ACC kjøper Aker sin 67,25% andel i AKH?

Frodon
AKH 29.10.2024 kl 18:28 5354

Aker Capital eier 67,25% av AKH. ACC har ca 4,5 milliarder i cash, som Røkke/Eriksen gjerne vil ha. Aker har høyest eierandel i AKH av de børs noterte selskapene. Men Røkke og hans nærmeste eier enda mer av Aker Capital.

Hvis ACC kjøper Aker Capital sin 67,25% eierandel i AKH for ca kr 4-4,5 milliarder, da får Røkke mest av pengene.

AKH eier 58,4% av Mainstream. Som kjent trenger Mainstream masse ny frisk kapital, sannsynligvis via emisjoner. Sparebank 1 Markets var ute med ny analyse idag, hvor de forventer at Mainstream har tapt euro 40 mill i Q3 2024. Hvis det stemmer, begynner kontoen å nærme seg tom i 2025, som jeg har gjort rede for mange ganger allerede.

Jeg stiller også fortsatt spørsmålstegn til prisingen av Asset Development. Dere husker kanskje at jeg var kritisk til prisingen på kr 2 milliarder av AKH? Så gikk de ned på prisingen og nå er det snakk om kr 6-700 mill. Fortsatt stiv pris for noen tomter i Narvik.

Så hva står vi igjen med her? Slik jeg ser det, er det fortsatt skyhøy risiko både i AKH og ACC på dagens prising. Hvis ACC kjøper 67,25% av AKH for cash beholdningen, hvor mye tenker dere at ACC blir priset til da?

Folketrygdfondet har solgt seg ut på dagens kurser. Det gir kanskje et like stort signal som innsidesalg for kort tid siden, og mangel på innsidekjøp?
Frodon
I dag kl 07:44 474

😂😂😂 Jeg trodde ikke det var mulig at så mange misforsto så mye gang på gang. Men jeg antar at det er fordi vi har fulgt selskapet nøye i lang tid, som gjør vi at vi VET, mens alle disse nye aksjonærene TROR? 👊😉

Du trenger ikke være bekymret for meg, dette er kun sport, det handler ikke om pengene 🤩

Jeg er spent på de nye kursmål som kommer nå. Asset development må kuttes kraftig, da blir mye verdier borte. Hvis Mainstream ikke dekker gjelden, snakker vi om kursmål fra kr 0 til kr 0,4. Det er resultatet av ekstremt mye gjeld. Derfor beholder Røkke cash i ACC til de får ryddet opp i gjelden
Frodon
I dag kl 08:37 442

Faktisk ingen på HO som har tapt på backtrading enda, utrolig nok 🙄 Aldri skjønt vitsen med backtrading, men ser ut som en populær hobby 🤙
JahMason
I dag kl 09:47 372

Hvis Mainstream dekker gjelden via salg av Chile Parkene så er hele caset snudd igjen. Og Chile parkene selges nå i november - desember!
Hvis ting virkelig er så ille som du skal ha det til så kan du være helt sikker på at ACC pengene går til AKH og resterende aksjonærer i ACC burde heller ta plass i AKH nå som den er på bunn.

Asset Development er nok det datterselskapet som sitter på størst underliggende verdier. Ikke redd for nedskrivning der i q3, hvis riktig salg eller partner kommer inn i q1 25.

Gjelden er en giret måte å tjene penger på, i Mainstream ble det tap. Det er priset inn og vel så det. Finnes knapt et Aker selskap uten gjeld. Den har de kontroll på.
Marketwatch
I dag kl 09:54 359

Forstår ikke helt hva du mener. Du sier her at AKH er tilnærmet konkurs pga at Mainstream går svært dårlig og at morselskapets verdier kan bli trukket inn i et gjeldsansvar ovenfor Mainstream. Samtidig reiser du spørsmål i trådstarten om ikke ACC kommer til å kjøpe Aker Capital sin andel i AKH for over 4 milliarder, noe som da totalt verdsetter AKH til ca 6 milliarder. En slik transaksjon ville i tilfelle være helt meningsløs, da den ikke tilfører AKH kapital, foruten at transaksjonen ville være kriminell og ville ha medført erstatningskrav ovenfor styret i ACC herfra til evigheten. Nei, finn heller opp mer sannsylige konspirasjonsteorier!
Bullinvestor
I dag kl 13:11 238

Ja det skumle i aksjemarkedet er å bli forelsket i en aksje, er nok det som har skjedd med veldig mange langsiktige aksjonærer i AKH. Situasjonen med Mainstream kan nesten sammenlignes med et valuta lån som går helt feil vei...når tapene bare øker så må dem sikre tapet med likvide midler som dem egentlig ikke har nå. Etter salg kan dem allikavel sitte med stort tap🙈 Analytikere snakker om nullverdier her..
Er skremmende hvor mye ledelsen i AKH har bommet her, snakk om skivebom. Ikke nok med det, dette er også belastende for AKER. 😎
Frodon
I dag kl 13:57 195

Selvfølgelig påvirker salgssum av Mainstream kursen i AKH opp og ned. Men jeg ser fortsatt ingen tegn til at du skjønner caset. Visste du at AKH har prøvd å selge Mainstream i ca 1,5 år via mange forskjellige aktører? Det vi vet helt sikkert, er at til nå har ingen vært villig til å by så mye som Røkke har krevd. Ikke engang på kr 3,8 milliarder fikk de solgt Mainstream. Nå prøver de å selge det for kr 2,8 milliarder (pluss gjeld), og da antar jeg at ingen har villet betale det heller, da verdien ble skrevet ned til kr 2,8 milliarder.

Jeg ser også at du ikke var klar over hvilket tapssluk Mainstream er og at strøm prisene i Chile har gått feil vei i Q4, som vil påvirke resultatet negativt. Mainstream sitter i realiteten short i strøm prisen i Chile via PPA avtalene. Eventuelle oppkjøpere vet dette + at Mainstream har et enormt investeringsbehov. AKH sitter som garantist på lån i Mainstream, så dette kan ta med hele AKH i dragsuget. Dette var du jo heller ikke klar over, så godt noen kan opplyse deg om caset. Dette er ting du burde satt deg inn i FØR du kjøpte aksjer her.

ACC pengene står i backup til Mainstream er avklart ja. Det begynte jeg å gjøre rede for i april 2024, men ingen ville lytte. Nå ser det ut som fler og fler skjønner dette, ca 6 mnd etterpå.

Hvis Mainstream blir solgt for å dekke gjelden og AVC utbetaler normalt utbytte, er det ikke nok cash i AKH å dekke gjelden til Aker. Aker skal ha pengene sine før aksjonærene får noe. Er du enig i det?

Jeg skjønner at du desperat prøver å få ACC aksjonærene inn i AKH, slik at du kanskje kan få tilbake det du har tapt til nå. Håper du har satt stoploss, så du ikke taper det meste, slik som alle de andre her.

Det er ikke riktig det du skriver. Det er priset inn store verdier fra Mainstream i dagens AKH mcap. Er du ikke klar over det heller?

Selskap som går med overskudd eller som klarer å snu skuta, kan tjene mye på å være høyt giret. AKH/Mainstream er høyt gitet, begge går med overskudd og trenger store investeringer for å snu skuta. Slik jeg forstår dette, visste du ikke det heller. Kanskje på tide å sette seg inn i caset?

Hvis Aker hadde kontroll på gjelden i AKH/Mainstream, som du påstår, hvorfor ble ikke utbytte i ACC utbetalt i april da?

Asset development er allerede nedskrevet av AKH. Nå skal meglerhusene skrive ned kursmålet i analysene sine. Her er et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets

«First of all, as argued above, assigning any equity value to Mainstream is probably generous. If we set Mainstream to zero, our NAV goes to NOK 1.3/sh. We also operate with a valuation of AKH Asset Development of NOK 1.2bn. This may also be generous, as the assets in AKH AAD mainly consist of industrial sites in the Narvik area, with a book equity value of NOK 677m. If we just value these at their book value (while keeping Mainstream at zero), our NAV goes to NOK 0.4/sh«
Redigert i dag kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 14:04 188

Det er riktig, hvis ikke Mainstream blir solgt raskt, blir AKH dratt inn i gjelden som garantist.

Nå nedskrev AKH verdien på Mainstream til kr 2,8 milliarder, da kan ACC kjøpe det langt billigere + utbetale utbytte.

Hva mener du er feil her? AKH priser sine asset til kr 6,1 milliarder. Var du ikke klar over det?

Transaksjonen tilfører Røkke penger. Hva var det du ikke skjønte med det?
Frodon
I dag kl 14:07 187

🤣🤣 Helt riktig 👌

Jeg er helt sikker på at dette er grunnen til at Mainstream ikke er solgt, for den prisen de har blitt tilbudt, hadde satt AKH kursen i kr 0

Derfor er det ingen innsidekjøp

Derfor solgte Folketrygdfondet

Derfor kjøper ikke Mitsui opp resten av Mainstream
JahMason
I dag kl 14:32 159

Etter at Chile er solgt vil det sannsynligvis komme inn en ny investor i Mainstream. Spørsmålet er hvilken pris AKH og Mitsui setter for Mainstream uten Chile parkene. At Sp1M priser resten av Mainstream til 0kr sier hvor lite de forstår av caset. De tror også at gjelden akh har til Aker er er problem, det er det minste problemet.

Hvis Sør Africa, Philippines, Sør Korea og Australia pipeline har null verdi, har markedet rett per nå i at kursen burde ligge under 3kroner.

Jeg tror Aker Asset Development gjennom datasenter områdene til salgs og leie vil generere verdier. Så kommet det nok inn en partner der med milliarder for å investere i Narvik grønn ammoniakk prosjektet. Da er plutselig 1.2mrd lavt for Asset Development.

Markedet tror på rekord lav pris per mW i salget av Chile parkene, tross transaksjoner i sektoren som viser betydelig gode nok priser til å forsvare høyere verdsettelse av både Mainstream og AKH.

At ACC pengene skal gå til å dekke gjeld i Q3 2025 forstår de fleste. Det er 2.5mrd som acc cash skal dekke. I mellomtiden skal AKH løfte frem verdier i Mainstream og Asset Development.

Og Frodon, jeg har ingen store tap i denne aksjen. Jeg er i pluss både i ACC og AKH (realisert). Tatt long posisjon i AKH fordi jeg tror Chile parkene oppnår en bedre pris enn markedet priser inn
Frodon
I dag kl 15:02 130

Sparebank 1 Markets er eneste meglerhus som har truffet på AKH hele veien ned. Jeg kan fortsatt ikke se at du kan noe om dette caset
Lurifax
I dag kl 16:26 58

Sb1 Markets har truffet hele veien ned med Røkke jr. ved roret, ergo så treffer de igjen når noen andre har overtatt roret og man setter alle kluter til for å snu skuta - slående logikk.