Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+

andreasr
FRO 21.10.2024 kl 14:11 103436

Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?

Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq

Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.

- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.

- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.

Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 12:31 501

Samme "punktsjekk" som for Hafnia (i parentes):
Er FRO billig nå?
Ca 42% (43%) ned fra ATL 27.5.24
Ca 192% (240%) opp siste 3 år
Ca 260% (465%) opp siste 5 år
Utbyttejustert via https://www.dn.no/investor/aksje/S1348/HAFNI/HAFNIA%20LIMITED

"Supersyklusen" er altså heller ikke priset ut i FRO?

Forbehold om feil

ibyx
I går kl 12:02 561

Trades stadig lavere. Hvor lenge holder "162-169-kanalen"?
Hadde jo et par ukers utvasking på "152-160" i desember.
Men volumene er fallende. Det meste av sikringen skjedde 10-15% høyere enn dagens kurs?
desirata
12.03.2025 kl 15:14 1243

Siste åra har FRO hatt en premium på NAV på 10%, andre peers ofte discount til NAV.

Dersom JF effekten uteblir, kan aksjen droppe 15% Fordi ser ingen grunn til denne premium nå lenger. Gjerne dette vi ser idag allerede iom alle andre shipping aksjer stiger utenom FRO. Den pleier jo lede an tonen.
Tony83
12.03.2025 kl 09:03 1543

today is the last trading day before the EX DATO! Will it have any effect on the course?
The Godfather
10.03.2025 kl 15:58 2247

Oslo (Infront TDN Direkt): Oavik Capital AS, et selskap nærstående til styremedlem Ørjan Svanevik i Frontline, har mandag kjøpt 5.000 aksjer i selskapet til en snittkurs på 171,05 kroner pr aksje, ifølge en melding.
desirata
10.03.2025 kl 12:32 2596

Siste åra har FRO hatt en premium på NAV på 10%, andre peers ofte discount til NAV.

Dersom JF effekten uteblir, kan aksjen droppe 15% Fordi ser ingen grunn til denne premium nå lenger. Gjerne dette vi ser idag allerede
Fjellbris
06.03.2025 kl 13:10 2930

Og som han sa, vi må alltid vurdere våre muligheter, og i dagens marked da å cashe inn 13 milliarder i gevinst i GOGL, så skjønner man jo det. Er også aksjonær i GOGL og skulle gjerne også ha solgt på 160, men slik er det. For FRO blir det bare enda mer muligheter når JF casher inn så mye, samt ikke minst han sitter videre i hjertebarnet.
Redigert 06.03.2025 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Bullen
06.03.2025 kl 12:51 2975

Fredriksen til DN: Hjertet har alltid ligget tank nærmest.
Ja det var vel det han begynte med. Vi må jo også tenke at hjertet til
Fredriksen banker nokså hardt for gevinst i kroner og øre.😎
desirata
06.03.2025 kl 11:23 3104

Tidleg å si, men er det Golden Ocean faktoren vi ser i FRO idag. Den pleier jo følge Okeanis slavisk.

Vi får se når NY åpner. Dersom JF går fra å være premium man, til å være en liability. Så kan Fro falje et par dollar der borte. Gogl ble gruset igår. Jeg håper og tror Frontline er babyen hans, men er usikker -
Blue Cow Group
13.02.2025 kl 11:42 3781

I think all eyes are on the future, yes. With new OFAC-sanctions expected, maximum pressure on Iran 2.0, expectancies on these kinds of policies will count for much more than a poor Q-result.
Not sure I would say anything's already priced in, if peace talks between russia/ukraine results in a back to normal re-routing of ships there's lots of downside in the stock as well.
Tony83
13.02.2025 kl 11:32 3806

so you think this factor is already priced in?
Blue Cow Group
13.02.2025 kl 11:26 3833

Everyone already know Q4 sucked, will be all about the guidance IMO.
Tony83
13.02.2025 kl 11:23 2353

What do you think about the Q4 results on 28.02? Will they have a positive effect on the course? By the way, I do not thin the result will be good!
Ramn
11.02.2025 kl 14:46 2931

Ja, det var en interessant betraktning og bakteppet vises vel godt i aksjens springende prising fra dag til dag. FRO er mildt sagt "rimelig" volatil, og som du riktig påpeker, er tiltak på vei som er egnet til å påvirke markedet i positiv retning. Best av alt er utstrakt internasjonal enighet om at skyggeflåten av flere gode grunner skal sanksjoneres.
EU sitt årelange pjatt og prat rundt grøten var trøstesløst og frustrerende.
Nå virker angsten for å bli utestengt fra handel hos kjøpere, raffinerier, dealere og befraktere å være betydelig større. Trusler om store rederi konsekvenser, som å ikke få anløp havn i USA, bruke bank system etc, virker og er billig. Men å arrestere båter på havet er et veldig dyrt og det har jeg ikke mye tro på lenger.
Pacino
11.02.2025 kl 12:51 3189

FRA ARTIKKELEN

Det fortsetter å være et unormalt nyhetspreget shippingmarked, som gjør det mer utfordrende å navigere enn vanlig, sier Joakim Hannisdahl.

Han driver et fond som investerer i shipping. Sektoren har startet året bra etter et tungt siste halvår i fjor, men svingningene har også vært store.

Hannisdahl trekker blant annet frem Trump-utspill, sanksjoner mot skyggeflåten og fredsavtale i Midtøsten som løpende aksjedrivere i år.

Jeg hadde trodd det skulle bli uforutsigbart med Trump, men det har blitt enda mer enn jeg ventet. Det er veldig mye støy, sier han.

Forvalteren har tank som et av sine sentrale veddemål, som er shipping-segmentet med størst utslag på børs i år.

Det kan bli veldig spennende i tank i 2025, men utfallsrommet er veldig stort. Hvis man får null ytre påvirkning av geopolitikk, sanksjoner og så videre så kan det bli et helt greit tankmarked, men hvis man får det på toppen så er det egentlig umulig å si hvor stor oppsiden kan være.

– Større aksjeutslag enn vanlig
Shipping har ofte ulike syn på utsiktene rettet mot seg. I år har dette fortsatt å bygge seg betydelig opp i en rekke av segmentene.


Det ligger i aksjemarkedets natur at man skal prise inn fremtidig inntjening og justere for risiko. Nå har selv én risiko representert et veldig stort utfallsrom og når det er så mange er det rett og slett vanskelig for markedet å prise aksjene effisient. Variablene endrer seg også svært fort, forklarer Hannisdahl.

Derfor tenker jeg at man får større aksjeutslag enn vanlig, fordi det er så mange aktører i aksjemarkedet og alle har litt forskjellig syn på risikoene og innvirkningen de ulike utfallene har på aksjekurser og inntjening. Når aksjemarkedet prøver å finne en konsensus blant dette, så er det ikke så rart at det er volatilt, at folk er uenige om prisingen og at analytikerne har veldig forskjellige kursmål, tilføyer han.

Forvalteren fremhever sanksjoner mot Iran som en fremtidig driver som bør prises inn i tankaksjene.

Nå er det «maximum pressure» på Iran fra Trump. Men det meste av effekten fra Iran-sanksjoner ligger litt frem i tid. Det kommer ikke inn i tank-inntjeningen med en gang, forklarer han.

– Tjent penger begge veier
Inn i den travleste delen av resultatsesongen for shipping, tror Hannisdahl at volatiliteten i aksjene vil «fortsette i aller høyeste grad». Så langt fremhever han at 2025 for fondet, kalt «Gersemi Shipping Fund», har startet «kjempebra». På tampen av fjoråret falt det i takt med det brede shippingmarkedet.

Januar var den beste måneden vår siden oppstart på månedsbasis og februar har fortsatt oppover. Våre long-posisjoner i tørrbulk og tank steg mye i januar. Shortene våre har også gått bra, så vi har tjent penger begge veier.

Forvalteren sier at de har redusert eksponeringen mot tørrlastaksjer før tallslippene.

Vi mener at konsensus ligger for høyt, forklarer han.

Etter årevis med bred opptur, er ikke Hannisdahl sikker på om det vil bli et nytt pluss-år for shipping generelt.

Det er ikke sikkert shippingindeksen kommer til å stige i løpet av 2025. Jeg tror det vil være viktig med sektorspredning og å være både long og short. Så for oss som et long/short-fond, så tror jeg det blir et spennende år. Men for den jevne, langsiktige «long-only»-investoren så er det ikke sikkert shipping overordnet er der man skal være, sier han.

Det ligges ikke på latsiden på kontorene på Lysaker for å stå i shipping-utslagene.

Vi skulle helst fokusert mindre på nyhetsstrømmen. Det hadde vært et mer behagelig liv hvis ikke det hadde vært så mye av det hele tiden. Men det er ikke å ha et behagelig liv som er vårt primærfokus, det er å skape avkastning for investorene. Så da sitter vi og jobber døgnet rundt i takt med nyhetsstrømmen.

Blue Cow Group
11.02.2025 kl 09:46 3466

Fryktelig avventende hele greia. Sitter bare og lurer på om den oransje klovnen skal skyte på venner eller fiender i neste runde for å se om vi skal opp eller ned..
Fortsatt en drøy måned igjen til det ikke lenger er lov å laste av de sanksjonerte skipa. Får se hvor kina og india handler fra, blir det nye skip i skyggeflåten eller skal de go legal. Umulig å si, dermed venting.
ibyx
10.02.2025 kl 16:01 3943

Dermed er siste korreksjon ned ca 8% fra toppen så sent som forrige onsdag. 212,9
ibyx
10.02.2025 kl 13:48 4124

Er nok i oransjemannens vold slik sett. Sjeldent rolig nå og på veldig lavt volum...
VOLUME: 314.79K
65 DAY AVG: 1.58M
20% VS AVG

Vær klar. Denne skal snart gå som en kule.
enten opp eller ned... 😅🎪

Av 11 On subs siden siste Fixed (3.) er 2 under 40k, 6 mellom 40-50K og 3 over 50k

Det *kan* indikere at oppsiden har bedre utsikter?

https://app.tankersinternational.com
Redigert 10.02.2025 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Ramn
10.02.2025 kl 13:43 4153

Er der ingen interesse for FRO lenger da, har dere solgt og gått lei av hele pakka?
Blue Cow Group
06.02.2025 kl 21:03 4853

gjaldt vel 3 vlcc-skip og rett på ofac-lista såvidt jeg fikk med meg? Virka som et oppvarmingsslap egentlig, må ta i litt mer for å få en knockout til 0 fat pr dag som var målet hans.
Marketwatch
06.02.2025 kl 21:00 4869

Reuters idag: US slaps sanctions on network shipping Iranian oil to China
Blue Cow Group
06.02.2025 kl 20:57 4879

Ja akkurat Kina er kanskje utelukka der, men India importerte nesten like mye russisk olje som kina som nå må finne nytt opphav.
Se heller ikke bort fra at SA har latt excel-arka gå varme og finni akkurat sweet-spoten der det fortsatt lønner seg for asia å kjøpe fra SA selv med prisøkningen.
Som sagt syns jeg detta er utrolig uoversiktlig, vanskelig å vite hva de forskjellige spillerne gjør.
ibyx
06.02.2025 kl 20:45 4915

US Gulf? Neppe. Oransjemannen vil sikkert ikke at US "frie oljeselskap" skal betale toll til kinamannen og vil kanskje få US Oil til "skjønne" at det ikke er så lurt av dem å gå imot det....(We know how this works by now?)
"China said it would implement a 15% tariff on coal and liquefied natural gas products as well as a 10% tariff on crude oil, agricultural machinery and large-engine cars imported from the U.S. The tariffs would take effect next Monday."

Så ja dette kan sikkert bli litt ratedrivende til andre deler av Sør-Østasia også?
Oljeprisoppgang mot Østen som også er implementert av saudimannen kan vel dessuten smitte over på Brentpris og forsterkes av tollen også?
Redigert 06.02.2025 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
06.02.2025 kl 20:17 4999

Nøytralt? Hvis india/kina ikke kan kjøpe fra russland, og heller ikke fra SA, hvor må de hente fra da? Us gulf? Blir noen gode ekstra mil det isåfall.
ibyx
06.02.2025 kl 16:55 5258

Se der ja. Klassisk raid mot OSE på slutten her også? Rett ned og rett opp etter kl. 16.25...
Tok gevinst tidligere idag, men gikk ikke inn igjen. Så får vi se om det står seg ut kvelden der borte.
206,31 NOK nå. (vs 220,70 sluttkurs)

Volumet er også friskt:
VOLUME: 1.96M
65 DAY AVG: 3.29M
60% VS AVG

edit: går litt opp og ned, men magen sier at det tilbudet som ble gitt ved OSE-slutt ikke kommer tilbake, eller ihvertfall ikke blir sluttkurs der idag.

Redigert 06.02.2025 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
ibyx
06.02.2025 kl 12:25 5561

Er dette nøytralt for FRO/VLCC?
Saudi Aramco raises March oil prices for Asia
RIYADH: Saudi Aramco has significantly raised its crude oil prices for Asian customers in March, reaching their highest levels in over a year.
https://www.arabnews.com/node/2589209/business-economy
Blue Cow Group
05.02.2025 kl 22:38 6026

Det er et ganske uoversiktlig spill nå, og hver gang man tror noe kommer den oransje mannen og dunker i brettet så alle brikkene flytter på seg.
Saudi Arabia øker prisen på olja si som går til india, vil nok få mye å si hva india velger å gjøre. Russisk ural-olje har detti ned til under 60$ fatet og dermed blitt lovlig igjen. Hva vil neste neveslag i brettet utløse? Vil han huske å gjøre noe av det han lover mot Iran eller vil noe annet stjele oppmerksomheten hans imorra? Kan nesten ikke annet enn å le, for et sirkus!
Ramn
05.02.2025 kl 21:53 6124

Ja, dette ser jo ikke så verst ut etter hvert. Med forsatt økning i ratene kommer vi til å få sterke utbytter fremover. Der er mye short i aksjen, og disse aksjene vil nok kunne kjøre litt berg og dalbane med kursen.
Blue Cow Group
04.02.2025 kl 19:46 6684

AG-China w65 idag, FFAs rett i taket etter trump begynner å gå etter politiske motstandere istedetfor sine egne handelsallierte, virker som om noen har visket ham i øret.

I dag:
Front Duke (2016 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) NSRP Frontline $FRO (TCE: RV USD 59K @ 42 days / Actual USD 43K @ 54 days)

i går:
Front Spey (2016 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Sinochem Oil Shipping (Singapore) Pte. Ltd Frontline $FRO (TCE: RV USD 48K @ 48 days / Actual USD 43K @ 54 days)

31 jan:
Front Neiden (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) Petrobras Frontline $FRO (TCE: RV USD 46K @ 82 days / Actual USD 48K @ 79 days)

30jan:
Front Dee (2015 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Mercuria Frontline $FRO (TCE: RV USD 37K @ 50 days / Actual USD 34K @ 55 days)

Front Flores (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) PTT Frontline $FRO (TCE: RV USD 43K @ 36 days / Actual USD 33K @ 42 days)
Blue Cow Group
31.01.2025 kl 19:31 7476

"Ja, du får stole på de du vil. Kanskje ikke mye mer, men i hvertfall omtrent halvparten er under 20 år."

Det hadde vært lettere å vurdert kildene mot hverandre hvis du kunne oppgitt din. Det kan jo forsåvidt hende du har rett, de fleste steder jeg har sett setter grensa på gamle skip som 15 år, og at over 70% av både dark og grey fleet er over 15 år.

WS60 i dag på AG-china og Wafr-China! Virker som bølge 2 er godt i gang.
Gull i pungen
29.01.2025 kl 06:52 8249

Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger tirsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Kina lå på 51,85 worldscalepoeng, opp 2,2 prosent fra forrige oppdatering.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/29/06430482/tank-15-vlcc-slutninger-tirsdag-rate-ag-kina-2-2

MorganKane
27.01.2025 kl 20:58 9046

Ja, du får stole på de du vil. Kanskje ikke mye mer, men i hvertfall omtrent halvparten er under 20 år. Med totalt mer enn 1000 skip i flåten er det åpenbart at mange av de vil seile alle havner hvis sanksjoner blir borte. Dette øker da tilbudet av befraktere i Frontline sin bransje, noe som igjen da vil presse ratene.

Hvorfor tror du vi fikk ett hopp i ratene nå i starten av januar? Det var jo nettopp pga USA innførte mange flere sanksjoner på Russland. Flere hundre skip fikk da problemer pga de fraktet russisk olje, eventuelt gar russisk eierskap.

Men du har også litt rett. Ved en eventuell fred kan det bli en oppgang i spikerproduksjonen. Dette pga at Russerne igjen vil forholde seg til internasjonale regler vil de skipene som da faktisk ikke er sjødyktige lenger bli kutta opp. Men jeg mener altså dette ikke er mer enn maks halvparten. Mer spiker er jo positivt i seg selv. Men summen, inkl mer kortreist olje, blir negativ.
Redigert 27.01.2025 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Kingcoast
27.01.2025 kl 18:23 9268

Oppdatert liste over faktisk short pr 27.01.

Det er pr idag 11,6% av Frontline som er shortet!
25,9 mill aksjer. Shorten har lkt med 17% siste uke og 131% siste mnd.
Selskapet ligger på 8.plass over de 300 mest shortede aksjer i Norden.
Blue Cow Group
27.01.2025 kl 16:39 9437

Hvor har du dette fra? At de fleste er godt under 20 år, ellers oppegående skip som kun er i skyggeflåten pga sanksjoner?
Jeg har stort sett kun lest motsatt, at skyggeflåten er gammal, ca 20 år i snitt, det meste var gått uinspisert lenge, dårlig overholdt, får ikke forsikring og var egentlig klart for scrapping før det ble plukka opp på veien. Jeg ser ingen sjans for at disse skipene igjen skal kunne gå legalt.
MorganKane
27.01.2025 kl 00:02 10032

Poenget mitt er at mye av skyggeflåten er skyggeflåte pga sanksjoner mot Russland. Hvis disse stopper er det mange skip i skyggeflåten som igjen blir en del av den vanlige verdensflåten. Det er per i dag flere hundre vlcc og suezmax skip i skyggeflåten. De fleste av disse er godt under 20 år og mange gode år igjen.


Hvorfor mener mintzmyer det?
Redigert 27.01.2025 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
26.01.2025 kl 22:39 10164

At skyggeflåten er skyggeflåte nettopp fordi de ikke har lov å kjøre i det legale markedet lenger, de skal som regel bli til spiker før de snappes opp.
Jeg mener færre mil er negativt for #tonnmil, mintzmyer mener jeg/vi misforstår dynamikken i sanksjonene.
MorganKane
26.01.2025 kl 22:21 10215

Skjønner ikke helt hva du mener. Har ikke tilgang til artikkelen. Mener du fred i Ukraina er positivt eller negativt for tank?
Blue Cow Group
26.01.2025 kl 21:23 10364

Hvordan skulle skyggeflåten kunne gå legalt?

I en normalisert verden der europa handler med russland vil totale tonnmil gå ned. Tonna vil forbli på ca samme nivå, antall mil vil gå kraftig ned.
Men, nå mener f.eks Mintzmyer at vi har misforstått effekten av sanksjonene, hvert tonn som går på skyggeflåten er jo et tonn mindre i vårt tonnmil-marked.
https://www.tradewindsnews.com/finance/why-tanker-investors-got-donald-trump-wrong-on-sanctions-and-russia/2-1-1769269
MorganKane
26.01.2025 kl 19:33 10595

Å se realistisk på det har ingenting med hvem man heier på.

Uansett, flere skip innenfor internasjonale tøyler så tror jeg ratene går ned. Dette fordi de skipene som da går fra skyggeflåte til den internasjonalt godkjent flåte blir mye mer fleksibel og får mye større "kundegrunnlag". Vi får se om Trump klarer å få på plass en fredsløsning som er akseptabel for begge parter i løpet av våren. Jeg håper og tror det.
Eklogitt
26.01.2025 kl 18:01 10766

Ser at det blir gjentatt at man ikke klarer å forstå Russland sin side av saken. Det tror jeg de fleste klarer å se. Det betyr ikke at man skal heie på fienden. Merkverdig hvordan folk kommer til slike slutninger.

Forøvrig helt usakelig og ren stråmann, å plassere Ukraine i båsen "egentlig en gjeng russere".

Har ikke peiling på hvordan ratene blir påvirket av avslutning av krigen. Forhåptentligvis flere skip innenfor internasjonale tøyler.
MorganKane
26.01.2025 kl 17:19 10866

Det blir dumt å skylde på at Putin er gal. Hadde han vært gal hadde vi allerede ligget i atomruiner, alle mann. I beste fall vil det skje seinest den dagen det blir klart for ham at han taper. Hvis du faktisk mener han er gal så håper jeg du samtidig ber til dine guder at han ikke taper.

Faktum er st han er langt fra gal (heldigvis). Denne krigen har stor støtte hos folk i Russland. Det Russiske folk vil selvfølgelig ha fred, men det er forutsatt at det skjer på Russlands premisser. De ser på Europa som en fiende. Akkurat som du ser på Russland som en fiende. Sånn har det blitt desverre.
Redigert 26.01.2025 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.01.2025 kl 17:06 10904

Det jeg sier er at Russland var en vits (og fortsatt delvis er). De klarer ikke engang å ta Ukraina.At de da skal være en trussel mot Nato (både med og uten USA) som er uendelig mye sterkere enn Ukraina er bare tull.

Det vi imidlertid har gjort, igjennom å åpne opp for å la Ukraina (som egentlig er en gjeng russere) bevege seg vestover, er å skaffe oss en langsiktig fiende. Som på sikt da kan true oss. Så la oss gi både Ukraina og Russland fred, men en fred som er realistisk og som ikke gjør vondt verre.

Og hva er realistisk? Jo, la oss snu på flisa. Hvis du mener Russland er en trussel for Europa klarer du ikke da se at Europa kan oppfattes som en trussel mot Russland? Det gjør jeg. Og dermed vil en realistisk fred for meg innebære garantier om at Ukraina ikke blir med i en vestlig forsvarallianse. Kanskje kombinert med avgivelse av de østligste landområdene.

Uansett, glem dette. Vi er uenige. Helt greit. Men spørsmålet mitt var hvilken effekt du tror en fred i Ukraina vil ha på fraktratene til Frontline?
Redigert 26.01.2025 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
DividendYield
26.01.2025 kl 16:04 11029

Tank og geopolitikk hører (dessverre) sammen. Det blir vel som han olje- og tankinvestoren som fikk spørsmålet:

"hva holder deg våken om nettene?"

- Fred i verden, og geopolitisk stabilitet!
Bullen
26.01.2025 kl 14:06 11257

….vi har vekket den sovende bjørnen skriver du, så Putin har drept til nå 43000 ukrainske soldater og mange sivile fordi vi har vekket
Putin???. Her snakker vi om en gal og maktsyk manns verk
Slike mennesker må stoppes for enhver pris.. Blir feil å jatte med ondskapen.