Kanskje ikke mye mer, men i hvertfall omtrent halvparten er under 20 år. Med totalt mer enn 1000 skip i flåten er det åpenbart at mange av de vil seile alle havner hvis sanksjoner blir borte. Dette øker da tilbudet av befraktere i Frontline sin bransje, noe som igjen da vil presse ratene.

Hvorfor tror du vi fikk ett hopp i ratene nå i starten av januar? Det var jo nettopp pga USA innførte mange flere sanksjoner på Russland. Flere hundre skip fikk da problemer pga de fraktet russisk olje, eventuelt gar russisk eierskap.

Men du har også litt rett. Ved en eventuell fred kan det bli en oppgang i spikerproduksjonen. Dette pga at Russerne igjen vil forholde seg til internasjonale regler vil de skipene som da faktisk ikke er sjødyktige lenger bli kutta opp. Men jeg mener altså dette ikke er mer enn maks halvparten. Mer spiker er jo positivt i seg selv. Men summen, inkl mer kortreist olje, blir negativ.
Redigert 27.01.2025 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
29.01.2025 kl 06:52 6234

Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger tirsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Kina lå på 51,85 worldscalepoeng, opp 2,2 prosent fra forrige oppdatering.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/29/06430482/tank-15-vlcc-slutninger-tirsdag-rate-ag-kina-2-2

Blue Cow Group
31.01.2025 kl 19:31 5462

"Ja, du får stole på de du vil. Kanskje ikke mye mer, men i hvertfall omtrent halvparten er under 20 år."

Det hadde vært lettere å vurdert kildene mot hverandre hvis du kunne oppgitt din. Det kan jo forsåvidt hende du har rett, de fleste steder jeg har sett setter grensa på gamle skip som 15 år, og at over 70% av både dark og grey fleet er over 15 år.

WS60 i dag på AG-china og Wafr-China! Virker som bølge 2 er godt i gang.
Blue Cow Group
04.02.2025 kl 19:46 4668

AG-China w65 idag, FFAs rett i taket etter trump begynner å gå etter politiske motstandere istedetfor sine egne handelsallierte, virker som om noen har visket ham i øret.

I dag:
Front Duke (2016 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) NSRP Frontline $FRO (TCE: RV USD 59K @ 42 days / Actual USD 43K @ 54 days)

i går:
Front Spey (2016 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Sinochem Oil Shipping (Singapore) Pte. Ltd Frontline $FRO (TCE: RV USD 48K @ 48 days / Actual USD 43K @ 54 days)

31 jan:
Front Neiden (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Petrobras Frontline $FRO (TCE: RV USD 46K @ 82 days / Actual USD 48K @ 79 days)

30jan:
Front Dee (2015 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Mercuria Frontline $FRO (TCE: RV USD 37K @ 50 days / Actual USD 34K @ 55 days)

Front Flores (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) PTT Frontline $FRO (TCE: RV USD 43K @ 36 days / Actual USD 33K @ 42 days)
Ramn
05.02.2025 kl 21:53 4109

Ja, dette ser jo ikke så verst ut etter hvert. Med forsatt økning i ratene kommer vi til å få sterke utbytter fremover. Der er mye short i aksjen, og disse aksjene vil nok kunne kjøre litt berg og dalbane med kursen.
Blue Cow Group
05.02.2025 kl 22:38 4009

Det er et ganske uoversiktlig spill nå, og hver gang man tror noe kommer den oransje mannen og dunker i brettet så alle brikkene flytter på seg.
Saudi Arabia øker prisen på olja si som går til india, vil nok få mye å si hva india velger å gjøre. Russisk ural-olje har detti ned til under 60$ fatet og dermed blitt lovlig igjen. Hva vil neste neveslag i brettet utløse? Vil han huske å gjøre noe av det han lover mot Iran eller vil noe annet stjele oppmerksomheten hans imorra? Kan nesten ikke annet enn å le, for et sirkus!
ibyx
06.02.2025 kl 12:25 3545

Er dette nøytralt for FRO/VLCC?
Saudi Aramco raises March oil prices for Asia
RIYADH: Saudi Aramco has significantly raised its crude oil prices for Asian customers in March, reaching their highest levels in over a year.
https://www.arabnews.com/node/2589209/business-economy
ibyx
06.02.2025 kl 16:55 3243

Se der ja. Klassisk raid mot OSE på slutten her også? Rett ned og rett opp etter kl. 16.25...
Tok gevinst tidligere idag, men gikk ikke inn igjen. Så får vi se om det står seg ut kvelden der borte.
206,31 NOK nå. (vs 220,70 sluttkurs)

Volumet er også friskt:
VOLUME: 1.96M
65 DAY AVG: 3.29M
60% VS AVG

edit: går litt opp og ned, men magen sier at det tilbudet som ble gitt ved OSE-slutt ikke kommer tilbake, eller ihvertfall ikke blir sluttkurs der idag.

Redigert 06.02.2025 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
06.02.2025 kl 20:17 2983

Nøytralt? Hvis india/kina ikke kan kjøpe fra russland, og heller ikke fra SA, hvor må de hente fra da? Us gulf? Blir noen gode ekstra mil det isåfall.
ibyx
06.02.2025 kl 20:45 2897

US Gulf? Neppe. Oransjemannen vil sikkert ikke at US "frie oljeselskap" skal betale toll til kinamannen og vil kanskje få US Oil til "skjønne" at det ikke er så lurt av dem å gå imot det....(We know how this works by now?)
"China said it would implement a 15% tariff on coal and liquefied natural gas products as well as a 10% tariff on crude oil, agricultural machinery and large-engine cars imported from the U.S. The tariffs would take effect next Monday."

Så ja dette kan sikkert bli litt ratedrivende til andre deler av Sør-Østasia også?
Oljeprisoppgang mot Østen som også er implementert av saudimannen kan vel dessuten smitte over på Brentpris og forsterkes av tollen også?
Redigert 06.02.2025 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
06.02.2025 kl 20:57 2863

Ja akkurat Kina er kanskje utelukka der, men India importerte nesten like mye russisk olje som kina som nå må finne nytt opphav.
Se heller ikke bort fra at SA har latt excel-arka gå varme og finni akkurat sweet-spoten der det fortsatt lønner seg for asia å kjøpe fra SA selv med prisøkningen.
Som sagt syns jeg detta er utrolig uoversiktlig, vanskelig å vite hva de forskjellige spillerne gjør.
Marketwatch
06.02.2025 kl 21:00 2851

Reuters idag: US slaps sanctions on network shipping Iranian oil to China
Blue Cow Group
06.02.2025 kl 21:03 2835

gjaldt vel 3 vlcc-skip og rett på ofac-lista såvidt jeg fikk med meg? Virka som et oppvarmingsslap egentlig, må ta i litt mer for å få en knockout til 0 fat pr dag som var målet hans.
Ramn
10.02.2025 kl 13:43 2134

Er der ingen interesse for FRO lenger da, har dere solgt og gått lei av hele pakka?
ibyx
10.02.2025 kl 13:48 2106

Er nok i oransjemannens vold slik sett. Sjeldent rolig nå og på veldig lavt volum...
VOLUME: 314.79K
65 DAY AVG: 1.58M
20% VS AVG

Vær klar. Denne skal snart gå som en kule.
enten opp eller ned... 😅🎪

Av 11 On subs siden siste Fixed (3.) er 2 under 40k, 6 mellom 40-50K og 3 over 50k

Det *kan* indikere at oppsiden har bedre utsikter?

https://app.tankersinternational.com
Redigert 10.02.2025 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
ibyx
10.02.2025 kl 16:01 1924

Dermed er siste korreksjon ned ca 8% fra toppen så sent som forrige onsdag. 212,9
Blue Cow Group
11.02.2025 kl 09:46 1449

Fryktelig avventende hele greia. Sitter bare og lurer på om den oransje klovnen skal skyte på venner eller fiender i neste runde for å se om vi skal opp eller ned..
Fortsatt en drøy måned igjen til det ikke lenger er lov å laste av de sanksjonerte skipa. Får se hvor kina og india handler fra, blir det nye skip i skyggeflåten eller skal de go legal. Umulig å si, dermed venting.
Pacino
11.02.2025 kl 12:51 1172

FRA ARTIKKELEN

Det fortsetter å være et unormalt nyhetspreget shippingmarked, som gjør det mer utfordrende å navigere enn vanlig, sier Joakim Hannisdahl.

Han driver et fond som investerer i shipping. Sektoren har startet året bra etter et tungt siste halvår i fjor, men svingningene har også vært store.

Hannisdahl trekker blant annet frem Trump-utspill, sanksjoner mot skyggeflåten og fredsavtale i Midtøsten som løpende aksjedrivere i år.

Jeg hadde trodd det skulle bli uforutsigbart med Trump, men det har blitt enda mer enn jeg ventet. Det er veldig mye støy, sier han.

Forvalteren har tank som et av sine sentrale veddemål, som er shipping-segmentet med størst utslag på børs i år.

Det kan bli veldig spennende i tank i 2025, men utfallsrommet er veldig stort. Hvis man får null ytre påvirkning av geopolitikk, sanksjoner og så videre så kan det bli et helt greit tankmarked, men hvis man får det på toppen så er det egentlig umulig å si hvor stor oppsiden kan være.

– Større aksjeutslag enn vanlig
Shipping har ofte ulike syn på utsiktene rettet mot seg. I år har dette fortsatt å bygge seg betydelig opp i en rekke av segmentene.


Det ligger i aksjemarkedets natur at man skal prise inn fremtidig inntjening og justere for risiko. Nå har selv én risiko representert et veldig stort utfallsrom og når det er så mange er det rett og slett vanskelig for markedet å prise aksjene effisient. Variablene endrer seg også svært fort, forklarer Hannisdahl.

Derfor tenker jeg at man får større aksjeutslag enn vanlig, fordi det er så mange aktører i aksjemarkedet og alle har litt forskjellig syn på risikoene og innvirkningen de ulike utfallene har på aksjekurser og inntjening. Når aksjemarkedet prøver å finne en konsensus blant dette, så er det ikke så rart at det er volatilt, at folk er uenige om prisingen og at analytikerne har veldig forskjellige kursmål, tilføyer han.

Forvalteren fremhever sanksjoner mot Iran som en fremtidig driver som bør prises inn i tankaksjene.

Nå er det «maximum pressure» på Iran fra Trump. Men det meste av effekten fra Iran-sanksjoner ligger litt frem i tid. Det kommer ikke inn i tank-inntjeningen med en gang, forklarer han.

– Tjent penger begge veier
Inn i den travleste delen av resultatsesongen for shipping, tror Hannisdahl at volatiliteten i aksjene vil «fortsette i aller høyeste grad». Så langt fremhever han at 2025 for fondet, kalt «Gersemi Shipping Fund», har startet «kjempebra». På tampen av fjoråret falt det i takt med det brede shippingmarkedet.

Januar var den beste måneden vår siden oppstart på månedsbasis og februar har fortsatt oppover. Våre long-posisjoner i tørrbulk og tank steg mye i januar. Shortene våre har også gått bra, så vi har tjent penger begge veier.

Forvalteren sier at de har redusert eksponeringen mot tørrlastaksjer før tallslippene.

Vi mener at konsensus ligger for høyt, forklarer han.

Etter årevis med bred opptur, er ikke Hannisdahl sikker på om det vil bli et nytt pluss-år for shipping generelt.

Det er ikke sikkert shippingindeksen kommer til å stige i løpet av 2025. Jeg tror det vil være viktig med sektorspredning og å være både long og short. Så for oss som et long/short-fond, så tror jeg det blir et spennende år. Men for den jevne, langsiktige «long-only»-investoren så er det ikke sikkert shipping overordnet er der man skal være, sier han.

Det ligges ikke på latsiden på kontorene på Lysaker for å stå i shipping-utslagene.

Vi skulle helst fokusert mindre på nyhetsstrømmen. Det hadde vært et mer behagelig liv hvis ikke det hadde vært så mye av det hele tiden. Men det er ikke å ha et behagelig liv som er vårt primærfokus, det er å skape avkastning for investorene. Så da sitter vi og jobber døgnet rundt i takt med nyhetsstrømmen.

Mollen
11.02.2025 kl 13:29 1072

Takker 😊
Ramn
11.02.2025 kl 14:46 910

Ja, det var en interessant betraktning og bakteppet vises vel godt i aksjens springende prising fra dag til dag. FRO er mildt sagt "rimelig" volatil, og som du riktig påpeker, er tiltak på vei som er egnet til å påvirke markedet i positiv retning. Best av alt er utstrakt internasjonal enighet om at skyggeflåten av flere gode grunner skal sanksjoneres.
EU sitt årelange pjatt og prat rundt grøten var trøstesløst og frustrerende.
Nå virker angsten for å bli utestengt fra handel hos kjøpere, raffinerier, dealere og befraktere å være betydelig større. Trusler om store rederi konsekvenser, som å ikke få anløp havn i USA, bruke bank system etc, virker og er billig. Men å arrestere båter på havet er et veldig dyrt og det har jeg ikke mye tro på lenger.
Tony83
13.02.2025 kl 11:23 332

What do you think about the Q4 results on 28.02? Will they have a positive effect on the course? By the way, I do not thin the result will be good!