ACC kjøper Aker sin 67,25% andel i AKH?

Frodon
AKH 29.10.2024 kl 18:28 3544

Aker Capital eier 67,25% av AKH. ACC har ca 4,5 milliarder i cash, som Røkke/Eriksen gjerne vil ha. Aker har høyest eierandel i AKH av de børs noterte selskapene. Men Røkke og hans nærmeste eier enda mer av Aker Capital.

Hvis ACC kjøper Aker Capital sin 67,25% eierandel i AKH for ca kr 4-4,5 milliarder, da får Røkke mest av pengene.

AKH eier 58,4% av Mainstream. Som kjent trenger Mainstream masse ny frisk kapital, sannsynligvis via emisjoner. Sparebank 1 Markets var ute med ny analyse idag, hvor de forventer at Mainstream har tapt euro 40 mill i Q3 2024. Hvis det stemmer, begynner kontoen å nærme seg tom i 2025, som jeg har gjort rede for mange ganger allerede.

Jeg stiller også fortsatt spørsmålstegn til prisingen av Asset Development. Dere husker kanskje at jeg var kritisk til prisingen på kr 2 milliarder av AKH? Så gikk de ned på prisingen og nå er det snakk om kr 6-700 mill. Fortsatt stiv pris for noen tomter i Narvik.

Så hva står vi igjen med her? Slik jeg ser det, er det fortsatt skyhøy risiko både i AKH og ACC på dagens prising. Hvis ACC kjøper 67,25% av AKH for cash beholdningen, hvor mye tenker dere at ACC blir priset til da?

Folketrygdfondet har solgt seg ut på dagens kurser. Det gir kanskje et like stort signal som innsidesalg for kort tid siden, og mangel på innsidekjøp?
moneymay
I går kl 13:14 864

Ikke ofte jeg skriver men begynner jo og bli bekymret for Frodon. Hvorfor sitter du her hele dagen og snakker ned et selskap? Forstår at du er ensom og sikkert ikke har en jobb, men finn på noe litt mer produktivt enn dette.
Frodon
I går kl 15:21 784

AKH har prøvd å selge Mainstream i ca 1,5 år nå. Det har du kanskje ikke fått med deg…?

Bokførte verdier ja. Du har kanskje fått med deg mine beregninger om nedskrivning av de verdiene, og at AKH har gjort det gang på gang 6-12 mnd etter jeg la ut de beregningene…?
Frodon
I går kl 15:22 784

Hvis du er bekymret for meg, sier det kanskje mer om deg enn om meg…?
Lurifax
I går kl 20:09 640

Noe litt mer produktivt? Han går vel på do innimellom også..
Frodon
I går kl 22:34 560

Er så gøy å lese om forventningene til AKH sin Q3 rapport på div forum. Forventningene er skyhøye, og til nå har jeg ikke funnet et eneste fakta innlegg som har noe med realitetene å gjøre. Dvs eneste mulighet jeg ser for oppgang i kursen imorgen, er hvis bussen starter opp, for å sette ny short
JahMason
I går kl 22:49 540

Bussen finner ikke ekte selgere oppover i boka på så lave volum. Han har sett seg nødt til å øke shorten i håp om å knekke kjøpersiden som har vært sterk og kjøpt klokt.

Veldig rart han ikke dro kursen opp i dag på forventningene, hvis du leser de overalt ?
Frodon
I dag kl 08:41 372

Siden jeg begynte å gjøre rede for at AKH måtte nedskrive verdien på Mainstream, som «alle» var imot og hylte til meg om, er verdien nå skrevet ned fra kr 7,7 milliarder til 2,8 milliarder

Blir billigere og billigere for ACC å kjøpe Mainstream 🤣🤣
Da blir det også cash igjen i ACC til utbytte

Jeg tipper de gjør dette, slik at bytte forholdet i AKH/ACC ikke blir så skeivt i en fusjon

#Den KunnskapsRike
Redigert i dag kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 09:08 294

Uff uff uff, hvor mye gjeld blir stående igjen hvis parkene til Mainstream blir solgt i Chile? De parkene er i hvert fall ikke verdt euro 900 mill 🤣🤣🤣

Går kursen i AKH ned til kr 1 hvis parkene i Chile blir solgt for euro 600 mill?
Frodon
I dag kl 09:09 289

Lite utdrag fra dagens analyse fra Sparebank 1 Markets

«AKH (Q3 first look): AKH just published its Q3 2024 report. Reported figures from Mainstream were broadly in line with our estimates, when adjusting for non-recurring items. As a result, our base case is still that the equity value of Mainstream is wiped out, meaning there is downside to our last updated AKH NAV of NOK 2.2/sh»
10PS
I dag kl 09:12 277

AKH: NETTO SYSSELSATT KAPITAL VAR 6,1 MRD PR 3.KV

Oslo (Infront TDN Direkt): Aker Horzions' netto sysselsatte kapital var 6,1 milliarder kroner pr tredje kvartal 2024, som er ned 1,0 milliarder kroner sammenlignet med andre kvartal, hovedsakelig drevet av nedskrivninger i Mainstream.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport fredag.

Pr tredje kvartal hadde Aker Horizons 2,4 milliarder kroner netto sysselsatt kapital i ACC, 2,8 milliarder i Mainstream, 543 millioner i AAD, 197 millioner i SuperNode, og 242 millioner i andre eiendeler.

Aker Horzions hadde pr utgangen av kvartalet en kontantposisjon på 3,0 milliarder kroner og en ubenyttet kredittfasilitet på 500 millioner euro, noe som gir selskapet tilgjengelig likviditet på 8,8 milliarder kroner.

-Vi er glade for å se at ACC og SLB Capturi har nådd vesentlige milepæler dette kvartalet ved å komme inn på det viktige amerikanske karbonfangstmarkedet. Mainstream vil nå iverksette en forretningsplan som fokuserer på vekst i utvalgte kjernemarkeder. Dette vil gjøre det mulig for Mainstream å akselerere utviklingen av prosjekter. Videre har vi fortsatt å utvikle og utforske alternativer for Aker Horizons' grønne hydrogenprosjekter og Powered Land-områdene. Det er virkelig oppmuntrende å se den sterke interessen fra datasenterindustrien rundt våre aktiviteter i Narvik-området, kommenterer administrerende direktør Ars P. Sørvaag Sperre i Aker Horizons.
Frodon
I dag kl 09:14 267

Et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin analyse idag:

«Our take is that the entire proceeds from such a sale would be go to the creditors, as Mainstream has EUR ~900m of NIBD, and it’s difficult to see a scenario in which a buyer is willing to pay that much for these assets»
10PS
I dag kl 09:16 260

Vi ender nok i pluss i dag. Røkke skjuler gode fremtids kort på hånden er mitt 10PS.
Frodon
I dag kl 09:17 257

Se opp for nedjusteringer i kursmål hos alle meglerhus nå, pga Asset development. Der har meglerhus langt høyere estimater enn AKH selv, som nå kun har kr 543 millioner, ned fra kr 2 milliarder tidligere i år….nøyaktig slik jeg har beskrevet mange ganger

#DenKunnskapsRike
Frodon
I dag kl 09:18 254

Hvor mye har du tapt i AKH nå? AKH må skrive ned verdiene langt mer. Har du ikke fått med deg det? Jeg har advart deg om dette i veldig lang tid nå 😉
Frodon
I dag kl 09:22 238

Husk at hvis salg i Mainstream går til det samme som gjelden er på, er det verdier igjen i AKH på ca kr 0,4 pr aksje

Dvs markedet priser fortsatt inn ganske mye av Mainstream verdier i AKH allerede.
Redigert i dag kl 09:23 Du må logge inn for å svare
10PS
I dag kl 09:33 196

Dine utregninger er veldig amatørmessige og tar ikke med hva som er planen fremover. Har ikke tapt noe da jeg bare har fulgt med aksjen (inn/ut). Ellers har vært i ACC i perioder. Kommer til å satse fremover forsiktig på 3 Røkke aksjer. Røkke & co er kommet ut av dvalen og her kan det gå fort rette veien, men den veien er motsatt for deg (short). Dagen i dag er muligens den rette dagen for inngang.
tuja
I dag kl 09:46 152

Legger inn denne her også. Nå er det bare å vente på bud, og deretter en endelig avtale iht pengesekken ACC/AKH. Og den kommer senest kv1 2025 ref kv.rapport ACC.

Alt ligger til rette for at MS Chile skal selges:

Vrir seg vekk fra Chile

Onsdag ble det meldt om at det er blitt hentet inn en investeringsbank for å finne en kjøper til selskapet.

Nå melder Aker Horizons at Mainstream skal fokusere på kjernemarkeder i Sør-Afrika, Australia og Filippinene fremover. Med andre ord nevnes ikke Chile som et fokusområde.

– Dette vil gjøre at Mainstream kan få fortgang på utviklingsprosjektene sine, sier den ferske Aker Horizons-sjefen Lars Sperre, som tok over for Kristian Røkke i midten av september.
Frodon
I dag kl 09:48 150

Tja, jeg er eneste på HO som har truffet på AKH gang på gang, så hva sier din logikk om deg da?
Frodon
I dag kl 09:48 146

Et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin analyse idag:

«Our take is that the entire proceeds from such a sale would be go to the creditors, as Mainstream has EUR ~900m of NIBD, and it’s difficult to see a scenario in which a buyer is willing to pay that much for these assets»
Frodon
I dag kl 09:49 144

Bunnen i den synkende trenden i AKH er på ca kr 1,50, så det blir vel første kursmål?
tuja
I dag kl 09:57 116

Clarksons: In conclusion, while uncertainties persist regarding the allocation of proceeds, we find the current risk-reward profile to be quite compelling. Given that the share price already reflects substantial downside risk, it is difficult to envision a scenario that would erode further shareholder value without compromising governance standards and reputational integrity for the Aker system. Consequently, we see considerable upside potential for ACC investors in scenarios that go beyond a straightforward cash dividend payout.

Når det regner på presten, drypper det også på klokkeren.
Redigert i dag kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 11:08 23

Nå diskuteres det for fullt på XI chat at AKH kanskje trenger pengene til ACC for at det ikke skal komme skambud på Mainstream.

Som sagt, eventuelle kjøpere vet at Mainstream tømmes for penger via PPA avtale og at de trenger penger. Det er ikke bra for Røkke